12 Ekim 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

12 Ekim 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

PAZAR 12 dir haftada3 075,5361li ral kisterlin satın alı ndi Vilâyette Maaş lar, nasıl ça- Winış ve parası tasıl alınmış ? * kişi nazaret altina idi. Bazı sarrafların Jsvkifi muhtemeldir işleri muhasebeciliği d da dan yapılmakta olan itin ilk safhasr bitmiştir. lenin aslı, başkalarına | nların çalmarak sarraf- ile paralarınn alıma | İM meselede sarraflara ko” 7” uluk eden Rıza efendi altma alınmıştır. âhkikatın çereyanma göre: Nİ olarak maaş cüzdanları ek için şubelere gön İştir. Buralarda sahibi mü etmiyenlerin cüzdanları getirilmiştir. Bun- R, şimdiye kadar meydana göre, or beş kadar ve sahte ilmühaberler vasıtasile paraları a- e başlanmıştır. İbayet asil cüzdan sahiple- k cüzdanlarını istemiş- Ve eski muhasibi mes'ul hdi Bey de tetkikat yaparak meydana çıkarmış Maliye mülfetişliğine de ma- vermiştir. Taharri edilen bazı inlarında bu çalman cüz- 'irdan bulunmuştur. o İki ve dört Rum sarraf alâ Sr görülmektedir. Alâkadar iurlar ile birlikte mevkufen e verilmeleri muhtemel Vuyor. Bir terfi İirindi muf miifettiş olan m Ragıp Bey başmüfettiş- terfi etmiştir. Malollere tevziat alfilerin paralarını alma- e temdit edilen müddet Y Şube için İkişer gündür. efterdar Şefik Bey Defterdar Şefik Bey yarın dönecektir, . Kambiyo haftada 592,463 irterlin alındı S073,336 Tira evrakı nakdiye çıkarıldı * 'Teşriniovvel 1930 tarihin- 9 Teşrinievvel 1930 tarihi dar İstanbulda Bankı yormu tarafından Os- Bankasına 492,468 ister- bir Peni çek olarak teslim duğu ve bunun mukabilinde i./at evrakı naktiyeden 8,073, » ira on üç kuruşun mevkii vazedildiği ve bu suret ye muameleden 9 Teşri evel 1930 akşamına Okadar İyomca çek olarak Os- İk Bankasına yapılan İster- İonlimatnın 602,968 İsterlin bir Peniye ve buna mukabil tedavüle çıkarılan — ihti- *vrakı naktiyenin de 6,211, sarraf G-38 Gazi Hz.ne arzı tazimat edildi Bugün büyük Yünkers tayyaresi İstanbul afakında uçacak Şehrimize gelen 6-38 Yün- kers büyük Alman yolcu tayya: resi kaptanı M, Erauer tarafın- dan dün Gazi Hiz, ne bir tazimat telgrafı keşide edilmiştir. Hava kaptanı bu telgrafında İTürkiye topraklarına gelmekten mütevellit iyi intibalardan hararetli hüsnü kabulden kâr bir lisanla bahsederek Gaz mizi hürmetle selâmlamaktadır. ptanı Başvekil Paşa de ve ile Nafıa vekili Zekâi Beye tazimat telgraflar çekmiştir. Dün di harpte hatıralarını are namma O Tarabyadaki mezarlıklarma büyük bir çelenk vazedilmiştir. Dün akşam Al man sefarethanesinde Alman leri şerefine bir resmi çay zıyafeti tertip olun muştur. Alman tayyarecileri namına bu sabah Taksim abidesine bir çelenk vazolunacaktır. 'Bu sabah saat dokuz ile do- kuz buçuk arasında Türk gaze- telerine bir cemile olmak üzere Yünkers tayyaresile İstanbul a fakında bir uçuş tertip olunacak matbuat mümessilleri iştirak e- deceklerdir. Alman tayyaresi yarın sabah Atinaya hareket edecektir. Türk Hanımları ei Halk Fna F.na âza kaydediliyorlar Münevver Türk kadını Cüm- huriyet Halk fırkasına, büyük bir sevinçle reyi- ni vermekte ol- duğu gibi, ayni o zamanda da fır- | kaya mütema diyen müracaat İle kaydedilmek- Sİ tedir. Bilhassa bu hanımlar memleketimizin tanmmış ailele İrine mensup ha- nımlar teşkil etmektedir, Gazi- ayımtap meb'usu Kılıç Ali Beyin validesi Hanım da Halk fırkası iBeyazıt kazasına aza kaydolun- muştur. Şubeye dâvet Hasköy Askerlik şubesinden: 1 — Şubemizde muayeneleri İlcra edilen yerli ve yabanci ef- rattan olupta şimdiye kadar celp ve sevk edilmemiş (322) doğumlu bahriyeliler ile diğer sınıf müntesipleri. 2 — Keza (323-324) doğum- hulardan bir buçuk senelik hiz- mete tâbi efrattan maada yerli ve yabancı efrat. 3 — Teşrinievvelin 15 inci çarşamba gününden itibaren cu ma günleri hariç olmak üzere öğ lira on iç kuruşa baliğ oldu edilmiş leden sonra saat on dörtte şübe- ye müracaatları. Dün Berberler cemlyetinde istihap yapılırken Mİ İNeşet Ömer B. bir k: M. Mektebi 1 Teşrinisanide küşat edilecek Bu hususta hazırlıklar bitmek üzeredir Millet mektepleri bu sene de 1 Teşrinisaniden itibaren faali- r, İstanbul maarif müdürlüğü Millet Mektepleri nin yeni tedrisat senesi istihza- Tatını ikmal etmek üzeredir. Hali hazırda, proğramda bir tadilât yoktur. Heni vekâlet bu hususta tebligatta bulu! mıştır. Darülfünun Eminliği intihabı ne zaman ? Geçen hafta Pazar günü An- karaya giden, Darülfünun emini güne ka- dar Ankara'dan dön cektir. Da- intihabınım 13 inievvelde yapılacağı söyle raa da öğrendiğimize göre müddet takarrür etmiş de- gildir. Ancak Neşet Örer B. in! Ankaradan avdetini müteakip, | İeminlikk intihabı günü taayyün edecektir. Yeşilköy ve Nişantaşı ilk mektepleri İstanbul maarif müdürlüğü- nün, İstanbul dahilinde açacağı 24 ilk mektepten dördünün bu sene açılması mulkarrerdir. Bu: dört mektepten Fatih ve Anado Tuhisarmdakilerin açıldıkları ma Vimdur. Çarşamba günü, dört mek- tepten biri olan Yeşilköydeki mektep küşat edilecektir. Perşembe günü de, Nişanta- smda hazırlanan ilk mektebin küşat resmi yapılacaktır. Diğer mektepler, gelecek seneye ka- iL bitmiş bulunacaktır. k mekteplere tehacüm İlk mekteplerin ( tedrisata başlamalarından bir hayli müd- det geçtiği halde, mekteplere 0- lan tehacimiün hâlâ önü almma mıştır. İlk mekteplere bu sene, her senekinden fazla (o tehactim vardır. Maarif müdürlüğu, her müracaati is'af edebilmek için İher türlü tedbiri © almıştır. En İfazla tehacüm, Davutpaşa, E- İyip, Unkapanr semtlerindeki ilk İmekteplere vuku bulmuştur. Bu mekteplerde, sadece yeni İşubeler açmak kifayet etmemiş İve yarım günlük tedrisat yap- İmak zarureti hasıl olmuştur. | o Bu mekteplerde en çok tale- be kaydolunan sınıflarda, sabah tan öğleye kadar bir kısım, öğ- leden akşama kadar da diğer bir kısım okumaktadır. Bu vaziyet, yeni mekteplerin ibzar ve küşadina kadar devam edecektir. Mektep kitapları Maarif vekâleti mekteplere ta lebenin kitap almasına tesir edil memesini bildirmiştir. Verilen bazı malümata göre ilk mekteplerde yalnız bir yer - den kitaplarını tedarik etmeleri talebeye tavsiye edilmiştir. Bu vaziyet üzerine maarif mü düriyeti tarafından mekteplere bir tamim gönderilmiştir. Bu ta mimde alâkadarların talebeyi ic bar etmemeleri şiddetli bir lisan la ihtar edilmektedir. Fırınlarda ekmekler ma- kine ile yapılacak İstanbul furmlarında ekmek İlerin makine ile hazırlanması te karrür, etmiş bu hususta fırm- lara tebligatta bulunulmuştu. Bu aydan sonra İstanbulda ma- kine ile mücehhez olmıyan hiç bir ekmek fırını bırakılmıyacak tar, Şimdiye kadar fırmların yüz de seksenine makine konmuş- tur, Türk tıp cemiyeti Türk Trp cemiyeti 14 teşrini- evvel salı günü 18 1/2 da intiha bat celsesi aktedeceğinden aza- yi muhteremenin teşrif buyur- İmaları rica olunur. Umumi kâtip A. Fabri Mübadele Dün hararetli bir içtima oldu.. Müzakere edilen mese- leler ekim tutuluyor übadele komisyo| bürosu din öğleden sonra M. Anderson'un riyase- - tinde toplanmıştır. Türk ikinci murahhası Nebil Beyle . Yunan başmurahhası M. Fokas ta bu içtima iştirak etmişlerdir. çtima geç vakte kadar de- vam etmiş, İtilâfnamenin tat- bikatında çıkan ihtilâflar hak- kında tarafeyn heyeti murahha alarmın mütalcaları alınmış,ha raretli müzakerat ve münaka- şat cereyan etmiştir. İ Müzakeratın neticesi hak- İkmda ketumiyet muhafaza edil fmektedir- Dün ikinci büro da toplan İmış, tâli mübadele komisyon- İlarımın raporlarını tetkik etmiş şi | Ankarada bulunmakta olan başmurahhaşımız Tevfik Kâ- mil B. yarın şehrimize avdet decek ve ağlebi ihtimal salı gü nü komisyon hey 8i toplanacaktır. Hakem kararlarının tarafey- ne tebliği için bitaraf âza Müs- yü Rivasm &vdeti beklenmekte dir, Yunanlılardan alınan tazmi- mattan İstifade edecek Rumlar dan komisyona müracaatlar 3 bin kişiye baliğ olmuştur. Daha 2000 müracaat olacağı tahmin İfi ediliyor. “Günde 40 kadar mü- rocaat vardır. o Bir aya kadar müracaatların arkası almamaz sa müddet temdit edilecektir. 62,000 isterlin.15 gün sonra tevzi edilecek Gayri mübadillere (o yapılan tevziatın tesrii için Maliye Ve- kâletile temasta bulunan gayri| mübadiller cemiyeti ikinci reisi det etmiştir. Yunantı" “dön alınan 62 bin Celâl Ragıp B. şehrimize av- İsterlinin gayri o mübadillere tevziine on beş güne kadar baş lanacaktır. Bu para ile alâka-- darların istihkaklarmın ancak yüzde ikisi temin edilebilece- Zinden asıl istihkaka tekabül edecek olan bono tevziatı bek- lenmektedir. Bono tevziatı ise lâkdiri kıymet işleri dolayısile ancak iki ay sonra mümkün ola ra, ilâs Kanundaki tetkikat bitmek üzeredir Adliye Vekilinin gazete- mize beyanatı Adliye Vekili Yusuf Kemal B. dün de Adliye < dairesinde meşgul olmuştur. o Yusuf Ke- mal Bey, bu tetkikatı hakkında bir muharririmize şu beyanatta bulunmuştur: — Tetkikatımız ihzari mahi yettedir. Hazırladığımız €sas- ları, Ankaraya götüreceğim, Asıl tetkikat orada yapılacak- tar. Komisyonların Ankarada mı yoksa burada mı tetkikata de- vam edecekleri hakkında he- nüz verilmiş bir karar yoktur.,, Haber aldığımıza göre icra ve iflâs kanunu etrafında yapı- lan tetkikat neticelenmek üze- iredir. Hapis usulünün iadesi dü | şünülmemektedir. Bu mesele, İbir prensip meselesi telâkki dilmiştir. Maamafih borç için hapis, usulü iade edilmemekle beraber kanuna alacaklınm hak kını daha kuvvetli bir tarzda koruyacak bazı maddeler ilâve edileceği anlaşılmaktadır. Bügün usulü © muhakematı cezaiye komisyonu toplanacak- tar. Vekil Beyin yarın Ankaraya! avdedi muhtemeldir. i umumiye-| | Ekonom | Devlet Bankası Memurlar ar bankaya hissedar olabilecek | tamim geldi Devlet Bankası tesisi etra- fındaki faaliyet ilerlemektedir. Devaire gelen bir tamim üze- rine memurlardan istiyenlerin birer maaş nisbetinde Bankaya hissedar kaydolunmalarına baş- muamelât: hali hazırile Devlet Parikasna devredilecektir. Mensucat meselesi Ticaret odasında mensucat sanayii komisyonu dün bir içti- ma yapmıştır. Bu içtimada mensucat fabri- katörleri arasnda tesisi takar- İrür eden ittihadın şekli görüsül- müştür, Zeytincilerin metalibi Zeytin yağcıları bir . müddet evvel B. M, M. müracaatla mu- amele vergisinin derhal kaldırıl İmasını temenni etmişlerdi. | Ticaret odası zeytin yağcıla- İrin dilelderini muntazam bir su- rette tesbit için salı günü Oda- da bir içtimaa davet etmiştir. Kambiyo fiatleri Dün borsada © İngiliz lirası 1030 kuruşta âçılmış ve © ayni fiatte kapanmıştır. Liret 9,01 Altm 918 kuruş- tan müamele görmüştür. Vapurcular birliği dağılacak mı? Son zamanlarda vapurcular pe işleri hiçte eyi gitmemek tedir. Vapurcular birliği müdürü Şevket B. in İktrsat vekâleti mü şavirliğine tayini üzerine mün- İhal kalan müdürlüğe kimse ge- tirilememiştir. Buna sebep bir- liğin varidatı olmamasıdır. Vapur sahiplerinin vapurla- rınm tonajı başma bir kuruş bir- Tik aidatı vermeleri (o lâzımdır. Halbuki bu parayı veren yok- tur, Bu gidişle vapurcular birli- ginin dağılacağı muhakkak ad- dedilmektedir. Kambiyo Borsası | 12 nd Mülga sadaret mektubi ka- lemi memurininden Anadolu hi- sarında mukim Mümtez beyin kerimesi Güzin hanım ile müte- kait bahriye tabip miralayı Ha- lim beyin mahdumu Osmanlı Bankası şube direktorlarından Sait Halim beyin akitleri icra e- Büyük inkılâbin mimi hâdimi olan Cümhu - riyet Halk Fırkası İstanbul Belediye intihabatında sana İşu candar tavsiyede bulunu - iyor: Yurdunu seven vatandaş yim ! Devaire bu hususta bir | Tek taksi Belediye, itir azları tetkike başladı Şoförler “de çağrılarak dinlendi Tek taksi aleyhinde şolörler tarafından yapılan itiraz üzerine | li ti murahhasları da encüme ne davet edilerek kendilerinden lâzım gelen izahat © almıştır. Bu izahata nazaran (tek taksi hakkındaki talimatnameni İerrüğta ait bazı maddel rinde tadilât yapılmasma karar verilmiştir. Tadil edilecek olan lanmıştır. Devlet Bankası teşek- | kül ettikten sonra konsorsiyorn | addeler tesbit olunmaktadır. Ekmek narhı 20 para daha düşecek Narh komisyonu yarın top- lanarak bu haftanm ekmek fiat ici tesbit edecektir. Fiatler sdanberi mütemadiyen düş- tüğü halde geçen hafta fırance-| la fiati ipka olunmuş, ekmeğe ise 10 para zam olunmuştu Buna sebep bir mütidettir her gün külliyetli miletarda buğday geldiği halde geçen haftaki mu- varedatın o azalmış olmasıdır. Haibuki bu hafta tekrar muva- redat ziyadeleşmiş olduğundan ekmek fiatinin de 20para kadar tenzil edileceğine muhakkak na Zarile bakılmaktadır. Esnaf cemiyetlerinin şikâyetleri Bazı esnaf cemiyetlerinin es- İnaf nizamnamesinden şikâyetle ri Ticaret müdiriyeti tarafından dinlenilmiş ve İktısat vekâleti- ine gönderilmiştir. Haseki hastanesinin tevsi Haseki hastanesinin tevsii için cemiyeti belediyenin kabul ettiği tahsisat sarfma başlanıl me Hastanede yeni bir pavi- İyon inşası ve yatak miktarının 400 e iblâğı düşünülmektedir. İnşaat birkaç güne kadar baş ıyacaktır, Kadıköy tramvayı Üsküdar tramvayların Ka- dıköyüne temdit edilecek olan kısmı için açılan münakasaya iştirak eden grupların gösterdik leri şartler muvafık olmadığın- dan münakasanın feshinden son ra şirketle ayni ıplar arasm- da yapılan im, neticesinde bunlardan bir ikisile uyuşulabi- leceği kanaati hâsıl (o olmuştur. Şartnamede bazı ufak tefek ta- dilât yapılmasma lüzum görül. düğünden bu tadilât yapıldık- tan sonra temaslara devam edi- lecek ve tam bir itilâf hâsıl ol- duğu takdirde inşaat İhale olu- nacaktır. Aris Yun Sünamite şampi Mahkemelerd. Son karar Katil Mahmut timar haneye gönderildi (Fakat 2000 lira tazminat verecek Şehremaneti su yolcularm- dan Mahmut Ağa Koskada Rüs tem isminde birini o öldürmüş, (Osman Adlı bir arkadaşını ya- ralamıştı, Maznunun muhake- mesi esnasında delilik asarı gös termesi üzerine Tıbbı adliye sev kedilmiş ve Mazhar Osman B. le aralarında zuhur eden ihti fa rağmen Tıbbı adli, Mahmu- dun mecnun olduğu noktasmda ısrar etmişti. Mahkeme Tıbbi jadlinin vardığı bu neticeye göre kararını vererek Mahmudu be- raet ettirerek tımarhaneye sevk etmişti. Temyiz mahkemesi, bu: kararı hakkı şahsi noktai naza- İrmdan bozmuştur. Makmudun İdün yeniden muhakemesi yapıl mış ve râkza uyularak maktu lün veresesine 2000 lira tazmi- mat itasına Mahmudu mahküm etmiştir. Çıkıkçı Mehmet Ağa bir seneye mahküm oldu Ortaköyde, Büyük ayazma. da'bahçivan Dramalı Ahmet, bir gün tramvaydan düşer, ko İu kırılır. Doktora müracaat e- decek yerde, gider, ahçı Meh- met ağa isminde birini bulur, Kırığını ona sardırır, Ahçı da İKırık kolu talaşlarla | bağlar. Fakat o kadar sıki bağlar ki, kan hareket edemez olur. Dri malı Ahmet, Mehmet ağaya | | | İ İ İ .itekrar gider: — Aman, der, kolum fena-- laştı.. Pir çaresini bul. Mehmet ağa aldırmaz: — Sen merak etme, der, ge- çecek.. Sakm doktora göstere yim deme, sonra konlunu kes- meğe kalkar. Fakat o akşam Dramalı Ak met, şedit ıstıraplar içinde son nefesini veriyor. Mehmet Ağayı bunun üzeri- ne tevkif ederek ( birinci ceza mahkemesine verirler. Oradan da ağırcezaya tevdi edilir, Dün bu Mehmet ağanın muhakeme si yapıldı. Tıbbradli raporunda Han devran demin kat'ını mucip ©- lacak surette sıkı sarıldığı” tes- bit ediliyordu Müddei urursi, maznunün İnizamata rlayetsizlik neticesi Ahmeğin vfâtına sebebiyet verdiği mütel-asında bulundu. Maznun vekil müdafasını yap- tıktan sonra (o mahkeme ahçı Mehme ağayı bir sene hapse mahküni etti. i | Spor | an takımı ay sonunda geliyor yonası finalisti ve Selânik şampiyonu! (Aris) çok kuvvetlidir ea a Selânik futbol şampiyonu (Aris) takımı, gel mek üzere bir müddet evvel bir müracaatta bulunmuştu. Alâka darlar tarafından yapılan mu- haberât artık kati bir safhaya dahil Oolmuş bulunmaktadır. Filbakika (Aris) takımı, bu a- yın sonunda şehrimize gelerek 24 cuma ve 26 pazar günleri Fe nerbahçe ve Galatasaray takım larımızla birer maç yapacaktır Aris takımı OYunanistan ın kuvvetli takımlarından biri- lir, Geçen mevsimde Yunanis tan şampiyonası maçlarında fi- e kalmış, hâdiselerle dolu bir müsabaka neticesinde Ati. na şampiyonuna mağlüp olarak memleket şampiyonluğunu ala mamıştır. Arisdiğer taraftan Selânik ve Şimali Yunanistan şampiyonu bulunmaktadır. futbolcuların pasaportlarını ya ptırmak için kâfi vakıt olma. masından Yunanlı futbolcülar maçların 24 ve 26 teşrinievvele tehirini rica etmişlerdir. Alâ- kadarlar da daha iyi hazırlana bilmek noktasından bunu mu- sip görcrek cevabı muvafakat vermişlerdir. Filhakika Yunan gazeteleri Selânik şampiyonu- nun İstanbul seyahatine bir e- hemmiyeti mahsüsa atfetmek- tedirler, Bu suretle her iki kav vetli takımımızın ay nihayetine kadar daha fazla bir idi dr meleri temin edilmiş dır. Netekim gerek Feneri çe ve gerek Galatasaray taki- mımızın bu maçlara hazırlık ol- mak üzere bu cuma Beşiktaş ve Vefa takımlarile birer maç ya- pacaklarını haber aldık. Biz ih- zari maçlardan sonra Selânik şampiyonu ile yapılacak maç- Pirkapı e ma Jar etrafındaki müta'cat ve tah.“ minlerimizi yazacağız.