17 Eylül 1919 Tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

17 Eylül 1919 tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

Kahta'ya doğru defolub getmişlerse de millet takipe başlamış ve derdest edilip haklarında hain-i vatan muamelesi ifasına karar vermiştir. Allah'ın inayetiyle eşhas-ı merkumenin pek yakında ele geçecekleri muhakkak sayılabilir. Umumi Kongre Hey'eti -------------------------- Dahiliye Nazırı Adil Bey'le Harbiye Nazırı Süleyman Şefik Paşa'nın müştereken Harput Valisi Ali Galib Bey'e vermiş oldukları talimat-ı cinayetkarane ve ihanet-i vataniye üzerine Üçüncü Kolordu Kumandanı muhteremi Selahaddin Beyfendi tarafından Harbiye Nezaretiyle Kolordu kumandanlarına keşide idilen telgrafnamedir: Sivas / 12.9.335 1- Makam-ı nezaretpenahileriyle Dahiliye nezaret-i celilesinden Elaziz Vilayeti'ne çekilen ve bugün ele geçen tefgrafname-i müşterekleri suret-i ber-vech-i ati ma'ruzdur. 2- Evvel emirde zat-ı hazret-i padişahinin irade-i seniyeleri ve itimad-ı resmi-i samileri ile kolordu uhde-i acizanemde ifa buyrulduğu halde bila-sebeb taraf-ı devletlerinden iğfale teşebbüs olunması. Saniyen azlim hakkında bir irade-i seniye şeref ta'allük itmeden tarafı samilerinden bir suret-i irade tertib ve tasni' olunarak doğrudan doğruya hukuk-ı hazret-i padişahiye ta'arruz olunması. Salisen böyle buhranlı ve nazik bir zamanda asayişin muhafazasında acizlerinden taleb buyrulan hususatı tekeffül ile bütün kuvvetimle vatanın vikaye sa'adetine çalışırken vilayetin tahkikat ve ma'ruzatına iltifat olunmayarak bir takım i'tiraz-ı şahsiye ve efkar-ı sathiyye takipiyle gizli bir sahne-i mukatele ihzarına doğrudan doğruya makam-ı alilerinden teşebbüs buyrulması. Rabi'an gerek burada, gerek Üçüncü Kolorduda bizzat Ordu-yı Hümayun'a baştan başa gösterilen adem-i itimat bendenizi beht ve hayret içinde bırakmıştır. Şimdiye kadar zat-ı mülk-simat-ı hazret-i padişahiye ve hükümet-i celilenin emirleri yolunda başta bendeniz olduğu halde bütün hizmetde kemal-i fahr ve minnet ita'at ve sadakatle kan ve can vererek çalışmış olan heyet-i askeriye ve buradaki heyet-i hükümet şayan-ı iltifat ve emniyet görülerek bir takım vesait-i adiye ile bu şekilde bir hıyanet ve tertibi havsalama sığdıramadığımdan keyfiyeti doğrudan doğruya Başkumandan-ı akdesimiz Efendimiz Hazretleri'nin atabe-yi ulyalarına arza ma'atteessür mecbur ve muztar bulunduğumu iblağ eylerim, Efendim. ∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼ Amerika orduları Erkan-ı Harbiye Reisi "General Harbo"nun heyetinden bir binbaşı ile bir yüzbaşı evvelki gün Sivas'a gelerek Mustafa Kemal Paşa ve Bahriye Nazır-ı esbakı Rauf Beyfendi Hazretleriyle kongre binası olan Mekteb-i Sultani'de mülakat etmişler ve Mustafa Kemal Paşa ile Rauf Beyfendi hazeratı da i'ade-i ziyaret eylemişlerdir. Teşekkür Teşkilat-ı Milliye nezdinde Amerika matbuat-ı umumiyesi mümessili Mr. Brown, onbeş günden beri Sivas'da bulunarak Mustafa Kemal Paşa ve Bahriye Nazır-ı esbakı Rauf Beyefendiyle vesair kongre a'zalarıyla mülakatlar ve temaslar yaparak kongrenin amal-i meşru'asına ve teşkilatının vus'at ve ehemniyetine kesb-i vukuf ve nufuz edip amali milliyeye tercüman olacak suretde raporlar verdiğinden dolayı kendisine teşükkürü vecibe biliriz. Sivas'da Milli Kongre Hey'et-i Riyaset-i Aliyesine Erzincan'dan Eylül 13 - 335 Sevgili padişahıyla milletin arasına sedd-i hail olan hükümet-i merkeziyenin memleketi felakete vereceğine kail olan bütün Erzincanlılar Hakpay-ı Şahaneleriyle milletin emn-i itimadına layık bir hükümetin iş başına getirilmesini istirham ettiler. Kongrenin vatan ve milletin selamet ve sa'adetine masruf olan hidematda muvaffak olmasını Cenabı Hak'dan tazarru ve niyaz ideriz. Erzincan Ahalisi Namına Belediye Reisi Halil ∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼ Sivas'da Milli Kongre Hey'etine Ankara'dan Eylül 13 - 335 Memurin tarafından 12 Eylül 335 tarihinde keşide idilen telgrafnameye zeyldir. Milli kongrenin ve ahalinin kabineye adem-i itimadına dair keşide idilen telgrafname münderecatı kabul ettiğimiz ma'ruzdur. Bidayet Mudde'i Umumisi Halil Bidayet Ceza Reisi Mehmet Neşet İstinaf Muddei Umumisi Haydar İstinaf Reisi Tevfik İstinaf Başkatibi Ömer Lütfi İstinaf Aza Mülazimleri Cevdet ve Nuri Bidayet Azası Ali Defter-i Hakani Memuru Esad İstinaf Müddei Umumisi Başkatibi Halil Bidayet Başkatibi Tahsin Zarar-ı Manevi mi İhanet Mükafatı mı?!... İzmir Valisi Kambur İzzet'e Yunanlılar tarafından İzmir işgali esnasında duçar-ı taarruz olunmasından dolayı zarar-ı manevi olmak üzere onbeş bin altın verdikleri İstanbul gazetelerinde okunmuştur. "İrade-i Milliye" Valeden daha ağır suretde duçar-ı ta'arruz ve tecavüz olan erkan ve umera ve zabıtan ve rüesa-yı memurinin zararı maddi ve manevileri Yunanlılar tarafından tazmin edilmeyüb de be-tahsis valiye on beş bin altın gibi bir meblağ-ı mühimmin verilmesi ihanet-i vataniyesinin mükafatından başka bir şey değildir. Yunanlılar Selanik'i teslim eden Tahsin Paşa'ya da altmış bin altın vermişlerdi. ∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼ General (Harbo'nun) Hey'etinin Erzincan'a Azimeti Amerika orduları erkan-ı harbiye Reisi General Harbo'nun erkanı harbiyesinden bir binbaşı bir yüzbaşı kongrenin amal-i meşruası ve teşkilatının vüs'at ve ehemmiyeti hakkında birçok malumat idinerek bu babda daha ziyade tetkikatda bulunmak üzere Erzincan'a müteveccihen bugün azimet etmişlerdir. Sivas / 10-11.9.335 Vali Ali Galib ve hempaların hainane ve caniyane tertibatlarının meydana çıkması ve muhabere ve evrakının yakalanması ve zat-ı şahaneye kongre heyeti tarafından yazılan telgrafın çekilmesine mümana'at edilmesi üzerine Mustafa Kemal Paşa Hazretleri'nin Dahiliye Nazırı Adil Bey'e keşide ettiği telgraf. Milleti padişahına ma'ruzatda bulunmaktan men' idiyorsunuz. Alçaklar, caniler, hainler! Düşmanlarla millet aleyhinde tertibat-ı hainanede bulunuyorsunuz. Milletin kudret ve iradesini takdirden aciz olduğunuza şübhe itmiyorum. Fakat vatan ve millete karşı hainane ve mezbuhane hareketde bulunacağınıza inanmak istemiyordum. Aklınızı başınıza toplayın!.. Galib Bey ve hempaları gibi bülehanın ahmakça olan mevhum va'adlerine kapılarak ve Mr. Novil gibi milletimiz ve vatanımız için muzır olan ecnebilere vicdanınızı satarak irtikab ettiğiniz denaetlerin milletçe tatbik olunacak mes'uliyetini nazar-ı dikkatde tutunuz! Güvendiğiniz eşhas ile merkumun akibetini öğrendiğiniz zaman kendi akibetinizle mukayeseyi de unutmayınız. Mustafa Kemal İrade-i Milliye Milletin azim ve iradesine bi-hakkın tercüman olan işbu telgrafnameyi enzar-ı kariine arz iyleriz. Garzanlı Aşiret Reisi Cemil Çeto Bey'in Mustafa Kemal Paşa Hazretlerine Mevrud Telgrafı Si'ird mümessili Cemil Efendi ile lütfen irsal buyurulan emirname ve merfukatı vasıl-ı yed-i acizanem oldu. Sii'rd'de ikinci fırka kumandan vekili Ali Bey'le görüştüm. Yedi kabileden mürekkeb aşiretimin efradıyla kaza dahilinde bulunan diğer aşair efradı biraraya getirilerek vatanımızın sa'adet-i hal-i istikbaline hazır idilen vücud-ı giranhahi devletlerine du'a, maddi manevi mesa'i-i huda-pesendaneleri tebcil idildi. Matlub vechile takip ve tatbik-i umur edilmekdedir. Beş kazadan mürekkeb olan livamız dahilindeki bütün aşayir ve kabail bu teşkilat-ı vataniye gerdandane-i sem'-i kabul olarak Efendimizin fedakarane sai-i fedakaranesine peyrev olmuşlardır. Damen-i aliyyelerini takbil ile arzı hürmet ider Rauf Beyfendi Hazretleri'nin ellerinden öperim. ∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼ Altun (15.000) lira İngilizler tarafından polis müdür-i umumisi Nurettin Bey'e propaganda için on beş bin altın lira verildiği mevsuk müstahberdir. -İrade-i Milliye Osmanlı Polis Müdiri mi? İngiliz Polis Müdiri mi?!... [Matba'a-i Vilayet]