29 Aralık 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

29 Aralık 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

Yüzü sertti; çizgileri daha kati- | ve ise garip bir parlaklık, Micmli bir ışık vardı. Birden 8 anladım ki o anda yırtıcı bir Kununiyet hissediyordu; önün- *bir mücadele beklediğine sevi. j ; hayalın bir sel suyu gi "Yükseldiği büyük, mühim am tadan birini yaşamak Üzere ol- duyuyor ve heyecan hisse. Bir defasında, yavaş yavaş üze ize doğru gelen fırtınaya far Mia olmıyarak alaylı, meydan yan bir kahkaha fırlattı. Onu tün de o günkü gibi gözümün nde canlandırıyorum. O bulut in karşısında, tıpkı binbir ge. Malallarında geçen kocaman bir Min karşısma dikilmiş bir cüce İN duruyordu. Akıbete meydan yordu ve korkusuzdu. Mutlak kapısına doğru yürü- İçeriye seslendi: — Ahçıbaşı, bulaşığını bitirince ie lâzım olacaksın. o Çağrılınca len koş! Üzerine takılı (o kalar hayran #lerimin farkına varınca: *— Hump, dedi, bu sermesti şa” de bastırır. Ömer Hay- MW bu zevki kaçırdı. Hattâ onun Yatı yarım kaldı diyebilirim. Bu arada gökün garp tarafı da tarmıştı. Güneş artık Oogözden İlmişti. Saat öğleden sonra iki Ötesinden, berisinden morum. iz Adeta meşum denebi- bir sessizliğe (o bürünmüştü. in etrafta, yaklaşmakta olan ve hareketin bariz alâmetleri tarafından gelmişti. Tıpkı bir tr gibi geldi ve geçti. Yelken kımıldamamıştı bile, lâkin a. Yüzüm hissetmiş ve serinlemiş" Kurt Larsen yavaş sesle: Ahçıbaşı, diye seslendi. omas Negriç korkudan Obüs sararmış yüzünü kâptana > Baş bumba makarasını lâç * ve bumbayı aktar. Rüzgâr vakit makarayı çeker, gerersin, Eğer yanlış bir bu son yanlışın ola. , anladın mı? >> Mister Van Veyden, siz de ini aktarmağa hazır fırlar yelkenlerini fora edersiniz. i ne kadar çabuk tutarsanız © kadar kolay olur. OEğer Canlı davranmama vw Gemimiz âdeta me- şum denebilecek biri sessizliğe büründü İMişti, Bugün berrak mavi olan raklandılar. dümeni bana terketti, » İ En az on mil yol yaptık.Şimdi ise » İ fondan birdenbire rüzgâr altı tara. i | kocaman ve ters bir pandülün u. der Ben Cuhinin bu asrk suratımdan gene kocalarından birinin kurban edileceği zehabına düştüm. Fakat işi anladık: Cuhi o gece müthiş bir görmüştü. Kendisine rahatsız olup olma. dığını sormam üzerine rüya gör düğünü söyledi ve keyfini (fena halde kaçırmış olan bu Orüyayı anlattı. Cuhiyi bu kadar küplere bindi- ren korkulu rüya şuyduz Cubi rüyasında Pelinuyu gör müştü! Pelinu beni elimle kendi. sine içitdiğim esrarlı (o ve efsunlu bir suyu içer İçmez derhal aya ğa kalkmış, saçları topuklarında ilâh gibi bir dilber oluvermişti. Ben o vakit, birdenbire Pelinu- nun ayaklarına düşmüşüm! Son ra ikimiz birbirimize (sarılarak Cuhinin kabilesine gelmiş ve ka. bilenin reisi olan Dumgbala İle Cuhiyi bir ağaca gerdirip kanları" nı ölüm böceklerine (o emdirtmek suretile onları idim © ettirmişiz! Ondan sonra Pelinu geçip kabile reisi olmuş! Cuhi bana bu korkunç rüyas” mı anlatırken gözlerinden ateş fışkırıyordu. Ben rüyayı gayriihtiyari gülerek dinledim. Fakat Cuhi hiç (o gülmüyordu. Bilâkis gülüşüme fena halde sinir- leniyordu. Onu teskin etmek için: — Cuhi! Çocukcasına bir rüya görmüşsün! Bundan ne çıkar? de. dim. Fakat Cuhi dudaklarımı tsırd: — Asla! diye bağırdı. Rüya bize cinlerin hayatt olmadan evvel gös” termeleridir! Onlar bana ne olaca" Emi gösterdiler.! Bu bana - yapa" cağımı şeyi de göstermiş olmaları demektir! lip geçti. Yelkenler hafif hafif yap- — Allahtan birdenbire patlamı. rüya yor, mister Van Veydeni Bunu, büyük bir hararetle ahçı söylemişti, Fırtınanın böyle adım adım ge lişine Obende müteşekkirdim. Çünkü bütün yelkenlerimiz fora iken ari bir fırtına patlarsa hali- miz ne olacağını düşünebilecek ka- dar denizcilikten anlamağa başla. mışlım, Nefes halinde gelen esin Üler sıklaştr, sağanaklar şeklinde gelmeğe başladı. Yelkenler doldu ve Gbost yürüdü. Kurt Larsen is kele alabanda etti, yavaş (yavaş döndük. Şimdi rüzgâr tam arka- mızdan esiyor ve gilgide kuvvet. leniyordu. Başyelkenlere şiddetle çarpmağa başlamıştı. £ Geminin diğer taraflarında olup (o bitenleri görecek vaktim yoktu, lâkin rüz” gârın baş ve mayestra yelkenleri üzerindeki tazyikli değişir değiş mez Leknenin yana yattığını his setim. Flok, kontra flok ve İstral, ya yelkenleri beni adamakıllı meş gul ediyordu; işimin bu kısmı bit tiği zaman Gbost da bütün İskota- ları sancak tarafında bağlı olarak kıç omuzluğundan aldığı rüzgâr la cenubu garbi istikametine doğ. ru koşmağa başlamıştı. Sarfetti- ğim enerji ile nefes nelese oldır başladım ve rüzgâr şiddetini art tırmadan bu yelkenleri de fora et meje muvaffak oldum, Sonra mü teakip kumanda için kıça köştümi. Kurt Larsen mânevrüyt beğendiği- ni gösterir bir baş işareti yaparak Bir saat dümen tuttum. Heran iş biraz daha zorlaşıyordu. Böyle bir havada rüzgârı kıç omuzlu undan alarak b kadar süratle seyrederken dümen tutmakta pek tecribem yoktu. — Dürbünü alarak yukarı tır man ve sandalları bulmağa çalış, İ Futbolcularımızla maç yapmak on üç mil yapıyoruz. Koca tekne | çizere davet olan Macarlarn F- yürümesini biliyor. gibi hissettim. Teknenin bembeyaz köpükler arasında aldığı (keskin şekli © olduğu gibi görüyordum. Sanki hayatla dolu imiş gibi sula” rı yarıyor, batâ çıka ilerliyordu. Önümdeki bomboş denizi ararken endişe ile düşündüm: Eğer adam yaret eden Yugoslav futbolcula, rını sıfıra karşı sekiz kolle yen . miştir. Bu da, gelen Macar oyun- cularının beynelmilel kıymetleri. nin çok yüksek olduğunu ve bu. şimdi bile ortada sandal (kaldı. Hından şüpheliydim. O ulacık tek" nelerin bu müthiş rüzgâr ve deni- 2e mukavemet edebilecekleri bana imkân dahilinde gözükmüyordu. Rüzgârla beraber gittiğimiz İ- çin onun tam kuvvetini hissetmi. yordum, likin bazan (o kocaman bir dalganın üzerinden aşıyor ve birdenbire yana yatıyorduk. O 20- man güvertenin sancak tarafı sur ya gömülüyor ve üzerinde yapışık durduğum direk rüzgâr üstü tara- Dost ve misafir futbolcular, Sirkeci garında Beden Terbiyesi Genel o Direktörülüğü İstanbul bölgesi futbol âjanı Kemal Ha lim ve bölge erkânr tarafından karşılanmış, kafile reisi Dr. Toth'a bir buket verilmiştir. Kemal Halim kısa bir nutuk fna doğru iğiliyor, ben de sanki cundaymışım gibi, başdöndürücü bir süratle havada belki (o yetmiş kadem bir mesâfe katediyordum. (Devamı var) yaret ve Türk futbolcularile maç yapmak fırsatını buldukları için e ME EE, Meşhur Macar takımı Frenşvaroş bu sabah geldi Kafilereisineler söylüyor Mindıstanda dünyanın en eski insanları arasında Yazan: 1. Busch 33 yılımı vabşiler srasınde geçirmiş bir Alman seyyah Cuhi korkunç rüyasını anlatırken gözlerinden ateş püskürüyordu Cuhi (yapacağım şey) deyince birdenbire heyecana düştüm. Zira onun bu vaziyette yapacağı şeyi a. şağı yukarı kestirebiliyordum.E- ğer hakikaten bu rüya ile cinler ona ayni zamanda yapmasıli ömgelen şeyi de ihsas veya em rediyorlarsa hapı yutmuştuk! Zi. ra oellât kadının bu vaziyette ya" pacağı şey herhalde bizleri tebrik etmek değildi. Cuhiye yaklaştım. Bütün ciddi- yetimi üzerime toplamıştım. — Pek&lf, Cuhil Cinler bu rü- ya ile sana ne yapacağını ihsas ©. diyorlar? diye sordum. Cuhi yüzüme bakmadı. Başını hiddetle öbür tarafa (Odöndürdü. Adeta homüurdanırcasma;: — Ben yapacağımı bilirim! de- di. — Fakat ortada henüz bir şey yok ki! Bu bir rüyal Ben işin sarpa saracağınt anla- yınca elli metre kadar uzaktan u- çan bir kuşcağızı feda etmek lâzım geldi. Bir saniye içinde tabancımı çekip yabani tavuk olduğunu zannettiğim bu zavallı kuşu, daha havada iken yere seriverdim. Patlayan tabanca ve kuşun yü. varlanışı gerek Cuhiyi ve gerek onun cesur erkeklerini yerlerin - den birdenbire dehşetle sıçratmış. t. Hepsi gayri ihtiyari haykırış - tılar, Ben âmiree bir sesle; — Korkmayınız! dedim. Bu kuş Cuhiye rüyasını yanlış gösteren, ona fenalık yapmağa gelen bir kuştu! Gebertmeğe mec bur oldum! (Devann var) memnuniyetini ifade etmiştir. Misafir pazartesi günü yapılacaktır. Kafile reisi Dr, Toth, kendisi- le görüşen bir muharririmize maçların neticesi hakkında şimdi. den kat'i bir şey söyliyemiyece . gini büyük bir tavazule ifade ya giderek gelecek aym altincr ve yedinci günleri orada 'da iki maç yapacaktır, TN gerek Ankarada müteaddit ziya. fetler tertip edilecektir. Macar takımı, şehrimizde ya pacağı İlk maç, şu kadroile çı. kacaktır, Kaleci: Palinkaş, Hamoçi, Haf, Polgar, Soyka, Lazar, Sa. tuşi, II Muhacimler: OKişel, Saruşi I, Yakop, Ortolay Gemay. Maçların hakemleri P.'T. C. maçlarını İdare edecek hakemler Federâsyon tarafmdan Tarihte Zelzeleler 526 Tarihinde Bir zelzelede 200,000 kişi ölmüştü Memleketimiz büyük bir felâ. l nunda Balikesir vilâyetinde Ex- kete uğradı. Müthiş bir zelzele ' dek civarındaki Gündoğan köyü. memleketin büyük bir kısmında | nü harap eden selzele, bir çok vatandaşlarımızın haya «1936 senesinin yirmi yedi mar, tına maloldu. tında Karsta vukubulan zelzelede Aynı felâkete uğrayan Erzin. | de bir çok mesken ve ahır yıkıl- can bariç olarak zelzele mınta. | mış hayvanlar ölmüş, binlerce kalarımda şimdiye kadar 1313 ölü | kişi günlerce çadırlarda kalmıştır. 359 yaralı tesbit edilmiş bulunu- 19 nisan 1938 de merkezi Ana. yor. doluda bir çok yerlerde zelzele Türkiye hudutları dahilinde | olmuştur. bugüne kadar buna benzer, bir Ankara, Çorum, Tosya, Çan. felâket görmemişti. Bu felâket | kırı Kayseri ve Konyada bu ha“ tarihteki en büyük zelzele, | reketi arz pek şiddetli hissedil , der arasına kaydedilecektir. miştir. TTârihte zelzele felâketlerinin en eekisi en mithişi 526 tarihinde | ayse e ie Köy yükle, Ku bulup bast imuhârrirlerin ida | 200 Kişi ölmüştür. asma göre 120,000 bazılarının Bu zelzele kurbanlarının sayımı binden fazlayı bulmuştur. iddiasına göre 200,000 kişinin ölümüne sebeb olan hareketi | 23 nisanda biten zelzele o tarihe arıdır ki Bahrisefit havzasında | kadar 38 köyü harap etmiştir, hissedilmiştir. 340 köy de yarı yıkılmıştır. Yı. Kurunu vusta ona benzer bir | kılan binaların sayısı binleri aş- başka felâket kaydetmektdir. miş, yerlerden kaynar sular ne 1693 de Etna'nın ayaklarında | kırmıştır. Msine'de vuku bulan hareketi arz da çok müthiş olmuş, 6 bin le Mp e cana taya <A esi 23 eylülde İzmir ve bâvali- 1755 de Lizbon da aynı felâke. sere al ma na li te uğrar Mü ümda bir zelzeledir. Dikilide bir günde ienlerin seyrir 30“ bini geçmiştir. $1 sarsıntı hissedilmiştir. 19 uncu asrın son rubunda bir Üç köy harap olmuş 100 ev çok büyük zelzeleler olmuştur. yılılmış yalnız Dikilide ölenlerin 1383 senesinin 28 temmuzunda | sayısı elliyi geçmiştir. İşia adasındaki zelzelede 2,313 ve yine aynı senenin ağustos a. yında Honoy adasındaki hareket. te 80 bin kişi ölmüştür. 1884 senesinin 25 inci “kânu- nunda Emiülüste olan zelzelede 745 ölü ve 1,420 yaralı mateme düşüren son zelzele fe- e SAYİ. | Yüketi gibi müthiş bir zelzele kay. 1887 senesinde Nis ile Ceneve | “edilmiş değildir. arasında vuku bulan zelzelede 631 kişi hayata gözlerini yum. muştur ve $2$ kişi de yaralanmış. tar. 1891 de Japonyada vukubulan | evvel gazetemizde zelzelede bir dakikada 7,000 kişi olmuştur. 1898 de olan ve deniz altında vu. | diseleri üstad bir kalemle teşrih kubulan bir zelzele neticesi sahil | eden Necip Fazıl ayrıca edebiya. şehirlerinde oturan otuz bin kişi | tımiza fevkalâde muvafık nesir büyük bir dalga tarafından yutul, muştur. 1868 de Sanderiç adaların. | Semih Lütfi kütüphanesinde ve da mart ayı İçinde iki bin sarsm- | bütün kitapçılarda bulunan eseri, tı kaydedilmiştir. 1894 . 1310 da İstanbulda yük bir zelzele olmuş ve bu zel. zelede de birçok binalar yıkılmış LR ar MEL A bir çok insanlar yaralamp ölmüş Dr. IRFAN KAYRA İstanbul halkı aylarca çadırlar (ği RÖNTGEN MÜTEHASSISI kurarak, açık havada yatmıştır. | Türbe, Bozkurd Kıraatha- Son senelerde Anadoluda da | $ık, #rk zelzeleler kaydedilmekte idi, i Bunların başlıcaları şunlardır: 1935 senesinin sekizinci kânu. rer sokak No, 8 * 10. Öğleden sonra 3 ten 7 ye kadar. gu şekilde tesbit edilmiştir. Birinci maçı Arinan Akın, ikin. ci maçı Fefik Osman ve üçüncü maçı da Ahmed Âdem idare ede. cektir. Her hakem, kemdi maçının yan hakemini istediği arkadaşları seçmek suretile tayin edecektir. Bu hafta yapılacak mektep maçları Bu hafta yapılacak olan mek» teb maçları Kadıköyle Şeref Sta. dında oynanacaktır. verilecektir. Kadrköy maçları: Merasime, İstanbul valisi, ko. Boğaziçi . Vefa. Hakem: Re- | mutamı, parti ve halkevleri, spor fik, Spor Eğitmen Kursu imtihanları bitti Spor eğitmen kursu imtihan » ları bugün bitmiş, kursun birinci devresi nihayet bulmuştur. Ya rm saat 10,30 da Çengelköyünde ki Kaleli İdmanevinde kurs me- zunlarma merasimle diplomaları Şeref stadı: Dizim tevsiinden övvl büze İstanbul - Hayriye. Hakem: | talebeleri bir çak spot görrerileri Sami, yapacaklardır,