1 Aralık 1929 Tarihli Hayat Dergisi Sayfa 11

1 Aralık 1929 tarihli Hayat Dergisi Sayfa 11
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

3 Güzel, temiz su bulunmaz, cehen- nemi bir çöl. Ki zift akar, birikir, hr taraf olur göl, göl...»... diyor. Bir zamanlar taraf taraf akan o ziftler sahipleri için birer altın oluk. memleket için de birer servet ve refah gölleri idi. Bu gün bir kısmı tamamen tıkanmış birer mezar; başla- ondaki agaç ve ya demir kulelerde birer siyah taştır. Bir kısmıda hi alım siziran birer ırmak halini muhu- faza edebilmiş isede eski yatağın saklayamamıştır, değiştirmiş, değiştir- mişlerdir!... İstasyon civarındaki evler önünden geçivorduk Manövra zamanlarına ma- hsus raylar kenarında bir kaç çocuk oynaşıyor, bir ikı amele demir taşıyor tek tuk adamlar do düdük çalarak istasyona dogru ilerili- şiyorlardı. Tiren yordu. İçimizde hiç tanımadığı yeni bir şehre giren volcu heyecanı vardı. — Nasileik!, diy pencerelere bakarak gör 2 a kü. çük bakır numara asılı adamlar koşu- şuyorlardı. — Tirenimiz geniş bir soluktan sonra büyük bir sarsıntı ile durdu. Bütün bu nasileikler kapılardan içeri dolüş- tular, bir kaç tanesi de bizim kom- partımana dolmuşlardı. Genç nzunca boylu, kırpık bıyıklı bir adamcağız yanındaki adamlara bizim bir az güç- lükle anladığımız bir türkçe ile emirler vererek o çantalarımızı, paketlerimizi hamallara vüklemeğe başladı. arada bir dönüp bizede gülümsiyordu, Ni- * bu adamın Ali pedagoji ir komendenti (2) olduğunu ve bizi tü karşılamak üzere gönderildiğini anladık. Bizi arabalara bindirdi, eşyaları- mizi kendi getireceğini söyleyerek arabacılara mektebin udresini verdi. Şehrin her tarafı ile ayrı ayri meşgul oluyorduk. Gâh bir büyük bina, gâh bir küçük bahçe, gâh yarı açık bir dükkân, gâb bir kocaman kilise gözlerimizi kendine doğru çekip sürükliyordu. İsmail Hikmet Nasileik; rusca hamal demektir Bizdeki dahiliye müdürleri gibi. mektebin dahili işlerile ugraşan zat, Edebiyat aleminde HAYAT,II. Tenkit ve şekilleri Edebiyatta en kiymetli, en vüksek eserin. İevki nde tek bir şey vardır. İL ve makul bir tenkit tenkit nilme tin h di be ? Görülmeyen. li i Barolar r. Halbuki edebiyatta takdir ve EE bu kelimenin © sokulmuştur. pek mühim MESİ F ansada son amal nokta &tr like müt i Ge im kaşalar nr idin ve ne şekilde yapılmalı? şte 5 lerdenberi bir türlü olunmıyan bu mühim mevzu son zamanlarda nlanmıştır. m Tenkit ne şekilde Gi diye kadar tenkidin üç rünmüş tür. Okuyuculara hitap dei bü şek- mal edilenidir. İkinci hitap etmek şartivle kil ise muhavere > nsa Edebivatında hal i ikaten pek mühim bir mevkii olan «Emile Faguct» kuvvetli o münakkitlerden biridi. I Emile de burün bek- lenilen tenkidi. yazmamıştır. (Çün yeni tarz tarz tenkit de m 1 ei manasız görünüyor. hatta zuunu telhis etmeği bile ue “bülmeyodlar çünkü bü Kabie tenki ri okumuş olanlara bir favda verir ve tönkidin okumasın- dan e &seri il istilade eder. Vadam ki bu tenkit eseri bilenler için mezuu telhis etmek Zaittir, Yeni tarz tenkit taraftarlarının fikri şudum Tenkit başlıbaşına bir eserdir. Her tenkit bir fikrin nüda faası için vücuda getirilmiş bir eser olduğundan, onun telerrumla meşgul olması döj MEVZU. LEZ, Yi tahlillnrin bir neticesidir, ler ha yir eserin teğini cerh ve yahut değildir. “Tenkit başlıca up. tarz noktasından tasvip edici bir makale yazmak, veni deliller, yeni oKanaatlerin omeydana çıkması demektir ki, veni tarz tenkitin kiymeti bu noktada tecelli ediyor, “Tenkit yazmanın tarzları mühteliftir. Bazıları tenkir etmek istedikleri eser- lerin ismini bile makalelerinin e rında, «ehemmiyetsiz bir şekilde detmektedirler, Alber Thibandet e serdediyor: en (kuvveti hakkında Vuhak me tarafıdır. Çok evi vazılmış tenkitlerin muhakemelci i, tahlilleri, oedebiyatın :n küvvetli ınların ruhüna hakimdir. Dikkat edecek olursak he- bizin her haki bir eserin garip. bancı, aykırı olan köşe İerini daha Gi Saz İşte bu > muhim nokta, her tenkit makalesini z€ evkle okutabilir. “Tecavüzden uzak; kuvveti ve zekdnın yardı- prüzel te bulan kitler, sülmüş kiymerli eserler- mühim noktaları Sıra hitap etmek tarzı de EZA tenkit makbuldür ? tarzında yapılan tenkitlerin muhave ciddiyeti gavbolmuştur. Muhavere tar- zindan 1 bir MM ciddi bir neticeye varmak pe <üldürt Mu harrire hitaben y ilmi erleri ya gılışı çok güçtür. ı fena taraflarını, sakar köşelerini tahlil ve bunların fe- sakatıklarını muharririme SR ihti ırsa, tenkit kani bir i belesi ile belki de pek hakli olan tez kabul ettirileme “Tenkitlerin güz makbul tarzı muhakkak ki okuyuculara el ve en Zivade hitap edenidir.. Bir çok tecrübelerden sOnra Te salim bir şekilde noksan tarafını « muharririn yan ancak bu tarzda vapılıyör. liş görüşlerinin £ daha muvafık bir eliİde Uzun zamandan beri Fransa ede- niyatcılarını meşgul eden bu mesele nehayet buldü. En eyi tenkit tarzı. okuyuculara hitap edenidir. Fransa aka öt azasından Flenri Bremonda diyor ki: Te edebiyata nkit can veren, onun va» temin eden en mühim bir kuvvettir, Onun. etralında, ona dogru istikameti vermek hususünda sarledi- ecek mesai, edebiyata en büyük bir hizmettir Hikmet Şevki miami

Bu sayıdan diğer sayfalar: