18 Mayıs 1929 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

18 Mayıs 1929 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

TEPED! ALİ PAŞA ve VASİLİ Hey yarahbi bu vesikaları ELENLİ Ağa yumruklarını kafasına vurarak haykırdı. AYHAN Hillivetin delrikası : 19 «sahas heceleyereklen okumağa başladı Ağa kâğıtları alıp ocak alevi- ne tutmuştu. Ali Paşanın sadık adamı sapsarı kesilmişti. Hey yarabbi! Sahiden İlya- sın getirdiği vesikalarda “Filiki Eterya” Rum cemiyetinin dam- gası vardı. İmza: İpsilanti idi. Şu . .. Şu İpsilanti... Rus çğn Aleksandırımn yaveri olup “Va- gram” muharebesinde bir kolu- pu kaybeden eski Eflak beyinin oğlu... Ağa bu adamın adını sanını Ülyot dağlarının reisi Marka Buçariden kulaklar dolusu işit- mişti. Başkalarından işidip din lediği de caba idi. Ağa Yanya ileri gelenlerinin bildikleri kadar “Kaba Rumca” okuyup — yazıyordu. Elmasın yazması kıt okuması keskindi. Ağanın elinde üç mühürlü kâğıt vardı. Birini yanına diz çöken Elmasa uzattı: — Oku şunu ... dedi. Elmasa uzatılan kâğt tam bir buçuk sene evel yazılmıştı. Bunda İpsilantinin ismi yoktu. “Papa Rrgopolo” imzasını taşı- yordu. Tezkere 20 Eylül 1820 tarihinde yazılmıştı. Elmas heceliyerekten oku- maya başladı. “Ali ilân edilidi kadar hayli zaman geçecektir. Fırsat kaçırılmamalı. Düşmanın ak evel mahvma çalışma “ Ali Paşanın gömülü müce herleriyle paralarınım yeri bilen (Manto) adlı Rumu dürtmüştür. Paşanın Yanya ka- lesinde külliyetli zahiresi - var- dır. Yanında dört beş bin kişi bulunuyor...” «Yanyayı muhasara eden Os- manlı kumandanları arasında geçimsizlik vardır. Yanya tara- findaki Yunan kaptanları itti- fak ederek Osmanlı askerleri üzerine hücum edecek olularsa hem harbi kazanırlar, hem de Ali Paşayı kurtarırlar. Ve Ali Paşanım yardımı ile başka bü-| yük hizmetler de görebilirler. .» | Elmasın kaba Rumcası - ile| heceliyerekten okuduğu tezke- re burada bitiyordu. Ağa yum- ruklarını kafasına vurarak hay- kırdı: — Desene Ali Paşa bunun için Kosta Boçariyi rehin aldı. ÖOnun için trunu Hüşeyin Paşa- yı «Sülyotlara» rehin yolladı. .. Ah, aht İlyas alt yanmı tamamladı: — Dinle Ağa... Bu mektup 20 Eylülde yazıimış. Hüseyin Paşa Teşrinisani ayınm 12 inci gecesi Murto Çaliyi alıp «Sül» a gitmedi mi? — Tamam. Tamam.. Üç gün evcl «Sül» Paşa geldi. Pa- şayla görüştü. Para, kebe götür dü. İki gün sonra. . Bu sefer Elmas doğruldu: — Kaptarı «Noti Boçâri» gel- di. Rehin getirdi. Hüseyin Pa- sa ile gece kayıklarla Aya Ni- kolaya geçtiler... —Müâri, ben Selim Sami Fehim Çami göle kadar geçirdik.. Demek bu mektup üzerine Paşa geldi an- laştr. . Rumları isyana teşvik ederse kendisini kurtaracağını sanmış- |ti. Hatta iki sene evel Mayıs a- yında Toskalık ve Mora Rum- İarından ileri gelenleri Yanya- ya toplamıştı. Rumlar Ali 'Pa- şaya Hıristiyan olmasını teklif etmişlerdi. Ali Paşa Prevezeye bile gitmişti. Orada İlyasın ge- tirdiği mektupta imzası olan Papa Rigopolo ile görüşüp uz- laşmıştı. Papa Rigopolo Rusyaya gi- decekti. Orada «Filiki Eteriya» cemiyeti merkeziylemüzakereye girişecekti. Eğer Ruslar ve ce- miyet, Arnavutlarla Rumların birleşerek büyük bir isyan çıkar malarına razı olursa Ali Paşaya bildirecekti. Yanyadaki mecliste şu ka- rar verilmişti: Toskalık ve Ti- salya Beyliği Tepedelenli ailesi ne verilecekti. Rumlar da Karlı eli ve Morada mümtaz bir eya- let idaresi kuracaklardı. Fakat yeni Arnavutluk Bey- liğinin nezareti altma girecek- lerdi. Bütün bunlar için Ali Pa- şa yedi milyon beş yüz bin ku- ruş isyan masrafı verecekti, Rumlara dağıtacağı silâh, cep- hane bu hesaptan ayrı idi, Neticede — anlaşamamışlardı. Ama Rumlar her yanda topu tüfeği patlata komuşlardı. Şimdi Ali Paşa * gailesinden böylece istifadeye kalkışıyor! dı. İlyasın getirip - ellerine tes- im ettiği mektuplardan tek bir tanesi Elmasla «Ecinnix çarpmışa döndürmüş Ya!.. Demek bilmiyerek Rumlara hizmet ediyorlardı öy Ye mi? Kim bilir öteki kâğıtlar. da neler vardı? Neler vazılıvdı? bitmedi ——i — Afganistamnda Rus hududuna tecavidiz Taymis (Timesdin Riga muhabiri bildiriyor; Sövyet kızıl ördüsü kıtaati Afga- nın Türkistandan- Rus Türkistanına tecavüz eden akıncı bir çok za- ylar verilmekle beraber akıncıfarın Sövyet. erazisine tarruzları devam ediyor. Düşembeden varit olan malümata nazaran akım İbrahim isminde biri tarafından tertip olunmuştu İbrahim. 1924 senesinden 1926 senesine kadar - Rus Türkü Sövyet — küvvetlerile — çarpışmış sonradan Afganlstana iltica eylemiştir. Tbrahimin — arkadaşlarından zullah on gün evel 400 Basmı Yani baskıncı - İle Sövyet arazisine Eirmiş ise de bir türlü ele geçme- miştir. Röyter afansının simla — muhâbiri de şü mmalümatı. veriyae: Ktbil emiri namına Abduzrahim tarafından Afgan Türkistamının. mer- | kezi Heratın zaptolunduğu musiftane tivayet olunuyor. Mezan — şerif şehri Amanullahın kumandanlarından Cu lam Nabi Han tarafından müdafaa olunuyor ise de şebir kAbil ömirinin kuvvetleri tarafından muhasara olun- muştur. Şehtin surları kesilmistir. Sön gelen haberlere — nazaran Gazne halâ Kâbil emirinin kuvvetleri elindedir. Amanullah hanın — İlyas: Elli iki gün içinde olup bitti bu işler.. dedi. Evet hakikat böyle idi. — Ali Paşa hının Mukarda bulunduğ nuyos, eee HARİÇTEN 18 LDIĞIMIZ A Fransnda , Hacaklı derletler Mütahassıslar Almanların teklif| lerini tetkik ediyorlar Parle, 16 (ALA Alacaklı devletler mütehassısları bu gün öğleden sonra M. Sehachtın ileri sürdüğü atideki ihtirazi | kayıtlar hakkında totkikatta bu- imamuşlardır. 1 — Şarta muallâk borçların 2 sene müddetle tecili imkânı, 2 — Aynen teslimat kabiliye Hala azalması takdirinde Al- masyanın - beynemilel — tediyat bankası meclisine müracaatına müsaadebahş olacak olan sıya- net maddesi, 3— Mall ve iktisadi Dawes kotrollarının Ilgası, Bilhassa Alman şömendöferleri taahhüdatına ait teminatın ref'i mes'elesinin müzakere edileceği zannolunmaktar Iacaklılar yarın bütün İihtirazt kayıtları tetkik edeceklerdir, Eğer bir TElâf Hmkânı bulunursa mütehas- sıslar umum! raporun rakamlarını müzakere edeceklerdir. Ancak ondan sonra taksitlerin ve bey- nelmilel bankaya hit temettülerin tevzil hususile Iştigal edilecektir. Gazetelerin fikri Purls, 16 (ALA.)—Temps ga- Zetesi mütehassıslar konferansı münasebetiyle diyor kl: “Müte- hassısların işlertain esas . itiba- rile teknik olan içinde tamamlamı türlü hüsnü niyeti Telce uğra- tacak olan münakaşalarla saly- lerlaln bozulmaması son derece y rı zaman,hukukuna tesa- cektir. Matin gazetesi M. Sehachtın bazı borçların bir kısmının İki sene müddetle teciline dair olan ilk ihtirazi kaydı hakkında diyor ki : Alacaklılar Almanya- da hazine —mes'elesi mevcut olmadığı ve dahilde tediyatım tatili adet haricinde olduğu suretinde cevap vereceklerdir. Siyanet maddesi hakkında da sözün Amerikaya ait olduğu şeklinde cevap verilecektir. Al- man şömendöferleri üzerindeki haczin kaldırılmasına — gelince dalinler bu rehinin — tamamen ortadan kalkmasına razı olma- zlar Ancak bazı — uzlaşmalar olabilir. Almanyada Cemiyeti Akvam hey etine M, Streseman | riyaset edecek Balon geri dönerken Cemiyeti akvam hey'eti Berlin, 16 (A. A.)— Yakında Madritte toplanacak olan cem- iyeti akvam meclisine iştirak edecek Alman murahhas heyeti 2 Haziranda hareket edecektir. M. Stresemann heyete riyaset edecek Von Schubert — İştirak etmiyecektir, Mumalleyh Mısır kralını kabul için Berlinde ka- dacaktır. Paris, 16 (ALA) Gralt Zep- elin — balonu 14/30 da Barcelone ve saat 17 de Sarag- osse üzerinde uçmuştur. Dahili istikraz Berlin, 15 (CA. A.) —Relchsrat 500 Milyon marklık dahili istik- razın akdini tasvip etmiştir. Berlin, 17 (A.A) — Gazette dö Vosun Graft Zeppelin balonu yolcuları arasında bulunan muha- birl balondakiler arasında ftitur hüküm sürmekte olduğunu bil- diriyor. || Friedrichshafen; 17 (ALA) — Saat 1/30 da Oraff Zeppelin ba- tonumndan - şöyle bir telsiz alın- mıştır: “Bouches-bu-rhone nun cenm- | | | bunda ve orayu seksen mil me- | | safedeyiz. Mistiral - rüzgârı do- | Tayisiyle gayet yavaş İleriliyo- TUZ . —oc—— Yugoslavyada feyezan Belgrat, I7 (AA ) — Feye- zanlar Karagöyevaç ta azim hasar- lara sebebiyet vermiştir.. Ekinler OK cazasaradesdan aa çi Umitsizlik! . Artık nikbin görünmüyorlar Atina, 14 (Mülliyt) — Tevfik Rüştü Bey Avrupa seyahatından) Istanbula , avdet etmeden evel buradaki siyasi mahafilde bir nikbinlik havası esip duruyuor. Türk-Yunan müzakeratının pek müsait bir safhaya gireceği ümit ediliyordu. Hatta bazı ga zetelerde İddia ediliyordu. ki Tevfik Rüştü Bey Roma seyahatı esnasında Ankara müzakeratını artık Intaç ederek Türk-Yunan münasebatını karıştıran bir ta- kım müuallak — mesalli halletmek lüzumuna kanâat getirmiş bulu- nuyordu. Bu gazatoler daha İleri gide- rek büsbütün mikbin görünmekte | ve bu meselelerin halli bir kaç gilalük bir İş olup neticede iti- lâfın hemen basıl ölüvereceğini bile yazıyorlardı. Hilâsa Tevfik Rüştü beyin Ankaraya avdeti | İçin geçecek Zaman hesap edi- llyor, artık İki taraf urasındaki mesallin halli zamamı geldiği söyleniyordu, Fakat şimdi bütün vaziyet değişti. Gazeteler şimdi hep bir ağızdan haykırıp duruyorlar: Etabli olan Rumların evlen- meleri menediliyor. Vunan em- lâkinin — musaderesine devam ediliyor. Rumların bazı meslek ve san'atlarda çalışmaları men- ediliyor . — İüllal hasıl olması | lateamiyor.. İşte şu son günlerde gazete- lerin hep bir ağızdan yazdıl rı Iddtalar bu kabll şeylerdir. Atina gazetelerinde neşredilen bir takım haberlere göre Yuna: nistandaki salahiyottar mahafli | artık nikbin olmaktan uzaktır. Türk-Yunan müzakeratının bir meticeye — varmasından — ümidi kesmişlerdir. Bunu yazan Atina gazetesi şunu da İlâve ediyor: Bu fimit- sizlik Romada da hissedilmiştir. Roma mahafili de Türk- Yunan müzakeratının petiçesi hakkında ümitsizdir. İ tinl tenkit ediyor. Buna sebep- de şudür:! Türk küküteti pek haklı olarak ve bir takım karı- şıklıklara manl olmak üzre mübadele komsiyonundan etabil vesikası almamış olan Rumların izdiyaçlarını — menetmiştir. Başta bu Messager olduğu halde Atina gazetelerinin canını sıkan şey bizim tarafımızdan | pek muvafık bir. tedbir olarak | ae — İLANI HABERLER | Emgilterede — İltihaballan sonra Hariciye nazırı fırkası kazanırsa mevkiinden ayrılmıyacak Birmigham, 16 ( A.LA. ) — da bir nutuk irat etmiş Austen Chamberlain muhâfzakârlar intihabat netice- sinde tekrar İktidar mevkiine gelirlerse yeni parlamentonun devamı — müddetince — hariciye nazırlığını müuhafuza — etmeslal Mösyö Baldwinin kendisinden talep etmiş olduğunu beyan ve bu talebi kubul — ettiğini Hlâve etmiştir. Kimler kabineye girecek? Londra, 16 (A. A, Daliy Mail gazetesi M. Baldwin mu- hafazakârlar Iktidar mevkilnde kaldıkları takdirde teşkil ede- ceği kabinede kendilerine nazır- | lik teklif etmiş olduğu zevatın cevaplarını aldığını yazıyor. Tica- ret nezaretinin M Walter Gul- nesse, ziraat nezaretinin M.Eyres | Monrelle teklif edilmiş olduğu zannediliyor. M, Churcehlilin maliye — nezaretinde — kalacağı söyleniyor. M.Neville Chamberiainin müs- temlekât ve dominyonlar nazırı, Sör Philip Cunliffe Listerin har- biye nazırı,Sör Samucl Hore un Hindistan ve Sör Laming Wort- hington Evansın dahiliye nazırı olacakları rivayet olunuyor. Sör | willam Joynson Hicks ile Ha- mer M.Amery nin meşküktur. vaziyetleri İttihaz edilen bu tedbirin alı masıdır, Bu makalenin muharriri olan Matmazel Stefanopoli etabli ve- sikası almıyan Rumların izdiva- cına mümancat edildiğini, bun- Jarın vesikalarını verecek olan Mübadele — komsiyonunun İse toplanmadığını yazarak bundan 4A bizim hey'etimizi mes'ul tat- ridiye nezaretirin gazetesidir. Bu neşriyatı görünce Insana hemen şu süali sormak arzusu geliyor. İki memleket arasında İtilaf husülü İçin çalışılırkea Yunan güzetelerinin bu. neşri - yatı nedir? Ayan meclisi açıldı Atina, 16 (ALA) — Ayan mec- İlsi merasimi mahsusa ile açıl- miştir. Aza tahlif edilmiştir. M. Coundourlotis in mllli meçcli- sin 20 Mayısta akdedilecek cel- sesinde Cümhur reisliğine inti- b muhakkak gürülmektedir. LAR —a Köhne kâğıt, Mukavva,% Ambalaiji kâğıtları ve siga- ra püskülleri müzayedesi: Tütün inhisarıumum müdürlüğünden: Cibali fabrikasında bir scne zarfında birikecek olan kağıt ve mukavva kırpıntıları ile sigara kâğıtlarından çıkan hurda ambalaj kâğıtları bir sene tur. Taliplerin, 25/5/929 tarihinde saat 10,30 da Galatada yaat komisyonunda bulunmaları püskülleri — ve müddetle müzayedeye konulmuş- müba- Müstamel 3 kamyon müzayedesi: Tütün inhisarı umum müdürlüğünden: İdareye ait kultanılmış 3 adet Talip olanların her gün görmek ei günü aat ön otuzda ( maları, da Karaköyde kâlin meşhur t Berliye kamyonu üzre müracaatları — ve satılacaktır, 25/5Sja29 Salatada mübayaat komisyonunda ir şapka giymek lâzımdır! ANGELOS RUSOS Şapka ticarethanesi; yeni vürüt eden Viyana- nin HABİG tabrika mahyolmuş bir köprü ile birçok üzere muhterem müş- mamulâtından ZEFİR Hükümetin Bahri - siparişleri — sesmme.r — İtalyan grubuna ihale Siparişler yirmi ay zarfında teslim edilecek Ankara, 17 (Milliyet) — Hühümetin bazı Bahriye siPâ” rişatına dalr açtığı münakasaya Iştirak eden İngiliz, Fraf” sız ve İtalyan gruplarından İtalyan grubunun teklifâii müsalt görülerek mezkür gruba Ihale edilmiştir. İtalyan grubu siparişleri 20 ay zarfında Ikmal ve tesili taahhüt etmektedir. İnkarada İlk hahar at koşuları 1,200 metrolik koşuda İsmet paşa haz” retlerinin (Olgu) su birinci geldi Aakara, 17 ( Milliyet ) — İlk Dahar at yarışlarının — birlüi bugün — yapılmışlır . Yarışmahalinde Meclis reisi ve Baçşv paşalar hazeratile vekiller hazır bulunmuşlardır. 1000 metroluk koşuda Osman efendinin Ceylanı, 1200 metrolik koşüuda İsmet paşa hazretlerinin olgosu, 1,600 metroluk - kı İbrahim cfendinin atı, 1800 metrolukkoşüdü iktisat vekili Rabi B Beyin mistengeti, yerli ve arap At ve kısraklarına mahsus ,#7 metroluk koşuda da Fikret beyla karacabeği birinci gelmişlerdi". |P Ankarada jimnastik talimle Ankara, 17(Millye)y— Kiz ve erkek mektepleri Jjimnastik - tallif |P deri parlak — olmuştür . — Talebeler talimler esnasında €& | alkışlanmışlardır. j Uçakla iki dela zelzele oldu Zayıat yoktur. Yalnız bir coln duvarı yıkıldı Uşak, 17 (AA) — Bu gece saat 23 de şiddetli ve saat hafif olmak üzre iki defa zelzele olmuştur. Bir evin dıvarı yi mıştır. Başka zayiat yoktur. Af ve tecil kanunundan isti- , fade edeceklere nasihat Ankara, 17 ( Milliyet ) Tecil kanununun meriyete geçmesi rine Ankara hapishanesine giden müddel umumi, kanundan S 'eden mevkulf ve mahkümlara nasihatlerde bulunmuştur. İtalya Kralı Radosa gidiyor Fethiye, I7 CA A ) — İtalya Kıralı ayın 10 unuda & adasına gelecektir. Kral Radosta on gün kadar kalacak, ve Leryes adalaını ziyaret edecektir. Sabık Avusturya baş vekili geliyor Viyana, 17 (ALA) — Sabık Baş vekil. ve hıristiyan % fırksının reisi Safpel tarikile Türkiyeye müteveccihen hareket —e (LANLAR _dd# | Malülini askeriyeye muavenet hey'etin Co Hey'eti umumiye Âzalığına mensup altı harp — malülü çei dördüncü derece malüliyeti haiz âzalık inhilâl ettiği cihetle Y gg diğer birinin intihabı için mezkür derecede harp malülleritin Ög Mayı$ 1929 cumartesi günü saat 19 de Veznecilerdeki MUf heyçeti dairesinde bulunmaları düzumu ilân olu JöZEP PASKALİDES l!_liî]_ll TİCARETEANESİ YAPRAK TÜTÜN SATIŞI Kmanet tahvilat için avans şerait gayet müsaltlif Hambarg: Rathaustr. 97 - Dresden: Permoser Strasse f0 | ğ # 4 ot gl | P A : - 4 Vilâyet daimi encümeni Kırk çeşmede Gazenfer ağa medresesi Çarşuyu kebirde yağlıkçılarda 48/16 No dükkân Mercanda Çandarlı İbrahim paşa medresesi Zeyrekte Haydar medresesi Koskada Çoban çavuş medresesi Sandal bedesteni kapısında 12 No dükkân Sultan Ahmet şehit Mehmet paşa medresesi 929 Balâda muharrer emlâk İcara yerilmek üzre ? Hnlr"',".,v’ zar günli saat on bire kadar müzayedeye konulmuştur encümene müracaı ÇOCUKLARINIZIN ELBİSELERİNİ