31 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

31 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

a0 PE. .. No: İİ emiri (7 4 (Iİ) Yazan; M. Yavuz ei geliyorlar! Klio pencerenin önünde durmuş, uzaktan saraya yaklaşanlara Eleni endişeli göründü: — Vaziyetimiz Firuz Paşa nin düşmesine mi bağlı. Klio kaşlarını kaldırdı: — Zannederim öyle... — Kontarino mesisinden e- min değil mi? — Sinyor, (Fatih) le müca- dele edecek vaziyette değildir. — Korkuyor mu? — Korkuyor demek te lâf mı? Fatih, son zaferile bütün dünyaya meydan okumuş, bü- tün devletleri yıldırmış bir hür kümdardır. gi. — Doğru.. . Kontario'nun o- nunla mücadelesi, saman altın dan su yürütmek kadar gizli olacak..! — Türkler aleyhinde en u- fak bir dedikoduya bile taham- mül edemiyen padişaha, siyasi uyuşturucu haplar vermeğe Sin yor Kontarino'dan başka bir kimse muvaffak olamaz. Klio pencerenin önünde du- rurken, uzaktan, saraya doğ- ru ilerleyen bir kaç gölge gör- dü. — Geliyorlar kârın atını gördüm. Prenses Eleni pencereye koş tu: — Fatihin arkasındaki atlı kim acaba,..? Klio cevap vermedi. Eleni kendi kendine söylen- di; — Yakışıklı bir delikanlı... — Kim olduğunu bilmiyor musunuz? — Yüzüne kızıl bir gölge düşmüş... tanıyamadım... atın üstünde baktı; meydana çıkaran adam.. — Hüsver mi? — Evet.. ismini bile unut- mamışsın | — Tarihi şahsiyetler unutu- Tur mu? Kiio, kıskanç bir nazarla ar- kadaşıma: — Böyle bir erkekle evlen- mek ister misin? Diye sordu, , Prenses Eleni, hayretini giz leyememişti: — Bir erkeği beğenmekle derhal evlenmek mi lâzım?! — Fikrini anlamak istedim de... — Hüsrev bizimle eğlenmek ister. Hayatta, büyük zafer şe- refini taşıyan insanlar, kalple. rini bir kadına vermezler. — Verdiğini farzetsen?.. Sen den hoşlansa. sevse, €v- lenmek istemez misin? — Beni severse, o vakit be- nim arzu ve irademin kıymeti kalmaz ki.. Biz, Türk sarayın: da, istenildiği gibi kullanılma- ğa mahküm esirler. değil mi yiz? — Fakat, Sultan Mehmet bi ze esir muamelesi yapmıyor ki. —Ben esir olduğumu biliyo- rum Klio! Ben, elmaslar ve ze- bercetler içinde, esaret hayatı | yaşadığımı hissediyorum. — Memleketi istilâya uğra- mış hangi esir bizim kadar ser best konuşur ve serbest düşü- vür? Prenses Eleni pencerenin ö- Bünden çekildi: — Tarih, Türkleri büyük ve fazile:'cir bir millet diye kayde decek.,. Fakat, ne çare ki, fıtra tin tadil edilmez kanunlarına boyun eğmeğe mecburuz... Bir milletin ahlâk ve faziletile yük selmesi bir diğer milletin suku tuna müni olmuyor. Sen ağlar- bakıyordu ken ben gülebilirim..! Senin ıztırabını benim duymama im- kân var mıdır? Benim ağladı- ğım öyle geceler vardır ki, sen de o vakit, padişahın koynun- da, en şakrak bülbüller gibi ö- tüyor, en mes'ut insanlar kadar i görünüyordun, öyle de- , Klio? Pöncerenin önünden çekil- mişlerdi. Sultan Mehmet saraya girin ce, Klio odasına döndü. Eleni, Klio'nun o günkü gay ri tabii ahvalinden bir şey an- lamamıştı. — Klio çok asabi bir kız... Hakkı da var; Fatih gibi bir hükümdara dalkavukluk etmek kolay değil..! Ben onun yerin- de olsaydım, şimdiye kadar t ettiği arkada- ne korkunç bir uçuruma sürüklediğinin far- kında değildi. O gece, Sultan Mehmet, Hi- sardan gelir gelmez Klio'yu ça- gırttı Bizans dilberi padişahın hu- şının, kendi eya neş'eli olup olmadığını anlayamamıştı. Sultan Mehmet kaşlarını ça- tarak sordu: (Devamı var) İzalei şuyu davaları ANKARA, 30 (Telefon) — İza- Ici şuyu davalarında alınacak harç- ların muhtelif mahkemelerce muhte- lif tarzlarda alınmasına nihayet ve- rilmek maksadile adliye encümeni bu hususta bir kanun lâyihası tan- zim etmiştir. Lâyiha harcın müzaye- de bedelinin yüzde biri sözpetinde alınmasını tesbit etmiştir. Hariciye Vekili Ankarada ANKARA 30 (A.A.) — Hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey bugün şeh rimize avdet etmiş, istasyonda Mec His Reisi Küzen Paşa Hazretlerile, Maliye, Nafia vekilleri, Milli Müda- faa müsteşarı, Hariciye ve bazı sefa reiler erkân: tarafından karşılanmış tir. Vergiden istisna edilenler ANKARA, 30 (Telefon) — Yeni müsakkafat vergisi lâ; hasının Maliye encümeni gördüğü tadilâta göre çiftçile- amanlık, ambar ve â- depolarile müşterek çatı altında bulunanların mes- kenleri vergiden müstesna tö- tulmuştur. Şevket Bey iyileşti Beşiktaşta zevcesi İclâl hanımı öldüren Güzel San'atler Akademisi müdür muavini Şevket Bey tama- men iyileşmiştir. Yukariki © resim Şevket Bey dün Adliyede istintak dairesine görürülürken | alınmıştır. Şevket Bey gazetelerde artık resmi. Bin çıkmasını istemiyor olmalı ki, fotografcımızı gördüğü zaman ; üzü nü kapatmıştı. “HARİCİ HABERLER.. Ispanya komünistlerle uğraşıyor | Istiklâl harbi ojeli lerine mükâfat Komünistler k İspanyanın hemen her kasabasında hâdiseler çıkarmağa çalışıyorlar Tevkifat 7 devam ediyor Komünistler yeniden tehditlerde bulundular GİJON, 30 A.A. — Asturise'deki imintakavi mesai o konfederasyonu Saint - Sebastien hâdiselerini pro- testo etmiştir. Konfederasyon, yir- mi dört saate kadar dahiliye ve me- sai nazırlarının azlini, sivil muhafız kıtatmın feshini talep etmiş ve bun- lar yapılmadığı taktirde umumi grev ilâm edeceğini bildirmiştir. Sosyalist | grupları ile Ovicdo mntakasındaki | bütün amele cemiyetleri idare komi- | taları, Asturie konfederasyonumun | bu kararını öğrenir öğrenmez he- men toplanmışlardır. Müdürler, ha. | li hazırda işlerin — barakılmamasını | emretmişlerdir. SARGOSSE, 29 A.A. — İmalât- haneleri işgal etmiş olan amele, bu binaları tahliye etmişlerdir. Şehirde sükün hüküm sürmektedir. Cordome; dan bildirildiğine göre sivil hükü- met, bir takim tahrikât yapılmakta olan Castro del Riom © Espejo ile Racna'ya asker sevketmiştir. Vigo'- dan gelen bir habere göre, grevci- ler iki vapurun limanı terketmesine mâni olmuşlardır. Sebebi © mezkür vapurların tayfalarını kendi davala- rına ihanet etmiş olmakla ittiham etmeleridir. Tayfalar, gemileri ter. ketmişlerdir. MADRİT, 30 A.A. — Hükümet Fas'ta Tspanyolların işgali altında bulunan muntakanın her tarafında polis mevcudunun takviyesi için e mir vermiştir. Komünist enternasyonalına men sup bazı teşkilât bu mımtakaya bir takım fesat erbabı getirmek teşeb- büsünde bulundukları © ve bu sahe verane termayüller göstermekte ol- duklarının anlaşılması üzerine bu tür, MADRİT, 30 A.A. — Saint - Sa- bastien'den Ahara sine bildi- rildiğine göre Renterin'da 21 komü- nist tevkif edilmiştir. MADRIT, 29 A.A. — Saint - Se. bastien'de sükün avdet etmiştir. Po- lis, Barcelone'de bir çok komünist. leri tevkif etmiş ve komünist frkası- nın merkezini kapatmıştır. İ MADRIT, 30 A.A, — Ordilnun sslâhına ait plân dolayısile 8,000 za- bit orduyu terketmek talebinde bu- Tunmuşlardır. Bu plânın bütün aske ri valitikleri ve Valence ile Seville | dahil olmak üzere dört umumi vali- liği ortadan kaldıracağı zanedilmek tedir. Bilbiğnşe 16,000 metre irtifadan avdet BRUKSEL, 29 (A.A.) — Profe- #ör Picard, saat 25 te Brükseldeki ailesi ile muhabere etmiştir. Kendi- İ sine müracaat eden Madam Picard, zevcinin 16 bin metre irtifan yük- yükselmiş olduğunu teyit ettiğini söylemişir. Profesör, tecrübesinden memnun görünmektedir. VIYANA, 29; (A.A.) — “Avüs- turya - İtalya hududu üzerinde 16 bin metre irtifaa kadar çıkmış olan profesör Picard, şayanı dikkat fen- ni müşahedeler yapmak üzere uçuş- larmı tekrar edeceğini söylemiş ve balonun hafif surette hasara uğra- mış olmasına rağmen bu niyetinden vaz geçmiyeceğini ilâve etmşitir, Profesör Picard en yüksek hava | tabakaları hakkında tetkikalta bu- Tunmak üzere süpapsız bir belonla havaya yükselmişti. Balonun süpap- sz olmasının sebebi, profesörün ö- Tümle karşılaştığı zaman | supapları açıp balonu indirmemesi idi. Filva | ki balonun yükseldiği 16,000 metre | irtifsında insanın yaşayabilmesi — | sun'i vesaitle teneffüz etse bile fenmen gayri mümkündür. Profösör | bir tarafla —nüşahedelerini not eder ken diğer taraftan balonda bulunan muhtelif aletler her türlü hava te. beddüllerini kaydetmiştir. Profesör ölseydi bile, bu notlar balonun ken- diliğinden karaya indiği verde ele geçirilecek Horoz hastalığı Osmanlı devrinden Cümhuriyet devrine intikal eden kuponlar me- selesi gene halledilemedi. Ankarada kupon hâmillerinin vekilleri ile hü- kümet arasındaki müzakere gene inkıtaa uğradı. Kupon bâmillerinin vekili bu defaki inkitaın — sebebini izah ederken, — Mesele para meselesi değil, prensip meselesidir, Demiş, ve eğör ptensip meselesi üzerinde itilâf hâstl olursa, yani biz 1928 mukavelesinin hükmü de- gişmediğini kabul edecek olursak, onlar da tediye şersitinde müsaade. kârlikta bulunacaklarını bildirmiş. Öyle anlaşılıyor ki Fransızlar bu 1928 mukavelesine karşı Versay mu ahedesi hakkındaki hassasiyeti gös- teriyorlar. Versay muahederinin ahkâmmı tadilden bahsedince hiç bir Fransız, soğuk kanlılığını muha- faza edemez. 1919 da imzalanan mu- abedenin iktisadi ve siyasi ahkâm delik deşik olmuştur. Almanya, mu- ahede ile vermeğe mecbur olduğu tamirat bedelinin ancak ufak bir cüz" ünü veriyor. Fakat meshede abkâ munın tadilinden bahsedince, Fran- sızlar derhal asabiyete kapılıyorlar. Bir kaç sene evvel aklr başında olan bir Fransız, bu garip hâleti ruhiyeyi “hastalık” diye tavsif etmişti. Sonra da şu hikâyeyi anlattı. — Bir adam ansızın çıldırmış. Fa- kat fena bir çılgınlık değil; horoz olduğunu iddia ediyormuş. Horoz olmadığı söylenince zıvanadan çıkı- yor, bağırıyormuş. “Horozsun” de- nince de aklı başıma gelirmiş. Ada- mun, bu horoz hikâyesinden başka, ber hususta aklı başımda imiş, Bunu bilen dostları horoz meselesine hiç itiraz etmeyerek ve horoz olduğunu derhal teslim ederek, istediklerini yapıyorlarmış." Biz Fransızlar da horoz hastalığı ile malülüz. Muahe- deler ve mukaveleler esas itibarile baki kalmak şartile ahkâmlarında her türlü tadilâtı yapmağa hazırız.” Bu vaziyette acaba Fransızlara “horozsun” diyerek şu kuponlar işi ni halledemez mi idik ? | Yunan filosu Meclisten 500 milyon drahmi istenecek ATİNA 29 — Meclise veril- mek üzere hazırlanan bir haya nazaran, eski harp gemi- lerinin tecdidi ve deniz tayyare lerinin takviyesi için, meclisten 500 milyon drahmi tahsisat is- tenecektir. Meclisin pazartesi celsesinde müzakere edilecek olan br lâyilaya » göre, > proğ- ram on senede tatbik edilecek- tir. Brezilyada moratorim RİO DE JANEİRO, 29 AA. — Brezilya hükümetinin daveti üzerine alınması lâzım gelen mali tedbirler hakkında bazı tavsiyelerde © bulun. mak için geçen şubatta Rio de Ja nsiro'ya gelmiş olan sör Otto Niem- yer Brezilya reisicümhüru M. Var. gas ile Londra'da Rothschilds ban- kasına gönderdiği bir raporda Bre- zilya'da “Milk bir moratorium” i- rilm Brezilyayı teşkil eden bül metlerin taahhüdlerini havi ecnebi tahvilâtma ait hem faiz hem de re- sülmal; tediyatının tadilini mutazam mun olacaletır. Avusturya - Almanya gümrük ittihadı LA HAYE, 29 A.A. — Beynel- milel daimi adalet divanı reji Adaci, Avusturya - Almanya güm- rük ittihadı meselesi hakkındaki mü zakeratın 1 Temmuzda başlıyacağı. nı bildirmiştir. Titanik gemisinin bir simidi bulundu NEVYORK, 29 A. A. — 1912 senesi nitannın 15 inci günü batmış olan Titanik gemisinin bir can kur. taran simidi Nevyork hükümeti da- hilinde Gravesend körfezi sahiline dalgalar tarafından atılmış olarak bulunmuştur. Aradan 19 sene geçtiği halde dol. uş ve bozulmuş olan bu simidin ü- zerinde Titanik ismi hâlâ zahmet sizçe olunabilmektedir. ETA ŞORT! Muhafızgücünün yıl dönümü seyahati Yarın 2 atlı garp, 12 bisikletçi şark hududuna hareket ediyorlar .uhafızgücünün seyaha! Yarm, Muhafızgücünün yıl dö nümü olmak münasebetile, her sene olduğu gibi, bu sene de muhtelif spor tezahuratı yapılacaktır. Ezcüm le 21 kişilik bir atlı grup spor yürü- yüşü maksadile garp hududumuza, Edirme ve Meriç boyuna, 12 kişilik bir bisiklet grupu Şark hududumuz- dn Kars ve Arpa Çayma kadar bir seyahat yapacaklardır. Güzergâhlarındaki gençliğe spo- run asil ve faziletkâr ruhunu aşıla- mak ve gençlerimize ana vatanın u- zak küyelerini tanitmak © makadile tertip edilen bu seyahatların çok fa- Lee bisiklet ie ideli neticeler vereceğine şüphe edi- lemez. Atlılar yarın başlıyacakları seya- hati haziranın 15 inde bitirecekler dir. Sıra ile uğrayacakları şehirler şunlardır: Ankara - Ayaş, Beypazalrı, Nak hhan, Göynük, Taraklı, İzmit, Geb ze, İstanbul, Silivri, Çorlu, Babacski Edirne, Kırklareli, Bisiklet takımının yarın başlıya- cağı seyahat bir ay beş gün devam edecek ve bisiklet takımı bu müddet zarfında 1800 küsur kilometre kat- ederek Ankaraya avdet etmiş ola- lânmı tevsiye etmiştir. Bu morato- İ Para verilecek olan vat vatandaşların isimlerini neşrediyoruz ANKARA, 30 (Telefon) — | oğlu Ali EF, 100, Edremitli Bu gün Mecliste müzakere ve kabul edilen İstiklâl harbi ma- lüllerine o verilecek mükâfatı nakdiye hakkındaki kanun lâ- yihasına merbut on altıncı pa- ra cetvelinde isimleri bulunan ” İ vatandaşlar şunlardır; Adapazarlı Kâmil Ef. 300, Kelisli Fahri Ef. 300, Yüzbaşı Tahsin oğlu Arif EF, 300, Tar- susta Mustafa oğlu Manan Pş. 300, İnegöllü Emin oğlu İsma- il E£ 100, İspartalı Hüseyin oğlu Hüseyin Ef, 100, Keskin- li Murat oğlu Galip Ef. 100, Gazi Antepli odacı Şakir kızı | dan; Fatma H. 200, Cihanbeyli Ha- san oğlu Osman EF, 100, Göre nahiyesinde © Ahmet © oğlu Feyzi — Efendi 100, Hay- manalı İsmail Ef, 100 Alidinar hı Osman öğlu Dede 100, Çan- kerılı İsmail oğlu Ömer Ef. 100 Denizlili Dursun oğlu Ahmet 100, Meraşlı Mehmet oğlu Re- cep EF. 100, Oklu Ali oğlu Mus tafa EF. 200, Bilecikli İbrahim . Seyrisefainin iki aylık bütçesi ve tasarruf ANKARA, 30 (Telefon) — Seyrisefainin iki aylık muvak- kat bütçesi bu gün bütçe encü- ti umumiyede müzakere edile- cektir, İdarenin 931 bütçesinde 7,8 yüz bin liralık tasarruf var dır. Maarifle tasarruf Bütçe encümeni bu gün ma. ruf temin olunmaktadır. Vilâyetleri idare | Kadın hâkimler kanunu ANKARA, 30 (Telefon) — Vilâyetlerin idaresi kanun lâyi- hası Meclise verilmek üzere- dir. Bu kanunla merkeze alınan bir çok salâhiyetler vilâyetlere iade edilecektir.Bu lâyihaya na zaran vilyetler bütçelerini ka- nuni nisbetlere göre değil, ma- halli lüzum ve ihtiyaçlara göre tesbit edeceklerdir. Bu bütçeler merkezde ancak kanuna muta- bakat noktasından tetkik edile cek ve tadil olunmayacaktır. Vilâyetler beş sene için mesai programları yapacaklardır. Yol mükellefiyeti 6 - 8 lira arasında bedeni mükellefiyet te 6 . 8 gün dür. Hastahane, sanayi ve yatı mektepler gibi müessesatı ida- re için bütçeleri yetişmeyen vi- lâyetlerle birlik yapacaklardır. Bu birliklerin de umumi mec lisleri, bütçeleri | ve encümeni bulunacaktır. Sanayi ve yatı mektepleri ANKARA, 30 (Telefon) — Sanayi mekteplerile yatı mek- teplerinin maarif bütçesinden ayrılarak vilâyetlere devri hak kındaki lâyiha bu gün dahiliye encümeninde müzakere edilmiş tir, Müzakere esnasında bu mek teplere yeniden talebe alınma- mak suretile muayyen bir za- man zarfmda ilgasma gidilme- sini teklif eden de olmuşsa da bu teklif kabul edilmemiştir. Encümen tetkikatını yarın ik- mal edecektir, m caklardır. Sıra ile uğrayacakları şunlardır; Ankara - Sıvas, Zara Suşehri, Er- zincan, Tercan, Erzurum, Horasan Sarıkamış, Kars, Ardahan, Merde nek, Olti, Tortum, Erzurum, Aşkale Baybut, Gümüşane, Cevizlik, Trab- zon, Küre, Kastamonu, İlgaz, Çan- kıfı, Kalecik, Ankar» şehirler oğlu Hasan Et, 100, Kırkla: li Recep oğlu Mehmet EF. 1 Niksarlı Bayram oğlu Nuri 200, Giresonlu Mustafa Hüseyin Ef. 200, Bürhaniyeni Muhsin mahallesinde oğlu Abdüssamet Ef, 100, zincanlı Salim oğlu İsmail 100, Sivaslı Hüseyin oğlu Kı ber 100, Sungurlulu Hü: oğlu Mehmet 100, Merzi Mehmet oğlu Saim EF. 1 Kşehirli Hacı Ali oğlu man Ef. 100, Tosyalı M oğlu Hasan 100, Yozgatlı Hüs” nü oğlu Ahmet İhsan 100, 100, Gerzeli Mehmet oğlu mer Ef. 100, Ayaşlı Mehmet lu Ömer EF, 100, İskilipli met oğlu Ahmet Ef. 100, fi göllü İbrahim oğlu Mustafa 100, Bandırmalı Ali oğlu met EF. 100, Gazi Antepli Yı suf oğlu Osman Ef. 100, Ms navgatlı Süleyman oğlu Os man Ef. 100, arif encümeninin tasvip etti maarif eminliklerinin ilgas eminler aldıkları maaşlarla fettişliklere tayin edilecek! dir, Eminlikler teşkilâtının vile bütçede bir mikdar ta: ANKARA, 30 (Telefon) — larmı bitirmiş olan hukuk mezu! rından altı hanım aza mülâzimlil rine tayin edildiler, Bu suretle dın hakimlerin adedi dokuza oldu. Yeni kadın hâkimler şunlardır? Istanbul Hukuk Fakül diploma alan Sunt ve Muazzez nımlar İstanbul Asliye mahk: aza mülâzimliğine, gene || Hukukundan mezun Zübeyde Mecliste kabul edilen lâyihalar ANKARA 30 (AA) — Millet Meclisi bu gün Reis vekili fet Beyin riyasetinde to; Divanı muhasebat bütçesinde 2; lizalık wünakale yapılması, ehir köy yatı mekteplerinin 1931 ve temmuz ayları masrafile sani mekteplerine yazılacak yardım kındaki kanun Iyihaları mü ve kabul olunmuştur. Buna nazaran şehir ve köy mekteplerinin 1930 bütçesile olunan kadrosu dahilinde 1931 si haziran ve temmuz ayları ve ücretleri ve bu aylar zarfında kubulacak masrafları 483 kanan mucibince tahsil olanup len maarif vekâletinde bulunan de onlardan tesviye olunacaktır. at mektepleri muallim ve müs min ücretlerile masraflarını etmeyen vilâyetlere aMarif bu iki ay zarfında yüzde o muavenet edecektir. Her iki için yapılacak muavenet 150 bin rayı tecavüz etmeyecektir. Meclis pazartesi günü tarz