5 Kasım 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

5 Kasım 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

, 5 santime iblâğını istemiştir. | Belediyede | Aziller Üç müfettişin vazife sine nihayet verildi Azlin sebebi bir gaz deposu mes'elesidir Dahiliye Vekâletinin emrile âzledilen müfettişlerden Cemal, Muhsin ve Küçük Hüsnü B. le- rin vazifelerine dün nihayet ve- rilmiştir. Bu üç müfettişin azli sebebi hakkında müfettişi umu mi Tevfik B.: sbabı azillerini bilmiyo Tum.” demiştir. Memurin müdü rü Samih B. de şünları söylemiş | tir: — “Bu bir kadro meselesi- dir. Halen adedi on bir olan mü fettişlerin adedi sekize inmiş ve en kidemsiz olmak itibarile bunlar çıkarılmıştır. Bu müfet- | tişler bizim £ adamlarımızdır.| Başka yerlere tayin edilecekler-! dir.” ; | Diğer taraftan söylendiğine göre bu bir kadro meselesi ol- madığı gibi kidem de mevzuu bahs değildir. Çünkü bu zevat- tan daha sonra, hattâ bir iki ay evvel tayin edilmiş yeni müfet- #işler vardır. Haber verildiğine göre bu azil keyfiyeti mülkiye müfettişi Hacı Hüsnü B. in bir gaz deposu meselesi hakkında verdiği bir raporla alâkadardır. Tüccardan birine ait olan bu depo mahzurlu görüldüğü için kapatılmış olduğu halde bilâ re tekrar açılmış. Münhal fettişliklere kimin tayin edilece ği hakkında henüz bir karar ve- rilmemiştir. Ecnebi grupların bele- diyeye müracaatı Bazı ecnebi şirketler beledi- yeye müracaat ederek asri tiya- tro, hâl ve saire inşaatmın Al man grupuna verilmesinden şi- kâyet etmişlerdi. Halbuki Al-| man grupuna inşaat verilmiş olmayıp bu £ baptaki projenin tanzimi için bir mukavele yapıl mıştır. İnşaatın münakasaya konacağı ve ozaman kendileri- | nin de iştirak edebileceği bu ec| nebi gruplara tebliğ edilmiştir. İ Kafeslere müsaade edilmiyecek Hıfzıssıhha meclisi içtima €- der etmez ebniye inşaatı mese- lesile ehemmiyetli surette meş| gul olacaktır. İlk iş olarak ebni| ye inşaat pânlarmm Sıhhiye müdürlüğünce tetkikine lüzum gösterilecektir. Esasen bu ka- yıt İizıssıhha talimatnamesin-! de de vardır. Bundan maada ka fesli ev inşasına müsaade edil- miyecektir. Zira kafesler evlere bol ışık girmesine mâni olmak tadır. Elektrik ücretlerine zam yapılmıyacak . Elektrik fiatlerini üç ayda bir tetkik eden tarife komisyo- nu son içtimamda üç aylık he- sapları tetkik etmiş ve netice-| de kömür, amele ve nakliyat üc- retlerinin yükseldiği neticesini bulmuştur. Şirket bu netice üzerine kilo! vat fiatlarının 20 para 5 santim zammile 17,5 kuruştan 18 kuruş Nafia ve belediye murahhas- ları hesaba göre bu talebin doğ ru olmakla beraber hayatın son aylar zarfında daha ucuzladığı bir sırada: bu zamma taraftari olmamışlar, eski fiatın ipkasın da ısrar etmişlerdir. Bu karara şirket mümessili itiraz etmiş, fakat komisyonun kararı Nafia vekâletine gönde- rilmiş, ve geçen yazdığımız gi- bi vekâlet de kararı tasdik et- miştir. —.... Kadın gazeteci gitti Adli kanunların I yakında Ankarada faaliyete baslıyacaktır. | Türk talebe Almanyada 200 talebemiz vardır Müfettiş R. Şemseddin Beyin teftişatı Almanyadaki talebemizi tef- tiş ve ilmi müessesatı tetkik e- den maarif müfettişi uumumisi Reşat Şemseddin B. dün şehri- mize avdet etmiştir. Reşat B. Almanyada mevcut olan (200) kadar talebemizin çok iyi bir halde olduğunu söy- lemiştir. Almanyadaki talebe meya- nında Maarif vekâleti hesabına Darülfünun ve lise muallimi ol- maâk üzere tahsilde bulunanlar (50) kadardır. Almanyada ya- pılan tetkikat bilhassa mektep- lerde tedrisata sabahları sekiz- den itibaren başlanması çok mu vafık olduğunu göstermiştir. Almanyadaki talebemiz arasım- İda (5) hanımda bulunmakta- dır. Ticaret odasında Balıkçılığın terakkisi! Vekâlete bir rapor gönderildi Ticaret odasında balıkçılığı- mızın terakki ve inkişafı için bir müddettenberi çareler tesbit e- den komisyon içtimalarını bitir miş ve raporunu Oda meclisi | idaresine vermiştir. 'aporda sularımız ve deniz- lerimizde bilhassa Boğazda ba- lıkçılığın hali hazırı izah edil dikten sonra balık sanayiinin inkişafı çareleri, balıkçı melte- binin ıslahı için tebirler, balık saydından alman rüsumdan mü afiyet, konserve sanayiinin inki şafı çareleri kredi meselesi et-| raile gösterilmiştir. Rapor Oda meclisinden geç- tikten sonra Vekâlete gönderi- lecektir. Mühendis ve mirariak kanunu lâyihası Nafıa Vekâleti tarafından mühendis ve mimarlar için ha- zırlanmakta olan yeni kanun İlâyihası hakkında kendilerinin İmütaleaları sorulmuş ve kanun projesi de gönderilmiştir. Bu- nun üzerine Asım, Sırtı, Sedat ve Macit B. lerle Amandilis EF. lerden mürekkep beş kişilik bir komisyon teşkil edilmiştir. Bu komisyon tetkikatı neticesini Vekâlete bildirecektir. Arabacılar intihabatı Arabacılar cemiyeti idare hey'e! tihabı dün yapılımış- tır, İnti hap sandığı bir arabaya konularak arabaların durduğu bütün mevkiler gezilmiştir, İntihaba bugün, de devam edilecek ve neticelendirilecek- | tir. Müddei umuminin beyanatı Bandırma ceza mahkemesi reisi Hikmet Beyin, müstantik- lik vazifesinden ayrılmasında âmil olduğu iddiasile İstanbul Müddciumumisi Kenan B. ale- yhine 8000 liralık bir zarar ve ziyan davası açacağı yazılmıştı. Kenan B.dün bu haberin sıhhatini soran bir muharriri- mize demiştir ki: — Ben de gazetelerde böyle bir haber gördüm. Fakat şimdi- ye kadar aleyhime herhangi bir! dava tahrik edilmiş — değildir. Esasen.buna ihtimal de vermi- yorum. Giritten yeni gelecek muhacirler Giritten ve Hanyadan Mug- laya nakledilmeleri tekarrür €- den 250 muhacirin' nakli sarfı icap eden 4 bin lirayı hü Tek taksi Şoförler tesbit edi- len tipi tasvip ettiler Otomobil acentalarının itirazları reddedilecek İstanbul belediyesinin taksi- İer için tesbit ettiği tip şoförler ve otomobilciler cemiyeti mü-| rahhasları tarafmdan tasvip €- dilmiştir. Yeni tipin bazı evsafı bir se- ne zarfında, bazı aksamı da3 sene zarfında tatbik edilecektir. Boyayı bütün otomobiller bit sene zarfında tatbik edecekler- dir. Açık otomobillerin 3 sene müddetle kullanılması kabul e- dilmiştir. Otomobil fabrikaların da seri imalâtı yaptıkları için İstanbul için tesbit edilen ev- safta otomobil imal (etmeleri! imkânı yoktur. Bunun için ba- dema otomobiller şasi halinde getirilecek, karoserileri burada imal ettirilecektir. Otomobil acentalarının tek taksi aleyhindeki teşebbüsleri- nin terviç edilmiyeceği tahmin edilmektedir. Çünkü hükümet| İstanbul belediyesinin kabul et- | tiği tipi bütün Türkiyeye teşmil | etmek tasavv ndadır. Raşit Rıza hey” eti Atinaya gidiyor Raşit Rıza temsil hey'etinin yakında Yunanistana gideceği haber alınmıştır. Bu hey'et Pi- re, Atina, Selânikte temsiller verecektir. Repertuvarında Se- kizinci ceza kanunu,Taş parçası Hissci şayia gibi yerli piyesler vardır. Yunanistandan da bir temsil heyeti gelecektir. Raşit Rıza hey'eti Yunanis- İtana gitmeden evvel bu ayın on İuçünden on dokuzuna Okadar Fransız tiyatrosunda altr tem- İsil verecektir. İlk temsil olarak Mahmut Yesari Beyin İki Cambazı vaz'i sahne edilecektir. Eliza Binemeciyan H. Sabık Darülbedayi artistle- rin Eliza Binemeciyan H. kânu nusanide Avrupadan gelerek Raşit Rıza arkadaşları hey'eti- ne iltihak edeceği haber veril- mektedir. i Avrupa ekspresinde gizli yolcu mu var? Dün Sirkeci istasyonunda tuhaf bir taharri vak'ası olmuş tur. Semplon sür'at katarı Sama- tyadan geçerken katarm altın-| İda bir adamın saklı olarak sey- Jahat ettiği görülmüş derhal te-| İlefonla Sirkeci istasyonu polis İkarakoluna keyfiyet ihbar edil- miştir. Katar Sirkeciye geldiği za- İman polisler derhal etrafı sar- İmışlar, trenin altıma saklanan )kaçak adamı aramıya başlamış lar, fakat hiç kimseyi bulama- mışlardır. Bu kaçak adam müşahedesi-| nin bir evhamdan ibaret olduğu tahakkuk etmiştir. Amerika ticaret müsteşarı Amerika ticaret müsteşarı Mr. Klayn bugün şehrimize ge- lecek, yarın akşam Ankaraya hareket edecektir, Mr. Klayn yarın”Tokatliyan da şerefine tertip edilen öğle yemeğinde bulunacaktır. Muhtelit mübadelede Muhtelit mübadele komisyo- nu Türk hey'eti murahhasasn- dan Ankarada bulunan Mithat ve Kerim Beyler dün şehrimize |“ gelmişlerdir. Hey'eti murahha- samızm diğer azası da bugün ge leceklerdir, Aile reislerinin şahsiyetleri üzerinde iki hey'eti murahhasa tadili Ekonomi Balık bolluğu Palamut 30-35 kuruşa kadar satılıyor Bir kaç gündenberi havalar oldukça eyi gittiğinden çokca | balık çıkmağa başlamıştır. Ma- amafih dün hava lodosladığın- dan balıkçılar emniyetle hara- ket edemiyorlar ve fiatler de bu nun için düşmüyor. En ziyade palamut çıkmaktadır. Bilhassa bugünlerde palâmut bolluğuna intizar edilmektedir. Az miktar da lüfer de çıkmaktadır. Palâmutun tanesi 30-35 lü- ferin okkası yüz-yüz yirmi ku- ruştur. İpekli mensucat İpekli mensucatm nevileri ve şarj edilmiş mensucatla edilme mişlerin tefriki ve bu mensuca- ta fabrikalar namına alâmetler vazı, suni ipek kullanılmaması hakkında Ticaret odası mensu- cat komisyonu tarafından bir rapor hazırlanmıştır. Rapor 0- da meclisinde tetkik edilece! Ticareti bahriyem Ticaret odasmca Ticareti hariciyenin korunması ve tağşi- İşin men'i için afyon, buğday, ar! pa, çimento, tiftik, oyapağı, pamuk ve peynir hakkında muh telif raporlar hazırlanmıştır. Cumartesi günü Ticaret oda- sı meclisi idaresi bir hususi cel- se yaparak bu raporları tetkik edecektir. Nurullah Eats Bey Ankarada bulunmatka olan kon- sorsiyom icra komitesi reisi Nurullah) ” But Bey bu sabah şehrimize gelecek kai Borsada vaziyet Dün borsada İngiliz lirası 1030) kuruşta açılmış ve bir aralık 1030 ku- Tuş on paraya kadar yükseldikten! sonra gene 1030 kutuşta kapanmış- tır Liret 9,01 Altın 9İ2 kuruştan mu- amele görmüşlerdir. Limanımızın faaliyeti Limanımızda en çok iş yapan! vapurlar İtalyan: vapurlarıdır. İstatistiklere göre geçen ay li- manımıza 738 vapur gelmiştir. Bunlardan 153 tanesini İtalyan bandıralıdır.. Yunan vapurları ikinci dereceyi işgal ediyor. Bir ay içinde limana gelip gi den Yunan vapurlârmin yekü- nu 137 dir. Liman faaliyetinde Türk va-| * purları üçüncü derecede kalmış tar. Bir ay içinde limana gelen ve giden Türk vapurları 128dir. Bundan sonra dördüncü derece de İngiliz vapurları geliyor. ” Bir ay içinde 31 Fransız va- puru gelmiştir. Bundan başka gene bir ay içinde limanımıza 28 Norveç, 27 Alman, 300 Ro- manya, 25 Sovyet, 16 Hollanda Vapuru gelmiştir. Limanımıza en a7 gelen va- purlar Japon, Yugoslavya, İs- veç vapurlarıdır. Kambiyo Borsası sterlin Yalovada temsiller Darülbedayi (o gelecek sene banyo mevsiminde Yalova kap- lıcalarında temsiller vermek ni yetindedir.Darülbedayi müdürü Suphi B.kaplıcalarda müsait bir yer aramak maksadile dün Ya lovaya gitmiştir. yi, o Seyrisefain nezdinde de teşebbüslerde bu— lunacak ve orada iyi bir sahne vücude getirmek için Seyrisefa- inin yardımını temin edecektir. Kadastro mektebi Tapu ve kadastro — tatbikat mektebi dünden itibaren tedrisa| Macar kadm gazetecilerin-/kümet muhtelit mübadele komi den Madam Olador Gorfty dün | jsyonu Türk hey'eti murahhasa- konvansiyonel le Peşteye git-| sna verilmek üzere defterdarlı- miştir, «ğa göndermiştir. ta başlamıştır. Hukuk ve riya- arasında zuhur eden noktai na-| ziye şubelerine yüzden döle zar ihtilâfının hükümetimizce |lebe kaydolunmuştur. Bunların de hakeme havale edilmesi ta- | ekserisini taşra tapu memurları 'karrür etmiştir, teşkil etmek*sdir Yardım Açıktaki fel felâketz - deler yerleştirildi Seylâp hasaratı hakkında tafsilat İzmirde Burnovada seylâptan açıkta kalan vatandaşlarımızın şimdilik havaların tesiratından muhafazaları için muvakkat bir tedbir ittihaz olunmuş ve Bur- novaya 188 vağon sevkedilmiş- tir. Açıkta olan seylâpzedeler bu Vagonlara iskân edilecekler- dir. Seylâp münasebetile bir haf- tadanberi işliyemiyen Buca tren leri muntazam seferlerine başla mıştır. Ağamemnun rlıcaları da harap oldu Son şiddetli yağmurlar Ağa- memnun ılıcalarını da harap et- miş ve ılıcaları sürükliyerek de- nize yuvarlamıştır. Muhasebei hususiyenin ııcalardeki zararı tahminen 15,000 lira derecesin -İdedir. Bundan başka muhasebei hususiyenin İzmir-Koşu mahal-' li arasında yeniden inşa ettirdi- ği yolda tamamen harap olmuş| tur, Yoldaki zarar 1000 liradır. Şiddetli yağmurlardan mül hakatta husule gelen zararlar hakkında henüz birçok yerler- den rapor gelmemiştir. . Ziraat başmüdiriyeti mülhakata gön- derdiği bir tamimle her mınta- kada yağmur zararlarinı miştir, Hilâliahmer reisi Sezai Be- iştirakile bir içtima yapıl- mıştır. Bu içtimada şimdiye ka dar yapılan muavenetle bundan sonra yapılması lâzım gelen yar dımlar tetkik edilmiştir. Vekil Beyin gönderilmesini emrettik- leri yatak ve çamaşır takımları- nın derhal tevziine başlanacak- tır, Refik Bey İzmirde. . Üç gün evvel İzmirde giden yil Sıhhiye vekili Refik Bey, bera-| berinde Sıhhiye müdürü Lütfü Bey Olduğu Halde vali “Kâzm paşayı makamında ziyaret öt miş vejkendisile bir müddet gö- rüşmüştür. ; Vekil Bey mülgakiben mev- meiliğez. .— danlığı ve belediye ile Halk fırkası ve sıh- hiye müdiriyetini ziyaret etmiş Vekil Refik Bey bu ziyaret- lerden sonra felâketzede mırta- ka'ardan : bazılarını “da Ziyaret etmiş ve felâketzedölerden bir çoklarile görüşerek teessürleri- ne tercüman olmuş ve seylâp- tan fazla zarar gören Burnova- ya gitmişlerdir. İzmir felâketzedeleri için Antalya nakliyat şirketi tarafm- dan İzmir seylâpzedeleri namma lâliahmer İstanbul merkezine 190 Xi ra 80 kuruş gönderilmiştir. sese Cografya talebesi Belgrada gidiyor Darülfünun edebiyat fakül- tesi coğrafya zümresi müderris ve talebelerinden mürekkep 40; kişilik bir kafilenin, geçen yaz Yugoslav yz unluları tara fmdan vaki ziyarete muka bele olmak üzere Yugoslavyaya bir seyahat icra etmesi takarrür etmiştir, Bu kafile yakında Belgrada gidecek ve cografya eatkikatı) yapacaktır. Halk Bilgisi, külhanbeyi tabirlerini topluyor Halk bilgisi tarafından kül- hanbey tabiratının toplanarak bir argo lügati yapılacağı yazıl! mıştı, Bu işle meşgul olan ko- misyon henüz mesaisini ikmal etmemiştir. Şimdiye kadar 200 den fazla kelime toplanmıştır, Külhanbey tabirlerinden han gisinin yeni olduğu da ayrıca tetkik edilmektedir. Bu kelime ler arasmda umumi harpten sonra çıkan papel, anafor gibi) zuubahsoldu ve çok muvafık gö) tir. Sergi komis; heriin elövi mütecaviz kelime vardır.İrüldü, Bu serginin beynelmilel bir çu döpeakini iste-| komisyonları İcra, iflâs | ledecek komisyonlar Pek yakında Ankarada toplanacak İcra ve iflâs kanunu ile hu- kuk ve ceza usulü muhakemele ri kanununun tadilâtile uğraş- mak üzere teşkiline karar veri- len komisyonlar pek yakında Ankarada toplanacaklardır. Öğ rendiğimize göre komisyonlara şehrimizin ticaret ve hukuk mahkemeleri reislerinden bazı) zevat ile icra reisi Suat Beyin de iştirak etmeleri muhakkak gibidir. Komisyonlara iştirak edecek vata bugünlerde davetiyeler önderilecektir. Adanada yeni bir gazete Adanada Cümhuriyet — fır- kası reisi avukat Abdülkadir | Kemali B. tarafından “Ahali” isminde günlük bir gazete neşri ne başlanmıştır. l e Yunan sefiri Yunan sefiri bugün Ankara- ya gidecektir. Kütüphaneler hakkında bir tamim Maarif Vekâleti maarif emin İliklerine umumi kütüphaneler İhakkında bir tamiin göndermiş. tir. mde, memurları olma en kitapların bakım» inden harap olduğu İzikredildikten sonra bazı me- mürların kendilerine başmemur süsü vererek kitap işlerile hiç meşgul olmadıkları beyan edil- mektedir. Vekâlet ciltlenmiş kitapların bir listesini de talep etmiştir. Bundan sonra kütüphanelerin intizamıfa son derece dikkat e- İdilecektir. Yalova kaplıcaları kapandı Yalova kaplıcaları müddetle-| . rinin bitmesi için beklenen 30) hastanın da tedavi günleri hi- İtam bulduğu cihetle teşrinisani birden itibaren bilfiil tatil edil- mişti aktör tecrübeleri ANKARA, 4 (Telefonla) — Mazotla müteharrik traktör- lerin tecrübe neticelerini tesbit Jedecek umumi jüri | heyetinin toplanma günü takarrür etmiş- tir. Heyet cumartesi günü içti-” ma ederek ihzari heyetin rapo- runu tetkik ve kararını verecek tir. Meteoroloji enistitüsü ANKARA, 4 (Telefonla) — İktısat Vekâleti meteoroloji en isi Yalovada Baltacı çiftli- inde bir rasat istasyonu tesis etmiştir. İstasyon K. saniden i- tibaren faaliyete başlıyacaktır. | si e 3 Bir Balka ir Balkan Ticaret odası sergi mutahas sısları komisyonu dün Odada bir içtima yapmıştır. Bu içtima da gelecek sene İstanbulda bir Balkan sergisi yapılması mev- — masına çalışılıyor bö Vilâyette Kanunlarını tadil | i Medrese er | Tarihi kıymeti hai: | olan medreseler $ Evkafa ve yahut mü idaresine devredili Bütün medreseler Vil darei hususiyesine devro Bunlarm bir kısmı veriliyordu. İstihbaratımıza göre sene içinde büyük ve tarilsi m <Gönüleri evkxia veya m idaresine devri mutasav Cami kapıları yat sonra kapatılacak | Camilerde vukuâ gelen sızlıkların önüne geçilmesi iğ cami kapılarının yatsı zından sonra saat sekiz b | i P 1 ji i İl İ kapatılması için Vilâyetten mir verilmiştir. Polis teşkilâtı Yeni mülki teşkilâttam « ra polis teşkilâtt merkez” murluğu, serkomiserlik, vinlik olmak üzere üçe" miştir. Merkez memuf kaymakamlara, serkon ler nahiyelere merbuttur. Muhiddin Bey Vali Muhiddin Beyin» Isızlığı temadi ettiğinden İmina gelememektedir. Vilâyet meclisi ka Eski Vilâyet umumi ân kalemi Vilâyetten Belediye d resine taşınmaktadır. Boşalan odada Vilâyet: Eminönü “kaym Eminönü kaymakamlığı günlerde mülga Harici reti binasına taşmacaktır. Yeni bir sanato; Sıhhiye ve Muaveneti iye Vekâleti Heybeli adadı sanatoryomun yanında 40 taklık yeni bir sanatoryum ha inşa ettirmeğe karar baharda başlanacaktır. Ticaret odası na: dolandırıcılık caret ve sanayi odası m beriyi dolandırmakta olduğu rak hakkında tahkikata baş Bu adam kendisine Ticaret O tibi umumisi Vehbi B. rek telefonu açmakta ve: — “Ben Vehbi. Daktilomuş riyorum. Şu kadar parayı gö diye salname ücreti, ücreti ve sair namlarla para topl tarr da mühim bir yeküne muş. Ticaret Odast alâkadarlasa tamim yaparak bu adama masını tebliğ etmiştir. sergisi açı bir şekilde olup tetkik edilmesi takarrür Bundan sonra bu ne şekilde olması lâzım ği müzakere edilmiştir. B retle bazı esaslar tesbit et memurları çalışacaklardır. i tir. Sanatoryomun inşasma | Mahmut Saim isminde birinin vi ee miş, Bu süretle topladığı paramı £