2 Ocak 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

2 Ocak 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

a Bugün bütün orduların ve hattâ kiş bastrrmen ailelerin ga maddesi olarak kullanılan konser. VE et ve yemekleri ne zaman maj'- dana çıkmıştır, biliyor musunuz” Bundan bir asır Piyasaya Ik olarak konserve et ve yemek” ler tamı 1813 yılında çıkarılmıştır. bir evvel Fakat ondan evvel 1765 yılın . da bir biyolog bezi yemeklerin i- viss pişirilip sirak bir halde her törafı iyiee kapalı kutular içine konuldukları zaman uzun müddet layandıklarını görmüş, Sonra bun- ların havs temasiyle veya tekrar wtlmca yani bugünkü tabirle se rilize edilmedikleri zamsn bosul duklarmı tesbit etmiş, Ve bu â- lim yemeklerin çabuk bozulması - nm sebebini havayla çok temas et tirilmelerinde bulmuştu. Fakat bu #damm buluşu o zamsn mevkii tatbikr konulmadı, Ancak 10 un, cu asımda Nikoln Appert sdmda bir Fransız ahçsı ayni tecrübeyi yapmış ve pişirilmiş yemeklerin 8r- cağı sıcağına hava almıyan kap - lar içine konuldukları takdirde w, Bâğon bir pulun kıymeti yeni veya battal edilmiş olduğuna göre gok tshavvül eder, Meselâ bun “ da) yüz seno evvel basılmış ve o zaman Iptal edilmiş bir pul bir. kaç yüz lira o kiymetinde olabilir de, ayni puhm yeni tâbıları on 1 rayı bile bulmıyabilir. İşte o 2s - man kurmaz sabtekârlar tekrar or taya çikar ve meselâ pulun üstü . ne basılmış olan odamçayı takilt ederler, Tahii bir damga taklit et- mek bir pul taklit etmekten ko - laydır. Buna rağmen bir kuars lâmbast sayesinde mührün eski . den imi yoksa yeni mi bazrlmiş ol- duğunu anlamak mümkündür, E- ğer damga eski ise mürekkebin kğmda daha fazla nüfuz etmiş ol. ması icap eder, Büyük mikyasta bir pul kalpa - zanlığı 1929 da yapılmıştır, Fransız ve İngiliz piyasaların - Konservzların tarihçesi İ Bir pulun kıymeti zun zaman dayandıkları görmüş, Bunun Üzerine evvelâ bezelya ile taze fasulyeden işe başlıyarak tec rübesini muhtelif tarzda pişiril - miş ete kadar vardırmış, Akılı aş çe İlk zamanlar zeniş ağızlı kalm kavanozlar kullanmış ve kapak o. larak da ağzı İyice tıkıyan birkaç #ıra mantar koymuş, Fakat bilâha re 1512 de cam sakil güelüklerini farkederek teneke ku tulara başvurmuş, Ve böylece kon- serve kutularmı piyasayı çıkar - mıştır, Bu veni keşfe bilhassa ör, dularım erzsk ve levazım mensup- larımea hoş karşılanmış ve geniş bir ietihlâk sahası bulmuştur, Bilâhare keşsaflar ve seyyahlar da konservelerden istifadeye kalk mışlardır. Hattâ senelerde Edvard Parry kutup heyeti sefer riyesinin kullanmış konserve kutuları Kutular açılınca ne gi nirwiniz: 1824 o yılımda konmuş olan bu kon leri (heyeti seferiye © tarihte kutba gitmişti) hâlâ yenecek bir vaziyette bulunuyorum: kabların son olduğu baz bulunmuştur, beğe, kutulara rve yemej “on gulden'tlik pulların fazlaca görülmeğe başlandığı nazarı dik. kali cölbetti. Ve bunların iyi tak: Yt edilmiş mühim bir O miktarının riyasaya sürülmüş olduğu tesbit edildi, Bu kalpazan kumpanyası herhalde büyük bir teşkilâta sa - hipti: Çünkü bu pullar yabancı memleketlerdeki pulculara satil , miş ve Holandada birçok pul me- raklısı aldatılmıştı, Hattâ Hol * landağa bu pullar zerflara yapış. tırılmış olduklarımdan devlet hs - zinesi de hayli zarar görmüş bu * İunuyordu. Uzun araştırmalardan sonra bu kulpazanların Fransada Nis civarmda kurulmuş olan atöl, yeleri meydana çıkarıldı. Şebekenin (o Sividini (adındaki Lehli reisi ile başlıca elemanla - rmdan olan bir Yunan!t ele geç ti, Ellerinde tam beş yüz kilo sah t6 pul bulundu, Sividini 18 aya, da katalog fintı 20 lirayı bulan Oğir hapse mahküm oldu. PAİR. YON İRİİ Az açık göz, çok açık gözde, on lira borç istedi. Çok açıkgöz: — Veririm amma, dedi, on beş lira olarak iade etmelisin! — Pekâlâ! Az açıkgöz on lirayı almış gi” diyordu, çok açıkgöz yolunu kesti: — Sana bir iyilik edeyim, de- di, on beg lirayı birden vermek sana gilç gelecektir. Verdiğim on lirayı şimdi geri ver, öteki beş lirayı da sonre getirirsin. İkramın sebebi İki kişi vagonda ahbab oldu lar. Biri ötekine çok Ikram etti ve İstanbula gelince evine davet etti, — Bu geceyi bizde geçiriniz. — Neye? — Karım bana dünyenin en çirkin erkeği sensin der. Bari si» #i görsün de fikrini değiştirsin! Bir İngiliz lokantaya girdi, Ye, meğini yedi, hesap istedi, Hesap puslasnı getirdiler, Bak. & ve sordu: — Bu en sondaki rakam nedir? — Garson efendim, İngiliz hayretle garsonun yüzü ne baktı: — Ben seni yemedim ki para vereyim? Yerinde bir sorgu — Siz birinel (Osmıl oczanenin sahibi misiniz? — Evet. — Ne zamandanberi eczacılık ediyorsunuz. — Kırk sönedenberi, — Diplomanız var mr? — Yar,. İşte duvürda asrı. -— Öyleyse bana beş kuruşluk karbonat verinis!,, X HABE R — Akşam Postasi Emniyet Sandığının şefkat sandığı henüz faalıyete geçemedi Banka bütünhazırlığı yapmı Ankaradan emir bekliyor Emniyet Sandığı müşterilerinin bir hususiyeti; Onlar bankada resim çektirmezler. Çünki... el — Siz, bugünkü mükem banka binasını görüp de Emini Sandığınm bidayetten beri konfor içinde çalıştığına mı zahip oluyorsunuz? Ne gezer efendim, De gezer... Şimdi size bir resim İ takdim edeceğim. Orada hugünün meşhur Emniyet Sandığının aeka dar mütevazı bir başlangıca malik | olduğunu göreceksiniz. | Hayret ettiniz değil mi? San | dik işte tam 72 sene evvel, bu bi nanın üst katındaki iki odada ku- ! rulmuştur, İ Resme, gittikçe artan bir ! kayla baka kaldım. dü Mitkat paşa merhum 1868 den çok evvel, Tuna valisi iken (Ts sarruf sandığı) mavı altmda küçük banka açmış. O zamanlar Axrupanın birçok yerlerinde mo - da olan bu ismi paşa merhum, türkçeye emniyet sandığı şöklinde gevirmeği münasip görmüş, Sar dik, halka mühim hizmetlerde bu. | Tunduktan sonra paşaya beraber | İstanbula “nakli mekân" etmiş, Mithat paşa, İstanbula geldikten tasarruf tecrübesine devam etmek istemiş ve 1868 de Tarakçılar hanmdaki (resmini gör düğünüz binada) bankayı kurmuş, beni bir sonra ayni Emmi Faydalı bilgil -ı Insan ömrü Mooders isminde Avustralya- kı bir profesör insanların çok genç öldüklerini, halbreki onla- rm bünyelerinin en aşağı 150 sene yaşıyacak kadar sağlam ol- duğunu iddin etmektedir. Pro- fesör, İnsanların yemek, içmek ve eğlenmek hususunda itidal göstermedikleri için bizzat ken- Ten Tasn ere Bankanın İlk kuruluşundaki ser mayesi nekadarmış, biliyor musu- nuz? 10 lira! Paşa bu parayı, kendi cebinden çıkararak sandığa vermiş, 75 lira tutarındaki demirbaş eğyayı da ma liye nezaretinden âriyet almis... Muhutaban, bir lâhza dü İ Emnivef sanığı eselerinin vx" Bü va“ une 1, Msn , dan gizli rehin wr*-bilinde par, tirimek İstememeleri: iilerini zehirlemekte oldukları fikrindedir. Âlim, bilhassa han- gi gıdaların insanları 26hirledi- ğini heniz tesbit etmemişse de yirmi sene kadar sürecek çalış- ma ile bunun kabil olacağını ve beşer ömrünü uzaltma sırrın keşfedileceğini söylemektedir. | Fakat profesör Mooders bu: | gün 80 yaşında olduğunu göre | keşfinde muvaffak olması için önce kendisinin 100 yaşma ka- dar yaşaması lâzım. — Evet, Sizden kulan en iyi hatıra da budur, in € ten sonra: — İşte böylere 86 sltm lira İ- le memleketin İlk bankası kurul muş oldu. 75 Tiralık vesaltir, biraz sonra maliyeye inde edildiğini de unutmayınız, deği, Bugünkü sermaye nekadar- dır — Kürm buğünkü meossini, ribi hambos gidağur irin, koca'arından ve çocukların, almalarından ve resimlerini çek- den ileri gelmiştir... kabul edilen * m halka ikra” £ farkı teşkil zindan hân! edivor, niyet Sandığı bugün kendine ala bir ihtiyat i idhar etmietir. Bundan sonra muhatahimla tek, wi, liradan, nik mevgulara gectik Emniyet Sandığı, eşbas üzerine iş görmezmiş, Ban- kanm bütün hususiyeti buradav - mış, Kredi yok, Borç mu nlacak . gelsin mücevherler, devlet tahvilleri, hasise o honoları, em lâik! Göbeğiniz çatlasa o Emniyet Sandığından, teminat mukabilinde oi para alamazsmız.. Sandık, gayrimelm! sahiplerine ve iki sene olmak Üzere ade İle borç para ver - edir, Ev satmalanlara on 86, ne müddetle borç veriliyor, Ayrı ibtimalât ve ca, sandık alacağı ve ya yaptıraca" ğı evi ipotek etmek suretiyle va . tandaşlara Ikrazatta bulunamakta- dir. — Sandığın iştigal mevzuları bütün bunlar mı, diye sordum. — Avrupada olduğu gibi biz- de de bir (Şefkat sandığı) ku- rulması düşlinülmüştü. Mevzu, i Ankarada tetkik edilmektedir. Maamafih, biz vılbasından iti- baren faaliyete geçecekmişiz gi- âi hazırlanmıştık. Henüz bir « mir gelmedi. — Sefkat sandığından maksat nedir? — Rehinle para vermeyi, da- ha popüler kılmak. Meselâ başı sıkışın herkesin ceket, sapka, ayakkabı, ve sair küçük eşyayı ipotek etmek suretile sundıktan üç, beş lira para almasıdır. Bir kaç sene evvel, Parisin sefkat sandıklarma bu suretle, Lerbin edilmiş 3 milyon parça eşya var» dı. Başka? — Başka? Başka ne olacak”. Sahi, bizim bir de (Halk satışla” rımız) vardır. Burada da balk, tellâllara muhtaç kalmadan em- Wkini satabilir veya emlâk sa- tin alabilir. Muhatabım, verdiği izahstı, müşahidelerletevsik etmemi mü nasip görmüş olacaktı ki beni, bina dahilinde küçük bir seyg- bate davet etti, Emniyet Sandığın kupa; Mithat Paşa merhum Mithat Pasa merhum, Emniyet sandığını bu binanın üst katında iki penceresini gördüğünüz odağa ve (10) altın lira sermaye ile kurmustu... “ Temiz holden geçtik. Gişele- rin önü kalabalık. Borç para veriliyor. Müşterilerin ekseriyes ti bayanlarda, İçlerinde belki, Boğstil, Zippe evlâtlarına lüks © temin etmek için “baba vadi- gârları” ni rehin vermiyu kat İsnanlar bile var... Emniyet Sandığı “m lerinin”, diğer “banka m lerine” benzemiyen bir tü” ri da şu; Resim çektirtmiyor- lar! Muhatabım, anlıyamadığımı görlince izah etti: — Çünkü, dedi, ekseri bayan- lar, kocalarından veya evlâtla- rmdan gizli olarak rehin vari- yorlar. Gazetelerde rösini çikr- tip da ele geçmek isterler Mİ his? ? Reşat Mohmu! Haberin bulmacası a 2d4 6718 Şo 1 — Oumlin kulesini aşıran (iki ke Uma), 2 — Dean, gürültü 3 — Yeni gerilerin arasıra devirdikleri, güç b Vunur, 4 — Amerikada bir mahir, bir edat, 5 — Ayınm oturduğu yerla bar 8i, boz ve manasaz şey, 6 — Bir edi tm tersi, bir emirmota, 7 — hatırla. ma, okşilik veren, 8 — İsim, tahir edatı,, körfezin tersi, 9 — Çıngıraö, yemeklerle beraber yenir, 10 w Bir toğrafya tabiri, ocdatlar, il — Muay yen bir devirde doğmuş olanisr, alfa beden iki harf, yemek Yukardan aşağı: 1 — Uzun bir yazı kaleme şlen (f ki kalma), 2 — Yal etme, pek seye rek ele geçer, 3 — bir kadın İsmi, ge hir nakliye vamtasnın tersi, 4 — Eski bir Misir o Firavünu, 5 — Bir ayının tersi, milk 6 — Arkadaş, dostça tavsiye, 7 -- Büyük © göl, insanın om mazik kılmın bulunduğu © yer, Miri, & — Hazır, bir çeşit süslü, 9 — Tav gun bir kemiği, azılı ses, 10 — İstik bal, siyah, Vi — Sarhoşun bağıririarı 70 numaralı bulnacamızm hai * 1 — Şekerineven, 2 — Adama, Alet, 3 — Rivayet, R, Ç. 4 — Ab, Yemeni ci, 5 — B, Biten, Mal, 6 — Ha, K, Me, 7 — Çeşid, Kelek, & — Wes, Ödemek, 9 — Narin, Sahan, 10 A det, Nine, 11 — Kanan, Tim, Y,