8 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

8 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

MİLLİYET PAZARTESİ İnhisarlar aynı nizamı istiyorlar.. 1931 ; Ekonomi Muamele ve kazanç vergileri indirilmelidir Sanayi birliğin de fabrikatörler bir içtima yaptılar ve bazı tedbirler aldılar / Hükümet Trikotajc ılara ve diğer sanayi erbabına ne yardım yapabilir? Dün sanayi birliğinde İstan- sul fabrikatörleri gene bir içti- ma yapmışlardır. Bu içtimada İstanbul fabri- #alarının ezeli iki büyük derdi muamele vergisi ve oktruva mi meseleleri etrafında görü- gölmüştür. Yeni muamele vergisi lâyiha it erbabı sanayiin lehinde gö- #ülmekle beraber vergiye mat- sah olarak konan esasat etra- finda erbabı sanayiin bazı te- nennileri makamatı âliyeye ar tedilmişti. Bunun müsbet neti- ie vereceğinden emin bulunul- 'nakla beraber teşebbüsata de- fam edilmesi muvafık görül- Trikotajda kullanılan sun'i pekten alınan oktruva resmi wn yüksekliğinin ve tarifeye Ağmamasının izalesi için teşeb süsatta bulunulmasına geçen çtimada karar verilmişti. Tef- ik edilen heyetin yaptığı teşeb “ösattan aşağı yukarı müsbet setice alınmıştı. Sanayi müdi- İyetine bu hususta müracaat dilmiştir. Oktruva hakkında öz alanlar daha bir çok nokta Ar üzerinde noktai nazarlarını öylemişlerdir. Dünkü içtimada (sanayici seb'yslardan Hasan Vasıf Bey © hazır bulunmuştur. Bunun i in erbabı sanayi bu iki mühim ertlerile beraber diğer istekle ini de anlatmışlardır. Hasan Tasıf Bey bu dilekleri not ve “sşebbüsatta bulunmağı vadet- | Biştir. Buğday sevkıyatı ç Ticaret borsası tarafından Adliyede Kokain Satmış mı? era Viram dün beraet etti Viram isminde bir Ermeni genci ima buna gizli gizli kokain satmak ndu, Dün ağır tezada Vi- tn davası görüldü. Reis sordu: — Söyle bakalım sen kokain sa- — yormuşsun © — Hayır efendim. Benim böyle e alâkam yoktur. Kokain sat. kim, ben kim7... — Pekey amma, yanında taşıyor, b ine veriyor muşusun. © — Hayır efendim. Ben yanımda e taşımam... Reis, Virama hiddetle şöyle hitap a Ke iköründe beksör Neri B. minde birine satarken görmüşler. © ina ne diyeceksin? Mazmun şu cevabı verdi: — Efendim bu Nuri B. ile aram Şikttr. Bana garezi var. İftira edi- © BR. O zün yavaşça yanıma “geldi. nuşuyor gibi yaptı. Ben farkında n. Meğer cebime bu sırada koyuyormuş.. Sonra da ken- i elile koyduğu kokaini meydana kartı, Bana kokain satmak istiyor ü ihbar etti, ği Hey'eti hâkime müzakereye çe- Sonra reis kararı tefhim etti, amın kokain sattığı tebeyyün diğinden beraet ediyordu. Haydi bir daha böyle şüpheli girişme dedi. Viram, beraet tiğine cok memnundu. Hapisaneyi teftiş Dünkü akşam gazetesi hapisha- umumi ve fevkalide bir. teftiş zryurdu, mdiğimize göre bunda bir ilk olmavın adi teftişten i- tanzim edilen bir istatistiğe na zZaran göçen sene muhtelif Türk limanlarından İstanbula gelen buğday mikdarı 177,964 tondur. İhracat resmini kaldırdı Gelen malümata göre Ro- manya hükümeti hububat, za - hire ve bilcümle toprak mahsul leri üzerine mevzu ihracat res- mini kaldırmıştır. Limanda faaliyet Ticaret odası tarafından tan zim edilen bir istatistiğe naza- ran deniz ticaret filomuz ge çen ay da bundan evvelki vazi- yetini muhafaza etmiştir. Yi nız İstanbul limanının boği lar vasıtasile olan gemi faaliye ti artmaktadır. Geçen ay boğazlardan822adet ve 1,768,200 ton gemi gelip geçmiştir. Türk vapurları bü fa aliyet hakkında yapılan tasnif. t& ancak beşin; almıştır. Kömür istihsalâtımızda inkişaf Zonguldak limanındaki son vapur kazaları kömür ihracatı üzerinde menfi tesir yapmakla beraber beklendiği kadar çokfe na tesir bırakmamıştır. Havzai fahmiyenin istihsalâtı gene es- ki vaziyetini almaktadır. Evvelki aydan geçen aya ka- lan maden kömürü stoku 186010 ton idi. Geçen ay kö- mür havzasında 152,840 ton kömür istihsal edilmiş, bunun 96588 tonu ihraç ve ihrakiye o larak vapurlara verilmiştir. Bu aya kalan stok kömür yekünu 199,916 tondur. | Poliste Gene bir facia 60 yaşında bir kadın tramvaya kurban gitti Dün sant 12,20 Topkapıdan ge- len 404 numaralı tramvay remorku bir faciaya sebebiyet vermiştir. Bu araba Yusufpaşada arabanın önünden geçen 65 yaşlarında bir kadıncağıza çarpmıştır. Ağır suret- İ &e yaralanan ve hüviyeti anlaşılamı İ yan kadımcağız kaldırıldığı Haseki hastahanesinde vefat etmiştir. Yakalandı ve evi kapatıldı Galatada bir Randevü evi işleten Gatna ismindeki kadın memleketine gitmek isteyen sermaye Ferihayı ö- Hümle tehdit ettiğinden yakalanarak vi, kapatılmıştır. Bir intihar teşebbüsü Çarşıkapıda İskender boğazında kasap Abdullah efendinin çırağı 17 yaşlarında Mustafa kasada açık çık: masından müteessir olarak bıçakla intihar etmek istemişse de kurtarıl. muştar, Cemiyetler Esnaf cüzdanları Esnaf cemiyetleri tarafından cemiyet azalarına cüzdan tevzi atma büyük bir faaliyetle de- vam edilmektedir. Cemiyetler mürakabe bürosunda her gün binden fazla cüzdan tasdik edil mektedir. Bu ayın on beşine kadar mu ayene cüzdanı olmayanlar şid- detle tecziye edilecektir. Sütçüler intihabı Bir müddet evvel ekseriyet olmadığından tehir edilen Süt çüler cemiyeti yeni idare heye ti intihabı yarın yapılacaktır. İnhisarlar Kadro geldi Dün inhisar memurla- rına maaş verildi Tütün inhizarı idaresi muvakkat bütçesinin tasdiki liye iktirân etti- dün telgrafla Ankaradan idareye bildirilmiş olduğundan idare derhal memurlarma maaş tevzi etmiştir.Ma | liye vekâleti murakıpleri maaşın her zaman olduğu gibi peşin verilm itiraz etmemişlerdir. Söylendi nazaran murakıpler, memurları hak- | kında memurin kanunu tatbik © len, bu idareyi bir hülcümet dair telâkki etmek lâzım geldiği kanma tındadırlar. Bu itibarle | maaşlar peşin verilmesine itiraz etmemişler. dir. Müskirattan açıkta kalanlar Onlara da iki maaş veril- mesi Vekâletten istendi Müskirat inhisarı rumi müdü- rü Asım B. idaresinden açığa çıka- rılan memurlara verilen on beş gün Hik yevmiyenin, bu memurları acıklı bir vaziyete düşürdüğüni zarı dikkate alarak Maliye vekâleti- ne müracaat etmiştir. Bu müracaat- ta tütün inhisar idaresinin nizamna- İ mesinde sarahat olduğu için mezkür idare tarafından açığa çıkarılan me murlara iki maaş tam ve ondan son $a yarım maş verildiğini o halbuki kendi idaresi © mizammamesinde bu hususta sarahat olmadığından bore- İşr kanunu mücibince ancak on beş günlük verilebildiğini bildirmekte" dir, Asim Bey her iki idarenin ayni şekilde ve ayni gaye ile tesssüs et- miş idareler olduğundan © bunların memurları arasında fark olmasının doğru olamıyacağını, ve her ne ka- dar müskirat idaresi nizamnamesin- de sarahat yok ise de bu idare me murlarından açıkta kalanlara tütün idaresinde yapılan şekilde muamele olunması hususundavekâletin müsaa desini rica etmiştir. Bu müracaatın Maliye vekâleti tarafından kabül e- :eğini açıkta kalan müskirat me murları çok ümit etmekte ve tütüm inhisarmda yapılan şeklin kendileri için adeta bir hakkı müktesep te- Gemi zabitanı şerefine dün ziyafetler verildi.. Limanımızda bulunan Dani- marka kruvazörü süvari ve za- bitanına dün Danimarka sefiri tarafında Tokatlıyan otelinde hususi bir öğle ziyafeti veril miştir. Ziyafette şehrimizde bulunan Danimarkalılardan ba zıları da hazır bulunmuşlar- dır. Saat 4,30 da O kruvazörde bir umumi kabul yapılmış ve bir çay verilmiştir. Resmi ka- bulde Vali Beyle kolordu ku- mandanı Şükrü Naili Paşa, er- kânı hükümet ve gazeteler baş muharrirleri hazır bulunmuş- lardır, Dün kruvazör zabitaı na şehrimizde bulunan Dani markalı mühendisler tarafın- dan Bebekte Türkuvaz lokanta sında bir akşam yemeği veril- miştir. Bu gün öğleden sonra kruvazör zabitleri Heybeliada- daki deniz li ziyaret ede- cekler ve lise tarafından kendi- lerine bir çay ziyafeti verilecek tir. Kruvazör salı günü Ode: ya hareket edecektir. Mütekaitlere maaş ! Tediyatın bir hafta temdidi düşünülüy, Eytam, eramil ve itekaii üç aylık maaşlarının tediyesine dün de devam edilmiştir. Dün erkeklerin maaş tediyesinin son günü olduğu için Maliye şube- leri önünde bir haylı kalabalık var- dı, Maamafih geçen günler zarfında ekseriyet maaşı almıştır. Yaptığımız tahkikata göre geçen müddet zarfında maaşlarını almayan lar ekseriyeti teşkil ediyorsa Maliye şubeleri tediyata devam edecekler. dir, fakat miktarları az ise bunların maaşını malmüdürlükleri verecektir. Bu tediyat ta hir hafta devam ede- cektir. Muameleleri noksan olduğun dan maaş alamyanlara da bugünden itibaren tediyat yap Yerebatan cinayeti Katil müddei umüminin refa- katinde gidiyor.. Cinayet nasıl oldu, Bekçi niçin vuruldu, Balatta fırında yakalanan adam kim? Katil bekçinin de elini kesti ve kaçtı Cinayetin iç yüzün- deki kadın... Evvelki gece saat 24 radde- lerinde Yerebatanda Muhte- rem Efendi sokağında bir nu- maralı evde feci bir cinayet ol- muştur. Bahçekapıda Süleyman Efen dinin lokantasında garsonluk e den 20 yaşlarında Talât ile ö- veği pederi Hasân ve ayni evde oturan Sarayburnu gazinosun- Yaralı bekçi Belediye Hudut tadilâtı tasdik ve tatbika başlandı Bir çok sandalcılar hemen vazi- | yetten istifadeye kalkışmışlar ! Istanbul belediyesinin hudutları. ir kararname hey'eti vekilece olunarak belediyeye bildiril. Yeni şehir hududu tadilâta uğramıştır. İstanbul beledi. ye hududu dahilinde hiç bir köy br- rakılmamıştır. Belediyenin bu su- retle işi oldukça hafiflemiştir. Yeni teşkilâta nazaran Beyoğluna tabi Küğthane, Mecidiye, Kalitarya Ali | B. köyleri ve Üsküdara tabi Kara hudut haricine çıkarıl. mıştır, Esasen buraları şehre uzak olduğundan belediye faaliyeti lâyı- kile hüküm süremiyordu. Buraları şimdi köy kanunu üzerine kendi ken dilerine idare olunacaktır. Bu hudut teşkilâtı bir hazirandan itibaren tatbika başlanmıştır. mıyacak ve buradaki bahri, berri vesaiti nakliyeden ve kır kahvelerin den rüsum almıyacaktır. Bu karar üzerine belediye kontrol ve rüsumun dan kurtulmak için birçok kayık ve sandalcılar, Eyip iskelesinden çıka- rak Kâğithane köyüne kaydedilmeğe teşebbüs etmişlerdir. Bu mühim | | belediyenin tayin edeceği herhangi Bele. | diye artık Kâğıthane ile meşgul ola- | takdirde | belediye bu gibi sandalcılara. dere- | Yerebatan caddesi üzerinde son nefesini veren çocuk. velki gece rakı içerlerken arala rında kavga'çikmiş ve “Ahmet biçakla Talâtı kalbinin üstün- den ağır surette yaralamıştır. O esnada sokaktan geçmekte olan mahalle bekçi Musti Ağa da gürültüye yetişmiş ve Ahmedin elinden bıçağı almak isterken, bekçiyi de sol elinden yaralayarak kaçmıştır. Katil fırında yakalandı Derhal ye yetişen za- bıta Ahmedi aramağa koyul muş ve dün sabah tanıdıkların dan Balatta bir fırında yakalan mıştır. Mecruh derhal Sıhhat yurduna kaldırılmış ise de yara st ağır olduğundan orada vefat etmiştir. Vak'aya müddei u- mumi muavinlerinden Şefik B. vaz'ıyet etmiş ve ceset Morga nakledilmiştir. nin muayyen bir noktasma kadar seyrüsefere müsade edecektir. Arabacılar inzibat altına alınıyor Belediye yük arabacıları talimat lâve etmiştir. Yük arabaları iskelel re tabi olmadığından sahipleri ara- sında sik sık kavğa olmaktadır. Bun dan sonra her araba bir iskeleye bağ lı bulunacaktır. İskeleden maksat bir bekleme mahallidir. Bundan baş ka bu arabalar da sıraya tabi olacak lar ve iskelelerde müşteri almak için badema kavga olmıyacaktır.Her ara- bacıya, hangi iskeleden olduğuna dair bir hüviyet verakası verilecek, Vilâyette İstihkak Bonolar için serian müracaat lâzımdır İskân tasfiye kanunu muci- İ bince bono almak için müraca- | at müddeti bu ayın yirmi sekizi ne kadar olup bu tarihe kadar müracaat edilmesi lâzım gel- mektedir. Bu tarihten sonra müracaat kabul edilmeyeceği cihetle bu | Gazi Heykeli Pek âlâ Türk san'atkâr- larına yaptırılabilirdi.. Namık İsmail Bey bu nok tagı müdafaa ediyor. günlerde iskân idaresine müra | caatlar çoğalmıştır. Danimarkalı gazeteci Danimarka gazetecilerinden | olup şehrimize otomobil ile ge len M. Emil Bonnelyche dün Vali Muhiddin Beyi ziyaret et- miştir, Maarijte Halka konferans Darülfünun isimlerin tesbi-| #ine başladı Darülfünun emaneti fakülte riyasetine bir tezkere göndere- rek bu yaz halka mahsus veri- lecek olan konferanslara hangi müderrislerin tavzif edileceğini | sormuştur. Konferans hazırlık ları yakında ikmal edilecek ve bu ay sonunda verilmeğe başla nacaktır. Hariçteki münevver- lerden konferans vermek arzu edenlerden de emanetçe muva- fık görülürse maalmemnuniye müsaade edilecektir. Böyle bir şey yok Dünkü akşam gazetelerin- den biri Beyoğlunda Tars Va- rido isminde bir Rum mektebi- nin maarif idaresine karşı gel- diğini yazıyordu. Alâkadar ma kamattan yaptığımız tahkikata nazaran böyle bir şey yoktur. Tıp. müderrislerinin maaşı Tıp fakültesi reisi Tevfik Re cep Bey dün Draülfünun emini Muammer Raşit Beyi ziyaret e derek tıp hocalarının bütçenin son şeklinde maaş mikdarları- na dair izahat almıştır. 300 amele çıkarıl- mamlış.. Belediye tanzifat © amelesinden 300 kişinin çıkarıldığı yazılmıştı. Belediye reisi Muhiddin B. bu hususta mi ki: amele çıkarıldığı doğru değildir. Tanzifat amelei | dalmesi kadrosu değişmemiş ve kimse çıkarıl mamıştır. Ancak her vakit olduğu gibi lüzumunda muvakkaten yevmi- ye ile alınan ve işleri bittikçe bittabi hesapları kesilen muvakkat amele vardır. Yazıldığı gibi şehir pis kala cak değildir. Bu işler için de geçen sene olduğu gibi ayni tahsisat kabul edilmiştir. Namık İsmail Bey İ Güzel san'ütler a mint diri İzmirde rekzedilecek olan Gazi heykeli İtalyada yapıl- maktadır. Dün İzmirden gelen bir tek grafta heykelin muayenesi gidecek heyetin gecikti; kü heyete iştirak için davet edi len heykeltraş İhsan Beyin işti rakten imtina ettiği Türk san- atkârlarının bu heykelin yaban cr ellere verilmesini bir izzeti nefis meselesi telâkki ettikleri kaydediliyordu. N. İsmail Bey ne diyor? Bu mevzu üzerinde en ziya- de sahibi salâhiyet bir zat ol- ması itibarile Güzel sanatler ödürü Namık İs mail Beyin fikrine müracaatı münasip gördük. Namık İsma- il Bey bu mesele hakkında di- yor ki; — İhsan Bey Gazi heykeli- nin muayenesine gitmemiştir. Çünkü daha evvel heykelin nü- munesi tetkik edilirken kendisi bulunmamış olduğu için bu son muayenede bulunmağı lüzum- suz görmekte ve san'atla alâ. kadar bulmamaktadır. İzmir Gazi | heykeli hariçte yapıldı. Heykelin nasıl olduğu nu bilmiyorum. Fakat şu mu- hakkaktır ki şimdiye kadar ha riçte yapılan heykellerden hiç bir faide görmedik. Bu günlerde Bursada da bir heykel rekzediliyor, Bu heyke- li bir Türk sanatkârı yaptı. İz- nir de ayni yoldan yürüyebilir Maryoserra mahküm oldu Hileli bir iflâş meselesinden do- layı İtalyada muhakeme altına alı nün Maryoserranım iki sene hapse ya edildiği haber verilmekte dir, Maryoserra 28 milyonluk bir idi. davanın maznunu il muvafık hareket etmiyenler şiddetle tecziye edilecek edilecektir. Kitaplar. satılmıyacak İ IZMIR, 7 — Şehrimizde satılığa | çıkarılan (45) bin kitabın ihalesin den feragat edilmesi için Maliye Ve- küâletinden emir geldi. | Bu kitaplar bir ilim heyeti tara | fından tetkik edilecek. lüzumlu olan | ları ayrılacaktır. » — Yahu bu kafesi yapmak için okadar uğraşmıştır. İ Şimdi neden bozuyorsun? — Bozmuyorum, bazı taksimat yaparak rağbelte olan sayfiyeliklere götüreceğim. Yüzer liraya kiraya vereceğim! j