10 Ağustos 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

10 Ağustos 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

i Ekonomi Ticaret odasında bir içtima sebep Fransa “ümetinin Türk konservele- çin yeni ittihaz ettiği bir ka- ir. Bu karar mucibince ba- Fransa'ya ithal edilecek ürk könservelerinin kutuları nde “La Türgui” kelimesi rtma olarak bulunacaktır. Bu karar Türk konserveci - dinin lehine ve onun şö Xseltecek mahiyette bulum- kle beraber bir noktadan | servecilerin itirazını mucip haktadır: Konservecilerin &- oldukça mühim bir stok ve tabii bu kutular Fran 4? hülümetinin koyduğu şar- gun değildir. Bu itibarla : eciler ellerindeki sto- 9 sarfı için bu kararın tatbi- nin biraz tehiri taraftarıdır- Bugünkü içtimada bu mese- © kat'i bir karara raptedilecek Pİ Sebze ve meyve ihracı İhracat ofisi memlekete bü- | Darülfünun takımı bugün at üçde Rusyaya müteveci- a el ediyor. Takım bu- tün buradan hareket edecek, iusyada maçlarını yaptıktan Sara 31 ağustosta oradan dö- ek ve 2 eylül de İstanbulda olacaktır. Bu tarihlere göre bu ahat 20 gün kadar sürecek tir, Uv Müğüm takım kaptanı mları söyledi: 5 nı, | Bugün hareket ediyo- m Yalnız maalesef takımar- VZ çok kuvvetsiz gidiyor, en #İa güvendiğimiz oyuncuları- > kafi trak edemiyor- elâ Nihat, Fikret, Bür- Mithat gibi. | * ba U Oyuncular takımımızın mmiği mesabesindedir. my poza başka bir zajf molta- Me > fazla ve müfit ire NR yapamadan gidiyoruz. Çünkü hava çok sıcaktı lâyiki- azırlanamadık. Yağ, İâamafih bütün © bunlers men orada galip (o gelmeğe Yapacağız. Rus takımlarının dö tini bilmiyorum. Yalnız sene evvel Ankaraya £9- ia Ra illi takımı oldukça Yap, etli idi. Rusyada üç maç Hayetiiziyerleri de şunlardır: Tiç Moskova, Leningrat. tik de de bir maç yapacak- taş, ncak seyahatın byme ve öy, miz pzk anform olmama ; 20, özünden bu maçtan sarfına- irak Bakalım netice ne 0- da, biz elimizden geldiği ka- R Salışacağız. M.Ö. “Syaya gidecek fut- bolcuları davet Kafile reisliğinden: yaya gidecek arkadaşla” la 'zün nihayet saat (üçte Kalay Yolcu salonunda hazır Malarını rica ederim. Taip Servet 24 saatte Mabpir aaa Eransiz ide kendisile görüş” Zeki Bey Polis İstanbul konservecileri ya: | yük ka onserveciler bugün | Geldi toplanıyorlar. #ransızların ittihaz ettikleri karar aleyhimize İ r çıkıyor? bir servet temin ( edeceği muhakkak ğe ve sebze, mey ve çabuk bozulan yada ihracı hakkında esaslı tetkikat yapmaktadır. Ofis en lini tesbit için mıştır, Dünyaca meşhur olan Türk meyve ve sebzelerini ka- ra ve deniz tarikile ihraç için şimdiye kadar Ofise müteaddit müracaatler vaki olmuştur. İhracat ofisi bütün Ticaret odalarından senevi ne miktar hangi cinslerden yaş meyve Ni sebze ihraç edebileceklerini sormuştur. Bu suretle mecmuu ihracatımız tesbit edilmiş ola - cak ve buna göre vasıta temin edilecektir. İlk incir mahsulü mi Gelen malümata (nazaran Aydın'dan ilk incir mahsulü bu ay ortalarında İzmir'e gön- derilecektir. Bu sene Ege iktısat mınta- kasmda incir rekoltesi iyi bir gidiyor Maelesef bazı kuvvetli elemanlar iştirak edemiyorlar motosikletçilerinden Bernard , dün sabah Paris'ten hareket e- derek ayni günün gecesi Mad- rit'e gelmiş ve bu mesafeyi 24 saatten az bir zaman zarfında katetmiştir. m — Ziraat Bankası Köylüden para yerine buğdayı nasıl alıyor? Ziraat Bankası köylünün borelarına mukabil buğday al mak için ihzarata devam et- İ mektedir. Aldığımız malümata İ nazaran bonka buğday topla" ma merkezlerini tayin ile meş güldür. Bankanın bu husustaki ha- kiki vaziyeti tenvir için bir teb liğ neşretmesi istenmekte ise de henüz işin filiyat sahasına intikal etmiş olmaması ve ban- ka memurları buğday çiftçisi ile doğrudan doğruya temas €- deceklerinden böyle bir tebliğe ü örü edir. Tözüm görülmemekt: ii Talebe terezzühü Yüksek muallim “e i dün bir deniz tenezzü galebee taşlardır Tenezzühe bir ik muallimler de iştirak et- Eaişler çok samimi bir gün && girilmiştir. e ae ; Küçük Haberler Edirne valisi li isi Emin Bey iki ay my larak. itirbat Sek üzere Gelibolu'ya gitmiş tir. 7 Yalova bestesi . Vilâgetle Kadrolar Dahiliye ve Polis me- murları maaşlarını bugün alıyorlar Vilâyet Dahiliye kadrosu i- le Polis müdiriyeti ve kazala- rın kadrosu (gelmiştir. Yeni kadroya göre Dabiliye ve Po- liste bir tebeddül yoktur. Bun- lar bugün maaşlarını alacaklar dır. Borçların affi İskân: adi sureti ile borçlan mış olan muhacirlerin borçları nn affi hakkındaki kanun dün Vilâyete tebliğ olunmuş ve tat bıkatına başlanmıştır. lade edilecek emlâk Firari ol lâyete bildirilmiştir. i Bunlar da muhacirler | otur makta olup tahliye ettirilecek ve muhacirlere bono verilecek- tir. Muhiddin B. gene gitti Yalova - Gemlik yolundaki soygunculuk hâdisesi tahkika tına nezaret için giden & Vali Muhiddin Bey dün şehrim dönmüş ve tekrar Yalova'ya gitmiştir. Polis müdürü ve jandarma kumandanı da Yalova'dan gel- mişlerdir. Bir katil M. Emin tevkif edildi Mehmet Emin isminde biri Bakırköyünde arkadaşlarından Sabri isminde biri bir kavga zuhururdan katletmişti. Mehmet Emin hak kında tevkif müzekkeresi istar edilmiştir. (Tifo salgın halindemi? Sıhhiye müdürü vaziyet olmadığını teyit ediyor Hastalık nerelerde? Ali Rıza Beğ Şehrin muhtelif semtlerinde görünmeğe başlayan tifo vak'- aları için belediye ve vilâyet sıhhiye müdürlükleri bütün te- dabiri almışlardır. — Vaziyette bir fevkalâdelik olmayıp nor mal olduğu alâkadarlarca te- min edilmektedir. Hastalığın tesadüf edildiği Nişantaşı, Kurtuluş, Şişi lerinde evlere tebligat Üçüncü yerli mallar sergisi Galatasaray lisesinde yarın a- çılıyor. Memlekette yerli malla ri tanıtmak ve halkâ sevdirmek noktasından çok kiymetli bir adım olan yerli mallar sergile- rinin tekerrürü bü #öldaki mu- vaffakiyeti teshil edici sebepler er a Tütün Kadrosu Yeni kadrolar tatbik ediliyor, açıkta kalan memurlar Tütün inhisar idaresinde ye- ni kadronun tatbikine devam edilmektedir. Kadro harici ka- lan memurlar şimdiye kadar i- darede çalışan ücretli memur. lar yerine tayin edilmiş ve bun ların vazifelerine nihayet veril miştir. Açıkta kalanların tayin İ leri bunların adetleri | 650 yi geçtiği için tabii bir kaç © gün daha devam edecektir . İdare merkezinde A. ve B. şubelerinin tevhi iştir. Umum müdü inha edilen (o bu şube Nazmi Beyin tütüncü- lükte ki ihtisasına binaen şube: sinden ayrılmasını vekâlet nasip görmemiştir. Umum mü- dür muavinliğine kimin tayin edileceği henüz belli değildir. Üzüm alınacak yezilüğaki ölü “Uk wlkeyat içi şimdiden hazırlanılmaktadır. Cemiyetler pi Ayakkabıcılar Cemiyeti Kalfalar idare hey'e- tine geçmek isteyorlar Ayakkabıcılar cemiyetinin yeni idare hey'eti intihabr bu- gün cemiyetin Çarşıkapı'daki merkezinde yapılacaktır. Kunduracı kalfaları öteden beri cemiyetin hey'eti idaresi- ne girmek istemektedirler. Bu- Genç bestekirlardan biri Ya- üzel bir şarkı > ba ai eseri- hediye etmiştir. |'dir günkü intihapta belki kalfalar- dan bazıları yeni idare heyetine girmek imkânını bulabilecekler den biridir: i bütün tertibatı ik- mal edilmiş olduğundan bugün matbuat mümessilleri sergiyi ziyaret edeceklerdir. : Şehrimizde bulunan Maarif vekili Esat Bey , evvelki'gi Galatasaray lisesini ziyareti es Yerli mallar sergisi Bugün gazeteciler sergiyi hususi surette ziyarete davet edildiler drolarında değişikli telâş edilecek bir rak çıkacak bir tifonun derhal ihbar edilmesi ve ( esbabınm ref'i için çarelere tevessül edil- mesi bildirilmiştir. Bu mıntaka larda bilhassa içecek sularına dikkat edilmekte, sakalar teftiş edilmektedir. Sıhhiye müdürü Ali Rıza B. dün bu hususta demiştir ki: Temmuz iptidasından 15 temmuza kadar tifo vak'aları tezayüt gösterdiği nazarı dik- katı celbetmiş ve derhal vak'a çıkan mahallere tifo a: miyetle tatbik muz nihayeti fo vak'aları ziya zalmış ve tifo vak'aları çıkan evlerde tathiratı fenniye yapıl. mıştır. Bugünkü vaziyet nor- maldir. Sular demir borularla muhafaza edilir, memlekette kanalizasyon tamamile yapılır. sa o vakit tifonun önüne geçil- miş olur. Bu tifo hastalığı yal: nız İstanbulda değil, hariçten gelen yolcular meyanında da şehrimize geliyor.” Belediyede Köpekleri İmha Sokak köpeklerinin imhasına devam ediliyor.. Şehirde türeyen sokak kö- peklerinin imhasma belediyece devam edilmektedir. on beş gün içinde 70 köpek öldü- rülmüştür. Köpekler geceleri imha edilmektedir. Bilhassa sa baha karşı 3—4 arasında Kum kapıda çöpler denize dökülür- ken köpekler toplanmakta ve bu suretle imha edilmektedir. Tecziye edilecekler Son günlerde sokaklara ka- yun karpuz kabukları atılmak- tadır, Dün zabıtayı belediye pa zar ve sergi yerleri ile halkın toplandığı umumi yerleri teftiş etmişlerdir. Sokakları kirleten- ler şiddetle tecziye edilecektir. Belediyeye tamim Papalık müessesesinin Tür- kiyedeki mümessil ve müesse- seleri diplomatik mahiyeti ve harici ezmemeleket || şeraitini haiz olmadığından bu müesse- se ve mümessillerin belediye ve idareyi hususiye tekliflerine tabi tutulması dahiliye vekâle- tinden belediyeye tamim edil ir. mma e tan sonra tayyareciler tekrar saha- ya döndü ve bir kaç yüz metre irti- famda saha üzerinde — birkaç devir yaptılar. Sonra garbe doğru sür'at- le uçmağa devam ettiler. | nasında sergiyi de gezmiş ve İ gördüğü mükemmeliyetten do- layı sergi tertip heyetini teb- rik etmiştir. Cümhuriyet gençler mah- fili tarafından sergide perşem- be akşamı verilecek ir? müsa- mereye bir çok zevat davet e- dilmiştir. Filips radyo tarafın- dan sergide büyük Radyo tesi- satı vücude getirilmiştir. Gü- nün mühim haberleri radyo va- #ıtasile ziyaretçilere verilecek- tir. Sergi polis komiser muavin tiği dünden itibaren faaliyete başlamıştır. Hava kahramanları dün gitti'er inci sahitede) tiği er ir için her şey Bar zarlandı. Tayyareciler vali muavini Fazlı Beyle vedalaşırkon kendileri ne gösterilen samimi: hüsnü kabul ve misafirperverliğe en hâr teşekkü rat ve minnettarlığını arzetmiş, ken disi ve refikinin ilelebet Türk mille Gine karşı bn samimi dostluk ve hür | meti besleyeceklerini ve Amerikaya avdetlerinde yeni Türkiyenin terak- kiyat ve muvaffalıyatını vatandaşin rma bildirmeği şerefli bir vazife ad- deleyeceklerini söylediler, Vali muavini Fazlı Bey de kendi- lerini burada misafir etmek Şehir i- gin büyüle bir şeref ve zevk teşkil ey lediğini, bu kadar çabuk gitmelerin den müteessir olduğunu, çünkü bu- radan ayrılmalarının güzel bir bay. ramı sonu demek olduğunu söyle. di. « Tayyareciler © yavaş © yaz vaş uçuş elbiselerini giydiler, Bu öy le bazı mecmualarda gördüğümüz meşin kombinezonlardan değildi. £- ki eski pantalon giydiler, arkalarına birer yün fanila geşirdiler, boyunla rına da birer mendil sardılar. İşte iki kahramanın uçuş tuvaletleri. Tayyare motörü durmadan ve her an daha kuvvetli dönüyor, etra fındn büyük bir hava cereyanı yara tıyor, ve cereyanla Yere yatmış ot. lar ileriye doğru uzun bir iz yapı. yordu, Şimdi veda santi gelmişti. Her ay rılık gibi bu da hüzünlü oldu. Tay. yareciler kendilerini tanıyan herkeş üzerinde çok derin bir tesir bırakan, o büyük tevazu ve samimiyetlerile kendilerini teşyie gelenlerin ellerini sıkıyor, her birine ayrı ayrı cümle. lerle teşekkür ediyorlar, Tayyare cemiyeti reisi Hasan Feh mi Beyle vedalaşmaları bilhassa şa yanı dikkatti. Uzun cümlelerle gör. verlikten dolayı | teşekkür ettiler. Şimdiye kadar Türk milletinin ne- cabeti, ve misafirperverliği hekken. | da çok şey işitüklerini, fakat gör- dükleri hüsnü kabulden ümitlerini çok fevkinde olduğunu, buradan ayrılmakla beraber İstanbul hötirala rw daima kalpiorinde taşıyacakları mı söylediler. — Lâyık olmadığımız. bir kabul gördük. Türk milletine ve onun ma- mına bizi ağırlamak lütfunda buu. nanları daima minnettar kalacağız, Diyerek tayyarelerinin yanma yak laştılar. Bu esnada Hasan Fehmi BE, tarafından tayyarocilere takdim edi | len iki bukete. kendilerine verildi. Teşyide hazır bulunan iki Hanim da tayyarecilere birer mavi nazar boncuğu verdiler, ve tayyareciler bunları derhal tayyarelerine astılar, M. Polando diyordu ki: — Biz Amerikadan Türkiyeye an cak bir kızarmış tavuk getirebilmiş tik. Giderken nefis çiçekler götürü- yoruz, o Maamafih kalplerimizde de Türk milletine, İstanbul halkına ait kiymetli hâtıralar var ki bunlar da cihan değer, Kendi memleketi. mizden ayrılar gibi müteessir oldu- ğumuza emin olumuz. Saat 5,30 da tayyareciler yerleri. ne geçtiler. Motör daha kuvvetli öndü, etraftan gene alkışlar yükse- liyor, gene yaşa sedaları meydanı şınlatıyor. Kahramanları takdirde yekta olan Mehmetçikler büyük bir takdir ve hürmetle bu iki genci al- kışlamakta herkesten daha ileri gidi yorlardı. Motör artık pervanesi görünmez bir sür'atle dönmeğe başladı. Tayya re ilkin yavaş yavaş bir kaç metre ileriledi, sonra gittikçe artan bir sür'atle sahada koşmaya başladı. Menim ceği Ni gene bekleriz sesleri yükseliyordu. Tayyareyi idare etmeyen M. Polan- do ellerile teşyicilere selâmlar gön- deriyor. Fakat bu ayrılık © kadar sür'atle oldu ki! Bir an içinde sarı - siyah kuş sahanın © sonunda yerden ayrılmıştı. Rüzgâr istikame Genç bir Hanım meydanın otları üstünde uzanan sarı - siyah kuşum tekerlek izlerini göstererek: — İşte iki kahramandan kalan hâtiralar dedi. Hava kahramanlarının telgrafları Tüyyareciler hareketlerinden €v- vel Başvekil İsmet Paşa ile Yali Mu biddin Beye, kolardu kumandanı Şükrü Naili Paşaya, Tayyare cemi- yeti umumi merkezine, mezkür c6- Yalovada Başvekil İsmet Paşa Hazretlerine: Bize karşı gösterilmiş olan büyük misafirperverlikten dolayı en derin minnetlerle müt-hassis olarak Tür. kiyeden ayrılmaktayız. Ziyaretimi- zin Türk - Amerika cümhuriyetleri ni bağlayan dostluğun tezahürüne fırsat vermesinden dolayı bahtiya- rız. Tarafı devletinizden bizlere lüt fedilmiş olan Tayyare cemiyeti ifti- hor madalyasının kıymetini takdir. den âciz olduğumuzu bir kere daha arza müsaadenizi istirkam eyleriz. Boardman, © Polando Istanbul valisi Muhiddin Beyfen- di Hazretlerine: Istanbuldan ayrılırken zatı devlet lerine | ve şahsı sıtasile © büyük kına bize | karşı ri âlicenabane misafirperlikten dola yı en hâr teşekkürlerimizi bir kere daha arzetmek emelimizdir, Her ta rafta bize karşı gösterilmiş olan hüs nü kabul ve istikbali kat'iyen unu. iamayacağımızı svzederiz, Kolordu kumandanı Şükrü Naili Paşa Hazretlerine: Tarafı devletinizden ve İstanbul hükümeti askeriyesi tarafından bize karşı yapılmış olan İâtufkârliktan dolayı derin sarette minnettarız, en samimi teşekkürlerimizi arzederiz. Ankara Türk tayyare cemiyetine: Türkiyedeki ikametimizin unutul maz bir hâtera olması için Tayyare cemiyeti tarafından gösterilmiş olası âlicenabane misafirperlik ve hütuf- kârlığa en hâr teşekkürlerimizi ar- zederiz. Tayyare cemiyeti reisi Hasan Feh mi Beyfendiye: Azizim Fehmi Ik, Güzel memleketinizi — terketmez- den evvel Mr. Polando ve ben size ve Tayyare cemiyetine hakkımızda gösterdiğiniz iltifat ve hüsnü kabul- den dolayı çok teşekkürler eder ve iyi muvaffakiyetler temenni eyleriz. Bu hüsnü kabulü, bizi kendi evimiz de addettirecek (okadar samimi ve muhabbeticir bulduk. Gene İstan- bula gelmek ümidini besliyoruz, Te şekkürlerimizi tekrar eder, size ve Tayyare cemiyetine muvaffakıyot. ker temennisile bürmetlerimizi teyit eyleriz efendim tünde bir müddet uçarak irtifa aldık Russel N. Boardman k yok.. Kadın Mürşitler Istanbul köylerini pek iyi buldular « Kadmlar birliğinin köylere giden 5 irşat heyeti vazifelerini bitirerek şehrimize avdet et miştir. Köylü kadın ve çocuk larla çok yakından temas edil- miş, kendilerine ilâç, kitap ve saire tevzi edilmiştir. Köylüler bundan çok memnun olmuşlar kadın müşitleri köy yollarına kadar teşyi etmişlerdir. Köy halkı mekteplere çağırılarak kendilerine cümbhuriyet, inkı- lâp hakkında irşadatta bulunul muştur. Hey'etlerin gittikleri Istanbul köyleri halkı umumi yet itibarile çalışkan, sıhhatli, okur yazar ve neşeli bulunmuş tur. Köylerde kahvelerde otu. ran kimse yoktur. Herkes tar. lasında çalışmaktadır. Köy ka dınlarına hey'etlere refakat & den doktor hanımlar tarafın. dan çocuk bakımı hakkında fay dalı bilgiler verilmiştir. Hasta çocuk ve kadınların merkeze getirilerek tedavileri için lâzım gelen teşebbüsata girişilmiştir Ölen muallim için.. Dün hazin bir ihtifal yapıldı Geçen pazar günü vefat e den Kabataş lisesi ikinci mü dürü kıymetli maarifçileri - mizden Münir B. için talebe- si ve sevdikleri dün Beylerbe- yinde bir ihti- fal yapmışlar. dır. Merasime binden © fazla talebe ve mual lim iştirak et. Merhum Münir s miş ve kafile halinde merhu- i | mun mezarına gidilerak orada nutuklar söylenmiştir. Mezar başında muallim Niyazi Tev- fik B. bir nutuk söyliyerek mer humun tercümei halinden ve yaptığı hizmetlerden bahset- iştir. Talebeden Şevket ef. de ir hitabe irat etmiştir. İhtifal hazin bir surette ni- hayet bulmuştur, Dünya iş kadınlar arasında tesanüt (Başı birinci sahitede) İstanbulda bulunduğumuz esnada Türk iş kadınlariyla te- a bulunarak onların fede- rasiyonumuza dahil olacak bir teşkilât yapmalarını tavsiye e deceğiz. Türk kadınlığını hariçte bi rakacak bir teşkilâtın beynelmi lel olabileceğini zannetmediği- | mizden Türk Hanımların bi. zimle beraber çalışmalarını çok arzun etmekteyiz. Gayelerimiz den biri de kadınların anne ve zevce sıfatlarından istifade © derek cihanda daimi bir sulh © ve sükün temin ve harbin kat'. iyyen önünü almaktır. Hey'etimiz reisi Nevyorkta büyük bir avukattır, aramızda sabık nazır, âyan azası, ve dok- tör olanla; Amerikali iş kadınları tara- fından bugün Tokatliyanda sa- at.5,30 Türk meslektaşlarıma 15 kişilik bir çay ziyafeti vere- cekler ve federasiyon etrafında müzakeratta bulunacaklardır. Nişan merasimi Yunus Nadi Beyin büyük oğlu Nadir Nadi Beyle Şerif Zade Sürey ya Beyin kerimesi Nuveyde Hans mun nişan merasimi dün Tarabyada, Tokatlıyan otelinin bahçesinde Gü. zide davetlilerin huzurile icra edil. miştir. Nişan merasiminde Büyük Millet Meclisi reisi Közum Paşa, Hazretler. rile refikası, Hariciye vekili Tevili Rüştü Beyin refikası ve Alman, A | vusturya sefirleri refikaları, İş ban. kası umum müdürü Celâl Rey, Ru