19 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

19 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Amerika'da | Amesilennın 72 inci kongresi Wa- sington'da içtima etti. Amerika toş- kilâti esasiyesini bilenleree malüm olduğu üzere, müttehit Amerikanın iki meclisi vardır: Meb'usan Mecli ve Ayân Meclisi, Her iki me de bir arada toplanışma kongre içti- ma: derler, Ve hükümet, mali siya- #etini ancak, kongrenin karar ve tas vibile tedvir edebilir. “ jansları tarafından verilen Sİ Ayni beynelmilel borçlar meselesi etrafında icra kuv- : ay evvel ve tük münhal azalık tihabat ; , Cümhuriyet fırkasının ken & arasında dahi hükümetin ber si- yasetini tasvip etmeyenler bulundu- ğu nazarı itibara almacak olursa, bü kümetin Mecliste ekalliyette kaldığı, herhalde iktidarda kalmak için ekse- riyet temin edecek vaziyette bulun- madığı anlaşılır.. Amerikadan b bir memlekette olsaydı, bu vaziyette istifa etmesi ve yahut İngilterede ol- duğu gibi çekilmek veya Meclisi dağıtarak yeni intihabat yapmak sıklarından birini tercih eylemesi lâ- zumdı. Fakat Amerika teşkilât esa- siyesi ne hükümetin istifa ederek çe kilmesine müsaittir; ne de icra kuv- etine meclişi dağıtmak salâhiyeti veriyor. İşte göçen hafta 72 inci kan grenin toplanması üzerine böyle çık maza benzeyen bir vaziyet hâsil ol- muştur. Evvelâ Reisicümhur kongreden ge çen haziranda ilân edilen ve Heover moratoryomu denilen projenin tas- dilamı istiyor. Bu proje Hoover ta- rafından ileri sürüldüğü zaman Mec is tatil olduğu için tasdik edileme- mişti, Hoover meselenin müstaceli- yetine binaen, ber iki fırkanın erkâ- nile anlaştıktan sonra Meclisin bu içti i tasdikıma talikan ilân we derhal de tatbik etasişti. Saniyen Hoover, bukranın deva. im dolayısile beynelmilel borçlar me selesini tetkik etmek ; ve rauvakkat aranjmanlar yapmak için tedabir a- anması lüzumuma ileri sürmüştür ki, binmetice moratoriumun bir ve- ya diğer şekilde temdidi demektir. iumu bölü bugüne kadar tasdik et. mediğine nazaran, tekrar temdidini kolay kolay kabul etmeyeceği üşi- imaslarının verdi kârdır. Telgraf aj: verdikle ri Dakeles , Meclis tapkı Ver- snilles sulhünden döndüğü zaman karşı nasl isyan etmişse, 'Hoover'e karşı aynı isyan waziyetindedir. Yalnız o zaman Cüm huriyet fırkası intihabatta ekseriyeti kazanmış ve muhalefete geçmiş iken, şimdi intihabatta vaziyeti takviye &derek hücum vaziyetine geçen De- mokrat fırkasıdır. Wilson ile Hoo- ver, biri Demokrat, diğeri de Cümhu riyet fırkalarının iktidara getirdiği bu iki Reisicümhur, aşağı yukarı ay nı sebeplerle, aynı şerait altında, ay- mı siyasi tabiyenin hedefi oluyorlar, CUMARTESİ 19 KÂNUNUEVVEL 1931 6 nc sene, No. 2104 “NUSHASI 5 KURUSTUR YaKYiYE nav öğrenim Gisaişyun YODANBEY ari İsYASYON Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ESKİDEN ERMEMİSİ OLAN YERLER. JANE İ KAÇAK ASUR: UR YA LE YAPILAN YERLER. CULKLA TÜREYEN LER. NİLER. YERLER. Hükümetin almakta olduğu tedbirlerde bilhas:- “hemmiyeti haiz olan cenup hududumuzdaki kaçakçı yurtlarını gösterir harita. Son gün, havanın muhalefetine | rağmen, pek pârlak geçti Dün doktorlar da Halk evinde toplanarak tercihan yerli mualece kullanmağa karar verdiler ssl Geçit resminden iki intiba ve doktorlar içtim. Milli Tasarruf ve İktisat haftası dün bitti, Bu münasebetle Halk evi binasında bir resmi kabul, şehirde de bir resmi geçit yapıldı. Resmi kabul Resmi kabul saat onda başlandı. Tam sant 10 da vali muavini Fazil Bey Halk evi binasına geldi ve bina nın kabul salonunda ahzi mevki etti. Biraz sonra resmi kabule iştirak 6- suler gelmeğe başladılar. Bu zevat ayi Birliği kâtibi umumisi Naz- mı Nuri Bey tarafından vali muavi- nine takdim edildiler ve tebrikâtta bulundular. Resmi kabul saat 12 ye kadar devam etti, bu esnada sanayi imizin inkişafma, yerli mallarımızın muavini Fazlı Bey de Yerli mallar haftasi hakkında gazetecilere şu bo yanatta bulundu: Fazlı beyin beyanatı Mili Tasarruf ve İktrsat hafta- wwwetli hareketleri İstan .erinde cereyan etmiştir, yaşlarında — muailimleri leri olduğu halde milli £ ve masnuatımızr imal ve teşhir eden müesseseleri gezmek ve bunlardan canlı fikirler almak sure tile tasazruf haftasında beklenen fa ide ve hizmetlerin en mühimmini İ fa etmişlerdir. İdhalâtın tahdidi xa manıma tesadüf eden bu tezahürat i | haftası zaten umumi arzuların çok beliğ ifadelerini yer yer göstermiş tir. Buna da en bariz delil milli ta- sarruf ve iküsat baftasınm geçen Senekine nisbetle daha şayanı mem Buniyet neticeler vermiş olmasıdır. Bugünkü merasimde havaların mu- halefetine rağmen sanayi birliğinin himmetlerile tertip edilen kamyon- Tu seyyar sergiler herhalde memle- kette sınai bir varlık İfade etmişler dir, Kırk dördüncü ilk mektep talebe eri tarafından kendi ellerile yaptık arr ve yerli mallarının istihsal mev kilerini gösteren temsili harita bu olan bu mücadelenin neticesi, Avru. | Yavruların temiz duygularını böyük Panın mukadderatı üzerine âmil ola | ere çok temiz bir surette bildirmek cak derecede ebemmiyetiidir. tedir. Tüccarlarımızı da yerli mal larından tertip ettikleri" vitrinler Ahmet ŞÜKRÜ (Devamı 5 inci sahifede) Fr) 7 Havalar tekrar bozuldu dün de Istanbula kar yağdı Balkanlarda kar fazladır. Bugün de karın devam etmesi muhtemeldir Birkaç günden beri mutedil giden havalar, yeniden bozul- du. Rüzgâr iki gündenberi ka rayelden esmektedir, ristanda şiddetli bir kar fırtma sı büküm sürmektedir, Kandilli rasathanesinden ha va vaziyeti hakkında aldığımız Liman vesaiti Birleştiriliyor İktisat vekâleti Bele- diyenin bu husustaki fikrini sordu Iktısat Vekâletinin İstanbul lima- sındaki babri nakil vasıtaların tev- hit etmek yolu'nda mühim bir tasav vuru vardır, Bu takdirde birleştiri- lecek olan şirketler Şirketi Ha; Soyrisefain, Liman ve Haliç şi leridir, Seyrisefainin yalnız sevahili mütecavire kısmı tevhide dahil ola caktır, İktısat vekâleti bu tasavvuru nu İstanbul iyesine bildir ve bu hususta fikir ve malümatını temiştir. Belediye lâzım gelen ceva- bı vermiştir. İktisat Vekâleti mez- kür şirket ve idarelerin mali vaziyeti faaliyeti hakkında tetkikaş yapmak tadır. Alikadarlar bu tevhide mav- nacılar, salapuryacılar ve motörcü- lara cemiyetlerinin de dahil olması lâzım geleceğini ifade etmektedirler. Tatbikatta şimdiki masraflardan mü him bir surette tasarruf i ceği temin edilmektedir. Bu teşek- küller birleştiği takdirde “İstanbul deniz nakil vasıtaları manı altımda bir umum müdürlü ihdas edilecektir. Nuri Pş. dün de Gelmedi Pazar günü trenle gelmesi: muhtemel Tayyare ile şehrimize mu- vasalatı beklenen Irak Başveki li Nuri Paşa dün de gelmemiş tir. Maamafih (O bavalar son günlerde bozuk gittiği için, Nuri Paşanın tayyare ile gel- mekten vaz geçmiş olması da muhtemeldir. Bu takdirde Pa şanım pazar günü imize gelmesi beklenebilir. Sabık Hidiv'in Fransız hariciye nezare tide tekzip ediyor PARİS, 18 (A.A.) — He- riciye nezareti sabık hidiv Ab- Bas Hilmi Paşanm Suriye kıral lığına namzetliğini koymasına Fransız hükümetile Suriyede- ki Fransız fevkalâde komiseri M. Pansot'un muvafakat ettik lerine ve Suriyede pek yakın- da kıralık esasına müstenit bir idare tesis edileceğine dair o- lan şayiaları kat'i surette tek- zip etmiştir. Havada müsademe NEW BALTİMORE, “Niehi- gan,, 18 (A.A.) — Üç askeri tayya reci uçuş len bir müsademe neticesinde ölmüş, lerdir. Fransada intihabatın ıslahı talimi crasında vukua ge- | i (Eczacılar müşterek bir birlik yaptılar Üç cemiyet azası dün toplanarak nihayet birleşmeğe karar verdiler Eczacıların dünkü içtima Türk Farmakolog birliği, | Türkiye eczacıları cemiyeti ve ecza tacirleri “cemiyeti âzası hazır oldukları halde dün saat 14 te Halkevinde müşterek bir kongre aktedildi. o Kongrede bazı ilmi münakaşalar cereyan etmiş ve neticede bir tek birlik alımda toplanılmasma karar verilmiş ve bu birlik Türkiye eczacıları ve o farmakolagları birliği namını almıştır. Kongre muvakkat reisliğine Hüseyin Hüsnü Bey ve kitabe te de Salâhattin ve Sırrı Enver Beyler intihap olunmuştur. Kongre saat (19,5) da niha yet bulmuştur. Neticede haysiyet divanma Ahmet Refik, kaymakam Sa- ih, Hüseyin Hüsnü, Hasan Ra uf, Mustafa Nevzat Beyler im tihap edildiler, Eczane sahipleri encümeni- ne: Ziya Nuri, Haydar, Ali Ke mal, Feyzi, Nizamettin Beyler seçildiler, Lâburatuvar sahipleri encü menine: İsmet, Hulâsi, Niya- Zi, Münir Şahin, Cemal Beyler intihap olundular, Ecza depoları encümenine: Necip, Ali Rıza, Memduh, Ce mal, Âdil Beyler seçildiler. Memurlar encümenine; Sa- lâhattin, Muzaffer, Tevfik, Ce mal, Yusuf Beyler, Muavin, mes'ul müdür ve serbest çalı şanlar encümenine: Seniha ha- nım, Hamdi, Hasan, Halit, Afif Beyler intihap edildiler. Mum Nazariyesi na göre ruhiyatçı M. Bine'in imiş! | İstanbul 37 inci ilk mektepteki ta | i hakkında mez Evvelki akşam serpinti ha- linde, sulu sepken yağan kar, gece yarısından sonra, şiddeti- ni arttırmış, ve sabaha — karşı tipi halini almıştır. Kar tipi- si, dün öğleye kadar kadar de- vam etmiştir. Dün, şehrimizin yüksek ma halleri, yarım santim kalmlı- ğında bir kar tabakasile örtül- müştü. Bilhassa Şişli ve Çam kca tepelerinde tipi olmuştur. Alman haberlere göre, Trak ya'nın her tarafına mebzul | malümat şudur: Dün hararet azami zayit 1,5 asgari (0). Dün sabah ye- surette bugün de devam etmesi muhte meldir. Karadenizde de fırtına var Karadenizde bati karayel fırtınası başlamıştır. Maama- | fih bu fırtına vapurların seyrü miktarda kar yağmakta, Bulga | seferine mani olmamaktadır. M. Macdonald Londra- lemek allam yı terketti muayene ve basta olup olmadı bulunmamış zere Baş, | tar. Bundan başka baş muallim Ke- vekil, en geç olarak 12 - '1 - 1932 | mal B. den, devlet memuru olduğun avdet edeceğini | dan gazeteye bu şekilde beyanat ve söyl rip vermediği de istizah edilecektir. Dün spor Cansız geçti iBaş muallimin * iddiası- Havanın müsaadesizliği yüzünden spor hareketleri çok az oldu , Dün spor faaliyeti çok sönük geç ti. Bir akşam evvelinden (Devamı 2 inci sahifede) BERKELEY UY Sabatay Zevi Sabatay hapisanede İstanbul yahudi cemaatının murahhas larını kabul ediyor. (8 inci sahifemizdeki tefrikamızı ait zesimlerden)