23 Mart 1929 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

23 Mart 1929 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MİLLİYETİN ŞEHİR. KORKUNÇ BİR İNTİHAR İhtiyar birRum dün gece vücudunu delik deşikretti | Bi gece sabaha karşı Ta- tavlada İntihar oldugu tes- pit edilen tüyler ürpertici bir vak'a olmuştur. Hadise şudur : Tatavlada Orta sokakta 13 numaralı eyde kunduracı Ma- kidonyalı 60 yaşlarında Vasli ile arkadaşı Niko — oturmaktadır. Ihtiyar Vasil nevrasteni ile ma- lül bir adamdır. Bundan bir müddet evel de gene bu hastalığı — yüzünden Balıklı hâstanesinde tedavi altı- | na alınmış (20) gün evel taburcu edilmiştir. Hastahaneden çıktığı günden beri gayri tabil hal gösteren bu adam evelki gece (10) santim tülünde — bir. çakı İle — aleti tenasülünü ve boğazını kestik. ten sonra — çakıyı vücudunu muhtelif yerlerine saplayarak delik deşik etmek suretiyle mis- Ni görülmemiş bir şekilde Inti- har etmişti Vak'ayı haber alan zabita eve giderek odaya girdikleri zaman Vasisili , vücudu delik deşik, sağ elinin avucu kanlar içinde, arkası üstü yi bir halde bulmuşlardır. Vak'anın Intihar olduğu anlaşılmakla be- raber tahkikata devam — edil- mektedir. Bir genç intihar etti Mı[[gpe askeri lisesi tale- besinden 18 yaşlarında Nuri Efendi dün saat on dört buçukta Üsküdardaki hanesinde sağ şakağına tığı tabanca ile beynini par- calayarak İntihar etmiştir. zabıta tahkikatına göre, in- tiharın sebebi, sınıf geçeme- mekten mütevellit teessür- dür. İkisi de yakalandı Bıı kaç gün evel Silahtarağada bir çinayet olmuş, Hilmi Bey Damında biri gece gazinodan ge lirken yolda iki İranlı tarafından Bıçaklanmıştı bu adamlar ahiren Yakalanmışlardır. Kör Hasanın marifeti alatada Kireçkapıda manav çırağı Hasan gece Galata- dan geçerken sabıkalı kör Ha- Ban tarafından iki yerinden ya- Talanmıştır. Yangın çıktı, söndü işlide Perihan — sokağında Avnl beyin evinden, Bey- Oglunda Lüleci Hendekte İranlı lüseynin kahvesindes yangın fikmış , bastırılmıştır. Kadın yüzünden kavga eyoğlunda Gülirzar ve İda kayy İT döst / meselesinden 'Yga ederek döğüşmüşlerdir. Köprü memuru Klııı gişelerinden — birinde Na çftmür bulunan Riza el Tevfik Bey mamında bir ;" kavga etmişler memur da- 'Ak yemiştir. Bir kadin kayboldu Midönünde İranlı Hi .“—tııııı Behiye hasım U 'fundan aranmaktadır. 'St kattan çocuk B'Yn'ltıııı’n ıVıııyııı::. oturan Na 13 yaşında oğlu Sala üst katından düşerek ya- * Yangın — Pangaltıda İzzet DaşA Sokağında Reji mür Bedri ettişlerinden beyim erlüden ö bacea Sıkmış, bir Sönme sön- Hutuşmak süretlle yangın Odanın tavamı yandıktanı — ccerli Liman şirketi L'—ın şirketinin senelik umu. Bilaçilt İçtimar ay sonunda ya. a ktr. Bu İçtimada İmtiyaz Bila Y bazı tadilât ya. hassa — dalgıçlığın Madde St olduğunu kaydeden L.:' Ççıkarılacaktır. Gidenler &a BM :ıııYı'w'“ ik tedrisat * dün A, Regip Nuürettin öne nı::'ı"ı gitmiştir. Sit mtakası Maarif MAD Be e EMANETTE Belediye kanunu Bu sene yeni kanun çıkarılacak man haberlere göre Millet Meclisi bu sene yaz tatlil | olmadan evel yeni belediye lâyi- hâasını intaç edecektir . Yeni belediye kanunu vali- lere bir çok salâhiyetler vermek- tedir . Ortaköydeki yıkık duvar Ggçgnl:'d! yıkılarak tramvay yolunu Kapayan Yıldız sa- rayının Ortaköydeki duvarının taşları'temizlenerek yol açılmıştır. Bir daha bu halin tekerrür etmemesi için lâzımgelen tec bir alınmıştır. Vağ bahsi tazelendi q'* mârgarin yağı im: Viç fabrika açmağa — karı verikdiğini evelce yazmıştık. Bu fabrika için bir şirket seşekl etmek — üzere Şirkete Emanette iştirak edeceği gibi şehrimiz yağcı- ları da hissedar olacaktır. Emanet bu - fabrikada yalnız margarin değil aynı zamanda yemeklik yağ namm altında mahlut yağ da yapmak İstemektedir. Emanet bu işi yapabilmek - için Sıhhiye vekâletinden müsaade iste- mektedir. Mamafi — sihhiye — vekâletinin bu mahlöt yağ İstihsal ve satışına müsade etmeyeçeği zannolunmaktadır. Çün- kö mahlör yağ aatışı yasaktır. Otomobil plakları manet yeni Ötomohil — plaklarının * 1 Nisandan itibaren sağ tarafa âni bildirmiştir. Şoförler bu karara itiraz etmek- tedirler. Çünkü otomobillerin kırmızı fenerleri, sol tarftadır. Mamafi tmua- eman Fakat tal vin Şerif bey kararın yanlış olduğunu söylemektedir. Darülbedayi Ankaraya gidiyor arülbedayi yakında bir kaç temsil vermek üzere Ankaraya — gide- cektir. TIBBIN HİZMETİ Türk ocağında bir konferans verildi Evelki gece Türk ocağında Tıp fakültesi nissiye müderris müavini Doktor Tevfik Remzi bey tarafından memleketimizde ubbin terakki ve inkişah hakkında bir konferans ve- tilmiştir. Konferansda doktorlar, ve münevver zevat ile p fakükesi ve sair Ali mektepler talebesi hazır bü- lunmuşlardır. Tevfik Remzi bey, memleketimiz- de tibben da diğer ilimlerle beraber inkişaf ettiğini, bütün ilimlerin inki- gahının fikir hürriyetine — mühtaç bu- kunduğunu söledikten sonra tıbbın da diğer ilimler gibi uzun —zaman taassuban — tazyıkı altında kalarak ancak tanzimat devrinde yenileşmeğe başlayıp cumhuriyet devrinin Türk müfekkiresine verdiği hürriyet saye- sinde Inkişaf imkânı — bulduğunu ilâve eylemiştir. konferancsı, tibbiye mektebinin tarihinden de bahsederek bu mücsse- senin en ziyade Ordu ve memlekerin ameli ihtiyaçları için kurulduğunu ve bu vazifeyi şeref ve muvaffakiyede yaptığını, übbin memlekete tabil ve müsbet ilimlerin de inkişafına çok hizmet ettiğini anlarmış. ve sıhhiye vekületinin açtığı sıhht mücadelelerde asri üsülleri mükemmelen tarbik ede- rek, muvaffık olduğunu, Türk milleti içtimat sahalarda dahi rehberinin İr şadatile nasıl büyük tekâmüller gös teriyorsa , bunun ©p sahasında da böyle olacağını ve yabancı kültürlerin esaretinden kurrulacığını izhar eyle- miştir. Sıtma mücadele kongrası A"tara, 22 (Milllyet) — Sıtma mücadele relislerinin akt- Bu kooperatif yarım İlk mam yapacaktıı St Ankarada İngiliz sefareti Aıınn.,ı giden Iki — İngiliz almarı merkezi hükümette yapılacak olan İngiliz sefaret binasım Inşa için hazırlığa baş- lamışlardır. Yeni bina bu yaz sonunda- inşa edilmiş buhuna- | muhteliri MİLLİYET ORTA ra ı ağz arzı dolu İdi, Okadarki Şenzadebaşının kıdem lilerinden sayılan nazik bir arka: daşımın delaleti olmasa, dönmek- ten başka çare bulamıyacaktım. Sordum: — Alaturka saza bu kadar ragbet haf — Ne sazıt Orta oyunu oy- nandığından — senin haberin yok galibat — Yooonki.. — Orta oyunu zahir. Biraz- dan küçük İsmall efendi çıksın da bak, ne mükemmel numaradır.. — Küçük İsmall efendi mif Ha şu. — yaşlıca bir adam de- gil mit — Ta kendisi.. Hatıramı söyle bir yoklayınca buldum. Bayazıttan yokuş aşağı inerken tahta sedirli harap bir kabvede, sigarasının dumanlarına dalmış iki büklüm bir ihtiyarı göstererek: — İşte demişlerdi. Küçük İs- mall efendi dedikleri zat budur. Bütün arkadaşları, hayat sah. nesinden çekildikten sonra mey- dan kendisine kalmıştı: — Ne yapıyorsun? Diye sorduğum zaman çubu- Runu çeküp dumanını boşluğa ülleyerek: — Hiç demişti, artık bize ne yapmak düşer - günümüzü bek- liyoruz. Sonra yine, bir gün ona — galiba bir ramazan günü Idi — Simkeş. hanının elt katındaki avluda mangal yakarken - rastla- amıştım. SPOR Salon, CUMATESİ 23 — Ah,ah diye dert yanmıştı, yüzümüze bile bakan kalmadı Bir zamanlar dört taraftan sey- rimize gelir, orta oyunu der de bir daha demezlerd. Nasıl bu si- nemalar çıktı biz de hapt yut- tuk, Küçük İsmall efendiyi etrafını saran beyecanlı kalabalığın orta- sında bulunca Simkeş hanının avlusunda kendisinden işittiğim sözleri hatırladım. Kuvvetli bir alkış kopmuştu. İhtiyar pişekâr titrek başımı çevirerek alkışlayan- ları hörmetle selamladı: — Efendilerim, bu akşamki oyunumuz bir kadının hilesi diri. Sesi tarihin küflü dehlizlerin- den geliyor gibi idi Elinde şakşağı, karşısında ka- vuklusu.. Hemen bir asırdan beri tekrar edile edile güldürücü şek- Hini kaybederek çok gülünç ol mağa başlayan tekerlemeler - bir birini takip ediyordü: — Hiş, sen banş baksana, çinmisin sen? * — Ne inim ne çinim. beni ademim. — Beni ademmisin? Ben de ceviz içi bademim. * —-Sen Pendi attar okudun muf| — Evet Pinti attara kalp pa- rayı okuttum. — Senin yar mı? — Pederin madeni olsa pederin — maderin ben bu halde mi ıv!:'lm- — İsmall efendi bu gün ben pek sinirliyim. Aman kaba butundan pas- ürma yaptırma, dükkânda kalır. MART İSTANBUL CUMA GÜNLERİ NASIL EĞLENİYOR Pişekârla Kavuklu Tarihe karışan oyunlardan : S UNU Eski tabirle bu * Naşinide ,, nükteleri dinlerken İnsanı — sıkın- tıdan ter basıyor. Çok — geçme- den taklitler başladı. Bazıları oldukça muvaflak oldular. Mese- Jâ Arnavut taklidi - kusursuzdu. Fakat onlarda da yenilik yok. Laz boyuna söyler, Arnavut ke- sip hiçmekten bahseder, Kay rili para ister filan ve Hilan. Nihayet işte “zenne,... Kadının ismi ağza alınması haram olduğu devirlerde ona bu adı takmışlar: Zenne. “Zenne,, denilen mahluk mutlaka kırılıp dökülecek, nazü niyaz edecek ve her oyun mu- hakkak kadının yahut Zennenin galebesile bitecek. Bunda da öyle oldu. Pişekâr, Zennenin sözüne uydü ve aklı biraz kat olan kavukluyu telleyip pullayıp - gelin ettiler. Damat üsülen zil zürna sar- hoştu. — İşin ftarkında olmadı ve yine her zaman olduğu gibi sa- kallı gelinin boynuna yüz gö- rümlüğu bir inek çıngırağı takar- ken pişeklrin sesiduyuldu: — İşallah, gelecek hafta bugün bana Bağdattan mektup gelecek birlikte okuyalım, Oyun bitip te dişarının keskin ayazı İle kafam yerine geldikten sonra düşündüm; Mademki orta oyunu denilen bu asırlık oyun kimsenin değil, bizim malımızdır. Bunu mümkün mertebe yenlleş- leştirip, içine birazda günün vak'. alarından ilhamlar katarak diril- temez miyiz? M.S. ÇALIŞANLARIN ÇALIŞMAYAN. LARA GALEBESİ Beşiktaş meşhur G.S - F.B muhtelitini 5-1 mağlup etti Galatasaray - Fenerbahçe muh- Fakat çalıştırılmamış, işlenme teliti dün diğer kulüplerin oyun- | miş bir mehareti çok çalışmışlar | cularile takviye edilmiş Beşiktaşla, yöni bir mabtelitle karşılaşacaktı. Halbuki kendi kuvvet ve Idma- nına güvenen Beşiktaş, kıszmen de kendi oyuncuları arasındaki tesanüdü bozmamak için başka oyuncu almıyarak kendi oyuncu- larile çıkmıştı. Bu süretle GS ER bir. muhtelitle — depil fakat doğrudan doğruya Beşik- taşla karşılaştı. Her zaman — için en küvvetli — furbol takımlarına malik olmakla maruf bulunan bu iki kulüp muhtelitik — maçı görmeyen karilerimiz hayret et- mesinleri— Beşiktaşa karşı feci bir mağlubiyete uğradılar. 5— 1. Bu netice sarahatla ve bir defa daha ispat etti ki — çalışan ların da — çalışmıyanlar - üzerinde bir hakkı gelebesi vardır. Fut bolda olduğu kadar her sporda da filhakika iyi namın muvaf fnkıyette az çok- bir. yardımı vardır. Meharet gelebeyi afmin | zarından kaçmamalıdır. İstanbulun | karşısında büyük bir nam bile kurtaramaz. Beşiktaşlılar belki dünkü hasim- ları kadar tecrübeti mahir- değil dirler; fakat her halde baş dur- mamışlar, çalışmışlardır. Hakikâattan — başke bir şey ifade etmeyen dünklü netice iki marüf kulüp futbolcularının na- | 5 Nisan ne olacak Bilhassa $ Nisanda - Beşiktaşld İkinci devrenin —ilk lik — maçifi yapacak olan Galatasaray | taşın kendilerini iki puanla takip ettiğini unutmumahıdırlar Beşiktaşı dünkü muhim muvar Hakıyetinden İ0 layı ıuılııi!"" tebrik ederken her HtaMan için | böyle çalışmalağını tevsiye evleriz. ver | maçtan bahsedelim — | Beşiklaş Zeki — Adnamt Bir seda | asında Hüsnü Tahir - Rüştü g Siben Wasal el - FR Riza M. Nazif - Burhan Reşat Nihat — Müthat AA Mebmet Zeki / Fikret Muslih İlk devrede muhlelitin müdafnası «7 Çok İyi olmzsına - rağmen muha- cim hattının baştan başa — tesirsiz ve Cansız oyunu derhal hakimiyetini temin etti. Ba Beşiktaş bir sayı yaptı. Öğym... İnlaci doi İkinci ddd büsbürün G € Oldu. * Cından oynayan bn deyrede de mühteli- sayısına — dört golla muhtçrit Ganli işhilar — e Mmukabele eti Düukü küçükler maçı Dün bu maçtan evvel Galata şaray - Fener bahçe — küçükleri bir maç yapacaktılar; Bu maç evvekden takarrür etmiş olmasına rağinen Fenerli- ler ancak perşembe akşamı geç vakıt, bu maçi — gelecek — hafta yapabileceklerini haber verdikle- rinden Galatasaray İdlar Esa ermeni takı ir maç yaptılar ve 6-0 galip geldiler. ile Bisi küşad edeceklerini yazmıştık. VE MEMLEKET HAB Okuyup yazanlar Millet mekteplerinde merasim yapılacak M0 <t mekteplerinde 2 aylık kursların imtihanı bitmiş- “r. Bu talebenin tastiknameleri D nlsanda verilecektir. O gün ekteplerde meraslin — yapıla- oktır. Firart bir Rum Üzmirde otururken sekiz ay W evel kaçan Con isminde biri Yunanistandan tekrar İzmire | avdet etmiş isede — yakalan- mıştir . Kitapçılar heyeti K lsr cemiyeti heyeti idaresi ziyetlerini hükümete anlatmak çin Bir hey'etin Ankaraya gitmesine arar vermiştir. Seyrisetaln bütçesi Ş eyriselain idaresinin yeni V tanzim edilerek İktisat vekâi yrisefaln umum müdürü Sa- | dullah bey bütçe müzakereşinde hazır bulunmak üğre bir iki güne kadar Ankaraya gidecektir. Gülcemal vapuru Gölcemel vapurunun - evekki gü yapılan — tecrübesinde —I7 mil süratı olduğu kaydedilmiştir. Yarın tekrar bir sürat ve muka- vemet tecrübesi yapılacak ve gemi- | nin son süran kati olarak tespit edilecektir. Bir vapur karaya oturdu B*i idaresine «it Sür'at vapuru | evelki gün Ayvalık karşısında Cunda adası önünde — kara oturmus, benüz — kurtulmamıştır, Vapuru kurtarmak için seyrisefain İdaresinin Mersin vapuruna emir verilmiştir. Ticarei odası kâtibi Evılll gün Ankaraya giden Ticaret odası umum! kâtibi Cemal bey Ticaret odasındaki komisyonca hazırlanan gümrük tarifesi hakkında hükümete iza- | hat verecektir. KADRİYE H. Kiriye banım . ve rüfekası hakkındaki tahkikat devam etmektedir. Dün Cuma olduğu için kimse istiçvap edilmemiştir. Hikmet bey bu gün bu İşle meşgul olacak ORMANLARI MUHAFAZA İzmir havalisinde (50) sene ağaç kesilmiyecek İktisat Vekâleti İzmire gönderilen bir emirde sahillere ve şimendifer hatla- rına 50 kilometro mesafe dahi. lindeki ormanlardan hiç bir retle kat'lyat yapilmaması bil- dirilmiştir . Emir kat'i bir ge! mıştır ve bu ormanlardı müddetle ağaç kesilmiyeceğine dairdir , Bu emir mucibince İzmir Vilâ- yeti dahilinde bulunan orman« lardan tam (350) sene biç bir Suretle ağaç kesilmiyecektir. Linit kömürü odun kömürüne tarafından | nazaran daha ucuz ve kullanış- hdır, okkası (4) kuruşa satıt- makta İse de yarın büyük bir talep karşısında flatların fırla« yacağı tahmin edilebilir. İzmir Iktisad! mıntakası da- bilindeki bu kabil ormanları: planlarımın yapılmasındandır. 1 Sahillerde ve — şimendiler yolları civarlarındaki orman- ların “ şimdiye kadar — pek fazla tahribata maruz kalması Vekâletin böyle bir emir gön- dermesine «cbebiyet vermiştir. Bu sene İzmire civar orman- lardan kat'lıyata müsade edil- miyeceğinden odun ve kömür Hatları yükselecektir. İzmir Orman Başmüdürlüğü mıntakasında tahrip edilmemiş bir çok ormanlar vardır. Bu Ormanlarda ağaç kesilmesine ve kömür yapılmasına müsade edilmesi için Vekâlete müraca- at edilmiştir. Balıkesirde istatistik Balikesirde son bir senede 5753 doğum ve 4203 — ölüm vu- kuatı olmuştur. 425 ev ve 33500 parça eçya tatkir edilmiştir. Frengi —mücadelesine 1028 senesi mayısı İptidasında başe lanmış ve merkez hitam bul- muştur. 104000 kusur eşhas mu- ayene edilmiş, eskiden frengili olarak 920 şakas kaydı bulunur. Yunanlılar da yapmışlar Heber lditımıza göre Yunanlılar “Türün Inhisar idaresinin yaptırdığı filme benzeyen bir film yapmışlardır. Yunanlılar bu filmi Almanyaya gön- dermişlerdir. Tütün eksperleri ütün inhisarı kursundan bu sene — çıkacak — eksperlerin imtihanları bir Iki güne kadar Ikmal edilecektir. GÜZEL SANATLAR MÜSAMERESİ Dün güzel sanatlar. birliğinde on beş günde bir verilen mu- tat müsamerelerden birisl yapıldı. Müsamereye Peyami Sefa be- yin (yeni roman) hakkındaki konleransı e başalandı. ve Necip — Fazil Bey — tarı bir. hikâye okundu. komedi oynandı. Komediden verilmiştir. ESSAMLAR ©* seralsi GÜY ressamların — Ankarada büyük bir Sanayil nefise ser- Sergi, 15 Nisanda Ankara etnog- rafya müzesinde merasimle açı- Jacak, ve bir ay devam edecek. vr. Onbir genç san'atkârın (150) parça heykel ve tablosunu ihtiva edecek olan bu sergiye,Maarif vekâleti nakdi muavenette bulu- nmuştur. —..— Sanai birliği içtimar Dün Müllf sanayi birliğinde sanayi | erbilinim işdrak ettiği fevkalâde bir heyeri umumiye içtima yapıldı. Bu içtimede yeni gümrük kanununun Büyük — Müler — Meclisine — gelmesi münascbetiyle —Ankı bir sergi açılması görüşüldü. Neticede meşher için yagılacak maş- ralz karşılık bulunamadığından temen. İ nilerin hökümete arzı-için Ankaraya | ken yemiden tarama neticesi elde edilen fragili adedi birinci ve ikinci devre 640 erkek 610 zü kadın, üçüncü devrede 670 musap yeniden tespit olunmuş- tur. Yenl ve eski frengili adedi bu yekunlarla beraber 2170 şe baliğ olmuştur. Bütün Vilâyet dahilinde 8 lekeli humma vak'ası olmuş üçü bu hastalıktan ölmüştür. 25 ka. Ta humma vukuatı olmuş dördü vetat e. Adliye ceratmi Adliye ceralminden 881 300 darp , 38 l alâtı katıa ile , He , S lekatı fi tütün kaneau dfün inhisar idaresinin hazır. ladığı layiha meclisi tetkik — edilmiştir. Önümüzdeki hafta içinde hükümete — arzedilei cek ve ağlebi. ihtimal — Milleş meclisinin bu devresinde müzaş kere edilecektir. Layihada tütüd ekenler için çok mühim tadilât yapıldığı söylenmektedir. Ceneral Dölara için ühtelit mübadele komisyonu bicaraf âzasından Ceneral Dö- lara geçenlerde — vefat — etmişdi . Müteveffanın İstirahatı rahu için yarın Sentespri kilsesinde ruhant bir ayin yapılacaktır. Erkânı Hü kümet ve ecnebi bir çok zevat bulunacaktır. jli geyri mübadillere mektup Emın sahibi gayri mübadillere yarın tevziata başlanacaktır Dün de yeniden (32) kişiye mektup — gönderilmiş — müracası etmeleri bildirilmiştir. —rasee— Konser verilecek Önümüzdeki Osah günü akşamı Töronya — salonlarında — doküzuncü könser verilece ve meşhur. Betofenin