25 Eylül 1937 Tarihli Kurun Gazetesi Sayfa 2

25 Eylül 1937 tarihli Kurun Gazetesi Sayfa 2
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

25 EYLÜL 1937 2 — KURUN Bug YÜstyanı 1 incide) en li tarihim ana hi Ja ıktanı sonra Sek si anlati k Türklerinin. haşin beş “yılında Ankarada is yaptığı tetkikleri şöyle anlatmıştır* “Selçuk iskeletleri on tanedir. Bu iskel İetlarin üçü kadın diğer yedisi de erkek iskeletidir. Burada tekrar: zait olan birçok karaniyometrik ve erik ölçüler. sayesinde le hesap dile neler ven tleri karinele: u on Selçuk Selçukların. tiziki olerak hususiletleri şiiyle Selçuklar yuvarlık kafalı in: yüksek, girmektedirler. z 4 aynak olan Alpidar bize gö” re > Türkleridir. arihi Tu et niş olan Proto - Türklerin göç yolları" nı seni gemi rdir. G— : Er yi An Tesi inde Anadolu ırkı ni e - şeyden bahseden profesör Vallois'ni tezi bi ki sonra başkan Bayan Afet dı Çok 7 ymetli ermirrs re teşekkür a 7 ği heykeller bize kati o ark tipi veremezler, On. : ii Ki bu noktayı işaret ediyo - m: Asıl Alpin bii Dün ye nadolu örfü diye “Avrupa tipinden aka bir — şey gösterilemez. “ PROFESÖR MORAVESİK'İN TEB- İ ün Son Celse e olunabileceğini. tesbit.ve bir mi- sul olarak birine eh hükümde” rı Osmanın ismini tetkik ederek, Bi- zans eler da bu eri gi şekillerde i kay o İark da e ismin bi le e Pe çolması icap ettiğini ileri sürmü; Ba ii an Na ofesör Bayan A| Ma car profesörünün bu ln dolayı randaidi te gekkür ederek alkışlandı Bundan sonra söz Profe İsmail Hakkı Uz eki verildi. İsmail zuçarşılı İsmail Hakkı Uzucarğılı “14 v. inci asırlarda Anadolu beyi ilimde toprak v ve halk idaresi,, mevzulu te zini okudu. Anadolu İN seed i e A yazma vesikalara “isti ni anlatarak sözlerini şöyle bitir o ör e R Profesör Valois Bu icmali hülâsa edecek olursak A mir Moravesik tebliğini ta- mamiyle tür > olarak yapmış Türk tarihinin baz irleri için kıymetli - kaynaklar vali görebilecek olan Bizans kaynak! hakkında faydalı © ve kiymetli iş eek a rk ka” ovimleriyle o Bizans o münasebetinin - harp yaa gül halinde - bin yıl mü” tecaviz bir m devam ledikten sonra, a; Tü rk kavi arihlerine > : i elekleri İrili tir. htelif di er için han ngi rklüğün tetkiki bakımından Bi ae e top: 5 e E teloğinin ii düzerinde dar alk idaresi Osmanlıların aynidir. Ve yan Maca: ar p rofesöi oravesik terimi ni Derileri tatbik ettikleri usul bliğ bü ir alâka ile usulüdür. araz! e e gelmiştir. Beylikle rdeki top rağı idare şekliyle köylünün hukuki vaziyeti muasırı olan Elim #halkı na nisbetle adilân: Bü -Afetin biz zir Profesör eri Hakkı Dünü Immn tebliği bittikten sonra Bayan Ai aşağı daki beyanatta. bu undu: bük Biliyorsunuz ki tarih vasıtalarla aranır bunların en i toprakları açarak hafir mn : suretiledir. Fakat asıl omü milletlerin arşiv © halinde toplanan vesikalardır ki tarihi araştır mak için en mühim menbalardan bi risidir . İ OBuşimdiye kadar bizde hemen! He men ihmal edilmiş bir vaziyette idi. Vakia ni bulan bu kâğrtlar i çi iye ön mak ömür ve k ha kik sok Gi ir e rk unun ve bil hassa pasir m Hakkı “Uzun çarşılmın bu hususta yaptığı tetkik er bağ e e için hakikaten em ilki ay haizdir. Burada e o kadar bütün mahiyettedir âlimlerin ayrı ayrı çalışması ha: İtürüne en bü ime tice ve bin yl b z > “ Ikinci ve kinci celse 'asbaşkan Hasaj Ki Çambelin başi karilığında li Sekreterlik sıralarında Kemal Ünal ile Sıdıka İhdnkur bülunu zini idu. an Sözünü sia ımdan B. Hik Bayura verdi. Profesör tezini söyle anlattı: rofesör, e ai lu te oki erir va Hikmet Bayur ırda dini ve eren > eli teybi, ar I taşıyan Çito Sanka ral ra Ekberi ettirerek bü nasıl idare et mek indiği kölli İnsan alâl ve ie bir. Hökikat tan Ekberin bi halanın mall uzun uza anlatan profesör şiddetle alkış uplarını Bundan sonra Macar milli mü: genel direktörü | Kon ve Macar “ minin menşeine dair bir tebliğ m rak'kürsüye Mer profesö; del Türklerin mühim tezini okudu Türk, Macar ve Romen âlim iş bir e alışmalarmı teklif ederek bitir: Dünkü vi saat 19,30 a kadar sürdü. Başkan bugün saat 14 te- stop lanmak üzere celseyi tatil etti. Misafir profesörler Ank ara ve Çanakka-) » — gezecekler rih el iştirak eden ec ön ri e ın, sabahı Arkeolo ji ve Türk — erleri müzeleri ile Süle; eğmaniy e camiini, Yedikuleyi surları ziyaret etmişlerdir. Y it Man e a — İslâm müzesi ile 2 e camiinde B. Celâl Esad mi Hirlere kina gelen-izahatı ve: iel dir. 16 ağ e edeceklerdir. Profesörler bn Alacahö yük — Pazar öy « hafri yat mii geze Misafirler 27 ei ii Anka rada pane şehrin görmeli ö yerlerini gezecekler ve Profetörlrin mühim bir kısmı ya 30 Haydarpaşa Ani Ortazaman Türk hu- kuki müesseseleri Tez sahibi; O. Prof. Dr. Fuat Köprülü a Şerle hükuki ielalnieek mahiyetini e tekâi miri izaha çalışan bu ilim şubesi, inin si ola; şubeleri gibi, henüz başlar. halinde ae r, şimdiye ka. dar elde ettiği la e iyle uğ. kadar| ir bütün im mere oL. Mene gibi mk tarihi tetkiklerinde ni ve. veya müphem ör e eri ikmal etmek, yahı in ifade ettiği a ia ydi anlayabilmek ancak bu sayede) kabil. olur. Bilhassa ortazaman Türk hukuki En #eşeleri pie çalışanlar, bu husustaki v: sikaların ve müphemliği | karşı Bina hukuki sosy: loji yardımına fevkalâde muh ar, kuki — etnografyaya gelince, azaman Türk tarihinin hususi tekâmülü neticesi olarak, bü şubenin, Türk hukuku ta. rihini tesis bakımından hususi bir ehemmi. yeti vardır: a ki sre ortazaman snasında büyük nisbette islâm dinini kabul süzdü ei biribirle; e çok uzak halarda ve k farklı lar dairesinde yaşamışI hattâ bazı uzak sahalarda, mütecerrit klmış bazı küçük Türk ibeleri, son zamanlara kâdar, i-paganiz.. ve onunla miltei Uesseseleri, kabiy. le an'anelerini muhafağa etmişlerdir. lu. e kadar devam eden b et, yâni muh. telif Türk şubele: il tekâmtı, Yün muhtelif safhi erin mev cudiyeti, Türk b miseisrlalakı tekâ. mülünü takip hususunda Türk etnog, | na e ehemmiyet ref veriyi Bü el a vesikaların lâyikiyle tesbit edemediği e. bir hukuki easy lamak ve ekâmül safhalarını vi e kabil alda, harici tesirler lerinin tetk Zu gibi, kinde de sıkı bir ai elde e sök oluyor. TL. GERİYE BIR BAKIŞ rin eydi kültürü çerçevesin.. — Türkl il iğ bir e hukuku yaratıp ii adıkları ml tetkiki bii meden ıl mesel ler islâmiyeti kabul etmezden al, ln adan o Yerköy ve oradan di ii bi “e gideceklerdir. 'esörler ikinciteşrinin 2 nci gü nü gbrimize döneceklerdir. araya. gitme; yek. kyk rin bir kısmı yarm vi nakka eye ve oradan ee Truva ya'gidip vapurla döneceklerlerdir. Davetliler salı günü İstanbulda bu unacaklardır. aramak için nasıl hareket lâzımgeldiğini şüp( has hukuki müesseselere malik değiller miy- hesiz Get erdi. Sahaları itibariyıs| di? biç ol ve. ideri müesseseler) Hukuk tarihini yalnız kanun metinleri. ri amme rae çok iştigal etme. | nin şerhinden çıkarmak isteyen bazı garp mü leri icap eden tarihçilere gelince, bunlar ta. pr göre, Türkler ancak müslüman ol. rihin daha fazla âskeri Ve diplomatik hâdi.| duktan sonra hukuki bir kültüre malik oL seleriyle — diğer tabir ile institutionnel değil unla DE , bu da islâm hukukundan başka identel rla eşgul olduklarm.| bir şey değildir. Biraz evvel bu menfi vo dan, içtimai tarih tetkikatına girişmel atleri ve bunu doğuran başlıca sebepleri ki- hazırlıktan, yâni bugün uş) saca etmiştik. En basit SYO- tarihi ve sosyolojik Kültürden mah! loji bilgisiyle mücehhez olan bir kafa bile, Ortazaman şark tarihine ait tet.| iptidal cemiyetlerin dahi ken: leriyle e ortazaman garp tarih'nel mütenasip hukuki müesseselere malik old betle— henüz ne kadar geri) gunu bilir. Türkler gibi eski zamanla; sarkar >. duğunu bi e ri büyük siyasi heyetler kurmuş bir mi dan bir eserinde âçıkça göstermiştim etin ise, yalnız hukuk değil, bilhas. in birçok büyük ve ix meseleleri,| sa amme hukuku bakımından da endin? hamak pe dursun, hen ir problem) has müesseseler da getirmiş olması gi. a konmamıştır. 1 şart. m tabiidir. Sosyolojik donnee'lere dayanan e tarihçi ve hukukçuları arp. mantiki istidiâli, tarihi vesikalarla teyit r Türk Bukuku mevcu! lmadığr.| eri —mevzuumuzun çıkma, nenfi bir kanaatin ne sebeple yer.) mak'için yalnız ol : leşmiş RT ğu kolayca anlı mi hasır kalmak üzer: derin iye 4 — Ortasaman "Ture nü! tetkik |: evvelki hukukt öle ve bilhassa a: için, umumiyetle hukuk ar eline me eee umumi bir göz atalım: ittibâ. edilen usule ve tarihi —filolojik muh. an Türklerinden bahseden ie telif yardımcı disiplinlere gn tabi ir, Di im miyetle, Türklerin Bu ın, içi eri hukuk bilgisi nel hayat irdiklerini ve anca kadar li ise, e ni bi sonra yâvaş yavaş yerleşik Dİ şek. kaynak! yim bir line geçtiklerini bir mütearife e mesi ni di derler. rkler Ni pan e eler e de) göçebe tmek tamamiyle yanliş o kadı an Türk Kame pe Cenubi Uygurlar gibi tarihi gibi si ben ik en Hel Tag yraklarının in şubelerinin ei mahiyst ve kıymeti la; bi ie E lr tari da arala büyük bir kısmı heniz yazma halinde) itibariyle nl Lİ veya yazi göz kalmış, tenkitli basmalarma ani 2 ln etini geçirdiklerini ve ancak islâmi. yâni erudition mesaisi pek geri bulu. ber, noj 6'i islâmiyetten © evvelki man bir sâha için bu zaruret büsbütün ken.| ürk cemiyetleri için esasi bir karakter gibi dini gösterir, Her ilk adı. mez ai imkân yoktur. mi olan anslytigue için za. iki ruf olan Obi O hazırlıklardan © sonra ai va ve biribirinden çok fari! #yuthetigue mesaisi için de, bütün içti, | gektileri bulunan nomadisme'in, içtimal tekâ. mal institutlen'lar o tarihini kucâklıyan ge.| yil bakımından, geri bir safha © olduğunu Biş bir tarihi kültüre ihtiyaç vardır: Bu ara.| ve göçebe kavimlerin maddt ve manevi yük. da, anda Türklerle e i| sek bir sa lr ve hukuk! teşkilâttan mah sıkı münasebetlerde bulunan muhtelif Tum telidir » imlerin —geniş manasiyle— tarihini ve bil.İ Tarih ve e tetkiklerinin bugünkü ne. hassa hukuki milesseseleri tarihini bilmek) giceleri, bu yı taramdl ö& yük Bl ük bir ehemmiyeti haizdir: k tari.| kültür ie ki dl li hinde esasi bir ehemmiyeti olan mütekabil| pu me; tesirler Mi anlamak başka (o süretle| ortazamanda maki ydaynl ii kabil olam: kültür mi , Eurasia giye ia h bütün bu bilgiler kuv.| vimilerinden ne gibi iktibaslarda bulunluğu. vetli bir siaybleği kültürüne yâni hukuk so: göstermiştir. Bilhassa * askeri teşki di Zeze kdar a a desi rr ei bam Iâtı harp Aletleri ve tekniği gibi hürüslardıi * © ,#tnografyaya , dayanarak), #öikiyetleri, keğdilerine düşman kavimleri itirat “edilmiş” lal İkçileri târâtmdan bile azı göçebe Türk zümrelerinin, bu fatih ve istilâer adlı göçebe! teşkilât yâni idari ve siyasi mi kd bakımından 8 İleri bir derecede olmaları gayet tabiidir. Biraz aşağıda, in a bü. iz. Yal. nız buradı ye m bir vr na çerisi mi ee : Tü i Türk leri e bre ei çe lerini hikâye eden Avrupa kronikçileti, or- den ların hayat tarzlarını ve kültür seviyelerini, realiteye tamamiyle aykırı dani ik, çok geri bir Miş göstermiye çalı la hat. u sebeple çok ol Yeli kendileriyle te- Bal elli düşmüşler. Ayni hali, "Türklere hasım Çin annalcilerinde aynen gördüğü. MÜZ gibi, Cengiz istilâsindan bahseden muasır islâm ve hiristiyan m da ei etmekteyiz. * Balkanlarda. ki mad evi büyük m ciddi Balkan alimli i iie iri Diş self gi 8 E mak lâzrmgeldiğini gi iyi ai — m Rİ Asya ve Ce ei a ii edilen dağmık ve kifayetsiz i, bunların hiç de iptidat sayılamıyset$ bel huhukt > e ei erhalesinde bul si Hidir. Bazıları büyük yi ratorlu lari iin kle eden bu iy iğellerin ami »seleri, iyi tanz'”" vE BER RE Rin ii z gi Sl Bağ derhal m Am kukun: rtakım conception'lar ve 0015 li la eğin binli bla nite) ei vi a fonction publlgve) isimleri, PEK & fâsıla ile, biribirlerinden m vi bei Türk: devlelterinde göze $97” yor. ” Bundan 'as Ki inip eN man Türk derinin asi türü çerçevesindeki — yi de de a rr bi ve ve gl ayni idaz ayni ünvanların 7” dığımı göl

Bu sayıdan diğer sayfalar: