10 Ocak 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

10 Ocak 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Muhabir i mektupla bark vilâyetlerimize hususi bir itina atfetmeğe mecburuz.. Kars ve Ardahanm soğuk ve rlı mıntakalarından Artvinin ak ve güneşli muhitine dü- ce insanın ruhunda bir deği- lik olmamak kabil olamıyor, bu tesir dolayısiledir ki ben Artvin'de ikametimi temdi- mecbur oldum. Sıhhiye saüdiriyeti W Vilâyet merkezinin suyu ki- Eçli olduğ belediye tara- dan 6233 lira sarfile (Habaz) Elu mezreasından ve $ kilomet mesafeden borularla gayet fis bir su getirilecektir. Su- membar 950 metre rakımın ve şehirden 150 metre irtifa- da olduğundan tazyiki tabi her tarafa isalesi kabil ola- iktır. Bu suyun projeleri ya- Imış ve boruları da hazırlan- bis ise de parasızlıktan ise baş- imak mümkün olamamaktadır. hrin havası güzeldir. Fakat iraz rütubetli olduğunu söylü- rlar.., Çİ BE? Hastalık — Şavşt ve Yusuf Elinde ziya” ce ve Ardanoçta da az mil arda sıtma vardır. Yusuf Eli Ardanoçta ise frengi mevcut ir. Dahil vilâyette sıhhiye teş- ilâtı pek fenadır. Merkezde bi sıhhiye müdürü digeri de hü- ğkümet hekimi olmak üzere iki bip ile yalnız Burçkadaki bir Bbipten başka hekim yoktur. Diser kazalarda hekimsiz dis- anserler olduğunu işittim! A- baba hekimsiz dispanserlerin “alka hizmeti ne olabilir diye üşündüm fakat cevabını bula- adım!. ., ti Eczahane Hususi muhasebe tarafından hhiye müdiriyeti binasında erçi bir eczahane tesis olun- buiştur. Fakatbu eczahanede âç yaptırmak mühim bir mese ir! Reçete sahibi, evvelâ ec- gfahaneye müracaat edecek, ec- acı tarafından fiati arkasma azılacak, sonra bedelini muha- ebsi hususiye veznesine yatıra bak ve tekrar cczahaneye döne- k ilâcını alacaktır... Bir ilâ- m yaptırılması bu kadar uzun Nameleye tabi tutulursa ani © seri ihtiyaçlar karşısında ve- 'ahut gece hususi muhasebe da esi kapandıktan sonra bu ilâç eselesinde hastanın haline lacaktır?.... Eczahanenin ihti Kâra.mâni olmak için - açıldığı e fakat her nasılsa eczacının i- pe mukdim olmadığını işit- tim! Hastahane Hâstahaneden başka her şe- benziyen bu müesseseyi ziya eyledim! Ve milletin paralâ ın nasıl beyhude yere israf nduğuna şahit oldum! İçin- pek adi bir taksimat ve oda- rında 10 kadar bayağı karyo- bulunan bu mikrop yuvasm- Ha üç dört hasta gördüm, hepsi © ve ihmal olunmuş © aptal bir köylü hademenin timamına terkedilmişler! Bu hastahanenin 25 yataklı olması nn gelirken tan do YE 10 yatağa indirilmiş! Bu- unla beraber fukaradan başka Müracaat eden de yoktur. Çün- Artvin havalisinden hastalar Rusyaya tedaviye gidiyorlar! fuzuli maaş alanların da işine gelmiyor! Bundan do- layı da bir baş hekimin gelme- sine bittabi razı olamıyanlar var dır, Gerek hastahane ve gerek- se magrif idaresinden maaş ala haneden sis eylediği halde vacsefa ki şunun bunun maaş almalarına hizmetten başka halka bir hiz- meti görülememektedir. Mez- kür hastahanenin lâğvile dis- panser haline kalbi ve milletin parasınm bir takımlarının men faati uğrunda sarfedilmesinin men'i Sıhhiye Vekâleti celile- sinin nazarı dikkatine arzolu- nur. Mütehassıs doktor meselesi Karstan Hopaya kadar mü- him ameliyatları yapacak ve a- gır hastaları tedavi eyliyecek mütehassıs doktorlarımız bulun madığı cihetle halk akm akın Tiflis ve Batuma gitmektedir- İler, Oralara gidemiyenler ise za İten mevcut doktorlara karşı kat iyyen itlmatları olmadığından kendilerini taliin mukadderatı- İna terkederek ya ölüp gitmekte İve yahut ta sevki kaderle iyi ol maktadırlat! Malümdur ki fen- ni tıp mütemadiyen mütalea ve tetebbüe muhtaç bir san'attir. Asrımızdaki tababetin aldığı şekil ve mütemadiyen düçar ol duğu tahavvülât takip olunmaz İsa mektepteki malfimat ve bir iki senelik hastahane asistanlı- ğı hiç bir şeye yaramaz! Son za manlarda öyle mühim ilâçlar 'keşlolunmuş ve öyle mühim te- rakkiyat ve tsbeddülât husule gelmiştir ki bunlardan bihaber bulunan bir doktorun tababette | Sıhhiye Vekâleti celilesinin nazarı dikkatine Anadolunun bir çok yerlerin- de doktor ve eczahane yoktur. Bazı yerlerde de eczahane varsa da eczacı bulunmadığından dok torlar eczacılık yapmaktadırlar. Bazı yerlerde de eczahane ve eczacı bulunduğu halde doktor! yoktur. Bundan başka da mev- cut doktorlardan bir kısmı kat'- iyyen halkı tatmin edememek- İtedir. Eğer ki döktorluk kinin ve asprinvermek,müshil içirmek ten ve bir de (bir doktor bulun- sun da ne olursa olsun) dan iba- ret ise bu millete çok yazıktır! Eğer ki mütehassıs ve maruf doktorlarımız hep İstanbul ve Ankara gibibüyük şehirlerde toplanacaklarsa ve bunlarm u- zak vilâyetlerimize gönderilme- lerine imkân yoksa bunlar için de şiddetli ve ittiba mecburi bir kanun yapılmak lâzımdır.Bunca muktedir ve mühim mütehassıs larımız mevcut olduğu ve bun- farın vücutlerile memleketimiz müftehir bulunduğu halde hasta larımızm Rusyaya kadar müra- caat eylemeleri bizim için ne ka dar ayıp ve ne kadar milli bir meseledir?!! Parası olmadığın- dan dolayı Rusyaya gidemeyip te ölen bedbaht vatandaşlarımı za acımak lâzımdır. Zatı âlileri ne zaman bu hayati vaziyete bir çare bulursanız namınıza €- bedi bir heykel dikilmiş kadar ağır hastalar Batuma gide-İ halkım şükran ve minnetini ka- tedavi edilmekte oldukların) zanmış olursunuz! .. an bu hastahanenin bir hikme- vücudü kalmamıştır. Bazı ze- at hastahanenin idamesi taraf- ridir, bunun daha münasip bir! Artvin'de fareler Bu sene Artvin vilâyetinde li ya nakli veya dispanser ha-|bir fare salgı zuhur etmiştir! 36 İftağı hakkında kendilerine | Haziran bidayetinde baş göste- ? İmama, a düz ayaktır, diger yerde Ibinaya gidip gelmek lari vasayaya da kulak ajren ve (Kampanyol) denilen bu! ktadır! Çünkü: Şimdir) tarla fareleri mezruat ve mey- vaları yedikten sonra vadilere inerek bağ ve bahçelere de mu- MİLLİYET (Baş taraf birinci sahifede) kozlular oyunun müddeti deva- mınca hâkim bir oyun oynadı- lar, Ve hasımlarını #1 gibi e- pey bir farkla yendiler. FENER — BEŞİKTAŞ MAÇI Günün en mühim müsabaka sı evvelce de bahsettiğimiz gibi Fenerbahçe — Beşiktaş maçı idi. Bu oyun cidden merakla takip edildi, Son dakikalara ka- dar oyun tarzını yekdigerine kabul ettiremeyen her iki ha- sım takım çok çalıştı ve netice- de galibiyet Fenerbahçeye te- veccüh etti. Hakem Niyazi Beydi. Her iki takım saat on beşte sahaya şu şekilde karşılıklı dizildiler: Rıza Cevat Sadi o Şekip Fikret Muzaffer Zeki Alâ Niyazi Hayati Nazım Şükrü Mes'ut Eşref “Fahir Oo Tahir O Feyzi Büsnü Rıdvan Şevket Fenerbahçe rüzgârı lehine almıştı. Seri hamlelerle ilerle- yen Beşiktaşlıların hücumları tesirsiz kalıyordu. Fenerbahçe| muhâacim hattı cemberi Beşik- taşlı müdafaa oyuncuların candan oyunları karşısında da- raltamıyordu. Fırsat buldukça Beşiktaşlı muhacimler Fener İkalesine tehlikeli dakikalar ge- çirtiyordu. İlk devre daha ziya- de Fenerbahçenin tesirsiz akın- İları arasında neticesiz bitti. İ Oyunun ikinci kısmı daha meraklı oldu. Heriki takım muhacimlerine bir kaç fırsat geçti. Fakat nedense top ağla- ra takılamadı. Oyunun sonları- na doğru Fenerin tazyikının art tığı anlarda sağ taraftan doğan bir fırsat kale önlerinde bulu-| nan Fenerli Beşiktaşlı oyuncu- larm mütereddit vaziyetleri kar| $ısında seri bir hamle ile atılan sol açık Fikret Fenerbahçeye! galibiyet golünü kazandırdı. Güzel bir sayı farkını elinde İbulunduran Fenerli oyuncular İmüdafaa tarzı yerine bütün gay retlerile daima ileride çalıştı- dar, Böyle bir hücum arasında hakemin düdüğü maçın bittiği- ni haber verdi, yi Fenerbahçeli oyuncular dün CUMARTESİ Yİ bahçe - Beşiktaş) 16 Spor kongresi (Baş tarafı birinci sahifede ) da tervici için ayrıca bir federas yon vücüde getirilmiş, erkânı harbiye, maarif, sıhhiye ve dahi iye mümessilleri alinmak sureti le merkezi umumi takviye olun | muştur , Futbol federasyonunun icraatı gerek program ve gerek tatbik noktai nazarından hatalı görü müş, vukuat ile kongredeki sid detli tenkitlerin intibah için kâ fi olduğu tesbit edilmiştir . Merkezi umuminin bütün mu amelâtmda vazifesini noksansız olarak yaptığı anlaşılmış ve mer Kezi umumiye hiç bir tenkit te- veccüih etmemiştir. A Olimpiyat esnasında milli va zifelerini bihakkın ifa etmeyen idmancıların bir daha milli ta- kına almmamaları tekarrüt et- miştir , Kongrenin her sene inikat et- mesine, klüp murahhaslarnın mensup oldukları klöplere ait olmasma ve yalnız iaşe ve ibateerinin mer kezi umumice teminine karar verilmiştir. Gerek umumi ve ge! rekse mmtaka kongerelerinde heyeti umumiyeye'hesap ver- mek vaziyetinde olan idare ve fen heyetleri - miimessillerinin münakaşalara iştirak - etmeleri, fakat Tex sahihi olmamaları tes bit olunmuştur, Merkezi umumi heyetinin şa yanı tenkit gördüğü. bilâmum icraata müdahale ederek mukar reratı tashih edebilmesi esası ni zamnameye dercolunmuştur., Ali Sami B. bu defa niçin va- zife almadığı hakkındaki suale cevaben demiştir ki: — Merkezi umümünin icraatı umumiyece çok müsbet ülmüş olsa dahi ondan evvel ki vukuat heyetimiz üzerinde zamanla silinmeğe muhtaç men fi bir iz bırakmıştır . Gerek Kenan Beyin ihtilâsı, gerekse Olimpiyat ademi muvaf fakıyeti birer psikolojik vak'a- dır ki teşkilâtın erkânı bunlarda alâkadar olmasalar dahi bu ar- zu edilmiyen vukuatın tevlit et tiği cereyana kendilerini mâkes addetmek ve bir müddet için ol- sun işten çekilmek mecburiye- tindedirler. Bu vazifenin herkesten evvel he; İ Reşat hariç hiç iyi oynamadı- lar, Bilhassa muhacim hattında | İdevammdan ise istifa edip çekil | bulunanlar... Bununla beraber! yi, edebiliriz. Beşiktaşlılar çok çalıştılar ve muvaffak oldular. İ Dünkü maçm bir hususiyeti! vardı, Fenerbahçe mağlüp ta (olsa, berabere de kalsa birinci devre lig maçlarında, gayri ta- bif bir hal hariç, puvan hesabi- le Galatasarayın dununa düşe- cekti. Onun için Galatasaraylı- ların toplu bir halde bulunduk- ları tribün halkı dün Beşiktaşı çok iltizam ediyor, bağırıp ça- ğırıyordu. Fakat Fenerbahçe- nin galebesile bu ümit suya düş müş oldu. yapmışlardır. Bu hasardan ala-! li üzümlerini kurtarmak için va kitli vakitsiz kopararak ambar- lara nakleylemişlerse de mel'ün İfareler bü sefer de evlere hücum İeylemişlerdir!! Bu muzır ve İmühlik hayvanlar şimdi tarla- lara ekilen tuhumlarr'da yeme- ğe başlamışlardır! İtlâf çareleri 'Bu fareler zehirli yemlerle it- lâf olunmaktadırlar. Ziraat mü diriyeti mücadele ameleleri ma- rifetile ve noksan teşkilâtile bunların itlâfı için uğraşmak- tadır. Şimdilik yegâne ümit şid detli bir kışm zuhuruna kalmış- tır. Veyahut bunlar arasmda bir fare vebasının sirayet ettirilme si lâzımdır. Müsyü Danis tara- fından ihtira olunan meşhur Da inis aşısı buralarda tatbik oluna mamaktadır, Zira Paristen ge- linceye kadar tesirini kaybet- mektedir. Bu mühim aşmın ter- İkibi malüm olmadığından biz- 'de yapılmak - ihtimali yoktur. İKelebek hastalığına karsı mües İsir bir deva olan (Distol) ün ter kibatı nasıl ki bir'baytarımız ta rafından keşfolunmuş ise bu aşı nın da terkibinin bulunması Türk kimyakerleri için büyük bir şeref olur, reise teveccüh edeceği taabildir. Bu itibarladır ki, her hangi r vazife almıyarak kendini bi mesi pek büyük bir hamiyyetlmaçın bir az sertçe cereyanı je pile harcadığım bu sahadan u ve pek insani bir hareket olur! buna engel olduğunu da iddia ,.xk. almağı minasip gördüm $ imdiki halde spor teşkilâtile Bilmecemiz bilmecemizin halledilmiş şekli 1284567 s9 1011 Soldan sağa ve yukardan aşağı 1 — Beygir (2). Kayık (2). Yet 2). 2 — Uzak nidası (2). Yükselt (2). me (3). Sonuna bir (P) ilâvesi ile Ulühiyet iddia eder (2). 3 — Nota (2). Nida (2). 4 — Dot (7). 5 — Nota (2). Kuşun tayyaresi (5). Eset (2). $ — Kırmızı (2). Zaman (2). Sonuna bir (2) gelince sivri sinek sesi olur (2). Uzak nidası (2) Nota (2). Koyun (5). Beygir 2». B — Hatırlar (7). 9 — Yemek (2). Uzak midası(2) 10 — Erkek (2). Cet (3). Nota (2). iü Not (2). Karzet (3). Hayvan) SEYRİSEFAİN mean Merkez acenta: Galats küprü İğ Başında; Beyoğlu 2362 Şub scenical; oo Sirkeci'de Mühücder Gi zade hanı alında Telfon İs 2740) Hiç beklenilmediği bir zamanda birdenbire zehgin olmak ancak Tayyare piyango bile ti almakla kabildir. & Onun için: Bozcaada postası K. sani EM 17de idare - TAYYARE PİYANGIŞI (GELİBOLU) vapuru 10 P BİLETİNİ ALINIZ. m rm 7 6NCI KEŞİDE 11 KÂNU SANI 1931 DEDİR Büyük ikramiye 200.000 Liradır Ayrıca “50,009 ,, “ 40,000,, “25,000, “10,000,. liralık ikramiye ve “100,000 ,, Liralık bir Mükâfat vardır. İzmir sür'at nostası CEGE) vapuru 11 kânunu: sani pazar 14,30 da Galata nbtmından kalkarak İzmire gidecek ve perşembe sabahi gelecektir. Pire - İskenderiye poskası Ani va “3 nana Salı saat 10 da Galata rihtımin- dan kalkarak çarşamba sabahı İzmir'e perşembe sabahı Pi re'ye cumartesi sabahı İsken- deriye'ye - varacaktır. İsken- deriye'den Pazartesi 1$ de kalkacak Çarşamba Pire'ye de uğrayarak Perşembe İstanbul'a gelecektir. —Telişlir vizeler Eskişehir-Kütahya tarıkının 2--333-3--583 inci kilometroları arasında ihzar olunacak 750 metro mikâp blukaj taşının beber metro mikâbı 439,5 kuruştan ve keza 750 metro mikâp kırma taşın beher metro mikâbı 48( kuruştan kapalı zarf usulile ve 30 kânunvevvel 930 tarihinden itibaren 18 kânunusani 931 pazar günü saat 15 kadar münakasayo vazedilmiştir. Taliplerin bedeli keşfi olan 685125 kuruşun yüzde yedi buçuğu nisbetinde teminat. muvakkate akçası veya aynı miktarda muteber bir Benka mektubu ve yahut istikrazı dahili tahvilân ita eyle meleri. Ve ihzar olunacak taşların ocakları ve mesaleleri hakkında fazla malümat almak İsteyenlerin Nalis Başmühendisliğine ve yevmi ibalede vilâyet daimi encümenine müracaat edilmesi lüzumu ilân Pazarlıkla kitap münakasas Yüksek orman mektebi rektörlüğünden: 7 kânunusani 931 tarihinde kapalı zarf usulile ihaleleri mukar- rer iken yevmi mezkörda verilen fiyatler gali görüldüğünden 12 kânunusani) 031 tarihine müsadif pazartesi günü saat (3 te pazarlıkla ihaleleri icra kılınacak olan yüksek orman mektebine ait 35formadanibaret silvikültür ve 35 formada ibaret kimya kitap- larını şartnamelerini görmek isteyenlerin her gün ve münakasiya ştirak etmek İsteyenlerin de mezkür ihale gününde defterdarlık İ binasında müessesatı iktisadiye mübayaat komisyonuna müracaatları, COMPAGNIA GENOVESSE Dİ NAVIGAZIONEA — VAPORE Capo Vado yn © tenceden #auvasaletle 1Okânunusani- Gumürtesi (Katan, Palermo, Napoli, Marsliya Cenova, Liyum ve Savona) ya hareket edecektir. Fuzla tafsilât almak ve yolcu ve bamule için Galata'da Çinili hüm hanında acenta buludan İntercontü- hentale A. şirketine müracaat. Telefon Beyoğlu 1294-1205. DAİMA DAHA KUVVETLİ Emulsiyon Skot ile inkişit eden yavralar dalma daha kuvvetli olurlar. Onu ne kadır severler! Ve bunu içmekle ne kadar dürüst ve gürbüz büyürler ve ber nevi öksürük ve nezleden vikaye edil- miş olurlar. Hat çocukların mutat çocuk rahatsızlıkları bile onlar için meçhul kalır. Emulsi, yon Skot içirilen çocuklarda kızan emk, difteri, skarlarin, hülmime gibi sart hastalıklar pek ender © Emvali metruke müdürlüğünden; Satılık hane hissesi Kadıköyünde Zühtüpaşa mahallesinde atik Fener caddesi, Üm- raniye sokağında eski 17 yeni 21 numaralı kâgir hanenin üç his- se itibarile Hazineye alt iki hissesi, bedeli sekiz taksitte öden- dek üzre 2075 lira bedeli muhammen ile 19-131 tarihine mü: İğ >osyon So sadif Pazartesi günü saat (4 de bilmüzayede satılacaktır. Taliple. |) veX | yeğndın rin X 7,50 teminat makbuzlarile İstanbul emvali metrâke seç |) *ç © db komisyonuna müracaatları, kuvvetlidir. Haz- mı okadar kolay. 7) der ki her damlası , v i besler ve kayvet. ğ . lendirir, BÜYÜK TATAR PİYANGOSU eürsiyon EMULS YENİ TERTİP BAŞLIYOR 1. Cİ KEŞİDE: 11 ŞUBAT 1931 Yeni plânda 3 ve 6. cı keşidelerde büyük ikramiyeler ve ayrıca amorti vardır 3. çü keşidede 100,000 liralık büyük ikramiye konulmak suretile tertip üçer keşidelik iki kısma ayrılmış gibi bir şekil almıştır Mükâfatlar keşide sırasile: | 20,000; 25,000; 30,000; 35,000; 40,000 ve 100,000 Liradır Çok Zengin olan yeni plânı talep ediniz Biletlerin satılmasına başlanmıştır. SKOT Her yerde müsirren isteçiniz. Balmamcu Dumlupınar Yatmek. ! tebi Müdtrlüğünden: İaşe ve ibateleri mektepçe edilmek üzere gehrt otuz lira Ücreti bir basta bakici ( Hasta baki mek” tebinden mezun olmak şördle onbeğer İlra ücretli dör kadın : deme alınacaktır. Talip olanların nüfüs cüzdanı ve mahelle ilmüha berlerile birlikte hemen mektep. idaresine müracaatları, t İLAN