15 Ocak 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

15 Ocak 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Tarihi deniz romanı: 38 Yazan: Kadircan Katlı Uzan Durmuş'un reisliği altında Karlı İline giden gemi yüz kadar genç İevent getirmişti. Kaç hafta danberi bunlar telimleriyle uğ . raşılmış, bepsi de yetiştirilmişti. Oruç reisin öesaret, adalet ve &ö, mertliğini duyanlar Cirbeden, hat- tâ Bizartadan Halkelveda gelmiş- ler, onun emrine girmişlerdi. Güzel bir temmuz sabahı, do, nanma alkışlar arasmda limandan çikti, Önde Kara Ömerin dokuz 0, turak perkendesi bir stmaca bizıy- ln ufka uçuyordu; onun biraz ge- risinden Çeşmeli Karamehmedin on beş oturuk perkendesi süzülü yordu. Oruç ve Hızır reislerin ku. manda ettikleri ve herbiri on se - kizer oturak iki kalite bir mil sor ra ancak yüz kulaç aralıkla pro, va nizammda ilerliyorlardı, Karadan uzaklaştıkça lodos yel, kenleri daha . güzel fora ediyor; kürekler siya ediliyordu, Oruç TO6- iW iki perkendeye dönüş işaretini verdi, Kara Ömerle Kara Mehmet, görülerinin kıç Kasaraları üstünde yükâelerek, avuçlarını boru gibi yaparak haykırdılar: — Uğur ola... Leventler de ayni sözü tekrarla” İki gemiyi dolduran iki yüz levendin neşe, heyecan ve kuvvet taşan baykırışları engin denizde birkaç dakika süren uzun ve hey. betli bir kasırganm uğultuunu yarattı: — Hoşça kalm Biribirlerini ufuklarda kaybedin, coya kadar çevre salladılar, Siçilyayı sağda, Stromboli ya » nardâğinı #olda beraktılar, Yeşil £, talyafi Kıyıları boyunca şimale git tiler Burnlarda deniz ve hava da” ha durgundu, ufüklarda hiçbir ya, baner gemi görünmüyordu; sahil lerin'yöşil veya bos tenkte fonu üzerinde beliren küçük balıkçı ka, yıkları ve'ssndallar onları görün © yırtıcı kuş görmüş serçeler gi. bi ürkerek telâşla kaçıyorlardı; bir İmanın ağına, denize doğru uz- yan küyslıklar üzerindeki bir ka , leye yaklaştıkları zaman oraları kaynaşıyor, köylerde, yollarda pa- nik oluyordu, Napoliye yaklaşır . ken görülen bir gali hemen şel- rin toplarının altına sığındı; daha yukarda birkaç geminin yattığı bir imanm önünden, hasretle baka . rak süzüldüler; Korsika ve Sar - derya kıyılarmı da baştan başa ta radılar, Günler işsizlikten canları sikılersk geçiyordu; gebeleri ışık, b şehir ve kasabalar önünde pu - Su kurmak fayda vermiyordu. Le, ventlerin sabırları tükeniyor; gü" pe gündüz, mükemmel surette si , lâhlsamış bir Jlimans bile hücum etmekten (o bahsediyorlardı. Daha batıda, İspanya, Balear ve Cezair srasmdaki denizlerde, hele Cebe - lüttarık hoğazmda pek yağlı par. Gâların o bulunduğu eski eventler tarafmdan söyleniyordu; Oruç Re- is bile neredeyse o tarafa rota ve, recekti, Bu sırada Elbe adasi ile İtalya sahilleri arasına girmişlerdi, En sonra prova direğindeki var- diya günlerdenberi beklenen ha . beri verdi: — Provada bir gemi... Herkes ayaklandı; reisler baş kasaralara fırladılı Oruç Reh dümeni sancağı Hızır iskeleye kır dılar; görünen gemi her iki sa - bünle baktı: Bu bir kalyondu; tek mesinin son derece suya gömülme- sinden iyice yüklü olduğu anlaşı, Lyordu; arka direğindeki Ceneviz bayrağını hafif bir “poyraz kerte gün doğusu” rüzgür: önünde nazlı lükle sancağa döndüğü görüldü; rüzgâr İtalya kıyılarma gitmesi ne uygun değildi; bunun için Elbe ye kaçmak istiyordu; fakat o ko ca gövdenin, deği) kaçması, snde. ce dönmesi için uzun zaman zundı. Türk o gemileriyse dümdüz ve açık bir vadide fil görmüş iki aslan kadar hizla yaklaşıyorlerdı. Artık kalyondaki Cenevizlilerin tüylü şapkaları, Başlarına renk renk ve blyük mendiller bağla miğ onn tayfalar, iki borda boyun, en boş yere küreklere asılan for salar ve onları kamçılıyan gard yanlar besbelliydiler, Gemi tam rüzgir üstüne dönr- bilmiş, biraz hızlanmıştı; ortasında bir deniz kızı heykelinin ve iki ta rafında kocaman iki fenerin yük seldiği bodoslama aynası bütür ih tişamiyle göre çarpıyor; güneşte parlıyordu. Oruç reis topların Jombarlarmı bile aşmamıştı; Hisır tel de öyle yapıdordu; kürekleri salya etmiş lerdi; bir müddet borda hattında gittiler; kalyonun en az bir defa teş açmasını bekliyorlardı; bu. nun için de gittikçe sokuluyorlar- dı; aralarında ancak yüz elli İki yüz kulaç kaldığı halde Cenevizler ateş etmiyorlardı, Oruç reis gül di: — Amma sabırlı Artık yeter! Dedi vo dümene seslendi — Alabanda iskele, Sonra Kuzgun Aliyâ bağırdı — Püta... Kumanda o anda tekrar edildi Küreklerin içeri almış olan to - paşları dışarı sürüldü. — 8ik hamla... (Devam var) - heriflermiş! Maarif vekilinin yarın gelmesi muhtemel Maarif Vekili Hasan AN Yüce in, yarm şehrimize gelmösi bek . lenmektedir. Vekilin, şehrimizde bulunduğu müddet zarfında talebe birliği teşkili işiyle meşgul olaca, İı ve maarif müesseselerimizi göz den geçireceği söylenmektedir. Bir çocuk yanarak öldü Vefada Himmet şokağında 7 nu- maruda oturan Nurinin 7 yasmds- ki oğlu Burhan dün sabah, ablas Fehimenin kapısı önünde yanan mangala düşmüş, elbiseleri muh , telif yerlerinden tutuşup yararak ağır yaralanmış ve Şişli Çocuk hös tunesine kaldırılmıştır. Çocuk bir âz sonra hastanede Dirüştür. —o— Hamamlarda talebeye tenzilât Hamamcılar Cemiyeti, Beyazıt civarmdaki hamamlarda öğleden sonrü Üniversite ve yüksek tahsil ye yüzde elli tenrilâtia yı, kanmak imkânlarını temin etmiş tir, Mesele talebeye bildirilmiştir. Vakıt Asım Us, “Almanya Bulguristandan Be istiyor? başuklı makalesinde, Bulgar kralınm gizli tutulan Berlin seyahatinden, Bulgür büşvekil ve hi riciye mazırının Berline davet © edir melerinden ve bu cavetin tekrarı üze rine Filofun hastank bahanesile Viya» haya ve oradan ön Btrazburga kadar giderek Alman hariciye mezirile görüş mesinden (o bahsederek o Almanyanın Bulgaristandan wrar De bir şeyler b» tediğini, fakat Pulsavistanın bu dev leta karşı sempatisini — muhafaza et mekle beraber onun istediğini bir tüte Mi) yerine getiremediğini kaydediyor. Asım Us, Almanyânm Bulgaristan dan böyle rar Se istediği şeyin Te ler olabileceğini tetkik ederek diyor kiz “Acaba Almanlarm Bulgarlardan böyle wrarin istedikleri ve bekle dikleri şey nedir? Harp sonunda Adnlar denizinde Bulgaristana bir mahreç vaadi mukabilinde Arna vatlakta Yunanlılara mağlâp olar İtalyan ordusuna yardım temin et. mek midir? Yoksa böyle bir yardı- mm Romanyaya girmis olan Alman ordusu farafmdan yapılnbilmesi için o Bulgaristan | topraklarından Selâniğe doğru bir geçit hakka is temek midir? Zahiren bakılmes Almanya Bal. garistandan te İtalyanları doğru- çuval kahve var Neden gümrükten çıkarmadıkları tacirlerden sorulacak Gümrüklerde ithal edilmemiş 700 çuval kahve bulunduğu tesbit edilmiştir. Halbuki, bazi kahve toptancsinrı mal yok diye kahve satışlarmı durdurmuşlar veya mah dut miktarda satış yapmağa bâş- lamışlardır, Bu kahveler, kahve ve çay ithalât birliğine aittir. Yok da bulunan 10 bin çuval kahve bu hafta içinde şehrimize geleceğin , den o vakte kadar şehrin kahve ihtiyacmı o karştlıyacak olan bu stokun gümrüklerden niçin çıka rılmadığı atikaderlarra | birlikten sorulacaktır. Polis mektebi talebesi Bir senelik tahsil esnasındaki maaşları arttırıldı Polis mektebinde tahsilde bu. lunanlara bir senelik tahsil .cüd detleri esnasında ayda beşer li. Dahiliye Vekâletinin hazır. ladığı emniyet teşkilâtı kânu, nunun 49 ncu maddesini tadil eden lâyiha Büyük Millet Mec, lisi tarafından kabul edilmiş bu. lunduğundan badema bu kanun mucibince polis (mektebinde tahsil gören talebeye 20 lira as- 1 maaş Üzerinden tediyat yapı, lacaktır, imam Eye tülün piyasası açıldı İzmir, 14 (A,A,) — Ege bölge- sinin her tarafında bugün tütün piyasası aşılmıştır. Yerli ve cene bi tütün kumpanyaları memurları tütün mübayaası için tütün mm- takalarma © gitmiş o bulunuyorlar, Bu sene tütün fiyatlarının müsalt olacağı umulmaktadır. Ticaret Ve kâletinin teşebbüs ile şehrimiz ig, sirnat ve emlâk bankaları subele- ri tütün alıcı tacirlere müsait şart” larla finansman yapmaları için merkezlerinden lmoşlardır, eke SA Yeni talebe yurtları Yeni açılacak talabe yurtları £ &in vilâyet partı idare heyeti rela, liği fevkalâde tabalsat temin et miştir. Parti idare heyeti buzün bir toplantıya oçağırılmıştır. Bu toplantıda talebe yurtları Işi görüü- şülecektir, ZAYI,— Nüfus hiğdrmi ve tattık mühürümü zayi ettim. Kimseye bor. cum olmadığı gibi ailevi marbutiyetim. de yoktur. Yenisini çıkaracağımdan eskisi hükümsüzdür. Ayşe Bedin Nesime 5 İRİNCİKANUN — 2941 Momlekellen | Lisa müdürleri m arm ER EZ Gümrüklerde 700, (MAARIF VEKALETİNDE BAZI DEĞİŞİKLİKLER YAPILIYOR Maarif vekili, vekâlet müdürlerini muhtelif maarif işleri Ankaradan verilen malümata göre, Maarif Vekili Hasan Âli Yü- cel dün Vekâlet umum müdürle . rini bir toplantıya çağırmış ve kendilerinden muhtelif maarif iş, leri üzerinde malümat almıştır, Vekâlete müteallik her türlü resmi muamelelerin günü gününe İntacı ve müracaat sahiblerinin şi- kâyetlerino meydan bırakılmam.. sı da bu toplantıda görüşülen me. seleler arasında bulunmaktadır, Münhal Bulunan yüksek tedri- umüm müdürlüğüne Mili Ta nakalât Vekiii Bu sabah izmire gitti Bir müddettir şehrimizde bu. lunan Münakalât Vekili Bay Cevdet Kerim İncedayı bu sabah Marıkaz vapuriyle Bandırmaya gitmiş ve buradaki umum mü, dürlük erkânı ve bir çok dost. ları tarafndan uğurlanmıştır. Vekil bugün 3andırmaya va. racak ve orada yeni esaslara göre, yapılmakta olan Bandırma İlmanı inşatmı gözden geçire, cektir. Müteakiben İzmire gide- cek olan vekil orada iki gün kadar liman işlerini ve vekâleti alâkalandıran meseleleri tetkik edecektir. Vekilin bir gilin de Aydm hattını ve hat üzerindeki tünellere ait teşebbüsleri göz. den geçirmesi ihtimali vardır. Vekil oradan Ankaraya döne, cektir. BAY RAUFİ MANYAS Liman işletme trim wiüri Raufi Manyas İzmirde” bulun maktadir. Münakilât Vekitinin İzmirdeki tetkiklerinde kendisi. pe refakat edecektir, —— Yağ, fasulye ve pirinç Azami kâr nisbetleri tesbit edildi Fiyat murakabe komisyonu, famul. ye, pirinç, zeytinyağ ve sadeyağı satış İarmdu tatvik edilecek yüzde kâr ainbetlerini tayin etrmitşir, Tuadik için vekâlete büdirilmek üzere bulunan bu karara göre, bütün hu gıda maddele rinde toptancı, yari toptancı vezir satıcılar da nakil ve diğer masraflar ön dahil olduğu inler yüzde 25 nabe Hinde bir kâr pay: kabul edilmiştir. Bu nisbet, toptancı. yarı toplanci ve perukendeci arasında muhtelif miktar larda takim edilmiştir. Vekâlet zuvan fik görürse bü misbetler diz edilecek» tir. DK dan doğrüya, ne de dolayısile bir yardım istemiyor; onun İstediği sadece Bulgaristanın — Macaristan gibi, Romanya gibi öçüzlü pakta iltihak etmesidir; yani Bulgurisia- um Almanyaya Avrupada yeni bi” nizam kurmak salâhiyeti vermesi. dir. Madem ki Almanya ve İtalya aüfuzlarmı kullanarak Romanya lan Dobruçayı Bulgaristena alı vermişlerdir ve o madem ki yarm Dedeağacım da kendisine verecek- lerdir, Şu halle mibver devletleri- nin arzuları veçhile çizilecek olan Avrupa haritasmdan istifade eden ve edecek olan Bulyarlstanm böy le bir pakta iltihak etmesinden daha tabii me olabilir? Böyle bir teklif karsısında Bulgaristan hâlâ tereddüt ediyorsa bunu ne suretle izah edebiliriz? Evet, Almanya Bulgaristandan çok şey değil, yalmız bir sey bik yor: Bu da Üçüzlü pata İltihak etmektir; hakikat balde ise Bulga ristan için bu pakta iltihak etmek bütüm benliğini Almanya hesabına (odaya karar vermektir, Zira öcüz lü pakt mucibince pakta giren dev letin Almanya ve İtafyaya fesbm. da silâhla yardım etmesi şart ol- duğu gibi Alman ordularma top raklarından geçit vermesi icap eği- yor. Hattâ bu da kâfi gelmiyor! Memleketin — idaresini Hitlerizm rejimine uydurması, daha doğrusu Hitlerden gelecek her türlü emir. lere boyun eğecek bir idare şekli kabul etmesi lâzım O geliyor, Re manyada cereyan eden hâdiseler bunu pek açık göstermiştir. Onun için Almanyanm Bulge- ristandan istediği şey bir kaş ke- Hme ile hulâsa edilirse “Bulga- ristanı Balkanlarda ikinci bir Ro manya haline getirmek, denilebi. lir, Bulgaristan Romanyada bir kaç ay İçinde olup bitenleri pek Iyi gö rip bildiği için Balkanlarda ikin- ci bir Romanya olmanm tehlike. lerini anlamıştır. Bunum için Bulk gar Başvekili profesör Filof'un iki gün evvel Rusçukta söylediği me- tukta ilk defa olarak “Bulgarista. nm ne Heli 2 ne faşizmi, ne de bolşevizmi kabul edemiyceeği- ni,, ağken söylemiştir. Tas ajansınm da neşrettiği bir tekzip de “Bulguristanda — Alman toplayarak izahat aldı üm ve Terbiye Heyeti âzâsımdan İ Reşat Şemseddin Sirer tayin edil miştir. Vekâlet güzel sanatlar w- mum müdürü Mesut Kemal Bıtkın m bir lise muallimliğine nakli ile ye | rine eski Darüleytamlar umum müdürü Tevfik Araratın tayini ka Farlastırılmıştır. üzerinde MiMi Talim ve Terbiye Heye - tinde münhal balunan üç özülğa İ dr burünlerde tayinler yapılacak. | tır, Vekâlette daha bazı değişik . likler olacağı haber verilmektedir. ithalât ve ihracat işlerimiz Ticaret vekâleti tacirler arasında bir anket açtı Ticaret Vekületi mevzutu, itha - Mt ve ihracat işlerimizin tanzimi olan bir anket açmıştır. Anket sır alleri, İstanbul ithalât ve ihracat birlikleri umum! kâtipliği vasıtasi, le her birliğin mensuplarına ayrı ayrı sorulacaktır. Gelen cevaplar tasnif edilerek vekâlete bildirile, cektir. mein Beşiktaş cinayeti Şüpheler iki kişi üzerinde toplandı Böşiktaş cinayeti otrafmda, za- brta ve müddelumumllik tarafın - dan yapılar tahkikat ehemmiyetle devam etmektedir, Dün de, 40 ka, dar gahıs istlevab edilmiştir. Sor gu aksi 'geç takte kadar sürmüş ve nötidedö bütün şüpheler iki ki- si üzerinde* toplandığından' bunlar zan atma alınmıştır, Bilâhare, bunlar cinayet mahal Wne götürülerek sorguya burada da devam edilmistir. — dizi Konservatuvarın ıslahı İstanbul İKonservatuvarmın 18 - nh va tokemmülü otrafında tet - kkler yapan müfettişler, tanzim ettikleri raporu belediye riyaseti. ne vermişlerdir. Müesseseve verilen tahsisat elli bin liradır. Bu mikdarın 800 bin raya çıkarılması istenmektedir. Raporda, bina işinin de Halledil, mesi icsp ettiği yazılmaktadır. im. Dünkü ihracatımız Dün İngiltereye 770 bin Hralik tün O sevkedilmiştir. o Muhtelif memleketlere de 916 bin iralık ihracat olmuştur, Gönderilen mad- deler arasında tiftik ve bakır da bulunmaktadır. dan sonra girerse yine Moskova: nım muvafakati olmez ay YO Hünüz Mr Many yama e manya tarafından Sofya hükümeti zerinde yapılan siyasi tazyikler ile alikadar olsn gerektir, Alman: yanm siyasi vasıtlaria Bulgari. tanda yapamadığı şeyleri askeri tazyiklerle yapması ihtimalleri be. lirmiş olacak ki Moskova hliküme- ti malüm olan şekilde bir tekziple #imdiden bu tarzda hareketleri hoş görmiyeceğini anlatmış oluyor.,, Yeni Sabah Hüseyin Cahit Yalçm, “Yunaristza na karşı İtalyan sa'kastı,, başlıklı 6» Tİ mekalelerinin üçüncüsünü yarış tar. Yunan beyaz kitabındaki hüdiselre rin hülasa ve tatIMi mahiyetinde bulu. hanı ba beri makalelerden büünkünde Hüseyin Cahit Yaiçm, (İtalyanların Yunanlstanla Harbe girişmelerine ta- kaddüm eden syisrdaki o mütemadi! iecavüz ve tahriklerini kaydederek de yor ki: “Yunan devlet adamları ne kadar halisana davrananlar, o bitaraflıkları hakkında teminat verseler hiçbir fay. da olmazdı. Çünkü İtalyanların isteği El şey Yunanistan bitaraflığı “ezin | Yunanistanın İtalyar tabiyeti alime toplandı Kasket giymi- yen talebe Nakil alarında tenzilâttan istifade edemiyecek Lise ve ortamektep müdürleri dün, İstanhal kız Hisasiide bir toplatitı yep mışlardır. Bu toplantıda talebe mu rakutesi ve taleberin nakil işleri gös rüşülmüştür. Şimdiye kadar, ders see atlerini kuhvehmae vessir O yerlerde geçiren talebelere Pargi açılan mlldsm delenin kuvvetlendirilmesine Marar verilmiştir. "Talebenin kasketaiz dolaş» maları dn yasak edilecektir, Tramvay vapur gibi nakil vasitalarında benm ihitan istifade etmek istiyen (talebe nin, mektep kasketlerini giymeleri şürt koyulmuştur. İkinci yazılı yokla ma sonünr kada, ikametgöh değiştin ren talebenin mektep değiştirmelerine münaade sd'iccektir . POLİSTE: İki yaralama Galalada oturan Nihat adında biri bir meseleden dolayı Nevzat tarafına dan bışakla yaralanmıştır. Yaralı bas taneye kaldırılmış Nevzat yakalanmış tr. Bundan başka Galatada o Karabaş sokağında oturan Salâhaddin Tekin de, arkâdaşı Ali Demir tarafından b çakis yaralanmıştır. Carih yakalan. muştur. . MEİYAR BİR KADIN MUHTE, lir YERLEŞİNDEN YANDI İstinyede Yeniyal sokağında 11 mix maralı evde oluran 65 yaşında Mari, ka, odasında yaktığı mangaldan Sie tiyan kıvılcımlarla etekleri tutuşmuş ve vücudunun o mühtelif yerlerinden yanmıştır. Kadn bastaneye | kaldırde Bagtar. KÖMÜRDEN ZEHİRLENDİ Kudıköyünde oturan ameleden Os- mânodasında yakığı mangal kömte rinden zehirlenmiş, baztanayo kaldir rulmaştar, BİK BÖCEK BİR KADINI ZEMİRLEDİ Sütlücede Elit sokağında oturan Ahmet Coşkunun karım, evde oturur. ken bir böcek tarafından zehirlenmiş, hastaneye kaldırılmıştır. Xâleli ve Fatih yangın yerlerine kaldırım döşeniyor (Baş tarafı 1 meide) Tramvay idaresi ve 941 yılında Suk tanahmet « Beyazıt tramvayları yolu nu aafalt yapacaktır. Beyoğlu kazasında da Taksim kıp last sahası tanzim edilecektir. Buyazıttaki Kosku istimlâk sabas:- nın tesviyesi münakasaya konmuştur Diğer taraftan belediye, aradan gte çen, rubu asırlık hir zamana rağmen şimdiye kadar yossur ve kaldırımsız kalan Akssrayve Fatih yangın yerle rinin bütün cadde ve sokaklarını yap- ırmağa karar vermiş ve (faaliyete geçilmiştir. Şimdi Lâleli Ordu caddce dezinden Kumkapıya inen O esddeler Uzerinde kaldırım fetşiyatı yapılmalı tadır. Bu sırada burunan ve gene Ör du eaddenini Gezi bulvarına bağlayan Akzarey caddesi du kaldırımlandıktar sonra Orda caddesinden Şehmadebaş'e na doğru çıkan Genç Türk ve Lâleli apartmanları yarındaki Harikzede ler eadöeleri kaldınmları yapılncak, tar, Belediye bu caddelerin kaldırımlar» mast içim lâzım alanı parkeleri getiri mig ve yapılacak yolların üzerine nak yata Daşlanmıştır. Asfalta tahvil ce lunacak Beyazıt meydandan çıknenk parkeler ds yene bu sahalarda bulu nan ve etrafı şehvin on güzel binala dile teayin edildiği halde belediyenin yaptıramadığı caddelerin & inşsalına tahula olunacaktı. Diğer tali yollar kaldırım olarak kapılacaktır. ll genini Yüugoslavyanın altın istihsalâtı Beigrmd, İH (AA) — DNB.Or man ve mâdeöler nrzaretinin bildirdi #ine göre 1937 senesinde 2724 kilo Ce Jan Yugoslavyanm altin istibslktı bu sne lahminen dört bin kilo arasmda. dır. Mevcut 08, on bep kadar altın ma den ve nitın Işleme imalâthanesi işle Glmek şartile iatihsalitın senede 5.500 MA 6000 kiloyu bulacağı tahmin edil. İmektsğir,