29 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

29 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

*29 Temmuz 1939 Sabife 9 — Yelken sporu ve yelken yarışları Yelken sporu, her spordan ziyade teknik bilgiye muhtaçtır Türk ve Rumen amatör yelkencileri arasında yarın yapılacak ilk temasın her sene tekerrür etmesini, hattâ memleketimizde bir Balkan yelken yarışı yapılmasını temenni ederiz “ ke ES MİLA» Besin vi GMİS DE — Mevsimin en zevkli sporlarından biri de hiç şüphe yok ki yelken kul- lanma sporudur. Yelkenli bir tekne- nin idaresi beden faaliyetini icap et- tirmekle beraber moral kuvvetin in- kişafına da yardım eder. Bu sporda beden faaliyeti denizin iyodlu saf havası içinde yapıldığından teneffüs bakımından vücud en müsaid şerai- te maruz bulunur. Diğer taraftan sevk ve idâre insan oğlunun ? en hoşuna giden bir şeydir. Yelkenli bir tekneyi kullanarak onu rüzgâr kuvvetinden istifade etmek suretile dalgalar üstünde selâmetle yürütmek insana eğlence ve zevk içinde itimadı nefis hassasını aşılar. Yelken kullanmada yarış dolayı sile hissi rakabet ve bundan müte- vellid heyecan hasıl olur. Bu itibarla yelken sporu beynelmilel müsabaka» lara giren ve olimpiyadlarda merak- ia takip ve tatbik edilen bir spor şu- besidir. Dünyada heveskârlarn yüz binleri aşar. Denizle alâkadar mede- ni memleketlerde yalnız yelken spo- rle iştiğal eden 3 dır. Bu yelkenci klüpler kışın da bu sporu buz Üstünde yelken kullanmak suretile idame ederler Yelken sporu her spordan ziyâde teknik bilgiye muhtaçtır. Teknik bil- gisi olmıyanların koşma, yüzme ve topa vurmaları mümkün ise de yek ken kullanamazlar arasında yelki dayanan spor yoktur dersek h3 memiş oluruz. Diyebiliriz ki fen yelker vasıtanın omurgasından dir kasına kadar her tarafını sarmıştır. Küçük bir sandala yelken biçmek ve dikmek için bile ölçülü ve hesaplı iş görmek, yelkenlinin şekli ve eb'adını üzlerce klüp var. | Vasıta sporlar | sporu kadar tekniğe | a et- | sap | tekneye uydurmak ancak . muayyen usul ve kaidelere riayetle mümkün- dür. Bununla berabzer teknenin yol- Tu olmasını temine yalnız yelkenin iyi biçilmiş olması da kâfi gelmez. Bunun için teknenin fenni esaslara uygun olârak mükemmel inşa edik miş olması lâzımdır. Şu halde tekne- nin yürüklüğü yelkenin iyi yapılma- sına bağlı olduğu gibi yelkenin mari- feti de teknenin mükemmeliyetine tâbidir. Ve bu iki unsur sürat temini bakımından birbirinin Jâzımı gayri müfarikidir, Yelkenli vasıtanın iyi idaresi gemi- cilik ve kaptanlık işidir. Teknenin büyüklüğüne ve yelkenlerinin adedi- ne göre idare tarzı değişir. Hele yarış teknelerini idarede behemehal deniz- de seyrü sefer kavaidine vukuf tır. Yarışlarda en mühim nokta rüz- gâra nazaran her türlü ahval ve ş6- rait içinde yekdiğerine müvazi veyâ aykırı rotalarla giden rakip teknele- rin birbirine mâni olmıyacak tarzda seyretmeleridir. Aksi takdirde çar- pışma ve kazalar muhakkaktır. De- nizde men'i müsademe nizanatını bilmiyenlere bilhassa yelkenli tekne idaresi verilemez. Bu sebeplerdir ki liman “idareleri yelken kullananları skı imtihandan geçirerek ellerine eh- Jiyet vesikası verirler, Ve vesikasızlar nn bilhassa yarışlarda yelken kul- Janmalarına müsmade etmezler, Bundan maada her memleketin su sporları federasyonları klüplerde yel- ken sporu Oyapanları ismen tesbit ederek ehliyetlerini de kontrol et mektedir. Federasyon yelken sporile | iştigal eden klüplere mesal ve faali yet tarzları hakkında direktifler ver- diği gibi memlekette bu sporun in- İ husus inşası ve idaresi basit YAZAN: Abdurrahman Benlioğlu kişafı için heveskârları teşvik mahi- yetinde yarışlar ve müsabaklar da İerlip ederek kazananlara lâr ve takdirnameler verm r Memleketimizde bu spörun ama- törleri gittikçe çoğalmaktadır. Alel- e kolay şarpiyole sınıfı tekneler federasyo- numuzca Kabul edildikten sonra memlekette bir çok şarpiler yapılmış ve hattâ bunları kendi evlerinde yâ parak denize indirenler dahi olmuş- tur. (Üsküdarda bay Şeref ve karde- şini bu münasöbetle takdirle yad ederiz.) Federasyon ayni zamanda Avrupa dünya yelken tadır ve beynelmilel federasyon teş- kilâtına dahildir. Bu teşki kezi Londrada olup milletler arasın- daki yelken sporu temasını ve olim- iken müsabakalarını tanzim lü idaresi ile müs: kaların ti milet mer zudır. Dört senede bir icra edilmekte olan nın denizci mi safta gelmekte olimpiyad yelken nin Kiel Jimanmö yarışlar gerek mevkiin rüzgâr Şereiti ve gerek tarzı tertip ve icra itibarile şimdiye kadar yapılanların en mü- kemmeli olmuştur. Olimpiya yel ken yarışları için kabul edilen tip starbot denilen ince uzun ve alçak tekneler olup esas itibarile bir flok ile bir randadan ibaret (ki yelken ta- şırlar. Bundan başka daha küçük tip olmak üzere gene iki yelkenli olim- piya yole denilen. tekneler de olimpiyad yarışları için miyar tip olarak kabul edilmiştir. 1940 da Finlândiyada yapılacak olimpiyad yelken müsabakalarına her denizci millet hummalı bir faaliyetle hazırlanmaktadır. Önümüzdeki bu olimpiyad için İngilizler. starbot ti- pinden daha büyük teknelerin de resmen kabul edilmesini beynelmilel federasyona teklif etmişlerse de bu teklif bazı federasyonların itirazile karşılanmşıtır. Federasyonumuz memlekette olim- piyayole ve starbotların taammü- münü ilk plânına koyduğu için daha 936 senesinin büyük teknelerin olimpiyad müsaba- | kalarına ithaline taraftar olmamış ve mütekabil anlaşma ile bü hususta Fransız federasyonile mutabık kal mıştır. Yelken yarışları esas itibarile gerek tekne ve gerek yelken: ve donanım ik âlemi ile de temas- ri ve Amerika ön | Yarınki yarışın rota hatları itibarile ayni eb'ad ve evsafı haiz tek- neler arasında yapılmak lâzımdır. Mü- tecanis olmıyan teknelerin yarışı hen- dikap (ön vermek) usulüme tâbi ola- rak yapılabilirse de bunda yelken kullanan sporcunun maharetini hak- kiyle tesbit etmek bir çok ahvalde mümkün olamaz, Türk yelkencileri geçen olimpiyad müsabakalarına ilk defa iştirak et- mişler ve bu spora kendilerinden çok evvel başlıyan milletler arasında alt- larındaki tekneleri kusursuz idare ederek denizciliğimizi mahçup etme- mişlerdir. Bu sene memleketimizde ilk defa beynelmilel mahiyette Rumen ame tör yelkencilerile müsabakalar yapı- lacaktır. Romanya Yat klübünün ma- Tuf yelken heveskârları muhtelif ya- rış kotra ve tekmelerile yarışlar yap- mak üzere Köstenceden filo kalinde hareket etmişlerdir. Karadenizi yel- kenle katederek gelmekte olan bu kotralardan altısı yat sınıfı büyük teknelerdir, bir tanesi büyük kotradır. İçlerinde Avrupanın yelkencilik âle- minde tanınmış" simalar da bulun- maktadır, Ayrıca hususi bir vapurla dört tane starböt tipi tekne de getir- mektedirler, Bunlar yarıştan evvel vapurdan indirilerek donatılacak ve ikisini bizim yelkencilerimiz kullana- caklardır. Yarıştan sonra starbotlar tekrâr vapura alınarak Romahyaya gö türülecektir. Bundan başka şarpiyole yarışları da tertip edilmiştir. Bu kü- çük tekneler buradan tedarik edile cektir. Mods koyunda yarınki pazar günü yapılacak bu meraklı yarışın rota hatları gerek meltem ve gerek inbat rüzgârı göz önünde tutularak uzun- ca bir müselles teşkli edecek veçhile çok vakıfane tertiplenmiştir. Müselk- Jesin iki turu 7 mil olup hizami yarış mesafesine uygun bulunmaktadır. Kroklde görüldüğü üzere Moda bur- nu açığındaki şamandıra mevkii Bo- ğazın ana akıntı sahasından içeride- dir. Maamafih yarışgünü esecek rüz- güra nazaran tâM akinti içinde kulsa bile serdümenlerin maharetini tayine medar olacağı için şayanı kabuldür. Yanş heyeti tertibiyesinin bu ciheti dikkat nazarına aldığına hiç şüphe yoktur. Yalnız yarış esnasında yarışa dahi) olmıyan diğer yelken ve motör- lü vesaitin ve hattâ bu civardan ge çen yolcu vapurlarının yarış saha sında daha dikkatli ve ihtiyalkâr seyrederek bilhassa misafir amatör yelkencilere çapariz vermekten “çi. nap etmelerini rica ederiz. Rumen amatör yelkencileri ile 'Türk amatör yelkencileri arasında yapila- cak bu ilk yelken yarışları iki dost memleket denizcilerinin birbirlerile tanışmalarına iyi bir vesile olacaktır. Marmarada Moda koyu ve civarının yelken sporu için emsalsiz bir saha oaduğunu dümen yelkencileri de tak- dir edeceklerinden bü temasın her sene tekerrür edeceğini umarız. Ge- Jecek senelerde diğer Balkan memle- ketleri yelkencilerinin'de iştirakile bir Balkan yelken yarışı tertip edil mesini ve bunun memleketimizde ya- pılmasını Bâlkan memleketlerinde yelken sporunun" inkişafı bakımından hararetle temânni ederiz. Memleketimizde yelken sporunun taammüm ve inkişafına çalışan Moda deniz klübünü amatör yelkencileri- mize bu güzel fırsatı hazırladığından dolayı tebrik ederken 'Türk - Rümen yelken yarışlarını yüksek himayeles “ rine almak lütfünda bulunan spor © men sayın Harteiye Vekilimize teşeke kürlerimizi sunar ve her iki dost mem leket yelkencilerine muvaffakıyetler dileriz.