27 Kasım 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

27 Kasım 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Müderrisler nekadar maa Vefiyat . | Katil Aslan | #eeüwede || | Vilâyette | Nüfus pube kadroları iye olundu me bağcılık müte- isı celbolenacak teşkilâtı mülkiye mü- si ile kaza ve nahiyelerde Memurlukları ihdas olun ibelere yeni memurlar takviye edilmiştir. Ziraat işleri ât müdiriyeti bu sene fa- vi tevsi edecektir, Bu me- |, ığcılık mutahassısı cel- , Saktır. ”t meclis ne zaman toplanıyor? A Meclini4 kânünmevvel perşem ali Muhiddin Beyin riyase- iye müdüriyetinde toplana de C. H.F. teşkilât *Yetinin faaliyeti ! 25 — H, Firkasınm ye için gelen meb'uslar şemada 500den fazla , Meslek erbabına yeni teş ında hararetli izahat ular, İçtima altı saat Mi kası her şeyden evvel & bulunan azanın mali için bundan böyle aza- | <I reyini tam bir serbes, inde kullanması karâr- JAN sonra vazifeler mu- , Şahıslara temerküz etti- *cek taksimi vezaif ya- ik tir. İçtimalara devam e- blik “Avukatlık stajı sra, 26 — Adliye vekâle- ipler kanunnuna müste- , ikim olmak istiyen hu- nalrının mahkemeler-| Zabıt kâtipliği yapmak İn bulunduklarını Stmiştir. Talipler mün- ii Yer bulamadıkları tak- &hri olarak çalışacaklar katlar kanununun tadili Proje hazırlanmaktadır. yüre hukuk mezunları! A detlerini mahkemede itemezlerse bir avu- ie hâkim olmadan avu- | Silecekler, €najman heyeti a döndü Orman Amejanman gr- Mun gelmiştir. Ormanlarda yap) giri plân ameliyatını büro- etmekle meşgul olacak- , N ' talebesi li talebe cemiyeti dün İreda saat 16da fevkalâde ökdetmiştir. o Kongreye “olayı. ihraç edilen $9ü zamanlarda Ttbbiyeli i Pam altında ayrı bir ce Ştmişlerdir. Ve bu cemi ete di dı iy lm mesinde birinci sınıf fek hakkını hair değil şında teşkil edilen &eb ve şunları ilâve etmişti: Kmda geçirebilecekler;| il gireceklerdir. Bu suretle hüsüle Nüfus siyaseti aley- hindeki neşriyat Hiçte doğru ve esasa müstenit değildir Gazetenin biri, Sıhhiye vekâ letinin nüfus siyasetini ihmal ettiğini, bu yüzden veliyatın art tığını ileri sürerek vekâleti ih- mal ile itham etmektedi İstanbul sıhhiye müdürü Ali Rıza B. bu iddialar tamamen gayri varit olduğunu söylemiş “- Sıhhiye vekâletinin nü- fus siyasetine ne kadar ehemmi yet verdiğini anlamak için Hıf- zıssıhha kanununu mütalea et- mek kâfidir. Bu kanunun tatbikatı memle- ketin nüfusunun artmasını te- İmin edecektir. | Kanun, çocuk vefiyatının ö- İnüne geçmek için esaslı ahkâ- mr muhtevidir. Bu meyanda kimsesiz çocuk larin himayesi de nazarı itibara alınmıştır. Kimsesiz çocuklara belediye ler bakmağa mecburdur. Küçük çocuklar için bakım yerleri açılması da nüfus siyase ti eserlerindendir. Çocuk hasta- lıklarına karşı lâzım gelen bü- tün tedabir alınmıştır. Difteri ve diğer sari hasta- lıklara karşı daima takibatta bu tunuyoruz. İcap eden yerlerde aşr, tecrit, ve tathiratı fenniye yapılıyor. Vefiyatın azaltılması na mütemadiyen çalışılıyor; Nüfusun azaldığı değil, art- tığı muhakkaktır. Ancak İstatis tikler vekâlete gönderildiği için miktarını söyleyecek vaziyette değilim.” Diger taraftan çocuk hekim- leri de, nüfus siyasetimiz aley- hindeki neşriyatı hayretle kar- şdayorlar. Dr. Ali Şükrü B. di- yor ki: “— Çocuk vefiyatı, eskisine nispetle çok azalmıştır. Son ista tistiklere göre bu vefiyat yüzde 15 kadardır. < Hükümet mürikün olan te- dabiri aldığı gibi anneler de ço |cuklarına daha iyi bakıyorlar. | Binatnaleyh vaziyet mucibi memnuniyettir.” Bir klişe yanlışlığı Dünkü nüshamızda Beyoğ - lunda Velicanidis eczanesinin pençeresinin bir müşteri tara- fından kırıldığını kaydederken mezkür eczanenin de bir resmi ni neşretmiştik, Eczane resmi klışehanemizdeki bir yanlışlık, eseri oalrak karışmış ve gazete ye “Beşir Kemal, eczanesinin resmi girmiştir. Bu yanlışlığı NR itirazlarla tashih ederiz. n ii dü kle bir kongre yaptılar “ zail oldu, iki cemiyet birleşti Bu suretle tıp fakültesinde iki ce miyet teşekkül etmiş olmaktadır. Es ki cemiyet dün bir kongre toplamış ve kongreye P. C. N. sınıfını da da- vet ederek vaziyeti kendilerine izah etmiştir. Pakliltede böyle bir ikilik! doğru olamıyacağı için her iki cemi- yetin birleşmesi teklif edilmiştir. Es- ki cemiyetin nizmnamesinde tadilât j| yapılarak P. C. N. de cemiyete alına caktır. Evvelce cemiyetten çıkarılan ların da tekrar alınması için bir sure ti hal bulunacaktır . Bugünlerde P. C. N. sirafe talebesi aralarında görü- gerek anlaşacaklar ve eski cemiyete gel MİLLİYET Bağlarbaşı cinayeti nakzen görüldü Müddei umumi eski hükümde ısrar ediyor Üsküdarda, Bağlarbaşında Teofan isminde birini öldürmekle mazmun Aslanın muhakemesine dün devam olunmuştur. * Dünkü celsede, hukuku umumiye şâhidi olarak, makasçı Salâhaddin E ıl ir. Salâhaddin Efendi bildiklerini ta “— O gece sant 8 raddelerinde ben vazifede iken birbiri sera üç el si lâh etildr. Polis, bekçiler koştular. Sonradan Aslanın vurduğunu düy- dum.,, Salâhattin Efendi, vak'a ma- halinin aydınlık olup olmadığı hak- kında da diyor ki: “ — Bulunduğum yerde altı adet elektrik lâmlası yanıyordu. Fakat bu rası vak'a mal inden 67 metre uzak! tadır. Mahalli cürmün tenevvürü için meydanın karşısındaki hava gazi yanması lâzrmder... Salâhattin Efendinin şahadetinden| sonra müddei umümi iddianamesini serdetti. Müddei umumi B. bu iddiasında, Aslana evvelce 10 sene hapis olarak verilen hükmün temyizce nakzına 8€- bep olan üç nokta (hakkında izahat vermiştir. Müddei umümi Bi rinci ticaretteki evrakın ise ile| hiç bir tesiri olmadığını, 2 — Ulviye, Muzaffer Hanımların oturdukları <v- le hâdisenin vuku bulduğu mahal ara! sında 11 dakika süren bir mesafe ol| duğunu, cürmün vuku bulduğu saat- te Aslanın evlerinde bulunduğunu #öyliyen hanımların iddialarının varit Jolamıyacağını, maznunun, fili katli i- ka ettikten sonra Ulviye, Muzaffer Hanımların evine sür'atle gitmesi ka- bil olabileceğini, 3 — Maktulün, bale ti nezide bulunduğu sırada “Beni As) lan vurdu!,, ifadesinin isnat olamıya cağmı söylemiş ve evvelce verilen) hükmün. bozulmamasında israr etmiş tir Bilâbare mazmun vekillerini müda faalarını yapmışlar, müvekkillerinin beraetini istemişlerdir. Muhakeme dün bitmiş ve karar 6 kânunvevvele| kalmıştır. in Esrarı hükümeti ifşa davası Birinci müfettişi umumilik umuru tahaririye müdürü iken vazifeten ken disine verilen sırrı hükümeti bir ga zetede ifşa cürmünden dolayı Muzaf- fer Muhiddin B. hakkında tahkikat yapılmış ve Muhiddin B. altmet is- tintak dairesince isticvap edilmiş ve hakkında lüzumu muhakeme kararı verilmiştir. Davaya 24 kânunueyvel. de ikinci ceza mahkemesinde başla nacaktır. Şeküre Han katili Pangaltıda Şuküre Hanımı öldüren, kamarot İzzetin mubakemesine de- vam olunmuştur. Dünkli celsede Se- lim isminde bir şahit dinlenilmiş, bilâ hare müddei umumi iddiasını yapmış tır. Müddel umumi! maznunun, Şe- küre Hanımı öldürdüğünden, Sarafi mii katil kasdile yaraladığından, Re- şat Beyi de adiyen cerhettiğinden do İayı tecziyesini istemiş muhakeme ka Tara kalmıştır . Politika aleyhindeki dava sukut etti “ Haraket gazetesi sahiple- rinden Suat Tahsin Bey tara- fından Politika gazetesi aleyhi ne tahkir amiz neşriyat sebebi- le ikame edilip İstanbul ikinci ceza mahkemesinde rüyet edil. mekte olan dava mes'ul müdür Bürhaneddin Beyin “ Suat Tah sin B, hakkında kendi malüma tı olmaksızm Politikada inti- şar eden yazıdan müteessir ol- duğu ve bu yazıların kanaatına tevafuk etmediğini ,, ifade et- mesi ve Suat Tahsin Beyin de izahı kâfi görerek davadan fera gatı üzerine sukut etmiştir.,, Dördüncü büro toplandı Dün, M. Rivas'ın evinde Türk hey'etinden Mitat ve Mu- vazzah B. lerin iştirakile 4 üncü büro toplandı, Bu gün adli me- sail ile iştigal eden 3 üncü büro M. Holştat'ın riyasetinde top- lanacaktır. ——— Acaba doğru mu? Tevkifanede bulunan Çarşı Maliye şubesi memurlarından Kemal Beyin mahkemeye çık- tığı esnada Sultan Ahmette bir eve giderek yiyip içip kadınlar» la beraber eğlendiği ve tekrar tevkifhaneye avdet ettiği üçün" cü ceza mahkemesine Mahmu- re H. isminde bir hanım tara- ((mdan ihbar iştir, B PERŞEMBE, 27 i Borçlular Belediyede baremin tatbiki neticesi Bazı memurlar borçlu çıkmışlardır Maliye vekili B. in rahatsız- Tığının devamı yüzünden beledi- ki uzamış ve binnetice . henüz bey'eti vekilenin tasvibine ikti- ran edememiştir. Bunu nazarı dikkate alan dahiliye vekâleti belediyeye bir tezkere göndere- rek cedvel tasdik edilinceye ka- dar maaşattan kazanç nispetin- de tevkifat yapılarak barem esa si üzerine verilmesini tebliğ et- miştir, Bunun üzerine belediye de iki gün evvel baremi tatbik etmiş ve kazanç nispetinde tev- kifatr ayırdıktan sonra Haziran dan beri yüzde on beş zamla verdiği maaşların farkını mah- sup etmiştir. Bunun neticesinde bir kısım memurların eline muh telif miktarda para geçmiş ise de ay maaşlı bazı memurlar şim dilik hesap üzerinde borçlu çık mışlardır. Sebebi maliye vekâle tinin belediye memurlarından kazanç kesilmesinde Israr gös- termesidir. Fakat belediyece bu hususta teşebbüsat yapıldığı gi- bi barem kanununda da maa- şattan hiç bir suretle tevkifat yapılamayacağına dair sarahat mevcut olduğundan şimdilik de pozito olarak kesilen bu'paralar da bilâhare eshabma iade oluna caktır, Nümerotaj işleri Nümerotaj ameliyatını ya- pan müteahhit bu işi .müddeti zarfında yapamadı için kendi İsine iki defa mühlet verilmişti, Buna rağmen iş bitmediği için müddet üçüncü defâ olarak kâ- huhu evvel nihayçtine kadar bir ay daha temdit olunmuş- İtur, Şayet bu defa,da iş bitmez se artık müddetin temdidi cihe tine gidilmeyecektir, İtfaiye hali Kadıköy itfaiye grupüna tah sis edilen Kadıköy halinde i- cap eden tadilâtın yapılması müteahhide ihale olunmuştur. Yakında inşaat başlıyacak ve itfaiye buraya nakledilecektir . Tıraş tarifesi Berberler cemiyeti heyeti i- Jdaresi evvelki gün bir içtima aktetmiş ve şiddetli münakaşa alr neticesinde reis İsmail Hak İkt B. istifa ederek yerine Ke- mal B. intihap edilmiştir, Ber- İberler yeniden bir kongre akdi- ni istemektedirler. Berberler mektebinin de cemiyete devri istenilmektedir, Berberler traş ücretleri hak- kında yeni bir tarife tanzim e- deceklerdir. Yıldızsarayı Eski mukavele fesholundu Belediye senelik 2 bin lira ile Yıldızı tekrar kiraladı Belediye tarafından. maliye vekâletine müracaat (edilerek Yıldız mukavelenamesinin fes- hi istenmişti. Vekâlet tetkikat neticesinde bunu muvafık göl müş mukavele (feshedilmiştir. Fesih tarihi de Yıldız kumarha nesinin seddi tarihinden itibar olunmuştur. Belediye Yıldızı #cnevi otuz bin liraya İsticar et- mişti. Set tarihine kadar bedeli cektir. Fakat Belediye, ikinci bir mukavele ile ve o senevi iki bin lira ile tekrar Yıldızı kirala mıştır. Henüz verilecek © şekil takarrür etmemiş olmakla bera ber Yıldız bahçesinin park ha- line konarak halka açılması ve binanın da kumarhane — olarak TEŞRİNİSANI 1930 Ss Bu ne? Eczahaneler gece Sıhhiye vekâleti bu talebi reddetmedi Eczacılar cemiyeti idare hey” eti dün toplanmıştır. Bu içtima da, bazı vilâyetlerdeki eczacılar tarafından, mıntakalarında he- kim bulunmadığı hakkındaki . İmüracaatlar nazarı dikkate alı- narak teşebbüsatta bulunulma- sı tekarrür etmiştir. Anadoluda lunmaması yüzünden işsiz kal- dıklarndan şikâyet etmektedir. Ezcümle İneboluda ne belediye, ne de hükümet tabibi mevcut- tur, Eczanelere tevzi olunacak ispirto meselesi hakkında cemi- yet tarafından bulunan formül müskirat inhisar idaresine bildi- rilmiştir. Buna nazaran eczane- ler ispirto ihtiyacı itibarile üçe ayrılmıştır. Müskirat idaresi bu liste mu- cibince ay başından itibaren u- cuz ispirto tevziatına başlaya- caktır. Cemiyet, Beyoğlunda gece nöbetçisi olan bir eczaneye vaki jolan tecavüzü sahsi bir mesele Jaddettiği için müdahaleye lü- zum görmemiştir. Esasen cemiyete bir müraca- at ta yoktur. Ancak cemiyet, nöbetçi ecza nelere müracaat edenlere kapı açılması için beş dakika kadar dir. Cemiyet erkânmdan biri de- miştir ki: — “Gece nöbeti, eczacılar için büyük bir fedakârlıktır. lık nazarı dikkate alınarak yüz- de elli kadar zam yapılmıştır. Bizde de Vekâletçe yeni ya- pılmakta olan tarifede bu vazi- yet te derpiş olunacaktır.!! Eczacıların teşkiline teşeb- büs ettikleri şirket için müsaade istihsal olunmuştur. Şirketin müessisleri 22 kânu nuevvelde toplanarak faaliyete geçeceklerdir." Memurların borçları Devlet daireleri ile müessese lerinde nüfuz ve ayniyata vazi- ülyet olup ta kefaleti müteselsi leye tâbi tutulan memurlarla müstahdeminin her hangi biri- nin hükmen tebeyyün eden zim metleri hakkında yapılacak mu ameleye dair dün Maliye vekâ letinden vilâyetlere bir tamim gönderilmiştir. Bu gibi zimmetler; kefalet ka nununun 4 üncü ve izahnamesi nin 4 üncü maddeleri mucibin- ce kefalet sandığı sermayesin- den tediye edilecektir. Haklarında hükmü kat'i istih sal edilen zimmetle memurla- rın borçlarına mahsuben gerek bilrıza vuku bulacak teslimatla rı ve gerekse hazine dava vekil leri marifetile takibatı kanuni- ye üzerine emval ve emlâkinin haczi ve füruhtu suretile elde edilecek para eşhas zimmi he- sabıma tahsilât kaydedilmiye- cek, kefaleti müteselsile sandı- ğı nam ve hesabına Ziraat Ban- kası sandıklarma teslim oluna- caktır. Bir Türk devri âlem İlem seyahatine çı" İmiş ve Gürcistan, icarı bu miktar üzerinden vere-| seyyahı geldi Alemdar zade Fahri Bey namında bir Türk genci, 1928 > senesinde İzmirde yaya olarak devri £ Efganistan, Aze beycan, İran Biti tan,, Hindistanı, Tr: kı dolaştıktan son da İstanbula gelmis | tir. vi vi Bu azimkâr Tür genci, buradan Sür' ye, Filletin, Şar! Erdan, Hicar, Ye men, Habeşistan ta rikile, Fasa oradanda Alemdar zade İspayaya geçecek Av Fahri B, rupa ve Amerikayı yaya olarak dolaş itıktan sonra 195 nesind avdet! beklenilmesini zaruri görmekte | Hattâ Avrupada bu fedakâr- alacaklar ? Arap saçı! İki taraf ta mesuliyeti zammı istiyorlar İbiribirlerine atıyorlar Fakat sabit olan hakikat yalan haberlerin Yarın gazetesine girdiğidir Dün Yarın gazetesinde çalışan Su- at Talısin ve Fahri Kemal Beylerin bu gazetenin yalan ve yanlış ihbara-| tı ve bir çok erbabı haysiyet ve şeref hakkındaki isnadatı bile hiç bir tahki Hizum görmeden sütunlarma ge- Şirmesine tahammül edemiyerek isti a il kaydet-| bir kısım eczacılar hekim bu-İmiş ve gazete müdürlüğüne gönder- dikleri istifanameden bir iki fıkrayı. fa ettiklerini bildirdiklerini da iktibas etmiştik. Halbuki dün bu fıkra bizde çıkar- ken Yarın gazetesi de bir yazı neşre diyor ve ezcümle şu satırları kaydedi yordu: *“ Yarının, bir takım dolandırıcı- lar tarafından yapılan sulkastlere ma ruz kaldığı mahümdur. nin haysiyet ve vakarı ile oynamak istiyen iki çocuğun da dün vazifeleri ne nihayet verilmiştir. Mütcaddit müracaatları, rica ve israrları üzerine, bir ay kadar evvel ıslahı nefsederler ümidile “Yarın, tahrir silesi arasına alınan sabık Ha reket gacztesi sahiplerinden | Fahri Kemal ve Suat Tahsin Beyler, müker rer ihtarlara rağmen başmuharriri- mizin haberi olmadan mürettiphane- ye bazı yazılar vermişler ve bununla gunun, bunun haysiyetile oynamışlar dır, İzmit valisi ineselesinde bir mual lime hanımın ismi gazetemize bu s4- retle geçmişti, Bunun üzerine derhal vazifelerine nihayet verilmiştir... Diğer taraftan Suat Tahsin B. dün gazetemize gönderdiği mektupta Ya- rınm neşriyatına cevap vermekte ve şöyle demektedir: «Efendim, dünkü “Yarın,, gazete sinde şahsım hakkında vaki ismadatı kâtibi adil vasıtası ile protesto ede- ceğim. Hakkımda diğer vatandaşlar olduğu gibi tasni edilen şu adi neşri- yatın iz'anı yerinde olanlar için bir İkıymeti haiz olmıyacağı bedihidir. Arif Oruç B. başmuharriri bulun- luğu Yarın gazetesine sırf şahsi kin ve menfaat sajkası ile tanzim oluna. rak gönderilen ihparnameleri birer Gazete aleyhinde S0yi mütecaviz da- va ikame edilmişti. Gazete sürümü te min edilmek maksadı tahtında vatan daşların mukaddesatmna ika edilen ca niyane ve müteselsil tecavüzlerin ma neviyatına iras ettiği havfu herag içinde bu gazeteden kat'iyetle ve za- Türetle ayrılmak icap ettiği kanaat karşısında kaldım, ve fikirlerimi ken disine açıkça anlatmak için efendice de bir veda tmektubu yarmağı ihmal etmedim. Kusur ettim. Efendice mek tupların efendilere yazılabileceğin- den gafil bulundum. Hatırımda kaldığına göre İzmir ko münistlerine alt telgraf Arif Oruç Beyin emri ile bir muharrire uydu- rulttuğu gibi daha bir çok ( husust muhabir) telgrafı gibi gösterilmek. ten utanılmayan envar çeşit haberle rin de uydurma ve düzme geyler ol- duğunu isbat etmek güç değildir. Ba İ sit ve satki bir takibat ile bu hakikat lerin meydana çıkacağında * zerrece şüphe olunmamalıdır. 5. Tahsin, ——— Kadastro müdürü geldi Bir müddettenberi Ankarada bulu nan kadastro fen müdürü Halit Zi- ya Bey dün Ankaradan şehrimize gel miştir, Haber aldığımıza göre, Darülfü- nun divanı bugünkü içtimamda müza kere edilecek olan yeni Darülfünun bütçesi projesinde maaşlar için tesbit olunan esaslar şunlardır: Müderrisler az meşgul ve çök meş! İ gul kaydiyle ikiye ayrılmıştır. En fazla maaş (400) lira. enaz (150) lira olarak tesbit edilmiştir. Maamafih maaşların tayininde yal nız meşguliyet değil kidem farkları da nazarı itibara alınmıştır. Binaen * İaleyh 400 lira çok meşgul ve kıdem ti müderrislere mahsustur . Çok meşgul, yalnız Darültünunda çalışan kıdemsiz müderrislerin ma- aşları 210 lira kadardır. Tıp, hukuk ve fen fakülteleri mümessilleri bu pro jeye taraftardırlar. koamu az kıdemli olan Edebiyat ve İlâhiyat faleilteleri buna şiddetle a- leyhtardırlar. Bu faklilteler mümes- silleri, daha ziyade diğerlerinin men- fsatlerine uygun addettikleri bütçe projesine bugünkü içtimada ğ Bunlar kâfi değilmiş gibi gazete-| İ İ vesikai hakikiye gibi neşretmektedir. Fakat, müderrislerinin mühim bir) kıp 3 eba | T. Odası Simsarlar hakkında verilen karar Yerli kumaşlara alâmeti farika vurulmalı mı? Ticaret odası meclisinin dünkü içti imanda bam mübim kararlar. ver |. bazı intihaplar tar, Bu cümleden olmak Me m mi kayyet olmıyan simsarların Borsa ya dahil mevat üzerinde muamele yapmalarının kabil olamıyacağına ve bu karar hilâfında hareket edenlere ticaret odaları kanununun $ inci mad desi mucibince muamele yapılması. Da, 5 liradan 100 liraya kadar cezayı nakdi alınmasına karar verilmiştir Bundan sonra oda hukuk müşa- virliğinin odanın başkalarının imzasş- Ni tastik edemiyeceğine, fakat harer mukabilinde sicil ve kayıt suretleri verebileceğine, siçil suretlerinin gös- terilmesinde mahzur olmadığına dair olan hukuki mütaleası azaya tefhim edilmiştir. Bunu müteakıp İktrsat vekâleti- nin iş'arı mucibince oda bütçesinden Galatadaki Çarhçı mektebine beşyüz lira muavenet yapılmasına karar ve rilaniştir. Eminönü kazası kazanç tetkik ko- misyonuna Habip zade Ziya, Beşik- taş komisyonuna Furtını zade Murat, Sarıyer komisyonuna Hasan Fazıl, Kadıköy komisyonuna Halit Beyle- rin intihabı tastik edilmiş, müteakı- ben ceza komisyonları intihabı icra edilmiş vesaiti nakliye komisyonları» na da Osman Nuri, Naim, Hüsrev Sabri, Galip, Esat Beylerin tayinleri tastik olunmuştur. Azadan Şevki Be yin 3 ay mezuniyeti ile 1030 senesi temmuz ve ağustos aylarının bülâsai hesabiyeleri de tastik olunduktan son ra İktisat vekâletinin odada mukay- yet tüccarların Merke? cilmhuriyet bankasına işti: inin temini hak- ve K namesi mucibince teşkili mutasavver Türkiye ticaret odaları bankası için İoda bütçesinden ayrılan para ile mer kez cümhuriyet bankası aksiyonları almması kararı müyafık görülmüş- tür, Ticarette tağşişin men'i hakkında ki kanunun x fmdık, afyon, arpa, buğday, çimento, tiftik, pamuk, pey nir gibi mevadâr için iktisat vekâle- tince sorulan oda mütalcasınm hülâ- sası okunmuş, fakat aza eyice anlaya bilmeleri için teksir edilerek kendile ine”? e akrar vermişlerdi İstanbul limanından ve kömür hav zalarmdan su ve kömür almak için limana ve havzaya uğrıyan ecnebi gemilerinden ber türlü rüsum alınma & hakkındaki temenni hararetle tas- vip edilmiştir. Dünkü içtimam en hararetli mev- zuunu Bursa ticaret odasının. ipekli kumaşlarımız hakkında kaleme aldığı bir kararname hakkında odanın müta lcasını istemesi teşkil etmiştir. Oda- nın bu kararname hakkındaki müta- lensi uzun müddet münakaşaları mu- cip olmuş bazı kumaşlara alâmeti farı ka vaz'mnı, şarj mıktarmın tahdidini, şarj markası vurulmasının ve karara menin İktısat vekâletince tastikinin Tüzumsuzluğunu iddia etmişledir.. Uzun münakaşaları müteakıp karar hamenin sanayi müdürünün de iştir ki ile sanayi komisyonunda bir kere daha tetkikine lüzum görülmüştür. Rüzmamenin diğer mevadı hakkında da mütalealar serdedildikten ve kâ- rarlar verildikten sonra içtimaa niha- yet verildi. Darülfünunda maaş! Müderrisler kıdemlerine göre 150-400 lira maaş alacaklar Maaş formülünde hem kıdem hem de meşguliyet ' nazarı itibara alınmıştır bes hocalar tasnifiniri ortadan kaldı. rılması istihdaf edildiğini söylemekte ve eski noktayı nazarlarında israr et mektedirler. Muammer Raşıt B. bu hususta dün bir muharririmize demiştir ki: “— Edebiyatçıların, bizim buldu. umuz şekil karşısında artık idin et tikleri bir şey olamaz. Biz maaşı üç sınıf Üzerine tesbitini en muvafık gör dük: Müderris muavini, muallim ve müderris, Şimdi bu şekilde bareme göre Da rülfünunda en âz maaş alan hoca mü derris muavinleri olacak ve onlarda 126 lira alazaklardır ki, evvelce an- cak 80 lira alıyorlardı. Muallim ve müderrislerin kaç lira alacakları da bütçenin intacını mütea kati olarak taayyün. edecektir. Bütçeyi yeniden tanzim ve maaşları tesbit ettikten sonra Darülfünün ma- ilâve edilme: mir