25 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

25 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Kanton faciasından sonra bir Çin zaferi! Şimaldeki Kanlı Harpte 3500 Japon Ö Çang-Kay-Şek Milletler Cemi- yetinden Yardım İstiyor. ilterede Bir Nümayiş Yapıldı İngilterede Bir Nümayiş Yapıld Nevyork, 24 (TAN) —Çin. Mhasındanı gelen son haberlere göre, bugün i Çinde Çangeçeu demiryolu üzerinde iki taraf arasında büyük ve kanlı bir muharebe *lmuş ve Çinliler büyük bir zafer kazanmış- ir. Göğüs göğüse yapılan bu savaşın 50- unda 3500 Japon maktul düşmüş ve 2009 İa- Pon askeri de esir olmuştur. Japon tayyareleri faaliyetlerine devam ederek bu- 8ün de Harkov şehrini bombardıman etmislerdir. Bombardıman yüzünden 100 kişi maktul ve 200 ki- W mecruh düşmüş, büyük binalardan sekseni yıkıl- Mister, Burada atılan bombalardan biri bir ingiliz, “lğeri bir Amerikan gambotuna yakın bir yere düş- Müştür. Hâdise esnasında bilhassa bir çok çocuklar liştür. Şehirde birer kulübeden farksız evlerde otu Yan fakir halk yersiz yurtsuz kalmış, veya evlerinin #akazı altında boğulmuşlardır. Bu fakir mahallelerde Ür tek asker bile mevcut değildi. Yollarda kızılhaç İeşkilâtının taşıdığı mecruh çocuklara sık sık rastge- İyordu. Manzara cidden tüyler ürpertici mahiyet- eid, Japon membaları, ordularınm Paotingfu ve Çang- Sen şehrini zaptettiklerini bildirmekte ise de bilhas- a şehrin zaptı haberi gayet şüpheli sayılmak- Şanghayda Şenghayda şiddetli yağmur Zunu durdurmştr. Japonlar Tehekiang sahili yakınında İraç ameliyat: yapmıya teşebbüs © Giyorlar, Lienyun'a asker ihracı için Yapılan teşebbüs boşa gitmiştir. Vüşen tuyyureter ,, Br'yapon Tesmitebiiğime”gere”1£ Ağustostan 22 eylüle kadar Çinliler tayyare zayi etmişler ve 48 han- garları tahrip olunmuş, ayni müddet Yarfmda Japonlar 38 tayyare zayi et Mişlerdir. Amerikanın bir kararı Nevyork, 24 (TAN) — Amerika ümeti Asya filosunun Amerika te tsı himaye etmek üzere Çin - Ja- bon hatbinin devamı müddetince U- Zak Şark sularında kalmasına karar Yezmiştir. Mareşalin beyanatı Bugün Mili Cephe Şefi Mareşal Kay Şek beyanatta bulunarak Vankin bombardımanmnın askeri vazi et üzerinde tesir etmiyeceğini, fakat dünyaya Japon battı hareketi- BİN mahiyetini anlatmıya yardım ede “ğini söylemiş, daha sonra: “Ameri- Kanm, Çini,, ve Çinin tamamiyetini 'urlarmak için değil, faakt bütün dün Yâyi siyasi anarşiden kurtarmak için mücadeleye müdahale etmesi Aimdır” OoOodemiş ve : o “Çin, hdi tamamiyetini temin eden dokuz “evlet muahedesini ve Milletler Ce- Yeti misakı esaslarını müdafaa için İarbetmektedir. Bu muahedeleri im- &den devletlerin, Çine yardım et- Meleri gerektir. Çünkü bunu taahhüt *tmişlerdir. Bu muahedeler meriyet | vkiinde olduğu için bu devletli af kalmaları mevzuu bah t Ax” sözlerini ilâve etmiş ve n “hlikelere rağmen Nankinde çalışan üababirlere teşekkürlerini bildirmiş- Dokuz devlet muahedesi Çin hlikümetinin Vasington sefiri Doktor Yang da dokuz devlet mts- hedesi çerçevesi dahilinde müdahale İtnini için çalışmaktadır. Ger taraftan dokuz devlet ara- ada da muahedenin tatbiki hakkın Da birtakım müzakereler cereyan et- ie ir, Fakat alâkadar hiç bir dev hehüz fikrini bildirmemiştir. İngilterede bir niimayiş Si iâra, 24 (A.A.) — Gece yarısı hay ağTu 200 kişi kadar tahmin olu- bir grup Japon safaretinin pen- leri önünde Nankin ve Cantonun — bardımanma karşı nümayiş yap- a rdır. Polis nümeyişçileri dağıt- te Ve bunlardan birini tevkif etmiş- ile Çinlilerin mukavemeti Japon taarru rr e Japon harp| EE e Fransa Suriyeye Tayyare Veriyor Adana, 24 (Tan muhabirinden) — Suriyeden gelen haberlere göre, Fran li Rurivenin hava kmwvet lerine esas olmuk üzere birkaç tayya- re hediye edecektir. Kont de Martel döndükten sonra, ordu, yerli hükü - mete devredilecek ve Suriye, Hatay ve Lübnan için ayrı para tedavtile çı- karılacaktır. Bu paralar şimdi basıl- maktadır. Fransa, hududumuzda bu- lunan Kurtdağında, manevralara baş lamıştır. Hatay hükümeti, Sancak merkezi- nin İskenderunda Kalmasmda ısrar etmektedir. Halk milmessilleri de te. merküzün Antakyada olmasmı iste- mektedir. Cezireliler, Fransaya bir nota vererek Cezirenin mukadderatı taayyün edineiye kadar Fransızların Cezireyi idaresini istemişlerdir. — —— Fransada Bir Parti Birleşmesi | Paris,24 (TAN) — Fransız Sosya. list ve Kommünist partilerinin bir - leşmeleri için yakında müşterek bir toplantı yapacakları bildirilmekte - dir. Ticaret on günlerde arstulusal siya» set âleminin iki önemli şah- siyeti, iki mühim nutuk söylediler. Bunların biri İngiltere Dış Bakanı Mister Eden, Ikincisi Amerika Bir. leşik hükümetleri Dış Bakanı Mis- ter Cordell Hull'dü, fkisi de nu - tuklarında birçok meselelerden bah settiler, bilhassa sulhün milletler- arasmda ticareti canlandırma ve hızlandırma yolu ile sağlamlanması üzerinde durdular, Gerçi bu sirada sulhe yapılan en büyük hizmet, si- lâhlanma yarışma en büyük hızı vermekte sayılıyor. İngiltere hilkü- meti de İngiliz silâhlanmasını az0- mi derecede İleri götürmekle sulhe yardım ettiğine inanıyor. Hattâ Mister Eden de son nutkunda İn- giliz silâhlanmasının, bu karışıklık devresinde sulh davasmı teyit et- miş olduğunu anlatmıştır. Fakat bu silâhlanma yarışının nihayet teca- vüz fikrini besliyen tarafları durup düşünmiye sevketmekten başka bir şeye yaramadığı da her tarafça ka» bul edilmektedir. Bu yüzden Mister Eden de ticareti canlandırma yoju ile sulhü sağlamlamak noktasma Idürüldü! Evvelki gün Ankaraya varan Başvekil istasyonda karşılanırken Ankara, 24 (A.A.) — Başvekilet Vekili B. Celâl Ba- yar bu sabah eksprese bağlanan hususi vagonla zehri- © mize gelmiş, istasyonda B. M. Meclisi Reisi Abdülhalik Renda, Başvekil Ismet Inönü, şehrimizde bulunan #iya- & 4 si müsteşarlar ve Vekâletler ileri gelenlerile Ankara & 4 Vuli ve Belediye Reisi, Emniyet Direktörü, iktısadi ve V 4 mali milesseseler direktörleri tarafından karşılanmıştır. PP A çar , A Başvekâlet Vekili Ankaraya Gitti N N N . ? MMA a Kâzım Dirik Selânikte Atina, 24 (TAN) — Selânikten ha- ber alındığına göre, Trakya Umumi Müfettişi General Kâzım Dirik; Selâ- MikEUAFMA VOPArAK GVYEM AU yan, Viyonunu, sonra da Yunan milli'pa. viyonunu gezmiştir. Öğleyin General şerefine bir ziyafet verilmiş, fuar İ- dare meclisi tarafından bir nutuk söy lenerek Yunan - Türk dostluğu te- barüz ettirilmiş ve Atatürk saygı ile anılmıştır. Buna karşılık, General Kâ zım Dirik te bir nutuk söylemiştir. General, bu nutkunda, Türklerin, Yu- nanlı kardeşlerine olan samimi dost- luk ve sevgi hislerinden bahsetmiş, ayrica sergiyi de takdir etmiştir, Türk paviyonunda Yunan İktısat Nazırı şerefine bir çok ricalin ve Kâzım Diriğin bulunduğu bir kabul resmi yapılmıştır. Londra, 26 (TAN) — Lord Hali. fax bir nutuk söyliyerek işçi partisi- ni, Avrupa devlet adamlarını tahkir TAN tren 1500 sivil polis tarafmdan göz hapsine alınmış ve kimsenin yaklaş. masına meydan verilmemiştir. Hitlerle, Mussolininin birçok mese- Jeleri konuşacakları, fakat bilhassa Ispanya meselesini hararetle mevzuu bahsedecekleri muhakkak sayılmak- tadır, Şüpheli bir adam Bu seyahat hakkında alman mü- temmim malümata göre, Mursolini Al manyaya ilk defa gitmemektedir. 1908 senesinde genç bir sosyalist tahrikçi olarak Almanyaya gitmiş, İ Kara ormanda amelelik eden Italyan ları ayaklandırmıya uğraşmıştır. O (| zamanlar şüpheli olan ve Alman polisi tarafından takip edilen Mussolini bu gün meşhur bir sima olarak Alman- yayı ziyaret etmektedir. Bu arada almanca öğrenmiş bulunan Italya hü kümeti şefi, bu hisanı oldukça iyi ko- nuşmaktadır. Ingiliz gazeteleri, bu seyahat hak- kında muhtelif düşünceleri gösteren makaleler yazmaktadırlar. Mülâkatm neticesi İngilterede merakla beklen- makrtedir. İtalyan Sefaretinde Bir Ziyafet Londra, 24 (A-A.) — Dük vedü- şes de Kent ile B. Chamberlain, R. Eden, B. Duff Cooper, B. Corbin ve 'B. Woerman bugün öğle yemeğini İtalya sefarethanesinde yemişler ve Dük ve Düşes d'Aoste İle görüşmek fırsatını elde etmişlerdir. Ar RL. Kastamonu Valisi Bir Kazaya Uğradı Çankırı, 24 ('Tan muhabrinden) — İ Kastamonu valisi B. Avni Doğan zev! cesi ve çocuklarile kendi kullandığı bir otomobille Ankaradan gelirken Çankırıda tren geçidinde, marşandiz treninin Onuncu vagonuna çarpmış - tır. Otomobilin motörü parçalanmış, Sinyor Mussolini Bu Sabah Münihe Varıyor Avusturyadan Geçerken Treni, 1500 Sivil Polis Tarafından Göz Hapsine Alındı Londra, 24 (TAN) — Romadan verilen haberlere göre, Sin- yor Mussolini Münih ve Berline gitmek üzere hususi bir ternle saat 12,30 da Romadan hareket etmiştir. Mussolini yarın sabah saat onda Münihe varacak ve istasyonda Hitler tarafından karşı- lanacaktır. İki hükümet reisi, Nazi geçit resminde hazır bulun- duktan sonra akşam saat 19 da Berline hareket edeceklerdir. Mussolini Avusturyadan geçerken —— Bir Âsi General Yaralandı Yaralanan âsi General Varela Londra, 24 (TAN) — İspanyada müteadazt cephelerde harp tekrar kt- zışmıştır. Dün akşam Üerro Grahitas daki âsi bataryalarma karşı hükümet bataryaları tarafından yapılan taar- Tuz esnasında Madrit cephesindeki â- silerin kumandanı General Varela'nm iç yerinden yaralandığı bildirilmek. tedir, Yaralardan birinin ağır olduğu ve elğer nahiyesinde bulunduğu söy- lenmektedir, Valensiyn Müdafaa Nezaretinin bir tebliğine göre hükümet kuvvetleri Hueskanın şimalinde bulunan Escue- ra mevkii ile Biescos mevkiini zapt ve ileri harekâtma dövam etmiştir. Franko, (İngiltere hükümetine bat vurarek âsi Ispanyol topraklarınds bulunan İngiliz konsoloslarınm tanım müsmı istemiştir. Salamanka, 24 (A-A.) — Almanya büyük elçisi B, Von Stohrer General Frankoya itimat mektuplarnı takdim etmiştir. Yugoslav Manevrâları Belgrad, 24 (A.A.) — Avala ajan sından: Yugoslav ordusunun Kupa nehri mintakasmdaki omanevraları, Harbiye Nazırı General Maritch'in ve Avrupayı iki düşman bloka ayır- | kırılan camlardan zevcesinin yüzü ya | ve ecnebi askeri heyetlerin huzuru muya çalışmakla ittiham etmiştir. ralanmıştır. ile devam etmektedir. ; :, ...... büyük ehemmiyet vermiş ve In - glitere ile Amerika arasında bu yol- da yapılacak ticari itilâfanmenin yalnız iki hükümet menfaatlerine değil, fakat bütün dünya menfaat- lerine hizmet eden büyük bir adım teşkil edeceğini ilâve etmiştir. Çün- kü iki memleket arasında konuşu- lan yeni itilâfname, gümrük resim- lerini indirmek esasma bağlıdır. Amerika Dış Bakanı Mister Hall de Amerikanın da sulhü ticareti can landırmak yolu ile kuvvetlendirmek lehinde olduğunu, arsrulusal tica- reti kalkmdırmakla, ekonomik milli, yetçiliğin ortaya çıkardığı kavgalar rın ortadan kalkfhasını, bütün dün- yada yaşayış seviyesinin yükselme- sini umduğunu anlatmıştır. ister Eden, sulhü sağlamla- mak için bu yolda beyanat- ta bulunuyorken harbi hiçbir me- sele halletmiyeceğini, artık harbin yenen taraf için de, yenilen taraf YAZAN: ÖMER RIZA DOĞRUL kadar bir musibet olduğunu İzah etmiş, Mister Hull de bu sözleri te- yit ederek ancak ticaretin eanlan- masile milletlerin refaha kavuşa - cağını ve huzur içinde yaşıyacağını anlatmıştır. Bütün bunların birer kati hakikat olduğu şüphe götür- mez, Fakat bu dünyada en güç an- Taşılan şeyler, en açık ve en aşikâr hakikatlerdir, Nitekim Uzakşarkta başlıyan ve bütün şiddetile devam eden yeni muharebe bunun en canlı delilidir, Uzak Şark harbi: akikatte bu harp son. gün- lerde bütün insanlık vieda- nı ürperten bir mahiyet almış bu- lunuyor. Bilhassa Japon tayyare - lerinin sivil halkı bombardıman et- mesi ve bunları perişan eden bir vaziyet alması Uzakşarkla alâkadar Yoluyla Sulhü Sağlamlamak karşılanmış ve bu memleketlerin matbuatı başta olmak üzere bütün dünya mafbuatı bu hüdiseleri “vah şet,, saymakta birleşmiştir. Evvelâ Nankinin, daha sonra Kantonun Japon tayyarelerinden bu muame- leyi görmesi, bu iki yerde tasavvu- ru bile İnsanları dehşet içinde bi- | rakacak facialara sebebiyet ver - miştir. Anlaşılan Uzakşark harbi. nin devamınca bu hâdiseler tekerrür edecek ve bunlarla Çinlilerin muka- vemetini ve maneviyatını kırmak yolu tutulacaktır. Fakat milliyetçi Çini temsil eden Mareşal Şank Kay Sek, bugüekü beyanatında bu çe- şit hâdiselerin Çin mukavemeti t- zerinde tesir etmiyeceğini anlat - #wış ve Çinin sonsuz kaynaklarını kullanarak istilâ harbine son verin- ciye kadar harbedeceğini anlatmış- tır. Esasen yabanci müşahitler de son hâdiselerin Çin maneviyatını sars- mamış olduğunu bildiriyorlar, Kstilâya bu şekilde mukavemet 8 denler ergeç emellerine nail olur- devletlerin şiddetli protestoları ile (o lar. ELE Dokuz Doğuran Kadın Gerçi kadınlar doğurmıya mahsus- turlar. Yani doğurmak için halk edil- mişlerdir. Ve gerçi kadınların içinde en hafif tasalardan dolayı bile dokuz doğuranları çoktur. Onun için kadm doğurdu diye şaşmak tabint kanunla» rmı tanımamak olur. Kadm dokuz doğurdu diye şaşmak ta bunun ayni- dir. Aynidir amma itiraf etmeliyiz ki, dünkü gazetelerde ajansın Ispanya- om Kartacana şehrinden alıp bize verdiği habere de şaşmamak kabil de. idir. Bu şehirdeki tersane memurlarm- dan birinin karısı 14 gün zarfında bi- rer ikişer gün fasıla ile dokuz çocuk doğurmuştur. Bir değil, iki değil, üç değil, dokuz azizim dokuz. Dile kolay, Insan raka- mını saysa bir dakika sürüyor. Be- nim şaştığım bu dokuz çocuğun dağ- ması değildir. Hayrete şayan cihet, bu dokuz yavrunun dünyaya gelme. den evvel nerede ve nasıl oturdukla- rıdır. Arkadaşlardan birisi bu müşkülü- mü hal için şöyle bir espri yaptı. — Akşamları bir tramvay sahan- ığma 15 kişi nasıl sığdıysa bu dokuz çocuk ta öyle sığışmışlardır. Teşbih fena değil amma, hâdise ger çekten acayiptir. Ve işin - belki de « hekimlik bakımından şaşılacak tara- fı doğum vaziyetinin 14 çün sürüp gitmesidir. Kanadadaki meşhur be- şizleri gölgede bırakacak olan bu hâ- diseyi zayıf düşüren taraf bu çocük- lardan yedisinin ölmesidir. Bu bir batında dokuz çocuk haberi ni okuyunca aklıma Nasrettin hoca merhumun bir fıkrası geldi. Hocanm karısı gebe kalmış, Vakti hamil gelip çatmış. Ebe gelmiş ve ka dın bir çocuk doğurmuş. Arkasından bir çocuk daha. Ameliyat esnasında elinde mumla ışık veren hoca ikinel çocuğu görünce “püf!,, deyip mumu söndürmiiş. Odadakiler bağırmışlar: — Aman hoca! Ne diye bizi zul- mette koydun ! e hoca olanca saflığı ile cevap gören dışarı uğruyor. Bi- raksam arkası gelecelt. Onun için sön dürdülm, Demiş ve gerçekten de çocu» ğun arkası kesilmiş. Acep, Kartacada da ikiden sonra ışığı söndürselerdi, geri kalan yedisi dışarı çıkmamazlık eder miydi? Bana sorarsanız, muharip Ispanya. da halk karanlığa alıştı. Küçük I- panyollar ışıksız da olsa dışarı çıkar- lardı. vermiş; B. FELEK Italya Teminat Veriyor (Başı 1 incide) tek gönüllü göndermiyeceğini ifade eden Leminat, Italya Hariciye Nazırt Kon Çiano tarafından Romadaki In- giliz maslahatgüzarlarma tekrar olun müştur, Londra mahafili bu hâdiseyi, Akde niz emniyeti namına ileriye doğru & tılmış bir adım saymakta ve bu saye» de gerginliğin kalkacağını söylemek tedir, Fakat verilen teminat müzake- renin ancak ilk safhasını tanımakta ve İkinci safhada gönüllüleri geri al mak meselesinin neticeleneceği tah- min edilmektedir. £ Müzakerenin daha ileri ve daha muvaffakıyetli bir İ safhaya girmesi umuluyor ve Londra * İnm B. Delbos tarafından yapılan te- © | şebbüslere müzaheret göstereceği ilâ İ ve ediliyor. Paris muvafakat ettiği ve fayda umduğu takdirde Londranm üç taraflı geniş bir Gkir mübadelesin- den çekinmiyeceği de anlaşılıyor. erek Kısa Ankara Haberleri Ankara, 24 (TAN) — * Vakıf paralar idarelerince, ve. rilecek ödünç paralar için, almacak faiz ve komisyon miktarları değişe tirilmiştir. * Ankara hava meydanmda Yan ye memurlukları için 30 eylülde