9 Nisan 1934 Tarihli Hakimiyet-i Milliye Gazetesi Sayfa 6

9 Nisan 1934 tarihli Hakimiyet-i Milliye Gazetesi Sayfa 6
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

k 6 iç ç ei SAYFA 6 a SİNEMA ve TR HAKİMİYETİ MİLLİYE em Alman Tiyatrosu Sadece fransız Ma olan farkla- | sını işaret ederek almari tiyatrosunun husu- iyetini anlatmak kn Böyle bir mukayesede a iki tiyatronun ancak biri- eğildir. lebilceeği gibi, çok muğlak kı şeyin ebedi olarak vücude getirildiği vaki dı Bu şerait dahilinde vaziyet, tahmin edi: |” ğı mubak -| te'nin memleketindeki yat hkkanda w diki $ EEE ber bunda hayret edilecek bir cihet yok- b Gara rkağar Seyietliir ki .. : di KER alla ; ine e bir fi 'kten kendi or ve Gö- | mamen > bir şekilde geçip öp pim sini yl e Börkine tamamiyle ti çeken | mumi iy ve ananesinin | Alma “itkale İf sey Frünsa'da tiyatro kkül ettiği ii ir. ka meselâ tir. rıştırılmasına tahammül edemezler, ve ek - ök bi alâka ile bi Edir. e eğri keyfiyeti. Ea Me Almanya'daki tiyatro, seriya fransız münekkitleri, bir eseri; kome- li hı vi vü sayı - rumdur. Orada mektepler mektepleri i es h edi. | Zünden mahküm etmişlerdir. melis teh b lebilir. Almanya'da sünün 1920 dı dar ie xe 180, Mes gi giti. keni mek gayretine park dere çe hareke seçer, Ve yirci kütleleri Ta an tiyatro - 0.000 azası vardı, bu mik- 2 de Al- kilde hü Me di Sli debil kalı edebileceği vakalar » li. Alman dramı tahlil ve pü n kaçar, Almanlarda Molyer'e benz ler ancak umumi temmyülde ve imi Yaf 263 i âh İki çilek üredi bü ve bii vo Pa m lu. nü > bıslar sadece bir tezi selen emeği bir diğe ip! ler fakat asla kuvvetli “bir cereyan içinde|fi erimiş değillerdir. sn e ei Öyle ki, heyeti umumiyesiyle alınan yatrosu, her şeyden önce her biri izi ai allam söylemek Tiz seyircisi eserin bakiyki hâs hususi Hi ai Kesik bir şahsiyet - inin mistik eserlere EE > İmiyet verir. Raynbard'ım muhteşem ve gö: e ll ve vz ii dekorda mi izansenlerinin kazandığı bü- ha y ye “Yedek Selay yük muvat Mrk sırı da buradadır. — | |, Alam piyeleri fikirler, üzerinde çk dır. Almanya'da siyaset, bu son senelerde Kayser vardır. Fakat bunlar birlerinin Meselâ Raynhart Molyer'in Mizantrop' «| | durduğu, tiyatroyu değil, fabrikayı, mahke - in değilr ve aralarında uçurumlar unu ml 7 en âdeta müzik bol sahme-| | aye mahrumdur. Ffansız * seyircisi | meyi, üniversiteyi, velhasıl bütün kütleleri ği andıran bir mizansen vücude getir - ' ar sahasında kalmaktan dei hal - ârı umumiye bununla mişti, xt bir haldir. iyatrosu gibi bir hattın tema- teri elerini ihtirasla takip eder. İnn uzak kalamazdı. de mp ilemez; ancak aralarında En büyük alman muharrirlrinin yalnız) | m tiyatrosunda realite bisi hâkim | Bugün alman tiyatrosu nasyonal 30sya- hiç bir irtibat olmıyan bir sini noktalar! İl değildir. B Tistlerin elindedir. Bu rejim “tiyatro için ti- temsil seli Bu bakiykat etinin daima hayatın f İlbayatta tesadü ine imkân olmuyan | yatre, olamıyacağını ve bir “milli mücade- fi k ve hi leleri üze tüpleri ve düşüncel lere pek sık tesadüf edi: |le tiyatrosu,, kuracağı ilân etmi Almanya'da, ne olursa olcan, herbaaşi bir | rinde düşü ülü tib Con Harlon lir. Müstesma ve ifrat alman edebi zevkini | gayretlerin ilk metiyeeleri gözlerimizin ö - menşei. sd nündedir. Hilton TERCÜMELER KÜTÜPHANESİ : 2 ANADOLU. Yazan: Prof. PİTAR Tefrika: 34 onun ii Bk aldığı Himidnri e edilmek renin çünkü, n bu salon, ümhuriyetçi Tüten > o ürk sarih bir müze olacaktır. e n bir y ve “manevi, liyor. > Mustafa Kemal'in ikamet ettiği ve tavanları sade bir kle t ğa bal ie Elime ar riyle perdelenmiş odyaa Reisiciümhurun ve İsmet Paşa'nın Keei SY a Gi kaları yürütmek için lâzımdır. Burada al - n ii vim dal yoruz: bü tiyatronun meyilleri bilhassa si- |lara yasi ve içtimaidir. miy: Almanlar ““mesele,, için çıldırırlar. Bü- ei adami ii 1 fenni dah üyük bir mevki verir, mi ce- dan elin pek dar bir zların aksine olara! kendi za a Mk Mi hayatı üm vere « eti ,s0s- esme İl ğ larak alman müellifi İbn tiyatro alman il etinin fi ye li a hitleri; dir. Onun içindi pr onlar e çile” a olur. Haya zl mücadele vaf - | seddi EARN kuvvetli bir yan geçmek - eği İnsanım mar De doğru; senelerde bilha: cini meseleler üzerinde meşgul olmuştur. Mez e iclal, di Em geçiren da dl alman te - ysa, bu ibtiraslar siyasi olduğu zaman tiyatro id neye aynı şeyi aksettir ve tas -| mesi m is en > bil imi yapılmamıştır. Bi yine muvaffak olduğu pek Bu anları daha e e ha reyanın şaheserler e ie. gi tiyatronun miş ağı ii sürülüyorsa p ii yatrosunun çek meşgul oldu - e diğer bi bülüğ çağındaki gençliğin haleti pi ie ir, Mektepte imti - ai veremediği için intihar eden, haya: eşin ni ten kovulan talebe kirli oldüğu kadar ii sık olarak alman piyeslerinin de kahrama- li set büyük bir yer almıştır. un tema; ataydı. Sosyalist tiyatroları a e Bu siyaset temayülünü anlamak sv , #âbiyetini, geçirdiği ihti laylıkla k lerde de şa - rinde bi tesiri barizdir. şüncelerini daha İl bir tarzda tasvir 5 lmediği cevabı verilebilir. Ve er. imdi, lay vi an bütün şekilleri, ütün tarzları, bütün üslüpları karıştırmış, canlı şahısla, filme kütle - diş mizanseni değişti - wilitarist ede -|alıman resmi birl leri tesir altında bı mus, eski balk api yeni gaze- ir. Bu harek: Bamya yülü anti ivle cahil linalı leyhine ayakk tabii, sıkı bir terbiyenin aarak sıhhi, Sabahleyin erkenden elimize kodaklarımızı alarak soka - Ba çıktık. İşte Gök medresenin önündeyiz. Bu at ona, mina- i çini- leri için e #age Bu medrese tahkim edilmişti. O, harikulâ- ğlam dü de güzel in: iş ve bugün dahi henü glam olan, kü: çük keler mücehez bir duvarla Me ve ve ediliyordu. alinin yanındaki güz. ışlı çeşmeden kadın bakır Ni su dolduruyor. Stalk yanit e ihüc- etrafında Depe ii Gitreşen kavaklar var, htiyar bir adam tara- fından e edilmektedir. Bu ii süküt ve süküne 7 yöiiypi. tap e m şimdi avlunun güneşli m Bazen, havuzun serinliğinden didir. hoşlanan kuşlar, bi kovalıyan kumrular gelir. Bu ihtiyar, aynı LE binanm bir Zi Made vücudi getirilmiş Dan a müz: ei de muhafaza eder. Müze m ki silahlar, eski elbise ve bayraklar gibi, e ve büyük ai müzenin nüvesini teş « Bonmuştur. Sıvas'ta bulunan i ilerl d reseler, bu devre ait olup Anadolu'da mevcut abidelerin en güzelleridir. Gezdiğim şehirlerden; dini abideleri bi kil eden eserler vard dan emsalsiz e zannettiğim şehirler Gi Konya, Kayseri ve Sıvas'tı leri, bul vi an ve işsizlik dertlerini v larm doğurduğu dafasını yapar. manevi krizleri nazarı dikkate almak lâzım- Vaktiyle büyük e “dini merkez olan Sıvasta Gökmedrte- seden başka eski medreseler daha var. Bunlardan birinin y yapı va bilek hiç o e bun - ki li e ünl i dıran geniş bir tecrül ıstırapları, ihtiyaçları ve i MUA'dan telhisen methali, bir ilk mektebe metis ve ie üm m en güzel methalini teşkil ediyor. Nakış e . harika kapı ile iki tarafındaki ei l 1 bir açana eldir noktai nazarıtıdan Sıvas, in in hakiyki-bir.. ir. adolu el e gibi Si m evleri de da im bir kalenin vardır. a Kayseri miymarlarını ör u şehirlerinin her Sn nasip ol- mıyan b o da bol suyudur. as çeşmeleri yalnız SE için Nİ zarif âbideler değ a da kulla - ie şeylerdir. ıvas, pek yakında, Kayseri'den ni hatla Kara Ezme e .D İnşaat e ileri bulunuyor. İki Dün dat rine © hat mak üzere uzanı - Kayseri'den e Ada acak ip hat na “aneen birlüyöcel tir. (1) Hatırlatmak beniz ki profesörün Anadolu seya - hati 1928 de icra edilmiş atte her; Kası

Bu sayıdan diğer sayfalar: