30 Aralık 1940 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

30 Aralık 1940 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

No İngilizlerin bülür dünyaya gihreti yayılmış olan Entelicens servisi, ne Almanyanın yanı başm- da kapı komsusu olan biçare Fran- * sanm muazzam (Service secret) gizli teşkilâtı Almanların müthiş harp hazırlıkları hakkında en kü. çük bir malümat bile edinememiş- lerdir, Bübassa bütün bir tarih boyun- ca düşman yaşadıkları halde, as- kerlikte es ileri bir devlet tanman Fransantn Almanyada söndleree sürmüş gayet büyük askeri hazır- liklarm farkmân bile olmamasi son derece şaşılacak bir hâdisodir, Düşünmelidir ki Almanlar yüz- leree. fabrikalarında 30,000 e ya- km tsyyare imal etmişler, binlerce ağır tanklar yapmışlar, binlerce pilot ve paraşüt kıtaları yetiştir. mişler, bünlardan fırkalar teşkil ötmişler, uzun uzadışa talimler yapmıslar, tecriibeler yepmislar, yine” burnunun dibindeki asker Fransa bütün hu munzam faali yetlerden tek bir haber dahi ala- mamıştır. İş böyle iken (Danzig koridoru) meselesi ortaya çikmcaya kadar Polonya ie dostluk münasebetle rini dalma kuvvetlendirmiş, hattâ jik Çökoslovek Südetleri buhra- nmda Almanyanın yanında yer ah miş olan bir Polonyanın bu derece gizli İntulmuş Alman hazırlıkları- nr öğrenmis olması beklenemez, Alman Nasileri Avrupanm İsti âsmı kararlaştırdıktan sonra bir zaman şasaadi göz alan Kayzerin sarlak Üniformalarnı derhal çikar »sş, bir Kuzu postu giymeyi ter- ih etmiştir. O derece ki Polonya harbi olma- lan evvel bütün dünyada Nazile. rin askeri kuvvetile alay etriye tek bir inkan yoktu, Avrupa mülletlerinin çoğu gibi Polonya da, Çekoslovakya ve Avus turyanm müthiş bir biğfe kurban çittiklerino kankli. Onun için, Av- rupanın ortasında bir çok garip id- dinlaria melemeye başlayan hu can bashane kuzusu karşımda, hiç kimse dahili politika muharebele- rinin ihtiraslı entrikaları içinden #iyriim ia askeri hazırlik yapmayı aklından bilo geçirmemişti, Halvuki muhakkak olan bir ei het varsa- ki tarih bumu aci aci yadedecektir . © da, Avrupanm Nazilore gafletle ve harpaız mağ- lâp olduklarıdır. Almanlarm (yıldırım harim) de- dikleri, meşruiyeti bile münakaşa olunabilecek bir (geflet harbi) - bir (baskın) dır, Her halde tam ve klasik manssile bir harp değildir Hele katiyen şövalyece bir dö- Büş değildir. Çünkü hakiki ve meş ru bir döğüşte, silâkm intihabı bi- 19 hasıma berakılır. Halyıki Naziler harp dahi ilân etmeden, gizliden gizliye hazırla. dıkları müthiş ve muazzam silâh- Jarile birdenbire emniyet ve itimat içinde yaşayan milletlerin Üzerle- rine atılmışlar ve onları, Polonya- da olduğu gibi, harp edemeden mağlüp etmişlerdir. Muhakkaktır ki eğer Fransa, hattâ Polonya da Almanlar kadar ayni silâhlar derecesihde hazırlık- lar yapmıs olsalardı asla mağlüp olmayacıklardı, Olsalardı, bu mağlübiyet ancak © zuman kat'i ve nihai addoluna bilirdi, Bütün Avrupanın yaşadığı Ki- matlı gaflet içinde yaşamam pek tebii olan Polonya da düşmanın mu azzam ve görülmemiş askeri hazmr- birlermi bir saniye bile aklma ge tirmemis olmakta şüpleniz mazur. dur. Fakat Polonyanın bazı ricali, bu müthiş hazırlıklar hakkında kendi. lerine yapılan ihbar ve izahlara dahi kulek asmamışlardır. Netekim Polonya harbi başlar başlamaz, Polonya muazzam bir tayyare kuvvetinin, tapklarla müs terek hareket öden cehennemi bir Görünmiyen Harp: S5 inci Kol Yazan: va Lİ İİ Katelicen« Servis şeflerind taarruzuna maruz kakniştır, Almanların bu tayyare kuvvet- İeri karşısında, bir dev yanında bir cüce variyetinde kalan Polonya tayyaroleri fovkalâde kahramanca cenitlerine rağmen, nisbetsiz ve ü- mitsiz bir müdafandan tecavüze geçmeye vakıt bile bulamamış, ka- kir bir tayyare hücumu karşısmda ezilip gitmiştir. Polonya ordusunun elindeki tay yareler ceki sistem layyarelerdi. Kahraman Polanya tayyarecileri, orduların gerilerine felâket suğa- nakları yağdıran Alman tayyare hava ordularile teker teker, kiya- seyr döğüşmüzler, Polonya gökle rini alev ve duman içinde birak- mışlardır. Fakat Polonya tayyarecileri tek başına Alman tayyare filolarnm üzerine atılıp muhakkak ölümleri gözlerine glarek Alman tayyarele- rinin barunlarnım diplerine yaklaş. tığı ve bu tayyarelerç alttan üst. ten mitralyöz .teşleri oyağdınlık- ları halde düşman tayyarelerinin âdeta kurşun işlemiyormuş gibi, düşmediklerini hayretle gördüler, Nihayet topla düşürülen bir AK man tayyansi muayene edlilineö bu tayyarolerin motör ve benzin depoları kısımlarınm gayet kalın bir nevi kauçukla zırhlanmış olduk larmı gördüler, Mitralyöz kurşunları bu kalın ve sert kauçuğun İçine saplanıp kali- Yör ve İayyareye bir zarar vere. miyordu, Bu yüzden, Polonyanm kahra- man tayyareleri hava - harplerinde insan tskatinin ve cesaretinin €rij- gebileceği en yükâek kahramaniık- larla döğüştükleri bslde pstir pa- ter yerlere döküldüler, Polonya tayyarelerinin düşman tayyare filolarile ilk teması bu su- | retle bir nevi havâ paniği haline Zirdi. İşte, belki tek başıma, meş'um kahraman Valeskanın Polonyaya bahşettiği büyük hizmetlerden bi. ri bu oldu, Bir hükümet adamımızm affe- dilmez bir gafletle (Polonyanm Jandark) ı dediği Valeska, ne ge- riptir ki, hakikaten de görünüşte Polonyayı kurtarmak uğurunda şa gılaenk büyük hizmetler görmeye beşlamstı. Netekim Abranların tehditleri- ni son dakikaya kadar blöf zanne- den Varşova, Valeskanm askeri tev kifhaneden alelâcele çkarılıp bil hama hazır bulundurukluğu ziya fet gecesinden sonra birden bire değişmiş, müthiş bir heyecana ka- PIİmIŞİI. Zira Valeska o ziyafet gecesi gayet mühim esrar öğrenmeğe mu vaffak olmuş, bunu hükümete ha- ber vermişti. Bu haber, o kadar büyük bir telâşı mucip oldu ki Varşova hükümeti o vakıta kadar gidelle ısrar ettiği bütün politika- #mdan birden bire muszaam bir ricat yapmaya kalkıştı, Zira Polonya hükümeti, Vales kanın müthiş maharsi sayesinde Almanların blöf şeklinde göster. dikleri tehditlerin sahte olduğunu, katiyen ve durdurulmaz bir şekil de harbe karar vermiş olduklarmı öğrenmiş, hükümeti, Almanların taleplerini derhal kabul etmeye sevketmişti, Valeskanm ziyafet gecesi gayet mühim ve Almsnlarm dostu bulu- nan diplomallarlan gizlice aldığı bu haber netekim Polonya hükü, metini malim olduğu şekilde, bir- denbire ilk paniğe yuvarladı, Polonya sefiri, Almanların ver diği mühlet geçmeden, alelöcele Alman harlelye nazırı Von Ribben- trop'u ziyaret ederek o Polonyanm Alman şartlarını ve müzakereyi ka bul ettiğini bildirdi. Faknt neticenin ne olduğunu bü tün dünya biliyor. Von Rihbentrop geç kalmdığını söyliyerek bu müracanti reddetti va harp patladı, (Devamı var) kahramanlar: Mayn tarayıcı gemi.er mürettebatı Omürlerinin otuz kırk yılını azgın denizlerle boğuşarak geçiren Sabık balıkcılar İngiliz vapurlarıvı nasıl kurtarıyorlar? Mlknatisli maynlerin esrar çö zülmüş ve İngiliz mühendisleri ta- rafından vücude getirilen lertibat sayesinde bir vapurun miknatisli mâynlerle dolu bir *mayn terli ndan eskisi kadar fazla tehlikeye maruz kalmaksızın geçmesi temin edilmiş olmakla beraber tehlike bilsoâtün izale edimi değildir, Bir vapurun bildiğimiz âdi mayne garptığı veya miknatisli o mayni tekmesi arasmda doğrudah doğru- ya bir temas vaki olduğu zaman kurtulmasma imkân yoktur, ? Denize mayn nasıl döküldüğü çok defa yazılmıştır. Mayn, bir şa mandıra gibi, hemen hemen suyun Balkında durur. İçindeki asıl tehli- keli kımmı, maynin Üst tarafma çarpıldığı zamaw İnfilâk eder, Bu infilâk o kadar kuvvetlidir ki may ve çarpan vapar, mulınkkak bad. mağa mahkimdur, Sabit veya subih, alelâde yabat miknatisli olsun mayn tehlikesinin tamamile izelesi için bu barpte ye- ni bir usul bulunmuş değildir; şim- di de geçen harpte olduğu gibi yi- ne “slipürge" ye mlreaat adil mekte, mevoler tarafmakta ve's- pürülmektedir, Bu harpte de seyrisefaini emin bir hale getirmek, Alman deniz alt gemilerinden veyn tayyaröle rinden kurtulan vapur kafilelerinin rahatça lmanlara ulaşabilmesini temin için, maden! ağlarla müceh- hez mayn tarayıı gemilerden her gün yüzlercesi İngiltere sahille - rinde dolaşmaktadır, Mayn tarama gemilerin mürette. batı eski bir tabirle “kellelerini j koltuğuna almış,, kimselerdir. Bun larm ekserisi ömürlerini Şimal de- nisinde, İskoşya (sahillerinde, İz Janda açıklarında balık svlamak'a göçirmiş eski balıkçılardır. Meyn taramakta kullanılan gemilerde önlerm eskiden balık avma cıktık- Tarı sabık beliker gemileridir; tek- neler bu harpte mayn tarayıcı ge. mi haline getirilmiştir. Simdi, ek leri nasırlı, suratları döniz tüz- gürlarile yanmış, kırçıl saçlı bu a- damlar İzilir muavin donanması mensuplarıdır ve bir amiralin ku- mandası altında bulunmaktadırlar. Hepsi çekirdekten yetişme de. | nizcidir. Harilalara ve “sekstant“'a mürucanta sık sık Jüzum gören bahriye zsbitlerine hıvik altından gülerek bakarlar. Onların haritaya ihtiyaçları yoktur, otuz kirk s0n8- denberi dolaşmakta o oldukları İn- giliz sahillerini ceplerinin içi kadar iyi bilmektedirler, ... Hareket anati (o yaklaşmakta. | dır, Şafakin heraber yirmi mayn | tarayıcı gemi İngiliz sahilleri açık larmda devriyeye çıkacaktır. Bun larm hepsi, sulh zamanında faali- | vet sahaları İrlanda sahillerinden | 'Temüve kadar uzanan eski balıkcı gemileridir. | abık balıkçı gemileri sis içinde, | İmandan birer birer ve hirsiz gibi #nvaşen ayrılıyor, Dalgaları yaran teknelerinin — çıkaydığı ses ancak işitilebiliyor, Mürettebat hep denizel muşam- bası ve ağır çizmeler giymislerdir. Dalgaların Yalayıp süpürdüğü gü- vertede mürkün mertess az vela Barak ça'tsahilmek için böyle giyin- mek şarttır. Gemilerin işte tehlikeli mınta kada,,, her geminin basından ve kiçmdan torvil şeklinde bir nevi samandıra olan iki “domuscuk” bi- ribiri pesinden denize indirildi. Bun larm vazifesi, bicak gibi keskin madeni bir ağı denizin dibinde ger- gin tutmaktan ibarettir, “süpürge, denilen bu ağ maynleri rapteden telleri kesmekte, kurtulan maym İ bir gi hen Mayn tarayıcı gemide tayfalar, maynlerim merbut bulunduğu telleri kesen “süpürz mahsus “domuzcuk” u denize indirmek üzere, leri germeğe Mayu tarayıcı gemiler eskiden halık ler suyun yüzüne çıkmakta ve ni Şanci bahriyeliler tarafından tü- fek ateşile patlatılmaktadır, Faaliyet hararetle devem edi yor, Yirmi gemi tarafından sü. rüklenen “süpürge” ler oslaren kilometse murabhal hir saha dahi- linde denizi turumakta, tosadilf e- dilen mayrler imha olunmaktadır. sabitler gibi yoktur; bunlar kaza vukuunda faydasız ve Binaenaleyh gimdi iş ç gemisi olan kilçiik teknelerdir. Gemilerin dahilinde, makine dal- zelerinde çalışanlar, tekneleri bir mayne çarptığı takdire, kurtulma- isrma milyonda bir bile ihtimal adığını biliyorlar, Bu Sebeple vertede çalışan arkadasları ve tahlisiye o yelekleri (Bu sütunda okuyucularımızın gü zetemiz yanımdaki kuponla © birlikte gönderecekleri EVLENME TEKLİFLERİ, İŞ ARA MA, İŞ VERME, ALIM, SATIM giti Wear mahiyeti haiz olmıyan kü çük ilânları parasız seşralunar.) İş arayanlar Orla Labsii görmüş genç bir Türk kızı müesseselerde ve ya alla arasın da çalışmak istiyor, Gazetemiz idareharesine mürsenat # Arap harflerini bilir; riyaziyeye vâkıfin. Üniversite o müdavimiyim Haftada sekiz swat ders haricinde çalışabilecek rum, (Müracaat: Haber 8. Gi) 124 ramanları bir gnzeteni Y $ anyo * Tienret Bass ? inci sınıf talebesi yim, Yardımcı muhasip, daktilo, kâtip olarak mektep baris samarlarda 2,255.5) #hven ieretle çalışmal isti yorum, Müranat Haber 13, 18 rooktupla. (12) muzu * Arap heflerini kullanabilir. Oku duğunu iyi anlar, Umumi malhmatı yerinde #abahlın öğleye kadar çalış bilâcek hirire ihtiyaç vardır. Yabancı edilir. Mektupla müracaat: Haber gazete B.C) si # Kızılay Istanbul Deposu D'»ektörlüğünden: 15/1 ve 16/1 No.lu OY İKAĞITLARI Mağazamızda Düzinesi: 922 ve Destesi: 1881 Kuruştan Perakende olarak satılmaktadır. Adr: Kızılay Han No, 20, Yeni Poştans karşımı — Istanbul Satılık - Kiralık # Ayaspaşada: Gümüşsuyu basta gamma “Süpürg” bir nevi madeni ağdır ve biçak gihi kes- kindir, Ba ağları gergin tutan bir nevi samnandr raya “domuxeuk” İsmi verilmektedir; işte bu “sü pürge” lerden biri. başmda taşınması manasız YÖN lerden ibarettir. Maynler birer birer denizin #8€ hma çıktıkça imha olunur, ve We lâk ederken cehennemi bir gürü” t1 cıkarıyorlar, Bu gürültü koü nedir bilmiyen ha babayiğit deni” cileri neşeye boğuyor. Vapur KA lelerinin #insi sinsi yollarını bek” yan düşman puzularmdan biri dö ha yok edilmiştir. Her detasmii neşe ile sayıyorlar: — Varan hir! — Varan iki! snfede bir şilabis direkleri görülüyor. Bü talitisiz £©“ m! koca okyanusları salimen aştık“ tan sonra, tam İngiltere sahiller” ne vardığı sırada, bir mayne çar?” mas, hatmışlar, Bimz sonra, bir kaç gün ©vv9İ bir mayn tarayıcı geminin batmis) olduğu yerilen geçiyorlar, Bu E© minin mürettebatmdan ancak kişi kurtarrlabilmiştir. Aymı teh” likeyo her an onlar da marusdur”” lar; Bunu biliyorlar, fakat kork “ muyvorlar, Artık tehlike ile arkadaş obn0$ bulunan bu adamlarm coğu harpte de mayn tarıma (işler çalışmıslar, aynı tehlikelere yiri beş sene evvel de göğüs geri lerdir. - Talihleri varsa o zarif kurtuldukları gibi bu sefer de KW” tulacaklardır. Talihleri yokaa ÖĞ nerede olsa gelecektir! Ara sıra uzsiktan bir cunaYf” düdüğü sos) geliyor vo diğer eni” var düdükleri ona cevap veriyo” lar: Her şey yolunda gitmekti” dir, Saatler geçiyor. Güneş batma üzeredir. Sahil bir defa daha t” rarımtş, bir çok mayn imha ©” muştur, Filotilla dönmeğe has” lanmaktadır. Uzaktan canavar düdüğü bir &€ re daha ötüyor, Fakat bu gefer © zun uzun ve acı acı ötmektedi” Düşmanım bir mayni öldürücü *€ inde nesi Yakınında, arsasından deniz gö | sirini göstermiş, ismi gemi ol rür, Haritam çıkarmıştır. mani. yok. OSJ0X166—i31 Inşanta | İz beraber küçücük birer tekni net: | ibaret olan sabık balıkçt | re urabbaı arsa Üzerindeki ahşap iki | Tİnden biri maynin infüükile âdeti ev pazarlıksız 0300 liraya satılıktır. Bügün 16 lirs kira getirmektedir. 25 İ berkrva olmuştur. Arkadaşları talihsiz tekneni irsya mütetnmmlidir.Müracaat:Haber | imdadma koşuyorlar, bir yardı gazetesi “İk (087) U,, 1284 Müteferrik Teşekkür: Okuyuoularımızdan Al Ertürk hastalıkları esnasında tedavi lerine ihtimam gösteren Kumkapı ve Alemdar bahiyeleri belediye hekimle- rinden Hay Hasib ve Necasttin Atas" gur, nahiye müdürü Bay Nuri Tuna yoylu He başkomiser Kemale teşekür otmaktedir. * Çapadı, deniz gürür bir o yerde tramivay caddesi veya caddeye yakın ur yerde 100-110 metre Oo murabba veya dahs fazla aranı o bulunup da satmak istiyenler (Haber © gazetesi BB) rumuzuna mektupla müracaat edebilirler. 12 Aldırınız Aşağıda rumuzları yazsir olan © kuyucularımızın namlarına gelen mektupları idarehanemizden aldır. maları rica olunur, (1202 6.) * (RGİIYU) UN bulunmağa imkân yoktur, Şi denizinin dalgaları tekneyi ve (Gİ dekileri çoktan yutmustur, i zin üzerinde enkaz bile görülü yor. ..., Mayn tarama faaliyeti bütü gün sürmüştür. Şimdi “domuzc! lar ve “süpürze” ler denizden W muş, filotilla limana dörmek re yola çıkmış, tehlikesiz. suls”* girmiştir. Eekiden bir çilebin süvarisi ol? ve şimdi ihtiyat donanmaya olarak almmız bulunan , filetil kumandanı, Yrapa girer gir vereceği raporutu (harıris meğgul.. Bu iş ona oldukça güç # liyor, rapor yazmağa mayn tari” amda saatlerce o dolagmağı terc ettiği muhakkak! Fakat yapor VE” mek şart: O gün” yiizlerce Mv” imha odilmiz, kumandası altmdaki tenkelerden biri batmış ve on d” nizei ölmüştür; bunları Lon amirallik dniresinin bilmesi Jâzenir ... Ertesi sabah, müteaddit vepi” kafileleri salimen İngiliz Jimani* rma girerken amirallik dairesi kısa bir tebliği haber verir: “Mayn tarama islerinde kullar” lan Star balıkçr gemisi d bir maynne yi Kaybolan mürettebatm en yakm akrabalarına malümat ARARAT HABER HERGUN 8 SAYFA ORAN