9 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

9 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Japon misafirler perşembe günü şehrimize geliyorlar. Fakülte hastanesinin kadrosu tesbit edildi. FIYATI 5 KURUŞTUR Çiftçi borçları Türk çiftçisini o korumak için yeni tedbirler alını- yor. Bu tedbirlerin tafsi- lâtımı ve kat'i mahiyetini pek yakında öğreneceğiz. ANKARA: 8 Nisan Türkiye, her şeyden evvel bir ziraat mem- bekeğii. Ve bu sünek e münbit toprakları Türk çil nin alm terile yoğrulmuştur. Beş senelik sanayi plânmın ana - ları çizilirken, hükümet bu esas. hı noktayı daima göz önünde bu- lundurmuştur. Sanayileşme yo - lunda açılan büyük seferberliğin çiftçimizi koruyan cepheleri pek çoktur. Bu plân, şehri, kasabayı ve köyü ayırt etmeden her birine ayrı ayrı refah ve inkişaf vadet- mektedir. Ziimai mahsulün ekse- riya maliyet fiyatma bile satıla- madığı şu son senelerde hüküme- tin aldığı bu şümullü koruma ted- Bini şükranla karşılamak lâzım- ir, Ve gene iftiharla haber vere- lim ki, memleket iktısadiyatının sağlam bir programa bağlanmak üzere bulunduğu bu sırada hükü- met çiftçinin dertleri ve ihtiyaç- ları ile de yakından alâkadar ol- maktadır. Buğdayı korumaya de- vam için alınması kararlaşan ted- bir ne kadar yerinde ise, giftçinin borçları için uzun tetkikler neti - cesinde bulunduğu haber verilen hâl tarzı da o kadar. yerindedir. Çiftçinin son senelerde paraya o- lan ihtiyacı ve bu parayi bulduk- tan sonra ödemekte çektiği müş- külâtı izaha lüzum var mı? Bu mevzu üzerinde çok hassas dav- ranan İsmet Paşa O hükümetinin Şiftçi borçları hakkında varılan kararı yakında ilân etmesine sa- bırsızlıkla intizar etmekteyiz. Al. dığımız malümat doğru ise, çift ginin Ziraat Bankasına olan bor- Şu uzun taksitlere bağlanacak ve faiz nisbeti asgari bir hâdde in- dirilecektir. Uzun taksit ve asga- ri faiz hâdleri tesbit olunurken, şiftçinin hakiki vaziyeti, ve bu günkü hayat şartlarının icapları nazarı dikkate alınmıştır. Yalnız böyle şamil bir mua- meleye tevessül olunurken, gene Siftçinin istinat noktalarından en mühimmini teşkil eden £ Ziraat ankası gibi milli bi nin sarsılmama; şünüldüğünü etmek Zira geniş teşkilâtınm — istilzam ettiğ karşılamak için çare ve tedbirlere katiyet- le lüzum vardır. Asgari hâdde in- dirilecek çiftçi borçların faizin- den bankanın eksilecek olan va- ridatını telâfi etmek, Türk çiftçi- sinin büyük yardımcısını “ koru- mak ve onu yaşatmak demektir. Mecdi SADRETTİN Japon misafirler Perşembe günü geliyorlâr Program yapıldı Bu perşembe günü Amiral Mat- sushita'nın kumandası altında lima omuza gelecek olan İvvate ve Asa- ma Jajon mektep gemilerinin kar. sılanması hakkında tanzi Program dün vilâyete bildiri! ie Günah 2 30 da Amiral, merasim- Diğer taraftan A ei Japonya'da vefat adi Kia Önü ln wket Cavit Beyin mez; > cek ve çelenk koyacaktır, > gide Amiral saat 17.30'da Asama ge. misinde gazetecileri kabul edecek. tir, Ayın 13 üncü cuma günü Ami. ral Ankaraya hareket edecek ve is- tasyonda büyük merasim yapılacak: tır. Japon Sefiri ve sefaret erkânı da beraber gideceklerdir. O gün, gemiler zabitanı ve mü- rettebatı müzeleri, Topkapı sarayı- ni gezeceklerdir. Gemi mızıkası sa- v 16 - 18 arasında Gülhane parkın- a konser verecektir, yiyor deniz talebesi o Beyoğlu alkevinde Japon usulü ıskrim 0- Yunlarını gösterecektir. Ayni gün öğleden evvel vapurla abidesine çelenk ko| (4 İ lik yapıyorlar ANKARA, Nafia Vekâletile Tramvay Şirketi 8 (Telefonla) — arasında cereyan eden müzakerele- rin birinci safhasınin müsait bi, kilde neticelendiğini dün © bildir- a Vekâletinin teklifle- reisi M. Veyl'in verdiği itilâfkâra- ne cevap münderecatı (o hakkında tafsilât aldım, M. Veyl tahriren tak dim ettiği cevapta hissedarlara Na fin Vekâletinin teklifleri kabu- lünü tavsiye edeceğini vadetmek- tedir. Vekâletin istedikleri Nafia vekâleti şirketten tetkikini ve müspet bir karara bağlanmasını istediği meseleler arasında bilhas- Nafia Vekili Ali Bey sa 21 temmuz 1926 tarihli muka- velenamede yazılı hatların inşasına mukabil yapılan tarife zamları şir- ketçe şimdiye kadar istifa edilmiş olduğu halde hatların yapılmamış Sahip ve Başmuharriri : vi | Sümen sene No. 2930 PAZARTESİ 9 NISAN 1934 Yeni tramvay Vekâletle şirket arasında kararlaşan esaslar Fazla mikdarda yolcu alabilecek vüs'atta arabalar işletilecek hatları Yeni bir muki olmasından dolayı ivazsız olarak tahsil edilen bu paralarm hesapla- yının tetkikile iadesini talep etmiş- | tir, Masraflar M. Veyl cevabi mektubunda Fa- tih. Edirnekapı hattının inşası w saire için ihtiyar edilmiş olan mas- raflar tenzil edildikten sonra geriye kalan paranm hükümete iadesine | eniden yapılacak hi ların istimlâklerine sarfedilecektir. | Bu para kifayet etmediği ve İstan- bul Belediyesi de şirketten avans kabul etmediği takdirde'şirket bu istimlâklere lâzım olan parayı doğ- rudan doğruya kendisi temin ede- cektir, Program İstanbulun muhtaç olduğu yeni tramvay hatları yeniden tespit o- lunarak bir inşaat programı vücü- da getirilecektir. Yeniden yapıla- cak ve mevcutlardan ıslah edilecek hatlar arasında bilhassa Gazi Bul- varı « Unkapanı yolu, Eyüp yolu, Beyazıt » Aksaray yolunun tevsii, Aksaray - Topkapı hattının ıslahı (Devamı 7 inci İki biçare amelenin cesedi çöken mahzenden çıkarıldıktan sonra Bir mahzen çöktü, iki amele ezildi, öldü! Bu feci ölümün Hâdisenin vukubulduğu yer Dün Karagümrük'te Kariye ma- Tüzer Borazan Tevfik sokağın. la il iki kişi ta: ğınları arasında kalarak ölm tür Sek lenler Mehmet Ali ve Hüseyin balı rinde iki kişidir. Bu iki bed- Zelihi azan Tevfik © sokağında rn a rençper- B . liklerle geç'niyor, “ Kc yam bekçiliği yapmak suretile de ik liyecekleri yeri temin ediyorlarmış İnşaatta artık iş azaldığından ZE, liha Hanım tarafından bu iki ame- lenin işine nihayet verilmiş, bunlar kalınca kendile; sebebi nedir? liha Hanımın inşa; sahibi belli olmıyan bez Manda metrük mahzeni temizleyip içinde yatmıya karar vermişlerdir. İki amele mahzeni temizlemeğe başladıkları zaman içinin kesme taş larla dolu olduğunu görmüşler, bu taşları bir araya toplayıp kendi he» ee a satmıya karar vermişler- İki adam bu karardan sonra ti ları söküp bir kenara yığmıya Me lamışlar, dün de tam saat yarımda bu işle meşgul olürlarken mahzenin kubbe kısmının istinat ettiği iki ta- $ı yerinden oynatıp çıkarmak iste- | mişlerdir. Fakat taşlar yerinden oy- nayınca kubbe büyük bir gürültü i- le çökmüş ve iki amele, 40 yaşın- daki Mehmet Ali ile 33 yaşındaki neyi enkazın altında kalmışlar ir. İnhidamın gürültüsünü işiten Ze- liha Hanımın inşaatında çalışan amele derhal mahzene koşmuş ve iki adamın enkaz altında kaldığını görünce derhal enkazı kaldırmıya çalışmışlardır. , Fakat enkaz pek fazla olduğu i- çin buna muvaffak olamamışlar, bir taraftan zabıtaya, diğer (taraftan itfaiyeye haber vermişlerdir. İtfaiye müfrezesi geldiği esnada nöbetçi müddeiumumi hmet ile birlik. Siirt Meb'usu MAHMUT Gazi Fz.nin Seyahatleri Büyük Reis Manisayı şereflendirdiler, yolda Kıtaları teftiş ettiler MANİSA, 8 (A.A.) — An- karadan hareket Oeden Re'si- cümhur Hazretleri bugün saat 19,30 da Manisaya muvasalat buyurmuşlardır. Beraberlerin » de ikinci ordu müfettişi İzzet- tin Paşa Hazretlerile eler za ve fırka kumandanları da lunayordu. Reisicümhur hazretleri Ka- rahisardan it'baren yol üzerin- de bulunan tekmil garnizonlar- da trenden inerek muhtelif kı- taları teftiş etmişlerdir. Güzergâhtaki o istasyonlar halk ile dolu idi. ESKİŞEHİR, 8 — Gazi Hz. ni hamil hususi tren saat 2,30 da Eskişehire geldi. Gazi Hz. ni görmek iştiya- kını besliyen kalabalık bir halk lardı. Gazi Hz. uyuyorlardı. Tren istasyonda bir buçuk saatlik bir tevakkuftan (sonra tam saat dörtte Afyona müte - veccihen hareket etti. Gazi Hz. nin Afyonda tevakkuf buyur - mıyacakları, doğruca İzmire gi- decekleri söylenmektedir. Salih Paşaya Ameliyat yapıldı İstanbuldan tayyare ile giden doktorlar Samsunda SAMSUN, 8 (Milliyet) — Kıy- metli Kolordu kumandanlarımız - dan Salih Paşayi tedavi için profe - vatör Kema) Beyi hamil tayyare fır. #madan o Cardak boğazından dön - : meğe mecbur ol» muştur. doktorlar trenle (OKayseri » den şehrimize gel- mişlerdir. o Yarın bir torpito ile Trab || Salih Paşa zona ve ora» dan da Erzuruma gideceklerdir, "Ameliyat yapıldı ANKARA, 8 (Milliyet) — Erzuruma gitmek üzere cuma $a- bahı İstanbuldan kalkan ve opera tör M. Kemal Bey ile profesör (ODevaru 7 inci sahifede) İnhisarlar Vekilinin Tetkikleri Rıhtım: antrepolarında kaybolan eşya 5 milyon lirayı buluyor Gümrük ve İnhisarlar vekili Ali Rana Bey dün öğleden evvel ve son ra inhisar idaresi- de da İstanbul güm - rükleri baş müdür lüğünde meşgul ol muştur, Aldığımız malümata nazaran Rana Beyin şehri - mizde meşgul ol » duğu meselelerden başlıcasını Rıhtım antrepolarında kay Ali Rana B. bolan eşya mesele- ” si teşkil etmek - tedir. Bu eşyanın nasıl kayboldu- ğu,, nereye gittiği esaslı bir mevzu teşkil etmekte ve bir teftiş heyeti senelerdenberi uğraşmaktadır. Şimdiye kadar kaybolduğu tes- bit edilen eşyanm kıymeti beş milyon lirayı bulmaktadır. Diğer bir mesele de gene rıhtım şirketi- ne taallük etmektedir. Şirketin inşasını taahhüt ettiği antrepolar temelleri atıldığı halde on s€n€- denberi o şekilde kalmıştır. Komisyoncular birliği de rıh- tım şirketinin işlerine ait gümrü ve inhisarlar vekâletine verilmek üzere bir muhtıra hazırlamaktadır. Bu muhtıra bugünlerde ikmal edi- lecektir. bundan sonra ' — | İ dersine devam ede - İ karaya avdet etmi; | rihi enstitüsünde eski Fransada tasarruf kararna- melerinin tesirleri görülüyor: memurları aleyhinde nümayişler yaptılar Posta Tel: Maarif Vekili Hikmet Bey dün akşam İnkı - lâp tarihi enstitüsünde rek 1922 senesinde ce- reyan eden siyasi vi kayii anlatmıştır. Hil met Bey dünkü dersi ni verdikten sonra An Bu akşam İnkılâp ta - Adliye vekili Mahmut Esat B. derslerine de- vam edecektir Hikmet Beyin dünkü dersini aşağıya yazıyoruz: Hikmet Beyin dersi 1921 senesinin vakalarını göz - den geçirdik. Şimdi 1922 senesine girelim. Vaziyet şöyle idi: Milli hükümet iki büyük devlete misa » kı milliyi kabul ettirmişti. Biri Rus ya, diğeri Fransa idi. Rusya ile ga yet sıkı ve yakm bir dostluk var - İnsull bugünAmerika sefa retine teslim edilecek mi? Sefir dün Ankaradan geldi ve gazetecilere Mevkufun teslim olunması için Amerikadan bekle-- talimat ve salâhiyet dün sefarete bildirildi VAŞINGTON, 8 (A.A.) — Rew- ter Ajansı bildiriyor: Birleşik A - merika hükümetleri cümhuriyeti, Türkiye hükümetinin İstanbulda Amerika viskonsolosunu M. İsnullü tevkife memur ettiğini telgrafla bildirmiştir. Bu vesika M. Ruzvelt tarafından imzalanmıştır. M. İnsu - W'ün gelecek hafta Şikago'ya hare- ket edeceği sannedilmektedir. >. (7 250 yataklı Hastahane Fakülte hastahanesinin yeni kadrosu ANKARA, 8 (Telefonla) — Barem kanununa bağlı 2 numaralı cetvelin Sıhhat Vekâletine ait kıs- mında bazi tadiller yapılması hak- kında hükümet Meclise bir lâyi- ha sevketmiştir. Bu lâyihaya göre Haydarpaşada bulunan fakülte has tahanesinin tam teşekküllü ve 250 yataklı bir hastahane olarak açıl Devamı 7 inci sahiledel İnkılâp Enstitüsünde Hikmet Bey dün 1922 de geçen hadiseleri anlattı Dahiliye vekili Fethi Beyi İngiliz Başvekili ve Hariciye vekili kabul etmeğe tenezzül etmemişlerdi Afyon taarruzundan sonra kendileri mür:caat ettiler Hikmet Bey dersini takrir ediyor "Amerika sefiri gazete muh abirlerine izahat veriyor. Yeni değişiklik- Birkaç komiserlik yapılıyor si derdesttir, hükümet Müdür : 24316, Yazı işleri müdürü: 2A3IM, İdare ve Matban : 24310. dı. Dahilde vaziyet gayet iyi idi. Millet âzami fedakârlık yapıyordu Bu, siyasi vaziyettir. Askeri vaziyete gelince: Yunan lılar Sakaryada mağlüp ir, Afyon, izahat verdi Sefir Ankaradan geldi Amerika sefiri M. Skinner dün- kü trenle Ankaradan şehrimize gelmiştir. M. Skinner'in İstanbula gelişi, müflis banker İnsull'ün ia - desi ile alâkadar olduğu söylen « mektedir. M. Skinner, dün şehrimizdeki ec (Devamı 6 mc sahifede) ler olacak ANKARA, 8 (Telefonla) — Na- fia Vekâleti İstanbul İmtiyazlı Şirs na karar vermiş tir. Başkomiserli. , ğin bir bürosu ola cak ve büroda lü“ zumu kadar tek - nisyen ve memur- bulunacaktır. İs - tanbul başkomi - serliğine kimin ta yin edileceği pek yakında anlaşıla - caktır. Diğer taraftan öğrendiğime göre Şark Demiryolları Nafia ko- miseri Nuri Beyin tekaüde sevki ta karrür etmiştir. Devlet Demiryol « ları ve limanlar umum müdür marx avinliğine diğer bir zatın seçilme: NURİ BEY