29 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

29 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PERŞEMBE 29 TEŞRİNİEVVEL 1931 6 ncı sene, No. 2054 NUSHASI Cumhuriyetin Kudreti Türkiyede bütün kanuni şekille- rile cumhuriyet ilân edi oldu. Bu kısa zaman içinde memle- ket şiddetli sarsmtılar geçirdi, va- him günler yaşadı. o Fakat bug İşte ayakta, her zamandan daha 3i. yade kuvvetli olarak duruyor. Mu- hakkak ki, Türkiye, yaşamak için muhtaç olduğu gıdayı, kuvveti yeni rejimden alıyor! Son sekiz on sene zarfında yeni Türkiyenin maruz kaldığı müşkülâ- ta ve bu müşkülât o iktibam için bütün halkın sari azim ve gay rete bakarak cumhuriyetin hakiki kudreti hakkmda tam bir fikir edin mek kabildir. Bir defa yeni rejim, artık mahdut bir akalliyetin kafasmı da yaşayan bir mahiyet olmaktan şar. Şimdi onun en hararetli, Mutlak bir ekseriyeti yeni benimsemiştir. Cümhuriyetin en bü Yük kudreti bundadır. İçtimai ve #iyasi fikirler; mahdut fertlerin ve #ümrelerin malı olmaktan çıkıp ta haliç arasma yayıldı mı, hiç bir za lim kudret o fikirleri söndüremez Onun için cümhuriyetin sinden Smdişeye mahal yoktur. Bu izah, 'ürkiyede yeni rejimin o muvakkat Ve şahısların hayat ve talihlerine bağlı olduğu zannında olanlar için lâzımdır. Milletlerin hürriyet, refah ve sa eri, biraz da tabi olduk a alâkadardır. — Fakat şimdi öyle bir devirde yaşıyoruz ki, yle bir nisbet kurmak, yanlış bir hükme götürür. Her memlekette de- Tece derece çekilen ıztırabın, derece derece duyular iktısadi - bubrâni usullerile münasebeti yoktür. İktisadi buhran ve ıstırap; umumi wpten sonra baştan başa de Umumi bayat | şersitinin, umumi beticesinde mağlüplara | kabul *ttirilen muahedelerin, bugün de Yaziyeti ıslah için, eski emperyalizm fikirlerden bir türlü vaz geçilmeme. inin, elhâsıl bütün milletlere hür Tiyet, istiklil ve hayat hakları aynı derecede tanmmamasınm tabii neti- <eleridir. Onun için ber şiddetli bir iktimat küm sürüyor. Bütün milletler ara- Müthiş bir sinir ve enerji yapılıyor. Kurtuluş İçin; bu mücadelelere © mukavemet “tmekten başka çare yoktur. Şu da yar ki, Türkiyede çekilen “müşkü- İS, başka memleketlerde olduğun» dan çok az Vakia başkalarının #cı çekmesi, bizim — ıteraplarımızı dündiremez. Anlatmak © istediğimi: #ey bugünkü sıkıntın yalnız bizde değil, dünyanın bet tarafında olma- ti ve bizdeki nisbetin | daha küçük lanmasıdır. Bununla © beraber | Cumhuriyet hükümeti; bizde buh Yanın tesirini asgari bir dereceye im- girmek için azami bir | fasliyet ve hassasiyet göstermektedir. , Türkiye Cümhuriyetinin en bü- Yük kudretis' Dahili ve harici siya- #etinin tecellilerinde göze çarpar Dahilde mutlak bir sülün ve nizam, hariçte devamlı bir sulh ve emniy İtiyoruz. Umumi politikamızın ga- Yesi budur. Bu gaye, temin edilmiş tayılabilir.. Filhakika memleketin da hili asayişi, Türkiyenin şimdiye << r idrak etmediği bir mülemı Yet arzediyor. Harici politikadal Mmuvaffakıyetlerimizin £ tezahurat İse içinde yaşadığımız şu dakika da görüyor ve hissediyoruz. Bütün bu güzel tezahurat; Cüm- büriyetin kudretini, Cümhuriyeti İdare edenlerin hulüs - ve kabiliyet- lerini ifade edi Türk Cumburiy: i lustafa Kemal gibi tarihin en bü- Yük harikası olan müstesna bir kud- Pelin; reis ve nâzım olarak bulur Ması'da Türkiyeye ve Türk milleti- Ne ayrı bir kudret ve şeref veriyor. Cumhuriyetin yıldönümü müna 5 milletin östükdâli , Bir barcumuz daha var ki, o da ba Cumhuriyeti yaşatmak için, ha- Yat ve iktisat mücadelesinde, tepki #tillâl mücadelesinde ölenlerin gös- Werdiği kahramanlıklar kadar bir fe- deliği göze almaktır. Bugünkü Dele düşen vazife budur. #ifenin yollarını «Büyük Gazi ve o- Mun hükümeti aydınlatmış bulunu- Yor. Her vatandaş, bu vatani vazife- vine koşmalıdır. Siürt Mebusu MAHMUT Her sene Veremden bin- lerce vatandaş ölüyor. Cüm huriyet Bayrâmı olan 29 Teşrinievvel perşembe, Ve- rem mücadele günüdür.Ken dinizi, çocuklarınızı, mubiti nizi tehdit eden tehlikeyi tahdit için senede bir lira Vererek aza yazılınız. Sene de bir lira ayda 9 kuruş bile etmez. Bu va-| 5 KURUŞTUR yede Cumhuriyetin ilân edildiği gün dür, 1923 senesi 29 Teşrinievvelin- de T. B. M. Meclisi Cumhuriyet il Dı kararını vermiş ve ilk Reisicüm- bur olarak büyük memleket kurtarı- cs Gazi Mustafa Kemal Hz. ni in- tihap etmişti. Bugün Cumhuriyet ilânmm do- kuzuncu yılına basıyoruz. Türk ta- rihinde yeni bir devir açan, memle- ket idaresinde yeni bir rejim kuran Cümhuriyet Türkiyesinin ilânı aziz vatana, asırlardan beri bahşedilme- yen saatler verdi. Kokmuş bir salte- matın mütereddi hânedam milli hu- ANKARA, 28 A.A. — Baş vekil İsmet Paşa ( Hazretleri ! Sovyet şuralar ittihadı hariciye komiseri M. Litvinof şerefine İ bugün bir öğle ziyafeti vermiş fet ilga 1923 yılı Teşrinievve- linde bu topraklar üzerinde Cumhu riyetin ilân: hâkimiyeti bilâ kaydü şart millete, bu toprağın asıl sahip- lerine veriyordu. 29 Teşrinievvel bi- zim en büyük bayrammmızdır. Aziz vatanı Cumhuriyete kavuşturan bü- yük başlara necip ve asil Türk mil-| İleti ber zaman minnet ve şükran bor cu olduğunu hiç bir zaman unut maz. Bayram nasıl tes'it edilecek? .Cümhuriyet bayramı memleketi. Rusya efkârı umumiyesi M. Litvinof'un seyahatini büyük M. Litvinof! Ankarada karşılarırken., tr. Ziyafette misafirler, harici- ye vekili Tevfik Rüştü, Dabili- ye vekili Şükrü dafaa vekili Zekâi (Devamı 6 ıncı sahifede) Beylerle 9 uncu yıldönümüdür. Memleketin her tarafında bugün Türk halkı en cuşişli tezahürlerle bayramını tes'it edecektir 29 Teşriniovvel. Bugün Türki-| dutlar haricine uzaklaştırıldı. Hilâ- mizin her tarafında olduğu gibi İs- tanbulda da fevkalâde merasim ve! heyecanla tesi't edilecektir. baştan başa donatılacak, halk bu en mukaddes günü bir cuşişle yadede- cektir. Bu sabah sant İ4de başlamak üzere Beyazıt meydanmda başlayan büyük bir geçit resmi yapılacak, kı. taat, mektepler, cemiyetler alay ha- linde Taksim Cümburiyet meydanı» na kadar yürüyüşe devam edecekler dir, Vilâyet tarafından Cumhuriyet âbi ve bir çelenk konacak, öğle - yin saat tam 12 de Selimiyeden ve (Devamı 6 ıner sabifede) Maraasarerasasaaaseseseasesereeeeaseresesseaeaeaseaeseaeseeeesaserert itiraz eee M. Litvinof şerefine dün ziyafetler verildi Romen-Bulgar lav... Heyetleri dün gittiler Konferans muvaffakiyetli neticeler vermiştir. İkinci Balkan konferansına irak eden Yugoslav, Bulgar ve Romen murahhasları dün akşam memle- ketlerine hare- ket o etmişler- dir, Bulgar heye- İ ti reisi M. Sa- kazof hareketi- ni bugüne te İ hir etmiştir. Yugoslav murahhasların- dan Sosyal po- litik fırkası li- deri Dr. Popo: viç bir müharririmize demiştir Yunan Heyeti Mi, Papapnastasya — Türkiyeden gayet iyi inti balarla ve fevkalâde memnuni- nü kabul ve misafirperverlik bi Zi son derece mütehassis etmiş tir. Buradan büyük terakkile- rin hatıralarını götürüyoruz. Gazi Hz. bizi kabul ederek (Devamı 6 ıncı sahifede) Şehir | | Cüfükuriyet bayramı mü- nasebetile bugün gazetemiz ailesi tatil yapacaklarından MİLLİYET yarın intişar etmiyecektir. Gazetemiz bütün oküyu- cularının bu en büyük milli bayramlarını hararetle teb- rik eder. Bu gece Değişiyor.. Otomatik telefon. İstanbul ciheti telefonları bu ge- ce nihayet otomatik hale konuluyor. Bu gece saat 22,5 tan sonra İstanbul aboneleri artık Matmazellerin: — Merkez! Sadasım — duymayacaklar, onun yerine sadece otomatiğin fasilalı dü düklerile karşılaşacaklardır. Asrm makineleşmekteki seyri nihayet tanbul telefonunu da eline almış ve onu da makineleştirmiştir. Bu bül me boyun eğen İstanbul santralında i de bunun içindir ki makineye terke deceklerdir. Bu gece saat 22 yi 20 geçe İstan bul telefonları otomatiğe raptedile- cek ve bu iş yirmi dakika kadar de- vam edecektir. Saat 22,40 ta bütün telefonlar otomatik olacaktır. Ahizeyi yerinden kaldırıp kul ğınıza götürdüğünüz zaman vasat yükseklikte ve mütemadi bir düdük sesi duyarsınız, bu çevir işaretidir. | Bu takdirde parmağınızı otoma- | tik dairesine sokup istediğiniz numa rayı &wa ile çevireceksiniz. Bundan itiğiniz vızıltı mukabil abo- rıldığına delildir. Fasılalı düdükler işitilirse bunlar istediğiniz numaranın meşgul olduğuna alâmet tir. Beyoğlu ve Kadıköy santralları Otomatik sistemde işleyinceye ka- dar Beyoğlanun evvelâ dört rakamı nı, Kadıköyü altı rakkarımı ve diğer santralları hep sekiz rakkamını çevi rerek bulacaksınız. İstanbul telefonunun otomatik olması münasebetile ekserisi Türk Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yan Müdürü İntihap neticelendi! Gazi çocuklarının bayramı: Bugün.. Bugün Cumhuriyeti ilânımızın Mesai fırkası kahkari bir hezimete uğramıştır İngiliz intihabatı mesai fır Bin kahir bir mağlübiyeli ile netice- İlk neticeler, mesaj fırkasınm hükümete müzahir olan diğ lara nazaran ancak onda tinde sandalya kazanabildiğini bil- dirmekte idi. Bilâhara mesai fırkası âyetini azacık düzeltmiş isede gene mağlübiyetin kahir bir şekil al masına mâni olamamıştır. İntihabat sekiz zümre arasmda 1 — Muhafarkir fırka Baldwrin) 2 — Liberal frka lideri Sir H Samuel) 3 — Liberal fırkanın bilâ kaydü şart milli hülcümete müzabir olan zümresi (lideri Sir Gohn Simon) 4 — Liberal fırkanın milli hükü- Gideri | mete aleyhtar zümresi (lideri Liyod ) $ — Mesai fırkası (lideri Hender son) Mesai fırkasının Mac Donal- da sadık kalan zümresi (lideri Mac Donald) (Devamı 6 ıncı sahifede) * İngiliz intihabatının neticeleri son haber- lerimizdedir. . Lloyd George “Dün Daçya vapuru ile cuma günü ilk maçını yapacak olan Yunan takımının ikinci ketilesi geldi. Resmimiz onla- zı göstermektedir. Yazısı ve heyet reisinin beya- natı iç sahifelerimizdedir.