15 Eylül 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

15 Eylül 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

m i I : t , ' : Siilliyet Asrın umdesi “Milliyet” tir. 15 EYLÜL 1931 IDAREHANE — Ankara cadde. si No: 100 Telgraf adresi: Milliyet, Istanbul, Telefon numaraları: 24311 —— 24312 — 24313 ABONE ÜCRETLERİ G Türkiye için Hariç için 3 aylığı © 400 kuruş 800 kuruş «', 70, 140 ,, e 1400 , 270 Gelen evrak geri verilmez Müddeti geçen nusbalar 10 karuş Gazete ve matbaaya sit işler tar, Gazetemiz ilânların mes'uliyetini kabul etmez. ve p .. Bugünkü Hava Dün azami hararet34, asgari 18 derece idi. Bu- ün ruzgâr mütehavvil, ava bulutlu. Mezarlık resmi küşadı İşidiyorum ki İstanbulda bir cakmış... Bu resmi küşadın ne gibi bir hayırlı günde yapılaca ğını bilmiyorum. o Yalnız mu- hakkak bir şey varsa bu resmi küşadın yapılmasıdır. Her yeni şey için bir resmi küşat lâzım- dır. Hattâ hatırlarım ki; ağaç mezbahası için bile mi kü yapılmıştı. Yalnız o resmi küşatta koyun, keçi ve sığırlar bulunmamıştı. Halbuki resmi küşadı yapılacak mezar- lık insan mezarlığıdır. Her biri miz oraya şevk ile, şetaretle, memnuniyetle nasıl gideriz ca- nem! Bu mezarlığın resmi kü- şadında acaba nasıl bir nutuk söylenecek: şöyle mi?... “Efendiler “Size hepimizin günün birin olmam. Ve her ölen için de bir mezar bulunacağından şüphe yoktur. Çünkü yer yüzünde ev- siz, barksız adam vardır amma, mezarsız adam gösteremeyiz. Toprak herkese bir mezar vere cek kadar cömerttir. Ancak bu cömertliği bir intizama sok- mak içindir ki; bir muntazam mezarlık yapıyoruz. Medeni dünyada ölülere verilen ihti- ram yerini artık biz de ölüleri: mize vermek istiyoruz. İşte bu mezarlığa gömülmek bahtiyar- lığına (gürültüler) nail olacak olanların mezarları artık keçi koyun otlağı ve serseri uğrağı olmaktan kurtulacaktır. Bu me zarlık açıldıktan sonra hepimiz. artık müsterih olarak ölebili- FİZ...) Ba öteki. feri değildir ve zannederim en müna- sip söz de budur. Fakat bir me zarlık için resmi küşat hâlâ ga ribime gidiyor. Karın ve kafa Son günlerde bazı sebeplerle gece uykumu ve gündüz huzu- rumu kaybetmiştim. Bu yöz- Evvelki iki makalede Fara- day ile Maxvell'in tercümei hallerini muhtasar bir şekilde yazmıştık. Bu makalemizde Faraday'ın eserlerinden bahs ve merkez sikleti, keşfi üzerin- den 100 sene geçip, ihtifal mev zuunu teşkil eden elektroman- yatik endüksiyona tahsis ede- ceğim. Faraday 1821 senesi nisanın da Wollaston'un Royal insti- tution'da verdiği bir konferans ta bulunmuş ve muvaffakiyetle neticelenmiyen bir tecrübeyi görmüş, Bu tecrübede bir elek- trik ceryanını hamil olan bir te le bir miknatıs yaklaştırıldığı zaman telin bir mihver etrafın da dönmesi icap ediyormuş. Tel bir türlü © dönme: > tecrübe Faraday'm gö kaçmamış. Derhal bu vadide diğer âlimlerin yaptıkları tec- ibelere ait ( raporları oku- muş ve tecrübeleri tekrar et- miş. Yapmış olduğu tecrübe hakkımda 4 Eylül 1831 tarihli raporunda diyor “Dibine bir miktar balmu- mu yapıştırılmış olan bir çana ğ doldurdum. Bir çu isi bir ucunu bal- mumuya daldırıp diğer ucunu civa sathının fevkinde olmak üzere şakuli vaziyette tespit ettim, Alt nihayeti civa sat- hında sepheden bir mantara geçirilmiş olan bir bakır telin üst ucu gümüş yüksük deru- telin mikmatis” etrafında temadiyen döndüğü görüldi İşte ilk elktrik motörü! Fa raday bu neticeye vasıl olmak için on seneden fazla çalışmış- tr. Oersted yapmış olduğu tec- rübelerde elektrikle mi yet husulüne çalışıyor i fiziki münasebetin (illet ve tesirin) 'maküsünün de müm- kün olduğuna iman eden Fa- raday miknatisiyeti elektriğe tahvile düşünmeğe ( başladı. —————> den bir az inceleştim ve bir kaç zamandır bana yük olmak isti- dadr gösteren bir karın baş- İangıcını yok ettim, Dün bu hal ile Bahçekapısından geçer ken Ahmet Hâşim Bey üstadı. mıza rastgeldim. Neden ve na- sıl zayıfladığımı sordu. Ben de anlattım ve kendisinde de baş lamış olan karın tehlikesini gös tererek aynı şekilde perhiz et- mesini teklif ettim. Yalnız ilâ- ve ettim ki; — Karın eridikten sonra, za il olma hareketi durmazsa ka- fa da küçülür diye korkuyo- rum! dedim. O şu cevabı ver- di: — Benim için bu tehlike yok- tur. Çünkü ben başsız bir ada- mım. Ve başsız bir adam yaşar mı derlerse beni gösterin! Bu cevâp üzerine söylediği- me nadim olarak veda ettim. İnsan okudukça ve öğrendikçe kafasını kaybediyor?! FELEK MİLLEYET ilmi bahisler Faraday ihtifali münasebetile faraday'ın eserleri uu On sene zarfında yaptığı muh- telif tecrübeler semeresiz kal- mış idi. Nihayet 1831 sene- si yaz mevsiminde (Faraday meseleye beşinci defa hücum etti. Diğer tecrübelerinde da- imi imiknatis kullandığı halde bu son tecrübesinde dış kutru 15 santimetre kadar ve üze- rine birbirinden tecrit edil- miş iki bakır tel sarılmış olan yumuşak demir halka kullan- mış idi. Birinin uçları bir ba- taryaya bağlı olan A kangalın- dan cereyan geçirildiği zaman iki ucu B kangalmın uçlarına bir telin al. bağlı olan uzun rübenin neticesini şöyle kayde diyoruz: — “Bir miknatisin bir ucu bir tel helezonun nihayetinden içeri daldırılmıştır. o Miknatis birden bire çekmekle helezon uçları arasındaki golvanomet- rede bir inhiraf (o görülüyor. Miknetis helezon içine itilirse yine inhiraf görülüyor. Mik- Datisi helezona yaklaştırmak ve uzaklaştırmakla yapılan tec rübelerin : her birinde galvano- Ni ayet! o Miknatisiyet te elektriğe tahvil edilmiş oldu. Dokuzuncu günü bir bakır kursu kuvvetli © bir elektro. manyetik kutupları o arasında çevirmekle daimi cereyan elde etmiş idi. Faraday'ın (Kurs dinamosu) denilen bu makine ilk dinamodur. £ Faraday'ın birkaç gün yorularak yaptığı tecrübelerin netcesi (o nihayet elektromanyetik endüksiyonu- nun keşfine müncer oldu. Ce- miyeti beşeriyenin maddi ihti- yaçları noktai nazarından dü- şünülürse bütün tarihte bu ke- şif derecesinde mühim bir keş - fin bulunduğu şüphelidir. Bu: günkü sanayi ve elektrik ilmi bu keşfe istinat eder. Elektrik asrı denilen teknik ( itibarile diğer asirları gölgede bırakan bu asırın temel taşi Faraday tarafından atılmıştır . Binaen- aleyh Faraday'a elektrik ilmi - nin babası ismi verilebilir. Faraday bu tecrübelerden sonra bugün gördüğümüz di- nemolar gibi Kominatörü di- namoyu yapmıştır. Fakat ha- tıratı okunursa kendisinin tat bikattan ziyade Sırfi ilim tara - ehemmiyet verdiği görü- VE itin arzum elektroman- yetik endüksiyona tabi olan ha kiktlerle münasebetlerin keşfi. dir; esası bir defa © kavrarsak tatbikat sür'atle inkişaf eder,, diyor. Riyazi işaret ve usulleri bil miyen Faraday keşiflerle tet- kikatını döjma fiziki noktai na zardan izaha çalışırdı. Meselâ elektrik ve miknatisteki Co laumb kanununun riyazi şekli bir riyaziyeciyi tatmin etse bi- le Faraday'ı ikna etmiyordu; bu kanun tisi veya elek- SALI 15 iki lie mikdarını de etmekle beraber hâdise; zah edemiyordu. Faraday miknatiş kutpu veya 2 elektrik hamulesinin biribirine tesiri; de aralarnıdaki vasıtanın mü- him rol oynamasında ısrar edi oyrdu. İşte bu ısrarı elektro- nin meydana gelmesinde mü- him.rol oynamış Netekim bu ısrar Maxwell'in meydana koyduğu elektromanyetik na- zariyesinin temel taşıdır. Fara day O kanlınundan obahseden Maxwell diyor ki: “Yarım asır sonra... Diye- biliriz ki Faraday'ın keşiflerine istinat eden ameli tatbikat her sene gittikçe artıyor; buna mu kabil Faraday'ın bulmuş oldu. ğu kanunlarda bir değişiklik görmüyoruz; o kanunlar Fara- dey zamanındaki | şekillerini kanunların 81 ini teyit eden tecrübelerden gayri şeyler de- gildir.,, Faraday elektrik ve mikna- tis bahsine mühim terberrüat- ta bulunmuştur. Tahlili elek- triki vadisinde mühim eserleri vardır. Menbaı ne olursa ol- sün (delki, kmyevi, haruri ve miknatisi) elektrik mahiye- tinin ayni olduğunu ispata ça- lışmıştır. Fiziğin ana direği (olan (kudretin tahfüzu) meb- deini 'Helmholtz, : Mayer ve Goule'den birçok seneler ev- vel vazetmiştir. * Miknatis ile optik arasındaki o münasebet- lerden biri olan Zecman hâdi- sesini düşünmüş ise de iptidai şekildeki Spektroskotik tefrik kabiliyetinin azlığından dola- yı düşündüğünü görememi tir. Kimya vadisinde birçok keşifleri vardır. Daimi adde- dilen gazlardan © bir çoğunun mayi haline getirilmesi; gaz- ların sülplerden hulülü; tesi- ri bizzat; diye elektriklere ait muayyen ve esasi (o hassa- lar, Diydiagnetizm; Oo küçük tazyiklerdeki * gazlarda elek- trik ifraâtikida © anot Ve katot arasındeki' fark; lâvhalarm ihtizazı;! buzun mükerrer inci: madı; çelik halitaları gibi bir- çok keşifleri vardır. Faraday'ın fizik âleminde bıraktığı tesiri hatırlatmak i- çin isminin fizikte nerelerde ! geçtiğini gü İsia © vahid tır; mustaktep Ziya hüzm: de Faraday devri; az tazyikli gazlardaki elektrik itragında Faraday mazlum mekânı? Faraday'ın tahlili elektriki kanunu? Farsday ustuvanesi, gibi bir takım hüdiseler ve tec rübeler var . Cemiyetin nef'ine pek bü- yük hizmetler ifa eden bu ba- sit, afif, kendi kendine yetiş- miş bir filozofa ilim tarihinde en büyük yerlerden birini ver. mekle kadirşinaslık etmiş olu- ruz. Bu itibarla 1931 de yapı- lan Faraday ihtifali ilmi ihti. allerin en büyüklerinden bi- Müderris ridir , EYLOL muhafaza ediyor. yapılan işler | J sebir yatı mektebinden almış oldu. 1931 İrtihal Sabık Mürettibin Cemiyeti reisi Hayrüllah Hayri Bey 13 eylül 931 tarihinde sabah saat sekizde Kanlı cadaki hanesinde füc'eten vefat ot- miştir. Hayrullah Hayri Bey ilmü matbuata bir çok hizmetleri sebkat eden, kendisini herkese sevdimiş ha- lük bir zat idi. Allah rahmet eylesin. Getirene ikramiye Aym onuncu Perşembe günü Pendikden on üçü altı geçe hareket eden trende koyu sarı tenkli meşin bir el çantasr galp olmuştur. İçin- deki zati mübür ve evrakı Göztepe- de Kayışdağı caddesinde 264 nu- iemeettin Beye getirene 20 Jira ikramiye verilecektir, İstanbul İkinei tera memurluğun- | dan: Tamamına on bin lira takdir edi n Beyoğlunda Kamer Hatun ma- hallesinde Yeni Eczacı başı soka- ğmda yeni yirmi No, lu kâgir meri | ahşap n 29-931 tarihinde dairede icra Kılman birinci açık ar tırması netice 3500 dirabedel mukabilinde dr uhdesinde ise de bedeli mezkür kıymeti muham- | meneye nazaren dün görülmekle 5-10.031 tarihinde saat ondörtten on altıya kadar ikinci ve açık artırma- st icra kılınacaktır. Artırmaya İşti- rak etmek isteyenlerin kıymeti mu- hammenenin yüzde yedi buçuğu nisbetinde tesninat akçesi vermeleri lâzımdır. Hakları tapu siciMile #a- bit olmıyan ipotekli alacaklılarla diğer alâkadarların, irtifak hakkı sahiplerinin bu Baklarını ve hususi le faiz ve masarife dair olan iddiz- darını ilân tarihinden itibaren yirmi güni içinde evrakı misbitelerile dai reye bildirmeleri lâzımdır. Aksi tak dirde hakları taps sicillile sâbit ol- mıyanlar satış bedelinin paylaşma- sındâni hâriç kalırlar. Müeerakim vergi ile belediye rüsümları ve va- kıf icaresi müşteriye * aittir. Mwsaf ve saire hakkında daha "fazla malü- mat almak isteyenlerin 189-031 İ tarihinden itibaren dairemizde asri | bulunan artırma! şartnimesine ve | 930/1849 No. ir dosyaya müracaatle #wahalli mezkürun mesahasıma hâvi ve takdiri kıymet röporunu görebilecekleri ilân olunur. İstanbul Birinci Ticaret” Mahke- mesinden: Galatada Fermenecilerde Yeni ve Sarifidiş Hanında 11-12 numarada iken halen Galatada Yordan Efen- di Hasımda ikinci katta 6 No da ke- İ seste ve tütün ve maden kömürü ti İ caretile iştigal eden İmam Zade Ha ci Mustafa ve Mahtumu İsmail Ne- simi Beylerin alacaklılarile icraen akdettiği konkordato berayi tetkik mahkememize — tevdi kılınmış ve emri tetkikatın 24 Eylül 931 Per- şembe günü saat 11 de İcrası mu- karrer bulunmuş olduğundan ala- caklıların yevm ve saati mezkürda | mahkemede hazır bulunmaları ilân | | İ olunur, ZAYİ — İst: krible maden kömürü alınaca- ğından itaya talip olacakların pey akçalari ile birlikte 16-9- 931 çarşamba günü saat 15 te piyango müdürlüğünde müte- şekkil tayyare o mübayaat ko- misyonuna tnüracaatları, Bakırköy icra memurluğundan Bakırköyünde Cevizlik mahalle sinde Cami Sokağında 18 No, hane- de mukim iken vefat eden kömür- cü Hasan efendinin borcundan dola yi mütasacrif bulundüğu o Bâkır köyünde Cevizlik Cami Sokağında N. 27 ahşap bir bap hanenin açik 4 ile satılmasına karar veril- 1 — Bakırköyünde Cami Sol da No 27 ile mürakkam üç oda, bir halâ bir matbak ve miktarı kâfi bağçe ile müştemilâti saireyi havi bir dap hane. lezkür hanenin icra hammenesicin yediyüz lira olmasina nazaran altıyüz seksen liraya talibi üzerinde isede haddr. lâyıkımr bufe | madığından tekrar 20 gün middet- le müzayedeye çıkarılmıştır. 3 — Mezkür hanenin 26 Eyi al! 1931 Cumartesi günü saat onbeşte icra kılınacak olan artımasında mü- nadi marifetile üç defa bağırıldık- tan sonra kati satışı yapılacaktır. 4 — Kat satışın icrasını mütea- amıma Yörin akşam kip müşteri bedeli müzayedeyi beş , gün zarfında mahkeme veznesine teslim emuediği takdirde müstenkif addi ile tekrar açık arttırma ile sâ- tıliğa çıkarılacaktır, ve noksan sö tıldığı takdirde aradâki farkı bedel ve ihtiyar olunacak bilcümle mas- saflar ve faiz ve saire müstenkiften tazmin olunaçaktır. $ — Mezkür haneyi görmek ve görmek isteyenlerin 980-19 töreke | Dosya Numarasile mahkemeye mü- racaatları, 6— Haneyi iştiraya” talip olanla” rın muhammen kıymeti olan 700 Ti- ranın yüzde onu nisbetinde pey ak- galari ile birlikte artırma günü olan 25 Eylül 931 öumartesi günü saat onbeşte Bakırköy Sulh Mah- | kemesine müracaatları ilân olunur, ZAYİ — Derununda Cihangir As- kerlik şubesinden aldığım askeri vesikam ile ir evrakı resmiyem ve 15 lira para bulunan cüzdanımı kaybettim. Bulan zat“ zirdeki adre liği takdirde memnun edi- Aksi takdirde zayi vesikü- keci İnn yenisi alınacağından hükmü ol- mıyacaktır. Ayazpaşada Miramar apartmanı kaptcıtı Mehmet oğlu Mustafa, ZAYİ — 633 sicil mumerolu araba- Silik ehliyetnamemi kaybettim. Ye- | nisini çıkaracağımdan hükmü yok- tar, Arabacı İbrahim Harik. Hakimiyeti ğum tasdiknamemi zayi ettim. Ye- | nösini alacağımdan eskisinin hükmü | yoktur. Emine Mehmet | zayi — 26155, 25156, 20157. 26158 numerolu İş Bankası hisse senetle rim kayboldu. Yerilerini alacağım. Eskilerinin hükmü yoktur. Mütekhit Miralay Ahmet Hamdi OPERA'da $ tamamen almanca sözi ve şarkılı BELKİ.... BU GE Filmi heyeti temsiliye © şında: halkın pek sevdiği , bir yıldız olan JENNİ Jİ « GO ve büyük alman kot ği SİEGFRİED ARNO. Yarın akşam MELEK Sinemasi LİLİAN HARVEY ve WİLLY FRİ tarafından temsil edileğ Kitty Kellermann Vvası filmini takdim ediyor. | İâveten: En alâkâbahş ve mütebeddil PARAMOU! sesli ve şarkılı halihazır dünü havadisleri, Yarm akşam ELHAMRA Sinemasında | Tamamen Fransızça sözlü Ki nı âzamı renkli ve sayanı Af | ret büke tabloları havi SİHİRBAZ filmini görünce gözleriniz maşacak ve mütehayyir caksınız. İlâveten: (UFA) nın birinöj, ei sözlü İSTİFADI FİLMİ, 5 Ki, NAKİL Alâiyeli Zade Mahmut Bİ ticarethanesi © yazıhanelerinİğm. İstanbulda o Dördüncü Vak Han 4 üncü kata nakletmiştir. İş arıyorum Tahsilim lisedir, fransızça nuşurum, fabrikada, mağ; veya bir idarchanede çalışabi” lirım. Adres: Sirkeci, Be fit otelinde ZESSE İbrahim İRTİH AL L. Ertuğrul Eczanesi sahibi Şükrü Bey müpteli olduğu b dan kurtulamamış Heybeliada'ğ ikametgilunda vefat etmiştir. derdide ailesine arzı tariyet edef Balya hukuk mahkemekimdelii Balya-Kara Aydin maden şi nakliye müdürü Nuri Bey ile # cci menkühası Müzehher H. Pİ ninde mütehaddis boşanma sının gıyaben icra kılınan mub enei âleniyesi neticesinde: leyha Müzehher harizmın mlhsik * zarile bakılamıyacak bir sebep tanda zevcinin hanesine avdet eoediği anlaşılmış ve bin "in kanun madeninin (132) ci sine tevfikan tarefeynin boşaniİ kl Sarma 16-731 terihinde kabili myiz olmak üzere karar weri”İ v olduğu ilânan tebliğ olunur. t hal Za Ve) *u) * N Ve) ” la & is bi v ») »| bi Hayat Küza ve Otomobil Sigortalarınızı Galatada Ünyon hanmda ında kâin ÜNYON SİGORTASINA yaptırınız. Türkiyede bilâfasıla icrayı muamele etmekte olan ÜNYON kumpanyasına bir kere uğtamadan sigorta yaptır- mayınız. Telefon: Beyoğlu 2002 Miliyet'in Edebi Romanı : 23 BAŞI DÖNÜKLER Fuat Sami Bey, hayretle gence baktı. Sonra, doğrudan ve ihtiyatlı bir tavırla, cevap verdi — Rakümler gibi adamlar Şimdi bütün ziyafet halkı bir rüzgâr gibi yemek salonu- na doluşmuştu. O Ortalarında Nihat İlhami Bey, gözleri kı. zarmış, yüzünün çizgileri bi - raz gergin, herkesin iltifatına bir cevap bulup vermeğe çalışı yordu. Fuat Sami Beyi görün ce, birden bire kendini topla- mak istedi; — Bonsuvar, üstat, afiyet- tesiniz inşallah? — Teşekkür ederim, Nihat Bey, ya siz ? — Affınızı rica ederim. Ku İbrahim Necmi lüpteydim. Birden bire böyle telefonla celbedileceğimi bilme diğim için biraz başı hoş bir hal deyim. Kusurunuza böyle bu- lunuşumu mazur görürmüsü- nüz, bilmem? — Estafurullah.. Reşit Bey, o gülümsiyerek, ei İlhami Beyin koluna gir li, — Gel bakalım, hazret, se ni yerine oturtalım. Mukbil Nedim Bey, yine Farfara farfara söyleniyordu: — Hadi bakalım, artık o- turalım. Çok şükür on dört olduk. Artık yemek yiyebili- riz. Nihat İlhami Bey, karde- şim, siz olmasaydmız biz bu korkarım aç açına yata caktık. Ah şu kadın milleti! Ne kadar saçma itikat, ne ka- dar manasız düşünce isterseniz bunlar da toplanmış. Nihat İlhami O Bey dediği gibi hakikaten biraz sarhoş- tu. Yerine gi Ahmet Nebili gördü. Elini uzattı: — Bonsuvar, genç şair! Bi- zim Hanım eserlerinizi met e- de ede bitiremiyor. | Bizde dinlemek isteriz. Ahmet Nebil, kızararak u- zatılan eli sıktı. Muhteşem Ni hat Hanrmefendiye bir tek mıs ramı bile okumamıştı. Hanım efendinin kocasına bahsedişi her halde ka manevrası olacaktı. — İnşallah efendim! Diye geçiştirdi. Sofrada Süheylâ Hanımın iki tarafında Fuat Sami ve Re şit Beyler, karşısındaki Muk- bil Nedim Beyin iki yanında da Mebruke Numan ve Semi- ha Nazmi Hanımlar vardı. Ah | met Nebil Mebruke o Numan Hanımın, Ferit Necdet te Se miha Nazmi Hanımın yanın- daydılar. Nevzat Süreyya Ya- zıcı Zade Nazmi Beyle Şeyda Kâmil Beyin aralarına e . Karşısındaki Nihat İlhami Beyin ilâ yanında © da Cevat ve Kemal Reha Beyler vardı. Çorbalar . içildikten sonra Nihat İlhami Bey sofraya bir göz gezdirdi: — OlBizim Hanım bura- da yok, öyle mi? “Karşıdan Şeyda Kmil Bey hemen atıldı: — Alışam üzeri başları ağı- rıyordu. Biraz rahatsızdılar da gelemediler. Merak (edilecek bir şey değil. Diye malümat verdi. — Yal Öyle mi? Ahmet 'Nebil bir daha şa şaladı: Bu nasıl aileydi? Koca sı karısınm halinden habersiz di; rahatsızlığı bir yabancı- dan duyuyordu. Muhteşem Ni hat Hanımefendi kaç gün ev. velden bu ziyzfete gelmemeğe karar vermiş, bunu (Ahmet Nabile de söylemişti. Öyle i- ken kocasmın bu karardan da haberi yoktu. İhtimal ki zaval Il: Nihat İlhami Bey kendi yü- zünden bu karı koca arasında geçen fırtınadan da habersiz. di. Süheylâ Hanıme baktı: Sı- kıldığı yüzünden belliydi. Fu- at Sami Beye hürmetkâr eda- | larla arada sırada söz söyler. ken gözü kendisine dikiliyor, Reşit Beyle konuştuğu zaman da yan gözle ( Nihat İlhami Beye bakıyordu. — Belliydi ki bu ciddi adamlarla konuşmak tan ziyade kendilerile oyna- mak, zıplamak © arzusunday- di. Yanı başında Mebruke Nu- man Hanım sandalyesini Ah- met Nebile çok yaklaştırmıştı. Mukbil Nedim (Beyin bazen yemeklerin i luyordu. Solundaki Oo Şeyda Kâmil Bey, Nihat İlhami Beye zev- cesinin . rahatsızlığını haber verdikten sonra Ahmet Nebi- le dönerek yavaşça fısıldadı: — Azizim, siz ne yaptınız? Muhteşem Hanımefendiyi cu- ma günü bütün gün bekletmiş siniz... |, — Ben mi? Bir yanlışlık olacak. Ben saat on bir buçuk vakitleri telefon ettim. Hanım efendi evde yok dediler. — Acayip! — Hakikaten bendeniz de şaştım. Saat onda gelirim di- ye söz vermiştim. Gece uyu- yamadım. Sabaha karşı dalmı şam... Hizmetçi aralarına girerek yemek verdiği için söz kesil. di. Yemeği o aldıktan sonra devam etti: — ..Uyandığım vakit on bire çeyrek vardı. Geç kaldım diye telâşmmdan ne yapacağı» mı bilmiyordum. Otomobile atladım. Yolda bir pastacıdan telefon ettim. Hanımefendi ey de yok cevabını alınca , — Tuhaf şey! © Halbuki Muhteşem Hanımefendi cuma günü bir yere lar, — Vallahi bilmem, Her hal de bir hizmetçi bana böyle ce vap verdi . Şaşılacak ş6y! “Bari ve-“- — rm gidin de şunu kendisine *” lat, Me 1 tl Mebruke © Numan Hani” kolile Ahmet Nebili kendi ** rafına dönmeğe çağırıyordu! | Fe Mei lenen “ geleceksiniz. 4 — Ne vakit emredersenif” — Dün gelirsiniz zanmet müğii Öimartesileri kali günümdür diye size söyi tim, — Alfınızı rica ederim, © fendimliğin çok meyguldi” — İsterseniz sizi kabul $ nümden başka bir gün bekli"" yim. > Sie iahmele koyum © mıyayim, efendim. — Yok canım, şövle bas b* şü keaşürz v Bu “baş başa,, sözünü ğ sarışın Mebruke © Hanım Pİ manalı manal; söylemişti. © «(Devamı vat) kit