31 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

31 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Şehrimizde daimi nümune ve ambalâj sergisi açılacak Kerestecilerdeki hâlde bu Haziranda açılı .FlATI 5 Paya ii inn Kıymettendüşmesi ği Belçika'da Theunis hükümeti- nin devrilmesi ve yerine Van Zee- Jand kabinesinin geçmesine sebeb olan buhranın uluslar arası müna- sebetlerindeki önemi parasını al. tan grupuna bağlı tutan devletler den birinin daba altın esasından ayrılmasıdır. Acun devletleri para m üç gruba ayrılmışlar. > — Paralarını İngiliz lirasma bağlıyan devletler. 2 — Paralarmı altın bağlı tutan devletler. 3 — Doların bu iki gruptan ay- rı bir irymeti vardır. Ve Amerika'- nın uluslar arasında ticaretinde- ki büyük ağırlığı dolayısile bu da başlı başma bir grup sayılmakta- dır. Birinci grupta İngiltere ve de- minyonlar ile İskandinavya ülke- Jeri vardır. İkinci grupta bulunan başlıca devletler, Fransa, Alman- ya, Italya, Belçika, İsviçre, Holan- da idi. Amerika da başlı başına bir dolar grupu teşkil ediyor. İsterlin kıymetinin düşmesin- denberi devam eden bu ayrılık, Londra iktisat konferansında da devletleri gruplara ayırmış ve kon- feransın müsbet bir netice verme- sine büyük ölçüde engel olmuştu. Eski zamanlarda bir devlet pa- rasının sağlamlığı ile övünürdü. | Bir devlet parasının kıymetten düş- | mesi, © devlet için ekonomik felâ- ket sayılırdı. Şimdi bir takım eko- nomi sukutlarna çare olmak üze- re devletler istiyerek para kıymet- lerini düşürüyorlar. Amerika do- ları iki düşünce ile düşürdü: 1 — Dış ticaretini genişletmek, — Çiftçilerin borç yükünü ha- fifletmek. Dolar ve İsterlin kıymetinin düşmesi, paralarını altma bağlı tu- tan deietlerin İLİNE çok zorlaştırmıştı. ransa'nın İiderliği altındaki bu grup, bu zor- Yuklara rağmen, şimdiye kadar tu- tunabilmiştir. Çünkü onlar da pa- ra kıymetlerinin düşürülmesinde, ondan hasıl olacak faydadan zi- yade mahzur görmektedirler. Belçika böyle para kıymetinin düşürülmesini faydalı olmaktan ziyade zararlı sayan devletlerden olduğundan şimdiye kadar altma bağlı kalmıştı. Ancak altma bağ- h kalan Belçika'nın dış ticareti gittikçe daraldı. Bu ticareti azacık enişletmek umudu ile eski Baş- Çüzna Tül; yasi Diş Büke nı Hymans ve Maliye Bakanı Gutt'u alarak geçenlerde Paris'e gitmişti. Gerçi Belga - kıymetinin altma bağlı olarak kalmasını Fran- sa da istiyor. Çünkü bu grup azal. dıkça, geri kalanlar için de para- larını altıma bağlı olarak tutmak zorlaşır. Altın grubunun amacı, bütün acun devletlerini tekrar al- esasma yanan caret munhedelerile ei kolaylık- Peri başka devletlere de göstermi- ye mecburdur. Belçikaya yardım edeceğim diye Fransa'nın ticaret peer altüst olabilir. Fransa'dan yardım görmeden Brüksel'e dönen Theunis, kısa bir zaman sonra istifa etti ve yerine şimdiki Van Zeeland kabinesi geç- ©. Bu kabine işbaşma geçeli, bü- tün acun, Belçika'nın mali zorluk- larıma nasıl bir çare bulacağını görmek için gözlerini Brüksel ü zerine dikmişti. Van Zeeland için #ki yol vardı: i — Belçika parasını altmdan ve isterling'e bağlamak. - Kıymetini düşürerek daha iz bir kıymette yine altına bağ- li kalmak. Öyle anlaşılıyor ki, Van Zee Band, Belga'yı isterling'e bağlamak istememiştir. Ancak Amerika'da olduğu gibi bir kanun ile Belçika ulusal parasının kıymetini düşür. müştür. Başbakan, Belga'ya yeni bir kıymet verilerek tekrar altına bağlanacağı bildiriliyor. Ancak yeni kıymetin ne olacağı henüz yor. Ruslar Amerika da dahil olmak üzere bir Uzak şark misakını teklif ettiler İngilizler Sovyet Rusyanın barış hakkındaki açık sözlülüğünden, tabii #avırlarından m memnun oldular LONDRA, 30 (A-A.) — Röyter a- Moskow Karl Marx'ın bir portresi bulunuyordu. Bay Eden, dün ve evveli gün Bay vinof ile yapmış olduğu görüşmeleri rasile gözden geçirmiştir. Bu görüşme hariciye komiserlerile yapılmış olan gö- rüşmeler gibi dostane ve samimi olmuş» tur. Tercümanlık vazifesini Bay Litvi- nof görmüştür. MOSKOVA, 30 (A.A.) — Bay E- den bugün Bay Litvinofun Moskova ci- varmdaki sayfiyesinde dış işleri iye ri ile müzakerelerine devam etmiştir. B. Edenin Moskova ziyaretinin büyük bir muvaffakiyet göstermeye başladığı an- hayılmaştır. Röyter ajansının hususi muhabiri - nin gayri resmi, fakat iyi malümet «lan zevatla koni Sovyet vicalinin B. Edenin açık sözlülüğünden ve tabii ta- verlarmdan çok memnun kaldıklarını te- barüz ettirmektedir. Bay Edenin bu zi- yareti bir çok çekingenlik bulutlarının dağılmasına yardım etmiştir. Uzak şark misahı VAŞİINGTON, 30 (A-A.) — Bay Hull, Bay Litvinofun Bay Edene yap - tığı söylenilen teklif hakknda mütalca yürütmeden istinkâf etmiştir. Bu telli fe göre Bay Litvinof, Uzak şark mese leleri ile alâkadar bütün devletlerin, A- merika da dahil, Uxak şark misakı istersiştir. nezareti memurları da bu hususta mötalen yürütmekten istinkâf etmişlerdir. VAŞINGTON, 30 (AA) — Bay Şü iz Sahib ve Başmuharriri: Siird 10 uncu sene No, 3281 Bay Eden, Con Saymen . Uzak şark misakı halkında demiş- MOSKOVA, 30 (A-A.) — Stalin, bu gün Bay Eden il yeniden yapacalılır. Görüşme, Bay Lsivinofun Bay Edeni yazhik evinde vereceği bir öğle yemeği esnasmda olacaktır. sensen Kaya Trakya- daki tetkiklerine başlıyor Trakyanın imarı için bir kanun projesi hazırlandı, tahsisat istenecek B. İbcakil Talide bugün gidecektir ———— ANKARA, 30 (Telefonla) — Içeri isler Bakanlığı Trakyaya muhacir tek sif, Tenkyanın ima — İşini daha esaslı bir surette yapabil için bir kanun projesi hazırlamış- tr. Bakanlık bu kanun projesi ile 1934 ve 1935 mali yılları için ayrı ay rı iki milyon lira » ik bir tahöisat is- temektedir. Proje. ye göre ayni mali Yıl içinde sarfedil- meyen paralar ze- lecek senelerde de Bakanlık bu para ile Trakyanın imar ve iskânı işini ele alacak, şimdiden hazırladığı bir programla bunun ta - bakkukuna çalışacaktır. Bu cümleden olarak memleketimize gelecek muha- sirler tarlası bol olan köylerle yeni ku rulacak köylere yerleştirilecektir. Içe- ri işler Bakanlığı Trakyada muhacir- ler için yapılacak evlerin biribirinin ayni olmasını temin maksadile ev plân ları hazırlatmış, bu plânları bugün Trakya Umumi Müfettişliğine yolla - mıştır. Yapılacak evlerin bütün mal- #emesi hükümetçe verilecek ve muha- izler yapılarını kendileri yapacaklar- dır. Bu akşam İstanbula hareket eden Trakya umumi müfettişi yarın İçeri işler Bakanı Bay Şükrü Kaya ile bir- Bkte Trakyaya gidecektir. Bay Ibra- him Tali, Bay Şükrü Kayanın bu tet- kik seyahatine refakat ettikten sonra tekrar şehrimize Bakanlık! Bay Ibrahim Tali İçeri işler Bahanı Bay Şükrü Kaya hiyettar zatların söylediklerine naza - eke iki sene zarfında en a- pa in muhacirin irilebi. leceği anlaşılmaktadır. semai İçişleri Bakanı bugün Edirneye gidiyor . Kişler Bakanı Bay Şükrü Kaya Parkotelde biraz meşgul olmuş ve öğleden sonra dişlerini tedavi et - tirmiştir. Bay Şükrü Kaya Trakyada göçmen yerleştirme vaziyetini gör - mek ve yerinde lâzumgelen telbirleri almak için bugün Edirneye gidecek- tir. Bakanın bu seyahı gün sür recektir. edecektir. —————MmMM RR e belli değildir. Brüksel" den bildiril. diğine göre, “Belga hiç bir vakit bugünkü kıymetten en çök yüzde otuzu geçen bir inme göstermiye- cektir... O halde en çok indirilirse, Bel- çika parası yüzde otuz düşecek Mi Belçika Belgası tutan- lar paralarının yüzde otuzunu ye- niden kaybedecekler demektir. Yeniden diyoruz; çünkü” şimdiki Belga esasen eski altın kıymeti- nin yedide bir kıymetine düşmüş- tü. Ancak altın esasına bağlı olan bir devlet parasınm yeniden kıy- metten düşmesinin, altına bağlı kalan devletlerin paraları üzerin- deki tepkisi (aksülâmeli) ne ola- cak? İşte Belga'nm geçirdiği buh- | ranın asıl önemi bundadır. A. Şükrü ESMER PAZAR Saylavı Mahmud SOYDAN 31 MART 1935 Tütüleskonun Bay Lavala ziyaretleri münasebetile Paristen gazete Polska- ya bildirildiğine göre, küçük anlaş- ma bakımından bugünün en mühim meselesi, Macaristan ile Bulgarista- am silâhlenması meselesidir. İtalyan tesbiti Vpurculuk Şirketi u- mumi heyetinin, dört es ki vapurun satılması, Şirket, yeni gemi alma» dan önce gerek Deniz - yolları idaresinin gerek vapurculuk şirketinin menfaatleri noktasın - dan tonajların sabit bir hale getirilmesine lü - zum görmektedir. Çün- kü, bu gün Vapurculuk sirketinin iç kabotajda vafar ey e i kı, aldığı yeni ile yüzde 31 den kır - ka yükselmiş bulunmak tadır. Denizyolları ida- resi ile şirketin yeni ge- mi almak hususunda verdikleri son ka rarlar, tonaj nisbetlerinin de artması- na meydan Bay Hitlerle görüşürleren LONDRA, 30 (A.A.) — Times ga - zetesinin Motkova muhabiri, gazetesine çektiği bir telgrafta bursda yapılacak ilk tekliflerden birinin Fransa, Sovyet Rusyaya ve Çekoslovakya arasında bir mütekebil yardım andlaşması olacağını söylemektedir. yi Harald diyar ki: Söylendiğine Silin, Uzak çörktn barışın idame si için Sovyet Rusya, Japonya, Ameri- (Devam: 5 inci sahifede) eirieeremeke Altıncı Balkan Oyunları verecektir. Denizcilik işle- İstanbulda oluyor, dün tebligat yapıldı Türkiyede yapılması 934 de A- tina kongresinde delegelerimiz ta- rafından kabul edilen esas dahi - linde altıncı Balkan oyunlarının bu sene yaz sonlarında İstanbulda yapılması takarrür etmiştir. Bu karar alâkadarlara bildirilmiş ve bu büyük spor hareketinin Türk milletinin şerefine uygun bir zen- ginlik ve büyüklükte yapılması i- çin icap eden tedbirlerin alınması alâkadarlara bildirilmiştir. “Suikast davası Venizelos suikastı suçlu- ları beraet ettiler ATINA, 30 (Hususi) — Venizelos Deo abbas Azat beki tur Mahkemenin kararı reis tarafından tefhim edildikten sonra müzakereye çe- | kilen jüri heyeti saatlerce süren müza- kereden sonra müttefikan suçluların be raetini istemişlerdir. Mahkeme de beraet kararını vermiş olduğundan mevkufların hepsi tahliye | edilmişlerdir. Yalnız çete reisi Karata- | paş başka bir'cürümden dolayı da mev-| e er e er tir. Venizelosun mallarına haciz ATINA, 30 (A.A.) — Bir Amerika bankasının Paris şubesi, Bay Venize - losa avans olarak verilen 70,000 ingiliz Hrasına karşılık olmak üzere Kiryakos isimli yük gemisile Venizelosa ait bina» lara haciz konması istemiştir . Hükümet memurları, bu binalar i- le yük vapurunun evvelce haczedilmiş olduklarını binaenaleyh bu talebin ye- rine getirilemiyeceğini bildirmişlerdir. Bulgar - Romen hudu- dunda kâdise oldu. Türk lerden iki kişi öldü. (Tafsilât son haberlerde) Belçika meclisi Frangın kıymetten düşürülmesine karar verdikten sonra hükü- mete salâhiyet vermiştir. To ( Avrupada sınırlar değişemez Bulgarlarla Macarlarınis tediklerihukuk müsavatı Fransa hukuk müsavatının tanınması ihti- malini esas itibarile kabul etmiş fakat sınır ların kat'iyen değişmiyeceğini bildirmiş. VARŞOVA, 30 (A.A.) — Bay | bakanı Bay Suviç, bunların hukuk Müdür. 24318, Yexı işleri müdürü 24319 İdare ve Matbani 24310 müsavatmın muhtemel olarak tanın. masını teklif etmiş ve Fransa bu tek- Bi prensip itibarile kabul eylemiş i- se de bunun için bu memleketlerin Tuna andlaşmasına iltihakını şart koy- (Devam 5 inci sahifede) ilk önce tonaj miktarının isteniyor Tonaj nisbeti tesbit edilmezse eskı rekabetin canlanacağı söyleniyor Yeni alınacak vapurlar İki mühim os böyük deniz nakliyat şirketinin uzmazmi müdürleri B. Mustafa, B. Sadettin rinden anlayanlar, bu vaziyetin #ki deniz müessesesi arasında yersiz ve lü (Devamı $ inci sahifede) LYA SİMLERİ DA e İM EE YL AG GÜZEL YAZILI er İİİ İYİ air KUVVETLİ GAZE TAN! En meraklı en heyecanlı ro- manları “TAN,,da