17 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

17 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ÇARŞA 17 HAZİRAN »f NU aa 6 ncı sene, No. SHASI 5 KURUŞTUR BA 1931 1920 A İDİ | iyeT YER Ea ANİ TA İL Başmıkarriri: Siirt Molu MA EEE BU KUPONU KESİP SAKLAYINIZ l NA .F. Meclis grupu heyeti vekilenin tahsisatının tenziline e otomobillerin kaldırılmasına dair kararını kabul etmedi ANN et Pş. hükümetinin! # #upunda verilen kararlar Içtimada İsmet Pş. ta- bütçe siyaseti killerin tahsisat ve otomobilleri NKARA, 16 (Telefonla - aha, den) — İsmet hükümetinin muayyen, İbir bütçe politikası var- İu politikanın ana hatları len şöyle izah olunabilir: Bütçede azami tasarruf ılı bir şıardır, ancak ta- in hududu idare makine- elce uğratacak bir radde- ürülemez. Nazari ve hayali değil, i ve emin bir bütçe teva- olmadan memleketin ida abil değildir; ciddi bir bü t idaresinde idarsi maslâ- istemi yer bulamaz. Kazanç vergisi müstes- İmak üzere memur maaşla- ve tekaüt tahsisatından y kesmek doğru değildir; hükümeti tarafından mil- vadedilmiştir ve mevzuu tadilât kanuniyet kespe- etmez derhal tatbik edile ı— Mübayaa ve inşaattan evellit ve mukavelelerile Prüt edilen tahsisatı mutla- lütçeye koymak ve her şeye çn tediyatın — intizamına 'i wmemek lâzımdır. sını İ- /min bütçe pol klı başın lu > bu esasları | e yok ki İsmet Paşa hü- | I “nin bugünkü vaziyeti : Vergi tadilâtınm icap diği tenzilât hesap edildik onra açık miktarı yedi bu- milyonu buluyor; onun hükümet mutlak tevazünü İn için alelümum ma lerinde tenzilât yapmayı | dük Meclise teklif etmiştir. ağın ise mülhak bütçeler inde .çalışılarak temini İ hkündür; bu imkânın ko- Pikla bulunacağına gerek hü Diet ve k bütçe encüme fet ve gere çe encül idir. | Bu münasebetle * tasarruf umunun bazı vatandaşlar dından yanlış telâkki edil i esefle ifade etmek mec- yetindeyiz. Herkesin bilme ımdır ki “hükümetçe şu- ir milyon tasarruf edilmiş- demek geçen sene israf €- te olan şukadar milyo d bu 5. tasarruf edilmesi gek değildir. Yapılan tasar- rın çoğu memleket ihtiyaç hdan bir çoğunun kısılması, İeketteki imar ve inkişafın i en durdurulması suretile | kuk ettirilmiştir. | bu itibarla bu nevi tasarruf- | sevinmek değil, acmmak Padır. Bir sene evvel | 220 ars civarına üç gün- len beri kar yağıyor araret nakıs on dereceye düştü İİ PASKOF, 16 (Kars civarında bir kasaba) Hususi | 'n beri kar yağıyor. Evlerde sobalar kuruldu. Paltoları giy- | 'araret nakıs on derecedir. | milyonluk bir bütçe en basit ve iptidai ihtiyaçlarımızı kapama- ğa kâfi gelmezken, bu miktarı içinde bulunduğumuz sene için 180 milyona indirmek pek elim bir zarurettir, Bu yola kat'i bir ihtiyacın tesiri altnda gidiyo- ruz. Verimi olan masraf bütçe- sini azaltmak değil, çoğaltma- ğa mecbur olduğumuzu unut- mamaliyiz. Tasarruflar mem- leketin inkişafından, imarından fedakârlik etmek şekline girin- | ce tasarruf değil, hakiki israf olur. Onun için birkaç mektebi kapamak, birkaç hastahane in- İ şaatını geri bırakmak, yol ve | İ şimendifer inşaatı faaliyetini | azaltmak yolundaki tasarrufla- rı yüreğimiz yanarak karşıla malıyız. Hükümet bütçede tevazünü temin için ğı tedbirleri, ta- savvur ett islahatı o Millet Meclisine arz ve izah eden bi: tezkeresinde diyor ki: “Bundan maada hey'eti veki le fevkalâde tasarruf tedbirleri | arasında iktidarları dahilinde | olan en ufak bir imkânı da te- | min etmek arzusile Başvekilin | ve Vekillerin otomobillerinin hazfini ve Başvekilin ve Vekil: leirn Vekâlet ” tahsisatlarının mütesaviyen 200 liarya tenzili- İ ni kararlaştırdı. Diğer makam- larda vazife icabı bulunan oto- İ mobillerin ipka edilmeleri el- zem olduğu kanaatını de arze- İ der.” Şüphe yok ki hükümetin bu kararı çok necip bir feragat his sine delâlet eder. Ancak içinde bulunduğumuz vaziyette ciddi bir indbir sayılamaz. Vekille- rin otomobillerini hazfetmekle temin edilecek tasarruf mikta- çı kırk elli bin hira kadar birşey tutuyor, Buna mukabil işlerin cereyanına yapacağı tesirin za rarları hesap -edilebilir. Bun- dan başka bir çok makamlar i- çin otomobilin lüzumu olduğu- na kani olduktan sonra, bu lü- | zum ve zarureti Vekiller için İ varit görmemek doğru bir şey olmaz. Yaşayışlarını, - hususi hayat ve maişetlerini herkesin çok yakından ği İsmet Pa şa ve arkadaşları, memlekete böyle bir feragat misali göster mekten müstağnidirler. Bu mesele fırka grupunun şünkü içtimamda (mevzuu baki oldu. Grupun bazı muh terem azası tasarruf zaruretini bukadar izam etmenin doğru olmadığımı esaslı delillere ve rakamlara at ettirerek an attılar. Nihayet tam bir ittifak ile hükümet aza sının tahsisatı ve otomobilleri hakkındaki karar ve teklifin gayri varit sayılmasını karar- İaştırdılar. güce Mlebtama MAHMUT Üç Rağıp rafından izahat verildi Hükümetin tahsisatlarının tenzili hakkındaki kararı kabul edimedi Başvekil tasarrufa yardım gayesile hareket edildiğini vazıhan ifade eylemiştir Dünkü j CEMİL BEY ANKARA 16 (Telefonla) — C, H. F. Meclis grüpu ba sabah sant on buçukta toplandı. Kereste ithali | moselesi hakkında Iktısat vekilinin | izahatını müteakip Gümüşhsne meb | su Hasan Fehmi Bey heyeti veki- lenin tahsisatını tenzil ve otemobil lerin hazfına dair olan kararını mev. aw bahsederek, bu kararın doğru olmadığmı, hattâ hâlen mer'i kanu nu iptal mahiyetinde bulunduğunu söylemiştir. AÂzaların mütaleaları Bir çok azalar ayni mevzu otra- finda mütalenlarmı serdetmişler ve bu serada Rasih Beyle Yusuf Akçora Bey arasında şiddetli münakaşalar da olmuştur. Umumun ittifak ettiği vokta bu kararın lüzumsuzluğu idi. İsmet Pş. kürside İsmet Paşa bu münakaşaları mü- teakıp kürsüyü işgal ederek hükü- in tasarruf münasebetile ittihaz | kararların mahiyetini tahlil | ederek fırka arkadaşlarını temin et miş ve hükümetin verdiği bu son kâ- ettiği varın bir inin neticesi olamadığını, Beyanname usulü bilâkis tasırrufa yardım gayesile ha reket edildiğini vazıhan ifade eyle- | miştir, Fırka grupu hükümetin ka- varını reddelmiştir, Karar ANKARA 16 (A.A.) — G. H.F lis grupa bugün 10,30 da Tekir dağı meb'usu Cemil Beyin riyasetin de içtima etmiştir. Ruznamede Kas- tamoni meb'usu Hasan Fehmi Beyin Iktısat vekâletinin ormanlar hakkın. İğ da bir sali vardı. Bu senle İktısat vekili Mustafa Şeref Bey cevap ver miş ve bu izabat kâfi görülmüştür. Bilâhara vekâletlere ait makam o- temobillerinin kullanılmaması ve ma kam tahsisatının da nısıflarının ten- Sili bakıkındaki heyeti vekile kararı mevzuu bahis ve müzakere edilmiş. tir, Binnetice vesaiti nakliye ve ma- kam tahsizatlarının #erf hizmete ai- diyeti esas kabul edilerek meskür heyeti vekile kararının reddi karar laştırılmış 13,30 da celseye nihayet verilmiştir. Vali Muhiddin B. dün Ankaradan geldi Müfettişi Umumiliğe tayininin mevzuu bahsolmadığını söylüyor Belediye memurları arasında tebeddülât var m? Muhiddin B. muavin Fazlı B.lebirlikte Haydarpaşada İstanbul valisi Muhiddin B. dün sabahki ekspresle Ankara- dan gelmiştir . Muhiddin B. öğleden evvel vilâyette iki saat kadar meşgul olmuş ve sonra istirahat için evine gitmiştir. Muhiddin B. muhtelif meseleler o hakkında güzelecilere şu beyanatta bu- lunmuştur: — Alâcttin Cemil Beyin me- bus olmaması için propaganda yaptığım hakkında bana atfedi len sözler ayrp şeylerdir. Çün- kü, bu, benden ziyade münte- bibi sanilerin hakkina taallâk eden bir meseledir. Ben nasıl olur da onların kanaat ve vic- danları üzerinde nafiz olabili- rim? Bu kabilden havadisler yazı lırken sorulmalı; teemmül edil meli, ondan sonra yazılmalıdır. Alelamya yazı yazılması doğru değildir. Terkos meselesi, iza- hat vermeme hacet görülmiye- cek şekilde tavazzuh etmiştir. Memurin maaşat ve kadro- larında yapılacak bir tebeddül yoktur, Belediye ve idarei hu- susiye bütçesi tetkik edilerek esaslı bir tadile maruz kalma- dan intaç edilmiştir. Benim müfettişi umumi ola- cağım ise mevzuu bahis değil- dir . Sinemaların maktuiyete rap tı yazılmıştı, Bu mesele bir ka- nun meselesidir.” | bildirmiştir. Balya kara aydın Şirket tekrar faa- | liyete geçiyor ANKARA, 16 (Telefon) — | Bundan bir müddet evvel kur- iyasasının fevkalâde düş- len dolayı vaziyeti sarsı- larak kapanan Balya Kara Ay- din şirketi, madenleri bu kere merkezlerinin kararile, yalnız ihzari ameliyatta bulunmak ve satılabilecek kadar istihsal yap mak üzere eski kadrosu ile fa- aliyete gececeğini — hükümete Doktorlar ve Kazanç vergisi niçin tadil edildi? Hükümetle semasta bulunan Dr. FAHREDDİN KERİM B. ANKARA 16 (Telefonla) — Dok torlar namma gelen heyet burada | temaslarına başladı. Doktorlar ka- zanç vergisi İâyihasında haklarında €ski beyanname usulünün muhafaza İ sanı istemektedirler, İ Halbuki mezkkür lâyiha iktisat en- | cümeninde tetkik edilirken salâhi- İ yettar zevat doktorların bu boyan- nama usulünde kendilerinden bekle- İ nen dürüst hareketten ayrıldıklarını İ bir çok tanınmış doktorların sene- İ ik kazanclarını 200 - 300 Dira ola İ rak göserdiklerini, bu vaziyet karşı- | sında beyanname usulünün tadilisin | garuri bulunduğunu ifade etmişler. İ dir. Gazi Hz.nin İzmirde rekzedilecek heykelleri İZMİR 16 A.A.) — İzmirde birinci kordonda rekzedilmek üzere M. Knoanik tarafından Romada yapılmakta olan Gazi Hazretlerinin beykelini tetkik için teşekkül eden heyet cumar tesi günü İtalyaya gidecektir. perşembe günü İstanbuldan ge lecek olan heykeltraşlarımız- dan İhsan Bey de bu heyete il- ie yi Muhafız gücü bisiklet- çileri ARDIMHAN, 16 (A.A.) — Muhafız Gücü biskletlileri dün saat 18,15 te Ardıhana muva- salat ettiler, Bisikletliler Kars- Ardıban arasında son ve en u- zun merhaleyi yağmur, kar ve tipi olmasa rağmen katede- İ rek programlarını ikmal etmiş lerdir. Sporcular, vaktin geç ve havanın kapalı olmasına rağ- men hükümet erkânı ile hudut taburu kumandanı ve zabitanı ve bir halk kitlesi tarafından | karşılanmıştır. Hükümet mer. | kezinin sporcularma gösterilen alâka ve samimiyet pek yüksek | tir. İ Sporcular yarin Erzurum ta- rikile avdet edeceklerdir. Bütçe encümeni reisinin beyanatı Maaşlara, tekaüdiye- lere dokunulmayacak Varidat bütçesi 182 milyon lira üzerinden tab'a verildi Sayım, arazi, miras ve intikal vergileri lâyiha- sının tetkikatı bitirildi ve Meclise verildi ANKARA 16 (Telefonla) — Ma» liye encümeni sayım vergisi lâyihası üzerinde tetkikatını ikmal etmiş- tir. Encümen, iktisat encümeninde lâyihaya ilâve edilen bir çift koşum hayvanı olanların vergiden istisnası” na dair olan hükmün swi istimallere yol açar düşüncesile kabul etmemiş ve buna mukabil vergi nisbetlerinde bazı tenzilât yapmıştır. Hayvanlardan alınacak vergi Bu tadilâta görc mandadan alına cak vergi mikdarı bu sene için yüz elliye ve 932 senesinden itibaren de 125 kuruşa, sığır doksan beşe, ko- yun ve kıl keçi, 932 senesinden iti- Baren tatbik edilmek üzere elliye, domuz ili yüze tenzil edilmiştir. Deve için lâyihadaki vergi mikdarı ize aynen ipka edilmiştir. Diger layihalar Encümen bu lâyibayı da bütçe esi | cümenine tevd”etmekle altı vergi Tâyihası üzerinde ihtisas encümenle rinin tetkikatı ikmal edilmiş oluyor. Bütçe encümeni İse arazi ve bina irstları vergisi ile miras ve intikal ve muamele vergi lâyihaları üzerin- de müzakeratı ikmal etmiş ve lâyi- haları heyeti umumiyeye sevketmiş tir. Encümen kendisine henüz henüz gelen kazanç ve sayım lâyihaları ü zerinde tetkikatını kısa bir zaman zarfında ikmal edecektir. Varidat bütçesi 931 bütçesi üzerinde tetkikatı ik- mal ederek matbaaya tab'a veren ve yeni bütçeyi geçen seneki bütçeye nisbetle kırk milyon tenzilâtla yani 182 milyon lira olarak bağlayan büt çe encümeni gelecek hafta içinde 831 masraf bütçesini tetkike devam. Mi: Büiçe encâmeni reisi Hasan Fehmi B. (Gümüşhane) edecektir. Bu suretle mülhak bütçe- lerle birlikte 981 masraf bütçesinin tetkikatı nihayet temmuz haftasına kadar encümende ikmal edilebilecek tör, Masraf bütçesi ve osmanlı borçları Masraf bütçesinde temini zaruri görülen bir milkdar daha tasarruf tan hülcümet encümene teshilât gös- terdiğinden bütçede tevazünü temin imkânı hasl olmuştur. Hükümetin Meclise teklif ettiği masraf bütçesi- pe Osmanlı borçları için konmuş bu- kunan 5 milyon iki yüz bin lira tab- sisat encümence ipka edilecektir. Hükümet bu parayı sene zarfında Osmanlı bankasına yatırıp yatırma. ması meselesi İse müzakeratm bun (Devamı 2 inci sahifede ) meclisi dün toplandı Vergiye itiraz eden avukatların talepleri üzerinde karar verilemedi Yeni kazanç lâyihasının a- vukatlara teallük eden kısmı et rafında vaki itirazları tetkik et- mek üzre azadan 110imza ile verilen bir takrir üzerine Baro hey'eti umumiyesi içtimaa da- vet edilmişti. Ancak hey'eti u- mumiyenin içtima bazı eşkâle tabi olduğundan işin müstace- liyeti düşünülerek sadece inzi- bat meclisinin içtimaa daveti ik görülmüş ve meclisi dün akşam Baro daire- sinde toplanarak geç vakte ka- dar müzakeratta bulunmuştur. Dünkü inzibat meclisi içtimam da aza tarafından kazanç ver- gisi etrafında ileri sürülen mü- talealar tetkik edilmiştir. Baro azası mütalea ve noktai nazar- larını daha evvelce tahriri ola- rak inzıbat meclisine tevdi et- mişlerdi, Dünkü içtima oldukça ha- raretli olmuş ve fikirlerde taa- ruzlar görülmüş ve geç vakte kadar devam eden inzibat mec- inzibat | Hisinde kat'i bir karar verilemi. yerek keyfiyetin hey'eti umu- miyeye arzı muvafık görülmüş tür.