28 Eylül 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

28 Eylül 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Poliste - Çok feci bh Bir araba devrildi bir kişi öldü © Üç kişi de ağır surette yaralandı — « Kartalda çok feci bir araba karası olmuş ve neticede bir ki- gi ölmüş üç kişideağır (su- 'tette yaralanmıştır. Tahkikatı - omiza nazaran vak'a söyle cere- yan etmiştir: Arabacı İsmail ağa ve ya- mağı Ali Yakacıktan 4 yolcu al © © dıktan sonra , Kartala gelmek © © üzere akşam yola çıkıyorlar, Yolculardan Topkapı sarayı baş “ kâtibi Reşat B., 16 yaşında Ad nan ve 13 vaşındaldvart var.A- raba Böcekler köyüne geldiği “vakit birdenbire hayvanlar firke rek biraz yana meyilli olan yol- da derhal devriliyor. Bu ani alt- üst olma esnasında Reşat beyin © kafası arabanı altında kalarak derhal ölüyor, Ve Adnan, Ed- vart, arabacı İsmail de ağır su- “rette yaralanıyorlar. Ali arabadan atlayarak muhak- “kak olan bir ölümden kurtulmuş U müzedeki arkadaşları tarafından Reşat Beyin cenazesi bügün © kaldırılacaktır. Kendisi tebdili İÇ Hava maksadile Yakacıkta otur- © 4 arkadaşları tarafından çok sevi- bir memuru ii Mumalleyh 2 yaşından beri i asli müstahtem bulunuyor- Cinayet değil, intiharmış Heybetide Çamlimanında hü- wiyeti meçhul bir erkek cesedi “bulunmuştu. Uzun müddet de- nizde kaldığı anlaşılan bu erke- U ğin parçalanmış elbisesi tetkik © ii, edilirken yeleği cebinde Kadr- 449. köy - Köprü arasnda muteber bir vapur bileti çıkmıştır. Cesedin eşkâli muhtelif polis merkezlerine bildirilmiş, bu su- etle adamm hüviyeti çıkmıştır. İlk tahkikatı yapan 2 iÇ inci komiser Hakkı Beyin verdi- O ği rapor zerine cesedin; Beşik- “taşta Bit pazarında sebzeci İepi- © ronun kardeşi Tanaşa ait oldu- © ğu anlaşılmıştır. ği Tabibi adli Hikmet Bey; ce- sette otopsi yaparak gömülme- © sine ruhsat vermiş, müddelumu mi Hikmet Bey; tahkikata vazı- .yet etmiştir. © Tanaşın asabi bir nastalık “© yüzünden intihar kastile ve Ka- gi 'dıköy vapurundan kendini deni- ze attığı alaşılmıştır. Sekteden iki ölüm 1 — Heybelide otura kilise zangocu Dimitri Ef. dün Heybe liden Burgaza vapurla gitmekte iken füicceten vefat etmiştir. © 2 — Beşiktaşta Küçük ayaz- 4 mada oturan terzi Vasil, odun © KM toplamak üzere Halil Paşa ko- rusuna gitmiş ve orada filtceten (© vefat etmiştir. © Katil Piç Ali yakayı : ele verdi 8 Bundan bir kaç gün © evvel “Topanede Kılıç Alide bir cina- "yet olmuş ve 17 yaşmda bir sa- * bıkâlı olan Piç Ali, bir kadın yü Wi zünden arkadaşı tabanca : öldürmüş, Muhiddimi de ba- taklarından sakat kalacak bir tilde yaralamıştı. Piç Ali po- çe arandığı halde bir türlü bur 1yordu. © «Nihayet Piç Alinin otomobil- le Silivri kapıdan Bulgaristana © firar edeceği baber alınmış ve © bu kapı kesilmiştir. “Nihayet Piç Ali otomobille sur haricine çıkmış, memurlar > da takibe başlamışlardır. Piç Ali memurların takip'et ini anlaymca silâh istimal et. memurlar da mukabele et- ler ve nihayet uzun bir mü- * aademeden sonra Piç Aliyi yaka rmişlardı. £ Ali polis müdiriyetine getiril- iş ve burada küçük katil, kül- i bir para ile Bulgaristana simek üzre bulunduğunu etmiştir. li Ni Piç Ali tevkifaneye sevkedil- n K, Fakat araba devrileceğini na | makta idi, Müzenin emektar ve; Dre Tarih encümeni Türk tarihi encümeni ahiren müverrih Ahmet Refik Beyin “12'nci asırda İstanbul hayatı” eserini neşretmiştir. Bu sene encümen tahsisatı az olduğundan başka eser basılamı yacaktır. Senevi tahsisat ancak 1900 Tiradır. Encümen kâtibi umumisi faz- la tahsisat meselesini halletmek üzere Ankaraya gitmiştir. Avrupaya gidecek talebenin imtihanı Avrupaya gidecek lise mezun İlarmın imtihan evrakı bir hafta ya kadar neticeleri ile beraber Darülfünuna bildirilecektir. Darülfünunda imtihan , Darülfünun eylül devresi im- tihanlarından coğrafya zümresi tır, Coğrafya müderrisleri Ana- doluda tetkik seyahatinde © bu- Junmaktadırlar. Diğer imtihanlar sal günü bitecektir. Maarifmüdürü teftişe gitti İ Maarif müdürü Haydar B., relakatinde il tedrisat müfettiş Hadımköyüne gitmişir. Haydar B, Çatalca mülhakatındaki bü- tün köy mekteplerini gezdikten "sonra gelecek halta şehrimizde bulunacaktır. Haydar B. mütea kiber şehrimizdeki ilk mekteple ri teftiş edecektir. Teftiş esnasında Haydar Be- ye bir ilk mektep müfettişi vekâ let etmektedir. Maarif Vekâletinin yardımı Maarif vekâleti lise ve orta- mekteplerde talebe kütüphanc- lerine yardım maksadile 20 bin lira tahsis etmiştir. Bu para ile edebi eserler almacaktır. Etibba odası aleyhinde bir takrir dolaştırılıyor Doktorlar arasında Etibba 0- dasr aleyhinde bir cereyan başla- mıştır. Bir çok doktorlar böyle bir odanm lüzumsuz olduğunu iddia ediyor. Verilen malümata göre oda- nın ilk içtimamda bu cihet görü | itada bir takrir bile dolaşmakta- dır. Bu takrir daha ziyade genç mektedir. Genç doktorlar Etibba odası- nın şimdiye kadar hiç bir faidesi olmadığını söylüyorlar. Buna mukabil diğer doletorlar da Etibba odası aleyhindeki ce- ireyanın doğru olmadığını iddia lediyorlar. Ortada dolaşan takri- İrin oda idare heyetine muğber olan bir kac genç tarafından ya- İpıldığı söylenmektedir. Üzüm vaziyeti hakkında rapor İzmir Ticaret odası üzüm vaziyeti miz hakkında şu raporu meşretmiş. tr Mevsim iptidasından 23 Eylül 930 tarihite kadar İzmir Borsasında 13714214 kilo üzüm satılmıştır. 1929 Benesi ayni tarihlerde 20191473 kilo ve 1928 senesi ayni tarihlerde ise 13890213 kilo üzüm satılmıştır. 13—21 Eylül 630 tarihlerinde İz mir borsasındaki üzüm #iatleri şu su retle tesbit edilmiştir. Aliyülülâ 44, 49, âlâ 38-43,5, birinci 33,385, ikin- ci 27-32,5, üçüncü 22-27,75, karabö- ce 16-27,75 kuruş... 1929 senesinde borsa da ayni tarih lerdeki üzüm fiatleri şu suretle idi. Aliyülâlâ 60—77, âlâ 50—59 birin ci 42—50, ikinci 3341, üçüncü 26- 32, karaböce 17.—26 kuruş. Son hafta zarfında 100 kilosu sırf Avrupa limanları olmak üzere tesbit edilen fiatler şu merkezdedir. Florindir. 556 kilodur. teşrinievvelin 16 sına b-rakılmış | leri olduğu halde berayı teftiş | şülecektir. Hattâ bu hususta or. | doktorlar tarafımdan imza edil. * Bu sene mevsim iptidasından 23İmerakla beklenmek Spor İstanbul - Fenerbahçe Fenerbahçe diğer klüp- lerin muhtelitile karşı- laşacak ve maçtan evvel kendisine şampiyonluk 'kupasile şilt verilecektir İ Galatasaray klübünün yirmi beşinci senei devriyesinin tes'i- di münasebetle beynelmilel mü him atletizm, boks ve futbol mü İsabakaları seyretmek imkânını elde ettik. Şimdi de diğer mes'- lut bir hâdiseyi tes'it ve bu mü- İnasehetle bize beynelmilel maç- çı seyrettirmek sırası, kıymetli klübümüz Fenerbahçenindir. Bu nun ne olduğunu kısaca izah e- delim: Malümdür ki Fenerbahce klü bü son futbol mevsiminin İstan- bul şampiyonudur ve Cümhu- riyet Halk Fırkası tarafından on kmuş olan nbul şildinin ilk senesi gali- r. Binaenaleyh © kendisine İşampiyonluk kupasile beraber İsalenc şildinin tevdiilâzımdır.Bu İmükâfatların, geçen haftalarda- iki bevnelmile! maçlardan bilis- İtifadeİstanbul şampiyonunu me rasimi mahsusa ile tevdi edilece ni yazmıştık, Halbuki ayni dinde ikişer maç icra edilmesi İvaktı hayli - daralttığından bu merasimin ifasına meydan bırak mamıştır, Bu kere memnuniyet- İle öğrendiğimize görc, resmi fut İbo! maclarma başlanmadan ev- İvel mevzuubahs mükâfatlarm bu cuma galip Fenerbahçe klü- büne tevdii takarrür etmiştir. İstanbul şampiyonunun her sene diğer klüpler o muhtelitile bir maç yapması bir anane hali- ne girmiştir. Bu sene de buna ri- jayet edilecek ve (o önümüzdeki cuma Fenerbahçeye mükâfatla- rının verilmesi münasebetile İs- tanbul şampiyonu, diğer klüp- İler muhtelitile hararetli olacağı şüpbesiz bulunan Omühim bir İmac yapacaktır. Hiç şüphesiz İki muhtelitin esasını İstanbul i- kincisi olan Galatasaray oyun- cuları teşkil edecektir. Hulâsa etmek lâzım gelirse İstanbul şampiyonu İstanbu'a karşı, bir âz daha açık olmak lâzım gelir- se Fenerbahçe Galatasaray” kar şı oynıyacak demektir. Bunun i- çindir ki daha yukarıda (beynel- milel maçlar kadar mühim) ta- birini kullandık. Fenerbahçe ha'en İstanbulun en kuvvetli ve en anform takımı na mâlik bulunmaktadır. Galata saray ayni kuvvette ve ayni for mda olmamakla beraber müdafa ası bilhassa son maslarda tema yüz eden Avni, Burhan ve Ni- hatla eski halini b Tir, Galatasaraym noktası hücum hattıdır. Gerek müdafaanım ve gerek hücum hat tan zaif noktaları diğer klüpler den alınacak oyuncularla izale edilince önümüzdeki cuma na- Sul. bir kuvvette iki takımın kar- şılaşacağı tezahür eyler. Istanbul tenis birincilik Bir müddettenberi Kadıkö- yönde Fenerbahçe klübü kortla- rında yapılmakta olan İstanbul tenis birincilikleri final müsaba- İkaları bugün yap-larak sing? ve dabi İctarbu! tenis sempiyonları taavyün edecektir. Final müsabakalarına en kuv vetli oyuncular ka'mış olmak i- tibarile bugünkü müsabakalar çok heyecanlı ve hararetli olaca ğı muhakkaktır. Filha'tika fina- le kalan müsabıklar Sedat, Su- at, Şirinyan Davit gibi İstanbul un güzide tenisçileridir. Hatlarda olsa gerektir ki son Tarabya tumuvasında Fe- merbahçe klübümüzün en iyi te- nis oyuncusu genç Sedat, hemen emen namağlüp tanılan hasmı Şirinyanı yenerek haklı bir mu- vaffakıyet elde etmişti. Bu se- fer, İstabul şampiyonası turnu- vasınm $ingi finaline gene bu i- Ekstrisma Karaburun 32, küp, kar,|ki oyuncu kalmışlardır. Bakalım Suit, 34, Anslese. Küp, kar, Sut 38,)bu sefer Şirinyan mı intikamını Yaine Auslene 42, Nec Pluc Uutra 52|alacak, yoksa Sedat mı ikinci bir zaferle geçen seferki muvaffakı- 12—22 Eylül 030 tarihine kadar) yetini tetviç edecek? Netice ne İzmir limanmdan muhtetif vapurlara| olursa olsun, hemen kaydedelim tahejl olunan üzüm mikdaş 3,437,-İki bu mühim müsabaka tenis me Temsiller Darülbedayi kış temsillerine hazırlanıyor Darülbedayi müdürü Suphi Beyin izahatı Bir hafta sonra tiyatro mevsimi) başlıyor a Darlibedayi, yeni sene için Rum mah bir faaliyetle çalışıyor. Yeni senenin, geçmişlere 'nazaran çok feyizli olacağından ümütvardır. Dün Darülbedayi müdürü Suphi Suphi B., bu sene) lar kadar mühim bir futbol ma- | san'atkâr kadrosunda tebeddülât ol- Beyle görüştük. madığın: söylüyor, ve diyor ki: — San'atkârlarımız ihtiyacımıza kifayet ediyor, Yeniden ne çıkacak nede iltihak edecek kimse vardır. Bildiğiniz gibi, Ercüment Behzat B. ve Neclâ H. istifa etmişlerdir. San'atkâtlarımızın bir kısmı Zon guldaktadır. Bir iki güne kadar gö- leceklerdir. Şimdilik bina üzerinde uğraşıyoruz , Fakat bina, bina değil ki, salaş. Binayı biraz o gösteren iirülen yaldızdır. İstanbuls bir v- yatro bin Emanet te İbunu takdir ederek asri tiyatro bima- sını yaptırmayı kara: dı Geçen sene ihdas cdi iyi rağbet görmüştü. cumartesi akşamları balk devam olunacaktır. — Bu sene.ne gibi eserler temsil Olunacaktır.? — Bir Teşrinicvvelde Fransızca- e tercüme edilen (Topas) Ja işe İ başlıyoruz. Göçen sene en çok kome dilere rağbet gösterilmiştir. Bu sene ki programımız henüz tesbit edil- memekie beraber, oynanılacak oyun larm hemen hepsinin tercür 'dapte piyesler olacağı gö Şimdiye kadar bize telif eser ve- ren olmadı. — Bu sene oynanacak kim tetkik edecek? — Bu iş için bir Dramatolog ta- yin edildi. Bu, bizde bu sene ilk ©- İarak tatbik edilen bir usuldür. Bir kaç sene evvelki heyet usulünün biç) bir faydasını görmedik. — Bir de bu yenisini tecrübe edeceğiz. | Zaten Avrupada da tatbik edilen s9 bu - dur. Dramatolog vazifesini, fisanı çok kuvvetli, ve ecnebi sahne edebiyatına) vâlof Şükrü B. isminde bir zat yapa caktır. Bu sene dekorların itinasına «hem miyet verilecektir. Sahne tenviratında da yenilikler yapıyorüz. ; “ ürk Akademik tiyatro heyeti namil vücut bulan bir o teşekkülden haberdar msm: — Green Okuduk, çok mem nun olduk. Fakat ortada © sadece teşekkülün © ismi var. San'atkârlar) kimlerdir, hiç bilmiyoruz. OPERET HEYETİ ATINAYA GİDİYOR gecesine eserleri Şehrimize gelen Atina musiki ce- miyeti mümessili Türk san'at hayatı hakkında tetkikat yapınış ve Muhlis | Sabahaddin Beyin teşkil ettiği ope- ret heyetini Atiaya davet etmiştir, Operet heyeti daveti kabul ederek bir mukavele yapmış ve Türklüğe a- it on beş kadar eseri temsil etmeğe karar vermiştir. On güne kadar Atinaya hareket İ edecek olan bu operet heyetinde, es-! ki operet san'atkârlarından © Ömer Aydn,? Muammer Ruşen, Lütfullah! İaiah Vecdi, Celil Beylerle Suzan, İ Sevkrye Hanımlar ve yeni yetişti miş olan ili Türk kızı da dahil bu wmnaktadır. 44 artistten mürekkep olan operet kadrosuna şimdiye kadar memleketi: mizde operet törmsillerile iştigal eden li anız & etleri gösteren temsiller ithal edilmiştir; Muhlis Beyin yeni hazırladığı E- İmine, Fatma ve Muteber Paşa eser. lerile Şatırzadeler, Asaletmezp, Ayşe! Kelebek, Çaresaz ve Leblebici Hor- hor operetleri de Atinada temsil olu: nacakter. Türk öperet heyeti Atinada bir Ay kalacaktır. . Heyetin bu seyahat- ten sonra bir Balkan turnesi yapma 8r da muhtemeldir. Bir el silâh atmış Koskada oturan Mustafa, sar hoş olarak, ayni verde oturan Cemil Et. nin arkasından bir el silâk attığı için yakalanarak hak kında tahkikata başlanmıştı tidir. Bu maç ta sıngl maçr ka- 'dar mühimdir. Zira bu müsaba- kada da gene az çok Sedat - Şi- rinyan rakabeti mevzuubahs ol duğu gibi Suat Sedadın, Davit te Şirinyanın şayan: ehemmiyet birer yardımcılarıdır. . Bundan başka Suat bilhassa daha fazla bir dabi oyuncusu evsafını haiz bulunmaktadır. Smgl maçı saat on (dörtte, Fırka grupu (Başı 1 inci sahifede) Cuma günkü içtimam ANKARA, 27 Telefonla) Halk Fırkası grupunun dünlü içti- - mar alınan mütemmim malümata gö re Halk Fırkasının teşkilât noktai | nazarından pek mühim © olmuştur. Dünkü içtimada Halk | Fırkasının yeni teşkilâtı kararlaştırılmıştır. İsmet Pş. nın mütaleatı Bu hususta grupun verdiği ka- - rarlar İsmet Paşanın şu veciz söz- lerile hulâsa edilebilir: “Fırkanın idaresinde zihniyet iti- barile esaslı bir değişiklik yapmak.,, Dünkü içtimada İsmet Paşa söz alarak şimdiye kadar cereyan eden müzakeratın müsbet bir neticeye va! racak dereceye geldiğini söyledi ve teşkilât hakkında şu mütalcada bu- hunduz — “Fırkanın teşkilât itibarile bir! cihetten zayıf tarafları görüldüğü gibi bir cihetten de çok kuvvetli ol- duğu müşahede edilmiştir. Nasıl ki, yeni fırkanın teşekkülü üezrine bi- zim teşkilâtmizda — hiç bir telâş ve sarsıntı eseri görülmemiştir. Hattâ ;İbazı yerlere karşı tarafın nümayiş- lerine karşı gösterilen mukavemet ve mukabele, mensuplarınm gayri şuuri ve inzibatsız bir kütle olma- dığını İspat etmiştir. Şimdi bura da mevzuuabhs olan mesele, firkayı Bütün müşahede edilen kusur. lar teşkilâtm kuvvetlendirilmesile or- İtadan kalkacaktır. Bu ise bir zihmi- yet değişmesi işidir.,, Hamdullah Suphi B. in nutku Müteakıben Hamdullah Suphi B. «öz aldı ve Halk Fırkasının memle- kette, kalbinde Cümhuriyet aşkı ta- #'yan münevver gençliğe istinat et-- mesi ve Cümhuriyetin ruhlara telkin edilmesi lâzım geldiğini anlattı. Ve dedi kit — Saltanat, hilâfet idaresi cami lere, mesçitlere istinat © ediyordu. Bunlar hilâfet ve saltanat -* muhab- betini kalplere (o telkin © ediyordu. Tarikatlar ve tekyeler saltanat için istinatgâh idiler. o Medreseler ayni hizmeti görmüştür. Hay müessese leri © hep ayni mücesseselerdi. Bun- lar asırlaren hilâfeti, saltanatı tel- kin ettiler, Çeşmeler, o mezarlar, evkaf divan edebiyatı hep bu vazi- feyi gördü. Mimari © eserlerin kis han önlapa disi eserlerdir. Mamleks- tin an'anevi terbiyesi, padişahın is aptessiz lisana aldırmazdı. Mümin © olmıyanların gönül. lere iman telkin etmesi imkânsızdır. Cümburiyet aşkını kalplerinde ta şırıyanlar başkasma Gümhuriyet aş- kımı telkin edemezler. o Memleketin münevver gençliğini Halk Fırkasma tı kabul edilmistir. Mutemetlikle müfettişlikler lâğvediliyor ii Firka grupu tarafından kabul e- dilen yeni teşkilâta nazaran müfet- diklerle mutemetlikler ilga edilmiş tir. Fırka şubeleri mahalli © idare heyetleri tarafından idare edilecek. tir. Bu mahalli heyetlerin intihap ede i reis © mahalde | fırkanın mümessili olacaktır. o Bazı mühim İyerlere merkezden maaşla kâtipler, gönderilecektir. Muayyen teftiş heyetleri olmıya- da teftişe de gideceklerdir. Yeni hey'eti idare için namzet gösterilmedi Kin iemlerini Bild diğim kırk zatın heyeti indereye im- tihabı icra edilmiştir Kırk kişilik idare heyeti için sam zet gösterilmemiş, aza tamamen serbest bırakılmıştır. Hattâ namzet gösterilmesi teklifine © karşı İsmet Paşa kürsüye çıkarak, buna lüzum çecek ve bilhasan amele | ve mesai meselelerile yakından meşgul ve a- likadar olmayı programa ithal ede. cektir, Fırka kâtibi umumiliğine intihap edilen Recep B. bugünden itibaren vazifesine başlamıştır. ANKARA, 27 A.A. — Cüm- huriyet Halk Fırkası grupunun bugünkü içtimamda £ Başvekil İsmet Paşa Hazretleri hüküme- ti temsil mes'uli deruhte ettiğini ve arkadaşlarile görüş-| raklıları tarafından büyük bir |dabl maçı ise saaat on altıda ya- İtükten sonra fırkaya geleceğini tedir. Eylüle kadar muhtelif memleketlere) © Dabi finalistleri ise Fenerhah vaki üzüm ihracatı ise 8,735,464 kilo| dur. içenin iki tenis yıldızı o Sedat - Suat çiftile Şirinyan - Davit cif, prlacaktır. Suat ve Seda:kı her iki maçta da muvaffakiyet temenni eyle- İtoplanarak yeni hükümetin bs.! mufassalan bir teb'iğ ,Ivanramesine esas olacak mad. riz., SG beyan etmiştir. Fırka grupu pazartesi günü câk ve idare merkezi azası lüzumun-| M. Rist'in raporu (Başı | inci sahifede) yenin bir kısım alacaklrlarile bir tecili düyun talep etmesi kabil olacak bir muvakkat dev reyi nazarı itibara almakta- dır. Ayni zamanda (tecili düyun İnazarı itibara alındığı takdir. ide) memleketin şimdiye ka- jdar nakli nükut (Tranfer) me- Iselesinde kabiliyetini © aştığı görünen bir yekün için bir ibanka kredisi elzem görülmek- tedir. “Transfer, in © manası Türk parasınm ecnebi parasına naklidir. Raporun | esas fikri şudur ki Türkiye o kendisine ve ecnebi (osermayedarlarma, bunun devammca iktısadi si- yaseti ve iktisadi vaziyeti hangi istikamette inkişaf ede- ceği görülebilecek bir mühlet vermelidir. Ancak ( böyle bir devrenin o nihayetindedir. ki uzağa şamil her hangi ıslahat tahakkuk edebilecektir. Bugün için bu mütaleaya da ir dermeyan edilecek yegâ-- ine fikir şudur ki Türkiye Os manlı düyunu o umümiyesinde kendi hissesinin tediyesine mü-i teallik bir tecili düyunuiyi karşılıyacaksa da diğer o 2 lacaklılar bertaraf, (İsveçli ve Almanlara karşı olan demir- yolu taahhüdatı için bir tecili düyun taharrisini farklı suret- te arzu etmiyeceği muhtemel- dir. : : Yeni kabine (Başı | inci sahifede) tetkikatı ihtiva etmektedir. İsmet Pş. nın yeni kabineyi teşkil etmesi Gazi Hz. nm ısra- FI neticesidir. İsmet Paşa, hükümet hari- icinde kalmak ve fırkada serbest ir meb'us olarak çalışmak iste- diğini ve daha bazı esbabı muci- be göstererek yeni (o hükümeti teşkilden af buyurulmasını rica ve bu ricasında ısrar etmiş ise de, Reisicümhur Hazretlerinin ayni derecedeki tensip ve ısrar- ları üzerine hükümetin riyaseti vazifesini uhdesine almıştır, İsmet paşanın buyuran Gazi Hazretleri, ikti- dar mevkiinin başka bir tecrübe- İye tahammülü olmadığını söyle diler ve dediler ki: “— Eğer İsmet Paşa hükü- met teşkilini kabulden sureti ka. tiyede imtina etseydi Başvekâle- ti bizzat deruhte etmekten baş- ka çare kalmazdı. Ya | ben, ya İsmet Paşa," Ekmek narhı daha düşecek Narh komisyonu bugün top- lanarak bu haftan'n ekmek fiat- lerini tesbit edecekir, Son günlerde her gün İstan- bulun yevmi ihtiyacından fazla altmış vagon buğday gelmekte ve bunlar idhar olunmaktadır. Binâenaleyh iki sydanberi temadiyen düşen ekmek fiatının yarm da 30 para daha tenzil e ilerek sekiz kuruşa indirileceği j kuvvetle muhtemeldir. Beş seneye mahküm BRUKSEL, 27 A.A. — İta- İlya veliahdini öldürmeğe teşeb- büs etmiş olan De Rosa beş se- ne hapse mahküm olmuştur. a ra | 2 Davet Anadolu” Ajansı #ltnat şubesi müdürlüğünden: Hesabat ve musmelâtı devr- etmek"üzre vaki davete henüz icabet etmiyen sabık muhasebeci Sıtkı Beyin bugün şubemize müracaatı lüzünu kendisine ale. men tebliğ olunur. Darülaceze müdürlüğünd. Müesseseye bir sene için ik- za eden 30 top yerli mamu- lâtından kelenlik bezin 27 teş tinievyel 930 pazartesi günü saat on dörtte Kapalı zarf vsus Jile münakasası icra edilecektir. Taliplerin teminat akçelerile bir- A deler üzerinde müzakeratta bu- lunacaktır. İstihbaratımıza naza ran fırka grupu fırka teşkilâtı hakkındaki müzakerelerini bitir İdikten sonra içtimalarında itti- haz olunan mukarrerat neticesi | ve ilân edecektir. Tahran sefirimiz (Başı birinci sahifede) Mustafa Kemahin işaret ettiği mede niyet ve yenilik yolunda koşmakta. dır Türkiyenin cümhuriyetinin kimse nin toprağında gözü yoktur. İranla olan din, ırk, kardeşlik gi bi rabrtalarla beraber Şark sulhünür istikrar ve bakası © için memfeatle rimiz tamamen müvazidir. Tekra edeyim: Yalnız komşuluk — itibarik hudutlarımızın emiyet noktasındar değil fakat bilhassa — şarkta sulhür ebedi olması için biz İranı müreffel müterakki bir halde, muntazam gör mek isteriz. Şarkta sulhün istikrar. nr istiyen her devletin de bizim gibi İranı müreffeh, kavi görmek istiye ceği ve bunun İâzımi gayri mufariki m Türkiye - İran dostluğuna de gözle bakacağı tabiidir. Son hâdisat, © ümit ederim ki Kürt asilerle bunları idare edenle re, artık karşılarında âciz Osmanl: İmperatorluğu olmadığını, bunun harabesi “üzerinde © yeni bir dey- let kuran, mevcudiyeti için her fedakârlığı göze alan, o memleketi dabilinde isyan, iftirekçu hareket- leri amansızlıkla o ezmeğe herar muktedir © bulunan O medeni, kav. bir Türkiye Cümhuriyeti bulunduğu nu öğretmiştir. Hava filomuzun bir ufak kısmı ile Şark vilâyetlerimizdeki baz: garni- zonların hazari kadrolarile © yapılar bu son tedip hareketinin / sür'at ve şiddeti, Kürdistan hayalini bes. liyenlere buna filen, çalışanlara 3 derstir. İran Türkiye o hududu, Furugi Han ilc Tevfik Rüştü Bey arasm. da Ankarada aktolunan itilâiname ile tesbit olunan hattr. o Bu sor Kürt tecavüzatı arazi üzerinde fen. ni olarak hududu işaret etmek üze Te hazırlanmış olan komisyonları: tekrar faaliyete © başlamasına mâni olmuştur. Tabii, bu o mmtakalard tekrar asayişin tekarrürü "üzerine işe başlanacaktır. Hudut tashihi meselesi; lâv tabe kalarından mürekkep, hiç bir kıy-- meti zirsiyesi olmıyan Ağrı dağı nn daima eşkıyaya yatak © olacak vaziyette kalmaması, adeta Türkiye- İran dostluk bünyesinde © kangren” olmağa müstait bir çiban şeklinde bırakılmaması için Türkiye tarafın dan İrana cenup, taraflarından mü- mbit, mahsuldar mıntakalarda ta- vizata mukabil teklif edilmiştir. İki hükümetin hudut asayişi noktai na. zarmdan ayni derecede menfeatda: ve alâkadar olduğu, ve o Türkiye hükümeti için dahili bir emniyet me selesi olarak pek ciddi telâkki olu- nan bu meselenin odstluğumuzun i cabatile münasip surette halloluna cağı tabiidir. Hasta sigorta sandıkları Etibba muhadenet cemiyeti, ma- hallelerde hasta sigorta | sandıklar teşkilât: yapılmasını temin etmek zere tetkikata başlamıştır. Cemiyetin idare heyetinin bu hi susta hazırlıyacağı © proje gelecdi ây heyeti umumiye içtimamda mü zekere çdilerek hükümetin ve hayrı cemiyetlerinin . müzabcret © ve yar. dımlarile “bu büyük işi | başarmal için teşebbüsatta bulunacaktır. Bu husustaki takriri kepeti umu miyece kabul olunan Dr. M. Akif Beye göre. Avrupanın muhtelif ye: lerinde, bilhassa o Almanyada çel vâsi olan he basta sandıkları teşki ite doktor, ilâç ve hastane para 81 tedarik etmekten âciz olan fakir ler icin çok faydalıdır. Amele, esnaf cemiyetleri ve diğer #ümreler kendi muntakalarında böyk Sandık teşkilâtı yaparak pek cüzü bir sidatla kendilerinin sıhhatlerin hayatlarının sonuna kadar sigorte etmiş . olacaklardır. İki sene evvel — Dr. Fethi Beyk bazı arkadaşları bu tarzda bir hast sigorta sandığı * yapmağa teşebbüs etmişlerdi. Fakat. esaslı tedbirler alınama diğr için bu teşebbüs aeticesiz kal şt, Fethi B. diyor ki: — Hasta sandıklarına, her mene leketten ziyade bitim © ihtiyacımız vardır. Çünkü sefaleti fizyoloji ye en-ziyade bizdedir. — Almanyad 20 milyon halk hasta (sandıkların dahil olmuş ve senede hastalık me- sarifi çıktıktan sonra S0 milyon Mi- rahk mühim bir tasarruf temin et #ek mümkün olmuştur. Bu teşebbik evvelâ “Almanyada tatbik edilmiş. sonra Avrupanın diğer — yerlerinde de tasilmlm etmiştir. Feka bun yapabilmek için çek © vâsi teşkilâi” Tözüm vardır, Biribirini yaralamışlar Tahtakalede ekmekçi - Hüse yin ile basçı Ali kavga etmişler AK bıçakia Hüseyini koltuğun- | dan yaralamış, Hüseyin de çak İile Aliyi boğazından tehlikeli 8* rette yaralamıştır. Ali, hastan ye kaldırılmış, Hüseyin yakala” Jamştar,