8 Eylül 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

8 Eylül 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

(Baştarafı 1 incide) mekte olan 5 muhrib Manş denizi. nin ortasında tahtelbahirlere karşı deniz bombaları atmışlardır. Athenianm şimdi Glaskovda bu - lanan yolcularmdan 150 Amerikalı bir torpido muhribinin refakatinde olmıyan bir vapurla Amerikaya yeceklerini (bildirmişlerdir. Alman makamlarına atfen Ber- inden bildirildiğine göre Bremen iransatlantiği müsadere edilmemiş. tir. Gemi şimdi ismi gizli tutulan bir limanda bulunmaktadır. Almanlara göre Lehistanda harekât Berlin, 8 (A.A.) — Alman istih- barat bürosu bilditiyor; Yedinci Leh fırkasına kumanda e- den General Gosiorovski esir edil rniştir. General 1936 senesine ka Mareşal Pilsudskinin erkânıharbiye reisliğini ifa etmişti, Alman tay ri dün Varşovanın cenubunda n Üzerindeki köp rüleri tahrip elmişlerdir, Bn suret - le Polonya ordusu müfrezeleri, Vis. tülü büyük güçlüklerle geçebilecek * lerdir. Veslerplafte'in İşgali hakkında ve- rilen malümata göre bücum Kolları ve “Sehlesvig Holstein” zırhlısı sa , bahleyin erkenden taarruza geçmiş- tir. Aynı zamanda bir istihküm kı - tası da hücuma geçmiştir. Saat 9,39 da Polonya garnizomu be yaz bayrak çekmiştir. Polonyalı ku- © mandan, bir zabit grupu ve bir mik- dar askerle bir saat sonra Alman hatlarının önüne gelmiştir. Bir İsviçre radyo istasyonu “Gne- İngiliz bombardıman tayyaresi lara- © fından bâtırıldığım bildirmekte idi. - Yuğoslavyada seferberlik yalanlanıyor , (Baştarafı 1 incide) “du bugün yarım milyona yaklaş- maktadır. Hatırlarda olduğu üzre — etmiştir. © © Belgrad, 8 (A.A.) — Ecnebi memleketlerde dolaşan şayiaların 'hilâfma olarak Yugoslavya'nın ya. —pılacak mahalli manevralar için sa dece bazı ihtiyat ve mutahassış — sınrilarını davet ettiği bildirilmek” tedir. m © Japonya, bitaraflığını | resmen bildirdi © Tendra, 7 (A.A.) — Londranın — diplomasi mahafilinde öğrenildi - ğine göre, Japon hükümeti ,şimdi- ki ihtilâfta bitaraf olduğunu İngil, “ terev: hükümetine bildirmiştir . sağma Vindsor Dükası İngiltereye gidiyor © Cannes, 7 (A. A.) — Malüm ol- duğu Üzere İngiliz bükümetinin oemrino amade olduğunu bildirmiş > olan Vindsor dükü yarm Antibes- den otomobille bir Mans limanına hareket edecektir, ©» Bugünkü vaziyetie tasavvurları we muhtemel rolü hakkında malü- mat verilmesi rica edilen dük be- .yanatta bulunmaktan istinkâf eyle, Ankara caddesinde Kiralık kat ve odalar kat ve oda olarak kiralık yezler Altındaki ilân büre- mü Bir Kavı k devrildi İçki arakçıfarı Trakya Manevraları © Yugoslavyalla bitaraflığını beyan | İ rilecektir. İstevenler vüksek mek" Resmi raporda “Gnelsenau” uri tay , yarelerin hücumuna uğramadığı kay dedilmektedir. Loğz'ün cenubundan ierliyen Al. man kıfaları Rava,Mazoveeeki'nin ö- Almanlar HABER — Akşam Postası ve söyle demektedir: "Maginot hattı kadar Siegfricd hattının da aşılmaz addedildiğini unutmıyalım. Bununla (beraber tarafından uzunluğuna nüne gelmişlerdir. Polonyalılar ta -|inşa edilen bu istihkâmlar nisbe. rafından tahliye edilen Posen'in işga line devam edilmektedir. Posen'in şimalinde kâin Vongovez ve Öbernik şehirlerile Kosehmiu iş- gal edilmiştir. Garp cephesinde Paris, $ — İngiliz kıtalarının Fransaya geldiği ve bunların Fran sız kıtalariyle birlikte çarpışa- cakları, dün akşam resmen bildi - rilmiştir. Gelen kuvvetlerin mik. tariyle omerelerde bulundukları gizli tutulmaktadır; İstihbarat komiseri, bu hususta şu malümatı vermektedir ; “İngiltere bize 1914 den çok daha geniş mikyasta yardım «je - bilecektir. Alman Hlosu o zaman o kadar kuvvetliydi ki, İngiltetenin deniz hâkimiyetini temin edeme - mesinden korkulmaktaydı. Bugün ise böyle bir mesele mevzuubahis değildir, İngiltere denizlere hâ- kimdir.,, Tahminlere göre ilk hamlede gelecek İngiliz kıtaları 100.000 kişiden mürekkep olacaktır. Garp cephesi iki yüz kilometre üzunlüu - gundadır. Petit Parisien gazetesinde aske“ ri harekât hakkında mütalealar yürüten Charles Mosice, başlan - pıçta 1914 harbinin bir harekât İsenau” Alman cep zırhlısının bir! olduğunu, halbuki bugün belki u- zun bir zaman için bir kale harbi mevzuu bahsokluğunu yazmakta Fransızlar Türk yolculara yaz maskesi veriyorla (Baştarajı 1 incide) larak birer gaz maskesi vermeleri- dir, Konvasyonelle gelenler Bugünkü konvansiyonel trenile gelen Türk yoleulardan Bilâl ve Re sai Bengür, Yugoslavya - Bulga- ristan hududunda heyecanlı bir, hâ- dize geçirmişlerdir, Bulgar hudud memurları, bu iki Türk gencini hududda Dragona mevkinde geri çevirmişlerdir. Buna sebeb olarak pasaportla . rında Bulgar vizesi mevcut olma. masını ileri sürmüşlerdir, Bilâl ve arkadaşı, Cenevredeh geldiklerini, hareket ederken Bul- gar konsolosluğunun tatil o gününe tesadüf etmesi dolayisile vizeyi yap tıramağıklarını, esasen Bulgaristan dan transit geçeceklerini ve Yize muamelesinin trende yapılabilece - Zini bildirmişlerme de Bulgarlsra dinletememişlerdir. Bunun özerine tekrar Yugoslar- yaya dönmeğe mecbur olmuşlar ve böylece bir gün kaybettikten #on. ra memleketimize gelebitmişlerdir. Konvansiyonel yolevları arasın - da, Yunanistandayken askere çağrı lan 15 Fransız genci de vardır. Bunlar tatillerini seyahatle geçi - ren üniversite talebesidir, Başla - rmda profesörleri bulunuyor. Bu- radan diğer bazı Fransız gençleri, le birlikte birkaç güne kadar Fran- saya hareket edeceklerdir. Almanyada mezunen bulunan İz. mir konsolosu Holştayn ve mem- lekelerine dönmeğe karar veren İrakir altı tacirden mürekkeb bir heyet de bugün gelen yolcular a- rasmdadır. —>—— Avrupadan dönen talebelerimiz mezun sayılacaklar Avrupadan dönen talebelerin adresleri Maarif müdürlüğü ta rafından vekâlete bildirilmiştir. Talebeler mezun sayılacaktır. Avrupada aldıkları tahsisat bu. rağa kaldıkları müğietre gene ve- *enlerİn muadil sınıflara girebile- ten kısa bir zaman zarimda vücu” da getirilmiştir. Halbuki bizim istihkâmların inşası uzün seneler sürmüştür. Binaenaleyh, askeri mütehassıs- Garp cephesine 100 bin İngiliz askeri gönderildi İki gündenberi başlamış bulu - nan ve devam edecek elan her ne. vi birliklerimizin gösterdiği bü- yük faaliyetin, eğe? mevcutsa, bu zayıf noktaları meydana çıkaraca - ğına şüphe yoktüt... Garp cephesinden ilk Fransız yarakları dün Parise getirilmiştir. Dün aksam 20,25 te Tulorlda hava tehlikesi işareti verilmiştir. Şehir derhal karanlığa görmülmüs- larımızın büyük bir kısmı: gibi bizim de Siegfried hattının bazı zayıf noktaları bulunabileceğini düşünmekliğimiz lâzımdır. SON DAKIKA Ayrı sulh yapılmaması tür, Alman tayyareleri keşfedil. tehlikenin geçtiği kararlaştı Paris, & (A, A.) — Sabah gazeteleri, “Sonuna kadar harbetmek,, lüzuruunda israr etmektedirler, Joursal diyor ki: “Almanya tasavvurlarını saklıyor. Almanların Yaptığı propagan- daya bakılacak olursa, Polonya süratle özildiği takdirde umumi ihtilâf iihayet bulacak. ve mesele Almanyanın 1914 teki şark hududlari esa- sına göre halledilecektir. Berlinin bu hesabi kolaylaştıracaklarını zan- nettiği milletlerin böyle bir teşebbüste bulunacaklarına inanmak güç- tir, - İngiliz ve Fransız şeref ve haysiyet hisleri harb başladıktan sonra sonuna kadar devam: edileceğini kat'i surette göstermektedir.,, Jour gazetesi şöyle diyor: “5 Eylülde imza.eğilen Frans? . İngiliz « Leh protokolunda 'ayrı sulh aktedilmiyeceği” tasrih edilmiştir, İngiltere de ayni fikirdedir. Şu halde bu nokta üzerindeki şüpheleri şimdiden izale edelim.,, Oeuvre yazıyor: “Herhangi şerait dahilinde olursa olsun Fransayla İngilterenin Polonyaya verdikleri söte ihanet edecekleri zannı Berlinde mevcutsa bu ümide kapılanlara teredöüd etmeden ve muzalâlaya kapılmadan aldandıklarını söyliyebiliriz. - Avrupayı kurtarmadan « silâkları elimiz- den birakmamağa hepimiz yemin eltik, Yeminimize sadık kalacağız ve müzafler olacağız.,, Epogue yazıyor: “ ; “Hitler rejimi deyrilineeye kadar her pr pahasına olursa olsun mücadeleye biz de İngiltere gizi azmetmiş bulunuyoruz.,, Kanadanın İngiltereye yardımı Ottara, 8 (A.A.) — Parlâmento, an'ane hilâfına, dün öğleden sonra merâsim yapılmadan fevkalâde olarak toplanmıştır. Kongre halinde toplanan âyan ve mebusan meclisleri Lord Tvedds Muir tarafından söylenenaçılış nutkunu dinlemişlerdir. Ha- tip, Kanadanın müdafaası ve her yeni tecavüze karşı açılan mü- cadelede İngiltere ile beraber çalışması için lâzımgelen tedbirleri al, mak üzere hükümetin parlimentou içtimaa' davet ettiğini o söyle miştir. Lord Muir, İngiliz kürriyetiin ve mücadelesinin müdafaası için Kanadanın bütün kuvvetiyle çalışmağa hazır olduğunu söylemiştir. Hükümet, İngütereye yardım etmek üzere alacağı tedbirleri gizli tutmaktadır. Fakat iyi haber alan (O mahfillerde söylendiğine göre, parl“»1ento 1914 te olduğu gibi 50 ilâ 100 milyon dolarlık bir harp bütçesi kabul edecektir , Bu miktar, 63 milyon olarak tes- bit edilmiş olan normal bütçeye ilâve edilecektir. İçtima devresinin çok sürmiyeceği tahmin olunmaktadır. Fransız harp sanayii Paris, 8 (Hususi) — Fransızharp sanayii fabrikalarında 60 saatlik hafta kabul edilmiştir. Amerikanın yeni bir üssü Vaşington, 8 (A, A,) — Saint Thomas - Vierge adaları - da der- hal bir tahtelbahir üssü inşa edileceği Amerika bahrive nezareti tara. fından bildirilmektedir, Yeni üs, 350.000 dolara mal olacaktır. Cenubugarbi Afrika (hükümeti Almanya ile harp halinde... Pretoria, $ (A. A.) — Cenubi Afrika birliğinin harbe girmesile senubu garbi Afrikanm da otomatik bir şekilde Almanya ile harb ha- linde bulunduğu öğrenilmiştir. Meksika demokrasilere müzahir Meksiko, 3 (A. A.) — Parlâmente tarafından reisicumhurun ş0- refine verilen ziyafetie Cardenas namına söz söyliyen Ramon Betela, Avrupa mukadderatınm mevzubahs olduğu harbde Meksikanın sem- patisini celbeden muhariblere iptidai maddelerini satacağını kaydet- miştir, Bü beyanat, derin bir tesir birakmıştır. Çünkü, bu sözler, her fır. satta reisicumhur Cardenas tarafından izhar edilen arzuya tevafuk et. mektedir: Meksika demokrasilere yardım edecektir, Cenubi Amerika menileketlerinin harb dolayisile ittihaz edecek- leri hattı hareketi tesbit makaadile aktadilecek olan Panama konfe-| ranaı toplanmadan evvel söylenen bu sözler, büyük bir kıymeti baiz- dir. sikişi, a İml e Kl a b ee e e 8 EYLOL — 1959 (Dünkü nüshadan devam! Tabii, “..., gillerin oğlu (x) bey, misafirlerin başında bulunu - yordu. Hattâ yalnız olduğumuz za manlar bile günlerce bizimle bera ber kalırdı. - Bir gün üçümüz açık ve küçük arabaya binerek çıktık. Karım ya * nımda, arkadaşım arka sıradâay « dı. Pek acele bir iş için yakın ka” sabadaki notere gidiyorduk. Note- rin evine gelince, ona kapı önün. de tesadüf ettik. Bir yere gitmek üzereydi, Ve meşhur terbiyesine rağmen bizi kabul için içeri gir * medi: — Pek müteessirim, fakat gayet müstacel bir vasiyetname tanzimi için “,...” € gitmeğe mecburum. Dedi. — Öyleyse arabaya bininiz, “,..,, yolumuzun üzerindedir. Hem siz çabuk gitmiş olursunız, hem ben sizinle görüşmüş olurum. Karım hemen yanımdan atladı ve arkaya, arkadaşımın yanına bindi. Böylece “..." e vardık; no - ter orada indi. Karım tekrar be - nim yanıma gelmek istedi. Fakat ön tarafta toz daha çok olduğu i. çin bu arzusuna mani oldum. O wrar etti, ben de ısrar ettim: — Zahmete bile değmez. Ya - rım saat sonra çiftlikteyiz! Dedim ve beygirleri kamçıla « dım, “x” den çiftliğe kadar, yol müthiş bir uçurumdan, sârp ka - yalar arasından devam eder, Hele bir kilometre kadar yükseldikten sonra diğer cihete iniş pek tehli - kelidir. Burada fevkalâde dikkate meçburdum. Çünkü beygirler genç, kuvvetli ve zteşliydi. Binaenaleyh buraya gelince, ba. ımı çevirerek konuşmakta oldu * ğun “x” beyle mükâlemeyi kes- tim, Ve bütün dikkatimi beygir - lere, yola verdim, Sonra ne olduğunu iyice anlama nz İçin şunu da söylemek lâzım ki, güneş sağ taraftan geliyordu ve arkadaşımla karım, güneşten korunmak için karşılıklı sıralardan birine ve arkalarını güneşe vere. rek yanyana oturmuşlardı. Derken, birden, yan taraftaki kayalar üstünde iki gölgenin, ar- kadaşımla karımın gölgelerinin, sanki öpüşlyorlarmış gibi biribir- lerine yaklaştığını gördüm. Fakat bu bir hayal gibi geçti. Çünkü bir sarsıntı neticesinde iki gölge yine biribirinden ayrıldı; bir şey anlıyamadım. Fakat biraz sonra ayn: hareket tekrar etti ve iki gölgeyi sanki bir ayna içindeki akisler gibi tama - men ve apaçık gördüm. Arkadaşım çekinmek isteyen karıma doğru sarkmış, onu burnundan öpüyor - Jdu, Kabil miydi?. Yoksa bir cezbe, ye mi tutulmuştum. Fakat hakikat orada, karşımday'dı. Başımı çevirmeğe bile lüzum görmeden, beygirlere müthiş bir - kaç 'darbe indirerek uçuruma doğ- ru çevirdim. Kendime geldiğim zaman, uçu - rumun üstünde, çahlara saplan - mış, kalmıştım. Daha yukarıdan hafif bir ses, bir imdat sesi geli yordu. Zorla başımı o tarafa çevirdim: — Bedia! Bağıran kârımdı. Sivri bir ka yaya tutunmuş sarkıyordu. Biraz kalktım; — Gördüm, öpüştüğünüzü gör düm! Dedim. — Yarabbi, yarabbi! Diye mirıldandı ve eli kayınca yanımdan geçerek uçurumun içine yuvarlandı. Bu sırada bana fırlat. tığı bakış, yine sevgi ve şefkatle doluydu. İ Taş ocaklarındaki ameleler, gü” TE UÇURUM! Yazan: Süheylâ Şefi cültüyü işidince imdada K Benim bir bacağım kırılmış, çıkmıştı. Mecalim yoktu. konuşabilirdim. Hemen kâf dum. ölmüştü... Arkadaşını müştü, ğj Doktorlar beni kurtardı. Beş ay sonra karıma âit tesbit ettirmek için mahkel murlarile köşke gittin. ? odasındaki dolaptan çıkan | te mektubu noter bana uza velâ, bunlara bakmak istet kat bakmadım. “Zavallı kadın... olmuştu, “xx” gillerin oğlu, daha ğında kendisine temellük * sonra; fakirliği dolayısile olarak almak istememiş v€ nimle evlendirerek daima halinde muhafazayı düşü Fakat o, menfur arka bütün tehditlerine rağmen ha kendini vermersiş, af öpüşme sahnesi de zorla 9 a) Hâdiseleri tefsiri Ihtikârl: mücade (Baştarahı 1 sma düşmüşlerdir. Bazlar” yük harbin sıkıntılarından ? rini kurtarmak için < tedbis derdindedir. Ortada görülen di muvazenesizlik bundand Fakat İktisadi muvaze” âmil olan sebeb ne olurst hep ayni neticeyi doğurur. - süm endişeler de, en kötü ne ihtikâr tesebbüsleri lekete zarar verir. Tarihin en nazik bir © yiz, Hamdolsun — memleketi” ufukta şimdilik bir tehlike İktasadi vaziyetimizin den baska hudutlarımız Içi€ lunan yiyecek ve içecek 108 nin , memleket dısına çıkar yasak edildiğine göre - bir * fazla bir yaman için bol b“ gelecek mikdarda olduğunu den öğreniyorur. Hükümeti | sa muvazenesini bozanlar * ide takip edeceği yolu gep? Üğden öğrendik, Kurunun yanmda yayla yanmaması için herkes, mo" 1914 de olduğu gibi mahsur siyete düşmesine imkân bul Emi da bu arada düşü dr ki ihtikâr fikrine kümet yakalarını — kurtarmış bile sonradan fiatları düsmesile büyük zararlar» maları da çok mümkündür. | HASAN KUM conmamdan İzi ,hıracı yasak a maddeler | (Baştereje İ vün ipliği ve measucatı ve kelen İpliği ve mensucat *€ Jül, kıtık, Gslüpü, kek, vr mulâtı, kalay, nişadır, her» lo, tel, anlat, ve zincir, mâmulâlı, her seyi gajasi” lü ve motörsüz deniz, kars ” sılaları trahisit yerlerinde b ların da memleket dışım © yusaktır. Şu mahsnlat ve mimaldtı ci memlekelere sevkleri © den itibaren lisans usulüne caktır: Tituk, barsak, batması bes hayvan derileri, yur” tanesi, susam, pamuk, m mensucalı ve saamulâti, ye,