29 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Temmuz 1959 aa Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Son dakika İngiliz - Fransız - Sovyet | müzakeresi fi'len neticelendi Siyasi noktalarda itilâf oldu, şimdi askeri müzakereler başlıyor Ingiltere ile Fransa, Moskovaya gönderecekleri askeri heyetleri seçtiler Paris 29 (Radyo) — İngiliz - Fran- Ws - Sovyet müzakereleri fi'len bitmiş, üç hükümet arasında müzakere edilen siyasi noktalarda itilâf hasıl olmuş- tur. Şimdi üç memleket arasında as- keri teşriki mesal müzakereleri başlı- yacaktır. Fransız ve İngiliz hükümetleri Mos- kovaya gidecek askeri heyet azalarını Japonyaya karşı iktisadi zecri tedbirler tatbiki | Amerika mahafili ve gazeteler bu ciheti çok muhtemel görüyorlar New » York 28 (A.A.) — Tokyo, Amerikanın Çindeki yeni vaziyeti ta- mması takdirinde Amerikâ ile Japon- ya arasında yeni bir ticaret muahede- namesi imza için müzakerelere giri- gilmesinin mümkün olacağını bildir mekte olduğu bir sırada Amerika Ha- riciye Nazırı B. Hull, yeni bir muahe- da akdi için müzakerata girişmeden evvel siyasi Ihtilâfları yatıştırmak ve bilhassa Çindeki Amerikan menafiine ve açıkkapı politikasına riayeti em- niyet altına almak lâzım olduğunu söylemektedir. Japonyanın bu bapta uzlaşmağa yanaşması ihtimaline binaen harb malzemesi, pamuk ve benzin ihracını menetmek suretile pek yakında Ja- ponyaya karşı iktisadi zecri tedbir. ler tatbik edilmesi ihtimalinden bah- Büyük Italyan manevraları başlıyor Manevranın mevzi İtalyan arazisine bir taarruzu defet- mek ve mukabil taarruz Hema 29 — İlalyan kralı Viktor Ema- Bvci Romaya dönmüştür. Kral başlamak Üzere olan k manevralara, iştirak edecektir. Bu manevralara ordu da iştirak edecektir. Ordu birlikleri törlü ve zırhlı kuvvetler vardır. Manevra- | ların hedefi, İtalyan erazisine bir taarruz hareketini defetmek ve mukabil taarruz” | da bulunmaktır. Fransız Reisicümhuru B. Suad Davaza Lejyön .donör nişanının büyük haç rütbesini verdi Paris 28 (AA.) — Resicümhur B. Lebrun Türkiye büyük elçisi B. Suad Davazın veda ziyaretini kabul ederek kendisine Lejyon donör nişanının bü-| yük haç rütbesini vermiştir. Bulgar Başvekili Londra ve Parise gitmiyecek Sofya 28 — Bulgar Başvekili B, Kösciyanofun pek yakında Paris ve İLondrayı resmen ziyaret edeceği hak- kındaki hâberler, Bulgar sjası tara- fından yalanlanmaktadır. Bulgar ajansı, Söbranya reisi B. Moşanofun Londra ve Parise seyaha- tinin şahsi bir mahiyeti haiz bulun- duğunu ve Iktisadi müzakereye me- mur bulunmadığı hakkında bir teb- Yi neşretmiştir. seçmişlerdir. Fransız askeri heyetine Ulle kolordusu kumandanı general Dumenigue, İngiliz askeri heyetine de bir amiral riyaset edecektir. Dün İngiliz maslahatgüzarı Fransız Hari- ciye Nazırımnı ziyaret eğerek iki askeri heyetinin Moskovaya tarihi hareketi hakkında görüşmüştür. Fransız ve İn- giliz askeri heyetleri önümüzdeki haf.| solunmaktadır. Miroir gazetesi, Japonyaya karşı ambargo usulünün tatbik edilmesi. rin bütün Amerikan ticareti için çok vahim müşkilât ihdas edeceğini giz- İememektedir, çünkü Japonyâ, Ame- rika ile yapılmakta olan ticari mü. | badelelerde üçüncü mevkii işgal et- | mektedir, l - Bu gazete, yekdiğerinden uzak olan iki memleket arasında müsellâh bir ihtilâf çıkmasına imkân vermemek- tedir. New - York Post, Japonyanın Ame- rikadan hurda emir mübayaatı 1930 tarihinde iki miyon 900 bin dolar kıymetinde iken 1936 senesinde 14 milyona ve 1937 tarihinde 20 milyon dolar kıymetinde iken 1938 de 53 mil- yona baliğ olduğunu yazmaktadır. Londra üzerinde balon barajları Tayyarelere karşı olan bu baraj 11 kilometre murabbaı sathında Londra 29 — Hava hücumlarınz karşı Bir tecrübe mahiyetinde olmak üzere Londra şehri üzerinde balon barajları ge- rümiştir. Bu hava barajları ay sonuna | kadar devam edecektir. Barajın sathı, #ehrin üzerinde 11 kilometre murabbaldır, B. Bek Gayniada Bu seyahati, Danzig hakkın- da mahallinde malümat almak için yaptı Varşova 29 — Leh Hariciye Nazırı B. Bek dün tayyare ile Gydinia limanına gitmiş ve Danzigdeki Leh komiseri ile urun müddet görüşmüştür. B. Bek, bu seyahati Danzig hakkında mahal- linde malümat almak ve şehrin Alman- Jar tarafından askerleştirilmesin& kar». © alınması lâzım gelen tedbirler için Leh komiserine talimat vermek üze- re yapmıştır. 'B. Bek öğicden sonra Baltık sahi- linde Leh erazisinde deniz banyoarı- na gitmiş ve âdeti veçhile kendi yatı- na binerek dinlenmiştir. Şam konsolosluğumuz Ankara 28 (Akşam) — Eski Antak ya baş konsolosumuz B. Fethi Denli | majeste Karol, refakatinde ta başında Meoskovaya hareket edecek- lerdir. İngiliz - Fransız - Sovyet paktının metni, bu pakta merbut bütün anlaş- malar tamamlandıktnan sonra hep bir-| likte neşredilecektir. Askeri müzake- reler ile beraber, siyasi itilâfa aid tefer- rüatım müzakeresine devam edilecek- tir. Romanya kralı İzmirde Bugün Efez harabelerini gezmeğe gidecek İzmir 28 (Telefonla) — Akdenizde bir gezintiye çikan Romanya kralı veliaht Mişel olduğu halde bugün saat 20,20 de Luceafarul yatı ile Jimanımıza gelmiştir. Yata Marest torpito muh- ribi refakat etmektedir. Yat ve torpito muhribi Mendirek önünde demirlemiştir. Valil ile müs- tahkem mevki kumandanı bir motör- le yata giderek kralı selâmlamışlar ve «Hoş geldiniz» demişlerdir. Majeste Karol yatta bir müddet kaldıktan sonra saat 22,30 da motör- le Pasaport mevkiinde rıhtıma çikâ- rak otomobil ile şehir gazinosuna gelmiştir. Veliaht ve refakatlerindeki zevat da kral ile beraber bulunuyor- lardı, Kral Karol bir müddet şehir gazi nosunda İstirahat ettikten sonra ya- ta dönmüştür. Yarın (bugün) sabah- leyin İzmir civarındaki asarı atika harabelerini gezecektir. Kral geçen sene Bergama harabelerini gezmişti. Yarın (bugün) Efez harabelerini gezmesi çok muhtemeldir. “ . Adli tebligat Mürakip, memur ve müvez- ziler için bir kurs açılacak Ankara 28 (Akşam) — Adil tebli- gatın posta İdaresine devri hakkında. ki kanun 940 senesi son kânununda meriyele girecektir. Posta, telgraf ve telefon idaresi adli tebligat işlerinde çalıştırılmak üzere alınacak mürakip, memur ve müvezziler için müsabaka imtihanları açmağı kararlaştırınıştır. Mürakiplerin imtihanı 15, memur. ların 20 ve müvezzilerin imtihanları da 21 ağustosta yapılacaktır, Müra- kipler yüksek mekteb ve lise, memur. lar orta ve müvezziler de ilk mekteb mzunları arasından seçileceklerdir. İmtihanda muvaffak olanlar kanu nun tatbikinden üç ay yani eylül ayın» da vazifeye başlıyacaklar ve vazifele. rini iyi bir surette yapabilmeleri için kurslara tâbi tutulacaklardır, İzmir defterdarlığı Ankara 28 (Akşam) — İstanbul irad ve servetler vergisi müdürü B. Müm- taz 'Tarhamın İzmir defterdarlığına tayini tekarrür etmiştir. Galatasaray - Demirspor maçı İzmirde mi yapılmalı? İzmir 28 (A.A.) — Anadolu gazetesi Galatasaray - Demirspor maçının An- kara veya İstanbulda yapılmasındaki mahzurları kaydettikten sonra bu maçın İzmirde ve İzmirli bir hakem Mânaresinde yapılması fikrini ileri sür. | Şam Konsolostuğuna tayin edilmiştir. | mektedir. | İngilterede Yeni kanun üzerine isteyen bir çok İrl Londra 28 (A.A.) — Londra polisi Me İngilterenin bütün zabıta kuvvet- leri, Irlanda tedhişçilerinin yeni Sul. kasdiar yapmalarına mâni olmak ve Irlandahları hudud hericine çıkar. mak için hususi selâhiyetler bahşe- den kanunun meriyet mevkiine gir- mesinden evvel İngiltereden uzaklaş- mak istiyen şüpbeli eşhası tevkif et- mek için büyük bir teyakkuz göster- mektedir, Bihassa Kingscross ve Euslon istas- yonlarında tarassüd sıkıdır, Irlanda- ya gitmek Üzere trene binen birçok kişi tevkif edilmiştir. Bu gecenin ye- güne hadisesi, Lelcesten Sguare ve EBuston Road'da umumi telefon mu- habere kabinelerindeki telefon telle- rinin kesilmesi olmuştur. Londra 28 (A.A.) — Cebir ve şid- det hareketlerini önlemek ve tenkil etmek için hükümete hususi salâhi- yetler veren kanun projesinin bugün | Mısırda büyük manevralar Bütün İngiliz ve Mısır kıtaatı iştirak edecek Kahire 28 (A.A.) — Resmen bildi- | rildiğine göre 15 - 17 ağustosta İsken- deriye mıntakasında yapılacak olan müşterek manevralara İngiltere ve Mısırın bütün kara, deniz ve hava or- dularının cüzütamları iştirak edecek. tir Jandarma subay mektebini bitirenlerin diplomaları Ankara 28 (A.A.) — Bu sene jan- darma subay mektebini bitirmiş olan subaylara önümüzdeki pazar günü Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak tara- fından merasimle diplomaları verile. cektir, is z Ingiliz dritnotu Malaya'nın İzmire çarşamba günü geleceği bildiriliyor İzmir 28 (Telefonla) — İzmir )i- manını ziyaret edeceğini yazdığımız İngiliz Malaya dritnotu Ağustosun ikinci çarşamba günü 10,30 da llma- nımıza gelecektir. İngiliz denizcileri hararetle karşılanacaklardır. Amiral ve maiyetleri şereflerine ziyafetler tertib olunacaktır. İngiliz futbolcüleri ile İzmir muh. telli takımı arasında iki maç yapıla- caktır. Dört kişilik bir İngiliz heyeti İzmirde incir, üzüm piyasa- larını tedkik edecek İzmir 28 (A.A.) — Yeni kuru üzüm ve incir mahsulleri yavaş yavaş pliya- saya gelmekte devam ediyor. İngiliz istihâk kooperatifleri müdür ve mü. essislerinden mürekkep 4 kişilik bir heyetin Ağustos sonlarına doğru 20 gün kadar kalmak üzere şehrimize gelecekleri ve piyasayı tedkik edecek- leri bildirilmektedir, Adana sıtma enstitüsünde bir kurs açılıyor Ankara 28 (Telefonla) — Sihhiye Vekâleti, mütehassıs sıtma mücade- le doktoru yetiştirmek üzere Adana sıtma enstitüsünde beş hafta devam edecek bir kurs açmağı kararlaştır- mıştır. Beş eylülde açılacak olan kursa bu sene tıp talebe yurdundan mezun olan 90 sivil doktor iştirak edecektir. Diğer taraftan Adana ve Manisa- da açılan sıtma sıhhat mücadele kursları bitmiştir. Bu kurslara yir- ml üçü Adanada ve 49 u Manisada olmak Üzere 72 orta mektep mezunu iştirak etmişti. a m tedhişçilere karşı tedbir alınıyor İngiltereden ayrılmak andalı tevkif edildi Iordlar Kamarsı tarafından da üçüm cü kıraati yapılmış ve kanun projesi tasvip olunmuştur. Kanun projesi bu akşam da Kral tarafından imzalanacaktır. Londra 28 (A.A) Bu akşam Kral tarafından tasdik edilerek meri- | yete giren şiddet hareketlerinin ten- kili hakkındaki Ookanunu protesto maksadile İrlanda tedhişçileri tars- fından sulkasd teşebbüsünde bulu- nulmasına mani olmak üzere parlâr | mento etrafında şiddetli ihtiyat ted- birleri alınmıştır. Poliş kuvveti iki misli artlırılmiştir ve mutat hilâfına olarak yarın parlâmentonun balk tâ rafından ziyaretine müsaade edilmi- cektir. Londra 28 'Tedhiş hare ketleri aleyhindeki kanun meriyete girer girmez Dahiliye Nazırı 30 ted- hiş vâkası tedkik etmiş ve 8 kişinin tebidi kararını imza eylemiştir. Nalband mektepleri va kursları açılacak Hazırlanan nizamname Ve- j killer heyetince tasdik edildi Ankara 28 (Telefonla) Nalband | mektepleri ve nalbandlık sanatı hak- knda bir nizamname hazırlanmış ve nizamname Vekiller Heyetinin tasdikinden geçmiştir. Bu nizamnameye göre, Ziraat Ve- kâleti, halband yetiştirmek maksa- dile lüzum göreceği yerlerde nalband mektepleri ve kursları açacaktır. Mektepler parasız yatılı olacaktır Mektepler ve kurslar açıldıktan sonra buralara devam edip ehliyet- name almayanlar nalbandlık yapa- mayacaklardır. Nalbandlık bildikle- rini ileri sürenler imtihan vermek şartile ehliyetname alabileceklerdir. Tren Aşkaleye girdi 300 den fazla kurban kesildi halk bayram yapıyor Erzurum 28 (Akşam) — Bugün tren Erzurum vilâyetinin yeni bir kaza merkezi olan Aşkaleye girdi. 300 den fazla kurban kesildi, Kaza ve köy halkı büyük sevinç içndedir. Vali Haşim İşcan bir nutuk irad ede- rek kordelâyı kesti. Ve tren halkın coşkun alkışları ve Büyük Mi Şef İnönüne ve cümhuriyet hükümetine karşı gösterdiği minnet ve bağlılık sesleri arasında istasyona girdi. Halk neşe ve sevinç içinde, bayram heyecanı yaşamakta ve her yerde milli oyunlar oynayarak eğlenilmek- tedir. Tren Erzuruma elli altı kilometre kalmi: Ray ferşiyatı hararetle de- vam etmektedir. Karabükte kok fabrikası çalışmağa başladı Karabük 28 (A.A.) — Kok fabrikası, perşembe gününden itibaren kok ve tali istihsalleri çıkarmağa başlamıştır. Kuvvet santralı bir baftadanberi mun. tazaman işlemektedir. Sıhhiye Vekâleti müsteşarı Ankara 28 (Akşam) Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâleti müsteşarı İ B. Asım senelik mezuniyetini geçirmek üzere salı “günü İstanbula hareket İ edecektir. Bir yazma imalâthanesi yandı Arapzade sokağın, ne tamamen yandıktan dürülmüştür. Yangının neden çıktığı tah | Xik ediliyor.