24 Nisan 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

24 Nisan 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

e Meşrutiyet Tahsin Paşanın Hatıratı Yıldız , v Dejrika No:44 “Şark meselesi..,, Beyoğlunda meşhur Yani lokanta- sının üstündeki dairei mhasusa havi mühim bir eser yazarak! grede hazır bulunan ve bizzat Rus hükümetine vermiş ve hâ- timesinde o taraflara lisan ve âdatı mahalliyeye mükemmelen vâkıf ve siyasette mahir konso- ioslar gönderildiği ve masraf ihtiyar edildiği halde arzu edi- len muvaffakıyatın elde edilece © ği ve Devleti Osmaniyenin di- yarı mezkürede hiç bir hüküm ve nüfuzu kalmayacağını bildir. miştir, O vakit saraya gi rilen evraktan Ruslarm büyük! muhanrir ve profesörlerinden “Kâmarofskinin” “Şark mesele- si,, ve Rus Şurayi devlet azasın dan Çirivanskinin “İslâmiyet! âlemi,, nam eserinin bu bapta etraflı malümat ve mütaleatı si- yasiyeyi havi olduğu anlaşılı- yordu. İngilizlerin, Almanların sarka ait âmal ve ihtiraslarını gâh hulülü muslihane gâh teca- vüzkârane mevkii tatbika koy- mağa çalıştıklarını görerek Rus menafiini bu nazardan takip et- mekte ve her gün bir vesile bu- larak Arabistandan istifadeye koşmakta oldukları görülüyor— du, Rus hükümeti (İstanbulda pek mühim bir şubeiis- şaıtlaiye teşkil o etmiş ve #Beyoğlunda meşhur Yani lokan tasının üstündeki dairei mahsu- sayı bunun için isticar ettirerek yerli gayri müslimlerden hattâ| Osmanlı memurlarından vasıta lar tedarik edip külli mikdarda para sarfetmekte bulunmuştu ki Beyoğlu zabıtasından başka sarayın hususi hafiyeleri canip- lerinden de sureti daimede ta- kip ve tefahhus olunurdu. Rusların meşhur iktısadiyu- nundan Vlâdemir Kapitest Bah risefitten İran körfezine kadar bir şimendifer hattı tesis etmek hattı Suryeden geçirmek, küve- yte götürmek, Bağdat ve Kerbe lâya şubeler uzatmak üzere bir proje yapmıştı, sendika da teş- kil etmişti, fakat İngiliz ve Al- man rekabeti Velâdemirin te- şebbüsünü akamete uğrattı idi. Avrupa devletlerinin Türki- ye umuru dahiliyesine müdaha le ve devletimizin istiklâli si- yasisine tecavüz maksadile hiç bir fırsatı kaçırmadıkları tafsi- lâtr sabıkadan kâfi derece vu- Zuh ile anlaşılmıştır. Bu me- yanda Rusların şarkta ve Orto doks hıristiyanlık âleminde te sisi nüfuz edebilmek için muh telif zamanlarda ve muhtelif şekil ve süretlerle yaptıkları intirikalar Berlin kongresine ait bir hâtıra ile büsbütün te- ortodoks olması hasebile şaha detinin bitaraflığında şüphe caiz olmayan bir zatın bu me- sele hakkında bana anlattığı bir vak'ayı burada nakletmeyi faydadan hali bulmadım. Vak'ayı hikâye eden zat A- leksandr Kara Todori Paşadır. Son asırlık siyasi tarihimizde bir mevkii mahsus sahibi olan önde-| Aleksandr Todori Paşa Os- manlı hükümetinin muhtelif memuriyetlerinde (o bulunarak derece derece yükseldikten sonra Hariciye Nazırlığına ka dar çıkarılmış ve Türk - Rus muharebesini müteakıp Ber- linde Prens Bismarkın riyase- ti altında toplanan kongreye Osmanlı hükümetinin murah- hası olarak gönderilmişti, Ka- ra Todori Paşa vasi malümata malik, görgüsü ve tecrübesi zi yade, derin, tetebbilat ve tet- kikatile tanınmış bir diplomat idi. Sultan Hamit bu zatın vu- kuf ve irfanma, tecriibe ve me- lekesine karşı büyük bir itimat taşır, bir çok mühim mesailde onun reyini sorardı. Bu itimat son zamanlarda Kara Todori Paşaya Yıldız sarayı dahilin- de bir daireyi mahsusa tahsis ettirecek dereceyi bulmuştu. Kara Todori Paşa dairesi bir aralık başkitabet, baş mâbeyn- cilik, ser yaverlik gibi resmi daireler meyanında madut idi, Kara Todori Paşa uzun müd- det diplomasi vazifeleri ifa et- miş ve Berlin kongresinde, de bulunmuş olduğu cihetle kendi görüşmek şayanı is- tifade idi ve gâh iş hasebile gâh herhangi bir fırsat zuhu- runda Paşa ile mülâkataim- kân bulduğum zaman sohbe- tinden, beyanatından, maziye ait hâtıralarından ve umumi fikirlerinden bir zevki hakikat çıkarır, kendisini merak ve İez zetle dinlerdim. (Bitmedi.) Japon sefiri An karaya itti gi İSTANBUL, 22 A.A. — Ja- pon sefiri M. Yoshida cenapla- rı bugün konvansiyonel trenile Ankaraya gitmiştir. Bir tashih ANKARA 23 (A.A.) — Kas tamonu meb'us namzetlikleri meyanında Kastamonu meb'u- su Hasan Fehmi Beyin de iş- mi mevcut olduğu halde tele- fonla yanlış alımarak listeye dahil * değil gibi gösterildiğin den özür beyanile tashih olu- nur, Rusya ile müna- sebat mühim.. MADRİT, 22 A.A, — Ha- ticiye nazırı M, Lerroux Sov- yetler Birliği hükümetinin İs- panyol Cümhuriyeti hükümeti tarafından tanınıp tanınmıya- cağı meselesi hakkında Havas Ajansı muhabirlerinden birine şu beyanatta bulunmuştur; “Bu mesele büyük bir ehem miyeti haizdir. Nazırlar mecli- sinde bu ciheti mevzuu bahse- deceğim.Bununla beraber Rus yadan gelen haberler karşısım- da kayıtsızlık gösteriyoruz. Hudutlarımmızı daimi bir neza- ret altnda bulundu koruyacağız.” Madam Curie İspanyada MADRİT, 22 A.A. — Meş- hur Pransız fizik âlimlerinden Madam Curic bu sabah Madri- de gelmiştir. Bütün gazeteler bu kadın âlim hakkında takdir kâr makaleler yazmışlardır.Ma dam Curie perşembe günü ilim ve fennin tekâmülü ve telsiz telgraf mevzuları hakkında bir konferans verecektir. Navarre umumi meclisi PAMPELUNE, 22 A.A.— İspanyanın Navarre eyaletinin umumi meclisi dahiliye nazır- na tahrir bir müracaatte bulu narak Navarre eyaletine ait im tiyazlarm iadesini ve bu eyalet te cümhuriyet idaresinin küv- vetleşmesine yardım etmesini istemiştir. Nazır verdiği cevapta Saint - Söbastien misakını tanıyan Madrit hükümetinin Navarre” ım mahalli ve tarihi bu riayet etmeğe karar beyan etmiştir. İspanya'da komünistler KORDU, 22 A.KR. — Ko- münistlere propaganda yapma ları ve kanunen teşkilât vücu- de getirmeleri için mezuniyet verilmiştir . İspanya'da kumar meselesi MADRİT, 22 A.A. —Na- zırlar meclisinin içtima: hita- mında dahiliye nazırı gazeteci lere beyanatta bulunarak İs- panya'da bazı mahafilin cüm- huriyet idaresinin kumara mü- saade edeceği zannına düşmüş olduklarını ve fakat bunda al- dandıklarmı beyan etmiştir. Nazırlar meclisi, 13 Eylül 923 tarihinden 13 Nisan 1931 tari- hine kadar yapılmış olan ve kr- dem icabı olmıyan bütün tayin ve terfilerin-yeniden tetkikine dair olan kararnameyi tasdik etmiştir. Meclis, affi umumi kararna mesini İspanya haricinde bulu nan asker firarilerile yeni ida- şimdiye kadar itaat etme- r-iş olanlara da teşmil etmeğe karar vermiştir. Meclis, hariç- te bulunan İspanyol muhacirle rinin vatanlarma avdetleri ça- relerini tetkik etmek üzere bir Ispanyada| Bir can — o... Irmak - Çankırı hattı dün damarı ANKARA 23 (Telefonla)— | Ankarada intihap daha kazandık Bugün saat 10 da müntehibi sani- ler rey atmağa başlıyacaklar merasimle açıldı. ÇANKIRI 23 (A.A.) — Irmınk Çan'kırı hattının resmi bugün 15,40 da Maliye vekili Çankırı mebusu mil bulunan tren saat 15,39 istasyon da kurulan takın önünde durmuş” tür, Abdülhalik Bey bir nutuk irat etmiş ve Çankırı halki namına Ma- arif müdürü Fazıl Bey mukabelede bulunmuştur, Müteskıben Abdülkalik Bey İs- tai dolduran on binlerce halkin temenniyatı ile takın kurdelism eca miş ve tren istasyona girmiştir. İs- tasyonda bulunmakta olan lokomo- üfler düdüklerini çalmek suretile merasime iştirak etmişlerdir. Çanka rı şehri ve esnaf cemiyetleri namma mütcaddit kurbanlar kesilmiş ve ka leden top atılmak suretile ilk trenin Çankırıya varması selâmlarımıştır. Küşat resmini müteakıp Abdülhalik Bey C. H. F. merkezine gelerek Fır ka tarafından verilen çay ziyafetin- 'de hazır bulunmuşlardır. Gece bele- diye tarafından bir ziyafet verilmiş tir. ABDULHLIK B. İN NUTKU Maliye Vekili Abdülhalik B. hattın küşat merasiminde şu nutku söylemiştir: Muhterem © Vatantaşlarım, aziz müntehiplerim: Irmak “Çankırı ieyo. lunun resini küşadına hükümet / tarafmdan metnur bulunuyor- dum, Bugün 23 Nisan bayra- mma Çankırı için bir bayram daha ilâve etmekle (o müftehi- rim, Bittiği Zanan, kömür hav- zasının istihsalâtını memleke- tin içerlerine #eük edecek olan bü Demiryöluhun büyük ehem miyeti 'V8 faldeleri “hakkmda size fazla bif'şey söylemeyi lü- zumsuz götüğörüm. Siz bunu pekalâ takdir edersiniz. Yalnız şuna kaniim ki bundan sonra 23 Nisanı iki bayramın iki yıl dönümü olarak daima tesit ede ceksiniz. Hükümetin yürüttüğü De- miryolu siyasetini” ayni şid- det ve israrla takip edeceğini ve buradaki yolun programm- da tesbit edilen bütün noktala- ra gideceğini tenin etmek is- terim. Bugün buraya gelen bu tren Demiryolu programınm fili ve en canlı bir neticesidir. Muhterem vatandaşlar, bu yolu açarken daima çok isahet kâr irşadını bizden esirg:mi- yen ulu rehber büyük ha! rımız Reisicümhur Gazi OM. Kemal Hz, lerine bipayan ta. zimlerimizi arz ve C.H.F. sma ve onu temsil eden Hükümetin | met Paşa Hazretlerine şükran larmmızı takdim etmeyi bir va- zife addederim. Bu vesile ile de bu hattın inşaatında devlet De miryolları erkânı ve heyeti fen niyesine hat üzerinde çalışan mühendis ve işçilerine âlenen beyanı teşekkür ederim, Bundan sonra Maarif müdü rü Fazıl Bey de bir nutuk söy- lemiş ve merasime nihayet ve- rilmiştir. . e Yeni Meclise Doğru.. (Başı birin sahifede) Yeni meclisin anühim bir bususiyetini daha kaydetmek lâzımdır: Eğer, hüsnü intihap vaki olursa, yeni mecliste. Cümhuriyetçi, milliyetçi, lâyik | ve fakat Cümhuriyet Halk Fır kası haricinde, ounu progra mından ayrı esas ve kanaatle- re bağlı otuz kadar meb'us bu Tunacak demektir, Mecliste i ylece muhalif, binaenaleyhi i mürakıp bir teşekkülün faidesi zerinde kimsenin tereddüdü ktur, Bütün mesele; muha- İlelet ve mürakabeyi yapabil- mektir, Yakın tecrübelerden a- | iman dersler: umarız ki; atiye ait mesaimizde hepimizi dik- İ katli ve hassas bulundurmağa yarayacaktır. Bundan başka şunu da unutmamalı ki, bir İrkanın herhangi müsbet ve fa ideli bir fikri yürütebilmesi için mutlaka İktidar mevkiin- de bulunması lâzım değildir. i Kuvvetli fikirler, her maniaya İrağmen mutlaka yürür ve mu- İ vatfak olurlar. İktidarı elinde , tutan fırka ise; nereden gelir- ise gelsin, kuvvetli fikirlere yüz çeviremez, bilâkis onları benimsemek ister. Binacna- leyh "eğer maksat: Sağlam fi- kirlerin yürümesi ise; ekalli- yette veya ekseriyette bulun- manın ehemmiyeti çök azalır. Gazinin beyannamesinden de anlaşılıyor 'ki, fırka memle ette hükümet otoritesinin da ha sağlam esaslar üzerinde ku rulmasına çalışacaktır. Buna şiddetli bir lüzum vardır. Hü- kümet otoritesinin kâfi dere- cede kuvvetli olmadığı yerler- de memleket ve rejim desabi- na uğradığımız zararların he- sabı yoktur. Siirt meb'usu MAHMUT Ankarada İntihap Heyeti tefti siyesi yarın sabah belediye sa lonunda saat dokuzda hazır bu lunacak ve saat onda müntehi bi sanilerin onda sekizi hazır olduğu halde reyler atılacak- tır. Belediye salonuna fırka namzetlerinin isimlerini ihtiva eden güzel bir levha ve Gazi- nin beyannamesi asılmıştır. Nahiyelerde müntehibi saniler reylerini vermek üzere daha bugünden şehrimize gelmişler dir, Zonguldak maden kömürü işleri Türk anonim şirketi ame le başçavuşu Hasan Bey fırka- ya verdiği talepnamesinde €z- cümle diyor ki: “ 1293 senesinde Zonguldak Bağlık kariyesinde doğdum. Zonguldak iptidat mektebinde okudum, 14 yaşında küfecilik- le madende çalışmağa başla- yarak ili sene sonra kazmacı yedeği ve bir sene sonrada kazmacı ustası oldum. Askerli gimi yaptıktan sonra eski va- zifeme avdet ettim. 326 dama den başçavuşu oldum. Türk harflerile de okur yazarım, Noksanlarımı da ikmale gay- ret etmekteyim, Umumi harp te ve İstiklâl harbinde çalı tım, Halk fırkasınm en eski azasıyım, Amele birliğinde mü ANKARA, 23 (Telefon) — Yeni Meclis bayram ertesi fev- kalâde içtimaa davet edilecek- tir. Meclisin bilhassa meşgul olacağı meseleler mali ve ikti- sadi sahada yapılacak islahat- tır. İçtimalara temmuz iptida- sına kadar devam edilecektir, Adli kanunlarımızda da son zamanlardaki tatbikatm verdi- ği neticelere göre, ıslahat ya- pılması mükarrerdir. Gazi Hz. nin uzun müddet devam eden müşahede ve tet- kik seyahatlerinden alman ne- ticeler gerek Fırkanın, gerek meclisin yeni mesai ve cephesi- ni tamamen tayin etmiş oldu- ğu cihetle, yapılacak rslahat matlüp gayeleri müspet saha- larda tecelli ettirecek mahi' Yeni meclisin meşgu olacağı meseleler Adli kanunlarda tetkikat netice- lerine göre islahat yapılacak rahhas bulunuyorum, Memi ketime ve mesleğime daha çok hizmet etmek için amele mü messili olarak mecliste çalı: mak istiyorum. Namzetliğimi kabul buyurulursa meb'us ol duktan sonra da amele kalacağı ğrm. Tatil zamanlarımda ocakf'* taki işime avdet ve ayni hayaği tı takip edeceğim. Meşlekteki hal ve vaziyete söz ve faaliyeği timde ve meslektaşlarımla te #masta daima memleketin mes İaatini nazarı dikkate alaca” ğım ve menfi hiç bir cereyan iştirak etmeyeceğim.,, Halk fırkası namına namzet karakteristikleri cümleden olmak üzere Ço" rumun Sungurlu kazasının Sa hipler köyünden Kara Meh met oğullarından Hasan oğlu Bekir çavuş talepnamesinde diyor ki: i “Sungurlu kazasının Sahip: ler köyündenim, Çinftçiyim. fiş Askerlik vazifemi hakkile yap) tım, Ulu Gazimizin açtığı yeni çığıra ve fırkamızın esaslarınâ| gönülden bağlıyım, Daima buj, yolda yürümeğe and içtim.Köğ, yümüzün ocak reisi ve azasıni, de hizmet etmek en büyük eme limdir, te olacaktır vebu husustaki projeler hazırlanmış haldedir. Hükümet otoritesine ve o yangın oldu KASTAMONİ, 23 A.A. — Dün gece Tosyanın Ekinci kö" yünde çıkan yangında köyü 50 hanesi yanmış ve kalan 31 ev gönderilen vesait sayesinde kurtulmuştur. Vilğ-i! yet yangına uğrayanlara yari) dım için teşebbüsatta bulun! vazzuh ettiğinden mezkür kon İspanyadaki cümhuriyet mese- tesi Avrupa diplomasisinin siklet merkezini teşkil etmekte devam ediyor, Kral 13 üncü Alfonso İs- panyadan müfarakat ettikten sonra Paris'e ve Paris'ten de Lon draya gitmiştir. Kralın ilk gün- lerde faber verildiği gibi istifa etmediği anlaşılmaktadır. Bilâkis Kral Alfonso, İspanyadan çıkar- kolladığı âşikâcdir. Haftalık Siyasi İcmal e bu fırsattan istifade ederek tek- rar İspanyaya dönecek. Herhalde kralm memlekete avdet için fırsat Kralın İspanyaya avdetine mü- sait bir fırsatın zuhur edip etmi- yeceği henüz malüm olmamakla beraber, yeni İspanyol öümhuri- yetinin müşkilât içinde olduğu şüphesizdir. Bir defa cimhuriye- ken, bir beyanname imzalamış ve bu beyannamede hukukundan as- ti ilina yardım edenler arasında riyet ilân eder etmez, Katalonya da istiklâlini ilân etmiş ve Kata- Jonya Cümhuriyeti ismini de al- mıştı, Fakat son bir kaç gün zar- fından yeni Katalonya devleti ile İspanya cümhuriyeti arasında ya” pılan temaslar neticesinde Kâta- Jonya bu isimden vazgeçmiş “İs- panya federal cümhuriyeti içinde müstakil Katalonya devleti, na- mını almıştır, Bundan anlaşılıyor ki Katalonyalılar, tam istiklâlden vaz geçmişler, İspanyaya mülhak dahili işlerinde muhtar bir hükü- met teşkil etmekle iktifa etmiş- lerdir. başında bulunan Başvekil İs- —T kiz hüiâmetini büsbütün zayıflat- mıştır, Portekiz esasen mütemadi bir ihtilât memleketidir. ceneral Karmonayi devirecek yeni bir ihti lâlin çıkması beklenilmektedir. İspanya'daki idare değişmesi- nin harici tesirlerine gelince; ye- ni vaziyetten İtalya'nın meninun olmadığı anlaşılmaktadır. Evvela sistem değişmesi itibarile bu te- beddül İtalya'yi memnun etme- miştir. Sonra İtalyanlar, İspanya- nın zayıflayacağından ve binneti ce Fransanın Akdenizin garbinde daha ziyade kuvvetleşeceğinden endişe etmektedirler, Filhakika “krallık iken İngiltereye âzami de- #miyet vermesinden ileri gelmiyor. Bu, Bütün Fransız harici siyase- tinin yeni bir istikamet alması mâ nâsına tazammun eder. recede dost bir devleti. Yeni cüm- huriyetle ne gibi bir siyaset takip edeceği meçhul olduğundan rejimi değişmesine karşı endişeli bir âlâ- ika göstermişlerdir. Bununla berâ- ber bütün Avrupa devletleri, yeni cümhuriyete karşı dürüst davran- muşlardır, Her devlet bunun niha- yet İspanyol milletini alâkadar €- den bir mesele olduğunu takdir et- mektedir, Ve İngiltere ve İtalya da dahil olduğu halde bir çok Av- rupa devletleri yeni İspanya cüm- huriyetini tanımışlardır. Filhakika bu yeni İstikametin mahiyetini Fransız Reisicümhu runun Afrika seyahati münasebe- tile söylediği nutuklardan aniryo- ruz, Reisicümhür bilhassa Nis'te irat ettiği bir nutukta Fransanıi tahdidi teslihattan evvel emniyet neselesinc ehemmiyet verdiğini söylemiştir. Tahdidi teslihatla mi emniyet, yoksa emniyetle mi tah a didi teslihat meselesi Avrupa dev ihtilâf çıkması bekleniyor. Buda *.. e hiri üzerine düşerek > külü düşerek memle la fragat etmediğini, fakat cüm- hwsiyetçilerin kahir bir muzalferi yetile neticelenen intihabat üzeri- ne memleketten çıkmağı fayda- lı bulunduğunu bildirmektedir. Malâmdur ki, cümhuriyetin ilâ hile neticelenen intihabat beledi- ye intihabatı idi, Haziranda Kor- tez yani millet meclisi için inti- habat yapılacak. Kralın bu hazi- ran intihabatının neticesini bek- lediği anlaşılmaktadır. Alfonso öğle ümit ediyor ki, iki üç aylı bir cümhuriyet idaresinden sonra ilk hararet geçince; efkârı umumiye- de bir aksülâmel husule gelecek, yahut ta cümhuriyet taraftarları sı beklenebilir. k veoda Malz tsi ll iliği tabii görülmelidir. Çünkü cümhuri yeti ilân edenleri bir arada tutan âmil, kralın diktatörlüğüne karşı müşterek hareket edilmesi lüzu- mu hakkında bir kanaat idi. Kral ve diktatörlük ortadan kalkınca, sosyalistlerden, mutedil cimhuri- yetçilerden ve radikallerden teşek kül eden bu cephenin de bozulma- Diğer taraftan bir de Katalon- ya meselesi çrktı. Katalonya, İs- panyanm şimali garbisinde kâin bir eyâlettir, Bu eyâlette öteden beri ayrılık istidadı vardır. Aha- âdetleri başkadır. Lisan şi- veleri başkadır, memleketin ikti- sadiyatı İspanyanın diğer kısımla- rma benzemez. İspanyada cümhu- İspanyadaki inkılâbın portekiz- de de âkisler görüleceği tahmin edilmektedir. Filhakika Portekiz- deki vaziyet de aşağı yukarı İs- :panyadaki vaziyete benziyor. Por- tekiz şeklen bir cümhuriyet ol- makla beraber, beş senedenberi Karmona tarafından diktatörlükle idare edilmektedir. Nasıl ki İspan- yada Primo dö Rivera diktatör idi Portekizde de Karmona ayni vazi yettedir. Son zamanlarda Portekizin bir müstemlekesi olan Madeira'da ih- tilâl çıkmıştır. Portekiz hükümeti- nin bu yüzden vaziyeti hayli sar- sılmış iken, şimdi : İspanya'da da bu inlerlâbın vücut bulması Porte- Primo dö Rivera İspanyası, Fran sadan ziyade İtalya'ya mütema- yildi. Hattâ diktatör iktidarda i- ken İtalya ile İspanya arasında bir de dostluk muahedesi imzalan- muştı, Şimdi yeni cülmhuriyet rica- li bu müahedenin feshi ihtimalin- den bahsedecek kadar siyasi ace- milik gösteriyorlar. İngilizlerin de idare tebeddülü- nü hüsnü telâkki etmedikleri anla- şılıyor. İngilizlerin bu tebeddül meselesinde bir de hususi alâkald- Tı vardır. İspanya kraliçesi İngi- lizdir. Kraliçe Viktorya'nın toru- nu olan İspanya kraliçesinin bu â- kibeti İngilizler için siyasi olduğu kadar da hissiyat meselesidir. Fa- kat bundan satfınazar İspanya letlerini bu tahdidi teslihat mese lesi ortaya çıktığı gündenberi meş gul etmektedir. Fransa ancak em” niyet teessiis ettikten sonra tahdi di teslihat gelebileceğinin kuvvet li bir mürevvicidir. Fakat Avrup# da zaman ve zemin müsait olduk” ça vakit vakit bu noktai nazardan fedakârlık yapmaktaodır. Ancak Avrupa devletlerinin herhangi bi rine hiddet ettiği zaman da bi “tahdidi teslihattan evvel emni yet,, nazariyesini bütün kuvvetile ileri atmaktadır. Bu Fransanın € linde kuvvetli bir silâhtır. Fransanm son zamanlarda ba” zi işlere canı sıkılmıştır. Bu yeni siyasetin mebdei geçen seneki Al man intihabatından başlar. Almafi meclisine Faşistlere e benze; Fransa ile İtalya arasında bah- ri tahdidi teslihat meselesi et- rafında Londra'dan cereyan eden müzakereler fena bir cereyan al- mıştır, Fransızlar tarafından gös- terilen müşkilpesentilik yüzünden bu müzakerelerin âkim kalacağı bildirimektedir. Fransız— İtalyan müzakeratının âkim kalması ne demek olduğu tahmin edilebilir, Bu, yalnız İtalya ile Fransa gibi Avrupanm iki büyük devleti ara- sındaki siyasi rekabetin devam et- mesi demek değil, bütün Avrupa devletlerini alâkadar eden bir va- ziyetin hasıl olması demek olacak tar. Esasen Fransahın bu nokta zerinde müşkilât göstermesi, yal- nız bahri tahdidi teslihata ehem-