25 Eylül 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

25 Eylül 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

fnda "hazar ol,, vaziyetine geçerler. — Baş tarâfı dünkü adıda — Kayda değer diğer bir müvaf fakıyet İngilizler tarafından elde edildi, İngiliz filosu Kronştad önlerinde 1919 senesinde Rus donanmasını abluka altına almıs tr, Ablukaya destroyerler ve temizlenme, | kruvazörler iştirak (o ediyordu. #ehedenberi | Ruslar abluka filosunun bir kru- vazörünü, ve dört yardımcı ge- misini batırmışken İngiliz tayya- relerinin iştirakiyle hücümbot- larının ağır bir taarruzuna uğra: yapılan keşiflerden ık ve sakin bir de- Evvelec sonra karani, nâ girerken havada bombardı- « İman tayyareleri belirmisti, Hü gibi | cunebotları iki hat gemisini, yani zırhlı sınıfından iki büyük harp gemisini uzun zaman için harp harici brakmağa bir denizaltı ana gemisini ve bir nakliye ge- misini imha etmeğe muvaffak ol. dular Hücumbotları buna benzer ta. arruzlardan mazda, şu vazifeler- de kullamlıyorlardı: Keşir, sahil bataryaları tarafından âteş altı nu alınmamak için ticaret ve bu- na mümasil gemilerin sislenme- si, düşman limanlarını gemilere kapamak istiyen harp gemilerine yol göstermek vesaiye.,, Fakat hücumbotunun baslıca vazifesi taarruz etmiştir, Zira torpli te şmla; bücumbotlarının kuvve tini taarruz kudretinde aramalı dır, Hücumbotları bu sebeple umu» mi harvten sonra İtalya, İngilte- Te ve Almanyada daimi bir inki- gal gördü, Masmafih her mem. leket hücumbotunu başka bir şekle soktu, kendine göre bir tip yarattı Italya ve İngiltere ufak botlar üzerinde durmuşlar ve açık de * niz için kullanışir olmalarını ara“ mamışlardır, İtalyanın bu hattı hareketine bir sey denemez, Zira Akdeniz. de ekseriya iyi hava hâkindir. İngiliz sularına gelines'bu böyle İngiliz umbotları DENİ Gemi kafilesiti aimaye eden düşmsn destreyerleri vaziyeti anlayıp, faaliyete gecinee, suni sis perdesi altında geriye döner, Destroyerler bütün namluları harekete geçirirlers: de deniz panterleri yük. sk sürütleri sayesinde tehlikeden sıyrılarak yeni bir vazife almak için üslerine dönerler, ve en iktsa bir zaman Zare HUCUMBOTU fırtınalı havalarda faaliyet gös- tergmezler, İngiliz inşaat firmö. ları botlarının fırtınalı denizlere mütehaminil olduğunu Alman bahriyesi az mahrukat alan ve Yazan. F. LUTZOW Kontr.Amiral İ bu sebeple sahil mecburiyetinde meşgul olmadı. Her ne olursa olsun, şunu an- lamak lâzımdır ki hücumbotu bu sâhadaki ihtisasın en < yüksek mertebesini teşkil etmektedir. Gövdenin yarıdan fazlasını ma. kine dairesinin işgal ettiği vesa- itler sahili muhafaza eden gemi lerin yerine veya ticaret gemile rini himaye etmek için kullanı! maz, Geniş ve uzak sahtlarda faaliyet göstermek hücumbotla. rının işi değildir Botun cüz'i mü- zettebatiyle uzun seferlere gi- rişilemez, yani açık denizde uzun müddet kalınamaz, Hücumbotları muayyen bir hedef üzerine yapılacak bir hü cuma, mevcudiyeti haber veri- len bir düşman gemisine karşı, herhanşi bir emniyet hattıma ya. pılacak taarruz? gece avın bulun- ması muhtemel olan bir sahanın taranmasına, ve buna mümasil baskan işlerinde kullanılır. Ta yare ve donanma ile yapıla birliği bilhassa muvaffakıyetli neticeler verir, Geve, harekete geçen yassı botların biribirlerini bağlı kalmak olan tipleriyle görmemeleri mühim müsi lar doğurur, IU Sene Evvei Bugün 25 EYLÜL 1931 CUMA Angilir Hiram Avrupa o borsasında Fransız frangı ile dolara. nazaran dün de yeniden düşmüştür. Bir gün evvel bir ingiliz liras 105 frank iken düm 158 franka kldar düşmüştür. “ ZCİLİK hücumbotları yeşrettikleri Hücumbotu hizmetinin kolay olduğu zannolunmasın, oni kişilik bir mürettebatın adam başına neler odüştüğünü düşünelim, Bünyevi ve marevi tahammül kudreti, daimi bir gerginlik ve zihin topluluğu, ve çabuk kavrâ- yiş kudreti mürettetatı muvef fakıyete götüren başlıca âmiller- denâir., Evvelce işaret edildiği gibi, hücumbotları darbe indirecekleri zaman dalma yilksek sür'atle hareket edemezler, zira botun arkasında hüsule gelen köprü botun mevcudiyetini çok uzak tan ihbar eder, Hücumbotunun sür'sti, (zarruz imevkiine tam zamanında gelmesine, düşmanı yetişebilmesine, veya üstün £ milerin taaruzundan siyrılmak için kullanılır, İhtiyati bir kut» vettir, Taartzun san'atı, görü meden torpil atmaktır, Hücüm- botu kendini tayvyareye karşı dt gizlemelidir. Hücumbotu en yük- sek sür'atle seyrezse bile tayya- renin taarruzundan kurtulamaz; Maamafih fırtınalı havalarda kendisini hareketsiz dalralara bırakarak veya az bir süra'tle seyrederek twyyarenin gözünden kurtulabilir, Ilücumbotunun ken- dini © taaruzlarma karşi vikaye ağdemiyecek bir iktidarda olduğu zannolunmâsın, Hücum- botu tsyyare tarafından görür» se bile yakasını siyirabilir, Hü cumbotunün son sür'atle yapaca- ğı âni bir rota değiştirmesini geniş bir kavisle takip etmek mecburiyetinde kalan tayyareyi uzağa düşürür, Hücumbotu zigzaklarla taar- ruzdan zararsız olarak çıkabilir, Hattâ Alman hücumbotları, bir İngiliz tayyare filosunun taarru- mına uğrayarak otomalik silâh- lariyle taurruzdan kurtulmuslar ve bir İngiliz tayyaresini düşür meğe muvaffak olmuşlardı, Böy le bir *muvaffakıvet ancak hü- cumbotu kumandanmın idâresie ne ve tüfek başındaki erin di- rayetine bağlı bir geydir ve sık sık vukubulamaz, , Hücumbotu- nun yeğine müdafaa vasıtası yüksek süra'ti, süratli werevra kabiliyeti ve göze kolay görün me — i EZELİ ve EBEDİ KAİDE Üsküdar tramvaylarında kadın biletçilerden sonra kadın vatmarlar da görün - meye başladı. Bunu haber ve ren gazetelerden biri, şimdi- ki halde vatman yetişmek ü- zere çalışan üç kadını, diğer biletçi kadınların da takip edeceği kanaatini izhar edi - Yazan: Yavuz Selim Misir: fethettiğin. de, Mekke Emiri Seyyid Berekât, oğlu Şerif Bbu Nemi Ile kendisine islâmlar arsasında “Mübarek ema. netler,, diye anılan kıymetli yadi- rı muhafaza edilmek Üzere göndermişli; ki, bunlar dört yüz küsur yıldanberi, Türk hazinesin. de bulunmaktadır. Mübarek ema . itlerin bazıları şunlardır: Hazreti Muhammedin bir tane dişi, Hazreti Muhaminedin İki ne. imr, Hazreti Muhammedin hırkası, Hazreti Muhammedin #etcadesi Hazret; (Muhammedin sancağı, Hazreti Muhammedin kullandığı oklardan biri, Üzerinde Hazreti Muhammedin ayağınm izi bulunan bir taş pârçssr, Hazreti Mubam - medin kılıçlarından birinin kab * zası, Hazreti peygamberin guslü! suyu, Ebubekirin seccadesi, Nuh re ait olduğu rivayet e dilen bir tencere, Şuayip peyzam. berin asası, İbrahim poygambe - rin kazanı, Davudun kılıcı, Mekke deki aitim oluk, Mekkede “Maka. mr İbrabim,, in gümüş kapağı, E bubekir, Ömer, Osman ve Alinin sarıkları, Ebubekir, Ömer, Osman ve Alinin kılıçları, Ashaptan Ca - fer Tayyarm kılıcı, Ashaplan Ha, Bt bin Zübeyirin kılter, Ashaptan Serahbilin kılıcı, Yusufun gömle - ği, Mekkenin anahtarı, Mekkede “Babıttövbe,, hin kapı kanadı, Mekke topruğmdan bir parça bal gık, Ebubekir, Ömer, Osman ve Alinin sancakları, Ebubekir, Ö * mer, Osman ve Alinin tesbihleri, Aserei mübeşsireden alti zatm kğıç kabzaları, Ashaptan Mun in Cebelin kiler, Hasan ve Hüse- yinin sancakları, Veyselkareninin iacı, Osmanın el şazsiyle bir Kur, anıkerim, Alinin el yazsile bir Kur'gnıkerim, Ashaplan Zeyneli. bidinin el yazısiyle bir Kur'antke. rim, Bülün bu eşya, gümüş kutular içinde, sarayda “Hrrksi saadet da” iresi,, denilen bir yere konulmus. tu, Hırkal saadet dairesinin mu hafazasına da enderunu hümayun gılmanları arasında has oda ağn rr memurdu. Tayyarzade Atanm enderim tarihinden naklen Haber. de “Saray hayatı,, başlığı altın » da neşrettiğim bir vazı sisilesi a» vasmda hırkai söadet dniresi ni zamındanı da bahsetmiştim. Peygamberin bizde bulunan hir. kası, ger Küab bin Zübeyre hedi 4 EYLÜL — 1941 yor ve sebeb olarak da şunu gösteriyor: Vatmanlar, bilet. çilere nazaran az çalışmak - ta, buna mukabil fazla para almaktadırlar,, diyor. Az çalısıp çek para al. mak, Ezeli ve ebedi kaide... Bunun, şimdiye kadar yalnız erkeklere has olduğunu sanı! dık. Bu kadınlara da mı sira. yet etti dersiniz. ? R. Ramazan sohbeti übarek Emanetler Reşat Ekrem Koçu ye ettiği hirkadır; bir gün şair, Hazreti Muhammet hakkında bi liğ bir kaside okumuş, fevkalide hoşnut olan peygamber, harkasmı çıkarıp vermek sw taltif etifişti, Osmanlı hanedan: (o sn'anesine göre, padişakhlar, ramazanm on boşinej günü, hirkaj saadeti me * raajmi mahsusa ile ziyaret ederler di, Padişahtan da bütün saray Ve devlet erkânı ziyarette bubinur ardı. Hırkai saadet alim bir çökme, ee içimdedir., Eskiden bu çekme cenin anahtarı bizzat padisahlar. da dururdu. Bu nltın çekmree, İç ie yedi tane ağır ipekli yeşli ka” difeden bohçalara sarılmıştır. Bu bohonlarda Üzerleri som sırına ve inci işlemeli gümüş bir cekmece - ye konmuştür. Birincisi gibi bu ikinci çekme tenin de anahtarı padisahta durur du, Ziyaret günü hırkaj saaöe gekmeceti bir gümüş sehpa üze - rine komulurdu, İkinei Mahmu zamanma gelinceye kadar, bir d “mai mübarek” merasimi vardı Hırkai saadetin, boyuna gelen en üst düğmesi bir tas suya batmlır sonra o sudan, evvelce hazırlan * miş destilere birkaç damis karış. tarılır, “mai mübarek,, adıyla ba, 2 kimselere hediye gönderilirdi Hırkai saadetin Owisnsn yakâsi dm anberli ateşdan da kurtulurda. Ziyaret merasimi esmasında, en” derunun en güzel sesli hafızlar tarafından, hiç durmadan yüksek sesle Küur'anıkerim okunurdu, ha. fızlar, birkai saadet odasınm et rafma dizilip otururlardı. Ziynretten evvel de, Ramazenı.. on beşinci gecesi, hırkai sandet 0 dası, gül suyuna batirimış sün * gerleriç silinirdi. Buna, has oda gılmanlariyle beraber, bizzat pa dişah da iştirak ederdi, Sonra bu süngerler, has oda ağaları arasın da paylaşılarak seklanırdı. Hırkaj saadet ziyareti gününün akşamı da, bütün askere BSTay baklavası dağıtılırdı. Her on ne » fore bir tepsi baklava verilirdi, Saray mutfaklarında pişirilen bak lava tepsileri futnlara bağlanır &'elalardan çağrılan peferie k lava tepsilerini futalarm di yerinden y »ayalı sırıklar çirip ikiser Almarasın, battâ üç İtalyan 08- keri öldüren bir köyü bir gece çinde tayyârelerle ( yaktığın: her Habeşi biliyordu. Habheşliler ona (o (Kralın oğüu) BHakikattoyse İtalyan orduları Habeşistan İş göl edeli seneler geçtiği halde dağ ık olan cenubi Hebeşistana bir türlü inememişlerdi. Bu havalide en azılı Ve cengâ - ver Habesliler bulunduğu için İ - talyanların bütün © teşebbüslerin! akamete uğralmışlardı. Buralarda kuvvetle bir 44 göremiyeceğini a Yazan: Casus mektebi SENA İsveçli A, MENGHAM Çeviren: H. D. Almera buradaki kabileler ara. sında işin hiç de kolay olmadığını daha ilk temaslarında anlamıştı. Zira bu dağlarda yaşıyan Ha - beşlilerin henüz yarı vahşi bir hal de olduklarını, para kuvvetinin burada büyük bir rolli olmadığını, İtalyanlardan derin bir surette nefret ettiklerini gördü. Almera bunun üzerine bin şeytanete başvurdu, Evvelâ bu köylere herbiri müt” hiş birer casus olan dekorları yerleştirmeye muvaffak oldu, Bu doktorlar yaralar içinde hastaları hem tedavi ediyor, hem de bel bol erzak vererek İaşe ediyorlar, kendilerine minnetle bağlıyorlar - dı, türü "Bu usul İtalyanlerm esasen müstemlekecilik. tercih ettikle ş Onlar, iptidai insanların evvelâ hastalar ve yoksullarından elde edildiklerini mükemmel anlamış - lardır, Almera bu azgin havalide kur. maya başladığı ilk teşkilâtı yine bu şekilde yapımık o kadar mü * kommel bir muvaffakiyet kazan - maya başladı ki İlalyan düşman. hiğıyia son derece meşhur olan bir kabile reisi dehi âni bir has talığa yakalanınca Almetaya mü- racnat etmekten çelrinmedi. Bu kabile relsin; aylardanberi takip etmekte olan Almeta ise Te isin bu ilticasmı gayet büyük sefkat ve itibarla karşıladı. Reisi hemen tedaviye basladı * lar, Hakikatte, Habeş kabile reisi » nin hastalığı Ouyur hastalığının bir nevinden ibaretti. Fakat bu kadar (itibar gören bu kabile reisi tedavi sltınday keh bir gece ölüverdi. Almera nüfuzlu İtalyan düş - manlsrini bu suretle yerlilere his settirmeden temizlemek usulünü tatbik etmekte ve muvaffak ol - maktaydı, Almera kabilelere böy” 4 EN NE sekme Gi ün mim cirdiği bazi kabile reislerini kan. dırarak hastane yapılacağı beha . nesiyle muhtelif yerlerde tayya » re meydanları hâzırlatmaya baş indi, Filbskika Almera bu şeytan! piânmân muvaffak olsaydı, tay » yare meydanları hazırlandıktar sonra bir tayyare baakını ile bü tön bu havali bir anda ellerine geçmiş bulunacaktı, Fakat Almeranın bu plânını su. ya düşüren garip bir hildiseüir Bir yerli kabile reisi nezdindeki sihirbazta garip bir rüyası, Bu sihirbaz, hastaneler inşası - na şiddelle muarız müteassıp bir adam olduğu kin gece rüyasında hastane yapılmak üzere açılan meydanlara cinlerin hücum ettiği” ni ve bütün çocuklarla kadınları yediklerini görmüş ve bunu işas etmişti, Bunun üzerine cinlerin korkusundan galeyans gelen kabi. le halkı bü meydanlardaki yağ murlara karsı yapılan bütün terfi. hatı bozdular, yağmurlar bu mey. danları hataklıklara çevirdi. Bu suretle de Almersnin şeyta” mi plânı suya düştü, Simdi Hahes kanlarında İngi - liz imparatorluğuyia İt paratorhuğunun, bü iki jmE luğun görünmez Afrika fatihler' olan' iki büyük ve müthiş casusu ordulardan evvel bir hayat me » mat çarpışmasına girişmek mec * buriyetinde kalıyorlar, iki impars- torluk jik ölüm tomasma Girisi yorlardı, A Stirling Afrikada İt ratorluğile mücadeleye zaman yalnız değildi, Jagitizlerin senelerdenberi 'müzerme; surette hazırlanmış bütün bir müstemle - ke snkeri teşkilât emradeydi. De» nilebilir ki, henüz dünyada İngi lizlerin o müstemleke teşkilâtlari kadar mükemmel teşkilât yaratilü. mamıştır, İngilizler bu sahada his tâ birinciliği muhafaza ediyorlar. Esasen İngiltere demek bir müs temleke imparatorluğu demek Ole duğu için bu da gayet tabii bir şey olmali lârimzelir Fakat İngilizler İngiliz subaymı bu harbe kadar hemen yalniz müs temieke için yetiştirmizlerdir ki, bunun Afrika harbinde de bis” faydasını gördüler. (Devrn vir