30 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Çin dövizli yüzünden İngiltere ile Japonya arasında ihtilâf çıktı Amerika, Uzak Şarkta müs- takil ve Amerika menfaat- lerinden mülhem bir siyaset takib edecek Bene 21 — No. 7461 — Fiatl her yerde 5 kuruş ————— Ingiliz - F ransız - Rus paktı her tecavüzü önliyecek Moskovada askeri müzakereler, siyasi müzakereler ile müvazi yürüyecek İngiliz Başvekili, yarın Moskova müzakereleri hakkında Avam Kamarasında beyanatta bulunacak Fransız Hariciye Nazırı müzakerelerin fiilen neticelenmiş olduğunu söyledi Moskovradaki Fransız ve İngiliz büyük elçilerile Molotof arasında yeni bir PAZAR 30 Temmuz 1939 yakında Moskovaya hareket edeceği muhakkak gibidir. Paris 29 (A.A.) — Havas ajansının | çok içi bir membadan öğrendiğine | “Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Romanya Kralı, Efes harabelerini çok beğendi Majeste Karol, bugün Korfu adasında Yunan Kralına mülâki olacak göre, Fransız ve İngiliz hükümetleri, | Paris, Londra ve Moskova arasında genel kurmay görüşmelerinin açık masına karar vermiş bulunmakta- dır, Görüşmelerin başlaması tarihi hakkında sarih malümat veriliemekle| beraber, Frasız asketi : heyetinin pek Diğer taraftan B. Chamberlain de Pazartesi günü Avam Kamarasında İngiliz - Fransız « Sovyet siyasi gö- Tüşmeleri hakkında beyanatta, bulu- nacaktır, | Başvekil tarafından beyanat yapıl. madan önce yarın yahud öbütgün mülâkat vuku bulacaktır. İngiliz diplomatik mahfilleri, Baş- vekilin askeri müzakerelerin başladı. Eını bildirecek vaziyette olacağını ve umumi çerçeveden dışarı çıkmamak» la beraber siyasi görüşmelerin neti. (Devamı 10 uncu sahifede) ing iliz istihbarat nezareti, Gümrük ve Inhisarlar Vekilinin beyanatı ve Alman propagandası | ope yeni ür tütün abe İngiltere Hariciye müsteşarı: * * Almanya, her bakımdan kendini tecrid ediyorsa kabahat bizim değildir ,, diyor Londra 29 — Sir Samuel Hoar İngiliz o İstihba- rat Nezareti için muktazi tahsisai lâyihasını Avam kumarasında mü. dafaa ederken de miştir ki «-— Gayemiz, hariçte İngiliz kültürünü “yay. * mak ve İngiitere- nin noktal naza- rıni anlatmak. tır. Yeni nezaret sulh zamanında İstihabarat kadrosunu tanzim edecek ve harp zamanında gerek İngilterede İnçitiz hariçiye müs- teşarı B. Butler ve gerek deniz aşırı memleketlerde havadis yayma merkez! olacaktır. Te- menni ederim ki, hiç bir tarafta Pro- paganda Nezâretine ihtiyaç hissedil. mesin. Harp senelerinin izlerine bir nihayet verildiğini görecek kadar ya- Şıyacağımı umarım. Fakat dünyaya hattı hareketimiz ve siyasetimiz hak- kında yalan ve esassız haberler ve Şâ- yialar neşredildikçe bunlarla mücade- le edecek bir teşkilât bulundurmağa mecburuz. İngilterenin bugünkü tes- lihatından gayesi, kimseye taarruz etmek değil, sulhü ve milletlerin istik- lâlini korumaktır.» Sir Samuel Hoar'dan sonra söz alan B, Morisson, Alman propagandasın- dan bahsederek bu propagandanın, (Devamı 1 üncü sahifede) Rumen yelkencileri fırtınaya tutuldular Hususi vapuru takib eden kotralardan biri Karadenizde kaldı, diğeri geri döndü (Yazısı 4 üncü sahifemizde) kası yapılacak, inhisarlar yeni ta kanunu hazırlanıyor duzli Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Ralf Karadeniz İzmir dönüşü, şehrimizdeki tedki. Katına deram eden Gümrük ve İnhi. sarlar Vekili B. Raif Karâdenizle dün, bir. muharririmiz . görüşmüş, Vekil gazetemize şu beyanatta bulunmuş. tur: (Devamı 10 uncu sahilede) EDiklizmilemi Evlenenler ve çocuk sahibi olanlar Doğum azaldığı için Fransızlar ne ya pacaklarını bilemiyorlâr: Muayyen müddet çifçilik edecek genç ailelere 50 lira mikdurında ikrazda bu- Yunuyortar;. doğan çocuklara tahsisat ve- riyorlar, üh.. — Doğum evlerini sıkı tef- tiş ettiriyorlar; çocuk düşürenlerle ge- riki cürümlerini şiddetli cezalara çarpı- yorlar. Uyuşturucu maddeler satanların cetalarını şiddetlendiriyorlar. Yeni mey- hane açmağı yasak r. — Bekâr- lara vergi koymak suretile ve sair ted- bir bütçe ile doğuma yardım ediyorlar. Türk anaları makta ve ye yıldan yıla artı mağa, daha da gok şükür evlâd doğur- ımektedirler. | önlemek başta, alacağımız yok mu: Has- tanelerde bedava doğurtmak, süt damla- larını arttırmak, çocuklu imanları terei- hen işe almak.. Hulüsa her çare, her tedbir! İstikbal, çoğalan milletlerindir. Dün Efes harabelerini ziyaret eden Romanya kralı Karol ile veliahd prens Mişel İzmir 29 (Telefonla) yanlarında vejlahd prens Mişel bu- Iunduğu halde limanımıza gelen ve karaya çıkarak Şehir gazinosunu gereflendiren Romanya kralı Karol bu sabah saat dokuz buçukta tekrar karaya çıkarak Efes harabelerini zi- Zn etmek üzere otorayla Alsancak Baş — Dün akşam | istasyonundan Selçuka hareket et- mişlerdir. İstasyonda bulunan halk, dost ve müttefik devlet hükümdari- nı hararetle alkışlamıştır. İzmir vali. si B. Etem Aykut krala refâkat edi. yor. (Devamı 4 üneti sahifede) vekil ile Hariciye Vekili Ankaraya gittiler Başvekil dün öğleden evvel yerli mallar sergisini ziyaret etti Başvekil doktor Refik Saydam ve Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu, dün akşam 19 da eksprese bağlanan Ankarâ 29 (Telefonla) — Maarif şü- rası umumi heyeti bugün saat 9 Maariif Vekilli; müsteşarı B. İhsan nde goplandı. nıyan yerlerde ki yetli görülen ilkokullara orta öğreti- me hazırlayıcı akşam sınıfları açmak Başvekil B. Refik Saydam yerli mallar sergisinde neşriyat paviyonunu gezerken hususi vagonla Ankaraya gitmişler- dir, (Devamı 4 üncü sahifede) Maarif Şürası mesaisini. bitirdi Maarif Vekili bir nutuk irad ederek çalışmaların ehemmiyetini anlattı | Selâhiyeti verilmesinin orta öğretim Oda İ komisyonunca tedkikine dair yayın direktörüğü Faik Reşit Unat tarafın. dan verilen takrir okunmuş ve Vekâ- letçe tedkiki kararlaştırılmıştır. (Devamı dördüncü sahifede)