31 Mart 1935 Tarihli Kurun Gazetesi Sayfa 6

31 Mart 1935 tarihli Kurun Gazetesi Sayfa 6
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

EET A v — ö — KURUN 31 MART 1935 | e ŞEHİRDE e Tutuşan filmler Oluz kutu fılm tutuşunca Dün sabah Taksimde Türk si - neması önünde bir yangın olmuş - tur. Sinemada gösterilmiş olan o- tuz kutu film dün sabah sinema kapısına yanaştırılmış bir kamyo - na yükletilirken filmler birdenbire ateş almıştır. Pek çabuk parlıyan pe çıkan alevlerin yüksel - mesi sinema önünde duran taksi imi ve yoldan geçen hal - kr büyük bir telâşa düşürmüş, halk ve otomobiller kaçmışlardır. Yan- gın yerine itfaiye gelmişa - levlerin sirayet ne meydan veril - memiş, çabuk (söndürülmüştür. angının eni in ğı henüz an - laşılamamıştı Yoldan çıkan tramvaylar için tahkikat Tramvay arabalarının yolda; çıkması etrafında belediyece tah - k'kat yapılmaktadır. Bir kaç kere e çıkan iki araba tamir edil. üzere depoya çektirilmiştir. Diğer arabalarda bundan sonra sefere çıkmadan daha sık muaye - ne edileceklerdir. 2. ledir,, isimli sahne eserleriyl ta - nu nun eser nmıştır. lerinde da - ima müphemlikı karmakarışışlık yertutar. Girift hatların zikzağı içerisinde tırtıklanan ima halledilemeden çekiştrilr. Bu şinin ağ - zından “Bir şey çıkmıyor |, sözü - nü işittik. Lâkin hepsi de bunu, düşündükten sonra söylediler. Ve “Bir sey Rikemiyer; Amın epi duy: duk! zua ait hükümdür ve 1z Piran- dellonun haneyi tasdik ma-- hiyetindedir! Şimdi bunun haricindeki kısma gelelim. Senaryo ve reji itibariyle Fiçmorisin bu filmi, temsil de dahil olmak eş tiriyor. Seyreden, muhtelif saf - halar gözleri önün: en geçerken bulunuyormuş hissine kapılıyor. Asıl Kontes olduğu id. dia edilen akıl hastası kadının si- yi ile örtülü yüzünün seyir- cilerden saklanmasını merak bes leyici bir cihet olarak kaydettiği- miz bu fantastik eser, filmin son safhasında, Manakyanı hatırla - Kültür işleri Hocaların kıdemleri ve makam tahs satları Geçen hafta toplanan muallim - ler: birliği kongresinde kıdem ve makam tahsisatlarının tekrar ve pi için Kültür Baknlığına ve aylavlara nda bildirilmesi - ne ire verilmişti k bütün adin ilk ted- m vaz yetlerini gös- teren broşürler göndermişitir. Mua'limler birliği. yakında tek cevaplar umumi olarak konuşula - caktır. Duyduğumuza göre Kültür Ba- kanlığı bü mesele etrafında dahi - İiye Bakanlığı ile konuşmakta - Ir, Kültür müdürlüğü Bay Ali e nz İs - tanbul Kültür müdürlüğüne eski yüksek tedrisat umum müdürü Kek muallim okul müdürü Bay Mahirin tayin edilmesi kuvvetle ü- mut edilmektedir. Rektör değişecek mi ? İstanbul üniversitesi (rektörü Bay Cemil Bilgenin Har'ciye Ba - kanlığı müşavirliklerinden mi tayin edileceği söylenmektedi “| nın istifadesine olarak aca kadar melodram cynanı - şma sürüklenmiştir. Greta Garbo, daha ziyade > kavrayışı azalıyor. o Gerginliğin gevşeyişi gibi bir değişiş! ki Kadın,, lık cazibesi... O ayrı ba- is! Diğer artistler, Erih fon Ştro - haym, Melv win Duglas, Oven Mur v.s., ikinci saftaki vollerdedir. Bu rollerin onlara verilişinde isabet. sizlik gösterilmiş değildir. Hepsi İleri ilmiştir. İki tür lü söyleyişle de ayni şi Vaktile notetmiştik. Sırası gel- mişken tekrarlıyalım. Bu film ve bu filmde “İlâhi Kadın,, film AL manyada gösterilirken haylı hır- -) sgibi olduğunu, halbuki artistin ro- lüne göre değişme kabiliyeti gös- at, bu sahada vaziyetin ifadesi du! | | | “Bay Şuşingin beyanatı “Bugünkü Avusturya, Avrupanın yaşaması için tabii bir ihtiyaçtır,, “Avusturyayı sulh içinde bıraktıkları takdirde biz kimseye düşman olmıyacağız. Bilhassa Almanyaya karşı ir düşmanlığımız yoktur,, Uluslar o Kurumunda paktı ve bilhassa b yanm yeri en mühim ii e teş- kil ediy yor: Avusturya, Başba Doktor Kurt Von Şuşnigin ii te değer özleri şudur: — Avusturyanın varlığı leh ve aleyhine çarpışmalar (o yalnız bugün değil, senelerdenberi de - vam edip gelmektedir. io oi - — Mac an Papel sonra Avusturya meselesi hâd devreye girdi. Avusturyanın bu gün Avru alınırsa denilebilir ki, nın Avrupa ile olan turya vusturya - alâ âkasından ü Uluslar arası konuşmalarının özü olan mesele - ler hakikatte ulusların tabii hak - larını bir defa daha tasdikten i - barettir. vusturyanın istediği, Avrupa- diğer ulus- lar ile Avusturya ârasmda iktısa- di bağlılık elde edilmesi ve her u- usun hakkı Vi Avusturyanın da yalnız başına yaşamak hal kabul edilmesidir. İşte şimdiye kadar yapılan veyahut şimdi ü- zerinde konuşulan ucu Avustur - yaya dokunan muahedelerin özü N bir kaç söz içine sıkıştırılabi - kkınm Başünkü Avusturya Avr aşaması için tabii bir ME iie Müstakil bir keme ol madan Avrupada sulh olamaz. İ te Avrupanın Avusturya de li alâkası bu düşünceden en açık bir şekilde anlaşılabilir. Avusturyanın sıyasasını yeni hü- a dünya sulhüne hizmet için bunu yapmağı bir vazife bildiği - Bare ie gelmektedir. mühim meselelerde hiç-| tu bir şeye ii ve iktisaden zayif ve kuvveti pek az olan bu günkü küçük Avusturya; eski bü- yük Avusturyanm varlık ve yaşa- ma sebep ve düşüncelerini omuz- ri taşıyor. Tarihte garp kül- ürü ile Avusturyanın ayni mef - umdan ibaret olduğu zamanlar Se bunda Avi in -! | gi! padaki yeri göz önüne| olmuştur. o Büyük ve mukaddes Reich devleti 1806 da parçalanıp Avusturya yeniden kurulduğu za- man o; Reich ren hissen tamamiyle sadık bir a- nahtar olduğunu o isbat etmiş ve her zaman Avrupa ile diğer kı - sımlar arasında bir köprü vazife - sini görmüştür. 1918 de iii Avusturyanın kud- retini kaybetmesiyle bu vaziyetin esaslı bir surette değişmiş oldu - bir | guna şüphe yoktur. Geriye kalan mukaddes tarihi hatıra ile birçok ihtilâflar ortasında zene taşı olmak gibi büyük ruhi vazifeden ibarettir. Avusturyanın hiç bir emperyalist gaye beslemi- yen manevi ve kültürel bir kuvve- ti vardır. gene müva » Bu kuvvet o zamanın göbeğin- den d ği edeniyet ve kültürü bütün dünyaya yayarak vazifesi: Biz pek tabiidir ki, tek başımıza havada kalmak istemeyiz. Şüphe yoktur ki, 1919 dan beri sorulan, Avusturya kendi başma yaşıyabi- lir mi, suali bu vesile ile gene kar- şımıza e Avu: nm yaşama kabili yeti Saki İriTekdi Ve siyasal a şama kabiliyeti erim iki südle ayırmak pek doğ bir hareket olur. e ii iktisadi yaşa- ma kabiliyeti acaba nasıldır? Bu sual eğer Avusturya müstaki! tısadi b'r vücut olarak yaşılabilir mi, şeklinde sorulursa buna hayır- n is cevap verilemez. Lâ - li ki, o bütün uluslar biribirleriyle iktisadi bağlılıklara uhtaç olmadan yaşıyamazlar. | ik- pp e 7 ananesine gene fik- | ya inan rey enterese göstere- cekleri âşikâr Mem! Ee inde memnuni- < © sun a ın teminine mutlak bir surette çalışılacaktır. dan başka diyebilirim ki: Bi a yayı sulh içinde bıraktıkları ei - dirde biz kimseye Daya deği - liz. Bilhassa Almanyaya karşı hiç bir e Şol Şüphe yoktur ki, bizim mleket i- çindeki la x mili interesse- lere muhalif bir şey telâkki edil « diği müddetçe ihtilâflar eksik ol » serbestçe yapabileceği beynelmi lel dostluk muahedeleri ve misak- arı onların tabii bir hakkı iken; biz sulhü temine çalışan bu bağla- rı kurduğumuz. bal ağır milli itti- hamlara uğruyoru Yeni Avusturya Er düşünce lerden pek uzaktır. Fakat inkâr edemiviz ki, iyi ve doğru düşün - celer üzerine kurulan bir müda - faa kuvveti bir devletin e Için mümarkak lâzımdır, vet memleketin içinde ikiyi ve dışa karşı da her ya » tm koruybileeğini isbat etme- idir Yol parası toplamak için alınacak memurlar Yol paralarını toplamak için a- lıacak otuz beş m. Bunun aksini iddia etmek kadar | içi e ve manasız bir şey ola - an ir kayi - ir, şu şartla ki, kadar ttuğu doğru da rimizde olan bir ulusun tutacağı n doğru yoldur — sonuna kadar yürüyebilsin, İkinci sual Avusturyanın siya- si yaşama kabiliyeti var mıdır? maça Diğer ulusların burada izam ve asayişin tam olduğuna milli müddetce Avusturya - e -İ ilk vardır. Bunlar arasında üniversite mezunları da bulunmaktadır. tihana girenlerin evrakı çal ya başlıyacaklardır. | ar. eşiktaş Halke, in in Biat Beşiktaş Tarih yl üyi e meseleleri e3 — m. - san — BE e 8 de Beşiktaş Halkevinde bulunmaları, KURUN'un edebi tefrikası: 13 Şimdi ben nasıl cevap verebilir- dim. Zaten kafamda kadın rengi — hakkında birleşm'ş bir şey yoktu ki! Kadını rengi ile benimsemek için ne kadar geri olmalı. Eldiven oldu a. Bürhan Cahid ye timin sarpa Mei: an liyan ev sahibi arkadaşım Fazil şi lâtifeye boğdu: — Canım Feridun bir kere ev - lenmeğe karar versin üst tarafı ko- | lay. Öyle değil mi?. Şimdi ne ya - pacağız, poker mi, briç mi? Oh.. Kurtulmuştum. Cavidan Hanım yerinden fırla - & ker oynarım. Heyecan sız belin hoşlanmam. nattı — Poker artık, modası geçmiş bir oyun oldu. Salon oyunu iç'n briç daha kibar Kocalarının dail rıştığı bu ol - dukça gürültülü münakaşadan son ra iki partiye ayrıldılar. Gi Ge — Sesiniz çıkmıyor Feridun bey. Siz ne oynamak istiyorsunuz? i bir, dedim. Maksat va- Sizi kıskanıyorum âdeta. O kadar sinirsiz, sakinsiniz ki! — yun li sig si - Mary Ev sahibi 0 a ti — Artık konuşmayı bırakalım, edi. Poker istiyenler ortaya, briç oyniyacaklar köşedeki masaya, Fazıl karısı ve Cavidan poker - e ısrar etmişlerdir. Ev sahibesi bana — Siz de gelin de karemiz ta - mam olsun. ded. Başımı eğdim — Emi dili Ötekiler briç masasma ri Giy pek iyi poker bilmem. Fa - ÖZ ileti anla şansım an Ok rağmen bu Mi ve üç dört lira kazandım. ie sıla e etti: e de bil” bi i masadan iğ v0 atıldı: — Tabii bekârların kazanmak hakkıdır, Eğlenecekler. , Fazıl beni müdafaa sinek iste - yn e dr re mi . Hem E un para ile eğlenecek hale ei ki daha! 1 aralarına tığım, huyları, âdetlerini; mazilerini bil yeni dostlar a lost rasında geçen ilk gece pek Ma oldu. Saat bire doğru hep beraber mia "Belkis ko - <asile beraber gelecek perşembe lanmalarını rica etti ekiler kabul pi Ben, geride, şapkam, eldiven - Teri İde si, ümmeti 2 ni sıkmak için sıra bekliyordum. Belkis peri > beni bularak ayrıca rica et

Bu sayıdan diğer sayfalar: