2 Ocak 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 Ocak 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

7. aski ilelin romanı: 22 Rukug'an evlenmiş olması Ka ra Ömerin üzerinde garip bir te- sir yapmişir” artik eski dalgınlığı, Krm nalleri Yoktu; hattâ sen bir delikagi olmuştu; cünkü pek sövdiği bir . arkadaşının karısına karşı ask duygusu beslemek sshi, den “pek "aytpti” nefsine yenilmi- yordu, , OO,sırada şehsnde Korkudun her hangi bir adam kılığına girerek İs tanbula gittiği, yeniçeri ocağma konük olduğü öğrenildi, padisah o- « ması ihtimali vardı; fakat yöniçe- riler. şehzadeye o hürmet etmekle bersber onu Osmanlı tahtma gö - türeceke yolu “açmıyorlardı, O yol çoktül “Yavuz Selime, daha küçük olan bu cesur, sert, zeki ve haris gehzadeye adanmıştı; ihtiyar Ie yazıda ister istemez buna razı ol- anüste. Kırk "alti yaşında olan şehzade Selitn 1512 senesi nisanının on do, kuzuncu günü (alayla İstanbula girdi; .ş6azade Korkutla vezirler tarafından hürmetle selâmlandı. Şoliznde “Korkut Manisa valiliği. ne döndü. Anadoluda evvelce öl- müş, ölün, şehzade Şehinşah'm o- İülleriyle şehzade o Ahmet isyun çikarmışlardı; Yavuz Selim onları birer ikişer orladanı kaldırdı, ya. but kaçırdı; babasını da Dimetoka, ya gönderirken zehirlediğini söy- lüyorlardı. Uysal ve çocuksuz ol- duğu için şehzade Korkuda ülş . miyedeği"#anılıyordu; lâkin onun hakkında dâ fena niyetleri olduğu öğrenildi; hatti yalnız onun de . Zil, onunla münasebetli olanların da, kararlarmda çok sert olan ye- ni padişahm gazabına uğradıkları haber almmıytı, Sipahi Yakup bey ailesi bütün baharı ve yazın bü - yük bir kınmını zelzele bekliyen insanlar gibi geçirdiler, Temmuzun sonlarında Badak reis “Midiliye geldi; Oruç reile gizli konuştu: — Selim Han, gelizadeyi öklür. mek üzen; Sinan ağayı çavuşlarla yola çıksırmış; o da Teke tarafları na kâçtı; dağlardan geğip Fenike, ye vürütaktir. Bizim oraya gitme mize ferman buyurdu; Mısır sulh | tantana sığınmak istiyor! Ayni zamanda Çanakkaleden gelendir Türk çektirisi şu habe, ri getirdi: — Gelibolu sancak beyi İsken. der paşa yirmi beş kadirga ile Ak- denire çıkıyor, rastgeldiği bütür Türk gemilerini yakması yahut ba* İurması Için ferman almış, Batı ve cenup Anadolusu halklar hele deriler | gehzade Korkudu gok severlerdi, Yüvuz Sâlim onun Avrupaya kaçarak © yeni bir Cem #ultezi olmaması için böyle bir ted. bire iizum görmüştü. Oruş ve Budak reisler sefer be, hanesiyl# hemen llmandan çıktı - Mr; cenuba yollandılar; rasgeldik- Jeri küçük hristiyan gomilerini vu. Yarak Yinike kıyılarına vardılar. Fakat haftalarda böklodikleri hal. de göhşade gelmiyordu. Oruç reis bu serada vaktiyle Prangadan kaçtığı zaman ilk uğ . zadığı köye gitti; kendisine yar - İ'tarafındaki küpeştesine Yazan: Kadircan Katlı sinden (o zaptedilen kumaşlardan kendisine elbise yaptı, Basma İ pekli sal örttü; ayakların meli hasir terlikleri giydi; Oruç reisin elini öpmeye başladı. Ömer onun elbisesini de kendisi kadar güzel bulmus? - — Vay haspa! Nasıl da yakış. tarmış? Demekten kendini alamadı, Ay- şe İle birkaç saniye göz göze gel diler ve Oruç reis onlara bakarak manalı manalı gülümsedi —31— CİRBE YOLUNDA 1512 senesinin son günleri ge, yordu; bu mevsimde bile cenubi Anadolu sahilleri güzel bir sonba, har manzarasiyle gülümsüyordu, Oruç ve Budak reisler son lodos fırtımasını bir burun arkasında çif te demirli olarak geçirmişlerdi; İ rüzgür ve deniz uslanım uslanmaz | Budak reis açılmış, beş altı mil a- | largada yatmıştı. Bu sırada An - talya tarafmdan küçük bir gemi, nin geldiğini © gördü; şehzadeden haber almak ümidiyle hemen o tarafa yelken açtı; ayni zamanda Oruç reise işaret verdi; Zölen ge- minin yel değiştirdiğini görünce şüphelendiler; sancek ve iskele - den yolunu Kesecek şekilde rota verdiler, Oruç reis dürbünle baktı; yüzü hmçla gerildi ve dürbünü indirdik ten sonra kıç kasaranmn güverte dayandı; ileriye doğru seslendi: İ d& bir kavga hüdisexinden — Kuzgun Ali... Koşarak geldi, -— Buyur reis?., Oruç reis son kizla kacmakta olun yabancı gemiyi gösterdi: — Onu tandm mı? — Güzüm wrryor! (Devamı var) İclâl bardak atmamış! 30 kânüzüevvel tarihiin Ushamızda Beyoğlunda Florya içkili Jokantasın. Dahset. miştik. İclâi imzasile aldığımız bir mektupta, kendisinin lokanta sahibinin karım olmadığı, lokantada münakaşa edenlerle Yokanta sahibinin alâkası bu lunmadığı, bardak atılıp baş yarılma» Müş ve polisin işe müdahale etmemiş > / olduğu bildirilmekte ve keyfiyetin tav zihi istenmektedir. Baltraki bu haber aynı tarihli resmi zabıta raporundan alınmış Ve biz de olduğu gibi diğer gazetelerde de pap radilmiştir. Zabıta raporunda — geçen bir hâdisenin vukubulmadığını ve yo, Bizin müdahale etmediğini idâla etmek şaşılacak gey! Vakıt Asım Us, “mihver yoktur, Alman ya yalnızdır. başlıklı Oo makalesinde, Alman başkumandanı © mareşal fon Bravşiçin, İngüterenin adasında be * günkü vaziyette durması ancak Al man ordularının müsande ettiği müd. detçe devam edeceği hakkıda, Boel yortusu inlinamebetile neşrettiği yeni #nriyevmiyi hatırlatarak bunun ve Hitlerin Kati zaferin iytihanli için ha. sarlıklar yapıldığı hakkındaki sözleri- dım eden “htiyar İkadmı * aradı, | in sebeblerini araştırmaktadır. Öldüğünü söylediler; Ayşeyi ge - tirdiler. O şimdi on üç yaşlarında bir genç kiz olmuştu; İâkin üstü başı yırtık, saçları dağmık, yüzü solgundu; hüngür hüngür ağlıya . rak deniz kurdunun ellerine Ma, rildi: — Ben benim babam ol... Benim kimsem yok? Dedi, Köy'ağısı ona kuru ek - mek karşılığında ahır temizleti - yor; odün taşttayor; sığır çobanlı. ğı ottiriyormuş, “Oruç reis bir ke, 16 altın verecek oldu, Genç kız e- lini bile uzatmadr: — İstemiöm; zaten bende bi - rakmazlar ki... Siz gidince alırlar! Asım Ua, diyör ki: Alman zimamdarirı bu larsdaki İfadeleri ilo kati zaferin âdeta w vuçları içinde bulunduğunu anlat- mış oluyorlar; acaba Alman dev Jet adamlarının bu derecede kati sözler söylemeleri hakikaten har bin neticesi hakkımda süphe gö- | türmez bir kanaat beslemekte ol duklarından mı ileri geliyor? Yok- ss Fransa harbinde elde edilen yıldırım zaferine rağmen netice den emin görünmeyen Alman ef Kârı umumiyesine sabir ve taham- mill kabiliyeti vermek için mi bu yolda sözler söylemeğe zaruret gö- rüyorlar? Kara | Pirinç | ihtikârı | o Bugün azami | odiyat konacak Fiyatların gayritabii şekilde yükseltildiği tesbit edildi Fiat murakabe komisyonu bugün bir toplantı yaparak Ti- caret Vekâletinden gelen tamim mucibince başlıca gıda madde- lerine konulacak fiatları tesbit edecektir. Bunlardan pirinç fi- atlarmı tesbit için yapılan tet- kikler ikmal olunmuş ve pirinç fimtları esas cetveli hazırlan. miştir. Bu tetkikler göstermiş- tir ki pidine fiatları 1940 sene- sinde ga) tabii olarak selmiştir. Bu yilkseliş 1938 ve 1939 seneler fazla olmuştur, Pirinç tacirleri komisyona bugünkü fiatları ka- bul ettirmeğe calırmızlarsa da komisyon bu isteği makul gör- Beni Bürüdan götürün! Diye resin ayaklarşna kapandı. memiş ve fiatları kırmıştır. Murakabe komisyonu, buzün fasulye, sade ve zeytinyağin. rmm fiatlarmı da tetkik ede vektir Hayvan borsası, 1938 ve 1939 seneleri et flatlarmı'komisyona vereçektir, Komisyon bu fiatlar üzerinde yapacağı tetkikleri bu- gün ikmal edecek ve perakende et fiatlarınm toptan fintlara nazaran ne şekilde hesap edile- ceğine aid kıstası tayin edecek- tir. Ticaret Vekâleti İstanbul fiat murakabe heyetine virmi mura- kıp vermeğe karar vermiştir. irmi murakıp bugünlerde kadroya âlmacak ve İstanbul- da fint murakabe teşkilâtı ge niş bir kadro ile çalışacaktır. almalal ğkamlank Piyango talilileri Mihi piyangonun yılbaşı İktami, yeleri arasında bulunan 10 bin lira, şehrimizde Mehmet isminde fakir bir isçiye çıkmıştır. Mehmet dün, ralli piyango gişesine gelerek ik- remivesini almıştır, Şehrimizde mü. teaddit on bin ve beş bin liralık ikramiyeler vardır, On bin liralık bir biletin bir parçası, Zevtinburnu hastahanesi memür ve müstahdem. lerine gilemiştir, 10 bin liralık bilet. ler, Antalya, Tarsus, Ödemiş, B- dirne ve Konyada satılmıştır. 50 bin liralık büvük İkramiyeyi Afyonda bir vatandas kazanmıs! Konyn Ereğlisinde öğretmen E ne de om bin lira isabet elmişlir. 100 bin Jiralık büyük ikramiye. yi kazanan biletin Diyarbakırda sa telârğr anlaşılmış. fakat sahibinin hüviyeti henüz tesbit edilememis- tir, da biç şüphe kalmaz, Muhtelif kaynaklardan gelen ha borler gösteriyor di Hitler mare şa! Peten'den Fransız donanması ile Akdeniz Ilmanlarmı ve şimali Afrikadaki deniz ve hava üsleri. ni istemektedir; bunun için Fran- sız devlet reisi üzerine pek ağır tazyikler yapılmaktadır. Halbuki Fransa ile aktedilen mütareköde Almanya bu türlü sortlardan vaz geçmişti, Çünkü Almanya o zaman İngillereyi mağlüp etmek için Fransanın sadece Mans ile Atlas sahillerindeki deniz ve hava bisle rinden istifade etmenin kâfi oldu ğu ve İtalyanm deniz ve hava kuv velleri ile Akdenize hâkim olabi- leceği kanaatinde idi, Amm Us, aradan geçen © wan zarfında yapılan tecrübelerle bu kanmatin o tahakkuk elmediğini, bundan dolayı Almar yanın #imdi Fransız donanması #9 Akdeniz deki Fransız üslerini almak istediğini takat maraşa! Petenin o bu taleplere boyun eğmediğini, Almasya zors mü. raesatle bütün Fransayı işgale kalkar sa Petenin hükümeti erkünle birlik te bavadan Afrikaya gideceğini ve o rada general Veygand de birleşerek harbe devam edeceğini, bunun im Hür Fransızları temali eden Oo genersi dü Gol ie mareşsi Petenin birleşmesi da ba doğrumu Fransanm tekrar bitün deniz va hava kuvvetleri ve müstem- Pr Ze a ESKİ BİR KURUŞLUKLAR i Maliye vek;leti nisan ba şından itibaren tedavül- den kaldırılma sını bildirdi Gümüş 100 kur uşluklar da bu ay sonundan sonra yalnız Merkez ve Ziraat Bankalarınca alıncacak 45 kuruşlaklarIn aynı ebatta olduk» karşı eski bir kuruşluklar yerine ke sarı dantelli bir kuruşduklar çıkarı mıştı, Geçen senedenberi ihraç edilen dantelli bir kuruşluklar miktarı kâğ Gıkarılmış olduğundan me'iye vekdle. fi nisanın birinden *ülbaren dantelsiz bir kuruştukların tedertilden kaldırı. masını bildirmiştir. Bu gekilde — eski bir Kuruşluklar ancak mart o sonuna kadar tedavülde kalacak, bundan son- İva ise yaiız malsandıklarile mürkez ve ziraat bankaları kabul edecektir. Bu ay nibayetinden sonra tedavül mevkiinden kalkmasına karar veril miş olan caki 100 kuruşluklar yerine Hariçten getirilen mallar Esnafa cemiyetler vasıtasile dağıtılacak Tecrübeler iyi netice verdi Mintaka ticaret müdürlüğünün bir tecrübe olarak terziler cemiyetine ver diği terzi, şapkaçı, kürkçü ve gömlek gilerin elbömcilere makam — tevziatı işi ikmal edilmek üzeredir © Terziler cerniyetinden, mentaka tienret müdüre MiğU bütün lerzlatın bir Distesini is» temiğtir Muntaka ticaret müdürlüğü hariç Wen gelen ve bilhassa mubtolif meslek erin malzemesile, ham madde mahi- yetinde olün malların terzintını bir likler ve osmiyetier vasitasile yapman &a karar vermiştir Nitekim, Almam Yadan Zi miyon liralık anlaşma mü cibines yeni gelen ve gelcek (olan kimyevi iedöslerin ennayicilere teve x4 işinde de mill sanayi birliğinden tevznt atesi #stenmiştir. Tevrinatı, Yapılmakta olan 800 ton ham kauçu, gun 50 tonunu isik O fabetkalarına verirken de aynı şekilde hareket edik miş ve İyi metice vermiştir. “Terziler cemiyeti vasıtasile yapan © tecrübe den runra badema esnafı alâkadar ©. decek lihal maddeleri geldikçe | doğ. rudan doğruya onafa tevzlnt ticaret müdünüğünün mirakaba altında olas rak esnaf cemiyetleri vasıtasile yapm lacaktır. Bu suretle birlik o ve cemi, yetler azalarının bağlılığı da artürı Buğ ve ermiyetlerin bünyeleri takviye edilmiş alacaktır. lele lekilerile harp hareketlerinde İngilte, renin illifakma dönmesi demek oldu ğunu kaydederek Avrupa | harbinden artık mihver olmadığını ve Almanya» nın İngiltere karşısında yalniz bulun. duğunu tebarüz ettiriyor, Yeni Sabah Hüseyin Cahit Yalçın, “Alman şef. lerinin nutukları, başlıklı makalasin. 6 Alman devlet relsi Hitlerin yılbaşı milnasebetile neşrettiği o beyunname den bahsetmektedir. Hüseyin Osnit Yalçın, Hitlerin nas. yonal sosyahletierç bitap ettiğini kay. dvdsrek anların Almanya tarafından takip edilen siyaseti pek İyi anlaya madıklarndan emin olduğunu gönten ren. bir işaret sayılabilecek olan gu noktayı gözüne koyuyor: Hitler, hâdiselerin beşeriyetin müs. akbal inkigafı besusundndei dpkilâç. kâr manaları ancak mtstakbel mesih. sece İamümen anslatabileceği temi satile sözlerine başlümeşter. Muherrir şöyle devam ediyor: “— Yani Almanyanın tuttuğu yol Jan bir mana çıkaramıyorsanız, kork. maymız, bu manayı istikbal keşfede sektir demek istiyor. Realitenin telkin ettiği bin türlü ıstırab, endişe, şilp- ae ve korku içinde bedtabtlığımı his setmeğe başlamış olan Alman mille, tini bu mübhem ve mistik (sözlerin yeni 1 Mralıkların ihracı tır. Buna sebeb olarak ellerinden bu paralardan suklamış olanların bunla. t piyasıya çıkarmakta oluşu gösteril mektedir. Halbuki ba 100 kuruşluklar esasan merkez bunkası (tarafından toplanmakta (olduğundan, en kolay tebdil gekli merkez bankasına testi, mi suretile olabilecektir. Şubat başın dan sonra da bu eski 100 kuruşluklar merkez bankası merkez ve şubeleri de bulunmıyan yerlerde Ziraat bankası şubeleri ve malsandıkları tarafından. kabul ve tebdil olunacaktır. Milli Şefin ziyatetleri Bu akşam da 40 mebusumuz davetli Ankara, 2 (Telefonla) — Cumhürre isimiz MIM Şef İsmet İnönünün Rü yük Millet Meclisi azasma vermekte olduğu ziyafetlere bu akşam devam o Junacaktır. Bu akşam 40 kadar meb. samuz Çankaya köşküne davet edil. mişlerdir. Gaz saklayan bir muhtekir 2 sene sürgün ve 500 lira para cezasina mahküm edildi Taşköprü tacirlerinden o Muhiddin den ve satarken de 6 litrelik ufuk te nekeyi 160 kuruştan sattığından yan kalanmış, mahkemeye verilmiştir. Muhtekir, 500 lira ağır parn cezasma ve İki sene inilidelle Ankaraya sürgü- ne mahküm edilmiştir . Ortamektep talebesi Spor müsabakalarına girmeleri yasak edildi Masrif vekâleti, ortamektep tale besinin ber nevi spor müsabakalarına girmelerini yanak etmiştir, Beden terbiyesi genel direktörlüğü keyfiyeti alâkadarları bildirmiştir. ns dereceye kadar tatmin © edeceğini bilmeyiz. Fukat bitaraf müşmhedelere Fühmerin Alman ballımı tatmin edebi tevek sarih beyanat © yapabilmekten yu sırada üciz kaldığı intıbamı veri Yoru, Hüseyin Cahit Yalçın, bundan son- Es, Hitlerin beyannamesine, bir devlet reisi sıfatiie değii ruhani bir mürgit #ilatile devem ederek Allahın kudreti ve (ertlerin azminden (bahsettiğini kâydoderek Alman nazilerinin öteden beri takip ettikleri “#ayıflar kuvvet. «liler tarafından yutulmağa mahküm. dur,, prensipini hatırlatmakta ve göye le demektedir: “Führer bazı küçük devletlerin vü- cutlarının kaldırılması (o mesuliyetini Allaha atfettikten sonra, (o lâkırdıyı. Almanlara intikal ettiriyor, Almanlar tekrar ediyor ve Danzig ve Koridor davasiyle yola çıktıktan yani harbe başladıktan sonra büralariyle iktifön etmiyerek bütün Avrupayı — istilâya kalkması da Allam evvelden malüm olmıyan emir ve iradesini yerine ge #irmek için sonradan hismettiği bir Jü xum neticesi olarak göstermek İsti, yor. Hitler böyle geniş fütubat iste memiş ama, şüphesiz, (bazı vahiler gelmiş, onlar, tebsiyet ederek bida yette arzularının buricinde (bulunan gayelere doğru sonradân Uzun senelerdenberi azami bir çet ile çalışmakta olan Führerin zih, nen çok yorgun ve istirahate gerçek» ten muhtaç bir hale geldiği bu ifade tarzında Ve bi tefekkür şeklinde gen yet açık surette kendisini gösteriyor... tamam ok tarımdan halkım aldanmas ihtimaline | muştur. Fukat son günlerde, o eski 100 kuruştuklar birdenbire çoftatmıp- | e) Önümüzdeki yıllarda şehrimizin © kul ihtiyacımı karşılamak üzere mas» Tİf vekileti şimdiden tedbirler sima, ga başlamıştır. Son iki yi zarfında maarif müdürlüğü, birisi Kartalda ol. mak üzere üç erkek, dört kız, biri muhtalit yedi ortaokula o Kâğrtsnne ve Maltepede birer yatı okulu açımışe tar. Bunlardan başka yeni ük okul yap» mak üzere Koska, Aksaray, Yusuf paşa, Vefa, Küçükpazar, Karaköy, A. yaspaşa, Harbiye, Nişantaşı, Beşiktaş, Ezmeli kavağında arsalar. istimlâk edilmeğe başlanmıştır. Bu #sne şehri. mizde 528 resmi, 58 hususi, 89, azlık, 39 yabancı olmak üzere 681 okul var. dır. Bu mekteplere 134888 talebe do» vam etmektedir. Bekçilerin vazife ve aylıkları Dahiliye vekâleti yeni bir kanun hazırlıyor Mahalle bekçilerinin emniyet âmin iklerine bağlanması ve bunların yek» Dusuk elbise giymeğe mecbur tutulma larından sonra bekçi aylıkları mesele. Sinin de halline çalışılmaktadır. Malâmdur ki fakir halkin mesküm mahallelerin bekçileri | ihtiyaçların karşılıyacak kadar parü toplüyama- maktadırlar, Diğer taraftan bekçile. rin vazifelerina eskisi kadar bağlılık göstererek geceleri mahallerierde do. laşmadıklarından şikâyetler yapılmış» tar. Buna mukabil bekçiler de bazı mazeretler ileri sürmektedirler. Aldığımız malimata nazaran dahi liye vekâleti bu hususları nazari dik. kate alarak bekçiler için yeni bir ka, mun Jâyihası hazırlamaktadır. Bu ka» nun lâyikasnda bekçilerin vazifçteri, Kontrolları, maaşları, hakkında esas lar terpit edilecektir, Bekçilerin aylık ayyen bir nisbet dahilinde bina icar veya kıymet bedelleri üzerinden tahsi, ML yapılmak suretile seyyanen tediye 4 çaresi düşünülmektedir. Dahiliye, vekâleti bu hususta İstanbul vilâyetin den de mütslen sormuştur. Mezarlıklar Hepsinin etrafı dıvarla çevrilecek Belediye şehir içindeki metrik me zurlıklardan en büyüğü olan Eyüpe Abdilivedud mezarlığının olrafını te mâmile dıvar ile çevirtniştir. Bundan sonra mezarlıkların bepedinin etrafi dı varla çevrilecek © ve ziyâretçilerden başkalarının içeri girmesi o menedile cektir. Pamuk kongresi Bugün ziraat vekilinin bir nutku ile açılıyor Ankara 2 (Telefonla) — Pamuk kongresi bugün, iktisat vekâleti kon- ferans salonunda toplanmaktadır. Zi» raat vekili tarafından açılacak (Olan cülük yasak edilmiştir, ves ml Limanlar idaresi Sirkecide tahsili servisi ihdat etti Ulmanlar umum müdürlüğü, Türk vapurtarile gelen eşyanm tahmil ve tuhliyesinde bir kolaylık olması için dünden itibaren Sirkecide bir tahsilât servisi ihdas etmiştir. Olüm Memleketimizin pek kıymetli sanat» kârlarından olan kanuni Haran Gür larınm, şehrin bir kül sddedilerek mu » —r—