15 Ekim 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

15 Ekim 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

ME Ee yi İSTEYORASER MEME ZABEŞSEEEKSE— bes TAŞ A İS EHREENDL. (Atlas keselerde altıncıklar... Muharremiye namile her sene mu- harreminde Vükelâya, ricale altın di Her sene Muharremin ilk gü nü tebrik için vükelâ ve ulema ve ricali devletin saraya gelme leri mutat idi. O gün bunlara (Muharremiye) denilen yarım! ve çeyrek altınlar verilirdi. Bu altınlar kırmızı atlâs kiseler i-| çinde dağıtılırdı. Sâdırazam ve Şeyhislâm ile vükelâya ait Mu harremiyeler ziyade mikdarda idi. Ondan sonrakilerin muhar- remiyeleri daha az idi. Daha fak memurlara çil kuruş ve: di. rasir karrir efendiler huzuru şahane- de ders takrir ederlerdi. Her mukarririn yanmda bir kaç mu- ha' bulunurdu. Huzur dersle- ri Çit köşkünde kıraat olunur- du. Mukarrir ve muhatap efen- dil ndilerine mahsus mev- kide ve minderler * üzerinde o- #ururlardı. Önlerinde kitap koymak içi: rahleler bulunurdu. Sultan Ha. mit ders devam ettiği müddet- zarfında yüksekçe bir mevkide ve diz çökme vaziyetinde otu: mabeyin müşiri, başmabö- yinci, başkâtip, ikinci mabeyin- Gi, ikinci kâtip, kitapçı başı, seryaver gibi mabeyin erkânı huzuru hümayunda ve diğer ma beyinci beylerle bendeğân salo- na muttasıl odada kezalik min- derler üzerinde ahzı mevki eder, derdi. Bazan ulemadan, vükelâ- dan müşirandan ve damat paşa lardan davet olunanlar dn bu- Tunurdu. Huzur dersleri iki saat kadar sürerdi, Derste iptida Mukar- rir efendi başlıyarak her han- gi bir a yeti tefsir eder,bunun ü- zerine muhatap efendiler sual sorarlar, o cevap verir, ders bir Munazara şekli alırdı. İşittiği- me göre bir zamanlar haziru- nun bahse karışarak sual etmelerine dö cevaz var imiş; hattâ Hayreddin Paşa ile bir mukarrir arasında epice mübaha met Efendi ve ders vekili Asrm Efendi gibi mesleklerinde ihti- "sas sahibi zevat var idi. Dersin hitamı üzerine Hün- kâr tarafından verilen işaretle mukarrir efendinin bir duasını müteakip Sultan Hamit ayağa| kalkar ve hazirun Hünkâri 8€- “Hâmlıyarak dışarı çıkardı. Hu: zur dersleri haftada iki gün iti- barile bir ramazanda sekiz gün idi. * Büyüle mevki işgal eden ze- SultanHamit! Talısin Paşanın. Hatıratı.. | ir. Yıldız saraymın senelik me- indenbiri de huzuru hü- mayun dersleri idi. Her sene ra mazan zarfında sekiz defa mu- 'ercüm: Hbas Çaka "mahtuzdur.) dağıtılan ağtılırdı — * vatınnıcmuriyetlerinden istifaet meleri Sultan Hamidin hoş gör mediği ahvalden idi. Bir sad - razamın, bir nazır veya ehem imiyetli mevkide bulunan her hangi bir memurun istifası ha- kikaten ahvali sıhhiyeyc müste olmayıp da maslâhattan| münbais ise Hünkârbu istifa ctrafmda tevellüt edecek müna kaşatın ve dedikoduların tesiri ni düşünerek buna mahal bırak mamak için istifayı akim bırak tırmağa gayret ederdi. Bu mak satla muhabere ve münazara €- ir, istifa sahibi iknaa çalışı» lırdı. Sultan Hamit istifada 1s- kuunu ve istifanm kabu- i nazarınm yeti diye telâkki ettiğin den ve iş üzerinde mağlüp ol- mağı istemediğinden beheme- hal istifadan vaz geçirirdi; ma- amafih ekseriya bu keyfiyet is- tifa veren zatın azlile de neti- celendiği vakidi. Bir de istifayı istiğna suretinde göstermek is- tiyen veya bu suretle emel ta- kip eden kimseler de yok de- gildi. | Avrupaya firar meselesi de İdaha ziyade ehemmiyete alı- nan mesailden idi. Avrupaya firar edenler uzaktan başka tür lü görünmek ve bir takım dedi- kodular yapmak yollarını takip ettiklerinden Hünkâr bunu hiç hoş görmez, bundan bilhassa koçunurdu. Esasen bu sebeple- idi ki firar tarikma tevessül e- denler çoğalmıştı. Doğrusunu söylemek lâzım gelirse Avrupa ya firar edenlerin kısmı azamı memleketin idaresine ve yahut Sultan Hamidin siyasetine i- lânı isyan için değil, ya fazla bir menfaat celbi maksadını ta kip yahut teveccüh ve iltifatm ziyamı müşahede ettikleri için kaçmışlardı. Sultan Hamidin mabeyinci-| lerinden Arif Bey de bir ara-| lık, refakatinde eniştesi Ahmet| Rıza ve onun biraderi Ahmet! Şevket Paşalar olduğu halde Avrupaya firar etmişti, Arif| Bey Sultan Hamidin en gö: mabeyincilerinden idi. Hattâ bir zamanlar satayın yegâne! nüfuzlu ısıyeti Arif Bey idi.! O tarihlerde iradei Seniyeler münhasıran mabeyinciler va sıtasile dairei kitabete tebliğ o- lunurdu; Başkâtiplerin vazifesi bunları devaire yazmaktan ibaretti. Devletin muazzamatı umuruna it bilâmum iradeler Arif Bey vasıtasile ya tahriren başkita- bete yahut şifahen ait oldukla- rı makamat ve zevata bildirili- yordu. (Bitmedi) İteklifleri teşrih ve bütün M. Venizelos Türklerle mücadelemiz bitti diyor Bu halkın Anadoluya avdeti için tekrar harbi tecrübe edeceğimizi zanneder misiniz? Asiler şehirler ala- rak ilerliyorlar! SAOPAULO, I3 A.A. —A- silerin Santa Katarina, hüküme tinin merkezi olan ve büyük bir ticaret merkezi bulunan:Floria- İlonopolisi zaptetmiş oldukları bildirilmektedir. Rio de Janciro, 13 A. A. — Dahiliye nezaretinin bir tebliği, igerek Rio de Janeiro'da ve ge- rek eyaletlerde tam bir o sükün hüküm sürmekte olduğunu bil- dirmektedir. Federal kıtaat, âsi- leri Parana hududunda mağlüp ederek hükümete sadık kuvvet- lerle birleşmişlerdir. LONDRA, 14 A.A. — Brezil- ya ihtilâli hakkında bu sabah Londraya mütenakız bazı haber ler gelmiştir. Buenos Ayres'ten ve Nevyorktan alınan kaplolar- da, ihtilâl hareketine iştirak e- den askerlerin Rio de «Janeiro veSaopolo üzerine yürümekte ol dukları bildiriliyor. | Halbuki, Rio de Janeirodan gelen kaplo- lar hükümet kuvvetlerinin iyi bir vaziyette bulunduklarını te- min ediyor. Bucnos Ayres, 14 A.A. — Porto Allegreden bildirildi göre dördüncü süvari alayı Tres .coracoeste teslim olmuştur. Asi lerin İtaperuva mevkiini işgal ettikleri ve Rio de Janeiro hükü meti dahilinde bulunan Campos şehrine doğru ilerlemekte oluk- | ları bildiriliyor. Rio de Janeiro, 14 A, A. —| Saopolo askerleri İtaperuvaya girmişlerdir. Asiler, Ribeira'da | mağlüp edilmişlerdir. Müttahit hükümetler kıtaatı Minageraes hükümeti dahilindeki asileri ku- şatmağa çalışmaktadır. Neşre- dilen resmi bir tebliğde Minas müsellesi denilen mıntakanın asilerin elinden kurtarıldığı be- yan edilmektedir. Müttahit hü- kümetler kıtaatı Mnasgeraesde ve Saopolo ile Parana hududu üzerinde ilerlemektedir. Ingilterede Imparatorlukkonferansı LONDRA, 13 A.A. — İmpa ratorluk konferansındaki murah has heyetler reisleri sabahleyin toplanmışlar ve imparatorluk ec zası arasındaki ticari miinaseba Jem ıslâhı hakkındaki tekliflere dair müzakeratta bulunmuşlar- dır. İngiliz murahhası M. Gra- han, İmparatorluk ticaretinin ıslahına yarayacak usullere ait umumi muzakereyi — açmıştır. Mumaileyh, hali hazırdaki gaye nin kat'i teklifler vücuda getir- mek olmadığını, yalnız bütün ihti- mal ve imkânları münakaşa ve ğunu söylemiştir. LONDRA, 14 A.A, — Prens de Galles Fransa hava işleri na- zırı M. Lauran Eynac'ı nezdine kabul etmiş ve R-101 balonunun uğradığı kazadan dolayı İngiliz lerin duydukları teesstir ve elem hislerine Fransızların da iştira- kinden mütevellit teşekkürleri, beyan etmiştir. Prens de Galles Fransiz hava nazırma | İngiliz imparatorluğu ni: zi rütbesini de tevdi etmiştir. Çinde Komünistler ilerliyor! ŞANGHAY, 13 A.A. — İn- dopacifigue Ajansı 10,000 ko- münisten mürekkep bir ordunun Hankeounun şimalinde (o Han nehri üzerinde sevkulceyş ve ti- icaret merkezi olan Shentaocho- en'i zaptetmiş olduklarını bildir ATİNA, 14 (A.A. ) — Atina a- | dasında tekrar mücadeleye başlamak millet için son budalalık olur. M, Venizelos mütcakıben 1923 te tırlatarak İsmet Paşaya söylediği şu sözleri bilhassa tekrar etmiştir: “Türklerle aramızda yedi asır si- ren mücadele veya muhakeme © biti- yor. Son karar Lozan ahitnamesi- İc verilmiş bulunuyor. Kendi hesabi- ma istinaf arzusunda değilim. Size de öyle yapmanızı tavsiye & ederim. M. Venizelos bundan sonra demiştir ki: Bir milletin istiklâlini elde ettik- ten sonra ilk ideali sulhtür. o Şimdi manı Jeneral Celocotrovis'in kemikle tinin nakli münasebetile M. Venize. Jos Tripolis'te irat ettiği nutukta Yu pan milletinin sulh mesaisine vakfı nelsetmesi lüzumunu kaydetmiş ve Yunanistan muhacirlerinin iskânı & gin otuz hilyar drahmi | sarfettiği ni ve yelecyk senelerde de sarfede- ceğini söyliyerek demiştir ki: “Geçici bir fikir de olsa tasavvur ediniz ki bu halkın Anadoluya avdetinin tasavvu- rü mümkün olup olmadığını görmek! ba mek üzre acilen 2 fırka sevket- mektedir. Mahalif hükümet kı- zılların ileri hareketini tevkif et miştir, Adliye tahkikat evrakı Adliyeye âit tahkikat evra- kından tahkikatın ikmali için za bıtaya iadesi icap edenler yeni teşkilât mucibince kaymakam- klar vasıtasile mahalli zabıta- için yeni bir harbı tecrübe etmek isti| Yunan istiklâlinin ikinci asri Yelim?. Zannetmiyorum, Zira muha. | bulunan sizler beden! ve fikri faali Girlerin iskân: için bu kadarfevkalbe-| yetini memleketin dahili inkişafına Şer mesi sarfından sonra bünun fer-| tahsis ediniz... sına havale ediliyordu. İşlerin uzamaması için bundan sonra bu gibi evrak doğruca polis ko- imiserliklerine gönderileceksi tetkik etmekten ibaret bulundu | TARŞAMBA 15 Dabl'da Balkan şampi- yonu nasıl olduk ? Romenlerle final maçı pek heyecanlı oldu ve herkes türk ekipini alkışladı ATİNA, 10 — Elimizde bulunan| — at, Sedat, Şirinyandan ibaret te | nis takımile biz yalnız Suat ve Şirin! Single ve (Sedat Şirin) kombinezonu ile de Dable girecektik. Suat kur'a; | da Bulgar şampiyonu Suliciyef'e düş düştü. Ve telgrafla bildirdiğim gibi onu kolaylıkla yendi. Şirin onun kâ- dar talihli değildi. Karşısına Roman yanın 'en maruf bir oyuncusu olan Pulyef çıktı ve 'Şirini kolayca yendi. Bu oyunlar halk üzerinde büyük hir tesir yapmıyor ve Türk — takımının kıymeti hakkında'tabit bir fikir vere miyordu. Arkadan Bulgara Kalonci- yoti isminde bir Yunanlı çıktı ve yen) di.Böylelikle tek erkekte dördüncü bir yer almıştık. Çarşamba günü — sira çift erkek müsabakasına gelmişti ki, kur'a ile Yunanlılar çıktı. Zaho ve Nikolayidin ismirideki iki güzel oyun! cudan mürekkep olan bu çifte karşı bizim Sedat ve Şirin çıktılar. o Ben maçta hazırdım. Dört sentten üçünü bizimkiler aldılar ve Yunanlıları um! madıkları bir mağtâbiycte uğrattilar. Bundan bahseden bir Atina gazetesi “Dün şayanı hayret bir hâdise oldu. Türk takım: Yunanlıları yendi,, diye yazmıştı. Rivayete nazaran güzel ve pek genç bir oyuncu olan Niko) layidis kahrından aşlamız.. Perşembe günü Yunan spor teş- kilâtr bizim heyeti Atina tenis kliü--| büne davet etti. Orada bize geçen sene diğer Balkan milletlerine verit- miş olan bayrak | tevdii merasimi yapılacaktı.. Gittik, birer çay içtik. Bizi oradaki azaya takdim ettiler. O meyanda Romanya sefiri ile haremi- ni de tamdım. Oturduğumuz masa- da Romanya takımının başında gel- miş olan Müsyü Bueresko ile Yunan teşkilât: reisi Müsyü Keçcasi vardı Ha. unuttum.. Biz dabide Yu- nanklara düştüğümüz gibi Romenler) de Bulgarlara düşmüş ve onları ko- layca yenmişlerdir. Şu hâlde evvel- ce de söylediğim gibi finale Türkler le Romenler kalmıştı. Bütün tahmin. ler çok iyi oyuncu olan Romenlerin lehine olduğunu göstermek için size bie Eide mil ai dıkça maşallahı? diye bar har bağırı-| yor ve yanında oturan İngiliz sefire- Bayrak merasiminden evvel, Ro- | sini de ayni tarzda bağırtıyordu. Bu mahya sefirinin masası etrafında bu-| sefire bizimkilerin o ümitsiz halden Junanlar sözü terine İntikal ettirdiler| bu galebeye varmalarını bir türlü i- ve herkes Rometiletin bizi yenece- | hata edemiyor, muttasıl | Terrible, ğini söylediği gibi ben de tabii 6- | Terrible diye söyleniyordu. Yunanlı fikirde bulundun; Yalms Romen ta-|lara gelince; Romenlerin teniste faz- kımının en iyi oyuncusu olan Pulyef| la puvan almamaları ve kendi uzu dedi ki: mi mevkilerine tesir edememeleri i- — Böyle demeyinir.. Barr defa) sin bizim galebemizi istiyorlar fakat) galebe niy/esi inianlatın ummuyorlardı.. Ne umulmıyan şey- arrır!. Gülüşüldü ve geçtik. ler var ki, tahakktık ediyor. İşte az): n kariler bu suretle tecis Balkanlarda © akşam bire bermutat — bayrakİ bize ilk birincilik veren spor © oldu. veridi, Reis Balkan» dostluğu ve) Oyunun hemen akabinde bizim çifti Balkan oyunlarının. ehemmiyeti ve | Riviera şampiyonasına davet ettiler, İşin dash ince tarafı var. Malâm ya tenis kibar oyunu, yüksek tabakanın sporudur. Türkler için güreşte mu- valtak olmayı, belki atletizmde ka. zanmayı bir kuvvet ve mukavemet meselesi telâkki ederek tabi görebi- lirlerdi. Lâkin en medeni ve © kibar bir spor olat teniste bizim o bütün Balkanlılara, hele Polyef gibi bey- nelmilel bir oyuncuya galebe ederek ihraz etmemize hayran oldular, oldu lar, oldular. O gün akşam üzeri bi zim sefarethanede verilmiş olan çar) | ya gittik. Tenisçiler de geldi. Gü: onların galebesi şerefine tertip e miş gibi bir şekil alan çay ziyafetinde herkes bundan bahsediyor, © herkes! çocukları okşuyor, tebrik ediyordu. Bütün bu badirede bize düşen bir sö-| rü heyecan, galebeden sonra da bâş- kalarının emeğinden iftihar hissesi almak oldu. Zahmete değer mem?, Sedat 141, 2-1, 2—2, 3—2, 3—3, 4—3. 4— 4, 4—5 cereyan ederken onların seti almasına yalnız bir top kalarak bizim küler $—35 ile müsavatı temin ettiler. Romenler S—5 yapınca iş biraz teh- likeye düşer gibi göründü. Lâkin ar- kadan müsavatı temin çderek 6—6 yaptık. Bundan sonra Romenlerde büyük bir perişanlık ve asabiyet ve bilâkis bizimkilerde de tam bir iti-- madı nefis peyda oldu ve pek az zü- iman zarlında 7—6 arkasmdan da #—6 yaparak bu seti de aldılar. Çof- cukların etrafın: bütün — halk sardı, öptüler, tebrik ettiler ve gösterdiler ki, hangi milletten olursa olsun iyi seyler yapanları severler. Zaten bi- zim oyuncular sahaya çıkıp ta oyuna başlayınca halkın kısmı âzamını ken- di tarafına alıyor. Bu, bir sempati meselesidir.Bundan başka sebeplerda ha var halkın bizim kazanmamızr| istemesine sebep oluyordu: Bulgar ir Romenlere yenilmişti. Bizim inti kam almamızı istiyorlardı. Hattâ he- men önümde oturan bir Bulgar ga- zeteci Hanım, bizimkiler güzel oyna i bil. Bürhaneddin Şirinyan bizim iştirakimizin tesirleri hakkında Gizli cemiyetçilerin muhakemesi etmekte olan intihaba fesat ka- mayiş ve tecavüzata başlamış- mahalle aralarma dağılarak gü- lar jandarma kuvvetile dağrtıl- mış fakat jandarma kumandanı hâdise mahalinde avdet ederken tişen polis Sıtkı Efendiye hücüm z dans, ve otele Söudük 0 gece dirine Sedat uyku uyayamadılar. türlü plân kuruyorlar, gâh #lâvüle, gâh lop ya- pacaklarını anlatıyorlardı. Ertesi gü- nü öğle yemeğinde Atina elçimiz E- nis B., başkâtip ve kıymetli | dostu- müz Sedaş Zeki ve kâtip eski Gala- tasaraylı Kemal Nejat, kâtip Zekâi Eeylerle Pire bafkonsolosumuz Mü- nür B. bizi şerefi refakatlerile taltif ettiler, Bu kibar hareket bizim çocuk lara büyük bir kuvvet verdi. Ben sa- at dörtte Tenis klübe vardığım za- man klübün eski mutena | kortunda bizimkileri karşı karşıya buldum. Tri bünler çok kibar bir halk ile dolmuş- tu, Neticeleri gösteren tahtada da her iki tarafın birer geymi vardı. Bu mühim müsabakanm - bütün safhalarını buraya naklötmek güçtür. Yalnız size şi kadarmı söyliyeyim. Birim oyuncular bidayette biraz bo- zuk ve asabi oynadıkları için karşı. mızdakiler üstüste iki set almışlar ve üçlincü sette de sıfıra karşı Üç geym yapmışlarken bizim çocuklar tabiye- İerini değiştirdiler ve bu seti 6-4 al. dıkları gibi arkasından bir set daha 6-1 ile alarak müsavatı temin ettiler. Oyun o kadar heyecanlı devam cdi- yor ve o kadar intizar olı saf halar arzediyordu ki; balk yerinde durameyordu. . eşinci set serasile 0-1, ANKARA, 14 (Telefonla) — Gizli cemiyet teşkilile maznun Salâhaddinin muhakemesine bu gün devam edilmiştir. Salâhaddinin 906 tevellütlü olduğu hakkındaki makamı i dianın talebi okunmuş buna mu kabil mazmun vekili itiraz ede- rek müvekkilinin 912 tevellütlü olduğunu dermeyan etmiştir. Mahkeme bazı vesa'&in celbi çin 21 teşrinievvele talik edil miştir. Hukuku idare kongresi HE tara azıya aldılar ! Salihlide jandarma kumandanını yarali dılar; Samsunda belediyeye hücum ettile Antalyada nümayiş yaptılar; İzmirde hâdise çıkardılar! SALİHLİ 14 (Milliyet) — Burada C. H. F, ichine devam tıştırmak maksadile bir cemi ga fir Belediye önüne gelerek ni- lar. Zabıta kuvetile dağıtılınca rültüye başlamışlardır. Bu adam Arnavut Hayroş tarafından sol kolu bazusundan kurşunla yara lanmıştır. İZMİR, 14 (Milliyet) — Bu gece bir vak'a oldu. Serbestciler den Ali, sabıkalı kasap İsmail ve Üsküplü Eyip ile kardeşi es- rarkeş Faik, muhasebci hususi- ye sabık tahsildarı Niyazi, ber- ber Şabanın ve bilâhare Memi- şin kahvesinde içtikten sonra Ali ayrılmış kaması çekerek Halk fırkasmdan Kâmil B. in eczanesine, eksper Mustafa B. in evine ve Salih ustanın fırmr na giderek tecavüzde bulunmuş tar. Burada hâdise mahalline ye- etmiş, hükümete, fırkaya birçok söğdükten sonra polisin yâkası- ANKARA, 14 (telefenla) —| Bir müddettenberi Maliye vekâ- letinde bazr tetkikat ile meşgul bulunan İstanbul Deftarı Şefik Bey mesaisini ikmalle İstanbu la hareket etmiştir. Şefik B. ve- kâletle temaslarında İstanbul idari teşkilâtile beraber Maliye teşkilâtmın alacağı yaziyet mev Maarif Veki ANKARA, 14 (Milliyet) — Maarif vekili bütün Maarif teş- kilâtma bir tamim ; göndererek hükümetin maarif programımı | izah etmiş ve bu husustaki fikir lerini bildirmiştir, Esat Bey ta- miminde diyor ki: — Hükümet programinda hü kümetin takip edeceği siyaset umumi ve.ana hatlarile seneler- denberi takip olunan hatların a- yni olacağı ve Maarif -siyaseti- mizde mesleki tahsil ve ihtisas az masrafla, çok netice arayan ameli bir mahiyet mekteplerimi zi her türlü menfi tesirattan mü nezzeh ahlak ve intizam cephe- lerini bilhassa ehemmiyetli, tu- tar bir zihniyet ve yeni bir kuv- vetle devam edileceği zikredil- miş ve program medisi © âlide yüksek tasvibe iktirin etmiştir. Talim ve taallüm ile terbiye ile! vazifedar olanları bu razifeler- den alıkoyacak yahut bışka yol- lara sokacak veya medini mi Almanyada iş bumağa giden gençlerimiz ANKARA, 14 (A. A, )— Berlin Türk klübünden şu mektuu aldık: Son zamanlarda bir ço! gençleri. Madrit beynelmilel Huku- ku idare kongresine © kıymetli hukukşinaslarımızdan o Muslı- hiddin Adil B. intihap edilmiş- tir. Kongre 21 T. evvelde iç- tima edecektir. Muslihiddin A- dil Bey, perşembe günü Mad- ride hareket edecektir. Bu de- faki kongre dördüncü kongre- dir. Muslıhiddin Adil Bey, iki sene evvel Pariste top'anan ü. güncü kongrede de Türkiyeyi temsil etmişti, miz iş bulmak gibi gafilâe bir emel ile Almanyaya gelmekted. Bunlar yalnız Almanyaya azimetiçin kâfi gelecek parayı ceplerine byarak he- men yola çıkıyorlar. Her inıftan iş- sizlerin yekünü 3 milyongibi azim bir adede baliğ olan Almayada ko. layca iş bulmak zannnd bulunmak gafleti neticesi olarak sefetten baş- ka bir akibete müncer olası imkânı olmıyan sergüzeştlerden ;tinap edil. mesi busumunda gençliğiizi tenvir etmeyi Berlin Türk klül bir vazife addeder, ve bundan soşi buna rağ men buraya gelecek © pecraperest ii efendinin dükkânma Halk İstanbul maliye teşkilât Gelecek sene şehrimiz maliyesinde| teşkilât ve tebeddülât yapılacak Maarif siyasetimiz şudur: Az masrafli çok netice alınan ameli bir tahsil Sası olmadığından tekzip olunur. Heyeti vekilece tetkik edilme üzere başvekâlete takdim © len yeni evkaf ve Şurayı Di let kanun lâyihaları meclisin İ üzere yakında heyeti vekile vkedilect fta gemi nı, üstünü başını parçalamış! Ali hakkında tevkif mü; İkeresi çıkarılmıştır. Karşıyakada berber ai sından derhal istifası | için tehditname atılmıştır. Bu işi Serbest fırka teşkil tına memur Şabanın yaptığı laşılmıştır. SAMSUN, 14“ (Milliyet) Serbest fırka taraftarları bu: halkın reyini istimaline olmak kastile bir nümayiş tılar, Bidayette mahalle ek nümayiş yaparken tecavü: arttırarak Belediyeye hücum tiler, Halk reini serbestce isti edememektedir. ANTALYA, 14 (Milliyet) Bugün S.C.F. taraftarları kânlarını kapatarak bir nü yış yaptılarsada zabıta taraf| dan dağıtıldılar. AMASYA, 14 (Milliyet) Birinci B. M, M. inde hilâfe ikinci grupa mensup Miralay de Hamdi efendi kendi kafası uygun adamlarla 5. F. bura cağını açmak için hükümete 1 racaat etmiştir. zuu bahsolmuş ve görülen | zum Üzerine yeni sene “bida tine kadar İstanbul Maliye kilâtmın halile muhafazası Yeni seneden sonra İstan) maliyesinde mühim teşkilât tebeddülât yapılacaktır, İlinin tamimi letlere yaraşır çalışma ve yaf ima tarzlarında ahlak ve intiz esaslarmı bozacak olan her 1 lü zihniyet ve faaliyetler m tep denilen ilim ve ahlak mü seseleri için birer menfi te dir. Mekteplerimizde de ge bilvasıta gerek bilâvasıta ols bu gibi menfi tesirler yapan niyet ve faaliyetlere aslâ mt dan ve imkân verilmiyecek ahlâk ve intizam her zaman £ berimiz olacaktır. Maarif siy! tini ihtiva eden bu tamimin © huriyetimizi harzican ile Tİ benliğinin ve Türk hars ve ni deniyetinin inkişâf ve tekâr lün defaydalı birer uzuv olt ğa hazırlanan ve yrın buna | kat kazanmış olmak için buf mekteplerimizde çalışan sevg vatan yavrularımızı yetiştirei kıymetli arkadaşlarimiza ve ri işlerle mükellef rüfekaya tebliğini ve tebliğ olunduğuf iş'arınıda rica ederim, olmadığının ilânmı muhterem An lu Ajansın kıymetli tavaşsutun rica ile kesbi şeref eyleriz efendi Bir tekzip a YKARA 14 (ALA) — ri kşamt gazetesinde Sıhhat Vekületi müsteşarı Fiüses tin B. in memuriyetinin değiştir! ceği hakkındaki havadisin asiz ve Evkafta ıslahat ANKARA, 14 — Geçen s6 çtimalarında müzakere edil gençlere yardımda buluğağa imkân, tetkik ve meclise se: tir.