8 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

8 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

“zin ilerliyorlar. “kat Fransız ordusu seferberliğini an. IAN "GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Muallimlerin ve mektep tnlebesinin en kuvvetli yar. dımcısı, çocuğun en zengin kütüphanesidir. Çocuğunu se- ven her babanın yavrusuna verebileceği en güzel hediye dir, Müemesemiz tarafından meşrodilmiştir. Evinizde biz Ren-Mozel Cephesine Yeni Alman Kıtaatı Sevkediliyor en Mıntakasında da Çok Geniş ir Sahanın Tahliyesine Başlandı İmanlar Varşovaya 5 Km. Mesafeye Kadar Yaklaştılar Ingiliz Harp Gemileri Denizaltılara Karşı Mücadeleye Giriştiler Son Fransız tebliğine güre, Fran. siz — Alman bududunda topçu dü. ellosu yapılan ve hafif ilerlemeler kaydedilen Sarbruk muıntakasını gösterir harita GARP CEPHESİNDE HARP NİÇİN BAŞLAMADI ? Yazan: M. Zekeriya SERTEL Nİ Imanlar Polonyaya Giveli!iik hava taarruzu hakkında yedi gün, İngiltere ve Fransanın Almanya ile harp ha- lini kabul ettikleri beş gün oldu. Alman kuvvetleri Polonyada ciddi bir mukavemet görmksi- Polonya hükü- meti Varşovayı terke mebur ol- du. Herkesin gözü Garp cephe- sinde, Ve herkes biribirine s0- Tuyor: Gary cephesinde neye harp başl: Niçin İngiliz ve Fransız kuv- vetleri bir türlü taarruza geçmiyor? Neden Garp devletlerinin hava ku n sanayi merkezlerini, üslerini, demiryollarını böm. bardıman etmiyor? Bir defa şunu Kabul etmek möe- büriyetindeyiz ki, İngiliz ve Fransız kuvvetlerinin derhal taarruz harere. tne geçmesini beklemek biraz acele karar vermektir. Filvaki Fransiz ve İngiliz kara ve deniz erkânı harbi-| Yeleri aylardan beri hazirlanmışlar, Plânlarını tesbit etmişler, hareket tarzlarını kararlaştırmışlardır. Fa. “ak dün tamamlamıştır. Kuvvetlerin hşidi, mevzilerini alması, bütün Garp Cephesinde Londra, 7 (Hususi) — Al manyadan gelen en son haber- lere göre Almanlar Ren — Mo- zel cephesine memleket dahilin- den takviye kıtaları gönde mektedirler. Berlinden Nevyork yoluyla gelen haberlere göre, Almanlar Ren üze rinde çok geniş bir sahayı tahliye ile meşguldürler, Yeni Keşif Uçuşu Bugün verilen haberlere göre, İn- giliz hava filoları - Şimal denizi de dahil olmak üzere çok geniş sahalar. da keşif uçuşları yapmışlardır. gün Alman deniz üslerine yapılan resmi bir tebliğ neşrolunmuş ve bu tebliğ. (Sonu Sa; 6, Sü: 2) Başvekâletin Bir Tebliği: Muhtekirler Şiddetle Ceza Görecekler Gıda Maddeleri, Halkın ve Ordunun İhtiyacını Bir Seneden Fazla İdare Edecek Kadar Boldur alınacak, muhtekirlerin fabrikalarına, Bu.! İ Şark Cephesinde Londra, 7 (Hususi) — Po- lonyada harp bütün şiddetiyle devam ediyor. — Polonyalılar, müstevli Alman kuvvetlerine karşı olanca kuvvetleri ile karşı koymıya çalışıyorlar. Bugün Berlinden verilen bir hâbe- re göre, Danzig topraklarında bulu- nan Westerplâtte'daki Polonya gar- nizonu bu sabah saat 10 da Alman kuvvetlerine teslim olmuştur. Kahramanca Müdafaa Burada harbin baylamasiriğanberi müdafaayı yapan kahraman Lehliler seksen kişiden ibarettiler ve bu gü. ne kadar kahramanca müdafaaya de. vam ettikten sonra teslim olmak mec buriyetinde kalmışlardır. Fakat Gydinyadaki kuvvetler mu. (Sonu Sa: 6, Sik 5 li ; ş ; $ : ş ş Kg VAZİYET ingiliz Hava Filosu Yeni Keşifler Yaptı Garp Cephesinde GARP CEPHESİNDEKİ son İnkişafların Almanyanın garp cephesindeki vaziyetini takvi. yeye lüzum görerek memleket içlerinden bu cepheye yeni kuvvetler göndermeğe başlaması- dır. Fransiz ağır topçularının birkaç gilndenbe- ri süren ve Fransız ilerlemesini tahkime yardım eden düellosu, en nihayet Almanyay& ciddi bir vaziyetle karşılaştığın anlatmış, o da, müdafaa hattının yarilmasına karşı gelmek için tedbir almağa mecbur olmüstur. birineisi Keşif Uçuşları İKİNCİ İNKİSİF, İngiltere hava filoları tarafından şimal denizi de dahil olmak tizere çok geniş bir saha üzerinde yapıldığı bildirilen keşif uçuşlar rıdır, Bu uçuşların hedefi hakkında henüz bir şey söylenmiyor. İngilizlerin - geçenlerde Vil helmshaven ile Kiele karşı yaptıkları hava taar. rüzu bakkında ancak dün resmi rettiklerine bakılırsa, onların ba £ netic, lin etmek hususunda ağır davranma- yı iltizem ettikleri anlaşılır. Nitekim hava taar- rüru hakkında verilen malümat, bir hayli asdın- latırıdır. Bu malümata gü arruz esnasında homhulanan Alman cep zırhlılarının en kuvvet. lisi, âdeta harbe çıkamıyacak hale getirilmiştir. Şark Cephesinde ŞARK CEPHESİNDE Almanlarla Lehliler arasında muharebe devam ediyor. Almanlar, Sarki Prus- yadan #kın eden kuvvetlerinin Varsovadan mi otuz kilometre mesafede olduğunu bildiri. yor. Tön satırları okuduğunuz zaman belki de hu mesafe daha fazla kısılmış olacaktır. ALMANLAR ŞARKİ Prusyadan ve asıl Almanya- dan koridorun üzerine yürüyen kuvvetleri ar: sında artık irtibatın tesis edilmiş olduğunu bil- diriyorlar. Diğer taraltan Almanlar o Karakovi saeeeaeemaaeaeeseeeeee ile diğer bazı Polonya şehirlerini işgal ettikle- rini haber veriyorlarsa da Polonyalılar Karakn. viyi henğiz kaybetmediklerini ısrar ile iddia edi- yorlar, Avam Kamarasında MİSTER CHAMBERLAİN, dün Avam Kamarasında bir mutuk söyliyerek askeri vaziyeti tavzih et. miş ve Folonyalıların faik kuvvetlere karşı yurtlarını karış İaarış müdafanda güsterdikleri kahramanlığı en hararetli takdirlerle daha sonra Garp etmiş, cephede kara, ve hava kuvvetlerinin hem müdafaa hem tahrip için hazır olduğunu ve fanliyete geçmiş bulun duğunu söylemiş, İngilterenin hürriyet davasını zafere kavuşturacağından emin olduğunu anlut. mastır. MİSTER CHAMBERLAİN'İN nutkunu söyleme. sinden sonra İngiliz keşif tayyareleri tarafından Almanya üzerine on milyon nüshası atılan be- yannamelerin melni de neşrolumuştur, Bu be yannameler Alman milletini başındaki hükü. meti atmıya ve sulhsever bir hükümet getirmiye etmekte ve iki Alman hükümetinin ıl karanlıkta bıraktığını ve nasıl ezdiğini, onu nasıl lüzumsuz bir harbe sü. rüklegini anlatmaktadır. Diğer Memleketlerde cephesihdeh ve bu yapılan harekâta geçerek buradaki deniz teş Alman milletini HARBİN BAŞLAMASI üzerine birdenbire duraklı. yan muvasala sistemleri yavaş yavaş yeniden İş. lemiye başlamıştır. Bir taraftan Roma — Paris demir yolu hattı yeniden diğer taraftan İtalya ile İsv vasala da devam edecektir. BİTARAF KALMIYA karar veren Yugoslavyanın, ye kadar silâh altıma aldığı asker miktarı 500.006 kişi olarak tahmin işlemiye başlıyacak re arasındaki mu- isek eekekikikkkeskkşkkkeekekküyirekkkkekkkkikesikekekeekekkekekkekekkkkkkkekeeeeekenaeaaneaazaai imalât- kori icapların ona göre tanzimi bir günlük iş değildir. (Sonu Si: 6, * Harp vaziyeti dolayısile memleketimizde bazı gıda maddelerinin fiyatlarında yükseklik görüldüğü hakkındaki neşriyat üzerine Baş- vekâlet tarafından bir tebliğ neşredilmiştir. Bu tebliğde, memleketimizde her türlü gıda mad- desinin halkm ve ordumuzun ihtiyacını bir se- neden fazla müddet idare edecek kadar bol olduğu ve hiçbir şekilde sıkıntıya lmiye- ceği bildirilmektedir. Hükümet, ihtikâr yap- tiyenlere en şiddetli tedbirlerle muka- hanelerine, evlerine vaz'ıyet edilecektir. Hü- kümet, her ihtimali gözönünde bulundurarak gıda maddesi ihracını menetmiştir. Buna rağ- men, ne fiyatlar düşürülecek, ne de yükseltile- cektir. Tebliğde, hiçbir ihtimal karşısında, hal kımızın iaşesi için endişeye mahal olmadığ hükümetin bütün bu işleri iyi teşkilâtlandır- mak ve iyi kontrol için icap eden bütün tedbir- leri aldığı kaydedilmektedir. Başvekâletin bu tebliğini üçüncü sayfamızda okuyunuz. daf etmektedi Üçüncü hareket, Polonya 5 hareketi yapılmış ve Polony EN SON DAKİKA Stokholm, 7 (A.A) raflığına riayet eti Dagens Nyheter gazetösi, İz nin ve bu bölgede hava ve deniz üsleri tesis Dânimarka ile İsveçin bi ğunu kaydettikten sonra Chürehi olmayı İngiliz donanması için ilk vazife olarak telâkki lunduğunu hatırlatmakta ve kendisinin şimdi tekrar Iktidar de bulunduğunu ilâve Londra, 7 (Hususi) — Polonyada, koı ve asıl Almanyadan motörlü kıtalar ve tayyare kuvvetlerile şiddetli bir hareket yapılmış ve bununla koridorun tamamile tı miştir. Diğer hareket Varşovaya karşı yapılmaktadır. Alman Silezyası ile Şark! Prusyadan devam etmektedir. hareket bir akın halini - Gazeteler İngilterenin bazı devletlerin bita- 'eceğini zannediyorlar. filosunun Baltık de: edebilm. flikları ihlâl edilmekle mi in 1915 de Baltık deni eylemektedir. dora karşı Şarki Prusyadan İdi isten- Bu hareket Fakat bu ir ve dar bir geçit 'açarak ilerlemeyi istih- zyasına karşıdır. Burada bir kıskaç ar bu harekete büyük bir mukave- met gösterememişlerdir. Alman askerleri hâlâ Londra, 7 (Hususi) — Yügoslovya hükümeti, umumi owadan 20 - 30 mil mesafededir. seferberlik yapmağa karar vermiş ve bu kararı merhalelerle tamamla; Harbiye Nazırina salâhiyet vermiştir. Tan, fevkalâde günlerin devamı mikidetince, makinesindeki husus! tertibat bu sütunda ner gün en son dek'ka gelen haberleri verecektir. Hüber ole bu kesim bor kalacak