9 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

9 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

( suya ne vakit kavuşacak? Şehir meclisinde münakaşalar Azapkapı - Kasımpaşa - Yenişehir - Taksim tramvay hattının da müstacel inşaat arasına alınması isteniyor İstanbul Umumi Meclisi Sadet- tin Ferit Beyin riyasetinde iki top Jantı yapmıştır. Geçen toplantının zaptı okunduktan sonra ruznameye geçilmiştir. Heybeliadada verem sanaloryo- muna ilhak olunmak üzere istimlâ- kine karar verilen araziye vaki olan itirazın tetkikine dair İstanbul sıh- hat ve içtimai muavenet müdürlü- ğünden gelen tezkere (okunmuş, mülkiye encümenine gönderilntiş- tir. Yeni yapılan apartmanların sıh- hi vaziyetleri hakkında daimi en- cümenin mazbatası (okunmuştur. Daimi encümen bunu, o belediye sıhhat müdürlüğünün evrakı üze rine tanzim etmiştir. Sıhhat mü- dürlüğü “yeni yapılan evlerin ve apartrmanlarm çok defa henüz bit- meden kurumuş, (hattâ ıslak bir halde iskâna tahsis olunması dola- yısile içinde oturanlar arasında bi- nanın yaşlığından mütevellit birçok sıhhi ârızelar husule geldiğinden bu hususta bir takrm takyidatı ha- vi olarak hıfzıssıhha mütehassıslı- ğınca tanzim edilen üç maddenin zabıta talimatnamesine eklenme- si,, ni istemiştir. Azadan Feridun B., bu hususta yeni maddeye lüzum olmadığını, mevcut mevatla buna mani oluna- bileceğini söyledi. Avni Bey, işin bir kere kavanin O encümeninden | geçmesinin muvafık olduğunu ileri | sürdü. Bu da kavanin encümenine havale edilde. Sonra heyeti umumi- yeye gelecektir. Bina ve arazi tadilâtı komisyonları Bina ve arazi tadilâtı komisyon- ları mahalle azaları hakkında dai- mi encümen mazbatası (o okundu. Muhtarfıkların ve ihtiyar heyetleri- nin ilgası, evvelce muhtârlar ve ih- tiyar heyeti tarafından bina ve ara- | zi tadilât komisyonlarma intihap edilen mahalle azalarının kânunen muayyen müddet zarfındaki vazi- felerine nihayet vermiyeceği Mali- | ye Vekâletinden bildirilmiştir. Bina | enaleyh umumi meclis, daimi encü- men tarafından bu komisyonlar i- çin yapılan intihabın küzumsuz sa- yılması zaruri görülmektedir. Bu mesele kavanin encümenine havale edildi. Terkos şirketi neler yapıyor? Bundan sonra İstanbul Sular İ- daresinin 933 senesi bilânçosuna dair tetkiki hesap © komisyonunun | mazbatası okundu ve kabul edildi. Sular idaresi müdürü ( İhsan Bey şirketin işleri üzerinde izahat verdi: — Bu müessese halkın kendi mü- essosesidir. Öylece çalıştık. ve ça- ışıyoruz. Elimize geçtiği gün he- men fazla su verilmesi için faaliye- te geçtik, Hariçten malzeme resmi ve gümrük işleri uzuyordu. Fakat 1107 Tarihi roma şirket zamanında muattal kalmış bazı malzeme bulduk. Bununla işe başladık. Yedikule - Taksim şebe- kesini yaptık. Cümhuriyet bayr. mında 3 bin metre mikâbı fazla su vererek 34.500 metre mikâbma çı- kardık. Nüfus başına su azdır. İlk hedef bol su vermektir. Bugünkü vaziyet İstanbula geceli gündüzlü su veri- yoruz. Beyoğluna da geceleri on bire kadar ve bazan daha fazla ve- riyoruz. Bu sene nihayetinde gece- li gündüzlü daimi su vermek müm- kün olacaktır. Bu suretle 40 metre ve Evvermı EKONOMİ Tütün kongresine mikâbında su vereceğiz. Lâkin bu, son hedefimiz değildir. Sokakları , Bahçelere su Mevcut şebeke ile su Şehir Meclisinden bir köşe yüzde otuz zayi olmaktadır. Bunu da indirmeğe çalışacağız. Bütün © bekeyi fenni şekle koyacağız ve İs- tanbul modern su tesisata sahip olacaktır.,, Etem İzzet beyin iki takriri Bundan sonra Etem İzzet Beyin iki takriri okundu. I — Kasımpaşa deresi üzerinde- ki betonlar çökmüştür, Sür'atle ta- mir edilmesi. Belediye reis muavini Hâmit B., makam namına izahat vererek bu i- şin süratle yapılacağını söyledi. 2. — Hükümetle Tramvay Şirke- asında yeni şebekelerin yapıl- ması hakkında müzakerat cereyan ettiğini gazpteler yazmMıtadı i naenaleyh Taksim - Yenişehir, Ye- nişehir - Kasımpaşa, Kasımpaşa - Azapkapı, Kasımpaşa - Şişhane şe- esinin de müstacel hatlar me- yanında inşası üzerindeki halkın te- menniyatınm vekâlete iblâğı temen nisi, Bu takrir de heyeti umumiyece muvafık görüldü ve müstaceliyet kararile makama havale olundu. Bakırköy - Yedikule yolu Bakırköy ile Yedikule arasında yolun ve oradaki geçidin fenalığı, derhal tamir edilmesi hakkında bir takrir okundu. Ali Rıza Bey, yolun hemen tami- Güneşin Oğlu — ritay'ı ne çabuk © unuttun? 'dedi - onunla çok iyi görüşüyor- dun.. Daima beraber gezer, mey- 'danda onunla birlikte at koşturur- dun! — Onunla biz ikimiz, iki kar. 'deş gibiyiz, Semira! Sertelli'den gelirken, yolda Ulu Tanrıya söz- verdik.. Ölünceye (o kadar kardes kalacağız. Semira bu esnada ocakta yanan ateşi karıştırmak üzere ayağa kalk mıştı.. Ocağa birkaç odun sürdü. Ateş üstünde bir şey kaynıyordu. Henüz yemek yememişlerdi. Semira ocağın kenarma bir ko- caman ince çalı parçaları bırak- mıştı. Bu çalılar ateşten biraz w- zakta duruyordu. Belki biraz son- ra, ateş kararmağa başlayınca o- cağa atılacaktı. Semira tekras eski yerine.. Bay- kut'un dizinin dibine oturdu. — Kamın aç mı, Baykut? — Ne acıktığımdan haberim var.. Ne tokluğumdan. Yazan: İskender FAHREDDİN — Bugün birşey yemedin mi? — Sabahleyin yemiştim... — Ne yedin...? — Ceylân kızartması... — Türkler ceylân yemesini çok seviyorlar ama, bu civarda istedi- ğiniz kadar bol ceylân bulamıya- caksınız! Baykut konuşurken birdenbire yerinden fırladı.. m yanma koştu.. Fakat, Semira kolundan narındaki çalılar tutuştu. Semira gülüyordu: * — Çalıları ateşten uzak bir ke- — Ateşin karşısında duran çalr- | ların tutuşmasına imkân var mr, İ Semira? Ateşten ne kadar uzakta durursa dursun, onları tutuştur- mağa bir kıvılcım kâfi gelmez mi? | rapor Ticaret Odasınm Ankara tütün kongresine gön. ği raporu tet kik etmek için Oda tütüncülük en- / cümeni bugün toplanacaktır. Öğleden evvel yapılacak olan bu İ içtimada encümen haricinde kalan diğer tütüncüler bulunacaktır. Tütün kongresine iştirak edecek olan İstanbul murahhaslar, tesi o günü Kareket edeceklerdi Kongreye inhisar idaresi o nama Mithat ve Nesip Beyler iştirak ede- ceklerdir. Ne kadar Afyon ihraç edildi? Şimdi afyon ihracatında müşte- rek hareket ettiğimiz Yugoslavya, son neşredilen Yugoslav istatistik- lerine göre, 1933 senesinde aşağıda yazılan miktarlarda afyon ihraç et- miştir; Memleketler Kilo 12 Macaristana Almanyaya 34835 200 58 Benzin fiatlarındaki yükseklik Ticaret Odası idare heyeti bugün toplanarak benzin fiatlerinde yapı- lan yükselmenin ibtikâr olup olma- dığı hakkındaki kararır Serecek- ——mmer varana ri İâzrmgeldiğini ve böyle giderse geçilemiyecek bir hale geleceğini | söyledi. Makama havale olundu. Konservatuvarın 932 senesi he- sabı kat'isi hakkında tetkiki hesap encümeni mazbatası da okunup ka- bul edildikten sorra © birinci celse bitti, İkinci celsede On dakika sonra ikinci celse top- landı. Mustafa Beyin bir takriri o- kundu. N.-zarlık işleri hakkında i- zahat istiyordu. : Bu sırada bözr sesler duyuldu: — şleri dururken ahiret- le mi uğraşacağız! Bu takrir de makama havale o- MİLLİYET PAZARTESİ 9 NISAN 1934 gün Atinadan şehrimize 55 İ bu hususta bel h ( MÜTEFERRİK HABERLER | İstanbul geceli gündüzlü 55 Yunan talebesi sehrimizde * KE AŞ Ed . * > 20 Yunan talebesi gelmiştir. Bu tale- beler Türing - Palas'ta oturmaktadırlar. Yananlılar şehrimizi çok be - ğenmişler ve şayanı temaşa yerlerini gezmişlerdir. Çarşamba günü tek rar Atinaya avdet edeceklerdir. BELEDİYEDE Belediye müdürleri Ankarada Belediye hukuk işleri o müdürü Muhlis Bey de Ankaraya gitmiş- tir. Muhlis Beyin Ankaraya gitme- si Tramvay Şirketi ile hükümet a- rasında cereyan etmekte olan mü- zakerat ile alâkadardır. Muhlis Bey ece ihzar olunan ve malüm. lan dosyaları da götürmüştür. Birde kızlar için Belediye erkek çocuklara mah- sus o olan Galatadaki © mi- essesenin (o yanında (o kız ço - cukla' için de bir bina kurmağı muvafık bulmuştur. Belediye bu sene mali bir imkân bulursa mü - essesenin kız şubesini de açacak, imkân bulunamazsa gelecek sene bütçesine tahsisat konacaktır. Belediyeye bir teklif yapıldı Maruf tacirlerimizden (birinin temsil ettiği bir Fransız grupu şeh- rimizde tiyatro binası, kömür de- polarr, stadyom ve büyük hâl yap- mak üzere belediyeye müracaat et- miştir. Bu grup bu husus için şehrimize mühendisini göndermiş ve mühen- dis dün stadyom yapılacak belediye harita şubesi müdürü lip Beyle beraber gezerek tetkikat- ta bulunmuştur. Belediye kömür depolarının Ku- ruçeşmede bulunmasını mahzurlu görmüş ve yeni depoların Kızkulesi arkasındaki arazide & yapılmasını muvafık bulmuştur. Belediye, yeni şehir tiyatrosu bi- nası için en muvafık saha olarak gene Tepebaşı bahçesini buluyor. Bu takdirde şimdiki ahşap tiyatro yıkılarak yerine yeni bir tiyatro bi- nası yapılacaktır. mühendisi Parise dön- müştür, Burada yaptığı o tetkikat, grupun merkezince de muvafık gö- rüldüğü takdirde o zaman grup be- lediyeye kat'i tekliflerini bildirecek tir, Tundu. 931 senesi hesabı kat'isi hakkın- da hesap işleri müdürlüğünün mü- zekkeresi konuşulacaktı. Salı içti- mama bırakıldı ve celse beş dakika- da bitti, İ sul'ün Nüyorkla İstanbul arasın - İ da on beş günde bir işleyen Ame- Insull bugün Amerika sefaretini teslim edilecek mi? (Başi 1 inci sahilede) nebi gazete muhabirlerini kabul e- derek, kendilerile İnsull'ün vaziye tine dair kısa bir hasbühal yap - | miştir. M. Skinner, Türkiye cümhuriye & hükümetinin İnsull'ü Amerikaya iadeye karar verdiğini, ancak ban- kerin ne vasıta ile hangi ogün Amerikaya (o inde edileceği he- nüz malim (olmadığmı, İs- tanbul Oo Amerikan iskonsü - li M. Berry'nin İnsull'ü te- sellüme memur edildiğine dair ha- ber alınmakla beraber iade ve te- sellüm keyfiyetinin henüz tesbit edilmemiş bulunduğunu söylemiş - tr. Öğrendiğimize göre, şehrimiz Amerikan viskonsi M. Berry, müflis banker İnsull'ü tesellüm i - çin lanmaktadır. İnsull nasıl gönderilecek? Bu talimatın şekli ve mahiyeti malüm değildir. Maamiafih, İnsull- ün Amerika sefarethanesine tesli- mi mevzuu bahsolmaktadır. İn - rikan eksport Line şrketi vapurla - rından birile doğruca Şikagoya sev kedilmesi çok muhtemeldir. Mu - tat seferlerini yapan bu vapurlar - dan biri, İstanbula gelmek üzere yola çıkmıştır. Birkaç güne kadar İmanımızda bulunacaktır. Insull İngliz mi? İnsull, isminin Samuel olması - nın da delâletile Musevidir. Fakat müflis banker, şimdi de Yahudi - liğini inkâra kalkışmış ve kendisi- le görüşenlere: — Ben Yahudi değilim, İngili - zim, ortodoks mezhebindenim.. de mştir. Temyiz muamelesi ne halde? Diğer taraftan bankerin vekili ta rafından adli teşebbüslere devam edilmektedir. Üçüncü ceza mahke mesinin kararının temyiz muame - lesi İnsull'ün vekili Esat Bey tara- fından ikmal edilmiştir. Esat Bey mahkeme reisliğine ha zırladığı (1) sahifelik temyiz lâyi basını yermiş ve vilâyet muhasebe ciliğine de on lira dipozitoyu ya - tırdığı için temyiz itirazı kanuni müddeti içinde yapılmıştır. Esat Bey lâyihasına, suçun yeniliğine ve mahiyetindeki hukuki inceliklere binaen 305 inci maddenin hüküm- lerini izah edeceğim diye başlı makta ve bu davanm temyiz kabi liyeti hakkında uzun tetkikler yap tıktan sonra mahkeme kararı hak kındaki itirazlarmı yedi madde halinde tesbit etmekte ve sonun - da da bu kararın beynelmilel hu - kuk ve kanunlara uymadığını söy- İiyerek bozulmasını istemektedir. Bu lâyiha ile temyiz muamelesinin tekemmül etmesi üzerine üçüncü ceza riyaseti müddeiumumiliğe bir tezkere yazmış ve evrakın temyiz mahkemesine gönderilmek üzere #aahkemeye iadesini istemiştir. Tevkif kararına itiraz Tevkif kararma itiraz meselesi de dün yazdığımız gibi ağır ceza - nm dosyayı müddeiumumilikten is temesi ile bir tevakkuf devresi ge- şingtondan talimat almış bu | Müddeiumumilik te evrakt EE — yor. Gerek üçüncü cezanın, gır cezanın talebi üzerine m umumilik te Adliye vekâl racaat etmiş ve her i nin evrakı istediğini i Adliye vekâletinin müddet liğin bu talebine ne cevap ği malüm değildir. İnsull bedbin İnsull'ün vekili dün de t neye gitmiş, uzun boylu k ve adli muamelenin ne safi duğunu anlatmıştır. Söyle! göre İnsull bedbindir ve m nin seyri ne olursa olsun AH ya teslim olunacağına ve iğ tesellüm muamelesinin Y: günlerinin de yaklaştığına Dün bir aralık vekillerin. de yorulduklarmı söyledi İ yi olmuştur. Ecnebi muhabirler de | kifhanede görüşemiyecekleriti lamışlar ve artık tevkifhane © ne gidip saatlerce beklerif vazgeçmişlerdir. İnsull'ü kim teslim edecek Umumi kanaate göre İn in artık adli cepheden hiç hası kalmamıştır. İnsull As viskonsolosu tarafından | valisine müracaat edilerek lüm edilecektir. Maamafih d şam geç vakte kadar vilâyet mına bu hususta bir talimat miştir. Vilâyet talimata i mektedir. Amerika Reisicüf nun imzaladığı evrakın Am dan gelmesi beklenmezse mevkufun tesellüm © edi! muhtemeldir. Bu, yapılır şeyh 4 asırlık bir ağaç bo ile yere seriliyor! Alâkadar makamııra bir Deli ağaç) bulunduğu haber miştir, Bu ağaç Silivrikapı df da mezarirkların yola tesad kısmında, bir sakız ağacıdır. yete göre bir kaç asırlıktır. Al Bu ağaç hakkında birçok vardır. Bilhassa Sultan © Mi zamanında hazineye bir hı miş, çaldığı parayı götürmü ağacm delik olan gövdesine işmiş. Adamı tutmuşlar. o Hapsi muşlar. Hapisten çıkmış; fi radan parayı çıkaramamış. Şimdi bu rivayetler cani tar, Esasen belediye burada tırmakta olduğundan ağaç Ki lacaktır. Fakat ağaç çok kesiliyor. Dört amele çalış bomba ile yarabilmişlerdir. E iz paradan eser yoktur. tadır. Yukarıdaki havadisi kemi sürle yazdık, Hiç bu kadar bir ağaca kıyılır mı? Buraya açılacak bile olsa bu a . sında bir göbek, etrafı rak muhafaza edilebilir. şehrin zinetidir. e Bahusus gövdesi bomba atıldığı halde yarılabilen bir ağaç. Ağaç memnudur, Fakat belediye çirmektedir. Baykut nihayet kendi dilile ya- kalanmıştı, Semira mânâlı bir gülüşle Bay. kut'un yüzüne baktı: m Demek kerata çalı yan ya- na durunca, İn tutuşturmağ: bir kıvılerm yetiyor, değil mi?! 3 Bâykut, genç kızm ne demek is- tediğini anlayarak; — Bizim için böyle düşünme, Semira! Dedi - şimdiye kadar ne ben ateş oldum; ne © çalı. Aramız- dan hiç bir kavılerm çıkmadı. Sana herşeyi açıkça söyleyebilirim: Zi- par'da bir gece birdenbire damar- larımda bir gerginlik duymuştum. İkimiz bir odada, bir tavanm altn- da yatıyorduk. Fakat, o bana karşı hiç bir zaman dişiliğini hissetme- diği için, ben de onun gibi yaptım. Ve dişlerimle damarlarımdaki pis ve kudurgan kanr © yere akıttım. Sindim. Onun gibi uyudum. Bu, o gece, biribirimize karşı duyduğu. muz son erkeklik ve dişilik gece- siydi. O geceden sonra, bir anadan | doğan ve bir tek kan taşıyan iki kardeş i biribirimize sarıldık. Semi wn yüzündeki çizgiler derinleşti, Yavaş yavaş âyni sözleri tekrar. ladı: p — İki kardeş'gibi, biribirinize sarıldınız ha..?! Baykut o gece Semira'nın evin- det yatmıştı. Gözlerini açtığı zaman güneş €- peyce yükselmişti. Semira hasta anasınm odasında oyuyordu. Baykut yavaşça kalktı.. Başı ucunda duran kraliçenin Bançerini aldı.. Yavaş yavaş yürü- dü.. Bahçeye çıktı. Baykut kimseye sezdirmeden ev- den doğruca saraya gidecek ve reise bütün işittikleri. ni anlatacaktı. Baykut temiz yürekli bir Türk- tü O, ulularına canla başla çalış- maya ve sadık kalmaya yemin et- mişti, Bora'ya karşı hiç bir husumeti yoktu.. Ona gidip: — Saraydaki köylü kadın, Kral Oşases'in karısıdır. Diyecek ve Güneş'in oğlunu ö- lüm tehlikesinden kurtaracaktı. ürürken, arkasından ye gidiyorsun? Ve başını çevirince, Semira'nın çıçıplak bahçeye uğradığını gör- iü. Hamat dilberi, delikanlınm ar- kasından koşuyordu. — Bana haber vermeden nere ye gidiyorsun, Baykut ? Diye bağırdı. Baykut şaşırmıştı. — Seni uyandırmak istemedim, 'dedi, saraya gidiyorum. Güneş'in öğluna tehlikeyi anlatacağım. Semira delikanlının kolundan çekiyordu. — Hayır, gitmiyeceksin! Dedi.. Baykut olduğu yerde mıh- lanıp kalmıştı.. Ne ileri gidiyor, Genç kızım gözleri dö: — Haydi, içeriye gel.. Sana söy- liyeceklerim var! — Bir gece evvel bana karargâ- ha kadar gelip reisin hayatı teh- likede olduğunu habe veren sen değil miydin? İşte ben de şimdi gidip ona haber vereceğim... Üste- lik elimde bir de dedil var: Kra- İm hançerini (o kraliçenin elinden kendi elimle aldım. Bunu Bora'ya mutlaka anlatmalıyım, oSemira! Bırak beni.. Gideyim.. Vakit geçer- se geç kalırım.. Reise yazık olur. Semira delikanlının kollarına çılgm gibi sarıldı: Benim söylediklerimin hep- si yalandır, Baykut! Haydi, içeri- yü Sana şimdi hakikatten bihsede- ceğim! Baykut hiddetlenmişti.. Yüksek ile ağaç yıkar. Yazık asırdi ca! sesle bağırdı: i niçin aldattın? lan söylemesini bilmem v€ söyliyenlerden hoşlanmam. gözümden düştün, Semira! rin, beni kendine ne kadar mıştı...! Bakışların beni, gibi ve istediğin yere si lirdi.. Eğer yalan söylem saydın! Baykut genç kızm kolun rek ayrıldı.. Bir kaç adım YÖ Bahçeden sokağa çıkıyordu"? Semira tekrar seslendi: — Pişman olacaksın, B* Tekrar dönüp gelirsen, beni! da bulamıyacaksın! Sana söyliyorum! Saraya gitme lüm bekliyor! Bi Şimdi bir kişinin, kurtarmağa gidiyorsun! F: zümü dinlersen, yarın tinin başına geçecek onun gibi, baş olacaksın.” Baykut bu sözleri işitin& yemedi. Semira: vi — Ne düşünüyorsun? - 2 nma koştu - ülkem'zde ilâhı) olarak ondan sonr8 nıdılar...! Bırak.. Oşaser'in ün. geçeceksin!