29 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Temmuz 1939 AKŞAMDAN AKŞAMA Dağ Saselası Su şehri Bir arkadaşımıza doktor şöyle tav- siye etti: — Dağ havasına ihtiyacınız var... Yüksek bir yere gidiniz... Fakat, ayni zamanda türlü türlü ihtarlar; — Şa pehriz, bu pehriz... Şu şekilde de banyo yapacaksınız.. Kefikamız da yanınınızda bulunursa size daha iyi bakar, Yepyeni bir mevzula karşılaşmış olu. yoruz: Bu zat nereye gitsin? Cevap hazır; — Pasaportunu yaptırsın... Ve,. İsviçreye... Tirola... İtalyaya... Alp- lara... Pirenelere... Fakat hayır efendim... Bu memle- kette de dağ vardır, saf hava vardır... Pasaport pahalıdır, döviz tedariki güç tür, hem adamcağız memleketinde kalmak istiyor... Zira dünyanın hali belli değil... Nereden ne gürültü kopa- cağını bilemediiğ için ne olur ne ol. maz vatanında bulunmak istiyor, Düşündük, taşındık: — Uludağa gidin bari! » dedik, Dedik amma, orası bilhassa kış ah- valine, kayakçılığa göre yapılmış... Yaz için de şöyle böyle tertibat var amma arkadaşımız orasını istemiyor: — Ben biraz tabiat ve cemiyet mu- hiti istiyorum... Gezecek bir orman, su başı... Ülfet edecek insanlar... Biraz hayat... Velev köy, kasaba hayatı am- ma, hayat... Çünkü orada bir ay ka- dar kalacağım... Hem bakınız: Dok- torların tavsiyesi de konfor icap etti- Bizim memlekette Karahisar gibi, Ki- sama gibi içme suları vardır. Bunlar rın başları modemnleştirilemez mi? ... Biribirini andıran iki ihtiyaç... Ki- mine dağ, kimine maden suyu lâzım. dır... Yalova, Bursa gibi banyo bölge- lerimiz epeyce yoluna girmiştir. Fakaj içme yerlerimizi, dağlık bir kasaba- mızı dahili turizm için modernleştir. mek henüz teşebbüs sahasına girmiş değildir, Diğer cihetten şöyle muhavereler işi. tiyorum: — On beş günlük tatilim var... Ne- reye gideyim acaba?... , — Ya karadeniz seferine çık... Va- purla nihayete kadar gider, gelirsin... Yahud Akdenize git... Mersine kadar fevkalâde lâtif bir yolculuktur... Bir tren bileti alarak da... — Nereye?... Nakliye vasıtasından İnmeksizin, bir yerde gecelemeksizin dolaş babam dolaş mı?... Nerede ine- bilirim?... Buna cevap vermek hayli müşkül dür... Evet, Türkiyenin nereleri cazip- tir ve rahatmı arıyan birini tatmin edebilir? — Aman filânca nokta vardır... Ora- nın şu oteline inersin... Eğlencesine, | filânca şeyine, safasma doyulmaz... « diye tavsiye edebilir misiniz? raflarında da ban güzel, cazip ve tu- ristik noktalar, -velev noktacıklar- ya- | ratılamaz mı?... Dahili turizm bütün bunları heyeti umümiye olarak dü- şünürsek doğar... (VE-Nü) Ankara jandarma okulundan 196 gedikli erbaş diploma aldı gençlere Vekili B. Faik Öztrak tarafından tev- zi edilmiştir. Aynı zamanda birinci, Ikinci ve üçüncü gelenlere de birer saat mükâfat olarak verilmiştir. Mekteb- komutanı ve Dahiliye Ve- kili tarafından birer nutuk söylenmiş mezunlara, halka sevgi ile muamele etmeleri ve doğruluktan ayrılmama. dai İav272 ediimiştir. Gedikli ee isen Miele AAA İ tasdiki işinin ŞEHİR HABERLERİ Ada çamları Adalarda yeniden çam yetiştirilecek Geçen pazar günü Heybeliadada Çamlimanındeki yangın üzerine bek- çi mikdarının arttırılmasna karar verildiğini yazmıştık. Bahçeler ida- resindeki müstahdeminden bir kıs mı kadroya İlâve edilmekle beraber büyük adalardaki çamların muhafa- zasi için bü küçük kadronun kâfi gel- miyeceği anlaşılmıştır. Daha geniş bir kadroya ihtiyaç görüldüğünden bunun için Umumi Meclisten mun- zam tahsisat almacaktır. Diğer taraftan belediye, ada çam- larının yeni fidan yetiştirmek sureti- le çoğaltılmasını da göz önüne ak mıştır. Bu maksadla gerek yangın- larda yanan, gerek çorak olan saha- lara yeni fidan ilâve edilmek suretile boş sahaların o ağaçlandırılmasına ehemmiyet verilecektir. Bu maksad- la belediye ile ormanlar baş müdür- lüğü birtikte çalışacaktır. Ticaret odası umumi heyeti dün toplandı Ticaret odası umumi heyeti dün toplanmıştır. Dünkü toplantıda geçen pazartesi günü ticaret ve zahire bor- sasında yapılan intihab neticesi tas- dik eğilmiş ve B. Murad Fortun ile B. Selim Attarın ticaret odası namına zahire borsası idare heyetine âza ola- rak seçilemileri ka kararlaştırılmıştar. Elektrik, tramvay Yeni teşkilât ancak sene başında düşünülecek Elektrik, Tünel, Travmay idaresi- nin Belediyeye devir tarihi olan Temmuzdan Kânunuevvel sonuna kadar altı aylık bütçe ve kadrosunun 15 Ağustosta toplana- cak Umumi Meclise verileceğini yaz- Bu kadro ve bütçe, idarenin geçen Kânunusaniden İtibaren tatbik etti- ği kadro ve bütçenin aynidir. Nafla Vekâleti kadrosuna dahil olup da ida- rTeğen ayrılan memurlarla diğer mün- hallere yapılacak tayinler ve ihtiyaca göre yapılacak yeni teşkilât ancak 940 Kânumusanisinden itibaren dü- şünülecektir. ' Bu arada Elekirik, Tramvay ve Tü- nel müstahdemininden. barem ka nunu çerçevesi haricinde kalanlarla idare arasındaki hukuki, idari vazi- yet de yeni esaslara göre tesbit edile- “rek bir mukaveleye raftedilecektir. Bu mukayelede tramvay idaresi işçilerinin ötedenberi şikâyetlerini celbeden vaziyetlerin islahı çareleri de nazarı dikkate alınacaklar, Eski hapishanenin yıktırıl- masına başlandı Yerinde İstanbul adliye sarayı ya- pılmasına karar verilen İstanbul ha- pishanesinin yıkılması geçenlerde mü- teahhide ihale edilmişti. Tarihi binalardan © olduğu iddia edilerek üzerinde uzun münakaşalar cereyan, eden ve bu yüzden şimdiye hane hastahanesinde iki mahküm bu- lunmaktadır. Bunlar da bugün tevkıf- hane hastanesine nakledilecekler ve duvarların yıkılmasına başlanacaktır. Müteahhidle yapılan mukavele mu- cibince bina yüz gün zarfında yıkıla» caktır, Sıhhi su depolari Umumi meclis tarafından kabul edi. len su talimatnamesi Sıhhiye Vekâle. tince tasdik edildikten sonra Belediye bu talimatnameyi derhal tatbik ede- cektir. Talimatnamede bilhassa köh- ne, gayrisihbi bina ve kulübelerde bulunan su de; hemen kaldırı! “can Karilerimizin mektupları Üç işçi işten bu şekilde çıkarılır mi? Tesviyeci Ahmed, tornacı Mu- hiddin ve tornacı Mehmed AH imzasile şu şikâyet mektubunu didik: Zeytinburnu demir eşya fab- rikasında çalışmaktayız. Burada her gün öğle yemeği verilmekte- dir. 24 temmuz 939 opazartesi günü öğleyin verilen yemeğin pek fena ve gayrı sıhhi olduğu- nu könirole öğyl Bunu hü karet telâkki ederek müdüriyete raporla bildirmiş, Müdür de işi yanlış anlayarak biz üç urkada- şın kaydını terkin elti. İş kanu- nu mucibince bize on beş gün- lük müsaade verilmesi lâzım ge- lirken bu da nazari ilidare alın- nudı, Uğradığımız haksızlık üzerine gözetenizle dikkati celbetmenizi dileriz, Ateş yakarken Otlar tutuştu, geniş bir saha yandı Evvelki gün sant 14 sıralarında Sarıyerde Demirciköyünde Satı adın- da biri bostanında ateş yakarak kah- ve pişirirken çıkan kıvılcımlardan et- raftaki otlar tutuşmuştur. Hava rüzgârli ve otlar kuru olduğundan ateş birdenbire genişlemiş, geniş bir saha alevler içinde kalmıştır. Yangını gören Demirci, Us kumru ve Zekeriya köyleri halkile o civarda kampta bulunan mektep talebesi ve piyade, topcu efradı yetiş- mişler, ateş altı saat devam ettikten sonra zorlukla söndürülmüştür, Yanan sahanın genişliği henüz ta- mamile tesbit edilememiştir. Oluz bin metre murabbu kadar otluk yandı- ğı tahmin edilmektedir. Yangına 50- bebiyet veren Satı yakalanarak tah- kikata başlanmıştır. Diğer yangınlar Çengelköyünde Müli Emlâke aid çayırlıktan evvelki gün yangın çıkmış, bir mikdar kuru ot yandıktan sonra itfaiye tarafından söndürülmüştür. Karacaahmed mezarlığında da dün bir yarıgın çıkmış fakat ateşin servi- lere sirayetine meydan verilmeden söndürülmüştür. Bu iki yangın rira- fındea tahkikat mt yapılıyor. Bozuk ekmekler Ekmeklerin çok bozuk ve alınan bütün tedbirlere rağmen hamur oldu. | ğu görülmüştür. Belediye bütün Bele. diye şubelerine hitaben bir kere daha tamim yapmış, mümkün olan bütün idari tedbirlere baş vurularak bozuk ve hamur ekmek imaline kati surette nihayet verilmesini bildirmiştir. Bo- suk ve hamur ekmek çıkaran fırın. lar seddedileceklerdir. Fırında bir hırsızlık Hüseyin adında biri evvelki gün Kâsımpaşada fırın sahibi Münevverin alti yüz lirasım çalmış, Münevverin müracaali üzerine (yakalanmışlır. Çaldığı paralar Hüseyinin üzerinde bulunarak geriye alınmış, kendisi ağ- liyeye teslim edilmiştir. Süt tenceresi üzerine düşerek yandı Feriköyünde oturan Mehmed Ali- nin bir yaşındaki çocuğu dün mut. fakta oynarken mangalda kaynıyan süt tenceresi üzerine devrilmiştir. Vücudünün muhtelif yerleri yanan çocuk hastaneye kaldırılmıştır. Aynayı kırdı, yaralandı Lâlelide Mimarbaşı sokağında otu- ran B. İsmaili Solağın hizmetçisi 13 yaşında Hüsniye evde temizlik ya parken lâvabonun aynasını kırmış, Satiş Ziraat Vekâleti ve Belediye bir şirket kuracaklar Şehrimizde bulunan Ziraat Vekili B. Muhlis Erkmen dün öğleden son- ra vilâyet dairesine gelmiş ve vilâyet ziraat müdürlüğünde bir müddet İstabul ziraat işleri etrafında izahat almıştır, Bu sırada Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdar Belediyeden Vilâyet dairesine gelmiş ve Ziraat Vekilile görüşmüştür. Bu görüşme esnasında belediye iktissd müdürü B, Saffet, ziraat enstitüsü sütçülük doçenti B. Ekrem Rüştü de hazır bulunmuş- tur. Süt işi için Belediyede mütehassıs- lardan mürekkep teşkil edilen Komis- yon bir rapor vermişti. Dün de bura por etrafında Ziraat Vekiline izahat verilmiştir. Bu izahâttan sonra İstanbulun süt işinin tanzim ve idaresi işine Ziraat Vekâletinin de iştirak etmesi çsas itibarile kararlaştırılmıştır. Bu husustaki teferrüatın Arkan da tesbiti karaılaştığından Belediye namına İktisad müdürü B. Saffet ve sütçülük doçenti B, Ekrem Rüştü ya- kında Ankaraya giderek İstanbulda esasları kabul edilen süt işinin tefer- rüatını tesbit edeceklerdir. Bundan sonra Vekâlete ve Belediyenin iştira- kile büyük bir süt şirketi kurularak işe başlayacaktır. Beyoğlunun imarı B. Prost geldiği m taf- silât plânını hazırlıyacak Şehircilik mütshassısı B. Prost Beyoğlunun nâzım plânını hazırlar. ken Beyoğlu semtinde bir çok geniş caddeler açmış, fakat Beyoğlu plânı- nın teferrüatı ile meşgul olmamıştı. Mütehassıs bu sefer şehrimize geldik- ten sonra bilhassa Beyoğlunun tafsi- lât plânile uğraşacaktır. Beyoğlu- nun bir çok sokakları dar ve vesaiti nakliyenin geçmesine müsaid olma dığından umumi münakalâtın kolay- laştırılması için bir çok dar sokakla- rın açılması zaruri görülüyor. Bu ar da nâzım plânında esasları tesbit edilen İstiklâl caddesinin vaziyeti de tedkik edilecektir. B. Prost plânını hazırlarken bil hassa şehrin yüksek yerlerinden de- nizin görülmesini temin etmeği dü- şünmüştür. İstiklâl caddesinin Tepe- başı tarafındaki kısmı denizin man- zarasını bozduğundan mültehessış caddesinin bu kısmını tedrici surette kaldırmak üzere tatbikat plânı hazır. lıyacaktır. Bundan başka Nafla Vekâ- leti, Beşiktaşta Barbaros türbesi ei- varının tanzim plânı etrafında bâzı ihtirazi kayıdlar ileri sürdüğünden mütehassıs bu plân İlede yakından meşgul olacaktar, Gümrük ve İnhisarlar Vekilinin tedkikleri Gümrük ve İnhisarlar Vekili B, Raif Karadeniz dün İnhisarlar ida- resine giderek inhisar işlerile meşgul olmuştur. İnhisar Vekili, yarın An- karaya dönecektir. Bira fiatlerinin 16 kuruşa indiri. leceği hakkındaki haber henüz daha tahakkuk etmemiştir. Ayın 31 inde Ankara bira fabrikasının resmen İn. hisarlar Vekâletine bağlanmasından sonra Maliye Vekâleti ile İnhisarlar idaresi arasında yapılacak teması müteakib bira flatleri tesbit edilecek. tir. İki kurşun hırsızı yakalandi Birçok cami ve medreselerin kub- belerinden kurşun çalmaktan maz. nunen zabıtaca aranan Hüseyin ve Sahife 3 İSTANBUL HAYATI Şehrin temizliği Bir şehrin temizliği, o şehir halkı nin medeni seviyesini, zevki selimini ilk bakışta gösteren en açık işarettir. İstanbul sokaklarını temiz tutmak için belediyenin geniş teşkilâtı var, Fakat maalesef birçok sokaklarımızı hattâ eaddelerimizi pislikten kurta. ramıyoruz, Geçen gün gazeteler yazı- yordu; bazı büyük caddelerde sabah- ları evlerden sokağa süprüntü, pislik atılıyormuş. Bir sabah erkenden sokağa çıktım, İstanbul tarafında şöyle bir gezinti yaptım. Büyük caddelerden birinde yeni, güzel bir apartımanın önüne bir sürü uyuz kedi toplanmış. Hepsinin göz leri kapıya dikilmiş. Belli ki, birşey bekliyorlar. Adımlarımı ağırlaştırdım. Sokak kapısı aralandı. Dağınık saçlı bir kız başını uzatıp etrafı gözden ge çirdikten sonra kucağındaki tenekeyi caddenin kenarına boşaltıp içeriye çe- kildi, Uyuz kediler süprüntünün üs. tüne üşüştüler, Balık kılçıkları, kemik parçaları, ekmek kırıntıları etrafa da- Zıldı. Daha ötede yüksek bir evin üst ka- tında pencere açıldı. Yaşlı bir kadın kocaman bir sofra bezini sokağa silke- leyiverdi. Karşı kaldırıma çekilip dik- kat ettim; bezin içinden neler saçıldı neler... Yan tarafa saptım. Geniş, munta- zam kaldırımlı bir sokak... Adımımı atar atmaz pis bir koku genzimi tır. malamağa başladı. İki taraflı yaya kak. dırımında evlerin önlerine paslı süp- rüntü tenekleri, kırık tahta kutular, sıralanmış, küme küme süprüntüler yığılmış. Daha ileride cadde üzerinde bir ev. den sesler duyuluyor: , — Kız, hadi şu çöp tenekesini s0 kağa bırak. Çöpçüler gelince kapıyı çalıp da bizi rahatsız etmesinler. — Amma, hanımcığım, çöp teneke- sini sokağa bırakınca çalıyorlar, Şim- diye kadar altı tane teneke kayboldu. — Eh, öyle ise sen de çöpleri yo- Tun kenarına dök, Çöpçüler toplarlar. » Çocuğun lâzımlığını da oraya düküver bari, Kurşı evin penceresinden serpilen bir leğen su da caddeye yayıldı, Şimdi düşünelim: Biraz sonra çöpçüler bu pislikleri çalı süpürgelerile toplarken etrafa sayrulacak mikroplar yoldan geçenlerle beraber gene o semtic otu- ranlara zarar vermiyecek mi?... Hep. $ini belediyeden beklerken biz de biraz dikkatlı davransak daha iyi olmaz mı? Cemal Refik oreneesaaaaa BAE EAAAEEENA EA AAAAAEEUEKaBaa senem Kocaeli valisi Kandırada . Kandıra (Akşam) — Kocaeli vali. si Ziya Tekeli inşaatı bir hayli iler. liyen Kandıra - Ağva - Şile yolunda teftişlerde bulunmuştur. Ayrıca diğer yolları da tetkik etmiştir. Valimiz Kandıra - Şile yollarında gösterilen büyük faaliyeden memnun olmuş tur, Vali bana; -— Yapılmakta olan yollarımızın faaliyet derecelerini tetkike geldim. Gelecek sene için daha birçok yolla» Tın inşasını temin edeceğim. Bu su Telle Kandıra mücavirindeki kazala» ra ve nahiyelere şebeke halinde bağ- lanmış bulunacaktır.» demiştir. Kandıra ile Şile arasında telefon Şile (Akşam) — Kandıra kazası ile Şile arasında kurulan telefon tesisatı konuşmaya açılmıştır. Yakında Gebze ile de telefon muhaberesi temin edile» cektir. Buradan Gebze hududuna ka- dar telefon tesisi işi bitirilmiştir. İstanbul halkını ara sra yoklıyan tifo sagınının başlıca memba: lâğım sularile sulanan bostanlar teşkil etti. ği malümdur, Belediye,bu vaziyeti nazarı dikkate alarak bütün Belediye şubelerine bu defa da bir tamim yap- mıştır. Bu tamime göre her mıntaka- daki bostanlar gayet sıkı bir suretle kontrol edilecekler ve lâğım sularile | Metni Merke hi hekekale lm ende ban hekimi YER, e eş