November 6, 1930 Tarihli Hakimiyet-i Milliye Gazetesi Sayfa 4

November 6, 1930 tarihli Hakimiyet-i Milliye Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

HAKİMİYETİ MİLLİYE © Balzak-Hayatı-Romanları, | Thomas Mann | Bir Şark hikâyesi, Ni # . ii a i ) |, ne di i Ralzığın, hayatı ve eseri genç romancılarımız için canlı bir © yor ? Yunus Nüzhet - çi örnektir: Yaşamıyan artist yaşatamaz! ELİM SN —©- 2 bir zemin üstüne * bö Balzak, öleli seksen sene oldu. İnsanca ihtirasları, insanların) o Bir fransız muhabirinin No-İpana bir genç dostum me dese)... Minareli aksi... Fakat bu yıl dönümüne Frânsadal eti, 1 bel edebiyat mükâfatı kaza- Tali ne aksi: yi etine ve yüreğine tesadüfen gir Birden, bir gürültü oldu? b Polen örs is Yü-İ miş bir takım kuvvetler olarak de- yl mop e e iü ile —Dün : Viper lü > e ie KE gererirle bağraim? | ğil de, ferdin haricindeki bir takım > ei Ea YE OİYOİ Komşun Mi * e Bir anda her telâş kesildi Dedim: O buldu a akat “Comedie Humaine,, e ei Ba an — Bugünkü fransız ve ira Senelerden beri beklediği. ğa gözleri ; ya kesildi muharriri için bir tek makale bile halindeki bir cemiyetin için edebiyatları hakkında ne A iğ Die Sie / yazılmadı. n doğan pisikolojik hâdiseler) nüyorsunuz? Bugünlerde pek şenm. “|Bir intiharti, > 5 Bu; Fransız edebiyatile AL e ep e Ve e Yalnız R. Bonvier, ”Balzak iş| 9 larak tasvir etti. e e iyii di edilsin Anlattıkça ben Köprüdeyi gün battı, ufuk sol sağl adir bir eser en alzak, devrinin ocemiyetini müşah Gi olunmakta dır." Ge Dostum : di münasebetile yazılmış | Kahramanları etrafında kullanabi. AL leri ara: Bir hamlede durdum: İDeniz siyah siyah yağ lekelerile Bir Ela naklediyoruz: leceği bir dekor olarak telakki et-| Sında bir akarabalık başladı. Sanki anlamış doldu. Burada bahsa mevzu gine — medi. Şimşek gibi Ji oç Zak, 1826 dan 1828 e, kadar zan romanlarındaki kah e in kadel, Elektrikler yandı. 1 :) — m aym mar Balzak ai edinüzlar ların| varlar yavaş, yavaş yıkılmaktadır. MN karşılıklı akıyor bir sel köprü- a hurufatı eriten Balzak da Bununla beraber, i - : den, değil. lie Sel yarn seni biribir biy EE Me epi ede O, çapkın bakışlarını ufuklara| pen ve. kı lıdırlar. Fransız e attı i i Günlü siman Balkak; ancaki pe sna EE Dayandım bir kenara, seyre (iş adamı) Balzak iflas a edebiyatında ilk defa olarak, cerxi- edebiyatı, a ii Bana herşeyi anlattı! dikelim. iğ ie : inleme keti edebiyatıdır. Alman - İKaçtım yanından arkadaşın; oda- (sonra, hal yolunu bul. yet, bir kül halinde, fertde bu debiye ise” bir sanayi iie; —> m N Bu AM akan seli.. : ili vo pandı — Burkuluyor z İş adamı Balzağın , ro-| Külle olan münasebetlerile tecelli) edebi: li Kendimi bir Kahalak öçİemiş San içim i dım, timai be Almanya, im Setifkamlar yi do- i yor. a mancı Balzağın yarattığı erine etmektedir. i alâkad malzeme oldukça bizi alâkadar) (Böyle cemiyetle fert arasında NE y. iyeti e gözlerimi a yorum bir terkip yapabilmek için istidat kildi önüme o taze kadın İ it o dr İstanbul! “agg > romanlarını.) kâfi değildir. İstidat, insan kit- Ve o ihtiyar erkek! ee yi bir e? pis > se çogu: > lelerini harekete getiren kuvvet Ah aza sudan yol. ; : Teri eyice - bilmeksizin hiç bir işe Tıkadıkça kulaklarımı: kim si bir iklim olmuş; ki mutabakatı itibarile Duyı iğ o ihtiyar, H b tetkik eden R. E a > irine benzi- v lar ŞİİR. > ö Balzağın bütün büyük e-, | vw ig z & vi “yen adamlar 1830 senelerinde, birçok roman- selde Kayi Kuvvetleri. Ve Ğ Sevinci nasıl me Minaröleritedaldı kâranlıklara « tik muharrirler maziye ve fantazi-| bilhassa iktisadi hayatın mekaniz-, v Ah komşum ah, sı yudu. ye kaçarlarken, Balzak rate Bi mesini gayet yakından bildiği © Bö a bahtiyarken| p:. taraf, yüksek apak tiğenlaştii # tarihe ve hayale sığınmadan ya-| canlı bir surette görünür. İ Üç kalp var bugün vicdan azabı eraber la şadığı cemi Ir. . Bouvier, Balzağın bazı e | çeken. Sarıldı ışıklara i İçinde yaşadığı cemiyet, iş ade-| İmmanalarını iktısadi şeeniyete uygu Fakat, o havai ME yandı... mı Balzağı boğazından yakalamış| nluğu bakımından tahlil etmiştir. z Ve belki de hattâ o mazur ai Artık yorğun vücutlar dinleniyor. ve mereye giderse arkasından ala-| yesej. Bil seli 2 iü Bu dinlenişteki fark bu: İ iş Bymişekell, çi amm şe GE THOMAS MANN. O Biri neş'e, biri uyku! ; ik işe ş206-| manda iflas plânçosunun inceden Günahın hi kler ıztıra- ki m | afi l Gt gekmiyecekler a-|Bu tezadı gören gözlerim gerdi du- onun dehasını meydana çıkar-| inceye tetkiki, ıtrıyat sanayiinin, aim vaziyeti itibarile, Akn ie v si a > ii 5 anların: timi: kel: , . dı. £Campgi Humaine) atlı roman ticaretin, para piyasasının tahlil- elelere | sahne ola e mizi Sırf benim üstümde kalacak, Besbelli dedim: Garp şu Gide âbidesinin için Balzak ha-| jeyj hep bize m zamanında- ittir. < Beni bitiyor, yatının son yirmi senesini sarfot-| p; Bms içinde mahsur o Bu günah....! i Pp El ki iktisadi arı ve şartları çe ayası İLEN cbellie mi ayar Şark şu karşıda başlıyor... : . ser, onu çeviren içti-| gayet eyi yesin delildir. bir gökildr sahne olmıyan Fransa Heh Benim « diyarıma girmek istedim. : sa muhitin en sadık ve en canlı Aynı suretle (La maison Nan Ee “san'at için san'at, ananesi Bim | Fakat uyuyorlar, uyanmasınlar de- ir tablosu gid. çinde bir fikir akametine maruz z gi Balzağın eek | xi Dere atlı romanın la si teş-. : Sehri İL mi 3 Nerde ni hergün| Şüphe etmiyorum ki . i biri içinde yaşad il eden banka spekülas; ları öğü yeti kısaca tahlil edelim: e e mn sans kya Yemek viyen bir mü A e oi i e Vi , Aristokrat cemiyetin harabele- 5 yol o yz <a suretle izah edebiliriz. Obur gibi ay ve bitip dikenli ri üzerinde Alman edebiyatı, yepy: yeni ii: ğ — ) galanetıne der vie nin eseri böyle daha ima meseleleri, içtimai Zihni Eğ dua! Biletler, pi em ri ekte ii eler dolma mevza olarak kullanmak-). * yy aralar.. Yeni bir e ak el karga-| mans i şi yi . « » İBir diğeri ii şalıklarına bir de - a yalm şi neticeyi — Sizin eserlerinizin içtimai im oluy 5 Kendini yüklü. “bir vapur .— i sre imama iz uz >, i lerinin felâketleri kayar. İstilr- B b PS yuhitinizle olan bağtarı n ler V; san a iniyorum Mz in alzak, insani ihtiraslar kadar.! dir? apurun en yüksek ye yerine Kucak! Sini ve e beyi i arzında bir inkilâp var zanianın iktısadi ve içtimai meka| — Son eserim olan “Zauberberg,, turdum. | Haykırıyor: Savu! e şel çile mâ-İ nizmasını da iyice biliyordu. Ese — Sihir ar adlı romanım Marmara ufkunda ii kızğm Görüyor bir diğ, ticaret geniş! <3, KüyüLliz 5 liğe iri DELİ ben şöy- yuvarlak bir İsis Sarı saçlı ME elisi hırslı Ee ğ rinin büyüklüğü ve vahdeti bura-|le izah e e daklarıı liyor, ee Ü Hirüyor, demiryol”| gan gelmektedir. Bu a velay Bütün ufuklar yanıyordu.| Bir başkası da mutlaka işünüiyor ği yalıyo, ir ahlâki kaldıkça gün mn Yarını ike m; İ Balzak, bunu, gençliğinin fela- e Sanki bir büyük ateş Gözleri kani, solğun mağ bir i inkılâp, im ketlerine borçludur. Matbaacı Bal)|le çarpışan e € İçinde sörünmi ği nne san ruhunda di a ri, kv rk um ihtiras zak, borçlu Balzak, müflis Balzak, e, ME - meseleler, va e r parçası eriyordu. Beşik bam yarak yil masına pi uasır milletleri harekete getir-| Eridikçe, dinli tünde bir lâv se- o Da > eğ Balzak bu ihti- ie ar iy du. Çünkü . Bu ga çok ke mezi li gibi LEE gi ei a okuyucu, onda SI paramla Hk ında Sİ te asap eserinin te-İsinin bir aksini bir hulâsasını bul- Ak Dalğa dalğa > Ee in, sefhetn jmelini teşkil etti, Eser, muhar lakin ii ANKARA M STA açtığ rahne, eserimi yazarken bütün Sakin denizde bin yılan gölğesi NESİ CİLT VE z el HASTA- "Ben, bu halinde Geniz yer rinin bayan zerine kuruldu. . İbu GİRL Şuurlu bir tarzda, bir wrlıyordu. vi E Fakat Balzak, sadece insancal Bugünkü romancılarımız için) tek romanın içine sokmak isteme- Deniz yanıyordu, im yanıyor. | HASTALIKLAR MÜTEHAS. ihtirasları asvirs iktifa et- Ke SEA bi dere — ni ie yenii 3 du...) 3 ri hiç te yeni bir şey yapmış Bugünkü romancılarımız ince) iddia edemez. M7 , Gene akşam, De AHMET örme olmaz, 17 — nei asır üstatlarının| Pisikolojik tahliller içinde boğu- İçtimai muhitinin tazyikile, Vapur devam verde yola, si 'ASTALARINI HERGÜN Öğ elm yolunu taki petmiş olur| İp kalarak, zamanımızın Balzak| idaresi fevki Yaklaştikça İstanbu İYE SARAYI KAR- du. Balzak başka bir şey yaptı. Vejdevrii aha mühim olan inkir ©, Sanatkâr, cemiyeti ti sarsan, hare-| Grup dönüyordu İstanbul'un > ŞISINDA SEYİT EE 'ENDİ APARTI. 5 siz getiren cereyanlar ifade et- ND/ ” a yele bye Bi örme mek mecburiyetini duyar. Ve işleniyordu İstanbul'un nlkvasi MR

Bu sayıdan diğer sayfalar: