7 Temmuz 1942 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

7 Temmuz 1942 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

Her akşam: Değişen Dünya Hüseyin Cahid YALÇIN UNYADAKİ değişikliğin genişiiği ve derinliğini ölç- mek istiyenler Amerika Cumhur. başkanı Ruzvelt tarafmdan milli Çin kahramanı general Çankayşe- K'o gönderilen mesaja bir güz gezdirmelidirler, Japonyanm Çin aleyhinde muharobeye başlaması nın beşinci yıldönlimü vukua gel, di. Fakat Japonya resmen Çinle harp halinde değildir. Hakkı, in safı, sörü ayaklar altına alan mü. tearrız devletler Milletler arası münasebetlerdeki uyul ve kaldele ride bir komedya şekline soktu lar, Japonya İle Çin arasında böş senedir en kanlı bir boğuşma eg « reyan ediyor, Japonya buna harp adımı vermemeyi bir inoç <diplee mewilik sanıyor, Fakat asıl işin mühim noktası bu değildir. Amerikan Cumhurbaş» kanmm bu vesile ile Mili Çin hü, kümeti Şefine bir mesaj gönder mesinde ve bu mesajda Çin hükü. meti ile silâh arkadaşlığı lnlinde bulunduklarından dolayı duyduk ları memnuniyet ve İftibarı bil. dirmesindedir. o Bundon baska Kurvelt Çinin de müttefikler e birlikte milletlerin hak ve is tiklâli uğrunda mücadele ettiğini ve bü mücadelesih © beseriyet için bir kurtuluş ve saadet dev » resi açacağını ayrwa kaydediyor, İste o harikelâdelik bundadır, Çinle İngilterç ve Amerikanm si. lâh arkadaşlığındadır ve Çinin kü çük milletleri büyüklerin zulmün. den ve tahakkiimünden kurtarmak an kabal edilmiş olma. Gİ büyük nispette yağmaya uğraması devresini Japonlar aç muştar denilebilir, 1894 de Koreyi zapteimek bırsma kapılan Japon ya küçük bir behane Ile Çine harp HEK YERDE 5 KURUŞTUR # POSTA KUTUSU: 214 — Dün etti ve beyaz Irktar aldığı dersin ilk tatbikatmı yaptı, Uzak Doğude kendilerine böyle bir or, tak çıktığım görerek hiç o heslan. mıyan Avrupanın büyük köpekba lıkları ertesi sene müdahale etti ler ve Japonyayı Çinle nkdeltiği itifak munhedesini tadil etmek zorunda bıraktılar, Bu andna itibaren hem Japon. rine karşı zaten mevcut kin ve Befret çoğalmış, Çinlilerde de bü- tün Avrupah müstevliler aleyhin- de ateşli bir gayz ve Küleyan kö, Pürmeye başlamıştır, 1900 de ba cenebi düşmanlığı en yüksek de - recesini buldu, Rokserler hareke. ti patlak verdi ve bir Alman ku mandası altında Çine milletler rası bir sefer heyeti gönderildi. Bu Avrapalı kavvetler Çini yaktı lar, yıktılar, kestiler, biçüler, Çin kendisini beyaz ırkın emperyalisi yağmacılarıma karsı müdsfaa ot, mek elirmiinit irlikâp etilğicden dolayı vahsi © oluyordu. Geri kavm oluyordu, Avrupslılarla mü- sevi insanlar gibi telâkki edilmek şerefinden de mahrum addeğili yordu, Bu hakir ve yarı vahsi sarılar simdi Amerikalı ve İngilizlerin si Jâih arkadaşıdır, Ruzvelt bu tabiri ia gülmek, avutmak ve Eğ Terda Avrupanm bilyük devletle « | ISTANBUL istanbulun ee ve “yakacak ihtiyacı Başvekil dünde vilâyette alâkadarlardan izahat aldı Görülen noksanların ikmali ve teşkilâlın takviyesi için alınacak ilen tesbit edildi İstanbml, 6 (A.A) — Başvekil Dr. Batik Saydam bügün öğleden evvel anat 10 dan 13 e ve öğleden sonra 16 dan 20 ye kadar vilâyette yapılan toplantıda İstanbul şebrinin ve İs . tanbul kazalarının faşe teşkilâtı, o dun ve kömür meselesi, kok ve maden Xömürü stoku ve nakliyatı, nâkliye vasıtaları teşkilâtı, ekmek ( tevslatı kari kontrol, un değirmenlerinin ve firmlerm çalışma tarsları ve venike kontrol hakkında alâkadar daire ve müessese müdürlerinden İzahat al. müş ve bu hususta görülen nolmanla, rın ikmali ve teşklâtm kuvvetin . dlrilmesi için lizumlu olan bilieümet va koordinasyon kararlarmı o tesbit etmiştir. Mısırda Almanların yarma teşebbüstü «akim kaldı Elâlemeyn cenubundaki müstahkem bir nokta Ingiiizler dan zaptedildi mk Romel yeniden takviye kuvvetleri alıyor Londra, 1 (A.A,) — Dün Mımrn garp çölüüde büyük zuharebe Tas - yeti olmuştur. Sekizinci ordu hare. kete göçmek üstünlüğünü muhafaza ediyor, Durum müttefiklerin iehinde. dir, Röyter ajansına göre, Almanla. rm yarma teeşbbüsü meticasiz kal - miştır, Müttefikler Blalemeynin ce - subundaki sırta tamamen hâkim bu. tunuyorlar, Geoeleyin şehirle sırt 8. rasındaki müstahkem bir nokta zap. tedilmiştir. Cephenin her tarafı top. larla techiz edilmiştir. Son (o 48 saat zarfında durmadan topçu düsllası 0. Tuyor, Alman esirler yoksuzluktan gi. kâyet ediyorlar, Veriler haberlere göre Libyada 10 ve il haziranda Amerikan tanklarını (Devamı 3 üncüde) —— —— Kahireden verilip henüz Londrada tesyyüt etmiyen haberlere göre Mareşal Rommel yaralanmış ! Londra, 7 (A. A.) — Kahire- den alınan Ve teeyyüt etmiyen ha” berlere göre Remmel geçen cuma inliler Beş senede 2,5 miyon İnsân kaybetti Tokyo, 7 (A.A) — Domei sjanm; Çin » Japon #htldfının başlanncı olan 7 temmuz 1937 den 15 haziran 1943 tarihine kadar. gecen devredeki |. askeri hareketlerin neticelerini hü. Iâsa etmektedir. Bu hulâsaya göre, Çin cephesinde ve Çin sularında 2,338.000 düşman cesedi muharebe meydanlarımda bi. rakılmış, 150 düşman ticaret ve barp gemisi batırılmış veya haşra uğratılmıştır, düşürülmüş veya yerde tahrip edik miş, 5000 top da ele geçirilmiş ve, ya kullanılmaz hale getirilmiştir. Bundan başka Çin O cephesinde Ye cenüp denisinde 760 harp ve Ticaret gemisi batırılmış veya ağır hasara uğrotilmış, 2270 yemi ele Keçirilmiş, 6050 tayyere düşürük müş veya fahrin olunmuştar, Lâvâl Fransada iş cephesi kuracak! 5.000 esir daha Fransaya dönüyor | “” vaşinginn, 7 (A.A) — Berlin rad. yosu, Lâvâlin daha ileriye Mİ mec Almanyadı olduğu gibi bir kuracağını söylemiştir. Lövâl bu usulü takip ettiği takdir. Ayrca 2000 tayya.e / » ge " » Serşe “rad #rama torek Ördzanokımize e Makeevk? stalıne* ordu kuruluyor tasvibile te. şekkül edecek ordu icabın. da harp için kullanılacak Londra, 7 (A.A) — BBC, ça "Teikoloe adında yeni bir Fransız ordüsu kurulmasma başları. mıştır, Tank ve ağır toplan mahrum bulunacak olan bu un mevcudu 100000 kişi otasak işgali mitmda bulunmıyan Fransada bulunacaktır. Almanyanın tasvibile vücut bulan bu yeni ordu dahilde ve icabında hariçte in kullanılacaktır. Amiral Lihi Vişiye dönmiyecek Yeni Vasesiler tankları Şark Cephesinde muharebelere sürüldü Londra, 7 (A.A) ,— Sovyet tankları şarktaki o muharebelerde büyük hizmetler yapmaktadır. Bil » bassa cepheye yeniden O sevkedil miş olan 20 tonluk Voroşilef tank. lari bunlar arasında zikredilebilir. Pu tanklar ağır cesamelle olmaları. na rağmen kuvvetli silâhlarla ter, hiz edilmiş ve büyük bir sür'ale maliktirler, alınacak vagonlar Beyet bir haftaya İ Imanyadan badar dönüyor (Yazımı 2 üncürle) Şark cephesinde. Voronej şehri işgal ec edildi Rustar bazı yerierden çekildiler Alman kuvvetleri muhtelif kesimlerde ilerliyor Londra, 7 (4,4) — Sovyet tolis liği, Almanların Voronej istikamce ünde yeni mevziler aldıklarını bile dirmektedir. | Von Bock kevvetleri Kursk , Voronej yolumu iskip o elmişlerdir. Ba, şimal kolunu teşkil etmektedini Cemup kolu ise şimal kolu kadar ileriye- gilmeğe muvaffak olamamış tır. 1041 senesinin o #Kinciteşrininda Alman kuvvetleri buralarda idilerğ Rostof Moskova demiryolumu o vas kit kesmeğe mavaffak olmuşlar fas kat sonradan geriye atılmışlardır, Almanların şimdiki Ç kasyadan Moskova önlerine geleni benzin yolunu kesmektir. Kalinin kesiminde Ruslar bas ilerlemeler kaydetmişlerdir. Londra, 7 (4,4) — Moskovağa neşredilen Sovyet gece yarısı tebii, ği şöyle yazmakladır : “Dün bütün gün, çarpışmalar 'des (Devamı 3 ünelide) i Yaz yarışlarına hangi atlar girecek ? Gazetemizin son sayfa - ında dünden itibaren her « Kömür ovzasnd yeni tedbirler Amele için bir ücret baremi hazırlandı bunlara malüliyet. tekaüdiye ve tazminatda verilecek de, sendikalar feshedilecek ve işçilere | | Londra, 7 (A.A.) — Amirai OLARi, kartlar Gağıtlacaktır. Bu da bütün | reis, Ruzvelt ile görüştükten sonra, Agçilerin seferber edilmesi detektir, | bir kemiği, Vişiye dönmiyeceğini bildir. Vişi, 7 (A.A.) — Başvekti o LAVA smelö topdamu İşleri mesi Amirine gn Reş gönderil gönderdiği bir mektupta şöyle de . | miyeceği de henüz malâm değildir. mektedir: günkü muharebelerde yaralanmış 3 (Devamı 8 üncüde) Bu mesele bulldanda bir tebliğ meşre, dümezi eklenebilir. Ankaradan bildirildiğine göre, ik . sat o vekdleti kömür ocaklarında çalışmakta olan işçi sayısını arttır . mak ve işlerine daha fazla bağlaya, rak istihaali ziyadeleştirmek maksa, dila yeni tedbirler #imaktadır. Bu ları tekatdiye, ölüm vukuunda aile. lerinin görecekleri yardım şekille. Hi yeni esasları bağlanmaktadır. Bu barem ve projenin ileride bü- tün maden ocakları işçilerine tatbi, ki, hatta işçi çalıştıran fabrikm we arada bu bölgede tatbik edilmekte o- | imdihthanelere teşmili bahlş me. lan imecburi iş mükellefiyeti karar . | udur, Garp tryilleri bölgesinden gös gok yüksek Ve muhteremdir. Bu tabir beyaz irki zihniyetinde dö falarla vücuda getirdiği bir inkı « lâbm ifadesidir, Irklar arasmda üstünlük hulyası ve dalâleti kal kıyor, İnsanlar daha insanca di, slnmeye başlıyor ve milletlerarası müsavat hissinin kökleri &alplere nifuz ediyor. Ruzveltin bu meta jmda yeni bir dünyanın şefkatini gürüyoruz, Galebe edçerk mütte - bir halde Besiktağtar gegerken, 53. Sabıkalı aşka gelince tabancasını ateşledi Çıkan kurşun bir evin penceresinden girdi, tavana saplandı ka gelmiş, #flâhmı çekerek (o havaya iki ek ateş etmiştir. Kurşunlardan bir tanesi Ziya aâm. da birisinin evine isabetle camını kır. miş, iavana saplanmıştar. İzznt yakalanma, . adliyeye verli - miştir. w ağır surette yaralamış olan sabıkalı. Yardan çakır İzzet evrelki gece ken. disini bilemiiyocek derecede (o Sarhoş nsmesinde bazı değişiklikler yapd . muş, ocaklarda çalışan işçilerin yev. miyeleri yeni esaslara bağlararak bir bsrem cetveli hazırlanmıştır. Bu baremle bundan böyle ocaklarda ça. lyacak işçilerin liyakat, hizmet müd. geti gibi vasıflarına göre gündelik almaları temin edilmiş olacaktır, Barem cetveli yakm günlerde tas. dik edilerek tatbikine geçilecektir. Iktisat vekâleti kömür amelesinin istikbalini emniyet altma almak maksadiyle bunlar için bir de malt. Myet ve tezmütlük projesi bazaria - maktadır. Bu proj fle kömür ocak. larında çalışan işçilerin bir kaza vu- kuunda alacakları tağminet, muay - yen müddet onlıştıktar sonra alacak. © lardır, len matümüta göre iş kurar: mhsbet tesirini göstermiş, is. tihaal nirbeti günde 600 tondan bine yliksetmiştir. Yakm tarihde bir mik. tar daha arttıracaktır. Kıbrıs üzerinde Yabancı tayyareler uçtu Londra, 7 (A.A) — Kibri üze - rinde dazı (ayyareler (o uçumuştuğr. Bunlar İngiliz tayyarelerinin hava. lanması Üzerine ge uzaklaşmış