13 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

13 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

No:59 Yazan: M. Yavuz Korentte Kerme Hisar Kostantin türklerden aldığı ders- lerden de istifadeye çalışıyordu Edirne yangını, Yeniçerilerin isyanı ve (Buçak tepe) hâdisesi, İkinci Murad'ın Manisa'dan tekrar davet edil mesine ihtiyaç hâsıl etmi, İmperâtor, biribirini takip €- den bu iki haberi alınca canr sıkılmıştı. İkinci Murat gene sahneye mi çıkacak, gene idareyi eline mi alacaktı? “xs İkinci Murat (Manisa) da i- ken Bizans imperatorunun kar- deşi ve Mora despotu (Kostan- tin) fırsattan ade etmiş, sultan Murad'a ait bir çok yer- İeri almıştı. Bu esnada Pindos ehalisi Kostantin'in teşvikile Tsalya- ya hücum etmişlerdi. Kostantin, Türklerden ders almamıştı. Bir taraftan Tsal- ya'ya hücum ederken, diğer ta raftan da, Korent boğazındaki Kerme Hisar'ı tamir ettiriyor- du. Kostantin bu hisarı demir İseretli taşlarla yaptırdı. Hisa- rı beş tabya müdafaa ediyordu. Etrafında geniş ve (derin bir hendek vardı, Bu hendek ica- bında deniz suyu ile doldurula- biliyordu. Hendeğin bir (o ucu , bir ucu da Adalar deni- göndermişti. Kostantin, Türk topçuları- nin ateşile surların harap oldu gunu ve büyük gedikler uçldı- ördü Türklerin gösterdiği muci- zeler tevali ettikçe Bizans im- peratoru Yuanis nc yapacağını 5 bilmiyordu. Zaten kardeşi Kos tantin'e kaleyi müdafaa etmek ten bir faide memul olmadığını yazmıştı. Bu hâdise (Kostantin) için de bir ders olmuştu. İkinci Murat (Kerme Hisar) zaferi üzerine Edirneye gelmiş ti. Bizanslılar: Kostantin'in çılgınlığı bizim başımızı da yiyecek!” iyorlar ve Türkleri renci- de etmek istemiyorlardı. Kostantin Paleologos, İkin- | ci Murad'ın şiddeti karşısında, dahaletten başka çare olmadığı nı anladı. Sulh ricası için meş- hur muverrih Halkondilisi gön derdi. Bizans sarayı cevap bekler- ken, Sultan Murat, Halkondi- lis'i hapsettirmişti. Kostantin, İkinci Murad'ı büsbütün kızdırmamak için: “—Elçinin kabahati yoktur. Hukuk miebüibiieli 25 kişi dün | Hiç olmazsa Halkondili $ına ve ilmine hürmet ediniz!” Tarzında yazdığı mektubu bile göndermeğe cesaret ede medi. Aldığı yerleri iade ettiği gibi, her sene muayyen bir ver- gi vermeği kendisi için bahti- yarlık addetti. En ağır şartlara razı oldu. (Kerme Hisarı)ı bir daha yaptırmak şöyle dursun, Türk topundan kurtulan larını da kendi adamları İ trdı. Kostantin bu acı tecrübe | den sonra rahat nefes aldı. Kar deşi gibi, o da, Avrupa hüküm- darlarından bütün üdini kes ti, bir köşeye çeki! “— Türklere hücum etmek, yalçın kayalarla © çarpışma; benzer!” Diyerek, şehirde islahatla meşgul olmağa başladı. Zaten Yuanis Paleologos'- un da aklı başma gelmiş , Kyani is: — Türkü ezelim dedikçe canlandı ve büyüdü... o kadar büyüdü ki, haşmet ve satveti Avrupa hükümdarlarını / bile sindirdi. Artık,Türk'ün aleyhi. ne ne (Garp) tan bir ses geli- yor, ne de Papadan...” Demişti. İmperator meyustu. Siyaseti bıraktı. Mücadeleden kaçtı. Bütün silâhları mahzenlere yerleştirdi... ve tebaasını idare ile meşgul oldu. Bizans sarayında Türk dost- luğu etrafmda gittikçe artan bir temayül vardı Halk, bu temeyülün umumi sadaları yükseldikçe, Morada bir hükümdar gibi ( yaşayan (Kostantin) biraz daha küçül- düğünü hissediyordu. Kostantin, kendi kendine: “— Ben Yuanis'in yerinde olsam, Türkleri iğfale muvaf- fak olurduna Kardeşim Türk- lerden çok yılırış!,, Diyordu. Yuanis, küçük © kardeşinin gizli tasavvurlarma agâh olun ca kendisine şu haberi gönder. mişt '— Son aldığın dersten de mütenebbih olmadınsa, ben, se- nin Türklerden ikinci bir ders almana müsaade edemem, Se- nelerden beri Türklerin devam eden zaferi Bizanslıları hareket edemiyecek kadar uyuşturmuş- tur. Eğer Türklere karşı başmı kaldıracak olursan, sana yar. dımcı olarak bir fert bile gön- deremem !” Yunnis Palcologos (Bitmedi) Edirneye gittiler Hukuk fakültesi talebesinden 25 kişilik bir kafile dün akşımki trenle Edirneye gitmişlerdir. Talebe Edirnede bir hafta kalacak ve bu müddet zarfında erkek lisesinde misafir olacaklardır. Dahili moratoryom mu? Fransızlar da yardım için Almanyadan siyasi teminat koparmağa . çalışıyorlar Almanyada Endişe ” | Gazeteler Fransaya hü- cum etmeğe başladılar PARIS. 11 (A.A.) — Bugün çı- kan gazetelerin umumiyetle lisanla. rma doladıkları söz şudur: Fransa Almanyaya yardım etmek arzusundadır. Fakat teminat iste. mektedir. Matin gazetesi diyor ki: Fransız maliyecilerin beyanatma göre mademki Almanya acil mali yar dam talebinde bulunuyor kruvazör- ler inşa etmek, intikamperverane ve ya harpcuyane yahut Avusturya il mak suretile doğru bir harekette bu- lsnmuş olmiyor. Bunun için Fransa ya mali siyasi mahiyette teminat ve- rilmek lâzım gelir. Tahriri vahitlerle iş bitmez, Filiyata lüzum vardır. Al man nazırlarımın Paris'e gelmeleri her zamandan daha ziyade müstacel bir mahiyeti haizdir. Journal gazetesi bugünkü buhra- tin ruhi ve fenni çarelerden mürek- birleşmeğe kalk kep bir kombinezona lüzum göster- | diğini, bunlardan ruhi çarenin daha az ehemmiyeti haiz bir tedbir adde- dilemiyeceğini yazmaktadır. Mezkür gazete mütaleatma devamla diyor ki: Almanyanın mevcut muahedele- ve itirazları ve bunların yeniden tet- kikine matuf mücadeleleri, kargaşa- bik tehditleri cezri surette bertaraf edilmedikçe sermaye sahiplerine em niyet gelemez. Petit Parisien gazete si de şu sakırları yazıyor: Işin içine Almanya girdiği gibi yapılacak her ikzar muamelesinin te minata raptedilmesi icap eder. Çün- kü Almanyanın vaziyeti ve hareket tarzları sık sık endişeler uyandıracak bir surette değişmektedir. Alman” yadan istenecek bu temimat hem iltı sadi hem de siyasi mahiyette olma- lıdır. Yeni bir iflâs ihtimali earşesın. da kalan Brüning kabinesinin serma yenin Almanyadan kaçmasında asıl âmil olan müfrit fırkaları susturmak ve Almanyanın istikbaline İtimat u- yandırmak arzasunu £ ve cesaretini gösterip göstermiyeceğini şüphesiz yakında göceceğiz. Almanyada infial BERLİN, 11 FALA.) — Bu sabah- ki gazeteler, M. Luther'in Paris'te icra etmiş olduğu mülükatları pekte gizlemeğe Hizum görmedikleri bir endişe ile kaydetmektedir. Almanya ya kredi açılması için Fransanın si- yasi teminat istemesi meselesine hâ- buatında infisi tevlit etmiştir. Hattâ bizzat “Germania,, gazetesi bir (Santaj teşebbüsünden) bahset- mektedir. Gazeteler, bu yoldaki ilk teklifle. rin İngiltereden geldiğini kabul ve teslim etmekle beraber bilhassa Fran | > hücum eylemektedirler. M. Lüther ansızın Berline avdet ediyor ERLİN, 11 (A.A) — Paris'ten Bâle'a gitmesi mukarrer olan AL man bankası müdürü M. Luther'in ansızın Berlin'e avdeti Almanyadaki para vaziyetinin mütemadiyen fena- laşmasıma atfedilmektedir. Ecnebi dövizleri talebi de 50 milyon marka baliğ olmuştur. Alman bankası ma- lik bulunduğunu son kredileri de sarfettiğinden evrakı naktiye altın karşılığı nisbetini yüzde kırktan aşa- ğı indirmek mecburiyetinde bulunu- yor. Alman bankası heyeti umumi. yesinin yarın, M, Luther avdet eder etmez taplanacağı ve içtinap edilemi yecek bir hale gelen bu kararı fena ” piskolojil neticelerine rağmert vere İ ceği zannolunuyor. Fransanın külli yetli mikdarda kredi açılmasını AL map hükümeti tarafından muayyen meseleler hakkında siyasi teminat verilmesine vabeste kıldığı haberi Berlin'deki bedbiz rttarmştar, Meli mahafil bugünkü buhranın de- rinlik ve şümul itibarile 1923 deki buhrana faik olduğunu söyliyor. K- “edi verilmesi hususundaki müzake- imayişler yapmak | “HARİCİ HABERLER.. ahım mali vaziyeti çok had bir devreye girdi Müfritler Bir karışıklık mı çıkaracaklar? BERLİN 11 (A.A) — “Lokal Anzeiger” gazetesi yazdığı bir ma- kalede diyor ki: M, Brüning Alman Avusturya gümrük birliği ve kru. vazörler meselelerinde ecnebi tazyi- kine karşı koymıyacak olursa Al manyada iyi ve doğrü düşünenler hep birden başvekil aleyhine ayak” lanacaklardır. Bu takdirde kabinenin istifasına intizar etmek lâzım gelir. *Gazette Gönörale de L'Alimagne İ da kabinenin Fransız şartlarının ka- bulünü mutâzammın vesikayı imza: lamadan evvel sukut edeceğini yaz- maktadır. Heide'de bir hâdise HEİDE, 11 (A.A.) — Bir konfe- rans vermek için buraya gelen Rei- chstag reisi M, Löobe'nin muvasala tında bazı karşılıklar olmuştur. M. Locbe daha istasyondan çıkar ken sağ ve sol cenah müfritlerinin çıkardığı bunaltıcı gürültülerle kar- sılaşmıştar. İmparatorluk bayrağı ce miyeti âzası otrafında olduğu halde M. Losbe yoluna devam etmiş ve mütemadiyen müfritlerin hasmane avazeleri kendisini yakından takip etmiştir. Alay tam çarşı meydana | geldiği vakit arbede kopmuş ve bir | çok kimseler yaralanmıştır. Reiehs- ing reisi bir ey$ iticaya mecbur kal mış ve konferane salonuna ancak zabıta kuvretlerinin muvasalatı ü- zerine girebilmiştir. Konferanı esnasında hiç bir hâ- dise olmamıştır. Italyan sularında İngiliz zırhhları TİRYESTE, 11 (A.A.) — Devonshire ve Sussey isminde ki İngiliz kruvazörürleri bura- ya gelerek demirlemişlerdir. Royal Oak ismindeki tağiliz zırhlısı Siraküze limanında de- mirlemiştir. rat uzadığı takdirde bazı hâdiselerin vukuundan - korkulmaktadır. İhraç bankaları müdürleri arasında Bilet da toplanacak olan konferansın inu | yakkat bir sureti tesviye bulacağı ve İ kat'i itilâf beklemek imkânnen basıl İ olacağı ümit edilmektedir. 24 milyar lâzim BERLİN , 11 (A.A) — Alman hazinesini kurtarmak için zarari 0- lan ecnebi kredisi mikdarı 24 milyar İrank tahenim edilmektedir. Teslihat baksi BERLİN. 11 (A.A) — Vorwa €res gazetesi Alman hükümetinin İ tahdidi teslihat meselesinde cenura - İ ne bir teşebbüste bulunması lâzeim geldiğini yazıyor. Bu gazeteye naza tan Almanya'nın bahri programında kruvazör inşaatının Baltık denizinde ki Alman sahillerini müdafaa zaru- retinden ileri geldiği beyan edilmek tedir, “Deutschland, kruvazörü bugün denize indirilmiş bulunuyor. Bu kru- wazör Baltık denizinde bulunan harp gemilerinin en kavvetlisidir. Ve inşa | atı bitmek üzeredir. Şimdi Baltık de nizinde sulh ve müsalemetin yeni kruvazörler yapmaktan daha başka bir suretle yani. Baltık'ta vaziyeti müstakil bir halde bulunduracak bir itilâf tarikile elde edilebileceği söyle | nebilir. Alman teşebbüsünün Fransa ya luk edebilecek ciheti bu mem leketin Almanya tarafından inşasın dan vazgeşilecek 5 küçük kruvazö- re mukabil vücude getirmek tasav- runda bulunduğuğzarklı kruvazörün inşasından vaz göçmesini temine ma tuf olmalıdır M. Stimson Pariste Oradan Berline ve Londraya gidecek Mektep mü üdütleriğ 3 verdikleri kararlar Dünkü içtimada tedrisatın da ameli olabilmesi çareleri araştı NKARA, 12 (A.A.) — Lise ve muallim mektepleri $ dürleri vekâlet müsteşarı riyasetinde bugün öğleden e sonra toplanmışlar ve geç vakte kadar müzakerelerine etmişlerdir. Müzakereler | göstermekti Bugünkü içtimada nehari talebe ve görüşülmüş ve tedrisatın daha ziyade hi çok ehemmiyetli ve canlı safi proğramlar me yati ve ameli mesi çareleri araştırılmış ve müfit katarlar verilmiştir. Diğer taraftan teşkil olunan beş komisyon da muhtelif seleleri tetkik etmekte ve raporlarını hazırlamaktadır. misyonlar yarın öğleden evvel ticaret mektebinde ayri âj tima ederek mes Ticaret ve ANKARA, I2 (A.A) san'at mektepleri Bazı ilerine devam edeceklerdir. müdürleri ticaret mektepleri ve muallimleri 20 temmuzda Ankarada toplanacaklardır. ANKARA, 12 (A.A.) — Kız san'at, terzilik ve çiçek tepleri müdür ve mutahassr malarına devam etmektedirler. Polisler bisikletle rı bi lerdir. Erkek san'at mektepleri müdür ve mütal biti esıslari in, mesaileri seyahata çıktı MERSİN, 1! (A.A) — Mersini ziyaret etmek ve bir İ yüş yapmak maksadile İk ün Tarsus tarikile bir serkomisefi ikletli polisten mükkep bir zabıla mü Mersin zabıtası tarafından samimiyetle şılanarak kendi ine bir öğle ziyafeti verilmiştir. Mug'a'da zerriyat geçen seneye nispeten MUĞLA 12, (A.A) — Vilâyetin sahil mıntakalarında M. Stimson ROMA İl (A.A.) — Gazeteler Amerika hariciye nazırı M. Stümser | Sümson İtalya hariciye nazırile yap | tığı mülâkatların fevkalâde samimi | ve mucibi memnuniyet olduğunu ve bu mülâkatların çok halisane bir Gi. | ki cereyan ettiğini söylemiş ve demiştir ki: Bu mülâkatlar mucibi memmuniyettir ve burada işittikleri- in vazifemin ifasında bana çok yar damı olmuştur. M. Stmson, Roma'yı ve diğer 1- talyan şehirlerini ziyarete daha faz- la bir zaman sarfedemediğine tecr. süf etmiş ve bilhasan Venedi ret edemediğinden dolayı çok easir olduğunu möylemiştir. Yarn Romayı terkedecek ve çarşımbaya Paris'te olacaktır. Oradan M. Brü- ning ve diğer Alman nazırlarına mü İ lâki olmak üzere Berlin'e gidecektir. Nihayet Londraya uğrayacak ve ga- zetelerin intibama nazaran sulh ci- hadı denebilecek bu seyahatini ora. | da ntaç eyleyecektir. Çekoslovakyada bir resalet PRAĞ 11 A.A. - Meb'san mec lisi milli birlik namile vücu- olan faşist teşki- İ dan meb'us Staribny'nin teşrii | masuniyetinir refine, teşrii ma | lunmakla zan altına alınmış tır. Muhakemesi mahakimi a- diyede yapılacaktır. Hükümet mesele ile alâkadar buğday mahsulü harman ameliyatı bitmi tütün kırma ameliyatının nısfı ikmal edilmiştir. Bir çok Denk ameliyatına başlanmak üzeredir. Zeriyat geçen seneye ni fazladır. Darı mısır pamuk gibi zeriyatm neşvüneması iyi mektedir. Bu sene vilâyet dahilinde mektepsiz 50 köyde açılan un Amerikan gazetecilerine yaptığı | yar millet mekteplerinde 1259 kadın ve 3429 erkek talebe kısa beyanatı neşredilmektedir. M | dır. mekteplere fevkalâde rağbet amima Kt de Chambrun Moskova sefiri mi oluyor? PARIS, 11 A.A, — Petit Pari- sien gazetesi Fransanın Moskova se firi M, Herbette'e halef olmak üzere Fransa'nın Türkiye sefiri Kont de Chambrun, Dublin orta — elçisi M. Alphand ile M. Bargeten'un isimle. rini ileri sürmüştür. Bir şehir yarım saatte tahrip edilebiliyor DUNKEROUE, 11 (A.A.) — Dün akşam Dunkerguc ma- hevralarında hazır bulunmuş © ları ihtiyat zabitlerine hoparlör lerin verdikleri müthiş haber şu idiz “200.000 nüfuslu bir şehir, | yarım saatten az bir müddette tahrip edildi.,, Yapılan tecrübeler, sivil aha linin himayesi için pek çok öey ler yapılmış ise de daha yapı- lacak şeyler de kalmış olduğu nu göstermiştir . Fransız hava filosu- nun cevelânı BERLİN, II AA. — Al tay- yareden mürekkep bir Fransız hava filosu dün saat 13,45 de Helgoland'- sn şimalinde Sylt adasında İkâin Wes terland afakında uçmuştur. Tayyare. lerdeki Fransız kokartları o karadan seçilmiştir. olarak devlet (o mubayeatının kontrolü hakkında bir kanun lâyihası hazırlanmaktadır. Fransız düşmanlığı BERLİN, 1L A.A, — Çelik miğ ferliler, bir beyanname meşrederek Fransrz.Alman mukareneti siyadeti- ni takbih etmişlerdir. Çekirge hücumu TRİESTE, 11 A.A. — Goriç ha- valisinden gelen bir habere göre bu- radaki tarlalara musaliât olan çekir, geler ekinleri tahrip etmek üzere bu kanmaktadır. ALENİ TEŞEKKÜR Oğlumuz Ferdinin cenaze wera- simine iştirak etmek, çiçek gönder. mek ve taziyet telgarafları çekmek suretile tesellimize şitap lüllünü bizden esirgemiyen bilümum hatır- şinas zevata bizzat teşekkür etmek isterdik, kederlerimizle kendilerini fazla müteessir etmemek için mı terem gazetenizin tavassut ve delâz letlerile alenen takdimi teşekkürat eyleriz efendim. Süleyman Bsz 711: Nihat ve Nizâr Macaristandan Bir gazetecinin det alem seyahatı TOK1O. 11 (A.A) — gazetecisi “Sutemaru Şi bugün tayyare ile Tokio det etmiştir. Mümaileyh WE ve tayyare ile devri âlem hatini 36 gün ve 7 santta İ eylemiştir. Mumaileyh O dan geçen haziranın al hareket etmiştir. Forain öldü PARİS, 12 (A.A.) — ğı mizahi resimlerle maruf! rain ölmüştür. Cenevre ban CENEVRE, 11 A.A, — Gi bankası, gişelerini kapamıştır. Silâhsız işgal OSLO. 11 (A.A.) — veç hükümeti o şark kısmını yani bu tin 752/40, ve 719/30, mali dereleri arasmdaki nı resmen işgal etmiştir. Hava faciaları CEZAYİR 11 (A.A) zayir'den Fas'a gitmekte ve miralay Reillemin i de bulunan hava filosuna #f gö sup bir tayyare Fas'tan Dün şehrimize gelen Macar gençleri Macar Darülfünun talebesinden kırk kişilik bir | kafil&, şehrimize gelmiştir. Talebe şehrimizin şayânı temaşa m ni gezecek ve bir hafta sonra avdet edecektir.