27 Kasım 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

27 Kasım 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PERŞEMBE 27 TEŞRİNİSANİ 1930 La nci sene, No 1723 NUSHASI 5 KURUŞTUR amaaan. Seciyeli Adam e Bari İ dönüp dolaşıp şahıs me- Üçe müncer iğ milli hizmetlere ait teş- Ri Şahsiyet, her iyi Mes'uliyetten ürkmez, Mizah dardır sinde, iler İk vaa seciyedir. Seciye hep biliriz. Bir şeye ina- sadır olmuştur. ia Niçin ie hizmet etmektir. Na Ki evet, ii feda Vi iç mevkiin alâyişi yolundan ayırmaz. izim i içtimai muhitimiz seci yetiştirecek, teşvik €e- mi vasat arzetmekten çok tır. Dikkat ederiz, tahsil a €snasında ateşli bir ide- Ni Ve bu sebeple kuvvetli bir Ye sahibi olan genç, hayata ıssa memuriyet hayatı- an ve gene bu sebeple seci- kuvvetinden yavaş yavaş ğe başlar. Çünkü res-| , iktidar ve seciyeden zi- * başkalarının delâlet ve İyesidir. Bu delâlet ve tav- hasıl temin edilebilir? Onu için takip edilen yol her me mefküreyi, ne de seci- Zayıf düşürmiyen bir yol ir. Bu yolda yürüyerek konsepsiyonu değiştiren Adam eme muhit de- “Miz o büyük değirmen taşı Z li CE Altma düşmüştür. siye de bir metadır, alıcısı We nedret peyda eder. İN gplerde telkin edilmek is- ka fazilet ve seciye akide- İlini hayatta misalini, nümu göstermezsek, emekler Bider, Çünkü hayat niha- bir mübareze sahasıdır. Ku pa ven bir cemiyet içinde bu mü İe muvaffak olmal DE ilâhlar daha müessirdr. ketin içtimai ahlâkı $ çok tayin etmiştir. Henüz Hara ve kıvam göstereme- Benç, cereyana mukavemet e , ona tâbi olur. & ©lâp umdelerinin cemivet kök salması, ve kuvvet- si için inkılâp ahlâkının i zamanda cemiyete hâ- Olması lâzımdır. Sözle inkılâpçıyım diyebilir. sie başında bumu isbat ©- Ni erdir ki, hakiki inlerlâp teşkil ederler. Kanaatle- kaan ve seciyeye münka- wlan adamları i iş başımda gö- it ve gençlik te onları Ve örnek ittihaz etmek- i kalmaz, R Zek MES'UT tihabat Ki TE İntihal rlerdey yolsuzluk! li iddiası var 0,26 ( Telefonla ) — İ£ belediye merkezlerin- Ve hakkında vâki şikâ N Üzerine yapılan tahkika- arak Şürayı Devlete tev- ni iştir, Bunlar Konya, Ya, Akhisar, Biga, Tire, a Koçhisar, Keşan, Me- ik Baj Ayvalık, Silifke, Dari- ir lı. Malatya, Denizli, Bür Manisa, Kırklareli, Ma eşehir, Kuşadası, U- Sivrihisardır. Milli dertlerimizin en büyük- inden biri de işlerin başına bulup getirmek meselesi Bizde bütün ıslahat mese- olur. Çünkü inzıbat ve an'aneler kuv- olmadığından ii iş şahsa de- $ahıs işe hâkimdir. Kudretj tir her türlü mania- 'ak iş görmenin yolunu iş gördüğüne kani bulun: csap vermekten kaç Milletlerin hayatında iz eserler ancak böyle muhitinde bir şey ya- kudretli bir şahsiye- adamın ne demek oldu- adam, kanaatinin milli en büyük zevk bu ka- Bu veda zevkidir, fikir zev- İnsanlığın en derin ve merkezlerinden gelen Binaenaleyh onu, hisleri ve sevki tabiileri r edebilen diger zevk- la etmez. Onlar önünde Ne paranın cazibesi, seciyeli eti idaresine işden el çekdirildi. Fırkanın resmi hey'et idare kad rosu tesbit edilmek üzeredir. Mefsuh Serbest fırkadan bi çok zevat, Halk Firkasma gir. mektedir. Mülkiye müfettişleri rine vekâlet emrine alınan Sam sun Valisi Kâzum Paşanm yeri- ne Vekâleten Çarşamba kayma kamı tayin edilmiştir. Samsur Belediye intihabatmda, çok fe- sat karıştığı yapılan tetkikat ve tahkikat neticesinde ( sabit olduğundan, intihabat fesh olu- nacaktır. Hattâ Samsun Serbest fırka reisinin mahkemeye verilmesi muhtemeldir. Asıl Samsun hal. kınm serbestçiler (| tarafından muhtelif propagandalar ile na- sıl aldatıldığı meydana çıkmış. tır, Gazi Hazretleri Samsunda müessese olarak yalnız Türko- cağını ve gençliği ziyaret eyle- mişlerdir. SAMSUN, 26 A.A. — Sam tı esnasında cereyan eden vaka- yi hakkında adli ve mülki ma- kamlarca icra edilmekte o olan tahkikatın selâmeti cereyanı i- çin valiye işten el çektirilmesine mülkiye müfettisliğince lüzum gösterilmesine binaen vali ve- kâlet emrine alınmıştır. Gazi Hz. nin Samsundaki ziyaretleri SAMSUN, 26 A.A. — Rei- sicümhur Hazretleri bugün hü- kimi dalresisi ve belödiyeyi ziyaret buyurmuşlardır. Liseyi Halk fırkası İstanbul teşkilâ tını tetkike memur hey'et evvel ki gece Beyazıt kaza merkzine giderek meşgul olmuş, nahiye hey'etlerile ocak reislerinin işti rakile bir içtima © yapılmıştır. Bütün teşkilâtm, teşkilâtı mül- kiyeye göre tadili rmikarrer ol- duğundan bu kaza hakkında da ayni cepheden tetkikat yapılmış tır. Beyazıt kazası dahilindeki teşkilâtı mülkiye göre fırkanm nahiyemerkezlerinden biri ikiye ayrıldığı için teşkilât hey'etince bu Kususta bilâhare (o bir karar verilecektir. Beyazıt kazasında İ yapılan tetkikat hakkında teşki lât hey'eti reisi Ali B. dün ken- disile görüşen bir muharririmi- ze şu beyanatta bulunmuştur: — “Nahiye hey'etleri ve ocak reislerinin iştirakile içtima ya- pildı. Mahalieleriri teksifi hak- kındaki fikirlri almdı, Kongre lere hazırlık için görüşüldü. Kongreler bu hafta içtimaa baş yor. Evvelâ Beyazıt mıntakası kongreleri toplanacaktır. Bir ta raftan da tetkikat devam edecek tir. Bir ay sonra vilâyet kongre- si toplanacaktır. Vilâyet teşki- lâtında bir tebeddül olmayacak- tır.” tarafından gösterilen lüzüm üze İsun ve Havza belediye intihaba | ELİZ LİR RT a Başmakharriri: Siirt Mebusu MARES G Zika ziyaretlerinde tarih, coğrafya, fransızca derslerine girerek tale beye birçok sualler sormuşlar. dır. Bundan sonra Türkocağını | teşrif buyurarak gençlerle ko- 'nuşmuşlar ve ocağm aza adedi ve faaliyetleri hakkında malü- İmat almışlardır. Ocakta büyük bir kalabalık teşkil eden kadın ve erkek Samsun münevverleri muhterem Reise güzel bir kon. se» dinletmişler ve şiir okumuş- İlardır. Reisicümhur Hazretleri muvasalât ve müfarakatlerinde | hararetle alkışlanmışlardır. Gazi Hazretleri Ocakta gör- düklerinden ve iklerinden memnun olmuş! Reisicümhur Hazretleri ocak tan ayrılırken: “Milletin kıymet li ve güzide gençlerile konuş- mak benim için saadettir. Bu saadeti uzatmak isterdim. Fa- kat vapuru bekletmemek lâzım. Çok memnun oldum” buyur- muşlardır. Gazi Hz. nin Samsundan müfarekatları SAMSUN, 26 A, — Rei- yük kongre mühim şe ittihaz edecek! C. H. Fırkası İstanbul teşkilâtı toplanmalarına devam ediyor Vilâyet kongresi bir ay sonra kaza, nahiye, ocak kongreleri bir hafta sonra başlıyor Tetkik heyeti reisi ve Afyon meb'usu AN Bey kaza merkezinde tetkikatma de- vam etmiştir. Bir ay sonra İstanbul vilâ- yet kongresi toplanacağı gibi o zamana kadar Memduh Şevket B, de işe başlayacak amele ve es naf teşekküllerile o müstakillen meşgul olacaktır, Şimdiye kadar tetkikata baş lanan yerlerde alman neticeler Hey'et dün gece'de Fatih |tamamile halk fırkasının lehine Gazi Hazretleri Samsundan mufarakat buyurdular Samsunda belediye intihabının ının fesholunması muhtemel. Büyük Reisimiz yalnız gençliği, Türk ocağını ziyaret etti İntihabata müthiş fesat minen rare e , SAMSUN 26 (Hususi muha- sicümhur Hazretleri sahilde bi- riken halkın şiddetli alkışları a- rasında motöre binerek'Ege va- puruna geçmişlerdir. at 16 da hareket et- Reisicümhur Hz. Eze vapurunda Ege vapuru - telsizle 26 A.A. Samsun önlerindeyiz. Vapur saat 24 te limandan ayrılacak. tır, Trabzon meb'usu Hasan B. Gazi Hazretlerine Trabzona ka- dar refakat edecektir. Trabzonda istikbal hazırlığı ERZURUM, 26*(Milliyet) — Reisicümhur Hz, nin Trabzonu teşrif buyuracaklarmı haber a- lan üçüncü kolordu müfettişi İz zeddin ve kolordu kumandanı Salih paşalar, © müşarünileyh Hazretlerini istikbal için bugün tomobille Trabzona hareket et mişle Balkan matbuatı Kendi aralarında bir Balkan Matbuat cemiyeti teşkil ediyorlar Ankara, 26 (Telefonla ) — Atina Balkan / könleransında tekarrür eylediği esi veçhile bir Bal kan matbuat cer yeti teşkili için Tâzım gelen niz. namenin tanzim maksadile âltı d. Jet matbuat mü rahbasları bugü: Jerde"Sotyada to, lanacaklardır. İçt, mada Türkipeyi Zeki Mesut B. temsil edecek olan Zeki Mes'ut Bey bu akşam İstanbula müte- veccihen buradan hareket etti.. Polis müdürleri arasında tebeddülât Ankara, 26 ( Telefonla ) — Polis müdürlükleri arasında te beddülât yapılacağı söyleniyor. dir. Ali Bey umumi köngreye de temas ederek bu hususta şu beyanatta bulunmuştur: “— Halk fırkası günün gös- terdiği ihtiyaca göre, teşkilâtı. nı tetkik ve davasının selâmeti noktai nazarından kendisini 1s- lah etmeğe teşebbüs etmiştir ve şimdiden ifade edebilirim ki ö- nümüzdeki büyük kongrede me 8'ut ve memleketin teali ve inki- şafı itibarile mühim bir takım kararlar ittihaz edecektir.” | Paralar isteniyor İkramiye diyealınan 21 bin lira neolacak? Dahiliye vekâleti de Vilâye- ün işarı üzerine ikramiye- derin iadesini maliyeye bildirmiştir İlk tedrisat vergisinden def- terdarlıkça almarak tevzi olu- nan 21,000 lira ikramiye mese- lesi etrafındaki tetkikata devam olunmaktadır. Vilâyet makamı, tetkikatmı ikmal ederek mesele yi dakiliye vekâletine yazmış- tır. Dahiliye vekâleti de maliye -İvekâletine bildirmiştir. İstihbaratımıza nazaran Vi- lâyet bu paranın iade edilmesin de ısrar etmektedir. Vilâyet mahafiline göre 929 senesi için alınan paradan baş- ka, bu usulü takiben 1930 sene- si için de defterdarlık ikramiye alacak olursa — ki 42,000 lira tutuyor — bu suretle dört köy- de yapilabilecek dört köy mek- Müfettiş Ragıp Bey tebi parası ikramiye olarak ve- rilmiş demektir. Diger taraftan defterdarlık mahafili ise ikramiyenin kanu- ni olarak alındığı ve tevhidi kü- surat kanununun bunu ilga et- mediğini, bu cihet maliye vekâ- letince tetkik olunarak emir ve- rildikten sonra ikramiyenin u- sulü dairesinde alınmış olduğun da musırdır. Ayni zamanda bu iş Maliye müfettişi Nâzım Ragıp Bey ta- rafından da tetkik olunmakta- dır. Müfettiş bu hususta lâzım gelen dosyaları tetkik ve icap edenlerin malümatına müraca- ıt edecektir. Son alman malü- mata göre kat'i kararı maliye ekâleti verecektir, Böyle şey yok! Yeni fırka teşkili rivayetleri asılsız ANKARA, 26 — Halk fırka sının içinden yeni bir fırka çıka- rılacağı veya Halk fırkasmın yardımı ile büsbütün yeni bir fırka yapılacağı ve bu münase- betle sabık Terakkiperverlere mensup bazı Paşaların fikirleri alındığı hakkında ortaya atılan şayianın hiçbir esası yoktur. Ali Fuat Pş. tekzip ediyor Balon uçurmak kabilinden or- taya çıkardığı yeni fırka (1.) bahsi resmen tekzip edilen bir gazete şimdi de mevhüm yenifir ka liderliğine eski mefsuh Te- rakkiperver firka (oerkânmdan Ali Fuat paşanm getirileceğin- den bahsediyor. Uzun müddetten beri ticaret le meşgul olan Ali Fuat paşa, bunun doğru olmadığını, kendi sinin siyasetle iştigal etmediği- ni söylemiştir, BUGUN 2 nci sahifede 5 Ticaret odasında simser- lar hakkında verilen karar lar gece zammı lar Siyaseti aleyhinde ki neşriyat Maliye Vekâletile Ankara, 26 ( Telefonla ) — düyunuumumiye meclisi delege leri Ankarada cereyan etmiş 0- lan müzekerat esnasında görü- şülen esaslar dairesinde hükü- metin Osmanlı borçları tediyatı nı yapmakta olduğu malümdur. Ahiren Düyunu umumiye mec- Tisi Maliye vekiline müracaat ederek hükümeti 1928 mukave- lesi ahkâmma tamamen riayet ve tediyatı o esaslar dairesinde icraya davet etmiş ve bugünkü müşkülâta nazaran müracaat €- dilecek yolun mukavelenin 17in ci maddesi yani tediyatm tama- men icrasiyle ecnebi akçesine tahvil keyfiyetinin tevkifi salâ- hiyeti olduğunu beyan eylemiş- tir. Maliye vekili bu telgrafa ver diği cevapta mevzuu bahs olan meselenin birkambiyo buhranı dan mütevellit vaziyetin icap ettirdiği tedabiri muvakkate ol tin muktezi kıldığı tedabiri esa siye olduğunu ve bunun gerek haberat ve gerekse Ankarada vukua gelen müzakeratta sara- haten beyan edilmiş ve meclis delegeler tarafından da böylece görüşülüp kabul edilmiş bir ha- kikat teşkil ettiğini bidirmekle beraber meclis Ankarada müza- 'keratımı devam ettirmeğe davet eylemiştir. Düyunu umumiye meclisi cevabi telgrafında eski noktai nazarında ısrar ve tekrar 17 inci madde ahkâmını ileri sü rerek işin bir kambiyo buhranı haline irca etmeğe çalışmakla beraber mukavele haricinde her hangi bir tarzı tesviyeyi derpiş etmek kendisince mevzuu bahs olmıyacağını ileri sürmüş ve mütehassıs M. Ristin raporuna İnazaran Türkiyede tediye kabi istediğimiz Tahdidi hudut mi devam ediyor, Samsun halkının nasıl aldatıldığı anlaşıldı... Son safha nedir? Bizi tehdit mi ediyorlar dayinler arasında cereyan eden muhaberat Son cevabımızda tediye kabiliyetimiz ve mali istiklâlimizin muhafazası kadrosu taahhütlerimize riayet ettiğimizi bildirdik Meci.si idür * M, Vayt mayıp mali ve iktisadi vaziye-Iliyeti mevcut olduğu iddiasın serd eylemiştir. Neticede mec- lis 25 teşrinisani, taksitini mu- şubattanberi cereyan eden mu-İkavele mucibince tamamen tes- viye edilmemesi halinde meclis tarafmdan Türkiyenin taahhü- datma riayetkâr olmadığının i- lânma mecburiyet hasıl olacağı ni bildirmiştir. Maliye vekili bu telgrafa 23 teşrinisanide verdiği cevapta balâdamevcut süitefehhüm teba rüz etmiş ve vaziyeti hakiki hu dutları dahilinde, yani mali, ik- tısadi müşkülâtm icap ettirdiği tedabiri esasiye mevzuuna irca etmiş ve Türkiyenin mali vazi- yetindeki müşkülâtı M. Ris- tin bile raporunda kabul ederek Osmanlı borçları tediyatında bazı müsaadat derpiş ve dü- yunu hariciyenin bir müddet sonra yeni bir tetkike tâbi tutul Devamı beşinci sahifede. Ağrı belâsından kurtuluş! Türk - İran hududunun tashihi gibi oluyor Ankara 26 — Türk. İran hududunun tashihi için Tahran hükümetile, hükümetimiz arasında muhaberat cereyan etmekte dir. Bu muhabereler son safhasına dahil olmuştur. Bir kaç gün evvel Tahran sefaretimiz vasıtasile İran hükümetine tevdi edi- len ve hudut meselesinde Türk hükümetinin noktai nazarını ih tiva eden bir muhtıraya İranın cevabı beklenmektedir. Yapılması istelen hudut tasbihine göre küçük Ağrıdağı i- le Aybey dağları tamamen Türkiye hududu dahiline girecek, buna mukabil İrana cenuptan erazi verielcektir. da yz üzerinde faaliyetine İstanbul yolları kâmilen asfalt olacak! > Gazeteler - Yüz sene sonraki İstanbul belediye reisine mzavini soruyor: —Ejendim, asfalt yellar için bir proje hazırlanmış, görmek şi misiniz