7 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

7 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

EA EK gs ae 8 —« le lal EE em e Yl. A Klio Baltaydi! — —a ei —— Hüsrevi çılgınca seven rum dilberi Eleniyi iğfal edecek | | | ve avutacak halde değildi. | Klio, birdenbire verecek ce- vap bulamadı... düşündü... Ne | söyleyecekti, Padişaha yüzüğü veren disi değil miydi. | Fakat, Klio, hakikaten has- taydı. Hüsrevi ken cak, iğfal edecek halde değil- di. Doğrusunu söylemekten baş | ka çare yoktu: — Padişah koynumda gör- dü: “Bu kimin yüzüğü?, diye sordu, Ben de: “Ailemin yegi ne hatırasıdır, şevketlim!,, dim. Hoşuna gitti.. parmağına | taktı... Berim yerimde sen ol- saydın, ne diyebilirdin? Eleni gözlerini kaj derin bir göğüs geçirdi. Klio gülerek sordu: — Bana kızmadın ya?! Hem kızmağa da hakkın derim.. mademki fak bir askerine bile boyun eğ- meğe mecburuz, öyle değil mi? — Evet. ne mutlu bana..! Bir esirin yüzüğü, muzaffer bir hükümdarın parmağında geziyor... Prenses Eleni, Klio'nun söz | lerinden çok müteessir olmuş- tu, - Şimdi ne yapacaksın, de- di, Hüzrev'i görmeğe muvaf- fak olabilecek misin? —Zannetmem... Hisar'da kal dığı müddetçe, onu görmeme imkân yoktur. — O halde?... — Hüsrev'i tekrar saraya al dırmağa çalışacağım. Eleni ümitsizdi. — Hüsrev, daima feveran e- den bir yanardağı gibi tehlike. | lidir. Etrafında dolaşmağa gel mez! Mademki buradan uzak- rtik, onu unutmağa ça- | - ran — Sen, iki sene evel (Kos- tantin)in maiyet zabitlerinden | (Anivas)ı da böyle çılgınca | sevmiş ve hasta olmuştun.. Bu günkü gibi hatırlıyorum, Klio! Bir gece odama gelmiştin... | Anivas'ı bir başka kadınm sünde yatarken gördüğünü söy | liyerek ağlıyordun! Klio şakaklarmı rak mırıldandı: İ Bırak, o tatlı maziyi, o gü zel günleri hatırlatma bana! A | nivas, Bizans sarayında bütün kadınlar tarafnıdan sevilen gü. | zel bir zabitti, Hüsrev de bütün İstanbul ka dınları tarafından sevilmiş ya- kışıklı bir kahramandır, Ben da böyle erkekleri söverim, uğuştura- Eleni arkadaşını teskine çâ- İişıyordu: — İki sene evel, bir gece, odama geldiğin zaman erkek; | ler hakkında söylediğin sözleri Rusyanın Amerikaya ihracatı NEVYORK, 6 A.A. — Nevyork tienret odası, Rus ithalitma ambar. | g0 vazi lehinde bir karar sureti kaz bul etmiştir. Ticaret odası, ayni 2a- ya'ya Amerikan sanayi makinelerinin ihracına da muarız. bu lunmaktadır. Maruf krıstalpalas yandı MUNTH 6 A.A, — İçinde her se- DE vesiri sergisi tertip olunan meş- hür Kristalpalas başlan haşa yanmış tır, Maddi zarar birkaç milyon mar- ka baliğdir. Ancak 50 kadar tablo kurtarılabilmiştir ki bunların birka- şi İtalyan ressamlarının eseridir. Tablolarin ekserisi sigortasız idi. Kasten ika olunduğu zanmolunan bu yangın milli bir felâket addalan- maktadır, İ nin çok iyi bir yüzücü olduğu- İ de, tatlı bir yem gibi yutup gi- | decekler. Bu kıymetli unutmadım, Klio! O zaman, A | nivas'ı çılgınca sevdiğin halde | bile, erkekler hakkında ne ma | kul düşüncelerin, ne sarsılmaz | kanaatlerin vardı.. Hiç bir er- keğin sevgisine inanmazdın! “Beni seven erkeğin, bana kar İ şı hayati fedakârlıkları olmalı... Bir parmağını kes dediğim 2a- | man, hakikaten kesebilecek ka | na inanırım..,, derdin. O vakit, ben de seni taklit ederdim. Ba | na karşı, bir çok mânasız lâflar İa ilânı aşk eden en asil erk ğin bile sözlerine kıymet mez, kalbinin içini aynaya ak- setmiş gibi açık görürdüm... | Senin, Anivas'ı sevdiğin gibi, | ben de bir gence aşıkolmuştum Bir sabah “Akropolis,, bahçe- sinde âşıkımla konuşurken se nl nin sözlerini | hatırlamıştım. | Kendi kendime: “Tecrübe bundan daha güzel bir fırsat diyerek, parma- ğımdaki yüzüğümü, yavaşça, denize düşürmüştüm. Sahilde bir kayanın üstünde oturuyor- duk., Sular çok şeffaftı.. deni- zin dibinde ışıldayan yeşil ya- kut yüzüğümün etrafına ufacık balıkların üşüştüğünü oda, ben de görüyorduk. Ben: “Ah, kıymetli yüzüğüm denize düş- , diye bağırdım. O, bir be- üzüme bir de denize bak | tı.. “Size, onun yerine, ondan daha kıymetli bir yüzük hedi- ye edeyim!,, dedi ve kendi par- ele geçmez!,, züğünü bana verdi.. ü parmağıma takmadım: “Be nim yüzüğümün mânevi kıy- meti bence herşeyden yüksek- tir. Denize girip, onu, balıkla- | rm ağzından kurtarırsanız çok memnun olurum!,, dedim. Kaş İarmı çattı.. Soyunmak ve ıslan maktan korkuyordu. Kendisi nu bildiğim için ısrar ettim: “Haydi, ne duruyorsunuz So yunup girsenize.. Balıklar yü. züğümü, böyle senin gibi meş- hur bir yüzücünün gözü önü hatıra. olmasına meydan ve- ızın © > dar zaif olduğuna e erk ğim!,, O sustu. İki kulaç de- | bile olmıyan bu dalgasız sahile girmeğe cesaret edeme- di.. “Korkak!, diye haykır. dım... “Korkmuyorum Eleni, fakat, elbisem kirlenecek!,, di. ye güldü.. Bu son cevabı verme seydi, onu, bazan her şeyden korkan cılız bir erkek gibi, bel ki affedecektim. t, elbise- sinin kirlenmemesi için arzu- mu seddeden âşıkımın kalbini | okumuştum.. Bu imtihandan | sonra, bir daha onun yüzüne | bakmadım. Sende Hüsrev'i böyle bir imtihandan geçirdin mi, Klio? (Devamı var) Şoförler bir şirket yapmak isteyorlar Şoförler cemiyelinden aldığımız malümata göre, otomobil sahibi ş0- förler büyük bir şirket tesis etmek | arrısundadırlar. Böylelikle işleri bir siyade intizam ve mübayaatta tasar- ruf şeklinde görmektedirler. Maama ih bu, henüz bir tasavvurdan ibaret- tir, ve bu fikre muariz bir çok şoför vardır. Bu işin intacı çok müşkül 0- lacağı zannedilmektedir. Kadroları değişmeyen müdürlükler İstanbul baytar ve İstanbul mıntakası sanayi müdürlükleri kadrolarında bir tebeddül olma dığı İktisat vekâletinden bildi- rilmiş olduğu cihetle, maaşlar verilmiştir. Tapu idaresine ma- aş tediye emri henüz gelmemiş tir, HARİCİ sz: 8 5 İML. Mac Donald Alman nazırları Evkafın 931 bütçej HABERLER.. şerefine bir zıyafet verdi Mülâkatta başlıca mevzmu teşkil eden iktisadi buhran ve terki teslihat meseleleri olmuştur Dal me hir hasbihal Cheguer er mülâkeği hususi bir makiyettedir İheğuerrte görüşmekte olan dört baş Miacdonald, Hendi Curtis LONDRA, 5 A.A, — Alman baş vekili M, Brüning ile hariciye nazırı Brüning, M. Kurtius ve maiyetleri bugün sa- at İ44B de Londranım Waterloo is- tasyonuna gelmişlerdir. Alman nazar İ ları, istasyonda başvekil M. Mae Do- | mald, hariciye nazırı M. Henderson ve diğer İnyiliz hükümet erkân ta- rafından karşılanmışlardır. LONDRA, 5 A. A. — Başvekil M. Maç Donald dün gece | Alman başvekili M. Brüning ve hariciye na zarı M. Von Kurtius şerefine bir zi- yafet vermiştir. Almanya sefiri, ka- bine azası, domünyonlar mümessille. ri, sabık başvekiilerden M, Baldwin ve M. Lloyd Georges ile sabık hari- ciye nazırı Sir Awsten Chamberlain ve bir çok mümtaz şahsiyetler ziya- fette hazır bulunmuşlardır. SOUTHAMPTON, 5 A. A. — Almanya başvekili M. Brüning vu- ku bulan beyamatında İngiltereye muayyen bir program ile gelmediği- ni ve resmi biç bir vesika getirmedi- ğini söylemiş ve demiştir ki: “Her ilmi memleketi de alâkadar eden bü tün meseleler üzerinde dostta görüş ek fikrindey sadi buhran ve terki taslihat mese- lesi olacaktır.” LONDRA, 5 A.A. — Alman baş vekili M. Brüning matbuat mümes- , Başlıca mevzu İkt ini kabul ederek, Chogucrs mü- Tülkatı esnasında İngiliz nazırlarına Almanya'nın iktisadi vaziyetini izah edeceğini söylemiş ve bugünkü dün ya müşkülütm ancak bütün millet ler arasında dostane teşriki mesai - le izale edilebileceği kanaatini izhar ir. Abbas Hilmi Pş. Kaydı hayat şartile se- nede 30bin altın alacak Masırda çıkan “Muhadenet” ga zetesinin verdiği malümata göre, Muse tatma ait ber türlü buku- kundan ferağat etmiş olan Hidiv Abbas Hilmi pa şa bazreterine 831 senesi kânunusani iptidasından itica- ren kaydi hayat sartile senede 30 bin Mısır lirası ve- rilmesine dair ka- nan neşredilmiş- ir. Bu tahsisat A, HİLMİ PAŞA Hidivin Şahsına aittir. Bu paranın miras suretile ahara intikali veya başka birine bağışlanması caiz olma- dığı gibi, her hangi bir sebeple bu paraya haciz konamaz. Zh, DİPLOMAT Rçamrası. Gutland Muharebesi Geçen hafta, harbi umumideki ye güne deniz muharebesinin yıl dö- | hümü hem İngilterede hem de Al | manyada teyit edildi, Gutland mu deniz muharebesi olduğu nilebilir ki tarihin yegâne ki her iki taraf da muzafferiyet id- dia ediyor, Harbi umüminin * başlangıcı sara- larında ve bir de kânunusani 1915 tarihinde Heligaland. civarındaki iki hafif müsademeden mana 1916 İngiliz bahri kuvvetlerile açık de- nizlerde çarpışmaktan ise, İngilizle rin donanmalarını yıpratmak yolunu tutmuşlardı. Fakat nihayet 30 mayıs 1916 ta- rihinde Alman donanması Amiral Seher'in kumandasında denize açıl. dı ve Getland sahillerinde Amiral Benty'nin kumandasındaki İngiliz | donanmasına tesadüf etti. Bu tesa- | düf neticesinde tarihin en büyük de. niz muharebesi yapıldı. Almanlar, mağlüp ettiler. Fakat in imdadına bütün İngiliz donanmasile beraber Gellicoe yetiş- ti ve Almanlar da geri çekildiler. Yİ her iki tara ta gli ir, Almanlar, İngi- fazla zayint verdin. iklerinden galip olduklarını iddin masmın kaştığını binmenaleyh mağ- lüp olduğunu söylemişlerdir. Bunun içindir ki, cihan tarihinin en büyük ve harbi umuminiri de tek bir deniz larak tes'it edilmektedir, Alman mektep İtitapları, muhare- beyi bir Alman zaferi olarak göste- riyorlar. İngiliz mektep | kitapları, ingiliz zaferi olduğumu kaydediyor. kimin galip, kimin mağlüp olduğunu öğrenmek enteresan olabilir. Fakat daha enteresan mesele, tarihin ba- zan vasıl yazıldığını görmektir. Deniz silâhları | Fransa bu sene dokuz parça gemi İ daha inşa edecek PARİS, 5 A.A. — Meb'usan mec- isi bahriye encümeni, | Haziran 1931 ve 1932 seneleri arasında iki mubafazalı kruvazörle bir avizo, bir hattıharp gemisi, 4 refakat ve bir sahil nakliye gemisinin tezgâhlara konulmasını bir mabalif ve bir müs tenkif reye karşı ittifak ile kabul et- miştir, de| Romanya'da ayan in- tihabatı bitti BUKREŞ, 5 A.A, — Ayan aza- lığı için reyinmla yapılan intihabet nihayet bulmuştu Mülk il * bio ku 110, Macar fırkaları 2 ve enilli köylü fırkası da 1 azalık kazanmış- lardır. Yarın vilâyet umumü meclis- leri S1 âyan azası intihap edecektir. Muhalefet bazı muvaffakiyetlere im- tizar etmektedir. Çünkü eski kabine zamanında intihap edilmiş olan umu mi meclislerin ekseriyeti milli köylü fırkası mümessillerinden mürekkep- tir. M. Henderson ve sulh LONDRA, 5 A.A. — Londra'da cihan sulhünün tahkim ve tarsini le- hinde bir konferans veren M. Hen- derson, istikbalde yapılacak bütün barplerde zehirli gazlar neşreden tayyarelerin havadan vuku bulacak taarruzları neticesinde | gayrimuha- rip insanların uğrayacakları felâket lerden bahsetmiş ve o zaman görüle cek acıklı sahneleri tasvir etmiştir. İngiliz hariciye nazırı, cihanı sulh gayesini gözönünde tutarak sulh i- çin tensik etmek lâzım geldiğini söy- lemiş ve Versailles'da muahede ak- tolumurken Avrupa muvazenesir tahdidi teslihat ve muahedelere rix yet esasma müstenit olması muktazi olduğunun anlaşılmış olduğunu ha- tırlatmıştar. Adliyede tebeddülât ANKARA 6 ek Adliye vekületirin bazırladığ, yeni bir tayin ve becayiş listesi milli iradeye iktiran etmiştir. Bu liste münderecatına naza ran İstanbul aza mülâzumlığına İzmir aza mülâzımı Meliha H., İstanbul azalığına, y ge reisliğine İstanbul âzasından | Sudi, İstanbul azalığına Anka- ra ceza reisi Kemal, Ankara a- ğrrceza azalığına, İstanbul aza- dan Mithat, İstanbul azalı. ğına müddel umumi baş mua vini Kemal, İzmir azalığına İs- tanbul azasından Hüseyin, İs- tanbul azalığına esbak sulh hâ kimlerinden Sedat, İstanbul sulh hâkimiliğine Tekirdağı a- zasından Nuri, Manisa azalığı- na İstanbul azasından Nured - din, İstanbul azalığma Üskü- dar müddei umumi Şükrü, Üs küdar müddei umumi muavinli ğine Gerdos hâkimi Hayri, Ger dos hâkimliğine | İstanbul aza mülâzrmlarından Cemil, İstan- bul sulh hâkimliğine Ödemiş hukuk hâkimi Mazhar Yaşar, Edirne sulh hâkimliğine İstan- bul hâkimlerinden Yahya, İs- guldak müddei umumi muavini Hayrullah Zonguldak müddei umumi muavinliğine İstanbul muavinlerinden Ragıp, Çorum | azalığına İstanbul sulh hâkim- | lerinden Kemal Hayri, İstan- bul sulh hâkimliğine Kocaeli sulh hâkimi Kemal, Ankara müddei umumi muavinliğine hukuk mezunlarından Nazif B. ler, Ankara aza mülâzımlığına Hayriye Hanım, Ankara sulh hâkimliğine Muammer H., İs- tanbul sulh hâkimliklerineSunt | ve Muazzez H. lar, İzmir sulh hâkimliğine Zübeyde H. baş müddei umumi muavinle- rinden İsmail, baş müddei umu mi muavinliğine Araç müddei umumisi Asım, Ankara ceza re İ isliğine Ankara ceza azasından i Cafer Kâmil, Ankara lığma İstanbul azasından Mithat, An kaza müddei umumi muavinli- un ve Übeyt, Kocaeli sulh hâkimi Kemal, Düzce rei nib, İzmir sulh hâkimi Hüsameddi Beyler tayin edilmişlerdir Belçika kralı Pariste PARIS, 5 A.A. — Belcika kralı tayyare ile 12,20'de Le Bourget'e gelmiştir. Kral bir müddetten beri hasta bulunan kız kardeşini ziyaret emek üzere bu seyyahati ihtiyar et- miştir, Akşam üzeri tekrar tayyare ile belçika'ya dönecektir. M. Litvinof mezuniyte nazırı M. Litvinolff bu sabah maka mından ayrılmıştır. Resmen mezu- niyetle gitmektedir. YerineM, Kres- teki gelmiştir. Belçikada kabine teşekkül etti BRUKSEL, 6 A .A, — Renkin kabinesi teşekkeil etmiştir. M. mans hariciye mazırlığını muhafaza etmektedir. İ zerinde mesaisine Hy.| İP an EN | İstanbul'daki re bazıla merkeze nakledilecekler ANKARA, 6 (Telefonla) — Evkaf umum müdürlüğünün 1934 çesinin müzakeresi Meclisin pazarlesi günü inikadına kalmıştır. E « bütçesi lâyihasına göre kasırgadan harap olan Edirnedeki âbidelerin rine sarfedilmek üzere vakıf paralar müdürlüğünde bülunan 67 bin li sarfma mezuniyet verilmektedir. Bundan maada evkafın merkez teşl na sit olup İstanbul'da ifayı vazife eden bazı şubeler yeni bütçenin & kine gecilmesini müteakip merkeze nakledileceklerdir. Yeni sene bütçesi 182 milyon Kadro dahilinde kalacak memu ların maaşları tenzil edilmiyece ANKARA 6 (Telefonla) — Maliye ve iktisat encümenleri yeni vergi kanun halarin- dan beşi üzerinde tetkil mal eylemişler ve bu lâyihala- rı bütçe encümenine tevdi et- mişlerdir. Yalnı: at encü- meni kazanç vergisi İâyihası ü devam et- mektedir. Bütçe encümeni bu gün mü sakkafat vergisi lâyihasını tet kike başlamıştır. Bütçe encüme ninde tetkikatı ikmal edil olan arazi vergisi lâyihasınm yakında heyeti umumiyede mü | zakeresi icra edilecektir. Vergi lâyihalarının intacın- dan sonra bütçe encümeni 931 varidat bütçesini tetkik ve mü- zakereye devam edecektir. Ye- edecek ve alacağı neticeye gö- re masraf bütçesini müzakere- ye geçecektir. Hükümetin 189 milyon lira olarak teklif e 31 bütçesi nin 182 milyona tenezzül edece anlaşılmaktadır. Memur maaşları Memur maaşlarından birer mikdar tenzil suretile kadro ha i memur kalmamasının temi ni hakkında ileri sürülen müta- mu ik | lcalara hükümet iştirak eti mektedir. Maliye vekili ba kanunu ile tesbit edilen men maaşları ve tekaüt kanunu! ikramiyeye dair olan ahkâm da hükümetin hiç bir tadile yeliz bulunmadığını bütçe 8 naenaleyh bir ağustefi > tan itibaren tat olan yeni kadroları hazırlarki asgari mikdarda memurun ai ta kalmasına gayret edecek fakat hiç kalmaması maksad memur maaşlarından yapmağa asla teşebbüs etmi cektir. 30 sene hizmet edenler 30 sene hizmet etmiş mem ların tekaüde sevki bu sene b çesinde bir faide temin edem mkte ise de bu teşebbüsün deleri önümüzdeki senelel | hissolunacaktır. Zira bu gif memurlara defaten verilecek ramiye istihdamlarına devam lunsa bir sene zarfında ali ları maaşlar mikdarına tel etmektedir. Bütçe encümeninin, bütçe zerindeki tetkikatını temi” zun haftasına kadar ikmal & mesine ve mec da tatil kara İran sefarethanesinde ziyafet ANKARA, 6 (Telefonla) — sup bir çok zevat 2iyafette hazır bulunmuşlar, sefarethanenin ihtişamlı mis ve teftiş tarımı taktir etmişlerdir. Almanyada da memu e tenzil edildik BERLİN, 6 A.A. — Reisicümhur Hindenbürg tarafından dün im. | lanan kararname Alman bütçesinin 940 milyon marka Dün İran sefiri Kavaklıderedeki yeni #| İ| taret binasmdn bir çay ziyafeti vermiştir. Başvekil İsmet Paşa ile Hariciye Vekili şehrin yüksek sınıfına baliğ olan. açığif kapatmak için gayet cezri ve şiddetli tedbirlerin tatbilım âmirdir. Bu birler cümlesinden olarak bütün memurların fevkalâde tahsisatı ve tekaü lerin maaşatı yüzde 4 ilâ yüzde 8 kadar tenzile tâbi tutulacaktır. Bund başka ticarethanelerde fabrikalarda çalışanlardan ve ziraatle meşgul o lardan, serbest meslek erbabırdan nihayet yüzde 9 - a baliğ olan fevkal ve munzam bir kazanç vergisi alınacaktır. İşsizlerin tahsisatı yüzde raddesinde azaltılacaktır. Bunlar bilâhare ve hüzumu halinde daha zi; tenzil edilebilecektir. Umumi hizmetlerde haftada 40 saat çalışma usulü tatbik ol macaki”” Diğer tedbirler arasında evvelce kaldırılan şeker istihlâk resminin desini zikretmek lâzımdır. Bu resim beher kile için 21 marktır, Yeni vergi zamlar: ve tasarruflar münasebetile kabine tarafından nef” redilen bir beyannamede Alman milleti bu son fedakirlıkları kabule dar olunmaktadır. Hamdullah Suphi Bey BÜKREŞ, 6 (Telefonla) — Bükreş elçimiz Hamdullah Suphi BR, ek?” presle hareket etmiştir. İstasyonda meb'uslar, Hariciye erke seven dostları tarafından samimi Ticaret müsteşarlığı ANKARA 6 (Telefonla) — İktısat vekâleti Ticaret müste- r Beyin Uşak şeker rlüğü veya sana idare mec İsğma tayini mevzuu ba histir. Mezkür müsteşarlığa sabık Zonguldak meb'usu Hüseyin Beyin getirilmesi muhtemel. dir, Polislere maaş ş verildi Dün polislere haziran maaşı | tevzi edilmiştir. ve kendisi bir surette teşyi edilmiştir. Kastamonuda are mücadelesi 7 KASTAMONU, 5 A.A. Son cadelede yeniden 55 bin dönüm 4” xi fareden tathir edilmiştir. Temini men arazi bununla 140 bin dönümü | bulmuştur. İnebolu maliya vezne” | darı mahküm oldu KASTAMONU, 5 A.A, — İrti” kanununa göre tevkif ve tahtı mi” İ bakemeye alınan İnebolu maliye »* İ medarı, 3 sene 7 ay hapse mahksüfğ) İ olmuştur. b