24 Eylül 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 Eylül 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

© 24 3on hâdiseler karşısında şiddet- Meyletti. İki günde 124 franktan ui. düştü. Yarınki seyri biç değildir. Çünkü sterling'i ster- Yapan, cihanın, Londraye iti- ederek parasını oraya tevdi et; Ticaret müvazenesi 158 milyon 392 milyon açığa 30) fırlayan ve mütevazin büt Wi. 120 milyon hiralık bir boşluk teren bir memlekete kolay itimat iz. Bu sebepten cihan, Londrada #ermayesini yavaş yavaş çekiyor- ndradan son üç ayda 200 milyon | Şekilmiştir. ! İğer taraftan, İngiliz donanme | ilmemiş bir hâdiseye şahit üzde yirmi beş maaş ke- | Or. z ni haber alan donanmanın bir ME, manevra üstünde işi terkedi- üş fini İn iştirm kabiliyeti azaldı "ilin parlar alm. in 'ngiliz maarif ruallimlerinin me. ılarındari yapılan tenkihat, mual- inler arasında heyecanı mucip ol tur, Bunlardan en bin muallim yi landenda toplanarak gürültülü içti- lar aktetmişlerdir, grevden bah- nişlerdir. Bütün bu hâdiseler karşısında na- bükümete çevriliyor. Hükü- tin gösterdiği manzara tamamile İekilsiz, amorf bir manasradır. Hü- het ne ister, ne isteyebilir ve bil- | yapabilir, vuzuhla görüleme- ktedir. Bu bariz zaaf emareleri, eri oğur gittiğinden şikâyet edilen | varlak Masa konferansı üzerine sir ika etmekten hâli kalamaz. Hint meclisi murahbası Gandhi de, | ödetii taleplerini pervasızca şerdet- ten hali kalmıyor zaten. Candhi'nin talepleri nedir? Candhi'nin istediği vazihtır. Gan- hi, Hindistanm tam istiklâlinden ta bir şey istemiyor. Gandhi'ye bu istiklâl, İngiltere ile müsavi tersit muhafaza edilmek şarti teğriki mesaiye, bir a4sociaticnâ ma- Ni değildir. Çok söylenen ve bilinen bir gayenin eshabı mucibesini bir az Yalandan tetkik etmek, bazan esba- İı mucibenin malüm olmamasından Yalnış fikirlere zahip olunabileceği e deniyeti, ye göre Hint medeniyeti, A enleinin aksidir. Gandhi bar Sit bir iktısat sistemini ve basit pe-| Mik çılkrığını, falırikaya, şimendife- * azmin bütün materyalizmine ter- SİN eder, Gandhi, köylerde Eseri du daima bunu söylemiştir. Şandhi, mevcut vaziyeti idame eden iz idaresine muhaliftir. Setanic, vasfile ifnde ettiği bu idare- Taraf» Elli 7 f #i z idari » Bütün bu hareketlerin arka ana fikir olarak, iştirak ee “İÇ manasına olan nom-coopera” Met i vardır.Bu siyasete gö Ki if? 1 dır. Gandhi'ye göre, bu W- hükümetin Hindistandaki ie- tatil edilecek, akamete uğratı- r. Hükümet te nihayet, kendi çekilmekten başka çare gör :ektir, Bu surette, hiç kimseye Açı şiddet, viclence, kullanmadan östiklâli kazanılmış olacaktır. İmkânlara gelince: Tahrik edilmek istenen memle- küçük bir memleket değildir. Son nüfus tahririne göre bu memle- HAEENI ! kette 318 milyon nüfus vardır. Bu Büfun, Türkiyenin tam 22,5 mislidir. Sonra, nüfus mütecanis değildir. AY İt üyrı kıtalardan ibaret olan bu €c- Memlekette, her kıtanın dahilin İs başka kanunlar, başka iktısntlar, başla dinler, başka içtimai örtler Vardır. Bütün bu gayrimsayyen Unsurlar içinde ehemmiyetli olarak Ki unsur tebarüz ediyor. 216 mil- ön nüfuslu Hindular (bütün nüfu- Sun yüzde 68 zi) ve 70 milyon nü“ gla islömler (bütün nüfusun yüz” 22 si). Bu iki mühim unsur ara da münaferetler Gandhi'nin | Men müşavirleri olmasına rağmen, ur. Bu karışık kütle içindeki umumi en seviyesine şayanı ret Sevki bu memlekette pek azdır. Son kia neşrolunan Simon raporlarına Hindistanda yapılan bir maarif ilinde, bir sene mektebe başla- Yan çocukların adedi 3,5 milyon ola- gösterilmekte, fakat dört sene ipora aynı çocuklardan ancak 650 üninin mektepte kalmış oldukları, kğiglerinin sokağa ve sefmlete dö- di PERŞEMBE 6 ncı sene, No. 2019 NUSHASI 5 KURUŞTUR derecede görülür. Okumak | EYLÖL 1931 ae i Başvekil İsmet Paşa, refakatinde Dabiliye vekili Şükrü Kaya, İzmir mebusu Saraçoğlu Şükrü kalem müdürü Vedit Beyler olduğu kslde dün sabah tren ile Ankaradan şehrimize gelmişlerdir. | İ da Chang-hun'un ME ki ve Mukden sase gayrimül iteca- ki lay nefsinde bö akşam 60 kilomet ik ve müstesna göstermektedir. ibat olmadan, bu gay” tibabet Sl slbaöya- Yen in 2- Japon aponlar Harbin ve Pekine yürüyorlar! Bombardımanlardan bir Çin şehri alevler içinde yanıyor! an - Başvekilimiz R ? <6 İsmet Pş. dün geldi ve Gazi Hazretleri tarafından kabul edildi Başvekil dün akşam da Gazi Hz. ile uzun müddet görüştüler İsmet Pş, Roma davetini kabul etmiş ve ileridebuziyareti yapacağını vadetmiştir Ismet Paşa munis ve mütebessim Bir sima ile trenden inmiş ve müs- tr. Haydarpaşa İstasyonunda İsmet (Devamı 6 ıcı sahifede) Harbin demiryolunun ortasında mu kabil bir taarruz İcra etmişlerdir. (Devamı 6 ıncı sahifede) ğer fırkaları daha fazla iştirak ettir- mek isteyen sosyalistlerin hiç yanaş ve vaziyeti uzatıp ilk- ekseriyeti İ tiflerin taraftar olmayacakları mü- İ talon edilirse, Hint davasının Lon- dradaki müphem âkıbetinin İngilte- ve aleyhine bir kat daha sis ve du- manla karışacağıni / tahmin etmek kabil olur, Gazi Hz. ' Gazi Hz., dün geç vakte kadar Sarayda meşgul ol- ee stihbaratımıza nazaran Gazi Hz. teşrinievvel nihâ- yetlerinde Arkaraya avdet buyuracaklardır. Etıbba Odası İdare heyeti yeniden seçilecek Etıbba odası idare heyetinin yeniden intihap edileceği ha- ber alınmıştır. İntihabım teşri- nievvel bidayetinde yapılması gok muhtemeldir. Bir hafta evvel otuz kadar doktor etıbba muhadenet cemi yetinde toplanarak aralarında yeni idare heyeti için (o Tevfik Salim Pş. Ömer Lütfü, opera: tör Murat, Neşet (Osman ve Yeni idare heyetine namzet göste- rilenlerden Esat “ve Hamdi Suat Beyle — |, Nazım Hamdi Beyleri kongre- ye namzet gösterilmesine ka» rar vermişlerdi. Bu zevat ise a- ve hususi | takbelinin ayrı ayr ellerini sıkmış- | zami ancak on beş, on altı rey alabilmişlerdir. | tesi, bu sabahki nüshasındı © omaya d Cemiyeti Akvam ve Türkiye Pürküye şerait talim kukunu beklemektedir —e..— Tevfik Rüştü Bey dün sefirleri kabul etti Sofya 22 (Milliyet) — Zora gaze rede intişar eder “La Macedonia ,, gazetesi o mu- habirine Türkiye Hariciye Tevfik Rüştü B. tarafından vuku- bulan © beyanatı neşretmektedir. Tevfik Rüştü Bey mülâkatının bidayetinde, Türk- Bulgar münasebalının pek iyi oldu- ğunu söyledikten sonra, Türkiyenin Yunan « Bulgar ihtilâflarının hallin- den ve bu iki memleket arasındaki mukarenetten faideli neticeler bekle diğini ilâve etmiştir. Tevtik Rüştü Bey demiştir ki: “— Ben hiç bir zaman üzerime mutavassıt rolü almıyorum. Fakat Yunan ve Bulgar dostlarıma, iki memleket arasındaki muallâk me seleler halledilirse, bü neticenin ev- velâ kendileri için, sonra da her üç memleket ve bütün Balkan milletleri için müsmit tesirler hasıl. edeceğini tekrar etmekten hali kalmadım.,, vekili Muhabir bunun üzerine, Türkiye- nin üç Balkan devletinden (Türkiye, Yunanistan, Bulgaristan) mürekkep İman slebedi SEE EE 6 Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü avet edild kıtaları taarruzlarına devam ediyorla İngiliz lirasının suku z ticaretimizi mutazarrır edecek m İngiliz lirasının mütemadi sukutu ve gayri tabilliği üzeri- ne hâdis olan vaziyet beynel- milel mali buhran halini almış tır. Dünkü vaziyet ve ajans tel- rafların getirdiği haberler Türk hükümetinin bu mesele. de ne kadar durbin hareket et- tiğini ve Frangı esas kabul et- mekle verilen kararda ne dere- ce isabet edildiğini ortaya koy muştur. Dün gelen haberlere nazaran dünya piyasalarında İngiliz'i takiben Dolar ve Liret'te suku- ta başlamıştır, 19 eylülde İs- tanbul borsasında bir Türk li- rası mukabili 47 çent 20 milim ve Liret 9,2 iken dün (Dolar 47,84,17 ye, Liret de 9,27,70 e düşmüştür. Bütün (dünyada devlet eshamı düşmektedir. Düyunu muvahhidede O sukut alâmeti görülmüşse de dün sa- bir nevi Balkan Lokarnosu halinde bir teşekkülün husulüne çalışıp çalış madığı hakkındaki rivayetlerden bahsederek, bu üç devletin Cemiye- ti Akvamda Balkan grupünu temsil etmek üzere sıra ile ahzı mevki et- mek üzere, Türkiyenin Cemiyeti Bu yirmi beş, otuz doktorun dahi ittifak edemiyerek intihap edilmek üzere tesbit ettikleri bu idare heyeti hariçte kalan yüzlerce doktoru - mütehayyir burakmış ve bunlar gayri mem- nun kalmışlardır. Otuz kadar doktorun intihap etmek istedi- ği bu idare heyetinin bütün doktorları nasıl temsil edeceği cayı süal görülmektedir. Tıp fakültesi, bastahaneler ve serbest etıbba muhitinde te- ettiğimiz doktorlar, daha mütesanit bir ekseriyet hâsıl ol duğunu, başka bir idare heyeti intihabr için karar verdiklerini söylemişlerdir. Heyete girmesi tekarrür eden zevat şunlardır: ASLI AZA: Profesör Hamdi Suat, Maz- har Osman, operatör o Murat, Haseki hastanesi sertabibi E- sat, muallim O agreje Tevfik Remzi Beyler. . i İHTİYAT AZA; Çocuk mütehassısı Ali Şük. rü, Güreba hastanesi sertabibi Ömer Lütfü, kulak mütehassrsı Bahri İsmet, muallim operatör Kemal ve Ali Eşref Beyler. Bu isimler üzerindeki fikir. ler gittikçe kat'iyet kespetmek edir . Doktorlarımız bu intihap- la yakından ve dikkatle alâka. dar olmaktadırlar. Akvamda daimi bir sandalya alıp al mayacağını sormuştur. Tevfik Rüştü B. bu suale şu ceva bı vermiştir; ii — Ortada siyasi bir grup yoktur. Biz cephe almak istemiyoruz. Fakat bir dostluk vücude getirebiliriz. Bu dostluğun Türkiyenin Cemiyeti Ak- vama girmesini teshil edeceği doğru dur, Bu da Türkiyenin Cemiyeti Ak vamda yalnız kendisi için değil, Bul garistan ve Yunanistan için de dai- mi bir dostluk işgali demektir ki bu gün için bu binnazariye mümkün değildir. Ben bu hususta dostum M.Mihala- copulos'un “L'Eurupeen,, gazetesin- de meşretmiş olduğu makaledeki fi- kirlere bilâ kaydü şart iştirak ede. rim, Cemiyeti Akvamda temsil edi. len memleket hangisi olursa olsun bu suretle, aktettiğimiz bitaraflık muahedelerinin çerçevesi dahilinde noktai nazarlarımızı, menafiimizi da ha iyi müdafaa edebiliriz. Bu suret- le Cemiyeti Akvam mahafilinde de sulh fikirlerinin inkişafına yardım et miş oluruz.Şu fikirdeyiz ki,böyle bir netice, Bulgaristanın komjularile mü bizim bütün Balkan memleketlerile münasebatımız son derece iyidir. Türkiye Cemiyeti Akvama karşı daima dostane bir vaziyet muhafaza etmiştir ve Cemiyete dahil olmasını mümkün kılacak çeraitin tahakkuk etmesini beklemektedir. Vakıa Yuna nistanin Bulgaristan arasında tees- süs ödecek dostluk, Türkiyenin Ce- miyeti Akvama dahil olmasında bi- ricik âmil değildir, belki mevcut â- miller arasında bir tanesidir. Tevtik Rüştü Bey Dün Rus ve İtalyan sefir- lerini kabul etti Şehrimizde bulunan Hariciye ve- kili Tevfik Rüştü Bey dün Yeniköy deki hanelerinde Rus ve İtalyan se- irlerini kabul etmiştir. Tevfik Rüy- tü Bey bügün Japon sefarethanesin- “de öğle yemieğine davetlidir. Murm- nasebatını da teshil edecektir. Zira| Hükümet, Frankı kabul etme! derhal müşkülâtı yenmiştir Dün ihracat tacirleri Ofiste bir içi yaptılar; Türk parası sağlam bir hald bah 49 da açılmış akşam muameleler 51,5 tan olm “Dün borsadaki vaziye gün evveline nazaran da mal ve iktısadi mahafild. emniye ziyet daha çok (Devamı 6 ıncı sahile erene 0e000040200100041000100888 0000000000020 4000 VA AAA e Balkan konferansı Konferansta görüşülecek ço “mühim meseleler var Birlik umumi kâtibi Ruşen Eşref | konferans hakkında izahat veriy Afyonkarahisar meb'usu Ruşen Eşref Bey Balkan birliği Mili Tür besi umumi kâtibi Ruşen E ndeki ii Trabzon meb'usu Büyük Mi lisi Reis Vekili Hasan Bey riyasetinde t b ten bir gün önce yani aynı da konferansın komitesi ge rine ilk içtimasnı Atinada | velde aktetmişti. Bu yıl dı gene aynı tarihte inikat ede kat beynelmilel parlamentı si konferansı gelecek ayın Bükreşte açılacağından baz Roman; haslar ve bilhassa rine diğer milli gruplara dı mişti. Onların muvafakati ma tarihi 11 teşrinievvele 2 (Devamı 6 ıncı sah