28 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

28 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

uyumcular ve banka MLonomi İumurta tacirleri ofis- İ te toplanıyorlar. Küksel konferansında müdafaa ilecek olan tezimiz görüşülecek , İhracat ofisi yumurta ta- | rini ve bu işle alâkadar 3 ağustos pazartesi büyük bir fiçtimaz da- etmiştir. umurtaların damğalan- hakkında mayısta Ro- taplanan beynelmilel ransın hazırladığı mu- Projesi yakında Brük- Vi “nferansında kat'i şek- 51 alacaktır. Hükömetimi- Pe iştirak edeceği bu kon- müzakere edilecek memleketimiz için ba- ehemmiyeti haizdir. alâkadar tacirlerin ede müdafaa edile- temiz etrafında mutala- almak üzere bu içti özüm görmüştür. lar yeniden şilep- er kiralıyorlar N malümata mazaren hükümeti İtalya seyrise- acentasile yaptığı son ig m sonra Karadeniz inlarından 125,000 ton tahmil etmek üzere den şilepler isticarına bir konturat imza atmiş- di. da meclisinde ya- rınki içtima İcâret odası meclisi yarın on beşte toplanacaktır. İçtimada 931 oda bütçe- h ““kütöpahe “ maddesine olunan 500 lira hakkında Hiletten gelen tezkere oku- kır, Bundan başka Bal- memleketleri birliği tinin mesai ve faal'yeti alâhsdar olmak özere bir isyon teşkili hakkındaki DİM SL ELİZ p İlâtlı satışlar hakkındaki heyeti kararı bir defa tetkik edilecektir. pundan maada hububat ve © tahririnin mana ve lü hakkında hazırlanan Tâpor tetkik edilecektir. Imanyada vaziyet tabiileşiyor len malümata hazaran, Yada buhran temamen Olmuş addedilemezse de imal şekle doğru gitmek- A ARE. Sutaa”. “ hassa hububat piyasası ar normal şeklini almıştır. Mt yeni işlerde fazla bir yeni bir tenezzüle ma- kalmıştır. hran ban piyasasında değil, bü- vrupa piyasalarında da ermiştir. ondra ve Pariste emniyeti il bizim imlâmezin, şöyle ba surette olsun O göstermek ildir. Hem niçin “ limaniğ- ilim değil! Fransızlar “anı da den söylerler, naat kütüphanesi, alkışlıyabil- E Sok arzu ettiğimiz ve seneler *i gevşemiyen bir fanliyet gös » Ecnebi dillerinden Türkçe- hassa mektep talebesi için çok ve hiç te pahalı addolunmiya “eb löyatları, bir takım ilmi ve i eserler neşredi; har'nın riyas ç iyatçıları tarafından yazılmış 0- Tait& de Tsyeaologiğ yi Türkçe cüme ettiriyor. Ben, doğrusu, hür eserin aslını da okuma- Se Türkçesini de okumağa mi- Yok. Yalmz mütercimin Mu- vubiyat usulleri (1) diye çıkar “iz için yazdığı küçük mukad- (başlarken) göz gezdirdim. tekrar tesis için çareler bu- lunduğu ümit edilmektedir. Yerli mallar sergisinde inşaata başlandı 11 Ağustos içinde yerli mallar sergisine iştirak ede- cek fabrikalara eşyalarını teş hir için Galatasaray lisesi alt kat salon ve koridorla- rında yerleri temamen tevzi edilmiştir. Sergide dünden itibaren inşanta başlanmıştır. Bu in şaet 7 ağustosa kadar İtmam edilmiş olacaktır. Alman bankalarının vaziyeti iyidir Dünkü sabah ve akşam gazetelerinden bazıları şeh- rimizdeki Alman bankaları:- dan Doyçe bank ve Doyçe oryent bankın tatili tediyat edeceğini yazmakta idiler. Bu bankalar bhukümeti- £ müzakere edilecek ve | Yet yoktur. Bütün mad- | Almanyadaki | mizin nakti yardım ve müza- beretile vaziyetlerini tama- men kurtarmış olduklarından, böyle bir hale ihtimal veril- memektedir. Esasen alâkadar zevat bu haberi tamamen tekzip et- mektedirler. RL NE Kambiyo Borsası isterim 1030,00 | Kuron 15,80, Dolar 047.18) Şillng3,35,62,80 Frank 12,03,50| Pezeta 5/24, Üret | 400,50)R- mark 1,97,75 1,00, FrankB. 3,87,50|Zloti Drahımi 36,40, Frank İ. 2,4175 akan kei Leva 65, » Lez Florin! 16.87.50) Alm Mecidiye Banknot Çervoneç 1088 9ıs, wi İbö, Bora | harici | Esham ve Tahvilâtın nevi İstikrazı dahili 40,50 Düyunu muvahhide 68, İkramiyeli Demiryolları — 3,50 Aidat vermeyen doktorlar Etbba odasına kaydolunma- mış ve aidatmı vermemiş olan doktorlar, diş tabipleri ve ecza cılar haysiyet divana verile- *| ceklerdir. Maamafih oda bu | doktorlara on beş gün daha mühlet verecektir. a Aynı zamanda adreslerini değiştirdikleri halde odaya ma lümat vermemiş azanm diplo- ma numaralarına nazaran ha- len bulundukları yerler vekâ- letten sorulacaktır. a) baka ül. e Enerin mukadömesi Tb. Ri, bot'yn aittir.,, Bu Mukaddimede Rba hu yor demektir, değilmi?Hayırsmüter- 'cim © mukaddimeyi Ribot'nun yaz- nı söylemek ister. Kendi makam- ve ". kadar yanlış ifade eden ada mın tercümesine nasıl inanabilirim. Cemil Sena B., çalışkan ve değer- li bir gençtir; böyle şeylere dikkat etmeli, Bir de oldukça uzun bir Es- “tetik yazmış; bunu okuyup bu sü- tönlarda mevzuu bahis — edeceğim; inşaallah anlaşılır bir şeydir. Kanaat phanesi bunlardan başlın bir de “Resimli ansiklopedik peşriyat serisi, , ismi altında bir ta- kım kitaplar neşrediyor. Güzel bir fikir iyi bir vulgarisation işi olabilir di. Bu Koleksiyonda Ahmet Refik Bey hocamızın ve en Avrupalı adam larımızdan biri olan Halil Etem Be- yinkiler gibi haymetli eserler var; | kavside y İ gisi | mıktarın yüzde beşe indiril- MİLLİYE Belediyede. Otel, Lokanta, | Barlar Talimatname ay s0- nunda tatbik edilecek Lokanta, bar, sinema mey hane, otel ve emsali gibi yer lerin sınıflara ayırılarak ona göre fiatlarının tefriki hak- kındaki talimatname makam tarafından tasdik edilerek tatbik edilmek üzere, iktisat müdürlüğüne iade edilmiştir. Sıhhiye müdürlüğü talimat namenin tatbiki için lâzım gelen formal ihzara baş- İamıştır. Talimatname 1 ağus- tostan itibarcu tatbik edile- cektir. Tatbikatı müteakip alâkadar her müessese tali- matnameye göre tespit edilen fiat cetvelini umumi mahal- lerin iç tarafına asmağa mec- bur olacak ve ona göre müş- teriden para alabilecektir. Mağşuş şerbetler Belediye dün ari alarak bütün şerbetçi ve sucuları teftiş ettirmiştir. Teftişat şeh rin mubtelif mıntakalarında yapılmıştır. Neticede bir çok şerbet ve” limonatacıların mağşuş mal sattıkları anlaşılmış ve haklarında zabıt tutulmuştur. Ekmek narhı Bu hafta ekmek narhı 8 francala 13 kuruş olarak tespit edilmiştir... Beş senelik imar programı Belediyenin beş senelik imar programının tatbiki için gelecek şehir mutahassısının celbi bütçe zarureti dolayi- sile gelecek seneye kalmıştır. Raylar teftiş edildi Tramvay raylarının fenni teftiş ve muayenesi belediye | mühendisleri tarafından Be- yoğlu cihetinde" ikmal edil- miş ve İamiride yapılinişter. İstanbul ciheti raylarının da | iamirine ağustos başında baş İmnacaktır. Bu meyanda fen fakültesi © önündeki tramvay olacaktır. Burada lâzım istimlakât ikmal edilmiştir. Tenvirat vergisi Elektrik, hava gazı gibi tenvirat »vasıtalarından hü- kümet yüzde on istihlâk ver- alıyordu. — Ahiren bu mesi B. M. Meclisi tarafıdan kabul edilmişti. Belediye bu hususu tetkike başlamıştır. Elektrik ücretlerinin bir mık- tarı tenzil edilmesi lâzım ge- leceği anlaşılmıştır. Bu tenzi- lâtm kilovat başına 35 para olacağı anlaşı'maktadır. Etıbba odasında: altı aylık içtima Etibba odası heyeti umumi- yesi eski Türkocağı binasında cuma günü saat 14 te ilk altı aylık içtimamı aktedecektir. Bu içtimada altı aylık faaliyet raporu ile hesap raporu tetkik ve odaya ait diğer (o meseleler müzakere edilecektir . Heyeti idare perşembe günü ayrıca bir içtima yapacaktır. de yine bu koleksiyona giriyor.Halil Etem Bey ile Kemalettin Şükrü Bey nasıl bir araya getirilir? Zeki ve zevk sahibi bir adam olan İlyas Bey, bunu nasıl takdir etmiyor? Kemalettin Şülrü Beyin Namık Kemalinden bu sütünlarda Abdul. hak Şinasi bahsetmişti. O kitap, fev kalâde nazik ve kimseyi | incitmek istemiyen Abdulhak Şinasiyi bile gileden çıkarmıştı. Ben Tevfik Fikrete bir göz ger dirdim. Fikretin kitaplarını bulmak hayli müşkül; Rübabışikeste şimdi zannederim on liraya satılıyor. Ke- malettin Şükrü Bey kitabin yarı sından fazlasını şairin eserlerile dol. durmuş. Memnun olmuştum; hiç ol mazza kendi yazdığı sayfalar tutkal la yapıştırılıp Fikretin gürleri oku- nur diyordum, Az kaldı bunun için © kitabı ders verdiğim mektepteki ço cuklara tavsiye edecektim. Fakat K. Şükrü Bey, Fikretin şürlerini de (1) Muharri SALI 28 TEMMUZ. alar altın kacakçılığı mı yapıyorlar ? dıe a Şaka derken üçer ay hapse mahküm oldular Arkadaşlarının evinden gramo- fonu şaka.. diye mi asrmışlar? Maznunlar Osmaniye kö- yünden iki ahbap çavuş: Sa- Iahaddiele Mustnfa.. Mahke- me huzuruna iki jandarma | refakatinde çıkarıldılar. Tek- lifsiz görüştükleri. bir arka- daşlarınn evinden gramolo- nunu aşırmakla maznun ok Gukları anlaşıldı. Salahaddin cürmünü bir türlü itirafa yanaşmadı, in- | kâra da cesaret edemedi. — Biz öyle şey etmedi ki.. Zaten şey etseydik şey olurduk.. kabilinden manasız lâflar söyledi. Mustafaya gelince, o daba işin içinden çıkmak istedi. Reis serdu: — Nasıl şaka ettiniz. Böy- le şaka olur mu hiç? Eliniz- de gramofon makinesi ka- çarken yakayı ele vermişsi — Efendim, dedim ya, $8- ka.. Her zaman biribirimize böyle şakalar yaparız. Mahkeme icabimı düşündü ve cürmü sabit görerek maz- nunları üçer ay hapse mah- küm et Hapishanede”cinayet MANISA, 26 —Hapishane- de kanlı bir hâdiğeroldu.. Tam saat beşte mevkuflar arasmda bir kavga çıktı. Neticede mev- | kuflardan biri öldü, birinin de gözü çıktı, Dödrt te yaralı var dir. * Harmanda yangın BURSA 27 — Dün Karabal çık köyünde muhtar Recep a- | ğanın harmanı | tututmuş, üç yüz kileden fazla ekin bir ham lede yanıp kül olmuştur. Alev | leri gören Recep sağa derhal | harman yerine koşmuş ve sön- | dürme çareleri ararken Salim is minde bir delikanlıy! ateşler arasmda görünce Yangını bu adamin çıkarmış olmasından şüphelenerek tabancasını çe- kince Salime ateş etmiştir. Sa- lim kabahatli olmadığını ve a. teşi söndürmeğe geldiğini söy leyince Recep ağa jandarma. ya müracaat etmiş Ve işi anlat mıştır. Zabıta, Salimin masum olduğunu anlamış ve gareze bi nacn yangın çıkaran diğer iki köylüyü yakalamıştır. Salimi yaraladığı için mublar Recep ağa da tevkif edilmiş | Bir manzumede © “kesel - muğfel, diye kafiyelenen iki mısraı var, “muğfel,i © becerememiş, «muğfül,, okumuş; fakat kafiyeden haberi var, binaenaleyh “kesel,de «kesil» olmuş. (5.151) Temörlenk hayli kötü bir türk çe ile yazılmış olmasına rağmen fena değil. İçinde bir çokta resimler var, Doğrusu hiç okumayıp onlara bak. mak daha hayırlı. Bu vulgarisatien kitaplarına gok itins etmek lâzımdır. Onları mektep çocuklar, yani ilmi eserleri yarınki müşterileri okuyacak .Şimdi den ellerine güzel, hatasız , uslübu güzel kitaplar vermeliki okumağı sevsinler Falih Rıfkının kitabı ve geçen haf 7 K, Şükrü (Kanaat) (2) Mülercimi: Nedisi Vafık (Ka- mast) € i reket eden bir kamyon Bıldırcın davası Bıldırcın mecmuası aley- hindeki müstehcen neşriyat davasının mubakemesine dün devam edilmiş ve mide umumi iddiasını serdeder:k mezkür gazete mes'u: müdü- rünün tayini cezasını istemiş- tir. Muhakeme, müdafaa ve karar için başka bir güne İ kalmıştır. Katil Hac: Sabık — Musul © meb'usu Nuri Beyi öldüren arnavut Hacı hakkında Ağırceza maf- kemesince verilen 12,5 sene- lik mahkümiyet kaaarı Müd- deismumilikçe temyiz edilmiş tir. İdiz makamı Hacı hak- kında idamı müstelzim olan (450) inci maddenin tatbiki- ni istemişti. Üç ay hapis Sirkecide misafir indiği bir otölden otel sahi- bine ait mücevher ve parâ- ları çalmakla mazmun gardö- fren İbrahim,ceza mahkeme- since üç ay hapse mahküm olarak olmuştur. Sevdiği kızı öldürdü Torbalının Arabacı köyün- den Hasan Ali işminde biri Ha lil efendi narında bir zatın kr zını sevmiş. Aşkını anlatmış, yüz bulamayınca kızı kaçırma- ğa karar vermiştir. Kız bir gün tarlada çalışır. ken Hasan gelsrek kizi kaçır. mak istemiş ve kardeşi mâni © lunca bir boğuşma başlamış- tır. Bu aralık Hasan mağlüp olacağını ve kızı elde edemiye ceğini anlayınca, © tabancasını çıkararak kızı beyninden vur. muş ve öldürmüştür. İzmir yolunda haydutlar Tepeköyünden İzmire ha- perşembe günü üç ki sellâh bir haydut çetesi tara- fından çevrilmiş vs şoför mu- mü- / avini Bayram göğsünden kur- şunla ağır surette yaralanmış. tır, Ayni gece içinde 23 yolcu bulunan bir kamyon daha çev rilmiş ve yolcuların elleri ları bağlanarak çukura atılmış lar ve üzerlerinde bulunan 400 liraları alınmıştır. Şakilerin hü viyetleri tesbit edilmiştir. ta onunhakkıda yazdığım müsahabe yi tekrar okudum.Hatırıma bazı şey ler gedi. Bunları arasıra böyle yazı inin sonuna ilâve edeceğim. Demokrasinin zaferi. — Demok- rasi aleyhindeki gençler, kendileri. nin onun eseri olduğunu bilmem farketmiyorlar mi? Demokrasi ne demektir? Bir millet efradının hep- sinin (bittabi yaş ve bazı memleket lerde cins farkı gözetilerek), hür o- larak ve müsavi şerait © dahilinde memleketin idaresine | bilfül veya muayen zamanlarda reyleri bildir. mek suretile iştirak etmesi * Bunun neticesi olarak ekseriyetin memle- ket mukadderatına bükim olması ve ekseriyetin © kanaati değişince, rejimin değil, rejimde tutulan yo. lan da değişmesi. Amerikada böyle; geçen | Koşular cuma | Günü başlıyor | Bu haftaki koşulara | elliye yakın l hayvan iştirak edecek | Yazlık at yarışlarına bu cu- ma günü saat 14,5 te Veli Efen di çayırında başlanacaktır. Ya- rışa iştirak edecek hayvanla- rın kayıt muameleleri baytar müdiriyetinde yapılmaktadır. Handikap koşusuna iştirak edecek atların kayıt muamele- si hitam bulmuştur. Bu hafta elliye yakın hayvan yarışlara iş k edeceği tahmin edilmekte dir. Dördüncü handikaba altı İngili zatı kaydolunmuştur. Be şinci handikaba Arap ve yerli atlardan 1) hayvan kaydolun- muştur, Bundan başka ikinci koşu i- çin 10 hayvan kaydolunmuştur Bu atlar şimdiye kadar Türki- yede yapılan yarışlara iştirak etmemiş atlardır ki, bunlardan iki at meraklılarından Prens | Halim Beye, Suphi Paşa- | ye, biri de İş ası müdiri u- mumisi ve İzmir meb'usu Ce- Il Beye aittir. Islah encümeni bu sene yal- arın teknik kısmile ğa karar verdiği ci hetle bahsi müştereklerle bilet işleri bir müteahhide (havale edilmiştir. Bu seneki yarışların geçen senekinden daha mükem | mel olması için âzami a gös terilmektedir. Veli Efendi çayırında koşü- | lar şu suretle yapılacaktır: Birinci koşu (satış koşusu) “Bu koşuya iştirak eden tay ların her biri biner liraya satı- lıktır., Üç yaşındaki yerli ve arap er işi taylara mahsustur. 300 liradır. Birinciye: 200 lira, ikinciye 75 lira, üçüncüye 25 liradır. Duhuliyesi 3 liradır. Siklet: 56 kilodur. Mesafesi: 1200 metredir. İkinci koşu Üç ve daha yukarı yaşta ve 1931 senesi zarfında kazandığı ikramiyeler ydkünu 1500 lirayı doldurmeyan balis kan İngiliz at ve kısraklara mahsustur. i: 400 Biradır. Birinciye 300 iri il 75 lira, üçüncüye 25 Dubuliyesi : 4 iradı Siklet: Üç yaşmdakiler 55 ki lo,.dört ve daha yukarı yaşta- kiler altmış kilo taşıyacaklar. dır. Mesafesi: 1600 metredir. Üçüncü koşu Dört ve daha yukarı yaşta ve 1931 senesi zarfında hiç koşu kazanmamış yerli ve arap at ve kısraklara mahsustur. İkramiyesi: 250 dir. Birinciye 15 lira, ikinciye 75 lira, üçüncüye 25 liradır. Duhuliyesi; 2,5 liradır. Siklet: 4 yaşındakiler 58 ki. lo, beş ve daha yukarı yaştaki ler zltmış kilo taşıyacaklardır. Mesafesi: 1200 metredir. Dördüncü koşu ( Handikap) Üç ve daha yukarı yaştaki ha liskan İngiliz at ve kısraklara mahsustur. İkramiyesi 500 liradır. Birinciye: 400 liradan mzada bu koşuya giren hayvanlar i- fırka, dört sene müddetle memleke te hâkim. Fransa'da akalliyetin mü rakabe, irşat ve tenkit hakkı biraz daha fazla; fakat netice aşağı yuka rı bir, Fakat bugünkü demokrasinin, ya mi 1879 ibtil tesis etti; asıl prensip herkesin devletin idaresine iştirekidir, Demokrasiye aleyhtar © lan gençler de bu premsipe, ister is- temez, tabi oluyor. Maurras, Fa- şistlerden ve Bolşeviklerden daha açıkça, 1879 prensiplerini yıkmak iş tiyer; o fakt e Politigue d'a- bord, diyor; siyaseti, yani devlet umurunun idaresini, her şeyin meb- dei olarak görüyor. Etrafına top- landığı gençleri her şeyden “evvel siyaset sahasında bir fikir sahibi ol mağa davet ediyor. Sağ tarafta böy Te; fakat bundan farklı değil | Vilâyelte angi Emlâk? Etabli Rumlara iade edilecek emlâk.. Büyük Millet meclisinden çıkan son kanunlar meyanın- da etabli olduğu bilâhara tesbit edilen ve fakat evvel- ce tefviz veya temlik edilmiş olan emlâkin iades! hakkında yeni 'bir katin çıkmıştır” Bazı mübadiller bu kanı- non bütün Rum emlâkine şa- mil olduğunu zannederek te- lâşa düşmüşlerdir. Halbuki, kanun son Türk- Yunan mübadele itilâfname- sinin bazı kisımlarının tatbi- kinina ait olup ancak İstan- bul Belediye hududundaki emlâke dairdir.. Bu da vilâ- yetten aldığınız malümata nazaran çok mikdarda de- ğildir. İstanbul haricindeki em'âk takas muamelesine ta- bi olduğundan kanunun şü- mu'ü haricindedir. Maaş vaktinde verilecek Maaşın vaktinde verilemi- yeceği hakkında bir şayia çıkmıştır. Defterdarlıktan yap tığımız tahkikata göre maaş vaktinde verilecektir. Altın kaçakçılığı Gümrük teftiş hey'eti tahkikat yapıyor Son zamanlarda bazı Wei er memleketimizden külii- yetli mikdarda altının külçe ha linde harice çıkarıldığını iddia etmektedirler. Anw” işin gari bi bu kaçakçılığa bazı ecnebi bankaların tavassut ettikleri id diasıdır. Komisyoncular cemi- yeti reisi de bu kaçakçılığı te- yit etmekte ve bu kaçakçılığın senelerden beri devam ettiğini ilâve etmektedir. Bu hususta dün gümrük baş müdürü Seyfi Beyin malümatı- pa müracaat ettik. Seyfi Bey sadece: — Böyle bir iddia var, fakat bu yolda bir kaçakçılık tesbit etmedik demiştir. ” Bizim yaptığımız hususi tet kikata nazaran gümrük heyeti teftişiyesi bu mesele üzerinde ehemmiyetle tetkikat yapmak» tadır. Ticaret odası kongresi ANKARA, 27 — Ticaret o rı kongresinin eylülde An- İn içtimaa daveti mukar- rerdir, mam anana ayal çin verilen duhuliye ücretleri- nin mecmuu, İkinciye: 75 lira, üçüncüye 25 liradı Duhuliyesi: Beş liradır. Mesafesi: 2000 metredir Beşinci koşu (Handikap) Dört ve daha yukarı yaştaki yerli ve arap at ve kısraklara mahsustur. İkramiyesi 400 liradır. Birinciye: 300 lira, ikinciye 75 lira, üçüncüye 25 liradır. Dubuliye 4 liradır. Mesafesi: 1800 metredir. tigve dabord,, biribirinden başka şeyler değildir; ikisi de “Social d'a- bord,, » çıkar. Binaenaleyh demokrasi, aleyhtar- ları da kendisinin baş prensipini ka bul ettiği için, tamartile muzaffer. dir. Fransrz ihtilâl olmasaydı bu gençlerin çoğu şimdi sadece birer #air, romancı, v.s. olurlardı. Onları birer sınıf adamı, milliyetperver ya pan, basılı siyasi bir fırkaya mal € den ruhu, Hukuku beşer beyanna- meri aşıladı. Zefer amma doğrusu garip bir ya fer. Adamlarına verdiği silâh ken dine çevriliyor. Her fikirde, dikkat edilirse, ken- dini mahvedecek cereyan esasi bu dumur,