2 Haziran 1930 Tarihli Hakimiyet-i Milliye Gazetesi Sayfa 6

2 Haziran 1930 tarihli Hakimiyet-i Milliye Gazetesi Sayfa 6

siye Re mmm 2 HAZİRAN — mm man ,Uvapital Ship*“ler Nelerdir-Bunların Harpte Vazifeleri Nedir.- Capital Ship“ lerin Ehemmiveti. Denize indirilmek üzere olan modern bir Amerika harp gemisi. Londra deniz konferansı mesaisine hitam verdi. Üç buçuk aydevam eden müzakerattan sonra istihsal olunan ne- hit, hakkında bir itilaf tahakkuk etmiş dak ile fi itilafa iştirak de temin etmişlerdir. Umumi harpte yapılan tecrübelerden sonra islah olunan büyük harp gemileri | müstakbel harplerde gene en esaslı vazi feyi göreceklerine şüphe yoktur. Modern büyük bir gemiden ne anlı Bu geminin üzerinde büyük kalibrada birçok toplar bulunur, Bu toplar büyük harp gemisinin en esaslı teslihatını teş- kil eder. Bu toplar büyük harp gemile- ii isti; Hafif gemiler: karşı istimal edilmek üzere de gemide ufak kalibrede birçok toplarda mevcut- tur. Büyük harp gemilerinin teslihatı cid- den mühimdir. İngiltere 1907 de yaptığı dreadnought'larda teslihata azami dere- larda Lig ğ ikid iki Gmk P lar vardır. Bu büyük kalibredeki topla- ra ilaveten mütevassıt kalibrede toplar- dan konmuştur. Yüz elli iki milimetrelik kırk yedi milimetrelik dört top vardır. Bunlardan başka on beş mitralyöz ve iki lanstorpil vardır. ğı or ki dreadnoglt'ların tesli- hatı hakikaten dehşetlidir. Lanstorpil- ler hususi odalara konmuştur. Yüz yirmi milimetrelik toplar ve mit- ralyözler tayyarelere karşı da istimal olunmaktadır. Dreadnoght'lar kömürle veya mazot- la hareket ederler. Halen bütün büyük harp gemileri mazutla müteharriktir. Gemi dört pervane ile harekete geti- Ansaldo tezgâhlarında - inşa edilmekte olan “Giulio Cesare,,,, harp gemisi, rilmektedir. Bunlar kırk-milden fazla sür'atle yol almaktadırlar. Deradnoght'larda - en şayani dikkat o kta bütün topların yalniz bir kuğnanda mevkiinden idare edilmesidir. takarrübünü ve istikametlerini - haber verir. Harp gemileri arasında muhabere el işaretlerile ve bayraklarla temin edilir. şılmaktadır? ni muhabere ziyadar işaretlerle temin olunur. Bu hususta elektrik lam- tün vesaite maliktir, Bu mahalde tahsis 1 bi da endahtı nokta etmemişlerdir. Londra deniz konferansı deniz silah-| lahlarının tahdit ve tehkisi mıştır. Halbuki konferans bu neticeye Vasıl olamamıştır. Deniz konferansı es- masında birçok defa "capital ship,, ler- den bahsolundu. Acaba bu harp gemileri hangileridir? Bahriyede capital ship,, namı altın: la on bin ve daha ziyade hacmı istiabide bulunan büyük gemiler murat olunmak- tadır.. u büyük gemiler drcadnought ve superdreadnought'lardır. Bu gemilerin sür'ati saatte kırk mili geçmektedir. "Capital ship,, esas gemisi demektir. Bunlar harp filosunun temelini teşkil ederler, Bir çokları büyük gemiler devrinin geçmiş olduğuna kanidirler. Fakat bah- ri devletlerin deniz siyasetini idare e- ik gemilerin deniz muhare- belerindeki ehemmiyetini bir an bile na- zarı dikkatten uzak bulundurmazlar. Diğer bazıları da yeni harplerde bü- yük gemilerin kiymetlerini kaybettikle- harbinde itilaf devletleri denizlerdeki gemidir. hakimiyetlerini büyük gemiler sayesin- di ışhas bulunur. Diğer bir takim aletler ve projektörleri istimal olunur. Bu kuvvetli: projektörler ayni zamanda Büyük bir harp gemisinin motörü ve makine aksamı. tında bulundurur ve bu süretle torpille- rin tehlikesi bertaraf edilir. Teyit olunduğuna göre İngiltere bü- yük harp gemileri bu hususta bir takım projektörlere maliktir ki bunlar vasıta- ile ziya neşretmeksizin deniz sathınıi muayenesi mümkün olmaktadır. Bu su- retle hem deniz muayene edilmekte ve hem de geminin mevkii bildirilmektedir. mahzur vardır. bu'vesaitle teçhiz olunmuş olan büyük harp gemisi adeta ufak bir dünyadır. Gemi dahilinde görülen faa- liyet şayanı hayret bir derecededir. Bu- da bir devletin kendi gemilerini kendi vesaitile inşa etmesi hususundaki ehem- miyeti göstermektedir. Büyük bir harp gemisinin inşası bir çok sanayiin iştiraki mes'elesile olabilir. Geminin gövdesini inşa eden sanayi, toplarını ve mitralyözlerini imal eden sanayi, geminin motörlerini, makineleri- ni imal eden sanayi. Velhasıl bütün bu sanayi şubelerinin harp gemilerinin in- şasında iştirakleri vardır. Harp gemile- rinin inşasında matlüp neticenin istih- sali için bütün bu sanayiin inkişaf etmiş olması lâzımdır. ü gemileri hali harpt? memleketin müdafaasını temin ve hali sulhta devletin -kuvvetini ve faaliyetini temsil eden vasıtalardır. KİRALIK APARTIMAN Yenişehir'de "Vardar,, apartımanında (4) odalı, banyolu, gaz ve elektrik ter- tibatını haiz bir daire kiralıktır, Şera- iti öğrenmek üzere her gün öğleden son- ra (1062) ye telefon edilebilir,