29 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

29 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

— Türkiye it birinilikler Sürat müsabakasında Ankaradan Orhan birinci, Kocaeliden Ibrahim ikinci oldular Mukavemet yarışı yarın sabah Silivri yolu üzerinde yapılacak Türkiye bisiklet sürat birincilikleri dün sabah Kü- çükçekmece Ogö- Yü kenarında bir kilometre düz sa- bada 14 bölgeden 28 yarışçınin işti rakile (o yapılmış- tır, Her Koşucuya ayn ayn bir çok şans verilmek su. retile ve ikişer iki. şer devamlı” olas rak yapılan seç» melere obaşlami. dığı zaman vak- tin erken olma- sına rağmen ka labalık bir me- rTaklı (kütlesinin de bulunduğu gö- rTülüyordu. İki saat devam eden seçmeler ni- hayetinde yedi koşu yaparak hiç mağlüp olmayan Ankaradan Or. han, Nuri, Koca elider. o İbrahim, Eskişehirden Sa- hh, finale kalmış bulunuyorlardı. Ancak günün en fazla alâkasını toplayan ve alâkadarların da şam piyonluğa en yakın namzed bulduk- #ları Bursanın şampiyonu ve milli ta- kım koşucularımızdan Bekir Bert domifinalde Ankaradan Nuri ile yap- tığı müsabakayı bisikletinin her iki tekerleğinin de finale 50 metre kala kırılması neticesi olarak yarışı kay- bederek elimine olmuştur. Kötü bir şans eseri tasfiyeye uğ- rayan Bekirden sonra, finaller, Or. han, Nuri, İbrahim, ve Salih ara- sında yapılmak üzere son defa ola- Tak kura çekilmiş ve Orhan - Salih çiftinin galibi Orhan, Nuri - İbrahim çiftinin galibi İbrahim olmuştur. İki mağlüp bir kere daha çarpış- mışlar ve bu müsabakayı da Salih kazanarak şampiyonu tayin eğecek olan finalde Orhan ve İbrahim ile koşturulmuştur. Meraklılara büyük bir heyecan ve- ren bu final Koşusu neticesinde An. karadan Ofhan birind, bir bisiklet böyü farkla Köcseliden İbrahim ikinci, Eskişehirden Salih üçüncü olmuşlardır, Günden güne inkişaf etmekte bulunan bu spor şubemiz, dünkü müsabakalarda memleket müdafaa- sında çok mühim rolü olan bisiklet- YEME mea eylepi yz Dünkü yarışın birincisi Orhan, ikinci si İbrahim | çiliğin artık tam mânaslle kökleş- miş bulunduğuna kanaat getirecek neticeler vermiştir. Bölgelerden gelen koşucular, birer birer öyle WMkayat göstermişlerdir ki bunlar hakkında şu veya bu bölge koşucusunun kuvvetini ayırmak bir az güç oluyordu. Bu yıl ilk defa olarak şampiyon- luklara iştirak eden Adana başta ol- mak üzere Diyarbakır ve Kayseri bölgeleri bu faaliyetlerinden dolayı alâkadarların takdirini kazanmış- tır. Mukavemet birinciliği "Türkiye bisiklet mukavemet birin- cilikleri de yarın saat 6,30 da Top- kapıdan başlamak ve Siivriye geç- tikten sonra 78 inci kilomatreden İ dönmek üzere 156 kilometre mesafe üzerinde yapılacaktır. Ankaralı bisikletçilerin dünkü ya- rışlarından edindiğimiz kanaate ba- karak Edirne yarışında uğradıkları mağlübiyeti bu koşuda telâfi edecek- | lerini tahmin etmekteyiz. Fakat hemen derhal ilâve edelim İ ki, Eskişehir, Kocaeli, İstanbul, İz. mir bölgeleri Ankaranın en çetin ra- İ kibi olacaklardır. «m. Erzincan (Akşam) — Cümhuriyet Halk partisi Erzincan bölgesi müfet- işi B. Mazhar Akpınar teftişlerine başlamıştır. Resimde bölge müfettişi par- #iilerle bir arada görünüyor. — ; Romanya yelkencier bugün şehrimize geliyor Yarın Moda koyunda üç sınıf | İ yelken teknesi üzerinde yarışlar yapılacak Moda Denizcilik klübü tarafından yelken müsabakları yapmak üzere davet edilen Romanya Yat klübü azaları hususi olarak Kiraladıkları Romanya vapurile bugün şehrimize geleceklerdir. Romanya vapuru verllen ohususi müsaade üzerine doğrudan doğ a gideçek ve müsab ” lar yapıldığı müddet zarfında Moda ikt eski Na Kip etmek üzere ve müsabakalara iştirak edecek sporcular bulunmak tadır Ro yalı sporcular beraberierin. de 4 strabot, 2 olimpik yole geçti- mektedirler. Bu teknelerin bir kıs. munı bizim yelkencilere vererek ya rışa girmelerini temin edeteklerdir Müsabakalar pazar günü saat 15 de başlayacaktır. Bu müsubakalardan ayrı olarak şarpiler arasında da böl- ge yelken teşvik yarışları yapılacak- tir. Moda Denizcilik klübü tarafından misafir Yat klübü özaları şerefine pazar akşamı Moda klübünde bir zi. yafet verilecektir. Salı günü akşami da Romanya va purunda Rümen Yat kii bü ziya- fete mukabele edecekti rıca çar- şamba günü akşamı Romanya sefa- rethanesinde de bir suâre verilecek. Bu haftaki at yarışları Islâh ve yarış öncümeni tarafin- dan tertip edilen İstanbul at yarış- larinın ikincisi bu pazar Veliefendi koşu mahallinde yapılacaktır. Bu haftaki koşuların programı şudur: Birinci yarış Dört ve daha yukarı yaşta halis kan Arap atlarına mahsus satış ko- Şusudur. Bu yarışa giren atlar 200, 400, ve 600 liraya satılacaktır. Ko- Şunun ikramiyesi 155 lira, mesafesi de 2000 metredir, Yarışa girecek atlar Yaman, Bah. tiyar, Ünlü, Çetin ve İncidir. Favorlier: Ünlü ve Bahtiyar. İkinci yarış Üç yaşında ve bu sene içinde ka- zançları 500 lirayı doldurmayan yerli halis kan İngiliz atlarına mah- sustur. İkramiyesi 355 lira, mesafe- si de 1800 metredir. Bu yarışa girecek atlar: “Kaya, Oya, Ece ve Flayd and Flaymdır. Favoriler: Kaya ve Ece, Üçüncü yarış Dört ve daha yukarı yaştaki ha. ls kan Arap atlarma mahsustur, İkramiyesi: 190 Jira, mesafesi 2400 metredir. Buna da Ceylan, Çetin, Karakuş, İnci ve Bahtiyar iştirak etmektedir. Favoriler: Bahtiyar ve Ceylan. Dördüncü yarış İki yaşındaki ve bu sene İçinde koşu kazanmamış yerli halis kan İn. giliz atlarına mahsus olan bu yarı. gın ikramiyesi 500 lira, mesafesi de 1000 metredir. Bu koşuya da: Mart I, Sigetvar, Gürayak ve Sibel girecektir. e MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIALİ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. TTefrika No, 73 29 Temmuz 1939 il “i sa Halaskâr grupu faaliyetini artırıyor, Hürriyet ve İtilâf bütün gayrı memnunları içine topluyor Ahmed Bedevi de türkçe ders v mek suretile maişetini temine yordu. Hidiv tarafından kendisine EBf- gan yahud Fas ordusunda hizmet tek- lif edildi. Evvelce Fasta bulunmuş olan Şerafeddin Magmumi de Fasa iye etti. O da Hidivin et eden diğer bazı Türk e imtisalen Mısır Nazırların- i paşanın verdiği para ile Fa- sa gitti. İzmirli Emin bey isminde bir zat Fas sultanının mabeyinciliğini ya- Erkânı harp Tahir bey Fas kumandan olmuştu. Diğer de elbirliğile bu ordu- lahina çalışıyorlardı. nadılar ve Türk haddin, Nihad Reşad, Ali Ke- mal, Mevlânzade Rifat, Şeyhislâm Ce- maleddin efendi oğlu Muhtar, Bahri. ye Nazırı Hasan paşa oğlu Rüştü 'pa- şa, Esad paşa Toptaninin yeğeni Fa- zıl paşa, Şerif paşa, hoca Mehmed Kadri efendi bu sırada hep Pariste bu- Turuyorlardı. Raspaille ve Saint Michel bulvarla- rıman birleştikleri noktada bulunan Cate Lilas'da hoca Kadri efendi etra- fında iki masa işgal ederek toplanan muhaliflerin en esaslı sohbetleri siyasi ten&idler oluyordu. Bu kahve âdeta Osmanlıların bir muhalefet . mahfeli lini almıştı. Ali Kemal, ressam Köprülü Galip, Avni Kemal (1) Per. tev Tevfik beyler buranın başlı müda- vimlerindendi, Arada sırada Muhtar bey, Rüştü ve Fazıl paşalar, İsmail Kemal beyzade Tahir bey de buraya uğrarlardı. Nihad Reşad, İbrahim Bahaeddin, Ahmed Bedevi beyler Sabahaddin bey etrafında samimi bir grup teşkil et- mişlerdi. Şerif paşa çıkardığı Meşrutiyet ga- zelesinin idaresini bir ara Sabahaddin beye bırakmıştı; Mevlânzade ile bozuş- duktan sonra Meşruliyetin başmuhar- rirliğini İbrahim Baha, sonra Ali Ke- mal, daha sonra Pertev Tevfik beye vermişti. Fakat biri içtimai ve iktisadi ıslaha- ta taraftar olan, diğtri: — İttihâd ve Terakki yıkılırsa her şey düzelir! İddiasından ayrılmıyan Sabahaddin beyle Şerif paşa siyasi fikirlerinde ve hattı hareketlerinde anlaşamıyorlar. dı. Sabahaddin bey fikri, Şerif paşa p&- rayı temsil ediyordu! Para tahakküm kudretinden teterrüd etmeğe Tazı ol- mayınca arada ittihad da hası) ola. miyordu. Gazetenin başmuharrirleri Sabahaddin beyin fikirlerine göre ya- zi yazdıkça değişliriliyordu. İttihad ve Terakkiyi yıkmak gaye- sinde müttehid olanlar bu maksada vu. Sul için takip edilecek yolda ihtilâf ha- linde idiler. Aralarında bir keşmekeş- tir devam ediyordu. Meşrutiyet mat- baasında kendisine küçük bir iş te. min etmiş olan Ahmed Bedevi Saba. haddin beyden de yardım görüyordu. Bu esnada idi ki, Arnavutlükta ka- rışıklık başlamıştı. Manastırda bulunan Zzabitlerden Prevezeli Celâl Ahmed Bedeviye mun- tazaman dahile âid siyasi haberler ye- tiştiriyordu. Son bir mektubunda (Her türlü hazırlık ikmal edilmiştir. İttihad ve Terakki hükümetine kar- şı isyana karar verildi. Sen de bize il- tihak et.) demişti. Bunun üzerine Ahmed Bedevi de -mahkümiyetine bükmiyarak- Manas. tıra hareket etti. Üsküpte erkâniharp keşanlı Tahir bey ile görüşerek zabit. lerin noktai nazarları muhaliflere mu- halif olmadığını anladı. Selânikte Ci- hangirli Mehmed Nesip, Refet efendi- ler gibi arkâdaşlarile görüştü. «Hürriyet kâbesinde» bile İttihad ve Terakki aleyhine fikirler uyanmış. tı. Oda arkadaşlarını bu yolda bir kat daha teşvik ve Paristen yanında getir. diği beyannameleri onlara tevdi etti. Manastıra muvasalatında artık yüz. başı Tayyar, mülâzimievvel Tahsin -Mütarekede İstanbulda polis umum müdürü. yüzbaşı Mümtaz, mülâzimi. evvel Nureddin, mülâzim Celâl, mülâ. | zım Kasım, mülâzimievvel Hamza, milâzım Fraşarlı Melek beyler dağa çıkmış bulunuyorlardı; bunların ar- kadaşlarından Nafiz -Nazım paşanın yaveri- ve İbrahim beyler mevkufen İs- tanbula gönderilmişlerdi Ahmed Bedevi buzabitlerle muha- bere tesis etti Manastırda İttihad ve Terakkiye muhalif bir gazetenin ida- resi de ona tevdi olundu. Bu gazetede dağa çekilenlerin fikirleri, talebleri neşrolunuyordu Vilâyet makam yâveri yüzbaşı Is. mail Hakkı bey vali Ali Münif bey nez- dinde bu taleblerin is'af edilmesinde müessir olmağa çabalıyordu. Zabitler siyasi meselelerde en ziyade hibi Demir Ali bey görünüyor. Manastir halkı da bu zabitlere mü- teveceih bulunuyordu. Bu muhitte İt. tihad ve Terakkiye âdeta bir husumet uyanmıştı. İttihad ve Terakki cemi- yetile o kadar beraber çalışmış olan Avukat Hasip bey bile artık cemiyetin müdafaasını yapâmıyordu. Hükümet Ahmed Bedevinin dağa çekilmiş za- bitlerle münasebeti yüzünden tevkif» ne cesaret edemiyordu. Otoritesi o ka- dar zaafa uğramıştı. ; Bu ballere Avusturyanın, İtalya. nın, Sırbistanın, Karadağın mütehalif propagandalarımı da İnzimam eyleme. sile Arnavutluk karıştıkça Karışıyor. du. Bu arada Dahiliye Nazırı Hacı Adil bey maiyetinde mülkiye müfettişi Hay- dar, hukuk müşaviri Serficeli Osman Nuri, umuru cezaiye müdürü Mazhar, erkânı harbiye kaymakamı Halil Re- çai beyler bulunduğu kaldö teftiş için Arnavrutluğa gitmişti; İşkodraya gi- derken Luma ile İşkodra arasında Drin nelitinde Kuks köprüsü civarın» da Arnavutlar tarafındar pusuya tus tulmuş, Nazırın hayatını muhafaza için birkaç asker ve jandarma fedası lâzım gelmişti. Bununla beraber Hacı Adil bey İs- tanbula avdetinde mebusan meclisin» de: — Arnavutluğa bedbin gittim; nik. bin döndüm! Demişti! Hacı Adil bey bu sözlerile başkalarını temin etmek mi istemiş- ti? Fakat vaziyet böyle ciddi olmıyan sözlere itibar edilmesine hiç de müsald değildi. Nikbinliğe hiç bir sebep yoktu; bed. bin, hem pek bedbin olmak için ise se- bepler çoktu. Vılçıtrinli Hasan, Bayram Sür, Priz- rinli Yahya gibi Arnavutlukta ihtilâl hareketine iştirak edenler büyük dev- letlerin konsoloslarına verdikleri be- yannamelerde İttihad hükümetinin id raatından şikâyellerini izah ettikten sonra Arnavud ihtilâlinin (Umum Os- manlılığın hukuku namına *Meşruti- yelin teessüsünü temin maksadile vu- ku bulan meşru bir hareket) olduğu- nu iddia ediyorlardı, Arnavud. ihtilâlinin en Teveranih günlerinde İtalyada müzaheretler gö. ren İsmail Kemal bey neşrettiği . bir beyanname İle Arnavutluğun istikli. lini ilân ediyor ve kendisine verdiği (Amavulluk muvakkat hükümeti re. isi) sıfatile Osmanlı hükümeti aley- hine ateş püskürüyordu! Diğer taraflan orduda zabitler âra- sında teşekkül eden Hâlâskâr grupu meydanı boş bulurak faaliyetini; cü. retini arttırıyor, istediği — gibi atıp tutuyordu. Mecliste mubâlefet gittik. çe kuvvetleniyordu, İttihadcı mebüslar arasinda “çikân hizip (ihtilâfında İttihad ve Te. rakki ucuz kurtulabilmişti. Fakat ye- ni teşekkül eden Hürriyet ve İtilâf fir- kası bütün gayri memnünları içine a). mak üzere bulunuyordu. Rum Hallaçyan efendiden maada Ermeni, bütün-âlnavud ve bir kısım Arap mebuslar bu fırkaya müzaheret ediyorlardı. Sald paşa İtilğfcilar tarafından şahe sına yapılan hücumlarda kendisinin İttihad ve Terakkinin elinde bir âlet ve oyuncak gibi gösteirimesine sikıl- yordu, (Arkası var) (4) Pariste vefdi etmiştir. “yü