8 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

8 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Muhabir mektubu Tarsusun uzun bir tarihi vardır — Yeni hamamın duvarı içinde bulu- nan taşın üzerindeki yazılar Tarsust - Duatepe mektebi US — Tarsus havalisin vaki 400000 ahali sakin olduğu- nu ve burada mükemmel bir darül- fünun bulunduğunu ve Amasyalı Strabonum da buradan (o çıktığını bana anlattılar. Tarsusun uzun bir tarihi olduğu muhakkaktır, Ulu ca- mü civarındaki yeni hamam dıva- nı içinde gördüğüm taşın üzerinde $u satırlar yazılmıştır: (İmperator Sezarın) mabut (Sever) de hafidi, mabut Antuvanın oğlu; bizim efen- dimiz (Mark Orel Sever Aleksan- dır, dindar, mes'ut munzzam,'Alek- tandlırlı, Severli, Antunyenli Edrili) selimeti, zaferi ebediyen payidar olması için, Kilikyanın birinci şebri ve üç eyaletin (Karı, İzori, Likaı hi) metropoli Tarsus sağlam inç: olunmuştur, ve hukuku siyasiye Yal miz Tarmuse bahşedilmiştir.) “e Kleopütra valiyi nasi kaçırmış! patrayı berayı istiçvap Tartusa celp eylemiştir. Kleopatra bu siyasi davetikendi lehine çevir | ösmü anile büyük bir rol mek ve hünel nl büyük, bir ea için e müzeyyen gemiler ve taifelerle gel- miştir. O zamanlar Tarsusun denize | sahil olduğu bir çok delâil ile ispat “lunmaktadır. Klcopatranın debde- be ve daratına ve onun endam ve reftarine ilk hamlede âşık olan Mark Antuvan ne yapacağını şâşi- Tıyor. Kleopatra oynadığı rolde mu vaffak olacağını anlayınca iyi eniyi dai ediyor. Uzun rüftarine ilk hamlede âşık > nihayet lâp olarak Musıra firar Me ise basımlarına teslim olmamak için bir sepetin içine koydurduğu zehirli bir yılanı meme- sine tutarak intihar eyliyor! Maarif Talebenin mevcudu150 olup bunun 18 zi kızdır. Geçen sene 25 talebe mezun olmuştur, Pirta . — Sakarya mektebi — Bu mekte- mevcudu 216 telebedir ve 80'ni kızdır. Mektep 3 sınıflıdır. Civarın- daki binanın istimlâkile bahçesinin tevsi edilmesi takarur eylemiştir. ai salindeki Kilisenin — v. larak yapılmalıdır ki yağışlı hava- karda tanfünkane olark kullanıla bilsin, Hakikaten bu talebe için bir htiyaçtır. Dua tepe mektebi — Bu mektep Tarsusun en birinci irfan yuvasıdır. ieletobin © 417 mayo — “o kızdır. Bu mektepte : beşinci sınıflar o vardır. Buradaki Mekteplerin son iki sınıfları burada ikmali tahsil eylemektedirler. Ba Mektep vaktile askeri kışlası iken Fransrzların işgalinde yanmış oldu- #undan temel ve dıvarları üzerine simdi mükemmel bir mektep Yapıl” mak suretile vücude getirilmiştir. Misakı milli mektebi — Başımı” alim Yunus Beyin idaresideki bu wektep Tarsusun en iyi mekteple Tinden birisidir, Geniş bahçesi ve mektebin pek mükemmel taksimatı müessesenin kıymetini artır! tr. Fransız tayyarecisinin öldürdü” Ğü Süleyman ismindeki betbaht ç0- » Türk ocağı mektebi — Başmunl- lm Siret Beyin idare eylediği bu Mektebin mevcudu 251 < Bunun dörtte biri kızdır. Mektep üne ile ve Kara müftü zade Hida yet Beyin himmet ye gayretile Yap trılmıştar. On dönüm 3 evleklik bahçesi vardır. Mektep çok elveriş lidir. Şimdiye kadar husus cemaat teşkilâğile idare olunmuş isede bir senedenberi maarif idaresine devr glunmuştur. Bina Halk fırkasına intilcal eylemiş ise de anın da maari- © devredilmesi zaruridir. Dumlupmar — Bu (mektepte talebe okumaktadır. Bum larin 95 5 kızdır. Mektep binası İYİ değildir. Fakat bahçesi çok vasi | ve günagön ağaçlarla cazip bir hale getirilmiştir.Bu bahçe genişbir kana İm kenarında olduğundan âdeta bir teferrüç ve tenezüh mahalli kalin- dedir. Bahçenin ortasında mükem- mel bir mektep yapılsa çok iyi olur. Mülahâza Bu mekteplerin hepsinde maale- sef drahumlü talebeler mevcuttur. sari hastalığın sirayetine mey- da, verememek işin ayrica drahum- lülara mahsus mektepler açılmalı. dir, Mekteplerdeki fakir “çocuklara Himayeyi Etfal “oldukça yardımda bulunmuştur. — Amerikan koleji Bu mektep 34 tene evvel Ame rikan Bovd heyeti tarafndan & olunmuştur. Üsküdardaki kız mek- tebile Kedikpaşadaki Ortan mektep, rinci sa Atinada alınan son tedbir ve kararlar (Başı birinci sahifede) ve müçtemian her iki memlekette seyahat edebileceklerdir. Ta- büidir ki, bunler beynelmilel pasaport muamelesine tabi olacak- lar ve bu kimselerin hakkı ikameti olmayacak, yalnız hükümetle rin müsaadei mahsusasile kalabilecekierdir. 3 — Türkiye hükümeli ileride Istarbulda Türkiye Bulga ve Yunanistanm iştirakile bir tüt Su konferansta $. teşebbüsatia bulunacaktır teri bulması ve daha zıyad caktır. tan konferansı aktedilmesi içn edilmesi icap eden tedadir alma- 4 — Türkiye yakında Atinaya bir heyet gönderecektir. Bu he yetle Y an murahhasları arasında cereyan edecek müzakerat neticesinde kaçakçılığın men'i için İâzüm gelen tedabir ittihaz e- dilecektir.. $— Türkiye Hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey ile Yunanistan Ankara sefiri mübadele komi: lardır, Saracoğlu Şükrü Bey (Başı 1 inci sahifede) badele komisyonu meb”: Mithat, müskirat u- mum müdürü Asım, Tahir Kev kep, belediye muavini Hâmit, şen Eşref, Ajans müdürü Mu- vaffak Beylerle sair bir çok ze yat teşhir etmişlerdir. Saraçoğ Iu Şükrü Beyle Amerika sefiri istasyonda çok samimi bir şe- kilde görüşmüşler ve vedalaş- mışlardır. Şükrü Bey Paristen Şerburg'a geçerek, oradan va» purla doğruca Amerikaya hare ket edecektir. reisi Şevki, polis müdürü Ali Rıza, Maraş | olunun mesaisini bir an evvel i ismet Paşanın M. Venizelosa Telgrafı |. (Başı birinci sahifede) tezahürattan, bu siyasetin tat- | bikatma cesâret ' verecek tüken İ Trabzon meb'usu Hasan, Ru- | mez bir memba görüyorum. İSMET - Gazi Hz.nin tebriki ATİNA, 7 (Hususi muhabiri mizden) — Atina telsizi almış tır: Ege vapurunda bulunan İs İ met Paşaya hitaben Türkiye | Reisicümhuru M. Kemal Haz- retleri bir telgraf göndermiş tir. Bu telgrafta, Gazi H: Çiftehavuzlardaki erkek lisesi, Mer. mmm Türkiye Başvekilini. bu Sey zifondaki kız mektebi, Kayseri orta mektetbi, Adana kız mektebi Adana, Talas ve Gaziayintaptaki 3 hasta- | neyi bu heyet tesis eylemiştir. melihisarındaki Robort kolleji de bu heyetten ayrılmış olan bir zat vücu. de getirmiştir. Buradaki mektepte 75 erkek talebe vardır. Bunlardan 50 si leylidir. Leyliler için. senevi Ragip KEMAL Sevvar bir sesli sinema yapıldı SE Bu seyyar sesli sinema Ka- | iforniya'da yeni imal edilmiş- | tir. Otobüsün tulü 13 | metre- dir. İçinde motörden | alınan elektrikle müteharrik bütün si nema techizatı vardır. Ayrıca içinde üç kişilik yataklar, mutfak ve bir küçük salon var cuk — Aman baba, geç- e Bak, karşıdan bir Kkarıyonla bir otomobil geli- 0k. > Istasyonda : » Istasyon. Samodl vago- ecılmn aleni seyrediyordu. Ws bir Yahudi Samoelin karya on Efendi, nasıl. sınız? — Mindamda iyidirler inşallah! — Çok iyi Z Çocuklar? ope ii sarsıldı ve tren hareket etti rl Efendi yerine oturupta gazetesini açarken, karşısında otu vak Rek Le değil ipi em yam dakikalık ar çalışacaktım? ç peri sar şehre gidince arka tarafı açıl» maktadır ve bu suretle arka ta rafında kurulmuş olan beyaz perde meydara (o çıkmaktadır. Sesli film otobüsün içinden be- yaz perdeye aksettirilmekte ve otobüsün dışında sandal: oturmuş en aşağı 2000 kişi ses li filmi seyretmektedir . . Babası — Yavrum, demek be ni o kadar seviyorsun. Ezildiği mi istemiyorsun. 7 ele Aİ Çocuk — Elbette., Sen ezi- Hirsen, ben sonra evi nasıl bulu rum? hatin muvafafkıyetinden dola- | ye tebrik etmektedir. Triyeste yolunda ATİNA, 7 (Hususi) — Ege dün gece saat 20.30 tafsilâtını bildirdiğim veçhile muazzam bir teşyi merasimi içinde hare- ket etti. Vapü; “gece yarısma doğru hareket efiniş olmasının sebebi İsmet Pâğg Hazretleri- min Korent kanalından gündüz geçmesini ârzu'etmiş bulunma larıdır. Eğe cümiürteşi Triyesteye vâsıl olacaktır, Macar sefiri Peşteye gi Macar sefiri M;. Tohi dünkü , ekspresle Peşteye * hareket et- j miştir, M. Tahi demiştir ki: — İsmet Paşanın ziyaretleri dolayısile Peştede bulunaca. İ ğrm. Kendilerinin, Lozan sel, Dün alışam saat on yedi buçukta Darülbedayi sö“'aikârları tarafın. dan maruf” Amerikalı rejisör © Mir, Cecile B. de Mille vve refikasr şere: fine Tepebaşı tiyatrosunda bir çay ziyafeti verilmiştir. Ziyafette Güzel San'atlar Birli erkânı, romancı Hüseyin şehir meclisi azaitndan Suphi Bıler, *Namas cimi Seniha Bedri müdürlerile vim. | Mr. Cecile B. de tistleri tanıştarılmış, grüp © halinde İ resimleri alınmış ve muhtelif san'at mevzuları üzerinde samimi | suretle görüşülmüştü Çayi müteakip Amerikalı reğisö- re Türk tiyatrosu hakkında bi kir vermek için “Aynaroz kadısı miştir, Mr. Cecile B. de Mille tercüman Salâhaddin B. den izahat alarak bu temsili büyük bir alâka ile takip et- miş ve sahne tertibatı ile san'atkâı larımızı takdir etmiş ve temsildeki karagöz oyununu çok yanı dikkat ve orijinal bulmuştur. Amerikalı rejisör kadın artistleri de çok beğenmiş ve Darülbedayiden çok iyi intibalarla ayrılmıştır. Mr. Cecile B. de Mille bu sabah “Stella Ditalya” vapuru ile Triyesteye ha- reket edecek ve Avrupada kısa bir tevakkuftan sonra, Amerikaya av. beşinci yerdesi temsil edil | bilhassa | | ark tütünlerinin müş | beri ile patlak vermiştir. | veran etmekte ve M. Brüning'in ta- | neticelenmesi zımnında müştereken icap eden tedbirleri alacak: | sabahı | İ ve İ maksadı mahsusu müstenit bulunan hünden sonra memleket haricin | yade takviye Amerikalı rejisörle- samimi bir hasbuhal Dün san'atkârlarımız bir çay ziya- fetinde kendisine temaşa hayatı- mız hakkında malümat verdiler Rejisör bilhassa Karagözü çok beğendi j rimle temas ederek Amerikaya da- en geçen yazıtar. ED LA ik gd A EEE GE Almanyada Olanlar (Başı birinci sahifede) mütehayizanının muavenetini temi- ne çalışacaktır. İstifenın sevebi BERLİN, 7 A.A. — M. Curtis ve dolayısile bütün kabine aleyhin- de sağ cenah fırkalarının açmış ol duldarı taarruz dolayısile bir hafta dan beri için devam eden © buhranı Alman hariciye nazırmın istifası ha- | Mütenakıs bir takım şayialar de- savvuratına nit olarak | gazetelerde bir takım tahminler neşrolunmakta- dır, Azçok sahih olan ve ekserisi | bu haberlerden hali hazırda atideki esaslı hâdiseleri istintaç etmek müm kündür. | Evvelâ PL Brüning, sol cenah fırkalarına yakın olan siyasi maha- filin tazyiki üzerine yalnız bazı n. zırları değişdirmek suretindeki ilk tasavvurlarını tadil etmek mecburi yetinde kalmıştır. Böyle bir | tadil, fırkaları entrika çevirmeleri ve mü. cadelede bulunmaları için fevkalâde bir fırsat olacak ve Reichatag meclisi yakında içtima edeceği cihet le bu entrikalar ve mücadeleler teh- keli bir şekil alacak idi, “Cumhur r isliğ.” kabinesi BERLİN, 6 A.A. — İyi malümat alan bir membadan bildirildiğine gö re, tadil edilmiş olun Brüning kabi. nesi bir parlâmento kabinesi olmak. tan ziyade bir — “Cumhur reisl; kabinesi olacaktır. Zira, M. — Brü- ning, mareşal Hindenbourg'un son derece itimadına mazhar ve fırkala- ra karşı daha ziyade müstakil olma- ğa azmetmiş bulunmaktadır. İktisadi ve mali vaz 4 BERLİN, 7 AA. — M. Brüning dün imperatorluk mecl halinde toplanmış olan encümenler . buzu- runda Almanya'nın mali ve iktisadi vaziyeti hakkında izahat ve / teşri. hatta bulunmuştur. Mumaileyh, bil- hassa İngiliz lirası buhranmın ge- rek Almanya ve gerek cihan iktısa- diyatı üzerindeki akislerinden bah- söylemiştir. Bu buhranın neticeleri evvelden görüp tahmin etmek im- kânsızlığı karşi diki halde en bassü communlere ait müşkülâtı ik- tiham etmek ıztırarındadır. M. Brüning demiştir ki: Fakat yarn neşredilecek emirna- meler bilâhare iktısadiyatın tarsini, sal mesarifi ile hayat pahalı. lığımın tevzini için ittihaz edilecek tetbirlerin noktai hareketi, mebdei olacaktır. de yaptıkları ilk seyahatte Peş teye uğramaları bizi çok müte- ir. Bu ziyaret sa- mimi münasebatımızı daha zi- tir, det edecektir. Amerikalı repisör İstanbul inti. baları hakkımda diyorki: * — letanbulu çok enteresan ve cazip, Türk halkını fevkalâde sempa tik buldum. Burada Güzel San'atlar Birliği- ni, Topkapı sarayını, surları, Yere batan sarayını, cami ve müzeleri zi- yaret ettim. Ve Yedikulede eski eh- li salip muharebelerinin cereyan et- tiği yerleri tetkik ederken, burada ehli salip harpleri mevzuu üzerinde bir film çevirmeğe esas itibarile ka- rarlaştırdım. Bu suretle çoktan beri aradığın mevzuu Türkiyede bulmuş oldum. İlk fırsatta tekrar İstanbula gelerek, bu film meselesile moşgul olacağım ve bu hususta Türk artist lerinden Holkamda gösterilen nezaket ve sa. mimiyeti hiç unutmıyacağım. Seya- hatim esnasında bittabı tesadüf ot. tiğim ve edeceğin | san'atkârlardan yıldız olmasını muhtemel gördükle- vet edeceğim.” şimdilik Rusyadan intihap ettiği bir Sofya müsabakaları Bu ilk temas bizim için ancak'bir - muvaffakıyet sayılabilir Balkanyattaki birincilik mü- rilerimiz dün sabah geldiler. Kendilerile konuştuk; hepsi muvaffak olduklarını söylüyor lardı. Yalnız müteessir oldukla rı bir nokta var, o da bu sarih muvaffakıyetlerini muvaffak: yetsizlik gibi görerek yapılan bazı neşriyattır, Sofyadaki bakaları o için, © gazetelerde haklı, haksız bazı neşriyat ol- du, Ancak hakbin olmak lâzım gelirse, bizim Sofyadaki müsa- bakalarımızı bir muvaffakıyet addetmeliyiz. Hem de vaziyeti- miz razarı dikkate almirsa, bu muvaffakıyetimiz büyüktür, Bulgarlar 8 - 10 sene evvel bizim gibi ilk defa olarak bey- nelmilel temaslara başladıkları zaman senelerce hiç bir muvaf binicilik müsa- fakıyet elde edememişler ve | çok geride kalmışlardır. Sene- İllerden sonra beynelmilel temas larında muvaffak olmağa başla mışlardır. Bugün bizimle bera- ber müsabaka yapan Bulgar za bitlerinin bir çoğu 8 - 10 sene. den beri Almanyada, Macaris- i Amsterdam na girmişler ve son zamanlar da oldukça muvaffakıyetler gös termişlerdir.. Bunlarla yaptığı- — aşi neticesinde, bun ların bir ui irdil an- cak Bulgarların al avan tajları ve bir az da son gün şan sın ondara teveccühü dolayısi- le hepsini deviremedik - ve mu- vaffakıyeti tamamlayamadık. Beynelmilel m birinci temasımızdı beri bu teması temin etmiş ve bir çoklarında muvaffakıyetler kazanmış olan Bulgar süvarile rinin bir çoğunu daha ilk tema sımızda devirişimiz bizim için çok büyük bir muvaffakıyet o- larak kaydedilmek lâzımdır. Ve bu muvaffakıyet ati için bize çok büyük ümitler bahşeden yol lar açmıştır. İnsaflı bir nazarla bakılır: izim bu kadarlık mu vaffakıyetimizi, ilk temasımız olmak itibarile görmek lâzımdır. Bunu rakiplerimiz bi- le söylemişler ve bizi kendileri için tehlikeli bır rakip addet- mişler ve daha müsabakanın yarısında telâşa düşmüşlerdir. Son güne kadar at başı bera- ber gitmiştik, birinci günü on- lar, ikinci günü biz mütefevvik bulunuyorduk. Hattâ ikinci gü nü mukavemet ve arazi binişi müsabakasında yani kroskonte ri'de birinciliği yüzbaşı Cevat Bey, ikinciliği yüzbaşı Vehbi Bey kazanmıştır. Bulgar zabit- lerinden en ileri giden ancak ü- güncülüğü alabilmiştir. Ne ça- re ki son gün zarfında şans bize vefa etmedi, bilâkis onlara te- veccüh etti, Semih kendi başına buyruk mudur? ATİNA 7 (Muhabiri mahsu sumuzdan) — İlk günün tafsi- lâtını telgraf haberi olarak gön derdim. Yalnız bu arada Yunan federasyonu ile aramızda bir suitefehhüm oldu. İstanbuldan hareket etmeden Yunan fede- rasyonu, yaptığımız temaslar. da tekli kabul etmişler ve ecnebi starter meselesinde mu- tabık kalmıştık. Ancak bura da bu kararı nazarı itibara madılar ve yarışları Yunanlı #tarter ile idare etmek istedi- ler, Bunun üzerine Türk ekibi sabakalara iştirak etmeyece; ni cumartesi akşamı tebliğ etti, Fakat burada bulunan büyükle rimiz ve sefaretimiz girmemi- zin muvafık olacağını söyledi- ler ve biz de bu kararımızdan nükül ederek iştirak ettik. An- cak Semih bir Yunanlı starte- rin idaresi altında yafışamaya- | cağmı ileri sürerek girmedi ve Amerikaya götürmeğe karar vermiştir, Amerikalı rejisör Türk sinema cılığı hakkımda da izahat almış ve teşvik etmiştir. bütün takımın moralmı bozdu. Resmi geçitte çok muvaffak olduk ve alkışlandık. Yüksek atlamada ikinci olduk, güllede İ ketten hiç farklı değildir. en iyileri arasına | girdik, 10000 metrede Mehmedin aya- ğma kramp girdi kaybettik, 4X400 de beşinci olduk, Bu sene ile geçen sene smda yüksek atlamada 15 san- tim ve güllede bir metre terak- ki var. Yüz metreye Semih gir- mediği için ondaki vaziyetimizi bilmiyoruz. Milliyet — Semih. hiç affe- dilmeyecek bir kabahat yapmış Beynelmilel bir sahada Türklüğü temsil eden bir spor- cu her şeyden evvel itaat etmek mecburiyetindedir. Onun mu- vaffak olup olmaması derecei saniyede gelir, * Semih bu hakkı nasıl kendin de gördü de, yarışa iştirak et- medi?. Türk milleti kendisini oraya hava alması ve seyahat etmesi için mi gönderdi? Bu harekete harpte vazifesi. ni yapmayan ve sahayı harpten kaçan bir askerin yaptığı hare- Se- mih bu hareketile maâlesef ken disinde spor karekteri olmadığı nı isbat etmiş oldu: Onun için bu genç ne kadar muvaffakıyetli de olsa diğer ar. kadaşlarına fena nümüne olma malı, ve daima sporda otorite nin birinci plânda geldiğini is- bat etmiş olmak için, kendisi- ne hiç bir temasta rol verilme- melidir. Ankara lik maçları Ankara Mmtakasradan: 9 T, Ev- vel 1931 cuma günü'icra: . edilecek Hik maçları berveçhi atidir; Saat 13,15 de İmalatıharbiye - A- lay 189. Hüköm Sedat Bey. Sant 15,15 de. Gençler Biri Altınordu. Hâkem Kâmil Bey, İkinci takımlar; (Cebeci sahasın- da). Saat 10,30 da Çankaya - Altınor. du. Hâkem Namık Bey. Takımlar beyetimizden verilen duhuliye kartlarile stada girecekler. © dir, Sirikast Tah kikatı Polis Naci ve Nuri B.ler vilâyetçe takdir ve taltif edilecekler Polis müdürlüğü suikast tah kikatına devam etmektedir. Ma. lhmatlarına müracaat edilmek üzere polise celbedilmiş olan Agop Apikyanın kardeşi pas- tırmacı Kirkor Apikyan Efen- di'ile Kirkorun kayın biraderi dün serbest bırakılmışlardır. Agop Apikyanın isticvabma devam edilmektedir. Herant | Canikyanın sima “ve kıyafetini © tebdil etmesine rağmen, teşhis etmeğe muvaffak olan polis | Naci ve Nuri Efendiler vilâ salonunda bütün polis âmir ve memurları huzurunda alenen takdir ve beşer yüz lira mükâ fatı nakdiye ile taltif edilecek lerdir, | — o. —— Yıkılan duvar altında Çenkelköyünde Bekâr deresinde “ oturan Marika evinin harap olan du varmı tamir ettirmek üzere yıktırır. ken, Kadir oğlu Ahmet isminde biri si duvarın altından geçmiş, bu esna- da da duvar birdenbire — yıkılmış, Ahmet altında kalarak, ağır surette yaralanmıştır. Bir tavzih Süreyya Pş, mensucat fabrikası | müdürlüğünden aldığımız bir mek.. | tupta deniyor ki: “.— Muhterem gazetenizin 2 teş» veel 1931 tarih ve 2027 num; ralı nüshasının yedinci — sahifes (muhabir mektubu) sütunlarında, Biga muhabirinizin fabrikamızı kar yıtsızlıkla ittiham eden © yazılarını hayretle okuduk. Gerek fabrikamız ve gerekse ma. #azalarımız tarafından Ziraat Ban- || kasma mevzuu mesele hakkın. da müracaat edilmiş değildir. Aynl zamanda Biga Ziraat Bankası ve tüccarları tarafından da bize böyle | bir teklif vaki olmamıştır.”