25 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

25 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

CUMARTESP Pr Geniş lar çevirmiye kalkışmışlardır. Ziraatte Bir Milli Misak Ahmet Emin YALMAN Z iraat Vekili Şakir Kesebi- rin diğer bir sütunumuz- da çıkan sözleri, hiç şüphe etmi- Yoruz ki, memlekette umumi bir alâka uyandıracaktır. —. a. eliz ği milli misaka bağlamak ve bunu şahsi düşüncelerle her dakika değişmekten korumak; elbette €n kestirme kurtuluş yoludur. Bü memleket, umumi hayata ait iş- lerin şahsi telâkki edilmesinden ve tu tulacak yolun şahıslara göre her an değişmesinden hudutsuz zararlar gör- müştür. Bu yüzden nekadar kuvvet Ve zaman israf ettiğimizi maddi bir #ekilde gözönünde canlandırmak müm kün olsa dehşete düşeriz. Bilhsana zi- taatte bunun neticelerini pek açık bir #ürette görmek mümkündür. B” asra yakın bir zamandanberi zirai wlahat adi altında mem- lekette sellerie mürekkep akmıştır. Kimi “şuradan başlıyalım”, kimi “bu- Tâdan başlıyalım” diye masa başında Sene yormuştur. Iş başına geçenler- den herbiri, daha evvel gelenlerin 18- Yahat Jâyihalarmı iptal etmek ve yeni sini yazmak suretile kendini göster- mek istemiştir. Arasıra aciz hisleri duyulmuş, dışa- Yıdan yardımet çağırılmıştır. Ecnebi Mlitehassıslara rapor üzerine rapor Yazdırılmıştır. Fakat sonra :“Biz duha İyisini biliriz” diye bütün bu raporlar hasırsitı edilmiştir. Bugün memleketin bazı mahdut kı- #rmlarında, bazı mahsullerde gördü- Üümüz verimli kalkmmayı istisna e- dersek, şu acı hakikatle karşılaşırız ki Türkiyenin kendi başma toprak W- 2erinde çalışan vasati küçük çiftçisi bir asırdanberi ileriye doğru hiçbir Adım atmamıştır. Yehi usuller, topra- ÜN uygun tohum, gübre, sulama, zi- Tüatimize girmemistir. Netice olarak ta Türk köylüsü, insanca bir hayatın öğari icaplarını karşılayacak mad- di İmkânlar bulamıyor, asgari Yhti YAç haddinin altında bir ömür geçiri- Yor. Diğer taraftan memleket, umu- Mİ kalkınma programının süratle ta- wlkük ettirmeyi mümkün kılacak t İstihsal seviyesine varamıyor. Köy imiz. bütün çırpınmasına rağmen Mahsulü dünya piyasasile rekabet €- “eek fitlara mal edemiyor ve kâfi yi ktarda mahsul çıkarmıyor. Zaten ahsul bol olsa maliyet meselesi de #ndi kendine hallolurdı B ans 7 X. E ira Caddesi 18, 24819, 24810 vi | Ecnebi Propagandası Para Işinde ölçüde Hükümet Bu Fena Kaynağı Kurutacak Borsada çevrilen manevralarda, borsa haricindeki spekülâ- törlerin rolü tesbit edilmiştir. Fakat bizim tahkikatımıza gö- | re, mesele bundan ibaret değildir. Yabancı propaganda teşki- İ| lâtrda ayrıca faal bir rol oynamıştır. İ Başvekilimizin bir buçuk ay mezuniyeti hakkındaki haber | duyulunca, ecnebi propagandacıları, memlekette bulanık bir | hava yaratmak için bir taraftan bu haberler etrafında şayia- lar çıkarmışlar, bir taraftan da yanlış haberlerle Türk parasını | düşürmek ve memlekette panik havası uyandırmak için dolap- (Hükümet, bu yalan şaylaları çıkaranlar hakkmda tahkikata baş- lamış bulunuyor. Borsa komiserliği bu işle meşguldür. Bu hususta dün Elektrik Şirketinden 18 | Milyon Lira İstiyoruz! Şirket Taahhütlerini Nafıa Vekili Çetinkaya Diyor ki: “Tahkikat Neticesinde Şirkete Yü El Könacak, i Yahut Bütün Tesisatını Hükümete Bırakacak,, | BAŞMUHARRIRİI: AHMET EMİN YALMAN Üğraşmıştır Mezuniyetin, Türk parasını düşürüp düşürmemek hakkında Başvekille Bay Celâl Bayar arasındaki bir fikir ihtilâfından ileri geldiği yolunda tamamiyle yalan ve uydurma bir havadis birkaç saat içinde bütün şehri tutabilmiştir ki, bu da ecnebi propaganda teşkilâtının nekadar geniş ölçüde çalıştığı hak- kmda çok canlı bir alâmettir, | Bu suretle kendi kendini cürmü meşhut şeklinde ele veren propaganda teşkilâtı hakkıhda hükümetimizin hassasiyetle hareket edeceğine ve bu fena kaynağı bu vesile ile kökünden kurutacağına hiç şüphe etmiyoruz. e alâkadar kaynaklardan aldığımız hâberleri, 10 uncu sayfada bütün tafsi lütile veriyoruz.) Türkkuşunun Hava Turu Başlıyor Filoyu Atatürk Kızı Bayan Gökçen Götürecek Yerine Getirmemiştir | Nafia Vekilimiz B. Ali Çetinkaya | Istanbul elektrik şirketi murahhasla- | rile Ankarada yapılmakta olan müza- kerelerle Istanbul Telefon idaresinde ; yapılacak genişletme işleri hakkımda | dün kendisile görüşen bir muharriri- ; mize mühim izahat verdi, B. Çetin. kaya Elektrik Şirketi işi hakkmda bil | hassa dedi ki: '.- Istanbul Elektrik şirketi, mü. kavele ile üzerine âlmış olduğu taah- hütlerden pek mütüm bir kısmını yap mamıştır. Bugün mevcut olan tesisat tamirsizlik yüzünden harap bir hal- dedir. Bütün bunların yapılabilmesi için şirketten asgari T azami 15 milyon lira para istiyoruz. Şirket bundan başka kanunsuz ve nizamsız olarak branşman vessire ücreti diye halktan üç milyon liradan fazla bir para almıştır. Bunu da der- hal iade etmesi lâzımgelmektedir. BİZ bu dileklerimizi, şirketin burada bu- lunmakta olan salâhiyetli mümessille- rine tahriri olarak bildirdik, kendile- (Arkası 6 ımcıda) B. Çetinkaya Ita'ya Teminat Veriyor İspanyaya bir tek bile gönüllügöndermiyecek Fransa ve Italya deniz mütehassısla- rından kurulan ve Italyanm Nyon an laşmasına iştirâkini temin edecek ©- lan konferansa İngiltere namına öc niz erkâni hârbiyesi ikinci reisi Sır Villiam James ile harekât dairesi ro- si Albay Pbilips iştirak edecektir. In giltere murahhasları cumartesi günü hâreket edeceklerdir. Konferünsta Fransayı da üç Amiral temsil ede- cektir, uraya gelen haberlere göre, Itaj- Bern sefiri tarafından Fransa İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano arm bundan böyle Ispanyaya bir (Arkası 3 üncüde) gör Atatürk kızı Gökçen Arikara, 24 (Tan muhabirinden) — Türkkuşunun büyük memleket turu- ma İştirak edecek olan başöğretmen | Atatürk kızı Sabiha Gökçen, bugün #âat beşte buraya geldi, hararetle | karşılandı. Bayân Gökçen, Eskişehir. | den buraya tayyare ile bir saat 10 da- kikade gelmiştir. Bayan Gökçenin de iştirak edeceği büyük memleket hava turu yatın 15 te başlıyacaktır. Dünyanın ilk askeri kadın teyyarecisi, şimdiye kadar A. tatürk kızını ve Türkkuşu filolarını İ görmemiş olan yurt köşelerine An- karanın sevgi ve selâmlarımı götüre- cektir. — —— Belçika Kabinesi İstifa Ediyor Brüksel, 24 (A.A) — İndependance Belge gâzetesinin bildirdiğine göre, B. Van Zeeland bu akşam kabinenin istifasını krala verecektir. Kral kabinenin teşkil bir Sosyaliste verecektir. ri Amerikadaki Ecnebi Sermayesi New-York, 24 (TAN) — Hazine Nâzırı B. Morgenthau Amerikada bu lunan ecnebi sermayesinden alınacak vergiler hakkmda karşılıkiı itilâflar Hazırlandığmı söylemiştir. Amerika- du 8 milyar'dolarlık ecnebi sermaye si bulunduğu tahmin edilmektedir. | vazifesini Yeni Çocuk Ansiklopedisi | 116 | ei Mi 266| 30 kupona mukabil bir! 10 kupona mukabü bir it (300) kuru İ cüz 74 kuruştur. Büyük Kurultayda Beşinci Gün Dünkü Umumi Toplantıda Mühim Tebliğler Yapıldı f Kongrenin dünkü toplantısında bulunanlardan bir kısmı öşelerine ışık tu (4 Üncü kısmıda müzeler müdürü Azi- yüksek bir ilim İzin yerine muavini, beşinci kısımda Bay o Bâhmeti, oaltmcı kısımda profesör Fuat Köprülü musli- timlere icap eden ilmi izahları ver- İdiler.. Yarın da"7 inci kısım hakkın da Topkapı sarayı “*nüzesi müdürü Tahsin Öz ve Sinci kisim hakkında da Üniversite kütüphanesi müdürü (Arkası 6 merda) Tarihin karanlık tan ve beynelmilel hamlesi olan ikinci tarih kongresi dün de çalışmasma devam etti, Dün öğle- den evvel seksiyon toplantıları yoktu. Tarih hocaları ayrı ayrı gruplar ba- linde tarih sergisini gezdiler, Birine! kısımda profesör Şevket Aziz Kansu ikinci kısımda profesör Fonder Os- ten, Üçüncü kısımda profesör Bosat. Zirai Kalkınma İçin Milli Bir Program Hazırlanıyor Bu Program Yakında Kanun Şeklini Alacak Ziraat Vekili Şakir Kesebir ile Zi- raat Vekiletinin son çalışmaları hak- kmda görüştük. Bize şu dikkate de- ğer izahatı verdi “— Bugün bütün emeklerimiz esaslı nokta üzerinde topla Zirai kalkınma için devamlı mâhiş te bir milli program hazırlamak Bu program için elimizde bir çok unsurlar töplanmıştır. Meclis açılm - caya kadar çalışmalarımıza devam e- deceğiz ve ortuya kati bir: program çıkaracağız. Bu program Vekiller He. yetinden geçtikten sonra Kamütaya sevkedilecek ve orada bir kanım mu- bir hiyetinde müzakereye konulacaktır. Gaye şudur: Ortaya öyle bir prog- ram koymak ki, memleketin bakiki ihtiyaçlarını karşılasm, bütün mille. tin malı olsun ve iş başina ki, se gelsin bunun tatbikine ayni vam edilsin. Şahsi mahiyette kalan teşebbüsler Zirai kalkmmıya ait teşebbüslerin şahsi bir mahiyette kalması ve mü- (Arkası 10 uncuda) Gazetemize mühim izahat veren Ziraat Vekili B. Şakir Kesebir TAN Sütunlarında Yeni Tefrikalar TAN yeni neşriyat mevsimini, en cazip tefrikalarla, en gü- zel röportajlarla açmıya kurar vermiş, bunlarm dolgun bir lis- tesini, birkaç gün önce siz okuyuculara bildirmişti. Gazetemiz, bu yeni neşriyata yakmda başlıyacaktır. TAN muharrirleri yeni eserlerini hazırlamış bulunuyorlar, Birkaç gün sonra en muvaffak imzaların alâka çekici eserlerini, tefrikalarını, röpor tajlarmı zevkle okumıya başlıyacaksınız.