21 Ocak 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

21 Ocak 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Rasgele Cemil Çurpar İR vatman birine çarpmış, Vatmanın adı oCemli, soy adı da Çarpar'mış. Bu soy adı ha, #ikaben vatmanın adı olsaydı, men, leğine uygun bir soy adı almış ©. tardu, Geçenlerde buna besizer bir sy alma daha rastlamıştık, BU, yükadada Hasan adımda biri de, nize düşmliş; kurtarılmış, Soy adı da Suyabatmaz! Yetişilip kürtari,, 21 İKİNCİRANUN — io Otomobil lâstiği tevzialı Ticaret vekâleti bunu yeni bir şekle bağladı Fiyat Murakabe Komisyonunun dünkü kararları Ihtikâr yapan bazı müesseseler ve esnafın adli- İsijamyol .barçasının zaptedildiğini öğrenen Is panya amiralliği sekiz gemiden ibaret kuvvetli bir filoyu İtalya'sularına göndermişti. Filo Oruç Reisi arıyordu! N Kaptan kamarasında bir #ag tin #ltindan başka dört tane gol gü #el ve genç İspanyol kadını bulum- Gu; zavallılar ağlayorlardı;” Oraş vela onları avuttu: — Sie biç bir fenalık yapıl, maz; kısmet böyle mis: Üzülmek- te fayda yok! Marangozlar, kürekçiler, yelkgn- ciler hemen işe başladılar; ertesi gün öğleye kadar top ve tüfek gü. rüküsü yerine balta, çekiç ve des tere sesleri duyuldu; tamir ta- mapılandı, Rüzkür poyruza dönmüntü; Hisr rels, levendleriyia birlikte İspan. yol gemisine geçti; kendi gemisini yedeğe aldı; yelkenler fora edile- Tek Tunusa yol verildi, Oruç zeim le Hasan Ali reis onu Bidiyanm garp, kıyılarına kadar uğurladık. tan sonra yeni avlar için şimale döndüler, Geminin Tunusa girisi her kes için görülmemiş bir hâdise oldu. Ertesi gün iki İspanyol asılzade- *i gemiden çıkarılan katırlara bine dirildi; altanş İspanyol askerine zağarlar tutturuldu. Altmış Türk Jevendi, ellerinde doğanlar öldür Zu halde kafilenin iki tarafımda, sür Âlarak ilerliyorlardı; om geri den dört güzel İspanyol kadını ge, Hiğir reis bu parlak zafer ela. yı haşmda, beyaz bir at üstün. de; beyaz bir sarık, işlemeli kaf- | tan giymiş olduğu halde (gidiyor. du, Çatık kaşları, gür bıyıkları, kırmızı, sakalı, geniş omusları ve heybetli, gövdesiyle büyük bir hü- kümdar, gibiydi; vücudü ,ve ruhu bu kadar asil adamı 6 yerler belki hiç görmemişti, Yollardan ve civar damlarla pen cerolerden alkışlar göklere yiük- Beliyopdu. Tunus sultanı hayatımın ei mA, #ut zamanlarmı yaşayondu; Türk. leri büyük hörmetle karşıladı; on- ara İiletler giydirdi; büyük bir siyafet çekti; iki bin «lim hediye ©tti, O, kadar coştu ki Hizm reise; Teraanemdeki © gemilerimi gör, dilediğini al, benim aşkıma, üstünde puzalar eyle... Dedi Hızın yen vaktiyle Kurdoğlu musljalddin reisin sultandan iste, Yip ⣠alamadığı Kaliteyi beğondi; Halkraluada. götürdü; - donatmağa, bazı yerlerini kendi arzusuna gö“ Te değiştimneğe yahut Hâveler yap mağn başladı. Oruş reisin yarası, denizde gep diği syada aztımış, fazla ıstırap yeriyordu, Bunun için vaktinden evvel geri dönmüştü. Sultan Mu. bamed bunu öğrendi; hemen saray bazırmı hatır sormak, baş hekimi de tedavi etmek için gönderdi, Yapanın iyileşmesi usun sürme. di; sultanın verdiği Kalite da de- Rama; meire İlerle, shea avar ola“ mk uzayan dört yüz metre uzun, huğunda bir ada varda, İspanyolleş büranış askeri ehemmiyetini he. İ men takdir ettiler; adaya sağlam ve yüknek bir kale yaptılar; böy- 1ece, Cezayirin içinde bulunması. ! lar Bile oraya hilkmedebilecekler. | le İ Serikemin tahta çıkanı surların. | da İspanyollar gimali Afrika kıyı, larmı mal etmişlerdi. Bu sırada | Ceznyir şeyhlerinden Selim Utm mi en ziyade Badülüs muhacirle- İ rine dayanarak gehri geri almıştı; fakat Penandaljer düşmanda kei, ruşlu, İspanyollar oradan diledik. leri zaman Cezayirin limanını, ku Iolerini, hattâ içini ateş altinde tutuyorlardı. Bu İmkânı bir eğicn, cs gibi de kullanıyorlar; sahilde, damlarda bir Cezayirli görünce ara Yarında nişan müsabakası yapıyor. lardı; en siyade hoşlarma giden müessinleri şrkobüzle vurmaktı, Yımal devresi kısa sürdü; Af rika sahilleri yeniden İspanyol filo / ve ordusunun bücumlarma uğradı: Şehirleri, kasabaları, köyleri ya kıyorlar; Türk, Berberi ve Arap arkamdan kimi bulurlaran, çocuk ve kadm ayırmadan öldürüyorlar; genç ve sağlam olanları sürü sürü | bağlayarak, gemilerin anbarlarma stapik, küreklere zincirliyerek zö- türüyorlardı. Bu vesiyet karşısın, dm birleşmeleri lâzım gelen yeri | Beyler ve şeyhler, hattâ hüküm. darlar, kendi menfaatleri işin düş- mani. birleşiyorlardı Oruç reisin “Kina bir amanda kazandığı şöhret şimal Afriknam , müslümanları arasında efsaneleşi, yordu. Şimdiden onun yardımını istemek için adam gönderen şeyh. ler vardı, Selim Ütemi de deniz kuvveti olmadıkça İspanyollara bir şey yapılamıyacağın: anlamış; Oruç reisle ittifak etmeyi tasarlıyordu, İspanyollar o sırada Cezayir 1 manında barmamâdıkları için yüz mil şarkındaki Becaye şehir ve UÜ. | Manmı deniz Wssli olsrak kulları- yorlardı. Oruş reis İspanyol filosu hakim daki haberi aldığı zaman: — Onlar bisi bulamıyacaklar, biz onları bulaimm! Demiş; sefer için lâzım gelen emirleri vermişti, Tunus sultanın verdiği Kalite» ye Hızır reis binmiş; kendi gemisi, Bi Uzun Durmuş'un kumandasna bırakmıştı. Türk filosu mehtaplı bir gecede İ denize açıldı. Kara Ömer yine en önde gidiyor; onun iki üç mil ge. | mainden Oruç rels geliyor, öteki- ler onun dümen suyunda ilerliyor. İnrdi, ” (Devamı var) Kara Ömerle Kara Mehmet açik | larda Tolaşıyorlar; şurada burada | pakaladıkları kayıkçılardan, küçük gemilerden haberler alıyorlardı. $on haber mühimdi! İspanyol Bar asm “zaptedildiğini öğrenen İs, yanya Ainiralliği, sekiz gemiden baret kuvvetli bir filoyu İlalya tularına göndermiş; şimdi orada Iruç Pelsin filosunu arayormuş! zi ... YO imi “KESİLEN Kor. 1492-de Endülüsteki son Endü- 4s hükümetini ortadan kaldıran #panyollar müslüman halkı da yok | «iyorlandı.. 1510 da Pedro dö Na- 'aro İki yüz gemi ve yirmi beş bin skorle, Oran'dan Cirbe'ye kadar &tün şahik taramış, mühim nok, sları.çle geçirmiş, bu arada Cena iri de saptetmişti, Yeni Sabah Hüseyiş Cahit Yalçın, bapünkü pa ; kalesinde Franşanın vaziyetini bahis mevzuu yapmakladır. Muharrir, Mareşsl Petenle, iktidar mevkiinden slilan, hatta bir aral nezaret altına alındığı bile Söylenmiş gan Alman dostu Laval arkamdaki yanlış anlaşmaların zali (o olduğuna dsir gelen haberleri kaydederek bun arm daima mübhem ve esrarlı bir mahiyet arsetmekte olduğuna işsret #diyar, Hüseyin Cahit Yalçın, ne kadar sü, künet sevehiri payda olen Fransada için igin bir kaynaşma devam ettiğ'e »i, Franaada oynanan büyük faolanın henüz nihayete ermiş olmadığını sile pederek Pransanm titrdanbire yıkılışı 1, damanması ve müstem)ekelerdeki skerjeri benla sapasafiam dururker Wütareke istemesinin sebebleri henüz yâfi derecede anlaşılmadığını nakledi, yor ve şöyle devam ediyor: “Mareşsi Pelen, gerek mütarekenin akdinde, yerek, mülarekeden © sonra -meş'nm bir yol aynamı; olan Lavsfi de minareye çikarak ezan okuyan | , Fiyatlar Vekâletçe | tesbit edilecek Ankaradan verilen malümata göre Ticaret Vekâleti otamoti! dış ve iç İstiklerinin tevzi hakkında İ bazı kararlar ittihaz etmiştir. Bu , İ na göre, lâstiklerin âzâmi satış fi- İ atları vekâletçe tesbit edilerek bildirileceği gibi, gelen mallar | son senelerin sarfiyatı esas tut larak © vilâyetlerdeki acentele verilecektir, Lâstikler scentel rafından, mahallin en böyük mül, kiye memurundan alınacak ihtiyaç vesikasını İbraz edenlere satılacak, tr. Acenteler, otomobil ve kam - yonlar için aldıkları lâstik mikta, ra tarihlerini kaydedecekler. dir da Bir gazinoda * müşteriler soyulmuş mu ? Evvelki ge.. yarısı, Beyoğ. lundaki Hatay içkili gazinosun- da bir vaka olmuştur. İddisya göre, Mustafa ve Ahmet adında iki müşt wlar tarafın, dan d 500 Tiraları çalmmıstır. Bu iki müşteri pazar gecesi, Hatay gezinosuna uğrayarak saat bire kadar içmişlerdir. Bu sırada gazinoda kendile, rinden başka kimse kalmamış ve gazino sahibi Hakkı Bayrak, tar elektrikleri söndürtmüştür. İddiaya göre şelgarson Salih, kesadar Zihni, garson Seyfi, Koço, Ekrem, İbrahim, Nuri, Mehmet ve Ali ile birlikte iki srkadaşiyle münakaşa ve dayak atmışlardır. Müşteffiki” “Miyek “Yedikter sonra bunlardan Ahmedin, için, de 500 lira olan cüzdan da bu arada kaybolmuştur. Neticede vakaya polis el koy, muş Ve gaze aranarak para, lardan 338 lira bir yerde, cüz dan başka bir yerde, 30 Hira halı altında bulunmuş ve suçlular yakalanmışlardır, Dün, birinci sulh ceza mah, kemesinde sorguları yapılan suçlular, fotoğraflı ikametgâha rapten serbest bırakılmışlardır. Evrak müddelumumiliğe veril, miştir, —.—.. uu. Yurdun muhtelif köşelerinde Zelzele oldu Yalnız Silifkede bazı dıvarlar çatladı Ankara, 29 (4.4.) —Bum, bah saat 615 6.40 araşında Antakya, Kırşehir, (ulukışla, Silifke ve Antakyada bazı yer, lerde şiddetlice ve bazi yerlerde de hafif olmak üzere yer sar, sıntıları olmuştur. Bazı divarların çatlamış bu. hınduğu Silifke müstema olmak üzere diğer şehirlerde hiçbir yarar olmamıştır. ve şefi olması icabedon Kanun mede #inj kaldırmak suretiyle Fransaya şe. rfine ve mazinine lâyık hir siyasete taraftar gibi görünmüştü. Laval ile pesal birliği etesesi ilk zamanlardı Lavalin parlâmente mahalli Üzerinde. ki nüfuz ve tesirinden istifade ederek saki teşkilâtı esariye kanununun bas #ye muamelesini yapmak emeliyle | anh olunabiliyerdu . Laval rolünü oynamış, o Mareşale meydanı hazırlamış ve sonra bir kii, #ye atılmıştı. İşte düne kadar Fran sada vaziyet ba idi, İngilizlerin üstün. lüğü gittikçe barkı bir şekli akbkça Hialyanlar şimali Afrikada hırpslan,, dıkça Maroşalin de sesi daha kuvvetli dıkacağı tahmin olumuyordu, Melr ge seral Veygandm bir milli mücadele hazırlar tevrile şimal Afriknda mh şahit bir vaziysite beklemesi Eras Hehinde büşük bir ümit kaynağı olu. Cezayinin önünde, ancak iki yüz arletmek ve kendisinden soma devlet yordu. Fyat mu be dünkü içtimamda ihtikâr yap. ikları iddiasiyle şu müessese ve eshası adliyeye teslim etmiş, tir: 1 — Karako züccaciye mağa, zası, G0 . 80 kuruşa aldığı dev- let mamulâtından siürahileri 150 kuruşa satmışt... 2 — Beyoğlunda 160 santimetrelik dividinleri ikiye bölerek beher parçasi evveles kabul edilen santi, metrelik dividin fiyatlarında.. komisyonu Hacopulo, | yükseğe satmıştır, 3 — Kalinikos, metresi 320 kuruşa satılması icabeden mu- şambeları yüksek fiyatlarla Tr. Abvaf Bünyamin, gemi yüksek fiyatla sat. Kızılay nahiye kongreleri Bu ay sonunda tammalanıyor Kızılay cemiyeti ocak kongrele, Ti ikmal edildiğinden yurdun her tarafında olduğu gibi şehrimizde de nahiye kongrelerine başlanmış. tır. Bugünün icap ve şartları işinde ulvi vazifesi bir kat daha artmış bulunan Kızılay kurumunun bu yeni yolda daha geniş mikyasta mu vaflak.olmaaı için bu kongreler - den istifade - edilerek daha farla âzâ kaydma galışılmaktadır. Bu , num işin yalnız Kımlay âzâlarma Gazele DA ZİYA değil bütün vatandaşlara Kengre . ler açık bulunmakta ve kongrele, ri müteakip Kızılayın tarihçesi ve şimdiye kadar yaptığı umumi! yar dım ve hizmetler hakkında konfe- ranslar verilmektedir. Yeri müsa, Mw olan Kımlay şubelerinde Kın , laya alt temsiller de verilmesi ta, karrür etmiştir. Kızılay kongrelerinin başlıca â » gerinde durduğu nokta smırları . mızda hekliyen kahraman Mehmet çiklerimize gönderilen hediyelere daha fazlasmı ilâve meselesi teşkil etmektedir, Bunun için yeni ekip, ler kurulmaktadır. Kız'lay nahiye şubeleri kongre, leri de bu ay nihayetinde ikmal olunacak, bundan sonra kaza kon- Hususi mektepler iyi ısıtılmıyor Bâzı hususi mekteplerde dersha nelerin lâyıkı veçhile ısrtılmadığı vaki şikâyetlerden anlaşılmış ve teftişlere başlanmıştır, İlk olarak Bezazyan bsesi teftiş edilmiş ve teshin kaidelerine riayet edilmedi- ği görülmüştür. Diğer mektepleri de teftişine devam edilmektedir, » LA DI re Şimdi ne oldu? Laval ile neden an aşıldı ve bu anlaşmanın Almanyaya yaklaşma bosusunda tesiri we olnonk, tır? Çünkü muhakkak ki işin içinde Alman parmağı vardır. Laval Mare, şar Almanlar kabul ettirmiş ve Ma. reşalin mukavemeti Almanlar tara fından kırılmış olmak İcap eder, Ma, reşal bu yelda hangi noktaya kadar ileri gidecektir? Pransr donanmasını ve işgal altnda bulunmuyan Frans Umanlarını Almanlara teslim etmeğe razı olacak mudur? İbilmelki bu sali drees irat etmek bile Mareşal hak kında asi ve bakari bir düşünceye sa, Np olmak manası ifade edebilir. Pa, kat bir Alman Aleti olan Lavsj (le ba rışmanın bu gibi salaanları omasur göstermesi tabidir... Hüseyin Cahit Yalşm şu neticeye varıyar: “Netice olarak diyeceğiz ki, Mare, şal Petenin Laval ile görüşmesi ve an- X . yeye verilme leri kararlaştı ker ve Adalarda kömür azami fiyatı da tesbit edildi masaymış muhakkak ki bu sey adı gazetelerde şöyle çıkacaktı: Suya. batar, Bize öyle geliyor ki bu soy ad, ları uydurmadır. Polis raporların dan alınması mublemel bu kab haberleri yazanlar . soy adsız çık. masın diye! , yapılan işe uygua soy adları iest ediyorlar ve mizah muyharrirlerine (osütunlaren yaz yazdırmaya sebebiyet veriyorlar, Ben bir zabıla muharriri olsay. dım, bu kâbil leatlarımdan kendi, lerine mevzu çıkaran fıkra muhar. rirlerinin yakasına yapışır vet — Hakkını ver! , derdim, Gözümüz aydın! tıdihamma (nihayet bir çare bulduğunu gazetelerde 6. kuyoruz: Arabalardaki istiab had. dini tayin eden levhalar kaldırı. mis, İdarenin yerden göle kadar hakkı var. Şimdi biraz ferahlıya, cağımız muhakkaktır, Çünkü ba levhalar yerlerinde durdukça her, kesin eli ayağı bağlanıyor, bir tramvay oarabasma İşaret edilen yolen mikdarmdan fazlası binemi, yordu, tiksik olmasın... 5 — Beşiktaşta Ali oğlu Re. | sil âzami satış fiyatı 25 kuru; | olan pili 30 kuruşa satmıştır. 6 — Üsküdarda kasap Hüs, nü Fırat, Mustafa Hancı, İh- san Valter karaman etini 76 kuruştan satmıştır. ADALARDAKİ KÖMÜR FİYATLARI Bundan başka komisyon, Ada | lardaki kömüreülerin şikâyetle, rini varit görerek şehrin yalnız | bu semtinde nisan ayma kadar mangal kömürünün 1 kuruş farkla satılmasma karar ver. miştir, Dünkü toplantıda perakende geker satışlarına da narh kon muştur. Buna göre şehrin her tarafında toz şeker 37, kesme ! geker 40 kuruştur. Büyük korunma denemesi Bu hafta içinde yapılacak Saiye davası tekrar başladı Bir kısım beraat karar- ları katiyet kesbetti Bu hafta içinde, şehrimizde yapıl cak hava tsarruzuna karşı pasif ve ak» Uf dereme günlnü tayin ve ba husus taki hazırlıkları gözden geçirmek &- ere bugün saat 5 te İstanbul vilâye tinde bir toplanla yapılacaktır. Diğer taraftan, umum! pasif korun ma densmeşine “hasırlık olmak tee mekteplerde girididin tecrübeler ya. pılması için maarif müdürlüğü sikiea darlara bir tamim göndermiştir Tamire muhtaç iskeleler İkinci ve üçüncü derece- de olanlar için de bir program hazırlandı Devlet Imanları umum müdür, Yüğü şimdiye kadar tamir edilmiş veya yeniden inşa olunmuş mühim iakeleler ve halen yeniden yapıl» makta olsn on #keleden maada |, kinci ve üçüncü derecede fakat â. cil tamire ihtiyaç gösteren iskele, lerin de tamiri için bir program ba girlamiştir. Bu programla bu nevi iskeleler de İkhahardan itibaren süratle tamir olunacaktır, Ru is - kelelerin başında Köyceğiz iskele, si gelmektedir, Temyiz umumi heyetince Ka rari bozulan Satie yolsuzluğu muhakemesine dün birinci ağır cezada yeniden başlanmış ve temyiz mahkemesinin nakıs i, lâmı okunmuştur. Temyiz mahkemesi, Deniz Bank umum müdürü Yusuf Zi ya Öniş ile muavini Tahir Kev- keb, mühendis Neşet Kasımgil, umumi kâtip Sadun Gelip Sav, gi, Hukuk müşaviri avukat İs» mail İsa Caniş hakkındaki mah kümiyet kararları ile meclisi İ- dare reisi Ziya Taner, Sedat Urol, Cemal Şahingiray hak, kındaki bsraet kararlarını da, bozmuştur. Diğer taraftan muhakeme «e ilen ve beraet kazanan reas- sürans umum müdürü merhum Refi Celâl Bayar ile muavini Malik Kevkeb, Hamdi Emin Çap, avukst Atıf Ödül ve Je, rans şirketi müdürü Meteos 'Tamel hakkındaki karara müd | delumumi de iştirak ettiğinden i bunlar temyiz olunmamış ve ka, tileşmiştir. Temyiz. mahkümiyet karar, larını bir çok noktadan mazmun İarın aleyhine olarak bozmuş tur, Müddetumumi muavini nakıs kararına ittiba olunmasını İste» miş, maznun vekilleri de bu hu, susta söz söylemek için evrakı tetkik icabettiğini ileri sürmüş. lerdir. Neticede mahkeme nakız ka- rarına uyulup uyulmaması hak- kında karar vermek üzere mu, hâkemeyi başka bir güne br rakmıştır. ————— Merkezi Anadoluda tahmin olunan bir zelzele kayddeildi Kahire, 20 (4. 4.) —Busm, bah saat 5,28 de Helvan rasat- hanesi bir zelzele kaydetmiştir. Zelzelenin merkezi Helvanın 4600 kilometre kadar şimali şarkleinde ve muhtemel olarak merkezi Anadoludadır, KUDÜSTB Kudüs, 20 (A.A4.) — Bu sabah saat altıda Hayfada nisbeten şiddetli bir yer sarsmüsı olmuş, tur. Kudüs civarında bazı nok- talarda da sarsıntılar hissedil, Tramvaylara ikişer biletçi konacak Bon zamanlarda yapılan tetkik, ler neticesinde trarevay arabaları, na fazla yolcu bindiği görülmüş ve bir biletçinin kifayet etmediği an, aşılmıştır. Bunun İşin yakında, her arabaya ikişer biletçi konul » masma karar verilmiştir, Limanlar umum müdürü döndü Münakalât Vekili Cevdet Kerim İnçedaymın refakatinde İzmire gi, den Ilmanlar umum müdürü Raufi Manyas, şehrimize dönmüştür,