23 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Avrupa seyahati 400 liraya yapılabilecek Ofisin seyahat geçtiği doğru değildir Harici ticaret ofisinin - hiç imsenin iştirak etmediğini na Zarı itibara alarak - Avrupaya tertip ettiği tetkik seyahatin- | den vazgeçtiğine dair dünkü ak Şam gazetelerinden birinde çı n haber asılsızdır. Ofis bu seyahatin daha fai deli olacağı kanaatindedir. Ta- Sirlerimizi seyahala iştirike teşvik için Ticaret müdürlükle Ti ve Odaları vasıtasile teşeb- üsata girişmiştir. Seyahat masrafi henüz tesbit €dilmiş değildir. Bütün masra- İm dört yüz Hirayı geçmeyece- Bi tahmin edilmektedir. Şehri Mizdeki Almanyave Lehistan İtneral konsolosları Ofise mü- Tacaatla bu seyahat için müza sret vâdetmiştir. Bilhassa ih- Tacat tacirlerimizin muvasalâ- tinden evvel o memleketin it- alât tacirleri içtima edecekle- | Fi için tecirlerimiz müşterileri- t vakit kaybetmeden temasa Birişebilecetkir. Seyahate Ağustos sonunda | baslanacaktır. | Neden fazla ithalât | yaptık? senesi ilk dört ayının ât ve ihracat islatistiğinin Verdiği netice üzerindeki alâka am etmektedir. İth: n ih bu dört ay o zarfında on lira fazla oluşunun *<bepleri alükadarlar tarafın- an tetkik edilmektedir. Bu tet ikat neticesinde anlaşılmıştır ; bu ithalât fazlalığı, ayni za- Man da ilirzcatın azlığı tabit- | ül, Teşrinievvel | pir inisani, Kânunuevvel: ve | Öamide ithalât 54,885,000 ihra 14 60,150,000 liradır. Buna na zan bu dört ayda 11 milyon | ralık ihracat fazlalığı vardır. | Ag Bi vaziyet © gösteriyor ki, 930 son dört ayı ihracat ayla- dir. Fakat 1931 imilk dört Yının ihracatın en durgun 2a- Manına tesadüf etmesi 4,5 mil- 9n Tira fazlei ithalâtı meyda- İÇimentocuların şikâyeti İ ının tatbik ettiği tarifeden do- tertibinden vaz Bu sırada şunu da memnuni yetle kaydetmek (| lâzımdır ki yumurta, kuru üzüm, (zeytin yağı ihracatımız gittikçe art- | maktadır. İ Seyrisefain vapurcular itilâ- layı Ticaret odasına (o yeniden bir şikâyet vaki olmuştur. Bu defa şikâyet edenler çi- mento fabrikatör ve tacirleri- dir. Çimento fabrikatör ve ta- cirleri Seyrisefain © grupunun çimento nakliyati için en yük - sek tarifeyi tatbik etmesinden | şikâyet etmektedirler. | Diğer taraftan Seyrisefain grüpu bu yüksek tarifenin tat- bikine sebep olarak çimento: | nun tahmil ve tahliyesindeki müşkülâttan maada, ambarla- ra istif edilmesi için yapılan | fazla masrafı göstermektedir. | ler. Tahtelarz boru fabrikası Bir İngiliz tahtelarz boru- lar fabrikatör grupu memleke- timizde de böyle bir fabrika aç | mak için teşebbüsata girişmiş- tir. Kambiyo Borsası | sterlin 1080,00| Kuron 15,95,00 0,47,28 | Şiling | Pezeta 497,66 | R. mark | Zei 0 | Pengü 27630 Ley Dinar 26, Dolar Frank 12, Liret o 80 FrankB, 3,30,10 Frank, 2,4 Leva — 65,10, 2,30 Fierin 1,17,50 | Çervoneç 1088 (Alin 400,50 Mecidiye 0 Banknot 26 Borsa harici Esham ve Tahvilâtın nevi İstikcazı dahili Düyunu muvahhade Ikramiyeli Demiryolları o 3,95 A | Sa koymuştur emire giden edebiyat | talebesi İZMİR, 21 — İzmirde bulunan biyat fakültesi talebesine buzün | Vali Kâzım paşa, Ma | Mitat bey bulundu. Akşam İn edebiyat cemiyetince a verildi. Yarın otomobile Mene- We gidip Kubilâyın mezarını zi- | t edeceklerdir. Sonra Bergama belerini gezeceklerdir. Bir amelenin kolu kırıldı ANKARA, 2 — Çimento fabrika” #mele Ahmet Ağa sağ kolunu ine kavsine kaptırmıştır. Kavis in en ve kazaya sebep olan amele “eyin tevkif edilmiştir. de matbu olanların bir kısmın. ir. “Tahrip ve ta mei Celâl,, | bilhas | eri, sonra “Rüya,, , (Reddi re- ) Ve #nire gibi basılmış bir kaç İn İsimleri bile zikredilmiştir. | ni ise doğrudan salden alınma 'den teşekkül ediyor ve bü- İyi “ibi sevenler yahut onun ese» 'aha hiç bilmeyenler bu kısım ir haylı sahi- onun meşher sün mektubunun, meattecs- namı değil, fakat en mübim | ri vav u şikâyetnamede, Fu- İ Ahmet, yakalanacağını anlıyarak bu | Büyük edip bu Gardiyanlar Mahpusları kaçırtlıkları için tevkif edildiler MANİSA, 22 — Firarilerden mahküm Kocaoğlu buçuk seneye sabah hapishaneye gelmiş, teslim 'olmuşur. Mevkuflardan İbrahim de yakalanmıştır. Sekiz senelik mahkümlardan Şerif oğlu Muhsi de yakalanmıştır. MANISA, 21 — Koğuşlarda mu- tat yoklamaları icra etmediklerinden dolayı geçenki firara sebebiyet ver- miş olan hapishane gardiyanların. nın hepsine işten el çektirilmiştir. | Gardiyanlar tevkif edilmişlerdir... | l l | Torbalı kaymakamı İZMİR, 21 — Torbalı kay- makamı Hilmi Beye işten el çektirildi. mamış oldukları Namık Kemalin miz bu mektubunu okusalar seksı, istihzası ve kuvveti bir muhabbet ve hürmet duyarlardı. mektupta kendisni kalebentliğe mahlcüm eden istibdat idaresini tarih huzurunda bihakkin kepaztye çevirerek manevi ve ulvi bir intikam almış oluyor. İstibda dın süngüsüne karşi böyle siv kalem daba mühlik bir silâhtır, Zira bunun açtığı yara zamanın imtida- dınca işler. Muttasıl terzil edilmek istenen eski idarelerin aleyhindeki en kuvvetli vesikalar asıl böyle mua- sır bir kaç büyük edibin yazıları dır. Yalnız bu mektabu okumak için de bu kitabı ele almak değer. Sonra, Namık Kemalin. gazete İ bem de yoleular için tehlike olmağa İ hem hızlı gidiyor, hem de gelip İ rica ederiz. Bir haftadan sonra şöy- | Manisa tütün inhisarı MİLLİYET Vilâyette Ziraat Odası Faaliyetini tezyide karar ver Ziraat odası köylüye daha müfit olabilmek için faaliyetini tevsie karar vermiştir. Bundan başka on beş günde bir içtima eden ziraat odası da badema haftada bir toplanacak vr. Idare hey'eti Vilâyet idare hey'eti dün Vali Muavini Fazlı Beyin riya setinde toplanmıştır. Bu içi mada muhacirlerin iskân işleri ne vaki olan itirazları tetkik €- dilmiştir . Asma fidanı Bu sene Ziraat Vekâletinin asma fidanlığından bağcılara kısmen fidan tevzi edilmiştir. | Fakat talepler çok olduğun. dan gelecek sene fazla fidan tevzii için fidanlığın tevsii mü- karrerdir. Otobüsler Tehlikeli oluyorlar Taksim - Sarıyer arasında işleme. ğe başlayan otobüsler hem yollar, başlamışlardır. Esasen dar olan bu otobüsler fazla servis yolda geniş yapmak için çen taksi ve hususi otomobillere yol | vermiyorlar. Sonra bu ağır arabalar Yeniküyle Büyükdere arasındaki yolun yaşları- Bı simdiden sökmüşlerdir. İşittiğimize göre bu otobüsler Sarıyerden sonra Kilyosa da işleye- ceklermiş. Genişliği ancak bir oto mobilin geçeceği kadar olan ve pek çok virajı bulunan bu dör ve bozok ğe başların kazaların | yolda da otobüsler işli bu yaz pek çok ve feci vuku bulacağını şimdiden İeşlet mek kehanet sayılmaz. Belediyenin bu mühim ve hayati meseleye ehemmiyet vererek bu teh- ikeden bir an evvel uzaklaşılmasını le oldu, böyle oldu demek faide et- mez, —e— Devir muamelesi Lâğvedilen İstanbul zat maaşları | muhasebeciliğins ait maaş defterleri le masa evrakı mensup oldukları malmüdürlüklerine devredilmiştir.. Şimdi muhasebeciliğe ait hesabatın defterdarlığa devri için çalışılmakta dır. Bu daireden açığa çıkarılan me- murların haziran maaşlarının tediye emri gelmediğinden bu dairede de- vir işlerile meşgul olan memurler müşkül vaziytte kalmışlardır. Maaş- larının tediyesi için Maliye vekâletin den tediye beklenmektedir. Gelir gelmez derhal maaşları verile” cektir. Denizlide yağmurlar İZMİR 22 — Dün akşam Denizlide müthiş bir yağmur başladı. Bir çok evler su altında kal- dı. Yağmur seylâp halindedir. Şehirde umumi hayat intizamı- nı kaybetmiştir. Telgraf tele. MANİSA, 22 — Tü hisarı baş müdiriyeti te kalhedildi. Baş mi him B. Aydına nakledildi. wüçtehiti ve mori & lerile olmuştur. O muharrirliğe gar zetecilik başlamıştı ve ilk mensür eserleri makaleleridir. Bu makale parçaları okunmakla onun nasıl bi medeniyet vaızı olmuş olduğu görü liyor. Daha Asyai ve iptidai hite hayat hakkında bizim telâkkile rimizi neşreden bu makaleler bugün fikri kıymelerinden ziyade yazıldık ları zamanları ve kendi mubitlerini anlamak için okumağa değer. Namek Kemal ökuyucularına muttasıl va- tan, hürriyet ve garp medeniyeti mefhumlarmı tamim eder, aşılardı. | Jon tah | leyman Tevfik Bey mazı HAZİRAN KTM Mahkemede bayılınca davası kaldı Karar bir ay s Üçüncü ceza mahkemesi dün öğleden sonra mutat davalarla meşgul olduğu sıralarda- bir hâdise olmuş, maznunlardan Raziye isminde bir kadın istic- vap edildikten biraz sonra üze rine fenalık gelerek boylu bo- yunca yere serilmiş ve müthiş | çığlıklar koparmağa başlamış- tir. Hey'eti hâkime bu vaziyet karşısında mahkemeyi talik et | meğe mecbur olmuştur » Raziye evinde rakı kazanı bu Tunduğu için müskirat kaçakçı lığı ile maznundur ve mahke- meye bu ilk gelişi değildir. Ra- ziye kendisine sorulan süall mütemadiyen: — Bilmiyorum, o haberim yok! kabilinden cevaplar veri- yor, evinde rakı kazanı “ bulun- duğunu inkâr ediyordu. Sıra Müddei umuminin mütaleası- na gelmişti. Fakat buna vakit | Çolak Hayri mahke- kalmadan Raziye Hanım, otur | duğu iskemleden birdenbire a- şağı yuvarlandı. Bunun üzeri- ne mahkeme hey'eti emrile sa- tabibi âdli Hikmet B. tarafın- | dan muayene olundu. Hikmet Bey, maznunun sıh- bi vaziyeti muhakemesinin de- vamına mâni olacağına dair ra- | por verdiğinden Kadın hasta- Beye gönderileerk dava bir ay sonarya tehir edilmiştir . Son Posta davası An- karaya gönderildi Sabık iktisat vekili Edirne meb'usu Şakir BeyinSöposta ve Yarın gözeteleri sahip ve wes'ul müdürleri aleybine açtı- ğı hakaret davasına dün 2 inci ceza mahkemesinde devam e- dildi. Son posim sahipleri Se- lim Rağıp ve M. Zekeriya Bey- ler ve Yarın mes'ul müd Z an 8 fatile mahkemeye gelmişler. Davacı Şakir Bey namına veki- li Sadettin Ferit Bey hazır bu- | lunuyordu. Okunan dava evra- kına sazaran, Son posta ve Ya- rn aleyhinde açılmış başka da- valar mevcut olduğu anlaşıldı. Bunların tevbit edilip edilme- mesi fında davacı ve suçlu Maarijte Ilk mektep mezunları Bu sene İstanbul — vilâyeti dahilindeki ilk mekteplerden 4900 talebe mezun olmuştur. Bu mezunların yarısından faz- lası erkek talebedir. İlk mek- tep talebesinden hemen hepsi muvaffak olmuş, eylül imtihan larına pek az talebe kalmıştır. Şiledeki köy mektepleri Maarif müdürü Haydı lediye fen müdürü Ziya, daimi ümenden Avni Beylerle Na ye H. bugün, yeni (o yapılan köy mekteplerini teftiş için Şi- leye gideceklerdir. Müsamere Vefa mezunları yarın saat 4,30 da Darülbedeyi salonunda bir müsamere veerceklerdir. öyle bir şayan ile meşrediyordu kü bu | ziya gözleri kamaştırıyor ve rahları | isıtayordu, Sonra, Namık Kemalin eserleri içinden bir kaç vecize alınmıştır. Bu sözler içinde hâlâ bizi alâkadar edenleri, tekrarında fayda olanları, | canlıları var, Sonra, Namık Kemalin en meş- bur iki şiiri alınmıştır... Biri “Va veyla,, ki belki lisanı biraz bozuk | ve dikkatle bakılia, dünyada çok muvaffak olmuş manzumelerin de| bir çoğu gibi, manâsı müphem ve | tenkide karşı zaif bir manzumedir. Lâkin göz yaşları ile yazılmış gi Bütün bu yazılar hem galeyanlı bir | kalp, hem bir kültür mahsulüdür ve buğulu ve en hi ler gübi ti rek bir şiir, periiş ye edildi ve Raziye H. | 1931 onra verilecek | vekilleri mütaleslarına söyledi- ler. | Esas itibaricl her iki taraf ta | | tevhide taraftar görünüyorlar- | dı. Davacı vekili Yarın ve Son | | posta aleyhine ayrı ayrı dava açılmış olduğu halde, bunların | nasılsa bir tek iddianame ile mahkemeye sevkedildiklerini , davaların birleşmesini icap et- tiren bir sebep olmamakla be- raber, bunun hakkında verile- cek kararı mahkemenin salâhi Belediyede - Oteller Dört sınıf üzeri- ne ayrılacak | Otellerin dörde taksim edi- lerek ücretlerin o suretle tespi- ti perşembeden itibaren başla- yacatkır, Oteller mevkilerine göre dört sınıfa ayrılmışlardır. Fiatleri otelciler bizzat tesbit edecekler, belediye de tastik e- decektir. Ücreti gösteren lis- teler cumartesiden itibaren her otelde asılı bulunacaktır. Bü- tün otellerin esaı üzerinden tanzim edilecek listesi ve smıf- ları belediyede mahfuz buluna- €aktır. Otobüsler için durak | yerleri yetine terkettiğini söyledi. Mahkeme icabın: müzakere ederek kısmen Anakrada cere- yan eden bu davanın gene ayni | mahalde devamı muvafık olaca ğma karar verdi. Son posta a- | leyhindeki hakaret davasına | Ankarada devam edilmek üzre | evrakı mahalline gönderilecek | tir. meye gelmedi " e K İ İ | i Çolak Hoyri Birçok sabıkaları olan meş hur arabacılar kâhıyası firari | Çolak Hayrinin dün ikinci ce- za mahkemesinde muhakemesi yapılacaktı. Müb: koridor. da: “Çolak Hayri!” diye ba- gırdı. Maznunun gelmediği an laşılıyordu. Mahkeme, kendisi- nin zorla getirilmesi için polise tezkere yazılmasına karar ve. rerek muhakemeyi başka güne bıraktı. Çolak Hayri zabılaca ikamet senedine raptedilmiş bulunmaktadır. İnhisarlar Merhun tütünler Tütün inhisar idaresile bazı tütür tacirleri arasında banka- lara merhüm tütünlerin fiatle- ri üzerinde ihtilâf çıkmıştır. Tütün inhisar idaresi Hey'- eti vekilenin çıkardığı talimat- name abkâmından olarak, ban- kalara merhun tütünlerin mü- bayaasi için merhun tütünleri İ mauyene etmiştir. Fakat iş fi- j atin takarrür etmesine gelince, | ihti çıkmıştır. i Tütün inhisar idaresi verdi- i bedelin haddi lâyikında oldu ğu kanaatindedir. Halbuki tü- tün tacirleri bunun aksini iddia etmektedirler, Maamafih netice itibarile bir Şehir dahilinde son zaman- larda yeniden bir çok otobüs | servisleri ihdas edilmişt F | kat otobüsler hiç bir kay bi olmadan işledikleri için, bi: çok kaza olmaktadır. Bundan | sonra otobüsler için de tram- vaylarda olduğu gibi durak yer leri yapılacaktır. Otobüsler her yerde duramıyacaklar, müşteri de her yerde otobüs bekliyemi- yecektir. Bu suretle atlama ol- miyacağı için kazaların da önü ne geçilmiş olacaktır. Köpekler toplanıyor Son günlerde şehir dahilin- de dolaşan başı boş birçok kö- pekler görülmektedir. Belediye dün bir emir vererek, bu gibi köpeklerin sür'atle toplattırıl- masını bildirmiştir. Bazı ev kö- pekleri de tasmasız olaark de- laştıkları için bu yüzden böle- diye varidatı | azalmaktadır. 'Tasmasız ev köpekleri de ta- kip edilecektir. Fakir cenazeler Bu seneden itibaren beledi- yede fakirlere ilâç © parası ve teçhizi; tekfin masarifi ayrı ay- yı fasıllara oknulmuştur. Bundan sonra fakir cenaze- lerine daha çok yardım etmek mümkün olabilecektir. Bu fasıl | mezarlıklar müdülürğü bütçe- | sine ilhak edilmiştir. Yeni şehir hudutları Yeni şehir hududu kayma- | kamlıklara tamim edilerek, ba- dema masraf ve varidatin buna göre tanzim bildirilmiştir. Ay başında kada? muamelât yeni hudutlara göre tadil edil- miş olacaktır. Varidatı muhammineler Debhiliye vekâleti belediye- nin bütçesindeki varidatı mu- hamminelerine dair esbabı mu- cibelerini sormuş, izahat İste- miştir. Daimi encümen bu hu- susta esbabı mucibe hazırla” maktadır. Havaleler için bir tamim Kaymakamlıklar o şimdiye kadar bir tezkere ile havale is- temekte idiler. Belediye bir ta- mim göndererek, istenilecek havalelerin niçin istenildiğini, madde madde ta lere sarfedileceğini bildirmiştir İ bare: Narh Belediye ekmek narh komis itilâf şekli bulunabileceği mu- hakkak sddedilmekte. hat vermiş ve Ziya Paşanın Terkip ve Terci böndinden olduğu gibi on dan da'bir çok mısralar ve beyitler birer darbı mesel halinde “lisana geçmiştir. Sonra, “Akif Bey,, le “Gülnil İ piyeslerinden birer parça var. Ve ni hayet “Vatan yahut Silistire,, pi- yesi de kâmilen dercedilmiştir. Meş rutiyet mından sonra bu oyum o kadar alkışlar, | haykırışlar ve lezahürler arasında oynanıyordu ki insana sanki 1873 te Güllü Agop efendinin tiyatrosunda sahneye kon | duğu iki geceden sonra Sultan A yonu dün toplanarak ekmeği dokuz kuruşta, francalayı da falar oynanıyormuş hissini- veriyor du. Onu halk ayni ruh, ayni cuşiş ve heyecan ile seyrediyor, alkışlı yor ve adeta kendini de oyunun ec- zası meyanına kalbederek belki o- yundan daha ziyade meraka şayan ve heyecan verici bir manzara, bir eski zaman “halk,, 4 teşkil ediyor ve Namık Kemalin her cümlesile her hissine iştirak ediyordu. Hulâsa, biraz. karışık kalmış ve mademki bir emek sarfdiliyordu, cüz'i bir himmetle daha muntazam olması temin edilebilecek bü kitap da isbat ediyor ki Namık Kemalin hatırası aramızda canlı bir mevzu Darülfüni Bütçesi Otuz bin lira tasarruf edil Bütçeyi tevzin için bütçeden yüzde on tas pılarak 7,5 mil yon liranın te. mini zaruri gö rülmüştü, Bu meyanda 800 bin lira bütçe- si olan Darül fünundan da yüzde on kes- meğe karar ve. rilmiş ve bu hu susta izahat a- M. Hi; almmak üzere Darülfü min vekili Ankaraya dı mişti, Darülfünunda bi sene tatbika başlanacaj 80 bin lira tenzil edildi tirde baremin tatbikine görülememetkedir. N Hakkı B. Ankarada ike iş ve 80 va olan Darülfünun bü nısfından fazlası maaş nu, yüzde on ta larda değil, masraflard labileceğini izah etmişti Vekâlet bu noktayı letle temas etn rraf is | kabul etmiş ve umumi £ fat meyanında Darülfür çesinden yalnız yüzde 3 ği kabul etmiştir. Bu da lira tutmaktadır. Bu va tatbiki kabil cektir, Şimdi Darülfünu i gesi 770 bin lira olacaki Emin vekili Mustaf; kı B. vekâletle temas et zere bügün tekrar An Yunanlı bir yanke, kovuluyor Polis ikinci şube müd Alfred isminde Yunan sından bir do- suy landırıcıyı hu. | dut haricine te bit etmeğe ka- rar vermiştir. Alfred evvel | ce yankesici: likten 6 ay hapse mahküm olmuş, müdde- tini o bitirdik. 9 ten sonra emni. Asf: yeti umumiye nezareti bulunmak üzere tahliye mişti, Fakat daha tahliy. diği gün bir adamın 60 | çarpmıştır. Bunun üzerine Alfred dut haricine çıkarılması rür etmiştir. ANKARA, 22 — Ahimesi rında Elgazi köyünden Ism de biri, (16) yaşındaki kızı yini izale etmiştir. Bu ahlaks tevkif edilmiştir. on üç buçukta ipka etmit: et belediyeye müracaat yazın yapılacak bir dımını istemişlerdir. Bel bu hususta tahsisat olmi dirmiştir. Sporcular ka; ayrı bir çareyi hal bulma! re tetkikata başlamışlar irdir. Oteki de o meşhur “Kazide,, | cak bir kaç gecelik bir fasıla ile o- | İöpedik neşriyat serisinde int hi şair onda muhteşem bir kaç nasi- | Yun tekrar üçüncü ve dördüncü de- | miştir ve bu g lasik veya löpedik tabılarda tecviz olu cak bir noksanı var ki o da bl ve sevap cedvelinden mahru dur. Insan okurken düştüğü düdü bunsuz masıl izale *“Vuveylâ,, ve “Kaside, nin misra; bile vezni bozan bazı larla dizilmiştir. Böyle iken lup ta bir hata ve sevap ced lüzumu düşünülmediği anlal yor, Halbuki bu usulü yalnız larımız içinde mutlaka tatbik le de ikifa etmemeliyiz. İnşell mun yakın hir atide imecmu:l gazetelerimizde de tatbik olu 8 meşhur çikâyetnamesi gibi, | mi bir akalelerinden bir kaçı zikredilmiş | pek güzeldir. Namık Kemal üslü. Madi vatan aşkının Zin son zamanlarile meşrutiyetin bi- | dur. Eğer böyle olmazın tecrübeli | Du görürüz. Benim bir ümüdi: iha Çiy *. . ve ies >.